Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bedste defrekvens v. overgang t. diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Citér:
Men det er nok ikke alles kop te, og det er jo fint nok.

Hej mellemhjulet

Jeg kan nu godt lide den der kop te, hvordan er de egentlig sat sammen mht. delefilter, type og værdier ?

Er højttaleren lavet som dipol og hvilke enheder er det ? fortæl, fortæl.

Hm, tja, delefiltret ligner det på lampizator linket. 4,7 mH og 68 uF i bassen, mellemtone 80uF og 0,39 mH og 4 uF på diskanten. Det er Lampizator fyrens standardfilter, det lyder fint men jeg har ikke målt på det endnu.

Opbygningen er også det samme, altså dipol med U frame dipol til bassen.

Bassen er en ca. 1970 Onkyo Alnico 12", mellemtone og diskant er ca. årgang 1950 -1955 Saba alnico enheder.

@Hasselbaink: Har du prøvet nogle af de gamle tyske enheder Fikus anbefaler?

@Bjørn: Du har evig ret. Men det er svært at starte med det niveau i delefilter/enheds sammenspil som du ligger på. Sammenligner man med det udvalg af højttalere der kan fås for under 3000 kr, man skal give for et sæt af denne slags, og har en lyst til, men ingen erfaring med højttalerbyg, synes jeg absolut dette her giver god lyd for det beløb.  Senere kan man jo så altid få lyst til mere højttalerbyg, og så har et nemt projekt som dette, måske givet en lysten til at sætte sig mere ind i stoffet. Matrix kabinettter tager jo lidt mere tid at lave end en enkel dipol. Og synkron filtre er heller ikke noget man lige læse om til morgenmaden.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
KrammeAcoustics skrev:

Citér:
Men det er nok ikke alles kop te, og det er jo fint nok.

Hej mellemhjulet

Jeg kan nu godt lide den der kop te, hvordan er de egentlig sat sammen mht. delefilter, type og værdier ?

Er højttaleren lavet som dipol og hvilke enheder er det ? fortæl, fortæl.

Hm, tja, delefiltret ligner det på lampizator linket. 4,7 mH og 68 uF i bassen, mellemtone 80uF og 0,39 mH og 4 uF på diskanten. Det er Lampizator fyrens standardfilter, det lyder fint men jeg har ikke målt på det endnu.

Opbygningen er også det samme, altså dipol med U frame dipol til bassen.

Bassen er en ca. 1970 Onkyo Alnico 12", mellemtone og diskant er ca. årgang 1950 -1955 Saba alnico enheder.

@Hasselbaink: Har du prøvet nogle af de gamle tyske enheder Fikus anbefaler?

@Bjørn: Du har evig ret. Men det er svært at starte med det niveau i delefilter/enheds sammenspil som du ligger på. Sammenligner man med det udvalg af højttalere der kan fås for under 3000 kr, man skal give for et sæt af denne slags, og har en lyst til, men ingen erfaring med højttalerbyg, synes jeg absolut dette her giver god lyd for det beløb.  Senere kan man jo så altid få lyst til mere højttalerbyg, og så har et nemt projekt som dette, måske givet en lysten til at sætte sig mere ind i stoffet. Matrix kabinettter tager jo lidt mere tid at lave end en enkel dipol. Og synkron filtre er heller ikke noget man lige læse om til morgenmaden.

Hvis du ser bort fra impedanskorrektionerne og et par sugekredse så består mit filter af (LP) 6,5mH / 106uF (BP) 73,5uF og 0,56mH (begge med 34ohm parallelt) og (HP) 3,9uF/7,2mH og det går sgu da meget godt med mine tyske vintage basser osv. osv. (DC modstanden er henholdsvis 3,6ohm, 5,6ohm og 4,9ohm for de 3 sektioner)

"synkroniseringen" af dine aldrende papenheder har vi jo talt om, hvis du en dag skulle få blod på tanden. Nu ved jeg ikke om du har amplitudemålinger på enhderne men jeg gætter på at det svageste punkt er diskanten nedefter, de gamle konusdiskanter har typisk en højtliggende egenresonans man i givet fald må rette sig ind efter

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Mellemhjulet skrev:
[QUOTE=KrammeAcoustics]

[

Hvis du ser bort fra impedanskorrektionerne og et par sugekredse så består mit filter af (LP) 6,5mH / 106uF (BP) 73,5uF og 0,56mH (begge med 34ohm parallelt) og (HP) 3,9uF/7,2mH og det går sgu da meget godt med mine tyske vintage basser osv. osv. (DC modstanden er henholdsvis 3,6ohm, 5,6ohm og 4,9ohm for de 3 sektioner)

"synkroniseringen" af dine aldrende papenheder har vi jo talt om, hvis du en dag skulle få blod på tanden. Nu ved jeg ikke om du har amplitudemålinger på enhderne men jeg gætter på at det svageste punkt er diskanten nedefter, de gamle konusdiskanter har typisk en højtliggende egenresonans man i givet fald må rette sig ind efter

Hmm, jah, nu ville jeg vurdere, at vægten af dit delefilter nok er større end mange mindre højttalere, så jeg har måske overvurderet kompleksiteten i det. Man stadigvæk kræver det præcise målinger, at ramme de rigtige værdier, og det er her Lampizator fyren slentre under hegnet, hvor det er højest. Så for folk der har lyst til at kaste sig ud i noget relativt vellydene og nemt til prisen, mener jeg stadig det er en god mulighed, men som før nævnt, nok ikke alles kop te.

Jeg har da iøvrigt ikke glemt dit venlige tilbud om, at tage mine tyske pensionist enheder under kærlig behandling. Men for tiden har jeg ikke mod på det, og vil i første omgang nok bruge tiden på at få opdatere vellyden i resten af kæden. Men jeg kan jo vende frygteligt tilbage senere.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes