Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Nyt fra Hypex - UcD2kW modul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Selvfølgelig, men det er kun ved fuld udstyring og det kommer du aldrig op på medmindre du har nogle sindssygt store, ineffektive krævende højttalere eller et enormt sub system du skal trække.

Ved normalt brug kommer du ikke i nærheden af 700 watt, tænk lige på at dine højttalre har en følsomhed på 92 db, så skal du faktisk kun bruge 8 watt for at nå 101 db lydtryk og det er mere end hvad godt er medmindre du er helt ligeglad med din hørelse. Så snakker vi om nogle få watt der skal afsættes i køleprofilen. Forestil dig så at du fyrer 200 watt af i dine højttalere, godt jeg ikke skal udsætte mine ører for det!

Der er ganske rigtig tale om ~70 W ved maks load - men med klasse D skal man være opmæeksom på at maks tab ikke altid er meget lavere end min tab. http://hypex.nl/docs/UcD700HG.pdf her kan man se at idle tab på 15W. Så denne gang var det et noget lavere tal - og ret flot!! i min tid som aktiv udvilker inden for SMPS var "nul load" altid et problem og noget der kunne give store problemer - det er især problematisk hvis belastiningen (load) "forsvinder" pludseligt - altså det der sker hvis man hiver stikket ud af HT. Men det ser ud til at alle disse problemer er fortid medmoderne klasse D forstærkere... Men det er jo også snart 10 år siden jeg pillede med sådan noget 

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Bassøe skrev:

Selvfølgelig, men det er kun ved fuld udstyring og det kommer du aldrig op på medmindre du har nogle sindssygt store, ineffektive krævende højttalere eller et enormt sub system du skal trække.

Ved normalt brug kommer du ikke i nærheden af 700 watt, tænk lige på at dine højttalre har en følsomhed på 92 db, så skal du faktisk kun bruge 8 watt for at nå 101 db lydtryk og det er mere end hvad godt er medmindre du er helt ligeglad med din hørelse. Så snakker vi om nogle få watt der skal afsættes i køleprofilen. Forestil dig så at du fyrer 200 watt af i dine højttalere, godt jeg ikke skal udsætte mine ører for det!

Der er ganske rigtig tale om ~70 W ved maks load - men med klasse D skal man være opmæeksom på at maks tab ikke altid er meget lavere end min tab. http://hypex.nl/docs/UcD700HG.pdf her kan man se at idle tab på 15W. Så denne gang var det et noget lavere tal - og ret flot!! i min tid som aktiv udvilker inden for SMPS var "nul load" altid et problem og noget der kunne give store problemer - det er især problematisk hvis belastiningen (load) "forsvinder" pludseligt - altså det der sker hvis man hiver stikket ud af HT. Men det ser ud til at alle disse problemer er fortid medmoderne klasse D forstærkere... Men det er jo også snart 10 år siden jeg pillede med sådan noget 

Hehe, så du er alså en gammel nisse inden for denne verden

Har du nogle fif til UcD700?

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Hehe, så du er alså en gammel nisse inden for denne verden

Har du nogle fif til UcD700?
- Ja jeg studerede det på DTU dengang ICE Power og TacT var "planer og drømme".

Mht UcD180, 400,  700 mv. og for så vidt alle andre Klasse D forstærkere at de er fundamentalt anderledes end Klasse A, A/B mv.. Klasse D kan levere utroligt mange watt og Ampere. Generisk set har de det bedst i den øverste halvdel af deret arbejdsområde dvs. 40-80% af fx 700 W for en UcD700. Når de så faktisk lyder rigtig godt ved andre lydstyrker er det fordi der er nogen ingeniører der har været meget dygtige.

Klasse D har også en medfødt svaghed med høje frekvenser. Det skyldes at skiftefrekvensen for modulerne har en endelig værdi - altså køre med fx. 200.000 Hz vil det give 10 "skift" pr Hz til at lave 20.000 Hz men 10.000 skift til at lave 20 Hz. Dette forhold, sammen med den høje effekt, gøre dem meget naturlig (og fuldstændigt overlegne) til SuB amp. Det siger også at det måske er bedre at vælge en UcD180 hvis man ikke har brug for mere, da den så vil arbejde mere i sit "naturlig" område.  Hvis man er til biamping vil jeg ikke være bange for at blande modulerne!! fx UcD 180 til mellemtone+diskant og UcD400 til bas (i en trevejs) og så UcD 700 til Suben.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jamen det har du nok ret i.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

nogen der ved om de kommer med en trafo der passer til modulet? Evt også en ny softstart, den nuværende vil nok næppe kunne holde til en stereo version af modulet, mener max er 2500VA

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

nogen der ved om de kommer med en trafo der passer til modulet? Evt også en ny softstart, den nuværende vil nok næppe kunne holde til en stereo version af modulet, mener max er 2500VA

Faktisk er deres softstart modul kun på 1500VA max

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:

det er da rigtigt, det er mig der blander nogle småting sammen. Men jeg mener, hvis man bruger 1200VA til 2 700 moduler, så bliver det kritisk med den nye. Jeg synes da godt nok jeg kan huske fra en mail at de godt kunne tage op til 2500va uden at brænde sammen, men det er nok ikke noget der an anbefales

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:

det er da rigtigt, det er mig der blander nogle småting sammen. Men jeg mener, hvis man bruger 1200VA til 2 700 moduler, så bliver det kritisk med den nye. Jeg synes da godt nok jeg kan huske fra en mail at de godt kunne tage op til 2500va uden at brænde sammen, men det er nok ikke noget der an anbefales

Det kan de helt sikkert også.. Jeg tror tilgengæld, at timeren på softstarteren skal ændres, fra fx 4 sek til 8 sek.

Eller kan trofoen/trafoerne og tilhørrende lytter, de ikke nå at "varme op" inden der huld igennem til lysnettet, og sprængte sikkringer.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:

Det kan de helt sikkert også.. Jeg tror tilgengældt, at timeren på softstarteren skal ændres, fra fx 4 sek til 8 sek.

Eller kan trofoen/trafoerne og tilhørrende lytter, de ikke nå at "varme op" inden der huld igennem til lysnettet, og sprængte sikkringer.

har du umiddelbart styr på hvordan man gør det? Havde en tanke om 1 meget stor poweramp (14-15 kanaler) til hele hytten og der kan 1 enkelt softstart ikke klare det hele, så der skal være et eller andet timedelay mellem dem

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:

Det kan de helt sikkert også.. Jeg tror tilgengældt, at timeren på softstarteren skal ændres, fra fx 1 sek til 2 sek.

har du umiddelbart styr på hvordan man gør det? Havde en tanke om 1 meget stor poweramp (14-15 kanaler) til hele hytten og der kan 1 enkelt softstart ikke klare det hele, så der skal være et eller andet timedelay mellem dem

Jeg er ikke sikker på hvad der er den bedste løsning til så stor en forstærker.
Jeg ved ihvertfald at timingen på de fleste relæer, styres af digital teknik, men hvordan hypex fx har gjort, har jeg ikke lige kigget på.

Min teori ang. Hypex softstart, er at dens egen minitrafo sidder direkte til net-input.
Den forsyner bla. on/off LED-en, knapper og diverse IC-kredse.
(Strømmen er selvdølgelig reguleret.)

Disse knapper er forbundent til nogle simple IC-kredse, som sender et 1 eller 0 ud, afhængit af deres input.
Denne 1-information sendes til et mindre relæ, som sender strømmen gennem effektmodstandene, der begrænser strømmen/spændingen.
Udover at 1-signalet aktivere det første relæ, sendes det konstandte 1-signal også igennem en delay enhed, som fx forsinker signalet med 1 sek.

Når dette signal har passeret delayen, kommer det tilbage til IC-kredsene, som slår 1-signalet til den første relæ fra, og sender 1-signalet til hoved-relæen, som bypasser effektmodstandene, og strømmen går direkte til trafoen.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:
Dan R. Hansen skrev:
brasch skrev:

Det kan de helt sikkert også.. Jeg tror tilgengældt, at timeren på softstarteren skal ændres, fra fx 4 sek til 8 sek.

Jeg er ikke sikker på hvad der er den bedste løsning til så stor en forstærker.
Jeg ved ihvertfald at timingen på de fleste relæer, styres af digital teknik, men hvordan hypex fx har gjort, har jeg ikke lige kigget på.

Min teori ang. Hypex softstart, er at dens egen minitrafo sidder direkte til net-input.
Den forsyner bla. on/off LED-en, knapper og diverse IC-kredse.
(Strømmen er selvdølgelig reguleret.)

Disse knapper er forbundent til nogle simple IC-kredse, som sender et 1 eller 0 ud, afhængit af deres input.
Denne 1-information sendes til et mindre relæ, som sender strømmen gennem effektmodstandene, der begrænser strømmen/spændingen.
Udover at 1-signalet aktivere det første relæ, sendes det konstandte 1-signal også igennem en delay enhed, som fx forsinker signalet med 4 sek.

Når dette signal har passeret delayen, kommer det tilbage til IC-kredsene, som slår 1-signalet til den første relæ fra, og sender 1-signalet til hoved-relæen, som bypasser effektmodstandene, og strømmen går direkte til trafoen.

så hvordan ændrer jeg tiden siger du?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

så hvordan ændrer jeg tiden siger du?
[/QUOTE]

Jeg er ikke sikker på hvordan Hypex helt præcis har gjort, men min ide var at bruge et delay kredsløb med et potentiometer på. så kan man ændre tiden ved at dreje på på potentiometeret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes