Emne: STOP TYVERIET ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Hvad så med de folk som enten downloader, eller køber CD´er og DVD´er og kopierer dem i flere/mange stk tal og sælger dem ?
Hvad skal man stille op med dem ? De er jo med til at ALT bliver dyrere for os, som GERNE vil KØBE CD´erne eller DVD´erne.
Melder man sådan en person til Antipiratgruppen, er det jo en VOLDSOM bøde, erstatningskrav og evt fængsel der venter dem ?
Er det fair at anmelde sådan en person ?
|
|
|
Det er jo op til ens moral.
Melder man folk der kører for stærkt, køre spritkørsel, snyder i skat etc.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Hvad så med de folk som enten downloader, eller køber CD´er og DVD´er og kopierer dem i flere/mange stk tal og sælger dem ?
Hvad skal man stille op med dem ? De er jo med til at ALT bliver dyrere for os, som GERNE vil KØBE CD´erne eller DVD´erne.
Melder man sådan en person til Antipiratgruppen, er det jo en VOLDSOM bøde, erstatningskrav og evt fængsel der venter dem ?
|
|
|
Ville uden tvivl anmelde vedkommende når det er så groft som med salg for øje. Så er det jo organiseret og professionelt.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Ville uden tvivl anmelde vedkommende når det er så groft som med salg for øje. Så er det jo organiseret og professionelt.
|
|
|
Ja din holdning ctacta er vi vidst ikke i tvivl om. Synderen skal vel brændes på et bål 
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst det hele igennem da det godt nok er noget af en smørre, men har da fulgt noget med.. og jeg synes det er tyveri når man downloader eller kopierer ulovligt.
Til dem der snakkede om sammenligning af noget i et supermarked. Det kan sammenlignes med at du ser en Weber grill dernede og at du så kopierer designet og hvad den kan præcist.. for kopiering ER brud på Copyright og tyveri. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
|
Nu har jeg ikke læst det hele igennem da det godt nok er noget af en smørre, men har da fulgt noget med.. og jeg synes det er tyveri når man downloader eller kopierer ulovligt.
Til dem der snakkede om sammenligning af noget i et supermarked. Det kan sammenlignes med at du ser en Weber grill dernede og at du så kopierer designet og hvad den kan præcist.. for kopiering ER brud på Copyright og tyveri.
|
|
|
Det tror jeg vidst alle herinde er enige i.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
|
|
|
Problemmet er det er så udbredt, at det forgår på mange arbejdspladser.Jeg ville få det meget svært hvis jeg direkte anmeldte det. Jeg har måtte nøjes med at sige det ihvertfald ikke forgår når jeg er chef på fortet.Her er vi ude i noget, der sker for økonomisk vindning. Og så siger min moral stop, og skulle de få store erstatningssager på halsen ingen alarm for min skyld.Lidt sjovt med moral, forstil jer folk gik og solgte hash på arbejdspladsen.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
Til dem der snakkede om sammenligning af noget i et supermarked. Det kan sammenlignes med at du ser en Weber grill dernede og at du så kopierer designet og hvad den kan præcist.. for kopiering ER brud på Copyright og tyveri. |
|
|
Det er nemlig lige præcis det det kan! Men at det er tyveri er jeg ret sikker på at du ikke kan argumentere for. Det er der i hvert fald ikke andre i denne tråd der har kunnet. Uanset hvilken betegnelse vi sætter på det burde kopiering til privat brug dog være lovlig. Det er dybt fascistisk at kunne forhindre den frie spredning af ideer via ejendomsret.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du laver en kopi af en Weber grill, eller for den sage skyld en bil, til privat bruge, er vel lovlig, men hvis du ønsker at sælge de kopi af grill/Bil
så overtræder du Copyright loven, livet ville værre lette at total forbyde alle form for kopier, så ville de ikke værre nogle gråzoner
Men kan let komme de til lives vedr. køre kort og køb af biler, også privat, nemlig at lave et skøde der skal godkende af politiet, før at man kan
købe en bil privat.
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kani skrev:
nemligja skrev:
|
Til dem der snakkede om sammenligning af noget i et supermarked. Det kan sammenlignes med at du ser en Weber grill dernede og at du så kopierer designet og hvad den kan præcist.. for kopiering ER brud på Copyright og tyveri.
|
|
|
Det er nemlig lige præcis det det kan! Men at det er tyveri er jeg ret sikker på at du ikke kan argumentere for. Det er der i hvert fald ikke andre i denne tråd der har kunnet. Uanset hvilken betegnelse vi sætter på det burde kopiering til privat brug dog være lovlig. Det er dybt fascistisk at kunne forhindre den frie spredning af ideer via ejendomsret. |
|
|
Problemet ligger i at folk ikke laver kopi til sig selv, men også til andre, og at det naturligvis kræver originalen før man kan lave en kopi til ens bil eller båd eller hvor man bruger den, og det er der mange der IKKE gør. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
| [QUOTE=heltny]
|
|
|
Jeg ville melde hvis jeg fandt en der lavede i stor stil, for en ting er til sig selv som nævnt men hvis det er til salg så skal personen knaldes. Det er desværre ikke ret tit man hører om at antipiratgruppen har været efter privatpersoner, så enten har de for travlt ellers så kunne det tyde på at de ikke går efter "de små".
__________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
| Problemet ligger i at folk ikke laver kopi til sig selv, men også til andre, og at det naturligvis kræver originalen før man kan lave en kopi til ens bil eller båd eller hvor man bruger den, og det er der mange der IKKE gør. |
|
|
Det er netop det der er dilemmaet for udbyderen/distributøren - skal man åbne op for at alle frit kan kopiere alting, af hensyn til dem der aldrig kunne drømme om at kopiere noget de ikke selv ejede originalen af, eller skal man gøre livet mere besværligt for dem der ikke har nogen skrupler med at brænde en kopi til vennerne..? Nogen der vil komme med et bud på hvilken gruppe der er størst..?
Hvis nogen kunne udtænke en idiotsikker model som gjorde det muligt at lave kopier til eget brug, men umuligt at lave ulovlige kopier, så tror jeg den person kunne blive temmelig rig. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gaaaaaaaaaaaab en lang og endeløs gang mundhuggeri!!
Det er tydeligt, at nogen taler for og andre imod kopiering......men løser det noget!?!?
Og som ved enhver anden debat i vores alles lækre forum, er der 'benægterne', der kører den oprindelige debat helt væk fra fokus, og hen i noget om strafferet, konsekvens for multinationale virksomheder, og "hvad nu hvis min computer kunne kopiere en bil, eller kopiere et supermarked med halvrådne grøntsager??"....!!!
Synes at der var en der nævnte et godt ekspempel på musikere, som måske ikke var tilfredse med kopiering, men alligevel prøvede at få det bedste ud af det!? Det var bandet Radiohead, som mister på kopiering, men tjener igen på koncerter!! Her kan vi tale om eksponering, for uden fans(som i så høj grad bliver skabt ved at deres musik når ud til offentligheden...og gerne gennem ulovlige downloads), ville de bare stå og optræde overfor tomme stadions!!
Dårlig PR er bedre end ingen PR!!!!!!!
Og lad mig også minde jer om alle de 100.000'er af bands, der selv opfordrer til at download'e deres musik gennem fora'er som MySpace osv!
De fleste er s'følig up'and'coming bands, men selv mere etablerede udbyder- samt opfordrer til at downloade deres musik ganske gratis!!
Og det gør de da fordi, at de ved, at når en person(læs: jeg) hører et af deres numre, er der stor chance for at jeg køber hele deres album....såfremt jeg kan li' det!
De ved også, at når et af deres numre kører på mit anlæg, er det mig en fysisk umulighed at spille et andet fra deres konkurrenter i den respektive musikgenre samtidigt!!
Og eftersom jeg ik' har flere penge, end til at jeg supporter downloading, har det band som 'tillod' mig at download'e deres nummer, pludselig fået markedsandel på min bekostning!!
Derudover kommer så min overbevisende evne, til at trække min 'religion' ned over hovedet på de ligesindede folk jeg omgås! Spiller jeg førnævnte kunstner(e)s produktion af hitpotientiale til alle de fester jeg holder, skal kunstner(ne) nok komme ud til flere end jeg selv, som får øjne(og ører) op for dem, og derved bliver potentielle KØBERE af deres musik.......igen eksponering!! Det er jo ik' alle der udelukkende hører det mest gængse musik, den slags musik der bliver spillet i radioer, og den slags musik som konfigurerer på diverse charts!!
Når det kommer til film har jeg det lidt på samme måde(jeg downloader ikke selv, det har jeg simpelthen ik' tålmodighed til)! Der kan jeg da også godt forstå dem, der venter til de er 100% sikre, før de investerer op imod 300kr for en Blu-ray film, som de så er sikre på, at de kan nyde til fulde, for man vil jo gerne eje sine yndlingsfilm på et fysisk materiale optimeret med den bedste kvalitet!!
Problemet er bare her igen, at det er sværere, at få en 'smagsprøve' på de film man har udsigt til at købe!! Man kan jo ik' bare gå i Fona og sige: "må jeg lige se den her film inden jeg køber den", som man kan med musik!? Det ku' ellers være sjovt.....hahaha!!
Anyways, nu er jeg blevet træt af at høre mig selv, så nu vil jeg fluks kaste mig over at download'e en masse flere smagsprøver INDEN jeg KØBER......om de er ulovlige eller ej, skal jeg lade være usagt!! På den måde kan jeg også kaste mere bensin på bålet, så folk som CTACTA kan komme lidt nærmere et hjerteanfald, for Gud bevare os alle, hvis nogen nogensinde foretager sig noget ulovligt!!
Har iøvrigt kopieret lidt ord rundt omkring i denne tråd, og lur mig om jeg ikke kan sammensætte følgende ULOVLIGT kopierede sætning:
Ta'_dig_sammen_CTACTA_og_lad_folk_komme_med_deres_meninger_u anset_om_de_i_dit_snævre_univers_er_ilde_hørt!!
Håber ik' at jeg har trådt nogle opretshavere på disse ord over tæerne, og at Morten Spiegeltosse fra Operation X tropper op på min adresse!! Sku' det blive tilfældet, ville han ik' engang nå at sige: "Dav jeg kommer fra Opera....", før han fik plantet sig en lige højre midt på tuden, fluks fulgt til dørs med en KOPI af min lige venstre!!! __________________ Toshiba HD-XE1, PS3, Onkyo TX-SR875, Samsung LE32R86
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
|
|
|
Det tror jeg ikke på. Mener du at en cd til 150,- kr ville kunne købes til 75,- kr hvis de solgte dobbelt så mange ? Prisen på de fleste nye cd´er er ca den samme og har været det i mange år. Det har vist intet at gøre med hvor mange de sælger. Man kunne næsten få den tanke at prisen var aftalt mellem selskaberne, men nåh nej, det er jo ulovligt.
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
Det er tydeligt, at nogen taler for og andre imod kopiering......men løser det noget!?!? Og som ved enhver anden debat i vores alles lækre forum, er der 'benægterne', der kører den oprindelige debat helt væk fra fokus, og hen i noget om strafferet, konsekvens for multinationale virksomheder, og "hvad nu hvis min computer kunne kopiere en bil, eller kopiere et supermarked med halvrådne grøntsager??"....!!!
Synes at der var en der nævnte et godt ekspempel på musikere, som måske ikke var tilfredse med kopiering, men alligevel prøvede at få det bedste ud af det!? Det var bandet Radiohead, som mister på kopiering, men tjener igen på koncerter!! Her kan vi tale om eksponering, for uden fans(som i så høj grad bliver skabt ved at deres musik når ud til offentligheden...og gerne gennem ulovlige downloads), ville de bare stå og optræde overfor tomme stadions!! Dårlig PR er bedre end ingen PR!!!!!!!
Og lad mig også minde jer om alle de 100.000'er af bands, der selv opfordrer til at download'e deres musik gennem fora'er som MySpace osv! De fleste er s'følig up'and'coming bands, men selv mere etablerede udbyder- samt opfordrer til at downloade deres musik ganske gratis!! Og det gør de da fordi, at de ved, at når en person(læs: jeg) hører et af deres numre, er der stor chance for at jeg køber hele deres album....såfremt jeg kan li' det! De ved også, at når et af deres numre kører på mit anlæg, er det mig en fysisk umulighed at spille et andet fra deres konkurrenter i den respektive musikgenre samtidigt!!
Og eftersom jeg ik' har flere penge, end til at jeg supporter downloading, har det band som 'tillod' mig at download'e deres nummer, pludselig fået markedsandel på min bekostning!!
Derudover kommer så min overbevisende evne, til at trække min 'religion' ned over hovedet på de ligesindede folk jeg omgås! Spiller jeg førnævnte kunstner(e)s produktion af hitpotientiale til alle de fester jeg holder, skal kunstner(ne) nok komme ud til flere end jeg selv, som får øjne(og ører) op for dem, og derved bliver potentielle KØBERE af deres musik.......igen eksponering!! Det er jo ik' alle der udelukkende hører det mest gængse musik, den slags musik der bliver spillet i radioer, og den slags musik som konfigurerer på diverse charts!!
Når det kommer til film har jeg det lidt på samme måde(jeg downloader ikke selv, det har jeg simpelthen ik' tålmodighed til)! Der kan jeg da også godt forstå dem, der venter til de er 100% sikre, før de investerer op imod 300kr for en Blu-ray film, som de så er sikre på, at de kan nyde til fulde, for man vil jo gerne eje sine yndlingsfilm på et fysisk materiale optimeret med den bedste kvalitet!! Problemet er bare her igen, at det er sværere, at få en 'smagsprøve' på de film man har udsigt til at købe!! Man kan jo ik' bare gå i Fona og sige: "må jeg lige se den her film inden jeg køber den", som man kan med musik!? Det ku' ellers være sjovt.....hahaha!!
Anyways, nu er jeg blevet træt af at høre mig selv, så nu vil jeg fluks kaste mig over at download'e en masse flere smagsprøver INDEN jeg KØBER......om de er ulovlige eller ej, skal jeg lade være usagt!! På den måde kan jeg også kaste mere bensin på bålet, så folk som CTACTA kan komme lidt nærmere et hjerteanfald, for Gud bevare os alle, hvis nogen nogensinde foretager sig noget ulovligt!!
Har iøvrigt kopieret lidt ord rundt omkring i denne tråd, og lur mig om jeg ikke kan sammensætte følgende ULOVLIGT kopierede sætning:
Ta'_dig_sammen_CTACTA_og_lad_folk_komme_med_deres_meninger_u anset_om_de_i_dit_snævre_univers_er_ilde_hørt!!
Håber ik' at jeg har trådt nogle opretshavere på disse ord over tæerne, og at Morten Spiegeltosse fra Operation X tropper op på min adresse!! Sku' det blive tilfældet, ville han ik' engang nå at sige: "Dav jeg kommer fra Opera....", før han fik plantet sig en lige højre midt på tuden, fluks fulgt til dørs med en KOPI af min lige venstre!!!  |
|
|
De fleste af de bands der opfordrer til det, det er jo som regel ikke hele albummet man kan hente gratis. Og det beretter vel heller ikke til at fordi nogle bands siger man må, at man så må downloade alle de andre kunstneres musik. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
De fleste af de bands der opfordrer til det, det er jo som regel ikke hele albummet man kan hente gratis. Og det beretter vel heller ikke til at fordi nogle bands siger man må, at man så må downloade alle de andre kunstneres musik. |
|
|
Og det tror du ikke jeg er klar over!?!?
Jeg ku' sagtens skrive endelange indlæg, om hvad jeg i virkeligheden mener eller ikke mener, når jeg kommer med mine indlæg!!
Ku' også bare begrænse mig, da mit forrige indlæg blev så langt at det keder selv mig, og håbe at folk selv kan læse ml linierne, og blive klar over at jeg er klar over, hvad klokken har slået!!
Mit indlæg var bare et objektivt indslag, set fra en side som sagens kerne endnu ikke er blevet beskuet fra i denne debat!!
Men nu har jeg gjort opmærksom på dette, så selv du kan hænge på, og forstå min intention omkring mit indlæg.... __________________ Toshiba HD-XE1, PS3, Onkyo TX-SR875, Samsung LE32R86
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
Det er tydeligt, at nogen taler for og andre imod kopiering......men løser det noget!?!?
Og som ved enhver anden debat i vores alles lækre forum, er der 'benægterne', der kører den oprindelige debat helt væk fra fokus, og hen i noget om strafferet, konsekvens for multinationale virksomheder, og "hvad nu hvis min computer kunne kopiere en bil, eller kopiere et supermarked med halvrådne grøntsager??"....!!!
Synes at der var en der nævnte et godt ekspempel på musikere, som måske ikke var tilfredse med kopiering, men alligevel prøvede at få det bedste ud af det!? Det var bandet Radiohead, som mister på kopiering, men tjener igen på koncerter!! Her kan vi tale om eksponering, for uden fans(som i så høj grad bliver skabt ved at deres musik når ud til offentligheden...og gerne gennem ulovlige downloads), ville de bare stå og optræde overfor tomme stadions!!
Dårlig PR er bedre end ingen PR!!!!!!!
Og lad mig også minde jer om alle de 100.000'er af bands, der selv opfordrer til at download'e deres musik gennem fora'er som MySpace osv!
De fleste er s'følig up'and'coming bands, men selv mere etablerede udbyder- samt opfordrer til at downloade deres musik ganske gratis!!
Og det gør de da fordi, at de ved, at når en person(læs: jeg) hører et af deres numre, er der stor chance for at jeg køber hele deres album....såfremt jeg kan li' det!
De ved også, at når et af deres numre kører på mit anlæg, er det mig en fysisk umulighed at spille et andet fra deres konkurrenter i den respektive musikgenre samtidigt!!
Når det kommer til film har jeg det lidt på samme måde(jeg downloader ikke selv, det har jeg simpelthen ik' tålmodighed til)! Der kan jeg da også godt forstå dem, der venter til de er 100% sikre, før de investerer op imod 300kr for en Blu-ray film, som de så er sikre på, at de kan nyde til fulde, for man vil jo gerne eje sine yndlingsfilm på et fysisk materiale optimeret med den bedste kvalitet!!
Problemet er bare her igen, at det er sværere, at få en 'smagsprøve' på de film man har udsigt til at købe!! Man kan jo ik' bare gå i Fona og sige: "må jeg lige se den her film inden jeg køber den", som man kan med musik!? Det ku' ellers være sjovt.....hahaha!!
Håber ik' at jeg har trådt nogle opretshavere på disse ord over tæerne, og at Morten Spiegeltosse fra Operation X tropper op på min adresse!! Sku' det blive tilfældet, ville han ik' engang nå at sige: "Dav jeg kommer fra Opera....", før han fik plantet sig en lige højre midt på tuden, fluks fulgt til dørs med en KOPI af min lige venstre!!!  |
|
|
Den samme logik kan så også bruges på film, der ligeledes kopieres i et kæmpe omfang. Har man kopien, får man lyst til at købe filmen.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Prisen på de fleste nye cd´er er ca den samme og har været det i mange år. Det har vist intet at gøre med hvor mange de sælger. Man kunne næsten få den tanke at prisen var aftalt mellem selskaberne, men nåh nej, det er jo ulovligt. |
|
|
I forhold til reallønnen, så ER prisen på musik faldet, som det vist også blev nævnt et sted tidligere i tråden.
Ca. 150 kr for en CD har været niveauet stort set siden mediet blev lanceret for 25 år siden, men i samme periode er den gennemsnitlige løn i danmark steget til omkring det 3-dobbelte. Skulle prisen på CD'er være fulgt med lønnen skulle de med andre ord koste mellem 400 og 500 kr idag.
Af samme årsag synes jeg det er et temmelig lamt argument når nogen siger at de downloader ulovligt fordi man ikke "har råd" til at købe musikken lovligt.
Så længe ulovlig downloading er så nemt og tilgængeligt som tilfældet er, er der ingen der kan konkurrere på lige vilkår. Hvordan konkurrerer man med et produkt der er gratis?
Et af de lidt oversete problemer ved ulovlig fildeling m.m. er for mig at se at musik bliver reduceret til noget baggrundsgrød man "bare" henter fordi man kan, og ikke sætter pris (!) på, i samme grad som man ville hvis man rent faktisk havde været nødt til at VÆLGE hvilke CD'er man skulle købe fordi man ikke har råd til dem alle. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En CD koste det samme som fra starten af ca, 150,- kr. men i samme tid er prod. omkosninger faldet meget mere, og hvorfor skal en CD stadig
kost 150,- kr- hvor i mod at de er falde i US, så der er et sted i prod. led hvor der er nogle der hiver for mange penge ind. Måske skulle man
sætte afgifter op på, så et tom CD-R også ville koste 150,- kr. Men har jo også lavde en medialicens som også snart omfater digitale fotokarmer,
bare fordi at de kan optage leve bilder.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
En CD koste det samme som fra starten af ca, 150,- kr. men i samme tid er prod. omkosninger faldet meget mere, og hvorfor skal en CD stadig kost 150,- kr. |
|
|
Bekymrende mange mennesker tænker netop, at når en CD-r koster ca 2 kroner, hvorfor skal en musik-CD så koste over 100 kr. Hvis du med produktionsomkostninger tænker på det det koster at replikere den fysiske disc, så er prisen ganske rigtigt faldet siden 82, men replikationsomkostningen er jo kun en ganske lille del af de omkostninger der ligger bag det produkt du ser i butikken.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
StarTrek skrev:
En CD koste det samme som fra starten af ca, 150,- kr. men i samme tid er prod. omkosninger faldet meget mere, og hvorfor skal en CD stadig kost 150,- kr. |
|
|
Bekymrende mange mennesker tænker netop, at når en CD-r koster ca 2 kroner, hvorfor skal en musik-CD så koste over 100 kr. Hvis du med produktionsomkostninger tænker på det det koster at replikere den fysiske disc, så er prisen ganske rigtigt faldet siden 82, men replikationsomkostningen er jo kun en ganske lille del af de omkostninger der ligger bag det produkt du ser i butikken.
|
|
|
Det er fuldstændig korrekt. Og de menneskelige resourcer er en stigende omkostning, folk går ikke ned i løn, men stiger. Den første cd jeg købte kostede 169,- for 21 år siden. Og det undre mig at en cd ikke koster mere end den gør, så mange år efter når vi sammenholder med inflation m.m.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|