Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD’ens fremtid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mads20
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Halløjsa alle hifi geeks

Vil lige høre eksperterne, lidt om cd'ens fremtid. (også vinylen for den sags skyld)

Hvordan står det til for tiden? Vil cd'en dø helt ud, til fordel for mp3?

Er der andre disc formater på vej?

Har aldrig selv foretaget en blindtest mellem cd og mp3, men ved godt der går noget tabt ved mp3 komprimering. Synes heller ikke lige umiddelbart man kan få seriøse afspiller til mp3. Kan iøvrigt heller ikke se det spændende i at have nogle filer liggende, som man så afspiller.

Men hvad er folks mening og er der nogen der ved lidt om fremtidens formater?

Til top Vis mads20's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads20

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Der er bestemt forskel på helvedesformatet MP3 og en CD med en ukomprimeret indspilning. De to ting tåler slet ikke sammenligning!

Det ser desværre ud til kun at gå een vej, og mainstreamforbrugeren sætter vist tilgængelighed og kvantitet over kvalitet, hvilket er sørgeligt.

Paradoksalt nok er pladsproblemer efterhånden utopi, og med de hurtigere internetforbindelser er størrelsen på en mp3-fil, selv i 320 kbps, latterligt lille. Fremtiden BURDE derfor være digital afspilning fra et ikke-fysisk medie i FLAC eller andre lossless formater.

Hvis bare den snotdovne og sløve pladebranche så bare kunne gøre een ting rigtigt og stoppe deres voldkomprimering og udgive musik på nettet i et lossless format, så ville fremtiden se lidt lysere ud!

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 April 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Helt rigtig - når man køber musik på nettet idag kan man kun hente i 192 kbps (mp3). Tænk 80 kr for en cd i den latterlige dårlige kvalitet. Så vil jeg hellere undvære ! Håber at man en dag kan hente i FLAC format og derved få en god kvalitet, men der kommer nok til at gå lang tid inden man kan det. Så derfor køber jeg CD'en i butikken.

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Købte over nettet 3 cd som Æ skulle hente og selv brænde

Kunne brænde dem på 2 cd for at spare på cd.......Opdagede at det ikke var tilfredstillende at blande musikudøverne sammen

Sennere opdagede jeg at formatet jeg havde hentet var mp3......Og følte heller ikke at det var tilfredsstillende

Og som rosinen til sidst er det for en på min alder(46) utilfredsstillende ikke at havde noget cover eller forside (at selv lave det ej muligt, da jeg kun har en sort/hvid laserprinter)

Endte med at skulle købe de rigtige 3 cd over nettet og så få dem leveret med......Posten

Så nu kan jeg smide de 2 andre hjemmebrændte cd uden cover/billed på cd VÆK og DET er tilfredsstillende og Jeg har lært aldrig at købe mp3 og selv skulle brænde noget som helst.

Så alt i alt ......Hente musik på nettet og betale en billigere pris .....Finder jeg ikke som en fremtid format.....Men feks en købs oplevelse i en musik butik kniber det også med da de altid spiller noget muzak som får mig til at glemme hvad jeg skulle købe, så tit har jeg en papirlap med med det jeg ønsker at købe. Men så får Æ altså en/flere cd med cover og (håber jeg ) rigtig format og ikke MP3

Når Æ er ude at danse, syntes jeg at DJ bruger formatet MP3 BEVISTLØST.........Og med et musik DB på 100 eller over? Lyder MP3 altså ikke særlig godt!

MVH JAN

PS Jeg er ikke ekspert  !

Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 April 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tillade mig at være en lille smule optimist med hensyn til hvad fremtiden vil bringe. Jeg tror at vi vil se større udbud i digital musik i cd-kvalitet eller bedre. Det går bare alt for langsomt. Har dog en mistanke om at det til dels er selvforskyldt da MANGE hifi geeks og producenter har været, og stadig er, meget langsomme til at hoppe med på den digitale vogn. Og uden dem er der jo ikke rigtigt nogen til at drive udviklingen af højkvalitets digital musik.

Jeg tror alligevel det er håb fordi blandt andet:

-HFK nu forhandler både Sonos og Logitech, og vil derved øge fokus på streaming i god kvalitet. HFK når jo immervæk ud til rigtigt mange mennesker.

-Highend producenter ikke kan tillade sig at ignorere "mp3-generationen". Der vil komme produkter som kombinerer høj kvalitet med mp3-generationens krav: streaming, download etc. Eksempler er Naim og Linn som i disse dage er ved at tilbyde både afspillere og medier i høj kvalitet som kan downloades.

-Producenterne generelt vil bruge understøttelse af højkvalitets medier som salgsparameter (jf high-def fjernsyn) for deres nye produkter. De skal jo stadig sælge nye ting. Eksempel: lagringskapaciteten i dag så stor at det måske er svært at sælge på "større lagerplads" hvis man bare bruger dårlig mp3. Hvis man f.ex. kan overbevise folk om at flac er nødvendigt vil der jo igen straks være et behov for mere lagerplads i bærbare mp3-afspillere. Etc.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ikke ekspert og burde måske slet ikke udtale mig, men alligevel får i min "ringe" mening

Komprimeringstab eller ej, så kan man næsten med 100% sikkerhed sige at digitaliseringen er kommet for at blive. Som det bliver nævnt af Floe så foretrækker mainstreamforbrugeren tilgængelighed og kvantitet over kvalitet. Personligt bruger jeg kun mp3/wma formatet i min mp3 afspiller, som jeg i bund og grund synes er en god erstatning til anlægget når man er på farten.  Men lydmæssigt er det da en hel anden oplevelse at smide en cd i skuffen og  skrue op for det rigtige lytteinstrument

Men på trods af den tilgængelighed der er ved musik og film i dag, tror jeg dog ikke at de "traditionelle" formater forsvinder lige foreløbigt. Der vil altid være nogen som "os" der skal have det fysiske produkt, enten fordi man kan høre forskel eller fordi det bare giver en et smil på læben

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

2ben.dk skrev:
Helt rigtig - når man køber musik på nettet idag kan man kun hente i 192 kbps (mp3). Tænk 80 kr for en cd i den latterlige dårlige kvalitet. Så vil jeg hellere undvære ! Håber at man en dag kan hente i FLAC format og derved få en god kvalitet, men der kommer nok til at gå lang tid inden man kan det. Så derfor køber jeg CD'en i butikken.

Hvis bare folk kunne se (spectrum analyse) hvad en MP3-komprimering gør ved den oprindelige lyd, så tror jeg der er mange som vil føle sig snydt.

WAV-filen:

MP3 - 192 kbit/s:

Generelt gider jeg slet ikke at rode med det selv, det bli'r simpelthen for amatøragtigt. En rigtig CD og et flot cover, det ved man hvad er.

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 28 April 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Det kan vel ikke være så meget tvivl om at cd'er er på vej ud. Spørgsmålet er vel mere hvad der kommer i stedet.

Der er ingen grund til at foretrække cd'er frem for en eller anden form for mp3 eller ligende der kan downloades. Argumenterne for cd'er var, da den kom ud, noget med lydkvalitet, hvilket ikke kan være særligt overbevisende, der er jo ingen grænser for hvor god kvalitet computer filer kan have.

De gode argumenter da Cd'en skulle overtage efter pladen var noget med holdbarhed, størrelse lydkvalitet (forstået som ingen "knas"). Alle disse argumenter virker simpelthen ikke i dag, man kan lave betydeligt bedre lydkvalitet der kan være på en memory-stik og holder nok lige så længe som en cd og den er jo en del mindre og handy.

Der som jeg ser det kun en grund til at folk køber cd'er (ink. mig selv) det er at man føler at man får noget, noget der kan holdes i hånden, føles, lugtes og bookleten læses dvs. det har noget at gøre med at eje. Men hvis der er sådan hvorfor så ikke købe plader i stedet?

Jeg tror at man i fremtiden vil se mere af det som Nine Inch Nails (og til dels Radiohead) lavede med deres sidste albums. Den kunne downloades rimeligt billigt i den kvalitet man måtte ønske (det bedste var Flac), derudover blev der lavet en trykt limited edt. med en masse tingel tangel som samlere (som mig) så kunne købe.

Et alternativt til downloads er selvfølgelig en abonnements ordning hvor man evt. betaler virgin 100,- kr om måneden for at kunne streame alt i deres katalog.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

CD'en er vinder i krigen mellem SACD og DVD-Audio.
Kvaliteten på CD er god og multikanals musik er åbenlyst  ikke interessant - i hvert fald for majoriteten.

Jeg tror ikke musikbranchen vil prøve med et nyt fysisk format. CD vil overleve så længe der findes købestærke computeranalfabeter (og dem findes der mange af p.t.).

LP får i øjeblikket et mindre comeback som kult-medie

Måske vil blu-ray blive en konkurrent hvis der udkommer nogle fantastiske live-concerter/operaer o.l. Men man kan ikke rigtigt putte en blu-ray i bilradioen...

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Kvaliteten på CD er god og multikanals musik er åbenlyst  ikke interessant - i hvert fald for majoriteten.

Jeg tror ikke musikbranchen vil prøve med et nyt fysisk format. CD vil overleve så længe der findes købestærke computeranalfabeter (og dem findes der mange af p.t.).

LP får i øjeblikket et mindre comeback som kult-medie

Måske vil blu-ray blive en konkurrent hvis der udkommer nogle fantastiske live-concerter/operaer o.l. Men man kan ikke rigtigt putte en blu-ray i bilradioen...

Blu CD.

Tjaa hvorfor ikk!?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 April 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne have SACD. Men har det ikke. Først fordi der også kom DVD Audio. Hvilket format skulle man så satse på. Og nu er det gået nærmest i stå. Hvis selskaberne mente noget med det, skulle det være et system. SACD da det er mere kompitibelt med cd'er. Så skulle nye cd'er MED DET SAMME komme på SACD. og ALLE. Så var jeg sprunget på. Nu bliver det aldrig til noget.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:

Helt enig. Jeg er måske nok een af computeranalfabeterne, men indtil videre køber jeg den fysiske CD, ripper til FLAC og lytter via Sonos gennem en god ekstern DAC. Det virker
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 28 April 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Enig med at at digitaliseringen er kommet for at blive. Vil gå endu længre og gætte på at CD'en kan ende med at blive det sidste main-stream fysiske musik medie... Dog vil CD'en (og LP'er) blive hængende i de næste mange år mens markedet for download modnes (bedre kvalitet/tilgængelighed/udvalg/service/tjenester).

Mht. til det med købsoplevelse i en rigtig butik er jeg ikke helt enig. Synes da det er hyggeligt at bruge en time eller to en lørdag formiddag i pladebutik. Men det kan jeg kun nå højst hver 14. dag. Jeg køber dog musik tiere end det, og til det formål er det da utroligt nemt med online butikker. Mange gange er det jo heller ikke noget med at kigge på ting, man skal blot have en bestemt CD med hjem. Så er det igen hurtigst overstået online. En kombination vil være det fedeste, men hvis kun en kan overleve tror jeg det bliver online butikkerne.

Tror heller ikke at tabet af den fysiske CD m. indpakning bliver stort. Man skal huske at erstatningen formendtlig ikke blot bliver 10 lydfiler man henter fra nettet. Men at man også får adgang til en masse relevante informationer om udgivelsen. På den nye Duet Controller* fra Logitech kan man hente og vise sangteksterne; der er til og med en karokefunktion. Man kan også læse: plade anmeldelser, biografi af kunstneren, se hvilke kunstnere/genre der er relateret, se billeder af kunsteren mm. Pointen er at mulighederne er langt større end hvad der kan pakkes ned i en CD indpakning. Personlig er jeg villig til at ofre det fysiske medie for nem adgang til rigeligt med informationer præsenteret på eksempelvis Duetten, og måske enda nogle tjenester som jeg ikke rigtigt kan forestille mig i dag.

(Heller ikke ekspert)

* De nævnte funktioner er ikke standard eller officielt understøttet. De findes sikkert også på andre lignende løsninger så som Sonos.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:

Der er ingen grund til at foretrække cd'er frem for en eller anden form for mp3 eller ligende der kan downloades.

????????????...!       

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 29 April 2008 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
el_serpiente skrev:

Der er ingen grund til at foretrække cd'er frem for en eller anden form for mp3 eller ligende der kan downloades.

????????????...!       

N.

Hvis han ikke kan høre forskel har han ret.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 29 April 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
el_serpiente skrev:

????????????...!       

N.

Mht. lydkvalitet. Et eksempel kan være det jeg nævner hvor man kan downloade den nyeste med NIN i flac, ja undskyld mig men jeg kan altså ikke høre forskel på Flac filer og en cd. (når jeg skriver  "en eller anden form for mp3 eller ligende" menes der en lyd fil i en ikke nærmere defineret lydkvalitet)

Jeg er udmærket klar over at kvaliteten af mange downloads ikke er så god som man kunne ønske, men man kan jo også se det på den anden måde at downloads kunne være af betydeligt bedre kvalitet end cd'er.

I fremtiden, tror jeg, at det bliver muligt at downloade musik i forskellige kvaliteter og jeg ser intet til hindre for at det skulle være muligt at downloade musik i super Hi-Fi kvalitet dvs langt over cd kvalitet.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 29 April 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

[Hvis bare folk kunne se (spectrum analyse) hvad en MP3-komprimering gør ved den oprindelige lyd, så tror jeg der er mange som vil føle sig snydt.

Generelt er det vel ligegyldigt hvordan en spektrumalalyse ser ud, hvis folk er tilfredse med lyden....

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 29 April 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
flpdk skrev:

[Hvis bare folk kunne se (spectrum analyse) hvad en MP3-komprimering gør ved den oprindelige lyd, så tror jeg der er mange som vil føle sig snydt.

Generelt er det vel ligegyldigt hvordan en spektrumalalyse ser ud, hvis folk er tilfredse med lyden....

Det gi'r nu et meget godt billede af, hvad folk bli'r snydt for. I mine øjne gi'r man alt for mange penge for et væsentligt forringet produkt. Argumentet med at det fylder mindre begynder efterhånden ikke at gi' nogen mening, med de harddisk-størrelser vi har i dag.

Jeg synes tingene udvikler sig lidt underligt. På billedsiden kan man simpelthen ikke få pixels nok, mens man på lydsiden er fuldstændig ligeglad, bare der kommer en eller anden form for lyd ud af højttalerne.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 April 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg køber musik på nettet, mest fra Linn Records, som tilbyder masterkvalitet download, 88.2/24 eller 96/24.

Jeg gør det for at få en bedre kvalitet end cdmediet giver.

Jeg tror, at fremtiden vil blive downloads/afspilning direkte fra nettet.

Forhåbentlig i den kvalitet man ønsker, fra mp3 til masterkvalitet.

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg køber musik på nettet, mest fra Linn Records, som tilbyder masterkvalitet download, 88.2/24 eller 96/24.

Det begrænser jo så bare folks musiksmag meget. Jeg kan ihvertfald ikke finde noget derinde jeg gider høre.

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes