| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så sjovet at en CD kost minder i US end i EU (med DK på top pladsen), der er de samme prod. omkostninger på en CD om den så er lavet i
US eller EU
Tænk på at en computer og mobiltelfon er blivet biliger og biliger år efter år, på grund af prod. omkostninger er gået ned og ned, så hvorfor er
dette ikke også sket for CD ?
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Stanley skrev:
| Prisen på de fleste nye cd´er er ca den samme og har været det i mange år. Det har vist intet at gøre med hvor mange de sælger. Man kunne næsten få den tanke at prisen var aftalt mellem selskaberne, men nåh nej, det er jo ulovligt. |
|
|
I forhold til reallønnen, så ER prisen på musik faldet, som det vist også blev nævnt et sted tidligere i tråden.
Ca. 150 kr for en CD har været niveauet stort set siden mediet blev lanceret for 25 år siden, men i samme periode er den gennemsnitlige løn i danmark steget til omkring det 3-dobbelte. Skulle prisen på CD'er være fulgt med lønnen skulle de med andre ord koste mellem 400 og 500 kr idag.
Af samme årsag synes jeg det er et temmelig lamt argument når nogen siger at de downloader ulovligt fordi man ikke "har råd" til at købe musikken lovligt.
Så længe ulovlig downloading er så nemt og tilgængeligt som tilfældet er, er der ingen der kan konkurrere på lige vilkår. Hvordan konkurrerer man med et produkt der er gratis?
Et af de lidt oversete problemer ved ulovlig fildeling m.m. er for mig at se at musik bliver reduceret til noget baggrundsgrød man "bare" henter fordi man kan, og ikke sætter pris (!) på, i samme grad som man ville hvis man rent faktisk havde været nødt til at VÆLGE hvilke CD'er man skulle købe fordi man ikke har råd til dem alle.
|
|
|
Men det ændrer jo ikke på, at en nyudgivelse koster det samme uanset:
Hvilken butik der sælger den
Hvilket pladeselskab der udgiver den
Hvilken kunstner der står bag
Hvad det har kostet at indspille den
Hvor mange minutters spilletid der er på den
Det betyder at der ikke er en sammenhæng mellem varens pris og den kvalitet og den mængde man får. Og sådan var det også før kopiering blev et problem. (Jeg ved godt der er undtagelser til ovenstående, men det er mit indtryk er det er gældende for langt hovedparten af alle nye cd-udgivelser).
Og man kan da godt undre sig over, at der ikke er en større differenciering mellem prisen på produkterne. Det ville da være en oplagt mulighed for især nye kunstnere, for at skaffe sig et publikum.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Det er så sjovet at en CD kost minder i US end i EU (med DK på top pladsen), der er de samme prod. omkostninger på en CD om den så er lavet i US eller EU
Tænk på at en computer og mobiltelfon er blivet biliger og biliger år efter år, på grund af prod. omkostninger er gået ned og ned, så hvorfor er dette ikke også sket for CD ? |
|
|
Grow up, der er forskellige priser på alt og på alle markeder. Det du skal kigge på er købekraften, og den er høj i DK, og ca. det halve i USA end i EU igennemsnit.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke noget med købekræften, når folk klager over de høje priser på en CD, tænk hvis priser på en Computer og mobiltelfon også havde
fuldt med købekræften, så var de nok blivet meget dyre end de er i dag.
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
StarTrek skrev:
Det er så sjovet at en CD kost minder i US end i EU (med DK på top pladsen), der er de samme prod. omkostninger på en CD om den så er lavet i US eller EU
Tænk på at en computer og mobiltelfon er blivet biliger og biliger år efter år, på grund af prod. omkostninger er gået ned og ned, så hvorfor er dette ikke også sket for CD ? |
|
|
Grow up, der er forskellige priser på alt og på alle markeder. Det du skal kigge på er købekræften, og den er høj i DK, og ca. det halve i USA end i EU igennemsnit. |
|
|
Hmm - inden du går helt i selvsving over egen overklogskab, så læs hvad der siges - "prod. omkostninger er de samme" - så dit argument og postulat, viser jo netop at der er pumpede priser alt efter afsætningsmarkedet og købekraften. Forudsætter du at de cder der afsættes i DK, er lavet i DK har du givet vis ret, men det tror jeg nu næppe er tilfældet.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
ctacta skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Grow up, der er forskellige priser på alt og på alle markeder. Det du skal kigge på er købekræften, og den er høj i DK, og ca. det halve i USA end i EU igennemsnit.
|
|
|
Hmm - inden du går helt i selvsving over egen overklogskab, så læs hvad der siges - "prod. omkostninger er de samme" - så dit argument og postulat, viser jo netop at der er pumpede priser alt efter afsætningsmarkedet og købekraften. Forudsætter du at de cder der afsættes i DK, er lavet i DK har du givet vis ret, men det tror jeg nu næppe er tilfældet.
|
|
|
Her kan jo være en mulig grund til, at pladeselskaberne reelt ikke ønsker, at folk lovligt kan downloade, det vil give folk mulighed for at downloade til den samme pris.Det satans internet, man kan jo ikke styre priserne længere.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
ctacta skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Grow up, der er forskellige priser på alt og på alle markeder. Det du skal kigge på er købekræften, og den er høj i DK, og ca. det halve i USA end i EU igennemsnit.
|
|
|
|
|
|
Som jeg skrev, GROW UP, det gælder ALLE produkter. Sgu da ikke kun cd'ere og fordi man lige netop kan kopiere en cd til lav pris, er jo ikke et argument for at producenten bare skal sætte prisen ned på org.
Skal mærkevareproducenter også sætte priserne ned pga piratkopier på marked? Hold da kæft nogle hjernedøde argumenter der kommer herindefra 
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Andre]
Her kan jo være en mulig grund til, at pladeselskaberne reelt ikke ønsker, at folk lovligt kan downloade, det vil give folk mulighed for at downloade til den samme pris.Det satans internet, man kan jo ikke styre priserne længere.
MVH
André Jensen
[QUOTE]
Hvad er det for noget hjernedødt sludder du hælder ud???? iTunes i USA har en prissætning, og iTunes EU har en anden, fordi at markederne er forskellige. Og du kan ikke som dansker købe eller downloade fra USA på iTunes eller andre lovlige tjenester der kun er beregnet til marked i USA. Så nettet er ingen forhindring for at man har forskellige priser som du angiver.
Kan du ikke sætte dig bare lidt ind i tingene, inden du hælder mere l**t ud herinde? Tak!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og man betal så samme pris for en CD downloade i Mp3 formate, et ringer format en selv CD (men man er jo ved at ødlægge dette format) [:
^(]
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Admin, kan vi ikke få ændret hifi4all så man skal gennemføre en IQ-test - med et niveau der er højere end en våd spånplade - inden man kan oprette en profil herinde ?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
| [QUOTE=Andre]
MVH
André Jensen
[QUOTE]
Hvad er det for noget hjernedødt sludder du hælder ud???? iTunes i USA har en prissætning, og iTunes EU har en anden, fordi at markederne er forskellige. Og du kan ikke som dansker købe eller downloade fra USA på iTunes eller andre lovlige tjenester der kun er beregnet til marked i USA. Så nettet er ingen forhindring for at man har forskellige priser som du angiver.
Kan du ikke sætte dig bare lidt ind i tingene, inden du hælder mere l**t ud herinde? Tak!
|
|
|
Jeg syntes seriøst du skal tage din debatform op til overvejelse.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Guldkysten skrev:
ctacta skrev:
StarTrek skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Som jeg skrev, GROW UP, det gælder ALLE produkter. Sgu da ikke kun cd'ere og fordi man lige netop kan kopiere en cd til lav pris, er jo ikke et argument for at producenten bare skal sætte prisen ned på org.
Skal mærkevareproducenter også sætte priserne ned pga piratkopier på marked? Hold da kæft nogle hjernedøde argumenter der kommer herindefra  |
|
|
Du bliver ved, hvem kommer med hjernedøde argumenter, det er vel nærmest bare dig, du drejer og vender og modsiger dig selv i hele tiden
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre, det vil jeg gøre lige så snart at du har lært at tænke dig bare lidt om inden du udtaler dig om det ene og det andet.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buyer no 1 skrev:
|
Men det ændrer jo ikke på, at en nyudgivelse koster det samme uanset:
Hvilken butik der sælger den
Hvilket pladeselskab der udgiver den
Hvilken kunstner der står bag
Hvad det har kostet at indspille den
Hvor mange minutters spilletid der er på den
Det betyder at der ikke er en sammenhæng mellem varens pris og den kvalitet og den mængde man får. Og sådan var det også før kopiering blev et problem. (Jeg ved godt der er undtagelser til ovenstående, men det er mit indtryk er det er gældende for langt hovedparten af alle nye cd-udgivelser).
Og man kan da godt undre sig over, at der ikke er en større differenciering mellem prisen på produkterne. Det ville da være en oplagt mulighed for især nye kunstnere, for at skaffe sig et publikum.
|
|
|
Ja, det var lige præcis det jeg mente. Uanset ændringer i omkostninger, afgiftsnedsættelser indtægter og inflation m.m. så ligger prisen fast. Det virker som om alle er enige om at det skal bare være prisen. Hvorfor skulle mere eller mindre kopiering så påvirke prisen?
ctacta skrev:
|
|
|
|
Det bekræfter jo også min påstand. Hvis det er købekraften der bestemmer prisen vil den jo heller ikke påvirkes af mere eller mindre kopiering.
|
| Til top |
|
| |
on4all Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Dejligt med en lidt anderledes debat, men alt i alt er det jo rigtigt at man jo omgås med ens moral på en hårdfin grænse, så må man jo kalde det hvad man ville, men alle har sikkert kendskab til, at nogen har noget musik eller en film til at ligge som er en kopi, men jeg er osse af den opfattelse at det kan medvirke til i et eller andet omfang at købe sin musik eller film.
Men brancen tror jeg, det må så være en påstand selv lidt af skylden.. de har brugt meget tid på at kopisikre penge på retssager m.m istedet for at se det som et stærkt middel til at få musiken hurtigt ud til forbrugeren, her tænker jeg på formidling af musikken over nettet, der skulle de have været meget før ude.. de har kort sagt snorksovet i timen og haft alt for travt med alt muligt andet... 
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
| Admin, kan vi ikke få ændret hifi4all så man skal gennemføre en IQ-test - med et niveau der er højere end en våd spånplade - inden man kan oprette en profil herinde ? |
|
|
Admin, kan vi ikke få ændret hifi4all så man skal gennemføre en GodtJegIkkeErEnEnsomTaberSomCTACTA-test - så vi kan få et niveau der er højere end en våd spånplade - inden man kan oprette en profil herinde
CTACTA....kan du ik' sende mig nogle kontaktoplysninger, så jeg kan fremsende dig nogle ulovligt kopierede digitale Kleenex og en runde Mariekiks, vi skal lige ha' styr på dig og dit tudefjæs!!
Du får hermed lov at kopiere mine ord: TABER!!
Brug det venligst som screensaver, og mind dig for altid om, at det er det mest fornuftige du har kopieret!!!
__________________ Toshiba HD-XE1, PS3, Onkyo TX-SR875, Samsung LE32R86
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lapo,
Jeg har ikke noget behov for at tude, jeg er bare lidt chockeret, så spis din egen rulle mariekiks
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
Kani skrev:
nemligja skrev:
Nu har jeg ikke læst det hele igennem da det godt nok er noget af en smørre, men har da fulgt noget med.. og jeg synes det er tyveri når man downloader eller kopierer ulovligt.
Til dem der snakkede om sammenligning af noget i et supermarked. Det kan sammenlignes med at du ser en Weber grill dernede og at du så kopierer designet og hvad den kan præcist.. for kopiering ER brud på Copyright og tyveri.
|
|
|
Det er nemlig lige præcis det det kan! Men at det er tyveri er jeg ret sikker på at du ikke kan argumentere for. Det er der i hvert fald ikke andre i denne tråd der har kunnet. Uanset hvilken betegnelse vi sætter på det burde kopiering til privat brug dog være lovlig. Det er dybt fascistisk at kunne forhindre den frie spredning af ideer via ejendomsret. |
|
|
Problemet ligger i at folk ikke laver kopi til sig selv, men også til andre, og at det naturligvis kræver originalen før man kan lave en kopi til ens bil eller båd eller hvor man bruger den, og det er der mange der IKKE gør. |
|
|
Jamen jeg mener såmænd også det skal stå en frit for at bygge en Weber-kopi til sine venner :) Og de venner kan så ud fra den Weber-kopi bygge yderligere kopier til deres venner... det er det jeg mener er en basal frihedsrettighed. Man bør ikke kunne eje gode idéer. Der er ikke noget godt argument for at andres frihed skal begrænses bare fordi man var den første til at tænke en bestemt tanke.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frihedsrettighed?
Hvor har du gået i skole? Og hvormange år?
|
| Til top |
|
| |