Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Parallelimport i TV2 basta (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Så undrer dig mig lidt at du skriver: "Garanti har kunden iflg. købeloven ligemeget om varen har serienr eller ej. "

Købelovens reklamationsbestemmelser gælder ved forbrugerkøb, længere er den ikke. Der er for de fleste varer intet lovkrav om serienummer (eller stelnummer) men hvis en vare der er født med et serienummer har fået det fjernet så er der selvfølgeligt noget galt. Det er tilladt at parallelimportere alt det man orker så længe varen overholder de lovkrav der er i EU/DK og købelovens betingelser gælder selvfølgeligt. Hvis en forhandler ikke magter at overholde sine forpligtelser har man da et problem, uanset importvejen, da det er forhandleren der skal honorere køvelovens krav.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desuden heller ikke der er mange forhandlere tilbage der ikke parallel importere ... selv tapeconnection parallel imporetere. 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Jesper Juul skrev:
Så undrer dig mig lidt at du skriver: "Garanti har kunden iflg. købeloven ligemeget om varen har serienr eller ej. "

Købelovens reklamationsbestemmelser gælder ved forbrugerkøb, længere er den ikke. Der er for de fleste varer intet lovkrav om serienummer (eller stelnummer) men hvis en vare der er født med et serienummer har fået det fjernet så er der selvfølgeligt noget galt. Det er tilladt at parallelimportere alt det man orker så længe varen overholder de lovkrav der er i EU/DK og købelovens betingelser gælder selvfølgeligt. Hvis en forhandler ikke magter at overholde sine forpligtelser har man da et problem, uanset importvejen, da det er forhandleren der skal honorere køvelovens krav.

Hvem har da påstået det modsatte?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Jesper Juul skrev:

Så undrer dig mig lidt at du skriver: "Garanti har kunden iflg. købeloven ligemeget om varen har serienr eller ej.
"

Sorry, det er selvfølgelig markedsføringsloven: http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/garanti/

Ok, så er jeg med

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
bjørn skrev:

Jesper Juul skrev:

Flere af de bidragende skribenter har da åbenlyse problemer med at finde ud af hvad der er op og ned på emnet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan ved du at også tapeconnection parallel imporetere, har selv mistanker om det, med det er jo ikke det samme som at det så er rigtig ?

Hvis er serie nummer er rise af, kan det tyde på at det var tale om en varm vare, og enes forsiker ville ikke dække det.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Hvor kan jeg blive harm over danske forbrugere.

1 - Man køber altid hos den billigste forhandler - Det skal gerne være meget billigere.
2 - Når der er ballade med produktet og der skal reklameres forventer man at forhandleren straks ombytter og sende en buket roser for besværet.
3 - Når dette ikke sker går man til Basta eller lignende og tuder over at man er blevet snydt bla. bla. bla.

Hvis det produkt der købes er væsenligt billigere en tilsvarenden hos andre forhandlere - så er der nok en grund til det. Det koster jo ikke noget at tænke sig om, men nej - det er billigere KØB!!

De danske forbrugerbeskyttelsesregler har medvirket til at man nu kan købe hvad som helst og forvente at uanset hvad der sker så skal det ombyttes gerne i går - min hun har gnavet i kablet - det er en produktionsfejl - byt venligst produktet (virkeligt eksempel).

Jeg synes at man som forbruger har et ansvar for at undersøge om det man køber nu også er det man forventer - så kunne forbrugerbeskyttelsen træde ind der hvor forhandleren virkelig forsøger at snyde og bedrage i stedet for som nu at være fuldstændigt udvandet fordi at alle klager over alting (tabte min mobiltelefon i vandet - nu virker den ikke mere - byt den!).

Danske forbrugere skal blive voksne og tage det fornødne ansvar - vil du have service så koster det - vil du have det billigt, så tager det tid, længere er den ikke.

MVH

M

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er bestemt ikke uenig morkaj, jeg forventer bare at få oplyst i forvejen hvis der er en særlig grund til at produktet er billigere end sædvaneligt,
eks. at det er parallelimporteret, at det er en udstillingsvare, at det er sidste års model eller lignende. Så kan jeg nemlig tage min beslutning om at
købe eller lade være på et forsvarligt grundlag når jeg kender de mulige konsekvenser på forhånd - og så kan forhandleren også med god
samvittighed og loven i ryggen bede mig om at hoppe i havnen hvis jeg senere stiller urimelige krav til service el. lign.

/U.

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

til Morkaj.

Nu er der jo aldrig nogen der har tvunget en forhandlerne til at parallel importere. Det er jo butikkens eget valg at de vil forsøge at gøre varen så billig så mulig. at de så kan løse det ved parallel import kan jeg ikke se skal stille forbrugeren dårligere. jeg må naturligvis forvente lidt vanskeligheder hvis jeg selv køber et produkt direkte fra tyskland. men hvis jeg går til en forhandler herhjemme bør jeg kunne forvente samme service, parallel import eller ej. ellers er butikken jo fuldstændig overflødig.

Og blot fordi en vare er billig er det jo ikke ensbetydende med at den er parallel importeret. Så argumentet at når varen er billig bør man vide der er noget fist ved det, holder ikke i min verden.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Jesper Juul skrev:
bjørn skrev:

Jesper Juul skrev:

Flere af de bidragende skribenter har da åbenlyse problemer med at finde ud af hvad der er op og ned på emnet

Det er en ting, men jeg har da ikke set at der er nogen som mener at købeloven ikke gælder ved parallelimporterede varer.

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hvis fabriksgaranti'en skal gøre sig gældende, skal den enkelte enhed kunne identificeres fuldstændigt / 100%, derfor er der et serienummer. Hvis den enkelte enhed ikke kan identificeres, kan den principielt være lisså gammel som... og være byttet frem og tilbage mellem hvad ved jeg. I tilfælde af flere garantibehandlinger, skal det enkelte individ også kunne identificeres fuldstændigt, så garantibehandleren har mulighed for at bytte enheden i tilfælde af 3 rep.-forsøg.

Det var så fabriksgaranti'en. Deraf kan man så udlede, at det er sælger / importør, som her er samme mand, der skal betale for al behandling der sker i Danmark.

En helt tredje ting er så, at Pioneer kan se ud fra serienummeret hvem der oprindeligt har købt enheden, og dermed videresolgt til parallel-import. Nogen firma'er har en fast politik i denne forbindelse, der gør at nogen mister deres forhandling.

Jeg ville stadigvæk blive stikhamrende tosset hvis jeg havde købt en vare, og serienummeret var fjernet fra enheden.  Tænk sig, når jeg skal sælge den igen brugt efter noget tid, så ville jeg blive mistænkeliggjort af køber, og skulle bortforklare hvorfor der intet nummer er...!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvordan ved du at også tapeconnection parallel imporetere, har selv mistanker om det, med det er jo ikke det samme som at det så er rigtig ?

Det er nogle af skærmene ihvertfald. Jeg købte en samsung skærm til mine forældre uden at tænke over at de gerne ville have haft dansk menu og dansk manual. Sådan noget bruger jeg jo ikke selv. Da min far tog derind for at høre om han kunne få en dansk manual fik han at vide at det kunne ikke lade sig gøre da den var parallel importeret.

Men jeg ville stadig handle min næste skærm hos tapeconnection, nu har jeg købt to og skal måske snart have den tredje. Jeg er personligt ligeglad med om det er parallel import, jeg har min garanti uanset hvad. De lange reparations perioder er der ikke kun på parallel import, har oplevet lange reparations perioder på ikke parallel import også.

Jeg er glad bare jeg for skærmen billigere, og er da lykkelig for ikke at skulle hente den i tyskland, vil meget hellere støtte de danske forretninger.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
StarTrek skrev:

Det er nogle af skærmene ihvertfald. Jeg købte en samsung skærm til mine forældre uden at tænke over at de gerne ville have haft dansk menu og dansk manual. Sådan noget bruger jeg jo ikke selv. Da min far tog derind for at høre om han kunne få en dansk manual fik han at vide at det kunne ikke lade sig gøre da den var parallel importeret.

Men jeg ville stadig handle min næste skærm hos tapeconnection, nu har jeg købt to og skal måske snart have den tredje. Jeg er personligt ligeglad med om det er parallel import, jeg har min garanti uanset hvad. De lange reparations perioder er der ikke kun på parallel import, har oplevet lange reparations perioder på ikke parallel import også.

Det er da netop garantien du ikke har når den er parallelimporteret, det var da ihvertfald det sagerne gik på i TV-2´s program?

mortenkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2007
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Tapeconnections vare er paralleimporteret - men de yder stadigvæk 2 års fuld garanti - hmmm
Til top Vis mortenkbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkbh

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

mortenkbh skrev:
Tapeconnections vare er paralleimporteret - men de yder stadigvæk 2 års fuld garanti - hmmm

ja....?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jeg er bestemt ikke uenig morkaj, jeg forventer bare at få oplyst i forvejen hvis der er en særlig grund til at produktet er billigere end sædvaneligt,
eks. at det er parallelimporteret, at det er en udstillingsvare, at det er sidste års model eller lignende.

Det er stadig en lidt forkælet holdning, og jeg holder faktisk lidt med Morkaj på dette punkt: Mht. udstillingsvaren, så er jeg enig i at det bør oplyses. Men mht. om det er sidste års model, eller om det er parallel-import osv: Det kan da ikke passe at man skal holde forbrugeren i hånden HELE vejen ud på lokummet. Der må være grænser for hvor meget man skal kunne lukke øjnene når man går ind i en forretning for at købe en vare, det må være rimeligt at antage at hvis du interesserer dig for om en vare er denne eller sidste års model, så kan du spørge. Og hvis du interesserer dig for om du får en garanti som du IKKE er sikret lovmæssigt, og der ikke er reklameret specifikt med det, så kan du spørge. Hvis du så får et forkert svar, så har du mere ret til at brokke dig, men som udgangspunkt bør man forvente at medmindre andet er aftalt eller reklameret med, så får man dét lovgivningen siger man har krav på. Man har krav på 2 års reklamationsret, men man har ikke krav på en produkt-garanti fra producentens side. Hvis du vil sikre dig at du har dén, så spørg forhandleren. Det er altså ikke forbudt at kommunikere lidt med sælgeren før man handler, det kunne endda ske at man risikerede at give forhandleren mulighed for rent faktisk at levere noget service oveni, når han nu var igang. Det kan ikke passe at forhandlerne skal pålægges at oplyse om ting de ikke er lovmæssigt forpligtede til at oplyse, for så ophøjer du jo lige pludselig dén service til netop at være lov - det er selvmodsigende.

Forbrugerlovgivningen i Danmark er i forvejen særdeles beskyttende overfor forbrugeren - det må være rimeligt nok at man forventer at få dét man har krav på, hverken mere eller mindre, hvis intet andet er oplyst. Hvis man så ikke ved hvad man har krav på, og ikke har spurgt, så må det alt andet lige være forbrugerens eget ansvar. Hvis man skriver under på en kontrakt uden at læse den, så er den stadig bindende. Et køb i en forretning er i og for sig også en kontrakt - ret og pligt går begge veje, omend det er forhandleren der har de fleste pligter at skulle opfylde, så er der stadig pligter der går den anden vej - eksempelvis pligten til at oplyse om mangler inden for rimelig tid (hvis man forsømmer dét, kan det påføre forhandleren unødige ekstra omkostninger, f.eks. fordi fejlen forværres fordi den ikke blev afhjulpet i tide), eller - af mere relevans i denne sammenhæng - pligten til selv at undersøge om varens egenskaber ud over lovens krav lever op til éns forventninger.

Om det så er god eller dårlig _service_ om man oplyser disse ting eller ej, det er jo en helt anden diskussion - men "service", det er alt dét du får som du ikke har krav på. Derfor har man per definition aldrig KRAV på service. Man kan vælge kun at handle hos forhandlere der leverer et vist niveau af service, og så iøvrigt betale prisen for det.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

mortenkbh skrev:

Det er ikke nødvendigvis producentens garanti der videreføres, men butikken selv der yder 2 eller 3 års garanti. Det kan principielt være både bedre og ringere end producentens garanti. Et eksempel, som dog ret beset ikke har noget med egentlig garanti at gøre: Hvis du køber et Samsung TV i Hifi-Klubben, så får du Samsung's Zero Bright Pixel garanti med i købet, men ingen returret. Hvis du køber samme TV hos TC, så får du ingen særskilt pixel-garanti, men du får 14 dages returret. Hvis dit tv så har 2 døde pixels, og du ikke synes dét er i orden, så kan du hos TC returnere tv'et, mens du hos Hifi Klubben får besked på at der ikke er returret, og døde pixels er ikke dækket af pixel-garantien, da den kun dækker lysende pixels. Derudover kan et tysk værksted sagtens vise sig at arbejde hurtigere end et dansk, så reparationstiden viser sig at være kortere ved at sende tv'et til Tyskland.

Det er dog lidt ordkløveri - i praksis er det normalt en fordel at have den officielle importør i ryggen. For korrekthedens skyld skal det også nævnes at langtfra alle produkter solgt i TC er parallel-import, de er eksempelvis selv officiel importør af rigtigt mange produkter.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er tildels enig med Otto. Men da loven siger at man skal have 2 års garanti, så syntes jeg det er rimeligt nok at få at vide hvis man ikke har det. Jeg kan jo ikke som forbruger vide, at når jeg står nede på vesterbrogade og køber et produkt, at jeg så rent teoretisk faktisk står i tyskland og køber produktet.
Derfor ville jeg syntes det var helt rimeligt at man skulle oplyse hvis der ikke er dansk manual eller begrænset garanti i forhold til loven.

Jeg er helt enig i at der slet ikke burde være krav til at man oplyser om hvorvidt det er sidste års model. Eller at der er kommet et nyere tv der har federe features ..

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Jeg er tildels enig med Otto. Men da loven siger at man skal have 2 års garanti

Hvad er det for en lov det står i?

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Jeg er tildels enig med Otto. Men da loven siger at man skal have 2 års garanti, så syntes jeg det er rimeligt nok at få at vide hvis man ikke har det. Jeg kan jo ikke som forbruger vide, at når jeg står nede på vesterbrogade og køber et produkt, at jeg så rent teoretisk faktisk står i tyskland og køber produktet.
Derfor ville jeg syntes det var helt rimeligt at man skulle oplyse hvis der ikke er dansk manual eller begrænset garanti i forhold til loven.

Jeg er helt enig i at der slet ikke burde være krav til at man oplyser om hvorvidt det er sidste års model. Eller at der er kommet et nyere tv der har federe features ..

Der står intet om 2 års garanti. Det du får er 2 års reklamationsret!

Ingen forhandler kan stille forbrugeren dårligere end den danske købelov, parellelimporteret vare eller ej. Det er oså derfor du uanset produkt, er sikret selvom du har købt en parellelimporteret vare.
At du så i visse tilfælde kan få en udvidet produkgaranti direkte ved forhandleren er jo meget fint, men det har intet med købeloven at gøre. Dette betaler man oftest ekstra for ved ikke at købe en parellelimporteret vare. Ofte er der jo rigtigt mange penge at spare, så om forhandleren eller producenten skal oplyse om en given model er kommet til Danmark via parellelimport, er en hel anden snak.

Jeg synes ikke de tilfælde i Basta handlede så meget omkring parellelimport, men nærmere om en butik der ikke ville yde den service som kunden havde krav på jf. købeloven. Mange måneders reperation er ikke acceptabelt uanset hvad.

Igen må jeg konstatere at sidde med dårlig smag i munden, når Basta kører over skærmen. Det er bare som om der ikke er kød nok på hovedparten af deres historier, og at de uanset resultatet af research, ukritisk har tager stilling programmet budskab. Det er bare ikke ret god journalistik!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes