Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2024 | 08:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Forsøg på horn (nu med forstærker:Færdig) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere brugt en ret tyk maling (med glans), der flød stille ud når jeg gav nogle gode lag. Det kom til at se rigtigt flot ud, da overfladen blev helt glat og blank. Det sværeste var dog kanterne, da det her er meget svært at få godt med den teknik, uden det løber.

Jeg har ret tidligt opgivet at bruge spartle-metoden til at fjerne skruehuller og lignende. Kan anbefale kun at samle med lim, og så slibe det pænt jævnt. Desuden bruger jeg så også en del grunder, så jeg er sikker på at kanter og lignende suger jævnt, så den endelige maling ikke synker.
Bruger typisk 3-4 lag grunder før maling.

Ellers et rigtigt flot DIY projekt!

Kan godt lide impulsive lære-projekter, hvor målet er at lære og få erfaringer. Ofte bliver man overrasket over hvor gode resultater man kan få, med lidt sundt fornuft (selvom almindelig sund fornuft ikker er så almindelig igen ).


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

det jeg gjorde da jeg skulle forsøge med højglans var grunde 3 gange og male med olie maling glans 50 slibe ned male slibe ned ovs. men næste gang bruger jeg nok bare gulv lak

ellers spændende projekt

Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan berolige alle nysgerrige med at de er blevet en del kønnere nu de har fået andet lag. Da det kun er en "prøve højttaler", så stopper jeg nok her. Jeg har fået lidt erfaring og vil formodentlig spørge en autolaker næste gang

Jeg læste et sted at en sådan nok kunne gøre det for ca. 1000kr pr stk

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Kunne vi se billeder af det færdige resultat?

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jo jo ... Men de skal lige tørre og hærde først, og have enheden i. Så skal der nok komme et slut billede...
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Tak.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft tonegeneratoren på den og resultatet er en pukkel omkring 46Hz (i min stue) og nærmest total død under 40Hz. Det var mit øre som målte.
Det er som om om jeg har afstemt hornet lidt for højt, hvilket jeg hvis også nævnt tidligere i denne tråd. Lydbilledet er smalt og uden dybte. Jeg overvejer frontstof på dem og jeg skal også ha' lavet en alternativ forstærker til dem, så Audiolab'en kan få ferie igen.

Jeg har ikke kommet langt nok ned med den sorte farve. Det ses tydligere på disse billeder taget med blitz, end i stuens normale belysning.

Her ved siden den aldrene Audiolab, dog kun brugt som effektforstærker.

Kablerne er de uhyggelig kendte og hyppigt valgte 230V lysnetledninger man kan erhverve sig i Rema1000

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Mht. lydbillede/kvalitet, hvad med delefilter på sådan en autohøjttaler, jeg gætter på den obligatoriske 6 db/okt øv-filtrering af kun diskanten, med en billig-billig bipolar kondensator til diskanten og ikke andet ?

Prøv evt. at få filtreret både bas/mellemtone og diskant med gode komponenter, for et bedre resultat, hvis det er så heldigt at du har mulighed for at separere termineringen fra hinanden.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Oprindelig var min mening at den var hissig og skarp i toppen. Det vil jeg ikke mene mere. Nu er den nok bare ikke så detaljeret og luftig som jeg kunne ønske mig. Filteret var nemlig en imponerende lille lyt på 4,7uF/50V, men det er nu erstattet af en orange poly ting på samme størrelse (dog hvis 250V, men det gør jo ingen lille trille til forskel)

Jeg vil ikke gøre mere ud af dem. De er gode nok og ifølge konen så lød de også perfekt selv da de blev trukket af en lille slap gainclone, som konstant gik i strømbegrænsning (p.g.a. 4 ohms belastningen) Hun kræver kun frontstof

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Oprindelig var min mening at den var hissig og skarp i toppen. Det vil jeg ikke mene mere. Nu er den nok bare ikke så detaljeret og luftig som jeg kunne ønske mig. Filteret var nemlig en imponerende lille lyt på 4,7uF/50V, men det er nu erstattet af en orange poly ting på samme størrelse (dog hvis 250V, men det gør jo ingen lille trille til forskel)

Du kan evt. smide en spole paralelt over diskanttermineringen så du ændrer til 12 db/okt filtrering, det vil fjerne de hidsige tendenser.

bdef skrev:

Kablerne er de uhyggelig kendte og hyppigt valgte 230V lysnetledninger man kan erhverve sig i Rema1000

Ja det er der mange der griner af, men er længden af kablerne begrænset eks. 2-3 m, så er løsningen altså ikke altid dum ...alt i alt fint til letdrevne ikke strømkrævende højttalere.

Jeg pillede for nogen tid siden, nogle mellemdyre kabler af mine værkstedshøjttalere og forsyner dem nu istedet som bi-wiret med netop Rema1000-modellen, som du nævner ....og det spiller faktisk nu, bedre end før.  ( nok mest pga. bi-wiring ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hey bdef.

Sejt projekt og flot resultat for et førstegangs horn.

Jeg skal selv til at lave et par i weekenden med et par Monacor SPH-68X/AD 5" enheder.
Og så har jeg forsøgt at designe mit kabinet på næsten samme måde som dig, blot noget højere og med et længere horn. Fordi jeg vil prøve at fremhæve de lave frekvenser i hornet.

Jeg regner med at tage en masse billeder og sårn :)

Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

NielsBN: Egentlig er det jo ros, når du skriver at du byggede det på "min måde". Tak for det.

Min plan var nu også at fremhæve de dybeste toner, men dengang vidste jeg desværre ikke at horn skal være længere end TL's for at opnå samme frekvens. Jeg glæder mig meget til at se og læse om det.

KrammeAcoustics: De er ikke skingre mere. Poly dimsen hjalp, så jeg gider ikke forsøge at forbedre dem endnu mere. Lige nu har jeg lidt for mange meter ledning i den ene side, men det bliver til knap en meter, når jeg får lavet mine forstærkere. Mere om dem når de er færdige og virker.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

bdef: selvfølgelig er det ros :-)

det er ikke hver dag man kaster sig ud i horn udregninger, samt bruger en "bil" højtaler enhed til sit projekt.

Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

KrammeAcoustics: De er ikke skingre mere. Poly dimsen hjalp, så jeg gider ikke forsøge at forbedre dem endnu mere. Lige nu har jeg lidt for mange meter ledning i den ene side, men det bliver til knap en meter, når jeg får lavet mine forstærkere. Mere om dem når de er færdige og virker.

Herligt mht. udskiftningen af den bipolare kondensator. 

Du kan jo altid senere hvis du får mod på det, prøve at lege med en sugekreds til enheden, jeg kan forestille mig at der er områder i frekvensgangen som er kraftigere end godt er.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Nu er første prototype, på den forstærker som skal trække dem, færdig:

Den er ikke færdig endnu, men når den er kommer jeg med lidt mere info om den......

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Nu er første prototype, på den forstærker som skal trække dem, færdig:

Den er ikke færdig endnu, men når den er kommer jeg med lidt mere info om den......

Hov, er det helt egen aftapning ? eller har du lånt en diy ide på nettet ? 

Ser ellers nams ud

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
bdef skrev:

Den er ikke færdig endnu, men når den er kommer jeg med lidt mere info om den......

Hov, er det helt egen aftapning ? eller har du lånt en diy ide på nettet ? 

Ser ellers nams ud

Det er helt og holdent egen avl. Dog har jeg ladet mig inspirere af de diagrammer (bl.a. The End) jeg har kunnet finde og samtidig affundet mig med de komponenter jeg havde i forvejen.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Så kommer der lige en slat billeder mere:

Trafoen er med sine 50VA lige svag nok. Efter den sidder der 2 * 10810uF, som jeg håber hjælper trafoen lidt. Forstærkeren er 100% egen avl. Den er modkoblingsfri og singleend og om strømforsyningen vil, så burde den kunne levere ca. 35W / 4ohm og levere meget mere strøm ud end min enhed nogen sinde gider spise

Hvis det ønskes vil jeg smide et diagram ved lejlighed.

Jeg overvejer også om ikke jeg skal lave noget hutlihut til at korigere for baf-forstærkningen, trods jeg hvis har afvist det engang

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Trafoen er med sine 50VA lige svag nok. Efter den sidder der 2 * 10810uF, som jeg håber hjælper trafoen lidt. Forstærkeren er 100% egen avl. Den er modkoblingsfri og singleend og om strømforsyningen vil, så burde den kunne levere ca. 35W / 4ohm og levere meget mere strøm ud end min enhed nogen sinde gider spise

Hvis det ønskes vil jeg smide et diagram ved lejlighed.

Jeg overvejer også om ikke jeg skal lave noget hutlihut til at korigere for baf-forstærkningen, trods jeg hvis har afvist det engang

Ser super godt ud og nu forstod jeg endelig hvad hulrummet i bunden af dine højttalere gik ud på.

Diagram ved lejlighed ...jov tak, herligt at du vil dele det med os andre ( ser frem til det ).

Som du selv skriver, så er 50 VA trafoen nok lige svag nok, en 250 VA som erstatning vil kunne klare mere strømkrævende peaks og så er der samtidigt forberedt til senere at kunne trimme dine forstærkere hen imod kl. A, frem for A/B.

Et alt i alt fedt 100 % DIY projekt du har lavet ....applaus for det.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Tillykke bdef det ser sgu godt ud  håber at det lyder lige så godt, som det ser ud.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes