| Forfatter |
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIL ALLE INGENIØRERE: GÅ TIL SIDE 2 OG LÆS POST 6! (så er i søde )
Hey
Jeg går i 10. klasse og skal derfor skrive en opgave kaldet "OSO"-opgaven, hvor jeg skal skrive om den uddannelse jeg har tænkt mig at tage. Jeg har længe tænkt på at blive lydingeniør og skal derfor finde stedet hvor jeg kan blive uddannet. Jeg har søgt meget på google og det ser ud til at det kun kan lade sig gøre at blive lydingeniør i USA. Kan dette passe? Hvis der skulle være nogle lydingeniører her på forum ville jeg være meget taknemmelig hvis vedkommende ville skrive et indlæg her i tråden og fortælle hvordan og hvor han/hun har gennemført sådan en uddannelse, hvor lang tid det tog og hvad man kan som lydingeniør (jeg er stadig lidt i tvivl om hvad det egentlig vil sige at være en lydingeniør).
Eller også kunne der måske oprettes et nyt emne under ”Guider” hvor universiteter og andre uddannelses steder relateret til lydbrachen kunne ”reklamere” for nogle uddannelser i lydbranchen. Så unge som mig kan finde disse steder og lade os inspirere til at blive en større del af den verden vi holder så meget af.
Er denne idé noget som tiltaler så skriv da og opbak omkring ideen hvis du finder den interessant. Det er jo noget der vil være med til at sikre en del af dansk hi-fi’s fremtid. Og en god hjælp for os unge studerende (dem er der jo en del af herinde) som vil vide mere om emnet.
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja de ville faktisk være interessant og vide mere om.  vh Roky
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det du gerne vil arbejde med?? For der er jo Akustikingeniør
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror vi skal have defineret lidt nærmere hvad du egentlig vil her, lyd er mange ting, for det første har vi det elektriske aspekt også det akustiske.
På nogen universiteter i dk kan man tage sig en phd. i akustik, så kan man beregne på selve lyden og på en given akustik i rummet. -Dette giver ikke billet til og lave meget lyd ved nogen firma'er i danmark, da det mest handler om elektronikken og det ved en der har læst akustik ikke en hat om.
Der har vi tilgengæld en del uddannelser så som:
Elektronikfagtekniker 4 årig (samt det kræver en læreplads, det kan være svært alt efter hvor du er fra i landet) /Elektronik og it teknolog 2årig forudsætter en gymnasiel baggrund
Lidt uden for, men stadig omhandlende lyd har vi Studietekniker en 3 årig uddannelse mener jeg,hvis den kører nogen steder mere
Svagstrømsingenør 3-7år, alt efter hvad man vil have af grad denne forudsætter selvfølgelig gymnasiel baggrund, samt du skal have en snidt over 8 i gennemsnidt i hver af disse fag fysik, mat, dansk og bio.
Ingen af disse nævnte vil kun forholde sig til lyd da det ville være et ret fattig område og skulle bruge 4 år på, men samtig gennemgå en masse andet men man vil være istand til og blive ansat i en virksomhed der laver audioudstyr bagefter som udvikler eksempelvis.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Prometheus Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv eventuel at undersøge lidt om elektroingeniør som man kan tage på DTU. Mener at der er en gren af det der henvender sig specielt til højtaler byg.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-tonemester
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lige med på en kigger her
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv valgt Elektronikfagtekniker uddannelsen og skal derfor begynde på grundforløbet her til Januar så jeg håber selv jeg kan få mig en læreplads hos et firma der arbejder med netop lyd og elektronikken bag det. Men selvfølgelig, hvis det ikke kan lade sig gøre så må man jo bare tage en anden læreplads og så senere hen søge over i lyd branchen hvis det er det man virkelig vil.
For mig er det vigtigste at jeg i det mindste får min uddannelse til at starte med og så kan det jo vise sig at der er andet end netop lyd som man også synes var interessant at arbejde med. Kunne forestille mig det også var intessant at arbejde med medicoelektronik.
Glæder mig helt vildt, selvom det bliver noget af en omvæltning lige pludselig at skulle i skole igen efter 5 år på arbejdsmarkedet men det er nu aldrig for sent at tage sig en uddannelse og så må man tage det som det kommer . 
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil ingeniørvejen er der typisk tre veje: Ingeniør med speciale i akustik, ingeniør med speciale i elektronik (typisk effektelektronik) og
ingeniør med speciale i signalbehandling (DSP). Alle tre veje giver gode jobmuligheder i audiobranchen, både indefor design, udvikling og
salg/rådgivning. Hvis du går ind på en af ingeniørskolernes hjemmeside (eks. DTU eller AAU) kan du finde en del flere beskrivelser af de forskellige
uddannelser osv.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for det alle sammen. jeg må se om jeg kan finde noget på de ingeniør hjemmesider så.
i nævner en hel masse ting inden for ingeniør-"grenen". men hvad er man hvis man fx. "designer" komponenter, kabinetter, delefiltre, enheder etc. for fx. Dali, Vifa, GamuT, Gryphon etc...? __________________
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok Akutisk gernen du skal kigge lidt på, ved at B&O, Jamo og Lyngdorf har Akustikingenøre til at tage sig af højtaler delen
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Jeg har selv valgt Elektronikfagtekniker uddannelsen og skal derfor begynde på grundforløbet her til Januar så jeg håber selv jeg kan få mig en læreplads hos et firma der arbejder med netop lyd og elektronikken bag det. Men selvfølgelig, hvis det ikke kan lade sig gøre så må man jo bare tage en anden læreplads og så senere hen søge over i lyd branchen hvis det er det man virkelig vil.
For mig er det vigtigste at jeg i det mindste får min uddannelse til at starte med og så kan det jo vise sig at der er andet end netop lyd som man også synes var interessant at arbejde med. Kunne forestille mig det også var intessant at arbejde med medicoelektronik.
Glæder mig helt vildt, selvom det bliver noget af en omvæltning lige pludselig at skulle i skole igen efter 5 år på arbejdsmarkedet men det er nu aldrig for sent at tage sig en uddannelse og så må man tage det som det kommer . 
|
|
|
Jeg må nok påpege hvad enten man er ingenør eller tekniker, er lydbranchen ikke lykken, da det egentlig er ret simpelt og ensformigt, man får kun set på/behandlet Lav frekvente kredsløb og simple termer og tekniker. med andre ord, man bliver en dårlig ingenør/tekniker hvis man starter sin karrier der. Audiobranchen er kun noget der kan anbefaldes og søge hen i når man har fået erfaring i alle elektronikken's aspekter, hvis det er den man brænder for. End videre bliver det enormt svært som lærling i et audiofirma hvis man tager elektronikfagtekniker uddannelsen og bestå svendeprøven hvis ikke man har nogen erfaring med mere komplekse kredsløb, samt digital og hf, og det får man typisk ikke i disse firmaer. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Jeg må nok påpege hvad enten man er ingenør eller tekniker, er lydbranchen ikke lykken, da det egentlig er ret simpelt og ensformigt, man får kun set på/behandlet Lav frekvente kredsløb og simple termer og tekniker. med andre ord, man bliver en dårlig ingenør/tekniker hvis man starter sin karrier der. Audiobranchen er kun noget der kan anbefaldes og søge hen i når man har fået erfaring i alle elektronikken's aspekter, hvis det er den man brænder for. End videre bliver det enormt svært som lærling i et audiofirma hvis man tager elektronikfagtekniker uddannelsen og bestå svendeprøven hvis ikke man har nogen erfaring med mere komplekse kredsløb, samt digital og hf, og det får man typisk ikke i disse firmaer.
|
|
|
okay... det lyder til at det ikke lige er lykken men at man burde satse på noget andet? __________________
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
Per N skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Jeg må nok påpege hvad enten man er ingenør eller tekniker, er lydbranchen ikke lykken, da det egentlig er ret simpelt og ensformigt, man får kun set på/behandlet Lav frekvente kredsløb og simple termer og tekniker. med andre ord, man bliver en dårlig ingenør/tekniker hvis man starter sin karrier der. Audiobranchen er kun noget der kan anbefaldes og søge hen i når man har fået erfaring i alle elektronikken's aspekter, hvis det er den man brænder for. End videre bliver det enormt svært som lærling i et audiofirma hvis man tager elektronikfagtekniker uddannelsen og bestå svendeprøven hvis ikke man har nogen erfaring med mere komplekse kredsløb, samt digital og hf, og det får man typisk ikke i disse firmaer.
|
|
|
okay... det lyder til at det ikke lige er lykken men at man burde satse på noget andet?
|
|
|
Hvis du vælger ingenør vejen(det klogeste valg) - også hårdeste, overlever du, da man der gennemgår alt inden for området og bliver eksamnieret i det inden du blir sluppet ud fra uni. Spørgsmålet er når man har gennemgået en længere ingenør uddannelse inden for elektronik om man så vil "nøjes" med og arbejde med lavfrekvente kredsløb, eller noget større hvor allerede dette er en del af det. Jeg ville ikke ihvertfald, men det er jo smag, behag og hver sit ambitionsniveau.
Inden for og læse akustik har vi faktisk et par akustikere iblandt brugerne herinde mener jeg, det kan være en af dem tør stå frem og fortælle om deres uddannelse og mulighederne, når de ser tråden __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejede selv i sin tid at læse til akustikingeniør indenfor fysik men valgte så et andet ingeniør uddannelse. Men en spændende muligheder indenfor lyd kunde være at vælge svagstrøm på BS.c og en MS.c overbygning indenfor akustik. Har læst på IOT(SDU) og DTU, hvis du kommer til at kigge på forskellige skoler så anbefalder jeg klart DTU  . __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
Overvejede selv i sin tid at læse til akustikingeniør indenfor fysik men valgte så et andet ingeniør uddannelse. Men en spændende muligheder indenfor lyd kunde være at vælge svagstrøm på BS.c og en MS.c overbygning indenfor akustik. Har læst på IOT(SDU) og DTU, hvis du kommer til at kigge på forskellige skoler så anbefalder jeg klart DTU . |
|
|
nice det kunne godt være at jeg skulle undersøge nogle uddannelses muligheder på DTU.
hvad betyder det der "BS.c" etc.? __________________
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
Kristjan skrev:
Overvejede selv i sin tid at læse til akustikingeniør indenfor fysik men valgte så et andet ingeniør uddannelse. Men en spændende muligheder indenfor lyd kunde være at vælge svagstrøm på BS.c og en MS.c overbygning indenfor akustik. Har læst på IOT(SDU) og DTU, hvis du kommer til at kigge på forskellige skoler så anbefalder jeg klart DTU . |
|
|
nice det kunne godt være at jeg skulle undersøge nogle uddannelses muligheder på DTU.
hvad betyder det der "BS.c" etc.?
|
|
|
BS.c er Bachelor. Efter ca 3 år bliver man bachelor og efter ca 5 år bliver du kandidat.
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|