Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor highend? Hvorfor ikke bare musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

fireman skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:

Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.

Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?

Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde

Hvis du f.eks. tager et McIntosh anlæg, så er det jo ikke lige frem neutralt og gennemsigtigt, men jeg synes da bestemt ikke at musikken er død når man høre på det, tvært imod synes jeg den er meget livlig.

Lidt sjovt, i to har tidligere nærmest siddet lårene af hinanden ved mindst et musikarrangement ude i byen. Nu argumenterer i igen ligesom fremmede.. Jeg morer mig herligt!

Mvh. Jens/Modifix - ellers en interessant tråd, med mulighed for mange misforståelser..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .

Musik eller High-End ? Tja, vi andre der nok aldrig kommer derop søger jo hele tiden at forbedre vores Mid/High-Fi grej så der lige slippes lidt flere detaljer igennem, men vejen til Hi-Fi Nirvarna er lang og meget meget kostbar . Så vi nøjes med at spille noget musik      

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
fireman skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:

Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.

Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?

Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde

Hvis du f.eks. tager et McIntosh anlæg, så er det jo ikke lige frem neutralt og gennemsigtigt, men jeg synes da bestemt ikke at musikken er død når man høre på det, tvært imod synes jeg den er meget livlig.

Lidt sjovt, i to har tidligere nærmest siddet lårene af hinanden ved mindst et musikarrangement ude i byen. Nu argumenterer i igen ligesom fremmede.. Jeg morer mig herligt!

Mvh. Jens/Modifix - ellers en interessant tråd, med mulighed for mange misforståelser..

Det vidste jeg ikke, men godt du morer dig!

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

musik er som med kællinger. Nogen kan lide dem varme andre kolde :)

Ja lige mine Ord.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .

Ja det bliver kedeligt, klinisk og uden nerve :)

Har hørt flere af de anlæg. Man bliver overrasket og imponeret de første 5 minutter, derefter lægger man mærker til de ting der mangler :) ikke detaljering osv osv, men formidling :)

Dog er der dog et par konstruktioner (fx horn med rør) som i mine ører formår at formidle :) men problemet er at det lyder så godt at man bliver nødt til at sætte sig og lytte. Den der med at lade det kører i baggrunden går ikke ;) Så er ideen ligesom gået af det for mig. Begge ting skal kunne lade sig gøre.

En kælling skal både se godt ud og være sød. Det kan ikke nytte hun kun e ren af delene :) Det holder jo heller ikke :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Acer skrev:

Har hørt flere af de anlæg. Man bliver overrasket og imponeret de første 5 minutter, derefter lægger man mærker til de ting der mangler :) ikke detaljering osv osv, men formidling :)

Dog er der dog et par konstruktioner (fx horn med rør) som i mine ører formår at formidle :) men problemet er at det lyder så godt at man bliver nødt til at sætte sig og lytte. Den der med at lade det kører i baggrunden går ikke ;) Så er ideen ligesom gået af det for mig. Begge ting skal kunne lade sig gøre.

En kælling skal både se godt ud og være sød. Det kan ikke nytte hun kun e ren af delene :) Det holder jo heller ikke :)

Kvinde eller dame om jeg må be

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 April 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
MSG1979 skrev:
Acer skrev:

Kvinde eller dame om jeg må be

Jeg er enig, kælling er måske nok ikke lige det pæneste ord.

Nu handler indlæget her jo også om hifi og musik, og ikke om kvinder.

Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 03 April 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
fireman skrev:

Men hvad er det musikken skal være neutral i forhold til?

Og hvordan afgør jeg om den cello, eller den el-guitar, jeg lytter til, lyder neutralt?

Og ja, musikalitet er en egenskab som mennesker, herunder musikere, hi-fi entusiater og andet godtfolk besidder i variende grad  

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

En slags konklusion

Det vi kan konkludere ud fra alle de indlæg, citater og kommentar der er blevet givet er: Der lige så mange forskellige slags musikaliteter som der er lyttere. Vi har jo fundet frem til at når vi bruger tillægsordet musikalsk på anlæg, så mener vi at anlægget har en speciel god evne til at trække det musikalske frem i os, og få os til at glemme ordene hifi, highend osv. og kun nyde musikken. Men da det ikke altid er det samme der skal til for at trække dette frem i os alle, så må et anlæg jo være musikalsk for person A og et andet anlæg må være musikalsk for person B osv. Derfor kan man ikke vælge mellem neutralt og musikalsk, da neutralt kan være musikalsk for den ene person og varmt kan være musikalsk for den anden person. Der er altså ikke nogle af os der er ens!

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

fireman skrev:

En slags konklusion

Det vi kan konkludere ud fra alle de indlæg, citater og kommentar der er blevet givet er: Der lige så mange forskellige slags musikaliteter som der er lyttere. Vi har jo fundet frem til at når vi bruger tillægsordet musikalsk på anlæg, så mener vi at anlægget har en speciel god evne til at trække det musikalske frem i os, og få os til at glemme ordene hifi, highend osv. og kun nyde musikken. Men da det ikke altid er det samme der skal til for at trække dette frem i os alle, så må et anlæg jo være musikalsk for person A og et andet anlæg må være musikalsk for person B osv. Derfor kan man ikke vælge mellem neutralt og musikalsk, da neutralt kan være musikalsk for den ene person og varmt kan være musikalsk for den anden person. Der er altså ikke nogle af os der er ens!

Jo, jeg kender en som synes at mit anlæg lyder lige så musikalsk som jeg selv gør

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
fireman skrev:

En slags konklusion

Jo, jeg kender en som synes at mit anlæg lyder lige så musikalsk som jeg selv gør

Så er i måske 90% ens, men ikke helt ens!

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 03 April 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det var en meget neutral konklusion
Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nogen har en bred smag, andre en smal. Nogen synes det samme er fedt. Andre fatter det ikke. Nogen er til budda og andre til allah. Jeg er til HIGH-END, musikalsk vel og mærke, altså med rør  

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
Det var en meget neutral konklusion

Var den så musikalsk neutral eller bare neutral?

Når, spøg til side...

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 April 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Nogen har en bred smag, andre en smal. Nogen synes det samme er fedt. Andre fatter det ikke. Nogen er til budda og andre til allah. Jeg er til HIGH-END, musikalsk vel og mærke, altså med rør  

Du har fuldstændig ret!

Mange mener jo også at rør er meget musikalsk.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Hej!

Denne diskussion popper altid op nogle gange i løbet af et hifi år. Heldigvis er vi forskellige som andre også har antydet. Nogle hører musik for hifiens skyld, andre har hifi for musikkens skyld. Man har vel selv en sti man forfølger. Jeg har en stor kærlighed for musik og det interesserer mig ikke at sidde og høre testplader eller vælge kunstnere som forskelige hifi-guruer bruger selv. Smag og behag er forskellig men min personlige holdning er at en del ordinær, lidt kedelig musik er blevet ufattelig eksponeret alene fordi det er blevet taget ind som test-musik. Selvfølgelig har vi her igen faren for at nogle siger: Hvad er god musik?  Fordi det ikke lyder godt i mine ører kan det jo godt lyde godt i andres. Ja, bare folk er lidt kritiske selv og ikke bare klapper i takt uden selv at forholde sig til det. Det synes jeg man skylder sig selv som lytter. Hvad er god lyd? Den jeg kan lide. Hvordan skal et hifi-anlæg lyde? Det skal lyde som mine ører fortæller mig. Er det musikalsk? Det ved jeg ikke. Det har endnu ikke underholdt på egen hånd. Lyder det så koldt? Hvis man behandler det dårligt. Spøg til side. Jeg synes bare vi skal passe på med alle de floskler. Jeg har prøvet lidt af hvert med mange setups. Jeg har ikke opskriften på hvordan et anlæg skal lyde. Men når jeg smækker Led Zeppelin på pladespilleren bliver meget andet relativt ligegyldigt.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 April 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:

Hej!

Denne diskussion popper altid op nogle gange i løbet af et hifi år. Heldigvis er vi forskellige som andre også har antydet. Nogle hører musik for hifiens skyld, andre har hifi for musikkens skyld. Man har vel selv en sti man forfølger. Jeg har en stor kærlighed for musik og det interesserer mig ikke at sidde og høre testplader eller vælge kunstnere som forskelige hifi-guruer bruger selv. Smag og behag er forskellig men min personlige holdning er at en del ordinær, lidt kedelig musik er blevet ufattelig eksponeret alene fordi det er blevet taget ind som test-musik. Selvfølgelig har vi her igen faren for at nogle siger: Hvad er god musik?  Fordi det ikke lyder godt i mine ører kan det jo godt lyde godt i andres. Ja, bare folk er lidt kritiske selv og ikke bare klapper i takt uden selv at forholde sig til det. Det synes jeg man skylder sig selv som lytter. Hvad er god lyd? Den jeg kan lide. Hvordan skal et hifi-anlæg lyde? Det skal lyde som mine ører fortæller mig. Er det musikalsk? Det ved jeg ikke. Det har endnu ikke underholdt på egen hånd. Lyder det så koldt? Hvis man behandler det dårligt. Spøg til side. Jeg synes bare vi skal passe på med alle de floskler. Jeg har prøvet lidt af hvert med mange setups. Jeg har ikke opskriften på hvordan et anlæg skal lyde. Men når jeg smækker Led Zeppelin på pladespilleren bliver meget andet relativt ligegyldigt.

Måske dukker denne "diskusion" op nogle gange i løbet af et hifiår. Men måske er det en god idé at det emne en gang imellem bliver drøftet, så det - det hele handler om - lige bliver opfrisket.

hifar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2008
Sendt: 04 April 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

føst fordi det sjovt, hifi er jo en hobby.Og man skal jo huske at der er jo lige så mange måder at opfatte musiken på som der er sæt af øre.

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 April 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

hifar skrev:
føst fordi det sjovt, hifi er jo en hobby.Og man skal jo huske at der er jo lige så mange måder at opfatte musiken på som der er sæt af øre.

Helt korrekt!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 05 April 2008 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:

Men hvad er det musikken skal være neutral i forhold til?

Og hvordan afgør jeg om den cello, eller den el-guitar, jeg lytter til, lyder neutralt?

Og ja, musikalitet er en egenskab som mennesker, herunder musikere, hi-fi entusiater og andet godtfolk besidder i variende grad  

Hvis du lytter til cello'er i virkeligheden med jævne mellemrum (på ugebasis eks.) i forskelllige omgivelse og sammenhænge så er du forhåbenlig ikke i tvivl når du hører en vellignende og neutral gengivelse af instrumentet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes