| Forfatter |
|
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Kani skrev:
ctacta skrev:
| Næ, men du må heller ikke glemme at den unge person (barnet er lige groft nok at anvende) rent faktisk har et ansvar for sine handlinger. Forestil dig at unge under 18 ikke kunne idømmes bøder eller erstatninger for skader ved hærværk hos DSB, skoler, nytårsaften eller i al almindelighed. Så ville de unge gå amok og slippe fra det. Næ nej, der er hensyn begge veje. Men i sidste ende har forældrene svigtet den unge person. |
|
|
Nu taler vi om domme til individer helt ned til 7-8 år. Er det upassende at bruge betegnelsen "børn" om disse? FN benytter betegnelsen indtil opnåelsen af myndighedsalderen. Jeg mener faktisk der er en vis rimelighed i at man ikke straffes for handlinger der er udført mens man endnu ikke regnes for kompetent nok til at tage vare på sig selv eller på landets udvikling. Der kan idømmes sanktioner der har til hensigt at bringe barnet på ret køl og sådanne er da også fint i tråd med at offentlige institutioner skal handle i barnets bedste interesse. Men igen tvivler jeg på at nogen der arbejder med børns vilkår vil mene at erstatninger af den størrelsesorden som man risikerer ved kopiering er i barnets interesse. |
|
|
Du har ret i begrebet ved den alder, 7-8 år. Og ja det har da vidtrækkende konsekvenser. Men når vi snakker erstatningsret, så kunne det jo også være noget helt uskyldigt der ender i en ulykke, og her kan og gøres børn erstatningsansvarlige til hverdag. Og så dækker en familieforsikring med ansvarsforsikringsdelen.Men når vi snakker piratkopiering, så er det jo med vilje og ikke ved et uheld, og så er der ingen kære mor, ingen forsikring der dækker. Men det er forældrenes ansvar at opdrage sine børn og fortælle dem hvad man må og ikke må. |
|
|
Man kan sige at det også "med vilje" at et barn underskriver et dokument men det gør ikke barnets underskrift mere gyldigt. Sagen er at vi ikke regner barnets vilje for fri og gennemtænkt før det når myndighedsalderen. Således kan et barn ikke fuldt ud disponere over sin egen krop eller sin egen økonomi og kan ej heller stemme. Barnet får altså ikke lov til at tage ansvar for sig selv. Så hvorfor skal barnets handlinger regnes som mere udtryk for dets fri og gennemtænkte vilje når der er tale om strafbare forhold? Der er simpelthen noget der ikke stemmer. Og det er derfor FN's retninglinjer er helt på deres plads; enhver handling der tages overfor børn som endnu ikke har nået myndighedsalderen skal være i barnets bedste interesse.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kazper skrev:
ctacta skrev:
Kani skrev:
ctacta skrev:
| Næ, men du må heller ikke glemme at den unge person (barnet er lige groft nok at anvende) rent faktisk har et ansvar for sine handlinger. Forestil dig at unge under 18 ikke kunne idømmes bøder eller erstatninger for skader ved hærværk hos DSB, skoler, nytårsaften eller i al almindelighed. Så ville de unge gå amok og slippe fra det. Næ nej, der er hensyn begge veje. Men i sidste ende har forældrene svigtet den unge person. |
|
|
Nu taler vi om domme til individer helt ned til 7-8 år. Er det upassende at bruge betegnelsen "børn" om disse? FN benytter betegnelsen indtil opnåelsen af myndighedsalderen. Jeg mener faktisk der er en vis rimelighed i at man ikke straffes for handlinger der er udført mens man endnu ikke regnes for kompetent nok til at tage vare på sig selv eller på landets udvikling. Der kan idømmes sanktioner der har til hensigt at bringe barnet på ret køl og sådanne er da også fint i tråd med at offentlige institutioner skal handle i barnets bedste interesse. Men igen tvivler jeg på at nogen der arbejder med børns vilkår vil mene at erstatninger af den størrelsesorden som man risikerer ved kopiering er i barnets interesse. |
|
|
Du har ret i begrebet ved den alder, 7-8 år. Og ja det har da vidtrækkende konsekvenser. Men når vi snakker erstatningsret, så kunne det jo også være noget helt uskyldigt der ender i en ulykke, og her kan og gøres børn erstatningsansvarlige til hverdag. Og så dækker en familieforsikring med ansvarsforsikringsdelen.
Men når vi snakker piratkopiering, så er det jo med vilje og ikke ved et uheld, og så er der ingen kære mor, ingen forsikring der dækker. Men det er forældrenes ansvar at opdrage sine børn og fortælle dem hvad man må og ikke må.
|
|
|
Nu forsøger du igen at lægge skyld på BÅDE barn og forældre. Beslut dig dog mand.
|
|
|
Fat dog at barnet gør det som forældrene har opdraget det til, og hvis det er forkert/ulovligt, så mener jeg da fandme også at forældrene har et moralsk ansvar dit kv.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Kazper skrev:
ctacta skrev:
Kani skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
Du har ret i begrebet ved den alder, 7-8 år. Og ja det har da vidtrækkende konsekvenser. Men når vi snakker erstatningsret, så kunne det jo også være noget helt uskyldigt der ender i en ulykke, og her kan og gøres børn erstatningsansvarlige til hverdag. Og så dækker en familieforsikring med ansvarsforsikringsdelen.
Men når vi snakker piratkopiering, så er det jo med vilje og ikke ved et uheld, og så er der ingen kære mor, ingen forsikring der dækker. Men det er forældrenes ansvar at opdrage sine børn og fortælle dem hvad man må og ikke må.
|
|
|
Nu forsøger du igen at lægge skyld på BÅDE barn og forældre. Beslut dig dog mand.
|
|
|
Fat dog at barnet gør det som forældrene har opdraget det til, og hvis det er forkert/ulovligt, så mener jeg da fandme også at forældre har et moralsk ansvar din spade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Må jeg starte med at komplimentere dig for dit fine ordforråd? Det er virkeligt konstruktivt og voksent. Derudover - som Kani også skriver - så regnes et barns vilje ikke for fri, og du kan ikke snakke om med vilje/ikke med vilje i forbindelse med børn netop fordi de endnu ikke er i stand til at forstå de fulde konsekvenser af deres handlinger. Sådan er det i strafferetten, og sådan bør det være i den civile ret. På trods af dette forsvarer du gentagne gange store erstatningskrav mod mindreårige.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Fat dog at barnet gør det som forældrene har opdraget det til, og hvis det er forkert/ulovligt, så mener jeg da fandme også at forældrene har et moralsk ansvar dit kv.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
ahhhhh, det mener du ikke vel ? Så børn der begår røveri, tager stoffer, voldtager eller slår ihjel er noget e er blevet opdraget til ? PS: Er din avatar egentlig ikke beskyttet af ophavsretten ? Eller har du fået skriftlig tilladelse af Keither Sutherland eller hans reperæsentanter ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bemærker han editerede sit indlæg efter jeg havde svaret. Jeg vil lade hans originale ordvalg stå i min post.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tilrettede mit svar, men du fangede den inden edit.
Børn/unge under 15år må ikke straffes med fængsel. Men de kan og bør sagtens straffes økonomisk.
Iøvrigt mener mange at den burde nedsættes til 13år, der er alt formange eksempler på børn/unge der misbruger den kriminelle lavalder, men det er en helt anden diskution.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
ctacta skrev:
| Der er IKKE tale om en straffesag, læser folk ikke hvad der står herinde????? Det er et CIVILT SØGSMÅL !!! Børn ned til 4 år kan gøres erstatningsansvarlige. Og i sådanne sager som denne her, går grænsen nok ved 7-8 år jvfr. en tidligere debat på newsgruppen jura.dk |
|
|
Ok de kan stilles til ansvar, for en så alvorlig forbrydelse, som at have downloaded musik og film.Men ikke for noget så ligegyldigt som mord og voldtægt ?.
MVH
André Jensen
|
|
|
André, mennesker der alvorligt er tihængere af at retsforfølge børen i 8 års alderen kan du ikke køre noget ved, ikke noget der lovlig på vores breddegrader, du kan ikke gøre andet end at ryste på hovedet over et menneskesyn der burde være udryddet for 500 år siden.
Nyere forskning viser at man burde rykke grænsen for eks. kørekort op til 20-24 års alderen da hjernen ikke er fuldt uviklet før, men enkelte når nok aldrig det stade.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
|
|
|
Hans J skrev:
PS: Er din avatar egentlig ikke beskyttet af ophavsretten ? Eller har du fået skriftlig tilladelse af Keither Sutherland eller hans reperæsentanter ?
|
|
|
Gab, det er et billede af en collage kærsten har lavet på baggrund af nogle billeder jeg har taget fra en udstilling, så den må jeg anvende lige så tosset jeg har lyst til, bare det ikke er kommercielt og det er anvendelsen herinde ikke. Er der mere du vil komme efter? 
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
|
|
|
ctacta skrev:
|
Børn/unge under 15år må ikke straffes med fængsel. Men de kan og bør sagtens straffes økonomisk.
Iøvrigt mener mange at den burde nedsættes til 13år, der er alt formange eksempler på børn/unge der misbruger den kriminelle lavalder, men det er en helt anden diskution.
|
|
|
Nu skal jeg lige være helt sikker: Du mener altså at børn/unge helt ned til 13 år bør kunne straffes med fængsel, såfremt forseelsen er grov nok? __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at læse newz.dk's læsernes svar og reaktioner, ups, må hjem og checke posten, hvordan kan de? og er det rimeligt? ikke et ord om, der er sgu ikke noget at komme efter hjemme hos mig. 
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Hans J skrev:
PS: Er din avatar egentlig ikke beskyttet af ophavsretten ? Eller har du fået skriftlig tilladelse af Keither Sutherland eller hans reperæsentanter ?
|
|
|
Gab, det er et billede af en collage kærsten har lavet på baggrund af nogle billeder jeg har taget fra en udstilling, så den må jeg anvende lige så tosset jeg har lyst til, bare det ikke er kommercielt og det er anvendelsen herinde ikke. Er der mere du vil komme efter? 
|
|
|
Pas nu på at du ikke kører 51 km/t hvor du må køre 50, går overfor rødt i en fodgængerovergang, eller kører uden lys på cykel. Den slags ting sætter unødigt folks liv i fare, og straffen bør falde prompte og HÅRDT.
Som præventiv virkning forståes!
Hvad sker der den dag du tager dit eget barn i at have downloaded noget ulovligt materiale? Sender du ham/hende i arbejdsleger i Thy, kostskole i Ukraine, eller melder ham til APG og lader ham/hende få sin fuldstændig berretiget straf, dikteret af den danske lovgivning, som vi alle ved du mener er helt og aldelses ufejlbarlig?
Med lov skal land bygges!
EDIT: Undskyld, der gik jeg vist efter manden og ikke bolden  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
|
|
|
Jeg har svært ved at se den principielle forskel på fængsel og økonomisk straf i relation til om straffen bør tilfalde mindreårige. Det relevante må være om der er tale om en straf som potentielt kan ødelægge eller alvorligt skade barnets fremtidige liv. Det kan såvel fængselsstraf som økonomisk straf. For sidstnævnte afhænger det af hvor højt beløbet er. Så hvorfor mon børn "bør" straffes økonomisk men ikke med fængsel...
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

|
|
|
|
ctacta skrev:
Iøvrigt mener mange at den burde nedsættes til 13år, der er alt formange eksempler på børn/unge der misbruger den kriminelle lavalder, men det er en helt anden diskution. |
|
|
Læs venligst denne artikel: http://www.cbsnews.com/stories/2007/12/02/health/main3564047 .shtmlOg fortæl mig om du på trods af dette vil fastholde at børn/teenagere kan dømmes/straffes. Et lille citat fra artiklen:
Citér:
That ruling relies on the most recent research on the adolescent brain,
which indicates the juvenile brain is still maturing in the teen years
and reasoning and judgment are developing well into the early to mid
20s. It is often cited as state lawmakers consider scaling back
punitive juvenile justice laws passed during the 1990s.
"As any parent knows," wrote Justice Anthony Kennedy for the 5-4
majority, youths are more likely to show "a lack of maturity and an
underdeveloped sense of responsibility" than adults. "... These
qualities often result in impetuous and ill-considered actions and
decisions."
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
Nu skal jeg lige være helt sikker: Du mener altså at børn/unge helt ned til 13 år bør kunne straffes med fængsel, såfremt forseelsen er grov nok?
|
|
|
Det har jeg ikke sagt og det mener jeg ikke, jeg skrev at der er nogle der mener det. Hvis jeg gjorde det personligt, så gjorde jeg klart opmærksom herpå. Jeg mener ikke at fængsler gør folk bedre, de helt farlige skal naturligvis bures inde, men der er mange der ikke burde havne i fængsel, f.eks. stofmisbrugere.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
ctacta skrev:
Hans J skrev:
|
|
|
|
|
|
Pas nu på at du ikke kører 51 km/t hvor du må køre 50, går overfor rødt i en fodgængerovergang, eller kører uden lys på cykel. Den slags ting sætter unødigt folks liv i fare, og straffen bør falde prompte og HÅRDT.
Hvad sker der den dag du tager dit eget barn i at have downloaded noget ulovligt materiale? Sender du ham/hende i arbejdsleger i Thy, kostskole i Ukraine, eller melder ham til APG og lader ham/hende få sin fuldstændig berretiget straf, dikteret af den danske lovgivning, som vi alle ved du mener er helt og aldelses ufejlbarlig?
|
|
|
Det sker ikke, takket være Vista forældrekontrol, så der kan slet ikke installeres programmer uden de voksnes accept, og kun ganske få porte er åbne på de MAC adr. som ungernes pc'er har igennem routeren. Meget simpelt.
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
Nu skal jeg lige være helt sikker: Du mener altså at børn/unge helt ned til 13 år bør kunne straffes med fængsel, såfremt forseelsen er grov nok?
|
|
|
Det har jeg ikke sagt og det mener jeg ikke, jeg skrev at der er nogle der mener det. Hvis jeg gjorde det personligt, så gjorde jeg klart opmærksom herpå. Jeg mener ikke at fængsler gør folk bedre, de helt farlige skal naturligvis bures inde, men der er mange der ikke burde havne i fængsel, f.eks. stofmisbrugere. |
|
|
Men du skriver - og det vil du vel ikke nægte - at du mener at børn godt må straffes økonomisk, og dermed fx have en gæld på millioner og starte deres liv som værende personligt konkurs? Læs den artikel jeg linkede til før og fortæl mig om du stadig mener dette. Gør du det kan du ikke nås med nogen form for argumenter er jeg bange for.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
Hans J skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det sker ikke, takket være Vista forældrekontrol, så der kan slet ikke installeres programmer uden de voksnes accept, og kun ganske få porte er åbne på de MAC adr. som ungernes pc'er har igennem routeren. Meget simpelt.
|
|
|
Spørgsmålet er selvfølgelig rent hypotetisk. Lad os antage at dit barn har fået 4.000 mp3 filer fra en kammerat via en ekstern harddisk........ __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
Kazper Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
Hans J skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det sker ikke, takket være Vista forældrekontrol, så der kan slet ikke installeres programmer uden de voksnes accept, og kun ganske få porte er åbne på de MAC adr. som ungernes pc'er har igennem routeren. Meget simpelt. |
|
|
Tillad mig at grine over din naivitet om at disse ting skulle kunne fuldstændigt forhindre dine børn i fx at downloade ulovligt materiale. Jeg kan finde HJEMMESIDER hvor ulovlige mp3'er kan hentes med en simpel google-søgning.
|
| Til top |
|
| |