Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lille isobarisk bassektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Man kan så spørge sig selv om målet så nås med et lukket bassystem, sådan totalt set?

Jeg har en kammerat som har et surround system til små 5000kr ALT incl.  Højtalerne er ufattelig små og indeholder formentlig kun små fuldtoner - bassytemet ER compound

HAN synes han har udmærket bas, og jeg må tilstå at det spiller absolut bedre end forventet, ikke supergodt og ej heller egnet for KRITISK lytning, men ingen tvivl om at det spiller musik

Bassen Qts har formodentlig MEGET stor betydning i et compound system, og bør nok være i den lave ende, måske omkring 0.25

Målet kan kun nås med lukkede systemer men alt kan jo bruges forkert så også blandt de lukkede er der særdeles uheldige eksempler, nogle af dem er faktisk berømte/berygtede

Nogle mennesker stiller beskedne krav,  se blot på kvaliteten (eller mangel på samme) af de cd'er der sælges, det vil du vel ikke gøre til en tvungen standard selv om pladebranchen og Radio/TV selskaberne gør hvad de kan i den retning

Det totale Q har stor betydning i alle systemer. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

Man kan så spørge sig selv om målet så nås med et lukket bassystem, sådan totalt set?

Jeg har en kammerat som har et surround system til små 5000kr ALT incl.  Højtalerne er ufattelig små og indeholder formentlig kun små fuldtoner - bassytemet ER compound

HAN synes han har udmærket bas, og jeg må tilstå at det spiller absolut bedre end forventet, ikke supergodt og ej heller egnet for KRITISK lytning, men ingen tvivl om at det spiller musik

Bassen Qts har formodentlig MEGET stor betydning i et compound system, og bør nok være i den lave ende, måske omkring 0.25

Målet kan kun nås med lukkede systemer 

Nogle mennesker stiller beskedne krav,  se blot på kvaliteten (eller mangel på samme) af de cd'er der sælges, det vil du vel ikke gøre til en tvungen standard selv om pladebranchen og Radio/TV selskaberne gør hvad de kan i den retning

JEG forsøger ikke indføre "tvungne" standarder, min filosofi er at enhver kan gøre som han eller hun vil

Men dybbas fra en 6" uden en eller anden form for støtte gad jeg godt se hvordan

At stille beskedne krav må generelt anses som en god egenskab, og folk som forsøger at påføre andre deres egne "høje" standarder, nå ja, det er som regel mindre godt - og ja, der er selvfølgelig undtagelser hvor sund skepsis og store krav er på sin plads, f.eks i forskning og politik

Krig er det ekstreme eksempel på hvad der sker når man vil overføre egne "høje" standarder på andre mennesker

Nå, vi kører vist lidt af sporet tilbage til isobarisk compound

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har en kammerat som har et surround system til små 5000kr ALT incl.  Højtalerne er ufattelig små og indeholder formentlig kun små fuldtoner
- bassytemet ER compound

HAN synes han har udmærket bas, og jeg må tilstå at det spiller absolut bedre end forventet, ikke supergodt og ej heller egnet for KRITISK
lytning, men ingen tvivl om at det spiller musik

Det lyder da interessant. Hvis din antagelse med lav Qts holder stik så er def jo kun et et sub-sæt af de nævnte enheder der kan benyttes.
Hvad med en Alcone AC 8, den har både lav Qts og Fs.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Et compound system svarer bare til at halvere en enheds Vas! Dvs. at to styk af en given enhed i fx 25l totalt svarer PRÆCIS til en enhed i 50l. Der er INGEN andre fordele end reduktion i volumen. Det koster den forventede ekstra effekt, da følsomheden halveres. Men til et minimum-størrelse system er det da helt sikkert værd at overveje.

Nem formel til beregning af lukkede systemer: Fb/fs = Qb/Qt = SQR(Vas/Vb+1)

eksempel: Vas=90 l, Qt=0.3, Fs=25Hz. kasse 30l: SQR(3+1) =2, dvs. box: 50Hz, Q=0.6

Husk, at man til compound halverer den af fabrikanten opgivne Vas. Fb er boxresonansfrekvens, fs friluftsresonans, Qb box-Q, Qt total-friluftsQ og Vas ækvivalentvolumen. Go for it!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Så vidt jeg kan se har den hverken lavt Fs eller Qts - men det er måske ikke sammme enhed(AC 8 HE)?

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Så vidt jeg kan se har den hverken lavt Fs eller Qts - men det er måske ikke sammme enhed(AC 8 HE)?

[/QUOTE]

Uden HE.
Den har en Qts på 0,26 og en Fs på 36Hz. Sidst nævnte kunne være lavere, men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke jeg har overset noget er det stadig uklart hvad det er du ønsker at opnå, såsom delefrekvenser og hvilken type højtaler du vil lave, altså hvilke andre enheder det skal spille sammen med

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hvis ikke jeg har overset noget er det stadig uklart hvad det er du ønsker at opnå, såsom delefrekvenser og hvilken type
højtaler du vil lave, altså hvilke andre enheder det skal spille sammen med

Som jeg skrev i det førsre indlæg, så lejer jeg med tanken - ikke andet.
Det er planen at denne løsning skal understøtte et sæt 2-vejs meden 5 1/4" bas-mellemtone. Har ikke gjort migde store overvejelser omkring ønsket
delefrekvens. Bor i lelighed så er ikke ude efter to bashorn fra helvede.
Går efter tør og præcis bas, da de eksisterende højtaler har nogle af de træk, de mangler lige det sidste når der spilles house og ses film. Havde hørt
meget positivt om isobariskehøjtalere, så jeg tækte "Det må jeg også prøve"

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
arne rodahl skrev:

Hej Bjørn

Du har da godt nok fået set dig gal på båndpassystemet og det må jeg respektere dig for. Vi har jo alle vore "kæpheste" - og godt for det, ellers var der jo ingen grund til god debat som denne !

Men kunne du ikke lige være rar at forklare hvad du mener med "Den resulterende amplitude/fase".

Amplituden fra porten træder i stedet for amplituden fra en normalt frontmonteret enhed. Det er den amplitude der skal filtreres sammen med mellemtone osv. Hvis vi nu fastsætter et 3 vejs system med det omhandlede basprincip og lægger delefrekvensen ved, skal vi sige 275Hz, så skal bassystemet have en rimelig jævn amplitude til omkring 1,5 til 2kHz hvis den akustiske fase og sumkurven (bas - mellemtonen) ikke skal ende som det rene kukkeluk, og vi befinder os her i den absolut vigtigste del af grundtoneområdet så selv små afvigelser kan være ganske destruktive for resultatet.  Selv i et 4 vejs system hvor skæringspunktet kan rykkes ned under 200Hz vil det ikke afhjælpe problemet

Kort sagt så skal samarbejdet mellem bassen og mellemtonen være pletfrit mindst 2, helst 3 oktaver på hver side af delefrekvensen.

Jeg har selv lavet 2 eksemplarer for mange år siden, og jeg kunne heller ikke få det til at fungere tilfredsstillende, men det havde jeg nu heller ikke regnet med. Det kunne selvfølgelig være det den gang anvendte PC program der snød mig, men det var det nu ikke, kasserne opførte sig helt som forudsagt

Svar til Bjørn: Tued´s spørgsmål lød på en delefrekvens ved 60 - 80 Hz, ikke 275 Hz som du anfører. Amplitude=styrke, jeg går ud fra du mener akustisk output. Et båndpassystems frekvensgang er symetrisk omkring centerfrekvensen fo med 12 dB/oktav afskæring op/ned. d.v.s at der forekommer en akustiks filtrering fra portens output og ved en delefrevens ved f.eks. 80 Hz kan man hurtigt regne ud, at der ikke er noget lavfrekvent signal, der vil blande sig med mellemtonen. Det problem du beskriver er den såkaldte "orgelpiberesonans", der opstår i porten højere oppe i frekvensområdet, typisk 300 - 400 Hz, - altså bestemt hørbart. Båndpassystemer bør derfor altid forsynes med et filter (f.eks. en spole på 4 - 7 mH for et 8 Ohms system). Faseforskydninger ved så dybe frekvenser er næppe hørbare. Hvis du har prøvet at justere fasen på en subwooferforstærker, ville du erfare, hvor lidt det betyder.

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Er lidt spændt på resultatet, men jeg er skeptisk fordi membranarealet fra en 5" er for lille til at kunne koble godt til luften. Den vil fise frem og tilbage, men man hverken hører eller især mærker, at der er et system der går dybt. Så arbejd med et kabinet hvor du kan få plads til så stor bas som muligt, og brug så isobarik-princippet til at kunne nøjes med et mindre volumen, som  er fordelen ved isobarik systemet. Det er nu også en væsentlig fordel! Ved velvalgt enheder kan du faktisk bruge f.eks. en 8" frontenhed, som styres indvendigt af en mindre enhed, hvis det hjælper på at reducere kabinetsmålene. Nok bedst med 2 ens, men alt er jo kompromisser. Og så ville jeg ikke bruge dyre Thiel-enheder, for du har kun brug for at enheden arbejder i sit "stempelområde" op til frekvenser hvor membranet begynder at bryde op, og det kan langt billigere enheder klare. Læg hellere vægt på enheder med det rette Q, lav fs og med magnetsystemer der er så forvrængningsfattige  (læs: linære) som muligt, selv ved store slaglængder / membranvandringer.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Er lidt spændt på resultatet, men jeg er skeptisk fordi membranarealet fra en 5" er for lille til at kunne koble godt til luften. Den
vil fise frem og tilbage, men man hverken hører eller især mærker, at der er et system der går dybt. Så arbejd med et kabinet hvor du kan få plads
til så stor bas som muligt, og brug så isobarik-princippet til at kunne nøjes med et mindre volumen, som  er fordelen ved isobarik systemet. Det er
nu også en væsentlig fordel! Ved velvalgt enheder kan du faktisk bruge f.eks. en 8" frontenhed, som styres indvendigt af en mindre enhed, hvis det
hjælper på at reducere kabinetsmålene. Nok bedst med 2 ens, men alt er jo kompromisser. Og så ville jeg ikke bruge dyre Thiel-enheder, for du
har kun brug for at enheden arbejder i sit "stempelområde" op til frekvenser hvor membranet begynder at bryde op, og det kan langt billigere
enheder klare. Læg hellere vægt på enheder med det rette Q, lav fs og med magnetsystemer der er så forvrængningsfattige  (læs: linære) som
muligt, selv ved store slaglængder / membranvandringer.

Jeg er også kommet til den samme konklusion....bliver nok nød til at bruge nogle lidt størrer enheder. Forslag er meget velkomne.

Hvor ser man på T/S parametrene at magnetsystemet er linært for en given enhed?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:
bjørn skrev:
arne rodahl skrev:

Hej Bjørn

Du har da godt nok fået set dig gal på båndpassystemet og det må jeg respektere dig for. Vi har jo alle vore "kæpheste" - og godt for det, ellers var der jo ingen grund til god debat som denne !

Men kunne du ikke lige være rar at forklare hvad du mener med "Den resulterende amplitude/fase".

Amplituden fra porten træder i stedet for amplituden fra en normalt frontmonteret enhed. Det er den amplitude der skal filtreres sammen med mellemtone osv. Hvis vi nu fastsætter et 3 vejs system med det omhandlede basprincip og lægger delefrekvensen ved, skal vi sige 275Hz, så skal bassystemet have en rimelig jævn amplitude til omkring 1,5 til 2kHz hvis den akustiske fase og sumkurven (bas - mellemtonen) ikke skal ende som det rene kukkeluk, og vi befinder os her i den absolut vigtigste del af grundtoneområdet så selv små afvigelser kan være ganske destruktive for resultatet.  Selv i et 4 vejs system hvor skæringspunktet kan rykkes ned under 200Hz vil det ikke afhjælpe problemet

Kort sagt så skal samarbejdet mellem bassen og mellemtonen være pletfrit mindst 2, helst 3 oktaver på hver side af delefrekvensen.

Jeg har selv lavet 2 eksemplarer for mange år siden, og jeg kunne heller ikke få det til at fungere tilfredsstillende, men det havde jeg nu heller ikke regnet med. Det kunne selvfølgelig være det den gang anvendte PC program der snød mig, men det var det nu ikke, kasserne opførte sig helt som forudsagt

Svar til Bjørn: Tued´s spørgsmål lød på en delefrekvens ved 60 - 80 Hz, ikke 275 Hz som du anfører. Amplitude=styrke, jeg går ud fra du mener akustisk output. Et båndpassystems frekvensgang er symetrisk omkring centerfrekvensen fo med 12 dB/oktav afskæring op/ned. d.v.s at der forekommer en akustiks filtrering fra portens output og ved en delefrevens ved f.eks. 80 Hz kan man hurtigt regne ud, at der ikke er noget lavfrekvent signal, der vil blande sig med mellemtonen. Det problem du beskriver er den såkaldte "orgelpiberesonans", der opstår i porten højere oppe i frekvensområdet, typisk 300 - 400 Hz, - altså bestemt hørbart. Båndpassystemer bør derfor altid forsynes med et filter (f.eks. en spole på 4 - 7 mH for et 8 Ohms system). Faseforskydninger ved så dybe frekvenser er næppe hørbare. Hvis du har prøvet at justere fasen på en subwooferforstærker, ville du erfare, hvor lidt det betyder.

Nu beskæftiger jeg mig ikke med højttalere til andet end musikgengivelse så i den verden eksisterer "subwoofere" som løse objekter ikke, kun egentlige flervejssystemer.

Jeg er så udmærket klar over hvordan de forskellige ladningsprincipper opfører sig, jeg har bygget højttalere i henved 40 år men du har åbenlyst ikke forstået mine indvendinger.

Faseforskydninger er særdeles hørbare, også i det lave frekvensområde men det kræver selvfølgelig at der overordnet er styr på den akustiske fase, et forhold der for de fleste lader til at være en by i Rusland

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

T/S parametrene siger ikke noget om magnetsystemets linearitet. Første forudsætning for lav forvrængning er, at HELE spolen er omsluttet af magnetspalten, som tilnærmelsesvist kan udtrykkes ved forpladens højde. Dvs. at jo højere spolen er i forhold til magnetforpladen er det fint. Men jo højere spole, desto færre vindinger i magnetgabet og desto lave BL-faktor. Det er en afvejning, med mindre man ofrer meget store magneter. Og magnetkraften er ikke ens om spolen arbejde ud ad eller ind i magnetsystemet.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
T/S parametrene siger ikke noget om magnetsystemets linearitet. Første forudsætning for lav forvrængning er, at HELE spolen er
omsluttet af magnetspalten, som tilnærmelsesvist kan udtrykkes ved forpladens højde. Dvs. at jo højere spolen er i forhold til magnetforpladen er
det fint. Men jo højere spole, desto færre vindinger i magnetgabet og desto lave BL-faktor. Det er en afvejning, med mindre man ofrer meget store
magneter. Og magnetkraften er ikke ens om spolen arbejde ud ad eller ind i magnetsystemet.

OK.

Kan du så ikke forklare mig hvordan man finder enheder der opfylder dette, uden at have dem i hånden?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det bedste jeg kan sige til det er at kontakte udbydere af løse højttalere: Dansk Audio Teknik/KT Radio er en mulighed, men der skulle være en ny udbyder med stor kompetence i det vestjyske: http://www.frequence-shop.dk/

Der er sikkert flere, men de skal have forstand på indmaden i højttalerenheder, ellers duer det ikke.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Det bedste jeg kan sige til det er at kontakte udbydere af løse højttalere: Dansk Audio Teknik/KT Radio er en mulighed, men
der skulle være en ny udbyder med stor kompetence i det vestjyske: http://www.frequence-
shop.dk/

Der er sikkert flere, men de skal have forstand på indmaden i højttalerenheder, ellers duer det ikke.

Takker. Jeg kontakter dem og ser hvad de har at sige.
Hvis der er nogen herinde der kender nogle enheder med ovenstående egenskaber er i velkomne til at komme med et par forslag.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Scan-Speak 18W/8535-00

2 stk i et 18 l kabinet giver 50Hz, Q= 0.7 - det er respektabelt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
<span style="font-weight: bold;">Scan-Speak 18W/8535-00</span>2 stk i et 18 l kabinet giver 50Hz, Q= 0.7 - det er
respektabelt.

Det kan godt være at det bare er mig, men denne enhed har da ikke en Qts i nærheden af 0,25....men ellers en lækker en af slagsen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

tued skrev:
jazzman skrev:
<span style="font-weight: bold;">Scan-Speak 18W/8535-00</span>2 stk i et 18 l kabinet giver 50Hz, Q= 0.7 - det er
respektabelt.

Det kan godt være at det bare er mig, men denne enhed har da ikke en Qts i nærheden af 0,25....men ellers en lækker en af slagsen.

Jeg tror du forveksler enhedens Qt i fri luft og i kabinet, den vil altid være højere i kabinet med mindre kabinettet er uendeligt stort, i den sidste situation vil den være lig med "i fri luft"

Hvis du ønsker en tør og præcis gengivelse så skal Qt i kabinet være 0,5 men gerne lidt lavere medmindre det er målt inklusive kabel og filterspole da seriemodstand hæver det totale Q. Ved et Qt på 0,5 (eller mindre) er du fri for ringning på transienter 

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

I og med at pris ikke er nævnt noget sted ville jeg vælge følgende enhed med et alu capton sving system. enhederne kan tilpasses din løsning fra fabrikken uden mer pris men der er heller ikke tale om billige enheder.

jeg mener at kunne huske fra et af mine første projektor monterede jeg sådan en enhed i ca 13 eller 16 liter.

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|135|||

Jeg kan kun sige der er nogle ekstremt velspillende enheder der er meget neutrale rent lyd gengivelses mæssigt.

Qt på 0,577 giver den hurtigste respons men så koster det hvist noget bas

god fornøjelse.

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum