Emne: STOP TYVERIET ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
sd2100 skrev:
RogueAgent skrev:
| [
Hvorvidt straffen står mål med forbrydelsen kan naturligvis altid diskuteres, men i betragtning hvor udbredt problemet er, og hvor stor en del af befolkningen der synes at det ikke er "rigtig" forkert at downloade piratkopier m.m., så har jeg ikke ondt nogen steder over at der bliver statueret nogen gevaldigt synlige eksempler, for uanset folks holdning til det, så kan der ikke være ret mange tilbage der ikke ved at hvis hammeren falder, så falder den hårdt - og så er de helt og aldeles også selv ude om de eventuelle konsekvenser.
|
|
|
Hvis vi nu hakker hånden af folk der stjæler digital, så kan de ikke længere betjene et tastatur!!!! Problem solved. Straffen står ikke på nogen måde mål med forbrydelsen. Kører du for stærkt, kan det under nogen omstændigheder (sne, stærk tåge mv.) sidestilles med drabsforsøg mod ukendt = lille bøde. Kopiering af digitalt materiale = økonomisk ruin. Grotesk og pervers jura. Gad vide hvormeget Brian Mikkelse har f...... nå må hellere ikke færdiggøre denne sætning.
|
|
|
Men hvem er det der har fastsat disse "retningslinjer" for strafudmåling omkring Pirateri?
Jeg synes simpelthen det er så fuldstændig lang ude som noget kan være.
Jeg har læst om store straffe for organiseret pirateri med videresalg osv. Helt iorden, men den med ét adobe program udmåles til 70.000kr + onkostninger, det håber jeg simpelthen ikke er rigtigt. Det minder jo om retsystemerne i de arabiske lande.
|
|
|
Lov om ophavsret indeholder nogle lovbestemte afregningregler (licensbetaling) bl.a. eksisterer blakbåndafgiften i bedste velgående, også for digitale medier, men ellers fungerer det i vidt omfang som privatretslige erstatningssager hvor parterne desværre kan være en stor knægt mod et mutinationalt firma med en advokathær, vilkår som ellers er utænkelige i dansk retspleje.
Der er jo fortilfælde fra andre områder, eksempelvis den berømte pølsemand og McDonalds. Godt nok måtte giganten se sig underkendt men pølsemanden fik sin tilværlse skud i sænk, han er idag kok på Nordpolen.
Der er andre eksempler hvor private enkeltpersoner efter at have fået deres staf af samfundet forbliver jaget vildt resten af livet uden at samfundet forsøger at regulere blodtørsten. Samtidigt lader samfundet erhversdrivende forsætte med en lang hale af konkurser og ubetalte regninger eller som tilfældet dyretransporterne hvor et helt erhverv lukker sig beskyttende om de betændte bylder for at spare penge.
Det er slet ikke nødvendigt at bevæge sig særlig langt for at finde tilsvarende absurditeter
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden tager måske en drejning, men hvad mon der ville ske hvis en pirat havde koblet sig på ens trådløse netværk og benyttet det til ulovlig download. Ville ejeren af netværket blive holdt ansvarlig?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
|
Tråden tager måske en drejning, men hvad mon der ville ske hvis en pirat havde koblet sig på ens trådløse netværk og benyttet det til ulovlig download. Ville ejeren af netværket blive holdt ansvarlig?
|
|
|
Beviser min herre, beviser. Kan du huske de mange ubehagelige sager med telefonregningerne ?
Fornuftige mennesker bruger ganske enkelt ikke trådløse netværk, eller downloader noget som helst for den sags skyld. Min pc kan ikke sige så meget som et bjæf eller vise film.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
Beviser min herre, beviser. Kan du huske de mange ubehagelige sager med telefonregningerne ?
Fornuftige mennesker bruger ganske enkelt ikke trådløse netværk, eller downloader noget som helst for den sags skyld. Min pc kan ikke sige så meget som et bjæf eller vise film.
|
|
|
Nej jeg husker ikke sagen med telefonregningerne, men hvis det er noget der omhandler hvordan TDC driver forretning, så lad være da jeg får røde knopper og bliver utilpas.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg vil nu betegne mig selv som et nogenlunde fornuftigt menneske, og alligevel bruger jeg trådløs netværk herhjemme, endda i København?!!?
Svaret er ret simpelt, det gælder blot om at sikre det i tilstrækkelig grad, og det er der desværre mange der ikke formår. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Hans J skrev:
Jeg håber, at alle jer som er så stor fortaler for kopiering af andres ting, får et arbejde hvor jeres eksistensgrundlag bliver truet af ulovlige kopier.
|
|
|
Der er som nævnt et par gange nok ikke mange, der er direkte fortaler for piratkopiering, men det er nu engang virkelighed. På side synes jeg der er de første 3, læg mærke til alle jer som er så stor fortaler, det vil sige ikke alle som udtaler sig i tråden, men dem som forsvare retten til det eller undskylder de gør det med jeg har ikke råd, jeg vil høre det først osv osv.
Mht. eksistensgrundlag hvordan vil du opgøre "tabet", hvis der overhovedet er tale om et sådant. Det kan være svært et gøre op, ingen tvivl om det. Men det drejer sig ikke bare om at få dækket et tab ind. Jeg gentager lige, det er for den præventive virkning. Jeg tror nu nok der ville være en del flere som ville kopiere, hvis man kunne nøjes med en bøde på kr. 500,-
Det forholder sig nærmest lige omvendt. Engang havde Sega og Nintendo nogle spillekonsoller, hvor spillene (softwaren) var i plastbokse, så vidt jeg husker. De var ca. 100% kopisikre. Så kom Sony med deres PS, hvor spillene var på cdrommer, der kunne kopieres! Hvem havde succes? Alle skulle selvfølgelig have PS, hvor man kunne kopiere spil til hinanden. Et 100% kopisikret produkt er næsten dømt til fiasko. Hvad med SACD'en - kan den nemt kopieres - er det en succes eller fiasko (kommercielt). Årsagen til succes for PS frem for de andre konsoller var nok næppe piratkopiering, men nærmere bedre og større spil. Spil kunne på det tidspunkt ikke laves meget større på cartrigde til en fornuftig pris, men på cd var der oceaner af plads. SACD er ingen succes, den kræver specielle afspillere at udnytte, disse var i starten ret dyre og folk var tilfredse med cd-kvaliteten. Men hvis man har hørt SACD så ved man det kan lyde bedre end CD. SACD sælger ikke mange plader, tror du det ville ændre sig hvis de var nemme at kopiere ? (Om de er nemme at kopiere eller ej aner jeg faktisk ikke).
Filmbranchen har set lyset og tilpasset priserne (på ikke helt nye udgivelser) til virkeligheden og lever tilsyneladende fint med det. Vi kan godt blive enige om prisen på nye film, spil osv er lige lovlig høj, især når man ser på hvad de koster i udlandet, det er at malke markedet i DK når de tager mere end det dobbelte for spil/film, men det lovliggør ikke kopiering.
|
|
|
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg vil nu betegne mig selv som et nogenlunde fornuftigt menneske, og alligevel bruger jeg trådløs netværk herhjemme, endda i København?!!?
Svaret er ret simpelt, det gælder blot om at sikre det i tilstrækkelig grad, og det er der desværre mange der ikke formår.
|
|
|
Man får ofte samme begrundelse fra dem der konsekvent kører over for rødt, de påstår at de da "ser sig for"
Et trådløst netværk er, alt andet lige, lettere at bryde ind i end en fast kabelforbindelse, og det kan gøres uden at efterlade fysiske spor.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev:
LouBP skrev:
Kasper, TC skrev:
|
I længere tid har jeg gået og brygget på et indlæg i mit hoved og her kommer en del af det.
Jeg synes at tendensen er at mange helt uden skrupler stiller spørgsmål til hvordan og hvorledes man f.eks. kommer til at afspille sine HD film fra sin computer. Og som de fleste nok udmærket er klar over er det ikke ligefrem lovlige HD fil nettet bugner af. Jeg er simpelthen træt af at folk uden skrupler stjæler materiale i form af film og musik på nettet.
Hvad skyldes dette? Jeg forstår det ikke. Er det bare fordi man kan? Man kan jo også stjæle nede i supermarkedet. Men det tror jeg ikke alle de personer der downloader ulovligt gør. Har det noget med at chancen for at blive opdaget er større i supermarkedet? Og i så fald er det da sørgeligt at der ingen moral er tilbage. Er det virkelig et totalt overvågningssamfund der skal til for at få folk til at stoppe med at stjæle?
Det er efterhånden blevet helt "legalt" at tale med venner og bekendte om at man har hentet det og det på nettet. Ingen skrupler. Jeg skal nogen gange lige bide mig selv i tungen inden jeg taler, da det virkelig går mig på. Jeg tænker at hvis man vil have et eller andet materiale, så betaler man den person der udbyder det. Man stjæler det ikke. Selvom man kan.
Nogen gange støder jeg på argumenter som at "alle pengene går jo til det store stygge pladeselskab og DERFOR stjæler jeg musikken". Det er i mine ører et tåbeligt argument. Pladeselskabet skal selvfølgelig have en del af et muligt overskud fra en produktion da de jo har satset på en produktion der også kunne give underskud. De skal selvfølgelig have betaling for at tage en risiko. Mest af alt lyder argumenter som det ovenfor som en eller anden måde at retfærdiggøre sit tyveri overfor sig selv, selvom man måske godt ved at det ikke holder.
|
|
|
SÅDAN!
Jeg har det på præcis samme måde. folk snakker om hvordan de bare henter alt fra nette, musik, film, computerprogrammer og alt muligt. og snakker om det som var det ingenting. Men det er jo præcis som de reklamer på Mtv, hvor de vise rat det er præcis det samme som at stjæle biler osv. Det jeg var mindre kan jeg huske alle mine venner gjorder og det var "fedt" at gøre, ja, jeg gjorder det sku også selv, dog i mild forstand. men jeg indså dog det var ulovligt, og dumt. Det var faktisk fordi jeg begyndte at interesseret mig for vinyl og det jo ikke kunne downloades, men derefter begyndte jeg også at købe cd'er da jeg blev glad for at have det hele i fast hånd. derefter slettede jeg så alt det downloaded musik.
Jeg har også fået talt mange af mine venner fra det, og det jo dejligt. Men jeg kan love jer for da min mediafagslære på gymnasiet åbnede sin computer, der var tilsluttede projekteren, og på skærm lagde en fil med navnet "Rattioulio" (eller hvad den der nye biograf musse film hedder). Hvad ligner det en mediafagslære at downloade film!!!
Men jeg ved ikke hvorfor man gør det, sikkert fordi man kan og folk ikke har nogen moral tilbage. men tænk hvis der pludselig ikke var nogen der lavede musik mere, fordi man ikke tjente noget på det?
|
|
|
i mild forstand? hvad mener du, var det så mere rigtigt? jeg er sikker på at alle der downloader lige nu, om få dage opgiver, og får deres moral tilbage, puha, så er der lige pludselig ingen kriminelle på nettet :-D.
nej problemet er vist ikke så stort som det bliver udtrykt!
Smeden
|
|
|
Med mild forstand mener jegbare at jeg ikke downloade sindsygt meget, som dem der altid har noget kørende nåed måske i alt at hente et par hundrede sange. selvom det jo også er en slat.
Og i mit hovede er at downloade ulovligt musik det samme som at tage noget du ikke må! __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
sd2100 skrev:
Hans J skrev:
Jeg håber, at alle jer som er så stor fortaler for kopiering af andres ting, får et arbejde hvor jeres eksistensgrundlag bliver truet af ulovlige kopier.
|
|
|
Der er som nævnt et par gange nok ikke mange, der er direkte fortaler for piratkopiering, men det er nu engang virkelighed.
På side synes jeg der er de første 3, læg mærke til alle jer som er så stor fortaler, det vil sige ikke alle som udtaler sig i tråden, men dem som forsvare retten til det eller undskylder de gør det med jeg har ikke råd, jeg vil høre det først osv osv.
Mht. eksistensgrundlag hvordan vil du opgøre "tabet", hvis der overhovedet er tale om et sådant.
Det kan være svært et gøre op, ingen tvivl om det. Men det drejer sig ikke bare om at få dækket et tab ind. Jeg gentager lige, det er for den præventive virkning. Jeg tror nu nok der ville være en del flere som ville kopiere, hvis man kunne nøjes med en bøde på kr. 500,-
|
|
|
|
|
|
Der er vel ikke tale om bøder, men erstatninger.Det er ikke helt det samme.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Nej jeg husker ikke sagen med telefonregningerne, men hvis det er noget der omhandler hvordan TDC driver forretning, så lad være da jeg får røde knopper og bliver utilpas.
|
|
|
TDC er vel ikke engang specielt slemme, tænk bare på overarbejdskarussellen hos en berømt dansk rengøringsvirksomhed, eller den danske stats forsøg på at pådutte en fattig tysk kommunes indbyggere sorte lunger de næste 50 år. Når der er penge i sigte har rimelighed, almindelig anstændighed og moral det med at hoppe i nærmeste dybe hul
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
floe skrev:
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Svaret er ret simpelt, det gælder blot om at sikre det i tilstrækkelig grad, og det er der desværre mange der ikke formår.
|
|
|
Man får ofte samme begrundelse fra dem der konsekvent kører over for rødt, de påstår at de da "ser sig for"
Et trådløst netværk er, alt andet lige, lettere at bryde ind i end en fast kabelforbindelse, og det kan gøres uden at efterlade fysiske spor.
|
|
|
Et WPA eller AES krypteret trådløst netværk er i praksis umuligt at bryde, medmindre koden er valgt helt latterlig eller du har hvad der svarer til et par år, eller mere, til at sniffe nok information til at kunne "gætte" nøglen. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder på at de skulle prøve noget med at man kunne logge på et sted, vælge at den her ting har jeg lige downloadet og så skrive 40 kr. eller hvad der lige passerog se om der ikke var nogle mennesker som faktisk ville gøre det ... Det er jeg HELT sikker på at folk ville. Så ville de få en stor del af deres tab dækket.
Folk ønsker valg, ikke bare at de enten skal købe det på bilkas netbutik i råkomprimeret l**te mp3 eller gå/køre i deres bil til den nærmeste plade butik og så gå hjem og rippe det, bøvle med diverse undvigelser af DRM osv.
Vi lever i en verden med mange muligheder, men ... hvor er de her?
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TheAirwalker skrev:
Jeg holder på at de skulle prøve noget med at man kunne logge på et sted, vælge at den her ting har jeg lige downloadet og så skrive 40 kr. eller hvad der lige passerog se om der ikke var nogle mennesker som faktisk ville gøre det ... Det er jeg HELT sikker på at folk ville. Så ville de få en stor del af deres tab dækket.
Folk ønsker valg, ikke bare at de enten skal købe det på bilkas netbutik i råkomprimeret l**te mp3 eller gå/køre i deres bil til den nærmeste plade butik og så gå hjem og rippe det, bøvle med diverse undvigelser af DRM osv.
Vi lever i en verden med mange muligheder, men ... hvor er de her?
|
|
|
Radiohead har netop forsøgt sig med denne strategi, og har formået at profittere mere på det ene album end alle de andre udgivelser til sammen. De har selvfølgelig også haft nyhedsværdien i trækket med sig. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
bjørn skrev:
floe skrev:
bjørn skrev:
mbm1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Et WPA eller AES krypteret trådløst netværk er i praksis umuligt at bryde, medmindre koden er valgt helt latterlig eller du har hvad der svarer til et par år, eller mere, til at sniffe nok information til at kunne "gætte" nøglen. |
|
|
Dette er ikke korrekt. Det er MEGET let at brute-force angribe et WPA sikret netværk da der ikke er nogen form for begrænsning på hvor hurtigt og hvor mange gange du kan prøve et forkert password. Så medmindre du har et 10+ tegn langt password af høj sikkerhed (ingen ord men tilfældige store og små bogstaver og tal) så er det let at bryde ind i. Og jeg tør godt love dig at mindst 50% af alle trådløse net benytter en kode der er baseret på et ordbogs ord og at mindst 90% af dem har passwords der er 8 tegn eller mindre. Så det kan godt være at DIT netværk er sikkert - men nu snakker vi om trådløse net generelt og chancen for at det kan misbruges af skruppelløse kriminelle. Og den er stor. Selv hvis du har et langt og sikkert password kan det brydes hvis nogen virkeligt vil - du spiller i virkeligheden på at ingen vil gide for det er lettere at bryde ind i naboens. Og det kan godt være rigtigt - men det er ikke sikkert.
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige netop sådan noget jeg tænker på ... Men mere hvor man "donerer"
At man henter hvad man nu har lyst til, så og er det værd at lytte til kan man så give penge til det.
Bare en tanke :-)
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
|
SACD er ingen succes, den kræver specielle afspillere at udnytte, disse var i starten ret dyre og folk var tilfredse med cd-kvaliteten. Men hvis man har hørt SACD så ved man det kan lyde bedre end CD. SACD sælger ikke mange plader, tror du det ville ændre sig hvis de var nemme at kopiere ?
|
|
|
Næppe. Det ville kræve at selskaberne begyndte at udgive alle nyudgivelser på formatet, hvilket desværre ikke er tilfældet. Jeg er nok ikke den eneste herinde der vil betale for at få musikken i den bedst mulige kvalitet. Jeg har da også købt nogle SACD selvom jeg havde dem i forvejen på cd. Det virker dog ikke somom vi er nok til at selskaberne gider at interressere sig for det. De kunne jo prøve på at motivere folk til at købe ved at øge kvaliteten istedet for at gå den anden vej. Man føler sig altså snydt når man betaler 150,- kr. for en cd og den lyder så dårligt så man ikke gider høre den.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Hans J skrev:
|
SACD er ingen succes, den kræver specielle afspillere at udnytte, disse var i starten ret dyre og folk var tilfredse med cd-kvaliteten. Men hvis man har hørt SACD så ved man det kan lyde bedre end CD. SACD sælger ikke mange plader, tror du det ville ændre sig hvis de var nemme at kopiere ?
|
|
|
Næppe. Det ville kræve at selskaberne begyndte at udgive alle nyudgivelser på formatet, hvilket desværre ikke er tilfældet. Jeg er nok ikke den eneste herinde der vil betale for at få musikken i den bedst mulige kvalitet. Jeg har da også købt nogle SACD selvom jeg havde dem i forvejen på cd. Det virker dog ikke somom vi er nok til at selskaberne gider at interressere sig for det. De kunne jo prøve på at motivere folk til at købe ved at øge kvaliteten istedet for at gå den anden vej. Man føler sig altså snydt når man betaler 150,- kr. for en cd og den lyder så dårligt så man ikke gider høre den.
|
|
|
Det har altid aldrig været en god ide at købe en vare ubeset (eller uhørt) og køber du pop/rock så ved du at kvaliteten er nødlidende.
Hvis du ikke gider høre på ulykkerne bliver kvaliteten sgu da ikke bedre fordi du har kopieret i dølgsmål. Har du betalt for noget skrammel så klag og få dine penge retur
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Det har altid aldrig været en god ide at købe en vare ubeset (eller uhørt) og køber du pop/rock så ved du at kvaliteten er nødlidende.
Hvis du ikke gider høre på ulykkerne bliver kvaliteten sgu da ikke bedre fordi du har kopieret i dølgsmål. Har du betalt for noget skrammel så klag og få dine penge retur |
|
|
Det er simpelthen ikke rigtigt. Det er korrekt at meget moderne pop/rock er i masteringprocessen er blevet smadret til ukendelighed men der er også eksempler på kvalitet. Hør eksempelvis Kate Bush' seneste aæbum. Det er en fryd.
|
| Til top |
|
| |
SMNLRSN Branchemedlem

Tape Connection
Bruger siden: 25 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er problemet med kopiering af musik ikke et 'hitliste' problem?... Det er ikke mit indtryk at de mere
alternative musikere, og de der opnår en reel gruppering af dedikerede 'fans' er ramt så hårdt som populærkunstnerne
(angiveligt) er?.. Min musiksmag ligger nok til det mere alternative, og det gennemgående indtryk jeg har af de kunstnere, er
at de ikke oplever, at kopiering går ud over deres pladesalg.
Populærmusikken er en del af 'brug og smid væk' kulturen. Britney Spears osv. er blot blevet en slags modetilbehør, på linie med tørklæder og
små hunde.
Den horde af opportunistiske popprinser og prinsesser der udgør hovedparten af populærmusikken i dag, er kørt i stilling af pladeselskabernes
enorme mediemaskine, og dét er ikke billigt. Det er til dels også en af grundende til at det er de store pladeselskaber de hyler højest. De mindre
pladeselskaber er ikke på samme måde afhængige af at deres kunstnere opnår verdensdominans og der er _mange_ små pladeselskaber der
har en rigtig fornuftig forretning i dag.
Forbrugerne af populærmusikken, har ikke noget særligt forhold til den, og har af samme grund ingen moralske skrupler ved at downloade den.
På den måde unddrager de pladeselskaberne og ikke mindst kunstneren (eller hvad man nu skal kalde dem). På samme tid vil en massiv
procentdel af forbrugeren af den slags musik, være bedøvende ligeglad med kvaliteten. (jeg kan da i hvert fald ikke forestille mig nogen her på
forum, der lige spinner den sidste nye skive fra ToyBox på deres 100.000,- setup) Om de henter en 128kbp/s MP3 og spiller den på deres anlæg,
eller de lægger en CD i skuffen er for dem irrelevant og dermed vil de ikke se nogen fordel i at betale for den fysiske skive i bedre kvalitet, og
endda få et cover med.
.. Jeg tror min pointe er, at hvis man elsker musik og man føler musik, så er den også personlig og hvem vil forbryde sig mod én man har et
personlig kærlighedsforhold til?
Når dét så er sagt, så mener jeg klart at pladeselskaberne burde gøre det mere attraktivt at downloade musik lovligt. Jeg bruger en gang i
mellem iTunes. Jeg har bare lidt et problem med at skulle betale 80,- for en række musikfiler, der groft sagt er 1/10 af kvaliteten på CD udgaven
(eller vinyl), ikke har noget coverart og er 'låst' til afspilning i ét enkelt program og én enkelt fysisk afspiller. Prisen er ganske enkelt for høj,
taget i betragtning at der derudover stort set ikke er nogen udgifter til kopiering, distribution (udover båndbredde self.), tryk af covers, booklets
osv. En passende pris ville være 25-30kr for et album.
For 80kr, skulle man kunne downloade en 1:1 kopi af CD'en og et front/bag cover man kunne printe. Oven i det betaler man vel omkring 10,- for
en CD-R skive. Så kan man selv 'fabrikere' sin CD for ca. 90kr - Vil man have den helt ægte vare, kan man så gå i butikkerne og købe den, eller
bestille den hos en online forretning.
Jeg synes ikke at de ca. 140,- en CD koster i dag er for meget men jeg synes uden tvivl at man får for lidt for de 80,- man betaler, for at
downloade et komprimeret album.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
|
|
|
Der findes heldigvis undtagelser, men du har ret i at det ofte forholder sig sådan. Nu mener jeg bare ikke at pladeselskaberne kan undskylde sig med at man burde vide at kvaliteten af deres udgivelser er meget ringe. Med de tekniske muligheder de har idag, burde man kunne stole på at en ny cd lyder ordentligt.
bjørn skrev:
|
Hvis du ikke gider høre på ulykkerne bliver kvaliteten sgu da ikke bedre fordi du har kopieret i dølgsmål.
|
|
|
Det har jeg nu heller ikke påstået. Jeg opfordrede bare selskaberne til at øge kvaliteten så forskellen på original og kopi blev større. Jeg er helt klar over at der fortsat vil være mange der kopierer alligevel, men derfor kunne selskaberne jo godt belønne dem der betaler med en anstændig kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|