Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 02:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor highend? Hvorfor ikke bare musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

For nogle er kold, øretrættenede og kedeligt jo indbegrebet af musik. Vil mene de ikke selv er klar over det, og måske heller ikke hører så meget musik (måske pga lyden?) :) Jeg glemmer aldrig at jeg hørte et sæt (højt, cd og forstærker) til 120k ved en gut jeg skulle købe lidt grej af. Han var helt vild med lyden selv. Jeg satte mig ned og lyttede og var ved at brække mig. Klasse D hele vejen igennem. Mage til kedelig formidling skal man lede længe efter :) men godt så det da ud :)

 

Skal selv over efter mit 3. sæt snell E2 højttalere her en af dagene :) Flere af mine kammerater, der har hørt mit setup, har bestilt Snell E2´ere eller 3´ere, samt noget ældre luxman grej fra slut 70´erne :) Har så støvet et par gamle luxman forstærkere op og Snell højttalere også. Svært at opdrive, men ventetiden værd. Ret sjovt faktisk. Flere af dem har sagt.. Hold da kæft, ud af alt det du har haft er det her "sættet". Det vil vi også have :) Og så er vi skide ligeglade med du har brugt så lang tid på at finde den rigtige lyd :) :) :) Flere af dem er selv musikkere :)

Vi har haft et par gode snakke netop pm det hvad musik er, og vi er nok alle til formidlingen og ikke grejet :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH



Jeg vil give dig ret i, at et anlæg ikke kan gøre et umusikalsk musikstykke musikalsk. Men anlægget har da en indflydelse på, hvor musikalsk nummeret bliver gengivet.

I mine øjne handler det om at anlægget skal kunne gengive den musikalitet som nummeret er indspillet med. Det er ikke anlægget der skaber musikaliteten, nej - men det skal stadig kunne gengive det.

Det handler jo også om at musikken skal være en oplevelse. Du skal forsvinde i lydbilledet og lade dig koble helt fra, fra omverdenen. Dette er, i hvert fald efter min mening, klart en musikalsk oplevelse. Er musikaliteten der ikke, bliver jeg i hvert fald ikke forført af musikken og forsvinder derved heller ikke i lydbilledet.

Jeg har endnu til gode at opleve, at forsvinde væk i musikken, når det bliver gengivet af et middelmådigt anlæg fra Fona.

Med det sagt - anlægget spiller en væsentlig rolle, når det kommer til musikalske oplevelser.

Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
B&O Manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Meget inspirerende at læse om folks forskellige meninger i dette indlæg.  Det har frembragt min lyst til dette lidt længere indlæg.. håber det er ok.

Jeg må sige at for mig er musikalitet og teknik en del af hinanden og en del af helhedsoplevelsen, ved at sætte sig tilbage i lænestolen, lukke øjnene og "flyde" i et med musikken eller musikaliteten om man vil..

I min branche (som mit alias hentyder til) har vi aldrig været kendt for "tungt" hifi, derimod kun design og anstændig lyd. Men nu er det sådan at mennesket ikke fuldt ud kan hengive sig til noget, hvis det ikke for personen forekommer perfekt i alle henseende. Det være sig designet som matcher stue når man ikke lukker øjnene, lyden som er meget naturlig, som hvis man selv var tilstede i koncerten, og så selvfølgelig også "musikaliteten" eller musikken, som man skal kunne lide.

Privat er jeg selv halv-audiophil (grundet omkostningerne herved), og har derfor heller ikke selv B&O´s audiophile højttalere, da de starter og slutter ved 66.000,- stk. Men jeg har da for et halvt hundrede tusinde stående i stuen alligevel, som jeg har skrabet sammen igennem tiden..

Selv om jeg er audiphil i den forstand det er muligt for mig, har bestemt også hang til at jeg kan lide musikstykket der spilles, ellers kan jeg ikke læne mig tilbage og nyde det jeg hører.

At audiophile putter 250.000+ kr anlæg ind i et rum som er lavet af "glas" hænger sjældent sammen i virkeligheden, for en audiophil tænker bestemt over akustikken i rummet.(det er noget af det første man lærer..) En audiophil gør alt for at lokalet er korrekt dæmpet, har de bedste kabler og anlæg efter egen smag osv.. Dem som ikke gør dette, er efter min mening ikke rigtige audiophile, eller også er det pengene eller konen som spiller en vigtig rolle i sagen bl.a om indretning osv..

For mig er det værste der kan ske, at jeg hører mit yngligsnummer på et anlæg, som gengiver det i en sådan grad, at det lyder som om at forsangeren synger ned i enten en hat eller dåse.

En audiophil kan godt glemme sit dyre hifi, og dyrke musikaliteten når han hører sin ynglingsplade (dvs ikke testplade), men da hans referencepunkt er flyttet væsentligt ifhl. til f.eks en husmor som ikke kan høre forskel på et rivejern og en majetærsker, ja så er det rent faktisk umuligt at nyde musikaliteten.. Det hele hænger sammen.. en film bliver som regel også bedre, hvis den er med ekstra god lyd.. Ja definer god lyd.. men det er altså individuelt for hver især, ligesom alt andet i dette indlæg, og man kan derfor ikke sige at nogen er dårligere end andre, eller noget er dårligere end andet.. husmoren elsker måske sin transistorradio fordi hun ikke intresserer sig for lyd og derved ikke har et synderligt referencepunkt og krav for korrekt lyd, hvorimod at manden måske fordi han hører mange forskellige anlæg har et enormt referencepunkt som han gerne vil matche i hjemmet. Dermed ikke sagt at det kun er "hifién" han går op i.. han KAN bare ikke nyde lyden i et for ham "skod" anlæg fra Aldi, da det ødelægger det der for ham er "god musik".

Men konklusionen på indlæggets reelle spørgsmål om hvorfor nogen vælger hifi frem for musikalitet er ganske enkelt:

Det gør de som regel heller ikke.. For det første er det en hobby om at nå ekstremer.. for det andet er det ens egen ide og defination om god og rigtig lyd, som skal opnåes for man nyder musikaliteten og glemmer anlægget.. og for det 3 er det en livsstil.. andre køber porche som kan køre 300km/t men gør det aldrig.. nogen køber en gl. wartburg.. ja det hele hænger sammen ligesom luft, vand og jord.. alt er forskelligt, ligesom os mennesker.. og det er sådan det skal være.

Årsagen er enkel:

Vi er alle forskellige 




__________________
Mvh. B&O Manden
Til top Vis B&O Manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B&O Manden Besøg B&O Manden's Websted
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6646
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hifi er smag og behag.

Ikke en af os høre ens.

Køb hvad du selv bedst kan lide, længer er den ikke om det er dyrt eller ikke.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 682
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

fireman skrev:

Når jeg skriver enorm musikalitet mener jeg:

-Foden vipper lidt ekstra end normalt

-Man falder bare ind i musikken og glemmer ordet hifi

-Man glemmer at høre efter om der lige er luft nok rundt omkring hajhatten eller lign.

-Man glemmere tid og sted og lever sig ind i musikken

Det er nok sådan jeg kort ville beskrive det. Jeg håber du nu forstår hvad jeg mener når jeg skriver "enorm musikalitet".

Spændende tråd, jeg skimtede dog kun lige 1. side. Men ovenstående er vel egentlig sagens kerne! For nogle er hele opleves fyldt ud med et anlæg til 10.000 for andre 50, 100, 200k, Det gælder vel om at finde en sammenstætning af et anlæg hvor man får ovenstående oplevelse inden for sit budget?

Samtidig er der jo også klangen eller spillerstilen af det givne anlæg, det er jo så subjektivt og individuelt! Det er jo så forskelligt fra person til person hvornår man får ovenstående oplevelse, og det vel det der gør hifi/hogh-end/fede anlæg til alt for mange penge så spændene!

Nogle kalder et anlæg, klinisk, transperant, musikalsk, varmt, koldt, velopløst, lukket, tilbage mv. Alt i alt handler det vel bare om du synes det lyder godt og det er dét der får ovenstående følelser op i dig! 

 



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
Til top Vis CRC1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRC1
 
CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 682
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hifi er smag og behag.

Ikke en af os høre ens.

Køb hvad du selv bedst kan lide, længer er den ikke om det er dyrt eller ikke.

Tror Jensen og jeg siger det samme i vores indlæg, fynboen bruger bare ikke så mange ord som mig



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
Til top Vis CRC1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRC1
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 April 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:
fireman skrev:

Når jeg skriver enorm musikalitet mener jeg:

-Foden vipper lidt ekstra end normalt

-Man falder bare ind i musikken og glemmer ordet hifi

-Man glemmer at høre efter om der lige er luft nok rundt omkring hajhatten eller lign.

-Man glemmere tid og sted og lever sig ind i musikken

Det er nok sådan jeg kort ville beskrive det. Jeg håber du nu forstår hvad jeg mener når jeg skriver "enorm musikalitet".

Spændende tråd, jeg skimtede dog kun lige 1. side. Men ovenstående er vel egentlig sagens kerne! For nogle er hele opleves fyldt ud med et anlæg til 10.000 for andre 50, 100, 200k, Det gælder vel om at finde en sammenstætning af et anlæg hvor man får ovenstående oplevelse inden for sit budget?

Samtidig er der jo også klangen eller spillerstilen af det givne anlæg, det er jo så subjektivt og individuelt! Det er jo så forskelligt fra person til person hvornår man får ovenstående oplevelse, og det vel det der gør hifi/hogh-end/fede anlæg til alt for mange penge så spændene!

Nogle kalder et anlæg, klinisk, transperant, musikalsk, varmt, koldt, velopløst, lukket, tilbage mv. Alt i alt handler det vel bare om du synes det lyder godt og det er dét der får ovenstående følelser op i dig! 

 

Jeg er helt enig i det sidste du skriver. Musikalitet er måske nok mere forskelligt fra person til person end vi lige går og aner. Hvis et musikalsk anlæg er et anlæg der frembringer det musikalske i os, så kan der vel være lige så mange forskellige arter af musikalitet som der er lyttere.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 03 April 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

musik er som med kællinger. Nogen kan lide dem varme andre kolde :)

 

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 April 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

musik er som med kællinger. Nogen kan lide dem varme andre kolde :)

 

 

Hi hi..



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 03 April 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Ligesom nogle kan lide dem mere fyldige end andre, endda på forskellige steder :)

 

Det er en uendelig debat hvor man ikke kan blive enig, da smag netop er forskellig.

Man må bare acceptere at andre ikke har samme smag som en selv.

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 April 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

Ligesom nogle kan lide dem mere fyldige end andre, endda på forskellige steder :)

 

Det er en uendelig debat hvor man ikke kan blive enig, da smag netop er forskellig.

Man må bare acceptere at andre ikke har samme smag som en selv.

 

Nemlig! Det er en uendelig debat, det er defor den er så god!

Et sprøgsmål åbner altid porten til friheden, et svar lukker ofte porten!



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 03 April 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

snik , snak og pladder ... det er så din mening

du vil bare ikke forstå hvad jeg mener (og andre)

så vi bliver vist aldrig enige .... selvom vi sikkert ikke er ret uenige

skal vi ikke bare lade det blive ved det ???

 

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 April 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

snik , snak og pladder ... det er så din mening

du vil bare ikke forstå hvad jeg mener (og andre)

så vi bliver vist aldrig enige .... selvom vi sikkert ikke er ret uenige

skal vi ikke bare lade det blive ved det ???

 

Det synes jeg lyder som en god idé, fordi det lyder ærligt talt som om en hvis person bare vil være på tværs.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 03 April 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

snik , snak og pladder ... det er så din mening

du vil bare ikke forstå hvad jeg mener (og andre)

så vi bliver vist aldrig enige .... selvom vi sikkert ikke er ret uenige

skal vi ikke bare lade det blive ved det ???

 

Jeg har ingen ide om vi er enige eller uenige, da du ingen steder skriver hvor jeg tager fejl og hvorfor du mener jeg tager fejl.Da det tyder på du ikke evner dette,  så har du ret i det nytteløst.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
krill
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 03 April 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hifi er smag og behag.

Ikke en af os høre ens.

Køb hvad du selv bedst kan lide, længer er den ikke om det er dyrt eller ikke.



Er helt enig med ovenstående citat. I bund og grund handler det om en subjektiv holdning/mening. Som mennesker er vi forskellige, vi lytter og hører musik forskelligt – så hvad der vil være en musikalsk gengivelse for én person vil måske ikke være det for en anden. Derfor vil man også kunne finde mennesker som synes et anlæg til 20.000 kr. er perfekt, hvorimod andre måske er oppe i 100.000 kr. for at finde noget de synes er perfekt med henblik på at gengive musik. Og sådan vil det altid være og efter min mening fred være med det.

Det vigtigste efter min mening er, at man som person er glad og tilfreds for det man nu engang har fået anskaffet sig til at angive musikken på en sådan måde, at man virkelig nyder det.  Hermed ikke sagt, at man ikke kan gå på opdagelse for at se om man kunne finde noget der kunne blive bedre, men det er jo her, at vi begynder at tale om interesse/hobby, hvilket efter min mening er sundt. Det er jo godt at have noget at gå op i. Om man så igen vælger den dyre eller billigere ende kan sådan set være ligegyldig for atter engang drejer det sig om subjektivitet.

Selvfølgelig vil der være nogle anlæg, hvor man kan finde ligesindet der deler den samme glæde, eller i hvert fald synes det lyder godt. Men man kan vel ikke slå det nok fast, at det hele drejer sig om en selv. Det er jo ens måde at lytte/høre musikken og den vil aldrig være fuldstændig ens.

Og derfor at snakke, hvad man synes lyder rigtig godt rent musikalsk, er et meget svært og åbent spørgsmål. For at henvise til citatet ”HiFi er smag og behag” – ja, så har vi som mennesker også forskellige kriterier. Personligt forsøger jeg altid at finde en sammenhæng mellem pris og ydelse, hvorimod andre har andre kriterier.

Kort sagt – HiFi og musikalsk gengivelse er baseret på individuelle følelser/holdninger/meninger og sådan skal det være efter min mening.  Hvis vi alle var ens var det kedeligt. Forskelligheden blandt os gør, at vi netop får nogle forskellige holdninger og meninger, som kan skabe dialog blandt os omkring denne forunderlige verden.  

Mvh

Krill


Til top Vis krill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krill
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 03 April 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

snik , snak og pladder ... det er så din mening

du vil bare ikke forstå hvad jeg mener (og andre)

så vi bliver vist aldrig enige .... selvom vi sikkert ikke er ret uenige

skal vi ikke bare lade det blive ved det ???

 

Jeg har ingen ide om vi er enige eller uenige, da du ingen steder skriver hvor jeg tager fejl og hvorfor du mener jeg tager fejl.Da det tyder på du ikke evner dette,  så har du ret i det nytteløst.

MVH

he he du er sku en seriøst sjov fætter ......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 03 April 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

fireman skrev:

Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.

Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?

Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 April 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
fireman skrev:

Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.

Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?

Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde

Hvis du f.eks. tager et McIntosh anlæg, så er det jo ikke lige frem neutralt og gennemsigtigt, men jeg synes da bestemt ikke at musikken er død når man høre på det, tvært imod synes jeg den er meget livlig.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 03 April 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
André Jensen skrev:
Jakobsen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:
fireman skrev:
André Jensen skrev:

Mennesker kan være musikalske.Som en analogi Kan man sige, at selv den største avancerede computer har mindre hjerne end en p***emyre. Det kræver hjerne at være musikalsk, og mig bekendt er det endnu ikke indbygget i stereoanlæg.

MVH

Selve stereoanlægget kan måske ikke være videnskabeligt musikalsk, men det kan frembringe det musikalske i os mere eller mindre.

er musikalsk ikke bare et plusord man putter på sit hundedyre anlæg som ikke spiller korrekt, men stadig lyder godt? Så bliver prisen da retfærdiggjort. Så er den tvivl vist ryddet af bordet



Enten kan det eller også kan det ikke. Nu må du bestemme dig.

MVH

Du skriver at selve anlægget ikke kan være musikalsk, men når jeg skriver at et anlæg er musikalsk mener jeg altså at det frembringer det musikalske i os. Derfor kalder jeg disse anlæg der gør således, for musikalske.

Nu må jeg lige høre om jeg har forstået det. Du bliver musikalsk af det ?. Sker det for for mig, at jeg narrer mig selv, og tænker jeg er sgu musikalsk. Er det kun når jeg spiller så højt jeg ikke kan høre min egen stemme.

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så skal forklare det, jeg synes jeg har skåret det rimelig meget ud i pap. Et anlæg er musikalsk når man glemmer ordet hifi og kun lever sig ind i musikken.

Så fat det da nu Andre'

et anlæg der spiller musikalsk er når du nyder lyden og lever dig ind i musikken og glemmer anlægget

et anlæg der spiller ad helvede til, øretrættende, køligt, kedeligt ... så iriterer du dig over lyden og glemmer ikke anlægget så er det ikke musikalsk

forstår du du det "Rasmus modsat"

 velment forklaring

Tja jeg forstår udmærket, at du ikke har forstået betydningen af ordet musikalsk. Og det du gør er at opfinde en difinition til lejligheden.Problemmet er du/i anvender en difinition, der ikke kan anvendes på dødt teknik.Jeg nyder musiken temmeligt meget på mit anlæg. Det er ikke fordi det er musikalsk.Problemmet er nok i ikke har en anelse om, hvad der øger troværdigheden fra et anlæg.

MVH

snik , snak og pladder ... det er så din mening

du vil bare ikke forstå hvad jeg mener (og andre)

så vi bliver vist aldrig enige .... selvom vi sikkert ikke er ret uenige

skal vi ikke bare lade det blive ved det ???

 

Jeg har ingen ide om vi er enige eller uenige, da du ingen steder skriver hvor jeg tager fejl og hvorfor du mener jeg tager fejl.Da det tyder på du ikke evner dette,  så har du ret i det nytteløst.

MVH

he he du er sku en seriøst sjov fætter ......

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes