Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor highend? Hvorfor ikke bare musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 April 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke både lytte til hifi og live-musik,

det ene udelukker vel ikke det andet...og igen

må man opleve en uskøn personlig hård tone

herinde.....

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

herinde.....

Holdningen om at du kun er 'rigtig' hifientusiast, hvis du lytter til uforstærket livemusik, er desværre meget udbredt.

Den kan ikke være mere forkert...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Når man beslutter sig for hvilket type anlæg man vil have, bør man gå rundt hos de enkelte forhandlere, og lytte i deres demorum.

Hvis forhandleren kommer med 'forklaringer', som f.eks. 'ja dette rum er nok ikke det bedste, til at vise hvad anlægget kan' og 'bassen er ikke så god i dette rum' osv. så gå videre til næste forhandler.

Det er forhandlerens problem, hvis ikke han har de rigtige lyttefaciliteter.
Du skal ikke gætte dig til, hvor meget bedre anlægget kan lyde, i et bedre rum end forhandlerens lytterum.

På messer er det lidt svært.
Men en slags indtryk får man alligevel, selvom de negative skal tages med et vis forbehold.
Det er jo svære betingelser på små hotelværelser.

EDIT: Mange små hififorhandlere kører deres forretning hjemmefra, og har vitterligt et dedikeret lytterum, hvor der er tænkt meget over akustikken, og en praktisk og pæn måde at indrette rummets akustik på.

Hos disse forhandlere får man et meget realistisk indtryk af, hvad man kan opnå i et almindeligt dagligstuemiljø.

Hvis det er forhandlere med et rimeligt fast sortiment og en mindre omsætning, vil anlægget også typisk være spillet godt til. Problemet med at en hififorhandler lige har pakket noget ud og endnu ikke spillet det til, bliver reduceret når der køres med et mere fast sortiment. Det er noget af det jeg godt kan lide, ved de små forhandlere.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
MSG1979 skrev:

Jeses en gang flueknepperi og talen forbi hinanden det er blevet til :)

Er der ikke lige en der opsummerer?

Vi er vel enige om, at der er dem der nyder musikken og dem der går op i de små detaljer? Og dem der gør begge. Hver sin interesse. :) Som jeg har forsøgt at sige hele tråden igennem, så lyt til det setup du synes er bedst.. Det er jo ligesom med musiksmag, vinsmag og kvindesmag :) Man bliver aldrig enige :) Og vigtigst er at man selv er tilfreds indenfor de krav og det kendskab man selv har til hvordan musikken skal lyde. Sådan er vi så forskellige :)

Men lad for hulen være med at prakke ens egen mening på andre og klandre dem hvis ikke de har samme! Vi er jo heller ikke alle til blondiner vel ;)

Vi er ikke enige om en hujende fis, og jo, jeg klandrer gerne og ofte hifientusiaster at de ikke jævnligt bevæger sig ud i den virkelige verden og hører musik, levende musik vel at mærke, det er simpelthen for tyndt.

haha ja det er vel ligemeget hvad jeg skriver, så er du ikke enig :)

Kan godt forstå du klandrer de folk der tror de ved en masse og musik og lyd. Dem der bruger anlægget til potensforlænger og til at vise sig, hvis ellers de tror de ved en masse om noget, som de reelt ikke ved en dyt om, fx fordi de aldrig har været ude og høre musik og føle atmosfæren, stemningen og høre lyden. Den har også været oppe herinde før. Men jeg tror slet ikke du har læst det jeg har skrevet, da du jo åbe ntbart tror jeg er en af dem. Du tolker nok de ord jeg bruger anderledes end jeg gør. Hvor er det sørgeligt du ikke har horisont til at måske se det fra en anden vinkel eller måske læse ordene anderledes, jeg har endda forsøgt at forklare dig det :) Du virker som en person der har masser af fordomme overfor folk der hører musik, fordi du tror at det kun er din mening der er den rigtige. Musik og Hifi bør netop være en glæde at kunne diskutere uden at man skal klandre eller hidse sig op. Og man har forskellige meninger, samg, forudsætninger, og fordi andre er end en anden mening end en selv behøver de jo ikke være forkert på den vel? Fingeren ud af navlen Bjørn :) Smil og vær glad istedet for at være så skide negativ hele tiden.... :) :) :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

herinde.....

Lexus, ja for nogen er Hifi og musik som religion og politik :) Ikke sørgeligt, men sørgeligt, når folk er indspiste og har den indstilling at det kun er deres egen mening der tæller. Man finder dem desværre overalt. De er typen der sikkert altid har fået deres vilje, typen der ikke kan sætte sig ind i andres holdninger og acceptere dem :) Mht tonen. Det er så en afspejling af netop det jeg lige har skrevet. For får man ikke sin vilje eller ret, ja så må man jo bare råbe højere eller bliver sur :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 April 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
lexus skrev:

herinde.....

Holdningen om at du kun er 'rigtig' hifientusiast, hvis du lytter til uforstærket livemusik, er desværre meget udbredt.

Du har ikke fanget pointen, man er ikke "rigtig musikentusiast" hvis man forsager den ægte vare, den levende musik

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

herinde.....

Du bør rettelig skrive "indspillet- og livemusik"

Det at "lytte til hi-fi" er noget helt andet

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
bjørn skrev:
MSG1979 skrev:

Vi er vel enige om, at der er dem der nyder musikken og dem der går op i de små detaljer? Og dem der gør begge. Hver sin interesse. :) Som jeg har forsøgt at sige hele tråden igennem, så lyt til det setup du synes er bedst.. Det er jo ligesom med musiksmag, vinsmag og kvindesmag :) Man bliver aldrig enige :) Og vigtigst er at man selv er tilfreds indenfor de krav og det kendskab man selv har til hvordan musikken skal lyde. Sådan er vi så forskellige :)

Men lad for hulen være med at prakke ens egen mening på andre og klandre dem hvis ikke de har samme! Vi er jo heller ikke alle til blondiner vel ;)

Vi er ikke enige om en hujende fis, og jo, jeg klandrer gerne og ofte hifientusiaster at de ikke jævnligt bevæger sig ud i den virkelige verden og hører musik, levende musik vel at mærke, det er simpelthen for tyndt.

Kan godt forstå du klandrer de folk der tror de ved en masse og musik og lyd. Dem der bruger anlægget til potensforlænger og til at vise sig, hvis ellers de tror de ved en masse om noget, som de reelt ikke ved en dyt om, fx fordi de aldrig har været ude og høre musik og føle atmosfæren, stemningen og høre lyden. Den har også været oppe herinde før. Men jeg tror slet ikke du har læst det jeg har skrevet, da du jo åbe ntbart tror jeg er en af dem. Du tolker nok de ord jeg bruger anderledes end jeg gør. Hvor er det sørgeligt du ikke har horisont til at måske se det fra en anden vinkel eller måske læse ordene anderledes, jeg har endda forsøgt at forklare dig det :) Du virker som en person der har masser af fordomme overfor folk der hører musik, fordi du tror at det kun er din mening der er den rigtige. Musik og Hifi bør netop være en glæde at kunne diskutere uden at man skal klandre eller hidse sig op. Og man har forskellige meninger, samg, forudsætninger, og fordi andre er end en anden mening end en selv behøver de jo ikke være forkert på den vel? Fingeren ud af navlen Bjørn :) Smil og vær glad istedet for at være så skide negativ hele tiden.... :) :) :)

Hørt!

Få nu den fløjte ud af r..... bjørn og klap trommen. Alt det der ordkløveri er da for lamt. Du kan sikkert ikke høre forskel på et båthorn og et båthorn

Du tager det sgu da alt for alvorligt...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
bjørn skrev:
MSG1979 skrev:

Alt er ikke lige godt, har aldrig været det og bliver det aldrig, og det tjener ikke noget formål at lade som om det er anderledes.

Jeg er faktisk et ualmindeligt muntert og udfarende væsen men jeg kalder en spade for en spade uanset om det er populært eller ej.

Jeg reagerer på det du skriver så hvsi du mener noget andet så bør du udtrykke det, og ikke som ovenfor reelt skrive at "alt er lige godt"

citat

og fordi andre er end en anden mening end en selv behøver de jo ikke være forkert på den vel?

citat slut

Det er meget svært, næsten umuligt, at udtrykke et standpunkt og være diplomatisk samtidigt. Forsøget på at gøre alle glade ender som regel med "uld i mund" eller som i ovenstående citat i "ingen stillingtagen"  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
MSG1979 skrev:
bjørn skrev:
MSG1979 skrev:

Hørt!

Få nu den fløjte ud af r..... bjørn og klap trommen. Alt det der ordkløveri er da for lamt. Du kan sikkert ikke høre forskel på et båthorn og et båthorn

Du tager det sgu da alt for alvorligt...

Dit sprog demonstrerer tydeligt hvorfor du er nødt til at reklamere med dine advarsler, og nej, du bliver så afgjort ikke taget alvorligt 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
bjørn skrev:
Hvorfor skulle det ikke være muligt ? Det er ikke anderledes end at genkende stemmer.  

Hvis jeg ringer til en jeg kender og hører vedkommendes stemme på telefonsvareren, vil jeg kunne genkende stemmen, og gengivelsen er dermed troværdig. Men den er ikke neutral, for jeg ved at vedkommendes stemme lyder anderledes når vi står over for hinanden.

Med ganske få undtagelser består min musiksamling af optagelser, hvor jeg ikke var til stede under selve optagelsen. Musikeren og jeg har således ikke "stået overfor hinanden". Derfor ved jeg ikke hvad den neutrale lyd er. Men på baggrund af alle de situationer hvor jeg har hørt den samme kunstner live, kan jeg godt danne mig et indtryk af om optagelsen lyder troværdig.  

I er godt nok ikke gode til at klippe i citaterne...

Anyway: Ovenstående mener jeg netop er pointen i dét her. Bjørn har helt ret, at genkende et instrument som dét instrument det er, og ikke mindst genkende dén musiker der spiller på den, er noget der sagtens kan lade sig gøre, selv om vi ikke kender betingelserne for optagelsen, ligesom når vi genkender en stemme gennem telefonen. Min påstand er så at det netop er dét der er interessant - høre instrumentet, og høre musikeren der spiller på den, ikke høre hvordan lyden var i optage-situationen. Lydkvaliteten er først et problem hvis den påvirker vores evne til at genkende musikerens performance, eller i det hele taget høre hvad og hvordan han spiller. Hvis vi vedtager at lydkvaliteten per definition påvirker vores evne til at høre dét, så er det stadig ikke et argument for at fokusere på lydkvaliteten frem for at lytte efter musikerens performance - for hvis du lytter efter hvilken højttaler der bedst gør dig i stand til at høre musikerens performance, så indkalkulerer du jo automatisk lydkvaliteten. Jeg tror i og for sig også at det er dét Bjørn netop gør, når han siger at han lytter til både lydkvalitet og musikalsk kvalitet ved en live-performance - de to ting er en integreret del af hinanden, du kan ikke lytte til det ene uden at lytte til det andet. Du skal lytte til de to ting som én integreret helhed - lytte til musikken, ikke lytte til musikalitet eller til lydkvalitet. Musik skal (efter min mening) ikke hakkes i stykker og bedømmes stykke for stykke, det skal opleves som én sammenhængende helhed. Hvis musikeren spiller dårligt, så er det en dårlig oplevelse. Hvis musikeren spiller godt, men lyden er dårlig, så bliver det også en dårlig oplevelse.

Jeg vil så påstå at rigtigt mange skiller musikken ad, og forsøger at forholde sig isoleret til lydkvalitet, i en forvetning om at når lydkvaliteten er på plads, så fungerer helheden bedre. Det er principielt også rigtigt, men problemet er at dét man lytter efter når man lytter efter lydkvalitet, reelt kun er et GÆT på hvilke egenskaber i lydkvaliteten der påvirker helheden. Hvorfor overhovedet løbe dén risiko, hvorfor ikke bare forholde sig til helheden?

Forestil dig at du lytter til to forskellige setups på den "sædvanlige" facon: Du finder et stykke musik, og hører den på først det ene, så det andet setup. Dét der lyder bedst, bliver din foretrukne. Forestil dig så at du har ét setup, men lytter til to forskellige gruppers version af samme stykke musik. Dén version der lyder bedst, bliver din foretrukne. Pointen: Hvis din indgangsvinkel til lytningen er forskellig i de to situationer, så er du på vej i den forkerte retning!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Spencer skrev:
lexus skrev:

herinde.....

Du har ikke fanget pointen, man er ikke "rigtig musikentusiast" hvis man forsager den ægte vare, den levende musik

Hvis den elektrisk forstærkede livemusik tæller med, så er jeg musikentusiast tillige med hifientusiast. Tæller den med ?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Man behøver jo ikke _forsage_ uforstærket musik, fordi man foretrækker genrer der ikke kan lade sig gøre at spille uforstærket.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
bjørn skrev:
Spencer skrev:
lexus skrev:

herinde.....

Hvis den elektrisk forstærkede livemusik tæller med, så er jeg musikentusiast tillige med hifientusiast. Tæller den med ?

Det komme så sandelig an på genre, betingelser, metode og formålet med "opførelsen" og jeg har da forladt en "koncert" i utide mere en en gang, simpelthen fordi dårlig teknik og/eller anvendelsen af samme destuerede musikken og det mulige udbytte.

Nu signalerer tråden overskrift jo "den højst opnåelige kvalitet" og "high-end" må vel være en kvalitativ forlængelse af "high fidelity" og så er vi tilbage ved oprindelsen, et forsøg på at kunne gengive musik i hjemmet med den højst mulige troværdighed (mod originalen)

Hvis man i det hele taget skal bruge musik som grundlag for en bedømmelse af gengivelsesudstyret så kommer man ikke uden om en naturlig gentagelig reference og så er vi tilbage ved den akustiske musik optaget hvor den normalt fremføres.

I virkeligheden stikker "uenigneden" langt dybere, musik der var gangbart i hifi kredse for 30-40 år siden skal man ikke møde op med idag, det er absolut ikke velset hvis man bevæger sig væk fra den flade fællesnævner, det er simpelthen blevet "dårlig stil" at demonstrere en bevidst musikalsk og kvalitativ standard.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Nu signalerer tråden overskrift jo "den højst opnåelige kvalitet" og "high-end" må vel være en kvalitativ forlængelse af "high fidelity" og så er vi tilbage ved oprindelsen, et forsøg på at kunne gengive musik i hjemmet med den højst mulige troværdighed (mod originalen)

Hvis man i det hele taget skal bruge musik som grundlag for en bedømmelse af gengivelsesudstyret så kommer man ikke uden om en naturlig gentagelig reference og så er vi tilbage ved den akustiske musik optaget hvor den normalt fremføres.

Det er jo her problemerne opstår. Du siger i bund og grund at hifi kun er muligt med akustisk musik, for kun her har du en egentlig reference, det oprindelige instrument. Vil det sige at du mener at hvis man kun lytter til elektrisk forstærket musik, så kan lydkvaliteten være lige meget? Kan man ikke godt interessere sig for lydkvaliteten, og lydkvalitetens påvirkning af musikken, uden at interessere sig for "hifi" i dens egentlige forstand, nemlig at levere en korrekt gengivelse af et akustisk instrument.

Dét OP forsøger at sætte fokus på, er jo netop at mange forsøger at "lytte hifi" i nogle situationer hvor det ikke er muligt, nemlig ved forstærket musik, præcist dét du siger ikke kan lade sig gøre (Så I ER faktisk enige... ). Dét jeg så mener er: Hvis jeg gerne vil høre en REM plade, så vil jeg høre dén plade så godt den nu kan gengives. Jeg ved udmærket godt at det ikke er en hifi-oplevelse, det er et bevidst valg.

Hvis jeg skal fravælge REM fordi det ikke er hifi, og tilvælge dén musik der egner sig til hifi-gengivelse, så er det jo _netop_ at jeg lader hifi gå foran musikken. Hvordan kan du argumentere for at dét gør mig MINDRE musik-interesseret?

Nu gør du dig jo nærmest til talsmand for at hvis man ikke lytter til det "rigtige" musik, så er man ikke musik-interesseret. Det er da smagsdommeri af værste skuffe. Hvad er det der giver din akustiske musik mere kunstnerisk værdi end min elektriske musik?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
bjørn skrev:

Det er jo her problemerne opstår. Du siger i bund og grund at hifi kun er muligt med akustisk musik, for kun her har du en egentlig reference, det oprindelige instrument. Vil det sige at du mener at hvis man kun lytter til elektrisk forstærket musik, så kan lydkvaliteten være lige meget? Kan man ikke godt interessere sig for lydkvaliteten, og lydkvalitetens påvirkning af musikken, uden at interessere sig for "hifi" i dens egentlige forstand, nemlig at levere en korrekt gengivelse af et akustisk instrument.

Dét OP forsøger at sætte fokus på, er jo netop at mange forsøger at "lytte hifi" i nogle situationer hvor det ikke er muligt, nemlig ved forstærket musik, præcist dét du siger ikke kan lade sig gøre (Så I ER faktisk enige... ). Dét jeg så mener er: Hvis jeg gerne vil høre en REM plade, så vil jeg høre dén plade så godt den nu kan gengives. Jeg ved udmærket godt at det ikke er en hifi-oplevelse, det er et bevidst valg.

Hvis jeg skal fravælge REM fordi det ikke er hifi, og tilvælge dén musik der egner sig til hifi-gengivelse, så er det jo _netop_ at jeg lader hifi gå foran musikken. Hvordan kan du argumentere for at dét gør mig MINDRE musik-interesseret?

Nu gør du dig jo nærmest til talsmand for at hvis man ikke lytter til det "rigtige" musik, så er man ikke musik-interesseret. Det er da smagsdommeri af værste skuffe. Hvad er det der giver din akustiske musik mere kunstnerisk værdi end min elektriske musik?

Hvis du skal fravælge musik skal det da være fordi musikken er, uinteressant, indholdsløs, overflødig, dårlig, fremført af tvivlsomme musikere osv osv og vi kan jo konstatere, der har bl.a. væreret flere tråde om emnet, at der inden for populærmusikken udsendes den ene optagetekniske rædsel efter den anden, men andre ord en genre hvor der ikke engang gøres et forsøg på at præsentere musikken i en anstændig kvalitet, ikke fordi man ikke kan men fordi man vælger at tromle det hele ud til en klatkage af lydgrød.

Nu er jeg så heldig at mine musikinteresser fører mig i en bue uden om de værste ulykker så jeg må yders sjældent lægge en plade over i bunken med "dur ikke, ud med den" 

Nu har jeg opfordret til at gå ud og høre noget levende musik uden iøvrigt at nævne hvilke genrer, men jeg optræder da gerne i rollen som smagsdommer, helt uden at ryste på hånden.

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Dét jeg så mener er: Hvis jeg gerne vil høre en REM plade, så vil jeg høre dén plade så godt den nu kan gengives. Jeg ved udmærket godt at det ikke er en hifi-oplevelse, det er et bevidst valg.

Hvorfor kan det at lytte til en plade med REM, eller anden forstærket musik, ikke være en hifi-oplevelse?

Selv om man ikke kan definere en "objektiv" reference, kan det da godt opleves som troværdigt. Alternativt skulle man hver gang man lytter til elektrisk musik, opleve det som utroværdigt. Og så er der jo ingen grund til at investere i hifi, hvis man kun lytter til elektrisk musik.

Selvfølgelig kan der være nogle optagetekniske m.v. forhold der gør at oplevelsen rent faktisk bliver utroværdig. Men jeg mener også det modsatte kan være tilfældet.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:

AV Precision skrev:
Dét jeg så mener er: Hvis jeg gerne vil høre en REM plade, så vil jeg høre dén plade så godt den nu kan gengives. Jeg ved udmærket godt at det ikke er en hifi-oplevelse, det er et bevidst valg.

Hvorfor kan det at lytte til en plade med REM, eller anden forstærket musik, ikke være en hifi-oplevelse?

Selv om man ikke kan definere en "objektiv" reference, kan det da godt opleves som troværdigt. Alternativt skulle man hver gang man lytter til elektrisk musik, opleve det som utroværdigt. Og så er der jo ingen grund til at investere i hifi, hvis man kun lytter til elektrisk musik.

Selvfølgelig kan der være nogle optagetekniske m.v. forhold der gør at oplevelsen rent faktisk bliver utroværdig. Men jeg mener også det modsatte kan være tilfældet.

Læs dog hvad der står "troværdig gengivelse" kræver at man kender originalen (referencen) hvilket igen kræver at der eksisterer en en original reference

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 April 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:

Jeg mener ikke målet med en gengivelse af elektrisk forstærket musik er at genskabe en lyd som den var oprindeligt. Her bliver hifi-anlægget til en del af selve instrumentet - en typisk studie-indspilning foregår jo netop ikke ved at man stiller sig op og spiller, og optager det som det lyder. Mixningen og gengivelsen medregnes som en del af det kunstneriske udtryk, og på intet tidspunkt har det i studiet lydt nøjagtigt som dét der kommer ud af dine højttalere derhjemme. Men derfor kan det jo godt LYDE godt, og det er netop dér jeg vil hen: Man kan godt være interesseret i lydkvalitet, selv om man ikke er interesseret i hifi i ordets egentlige betydning.

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Buyer no 1 skrev:

AV Precision skrev:

Læs dog hvad der står "troværdig gengivelse" kræver at man kender originalen (referencen) hvilket igen kræver at der eksisterer en en original reference

Der står ret tydeligt hifi-oplevelse.

Og som jeg forstår din holdning er den, at man kun kan få en hifi-oplevelse hvis man lytter til akustiske instrumenter, og kun hvis man har en tilstrækkelig stor fortrolighed med hvordan disse instrumenter lyder i "levende live". I modsat fald bør gengivelsen forkastes som utroværdig.

Og det er jeg ikke enig i. Troværdighed må være noget man afgør i forhold til sin referenceramme, ikke i forhold til én objektiv originallyd.

Hvis du har lyttet til tusindvis af celloer under alle mulige forskellige forhold, er det den refenceramme du vurderer troværdighed i forhold til. Hvis du kun én gang har hørt en cello i levende live, må det være dén lyd du vurderer troværdigheden i forhold til, når du hører den gengivet på et anlæg. 

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes