Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor vigtig er tilgængelighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Frede1977 skrev:

Stor tilgængelighed muliggør uhensigtsmæssigt selectiv lytning, hvor man kun lytter det der umiddelbart fanger.

... men det er jo stadig helt frit for.

Jeg er MEGET ihærdig tilhænger af at man køber sin musik i en pladebutik så man får HELE det album som kunstneren har valgt at kalde en helhed.

Modsat er jeg stor modstander af at man køber udvalgte ørehængere på nettet, da man på den måde for det første ikke oplever albummet i den tiltænkte helhed, og for det andet går glip af numre der vinder ved nærmere bekendtskab.

"Radiohittet" fra en CD er sjældent det der bliver hængende som det bedste efter år og mange gennemlytninger, hvor albummet har haft til til at "gro" på en

Mener ikke denne holdning på nogen måde er i disharmoni med ønsket om stor tilgængelighed til musiksamlingen.

Tjaa, den uvalgte nemme tilgængelighed kører non stop til kl.04.00 på Radio Jazz. Samtidigt er jeg sikret mod døgnfluer og radiohits.  

Ohøj fangermand...

Kan du huske frekvensen på Radio Jazz? Hvordan er sende-kvaliteten? Skal antennen rettes i en bestemt retning?

[EDIT] Jeg har selv fundet svarene på et par af mine egne spørgsmål! Frekvensen er 102.9 og sendekvaliteten var nogenlunde OK. Der er ikke voldsomt stor signalstyrke fra min antenne, som normalt kun skal modtage DR P2. I betragtning af dét, var lyden ikke ringe! Tuneren er en Accuphase T-103. Musikken fejlede ikke noget. Har netop hørt Clifford Brown og Eric Dolphy. (De spillede dog ikke sammen!). Så er man i godt selskab! Stakkels gamle jazz...

Tilbage er kun antennens retning!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
bjørn skrev:
Frede1977 skrev:

Stor tilgængelighed muliggør uhensigtsmæssigt selectiv lytning, hvor man kun lytter det der umiddelbart fanger.

... men det er jo stadig helt frit for.

Jeg er MEGET ihærdig tilhænger af at man køber sin musik i en pladebutik så man får HELE det album som kunstneren har valgt at kalde en helhed.

Modsat er jeg stor modstander af at man køber udvalgte ørehængere på nettet, da man på den måde for det første ikke oplever albummet i den tiltænkte helhed, og for det andet går glip af numre der vinder ved nærmere bekendtskab.

"Radiohittet" fra en CD er sjældent det der bliver hængende som det bedste efter år og mange gennemlytninger, hvor albummet har haft til til at "gro" på en

Mener ikke denne holdning på nogen måde er i disharmoni med ønsket om stor tilgængelighed til musiksamlingen.

Tjaa, den uvalgte nemme tilgængelighed kører non stop til kl.04.00 på Radio Jazz. Samtidigt er jeg sikret mod døgnfluer og radiohits.  

Ohøj fangermand...

Kan du huske frekvensen på Radio Jazz? Hvordan er sende-kvaliteten? Skal antennen rettes i en bestemt retning?

[EDIT] Jeg har selv fundet svarene på et par af mine egne spørgsmål! Frekvensen er 102.9 og sendekvaliteten var nogenlunde OK. Der er ikke voldsomt stor signalstyrke fra min antenne, som normalt kun skal modtage DR P2. I betragtning af dét, var lyden ikke ringe! Tuneren er en Accuphase T-103. Musikken fejlede ikke noget. Har netop hørt Clifford Brown og Eric Dolphy. (De spillede dog ikke sammen!). Så er man i godt selskab! Stakkels gamle jazz...

Tilbage er kun antennens retning!

Mvh.

Niels L.

Senderen står på Bellehøj hvis ikke jeg husker galt 

http://www.radiojazz.dk/  Der er ingen undskyldning 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Jo, jeg er nok mærkelig, da jeg finder det irriterende at lytte til eksempelvis ét nummer med Elvis, ét nummer med REM, ét nummer med Miles Davis, ét nummer med (af) Wagner (ikke Kurt!), ét nummer med Talking Heads, ét nummer med Tomasz Stanko, et nummer med The Beatles, ét nummer med Aretha Franklin, ét nummer med Kraftwerk, ét nummer med Syd Barrett, ét nummer med Karsten Houmark, ét nummer med Clemencic Consort etc. etc. etc.

Mærkelig og gammeldags må jeg jo være... Zap-zap-zap...ingen spildtid og ingen fordybelse. Halleluja!

Vores verden i dag byder jo på valg/fravalg i stor stil, mere end nogensinde før. Det var helt sikkert også lettere at vælge vaskepulver i gamle dage hvor købmanden kun havde 2 slags på hylden. Sådan kan man fortsætte i uendelighed

Man kan også vælge ikke at underlægge sig zap-kulturen, selvom muligheden foreligger.

Personligt får jeg hørt meget mere forskelligt musik, fra afkroge af samlingen, der før stort set var gået i glemmebogen. Der er ikke helt samme tendens til "sikre valg" som før hvor mediet fysisk skulle håndteres.

Hilsner,

Karsten

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Pyyyha, det var en ordentlig tråd at gennemlæse, men faktisk ret spændende 

Jeg har ikke haft grammofonpladeafspiller i en del år, men kan sagtens holde ud at høre på en skive vinyl, hvis jeg skulle komme til at besøge en hifi-tosse med sådan et gammeldags agregat. Ingen tvivl om at det spiller fint, men jeg forbeholder mig retten til at mene, at et super CD/DAC setup klarer det ret godt, sammenlignet med en "almindelig" pladeaftaster. Et dyrt vinyl-setup er uden tvivl endnu mere super, men det er ikke ofte jeg render over sådan eet. Jeg er derfor ikke nødvendigvis CD-fanatiker. Jeg orker bare ikke vinyl-setup mere, og manglen på kildemateriale, som man skal lede grundigt efter.

Jeg har lyttet til / og ejet forskellige CD-maskiner gennem flere år. Jo flere penge jeg har ofret på skidtet, jo bedre er det blevet. Om det er tilfældigt, ved jeg ikke. Nu har jeg så investeret i et såkaldt SONOS system, som jeg udelukkende bruger som digital transport. Det digitale signal (FLAC-filer) fodrer min CD-afspillers digitale coax-indgang. Maskinen skulle så efter sigende upsample signalet til 24bit 1,411 MHz, inden det bliver sendt ud som et analog signal. Det lyder bestemt ikke "digitalt", men det er vel osse meningen, at digital-lyd skal lyde "analogt" ? Det er mit mål. Jeg hader digital fnidder fnadder. Det har jeg hørt nok af.

Nå, nu til sagens kerne, og det tråden vel egentlig handler om (til trods for visse sidespring undervejs).

Med hensyn til tilgængeligheden, har jeg det lige modsat af "modstanderne" af den nemme tilgængelighed. Det har nemlig vist sig, at jeg lytter til flere numre (filer) som jeg sjældent lyttede til på den originale CD-skive, da numrene netop er hurtigt tilgængelige med SONOS-systemet (håndterminal/fjernbetjening). Da jeg skulle finde CD-skiven, putte den i drevet og pakke den væk igen, gad jeg ikke altid finde de "mindre gode" albums, da det var for besværligt (jeg har nok været doven; indrømmet). Derfor har jeg fået stor gavn af den nemme / hurtige tilgængelighed, og det er da bår dejly !

Lyt til musikken. Grejet er bare midlet for at nå målet, ikke ?
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Jeg orker bare ikke vinyl-setup mere, og manglen på kildemateriale, som man skal lede grundigt efter.

Lidt uenig der.Der findes masser af ny musik på vinyl også nye hits,glem ikke det hav af LUX-presninger der er ved at oversvømme os vinylfans

Personlig er min pladekøbskonto booket til ultimo 2009

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Kalle_dk skrev:
Jeg orker bare ikke vinyl-setup mere, og manglen på kildemateriale, som man skal lede grundigt efter.

Lidt uenig der. Der findes masser af ny musik på vinyl også nye hits, glem ikke det hav af
LUX-presninger der er ved at oversvømme os vinylfans

Det er bestemt ikke min opfattelse. Jeg har nærmere den opfattelse at man enten skal være i familie med en hvis herre, eller bo i en storby med special-butikker der sælger skiverne. Der er da vist ikke mange kunstnere som "udgiver" på vinyl, såvidt jeg er orienteret, så det undrer mig meget når du skriver som du gør, men som tidligere skrevet, er jeg nok for doven til vinyl, og er hoppet af ræset. Derfor kan det sagtens være en udsøgt fornøjelse for de som stadig dyrker de 33 omdrejninger. Ingen tvivl om det.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
diamondduck skrev:
Kalle_dk skrev:

Lidt uenig der. Der findes masser af ny musik på vinyl også nye hits, glem ikke det hav af
LUX-presninger der er ved at oversvømme os vinylfans

Det er bestemt ikke min opfattelse. Jeg har nærmere den opfattelse at man enten skal være i familie med en hvis herre, eller bo i en storby med special-butikker der sælger skiverne. Der er da vist ikke mange kunstnere som "udgiver" på vinyl, såvidt jeg er orienteret, så det undrer mig meget når du skriver som du gør, men som tidligere skrevet, er jeg nok for doven til vinyl, og er hoppet af ræset. Derfor kan det sagtens være en udsøgt fornøjelse for de som stadig dyrker de 33 omdrejninger. Ingen tvivl om det.

Der er sket en voldsom stigning i salg af LP plader de sidste 4-5 år.
Der er sket et voldsomt fald i salget af CD skiver de sidste 4-5 år.

Der er store mængder af vinyl at købe enten i butikker i halvstor provinsbyer - større byer på landsplan eller, som med alle andre vargrupper, på internette hvor meget handel jo flytter hen.

Udover det er der til stadighed et større brugtmarked af vinyl end der er for CD mediet.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Der er sket en voldsom stigning i salg af LP plader de sidste 4-5 år.
Der er sket et voldsomt fald i salget af CD skiver de sidste 4-5 år.

Der er store mængder af vinyl at købe enten i butikker i halvstor provinsbyer - større byer på landsplan eller, som med alle andre vargrupper, på internette hvor meget handel jo flytter hen.

Udover det er der til stadighed et større brugtmarked af vinyl end der er for CD mediet.

"dolph"

Det er muligt. Jeg har bare ikke opdaget det. Måske fordi jeg (stadig) ikke vender tilbage til vinyl.

Det bliver nok for dyrt at købe et "masterbånd" af Steve Hoffmann, Dolph, og så må vi jo nøjes med mindre. Jeg har nu "hørt" artiklen før. Jeg mener den var en del af et lyd-interview som kan podcastes på headfi.org, men da det er MP3 format, er det jo ikke noget for dig, vel ?

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2007 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Kalle_dk skrev:
Jeg orker bare ikke vinyl-setup mere, og manglen på kildemateriale, som man skal lede grundigt
efter.

Lidt uenig der.Der findes masser af ny musik på vinyl også nye hits,glem ikke det hav af LUX-presninger der er ved at oversvømme os vinylfans

det var nu bare ment som inspiration til at begynde igen-that's all

mr denon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 December 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Jeg ville personligt blive ked af hvis Hifi4all kun kom til at omhandle "mig og min ps3, Squeezebox) fortsæt selv. Der burde være en fast tråd, kun til dette emne.

Det er fint hvis man kan lide den løsning, for vi er vel alle primært interesserede i musikken?

For mig er en stor del af oplevelsen, at udvælge lige det album, "nørde" med at give pladen en tur af kulfiberbørsten, indstille lydniveauet, sætte mig i sofaen, og nyde musikken.

For andre er det lækkert at kunne trykke play, og så kører lyden fra 200 cdére endeløst resten af dagen. Fint med mig, men jeg ville aldrig kunne fordybe mig i et album, for mig ville det som at høre tv2 radio eller p3, en lang suppe af endeløst baggrundsmusik.

Vi skal alle være her, man vælger selv hvilke tråde man "tænder" på. Jeg er til gammelt grej, fra før fjernbetjeningen, og elsker det. Andre ville hade mit gamle setup og køre det direkte til storskrald..

helt eni
Til top Vis mr denon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr denon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes