Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 05:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Line array projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jævn spredning lodret.. Men måske også en dal fase fejl hvis man ikke har læst nok på lektien?

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
mollecon skrev:
Line array princippet tilbyder nogle oplagte fordele, osse til hjemmebrug.


Hvilke fordele er det udover følsomheden?

Man undgår refleksioner fra gulv og loft, hvilket er væsentligt i en normal moderne stue, hvor der er mange hårde flader.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Sjoenne skrev:
mollecon skrev:
Line array princippet tilbyder nogle oplagte fordele, osse til hjemmebrug.


Hvilke fordele er det udover følsomheden?

Man undgår refleksioner fra gulv og loft, hvilket er væsentligt i en normal moderne stue, hvor der er mange hårde flader.

Så gulv og loft (og vægge?) holder simpelhen op med at reflektere lyden?

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs
 
adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Jævn spredning lodret.. Men måske også en dal fase fejl hvis man ikke har læst nok på lektien?


*LODRET*? Du mener vel vandret. Hvis du stacker bundkasser oven på hinanden, så forbedres den vandrette spredning, ikke den lodrette.
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius
 
adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

JRolLbs skrev:
Så gulv og loft (og vægge?) holder simpelhen op med at reflektere lyden?


(Nu bliver jeg nok hakket ned...)

Du ved jo godt, at hifi er 50% magi, og 50% religion.. På den måde kan alt mellem himmel og jord ske.
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Din spredning vandret skulle helst ikke ændre sig....

 

http://www.meyersound.com/support/papers/line_array_theory.h tm



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Spredningen med en given enhedsdiameter er den samme, og gulv & loft reflekterer stadig lyden...

Men! En linearray sender langt mere af det samlede lydtryk frem (og til siderne) end mod gulv & loft - så reflektionerne fra disse betyder mindre, samlet set. Da man typisk anvender mindre enheder, omend i et større antal, vil den vandrette spredning være større, sammenlignet med en enkelt enhed med samme totale membranareal.

Og det er IKKE religion, det er fysik, Adamtulle...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Spredningen med en given enhedsdiameter er den samme, og gulv & loft reflekterer stadig lyden...

Men! En linearray sender langt mere af det samlede lydtryk frem (og til siderne) end mod gulv & loft - så reflektionerne fra disse betyder mindre, samlet set. Da man typisk anvender mindre enheder, omend i et større antal, vil den vandrette spredning være større, sammenlignet med en enkelt enhed med samme totale membranareal.

Og det er IKKE religion, det er fysik, Adamtulle...



Den del af der er jeg enig i (hvilket du også burde kunne gennemskue ;-)

 Det jeg *ikke* var enig i, var at loftet og gulvet pludseligt helt og aldeles stoppede med at reflektere lyd :-)
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
mollecon skrev:

Spredningen med en given enhedsdiameter er den samme, og gulv & loft reflekterer stadig lyden...

Men! En linearray sender langt mere af det samlede lydtryk frem (og til siderne) end mod gulv & loft - så reflektionerne fra disse betyder mindre, samlet set. Da man typisk anvender mindre enheder, omend i et større antal, vil den vandrette spredning være større, sammenlignet med en enkelt enhed med samme totale membranareal.

Og det er IKKE religion, det er fysik, Adamtulle...



Den del af der er jeg enig i (hvilket du også burde kunne gennemskue ;-)

 Det jeg *ikke* var enig i, var at loftet og gulvet pludseligt helt og aldeles stoppede med at reflektere lyd :-)

Så er det jo fordi du vil være modsat. Jeg skriver ikke at gulv og loft ikke reflekterer lyden, man at man undgår reflektioner herfra. Dette er af den simple grund, at lyden stort set ikke rammer gulv og loft, derved undgås refleksionerne. Jo flere enheder det drejer sig om, jo mere direktiv bliver lyden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler stadig at få listet alle de fordele der kan være ved at benytte line-arrays i en gennemsnitlig dansk stue.

Og nej, effekten af den relative mindre mængde gulv/loft-reflektioner kan ikke udgøre det for "oplagte fordele". Når man så, som her, vælger at lave et linearray, der ikke er pitched(tiltet forover eller bagover) overhovedet, så får man faktisk øget effekten af reflektionerne fra bagvæg/frontvæg. Og hvor langt er vi så nået i forhold til "oplagte fordele"?

Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:

 Når man så, som her, vælger at lave et linearray, der ikke er pitched(tiltet forover eller bagover) overhovedet, så får man faktisk øget effekten af reflektionerne fra bagvæg/frontvæg. Og hvor langt er vi så nået i forhold til "oplagte fordele"?

Tiltningen har intet med reflekteret lyd at gøre - en line source(array) mister den vertikale spredning, derfor mindre reflektion fra gulv og loft, ydermere mindskes den horisontale spredning hvorved højtaleren bliver mere direktiv, igen mindsket reflekteret lyd

Den manglende tiltning af de øverste og nederste enheder kan dog forårsage fase problemer

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Bror
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentare indtil nu

Lidt nyt:

Jeg har meget i tankerne at gøre dem aktive og dele dem med et aktivt filter istedet for det passive. Jeg har god erfaring med kredsen TDA7294 som effektforstærker og har tænkt mig at bruge den. 2stk brokoblet til bas/mellemtonerne og 1stk til diskanten. Dog leder jeg lidt efter en ordenlig køleplade. Dem jeg kan finde i diverse elektronikforretninger her på nettet virker lidt små eller meget dyre. Er der nogle der ved hvor man kan få forholdsvis store køleplader noget lignende dem der sidder bag på aktive subwoofere til rimelige penge? Kredsen kan iøvrigt yde ca. 50watt 8ohm ved en forsyning på +/- 35V og ca. 100watt 8ohm brokoblet ved en forsyning på +/- 25V.

Min delefrekvens vil jeg fortsat holde til 3Khz dog er jeg lidt i tvivl om hvor stor forskel det giver i lyden ved at anvende et 24db/oct filter vs. 12db/oct filter. Nogle der har erfaringer med dette?    
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

I en line array anvender man typisk mindre (< 6") enheder, der sidder tæt sammen i en række. Et stykke væk fra enhederne vil lyden fra hver enhed blandes, så der dannes en samlet 'front'... Holder man sig inden for det frekvensområde, enhederne dækker, vil der i praksis ikke være fasefejl, sjovt nok. Der finder en udligning sted, og tæt på linien vil enheder langt fra lyttepositionen blive 'overdøvet' af de nære enheder.

Liniens spredning afgøres principielt på helt samme måde som vanligt. En lodret linie med 4" enheder vil ikke sprede spor bedre i vandret plan end en enkelt 4" enhed. Er linien f.eks 80 cm høj, vil spredningen i det lodrette plan (principielt) være som en 80 cm enhed i det pågældende plan. I praksis betyder det, at spredningen i vandret plan er meget større end i lodret ditto.

En line array, el. source, har øget følsomhed af to årsager: antallet af enheder øger i sig selv følsomheden pga. den forbedrede akustiske belastning af selvsamme enheder, og, lydtrykket fra en array/source falder langsommere med afstanden end fra en alm. højtaler (pga. det ændrede spredningsmønster).

Der kan være mange fordele ved line arrays, blot ærgerligt, at mange små enheder som regel er dyrt .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja jeg kunne heller ikke lade værer med at købe en stak af dem. (Man kom langt for en plovmand)

Jeg har 9 stk 3" + 4stk 1" domer i en plade (Dipol) Som jeg leger med

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Vil det være en fordel at bruge flere diskanter, eller er det nemmere at bruge en diskant i midten af konstruktionen?

Får man ikke problemer med spredningen fra diskanten, hvis der kun er en i midten? Eller er det ligegyldigt så længe man befinder sig i lyttepositionen?

Spændende projekt, og går selv med tanker om et lignende projekt. Men er helt grøn, når det kommer til linesource.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Vil det være en fordel at bruge flere diskanter, eller er det nemmere at bruge en diskant i midten af konstruktionen?

Får man ikke problemer med spredningen fra diskanten, hvis der kun er en i midten? Eller er det ligegyldigt så længe man befinder sig i lyttepositionen?

Spændende projekt, og går selv med tanker om et lignende projekt. Men er helt grøn, når det kommer til linesource.


Tror det er næsten umuligt at integrere flere diskanter som spiller det samme område eftersom de vil udfase hinanden fuldstændig uforudsigeligt.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Helt grøn er jeg også. Det sidste jeg har lavet er 20år tilbage og det er dem der står ved siden af. Men alderen tærer i dem( de rasler )  

og de er ikke til og pladsserer efter jeg er fløtte i noget der er minder.

MVH

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

@kappen
Det er også det jeg er kommet frem til gennem en del læsning.

Men hvor langt ned kan man dele mellem diskant og bas/mellemtoner for stadig at få fordel af linesource princippet?

For deler man f.eks. ved 3kHz, så er det reelt kun en almindelig 2-vejs man har bygget...

Men kan man f.eks. dele ved 6-7KHz er der rigtigt mange gode enheder at vælge mellem. Jo højrere man går op, jo sværere bliver det at finde gode enheder.
En linesource med f.eks. 16 styk Jordan enheder per side, bliver ret kostbar


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens anvende en række diskanter ovenover hinanden. Deres lyd vil 'blendes', akkurat som bas/mellem enhedernes. Det er en fordel at anvende diskanter med små chassier, så de kan monteres tæt - så skal man ikke så langt væk fra højtaleren for at drage fordel af princippet. I typiske linesource arrangementer sidder bas/mellem- og diskantsektionen ved siden af hinanden. Ved designet skal der tages højde for delefrekvens. Den vil typisk ligge hvor den normalt er placeret med de pågældende enheder - ofte som i et alm. tovejs system.

Anvendelse af kun én diskant er i princippet forkert (medmindre vi taler om en meget lang bånddiskant) - men i praksis kan det sagtens fungere.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes