| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Bassøe skrev:
|
Fordi folk generelt ikke ved en skid om hifi og surround.
Er snart træt af folk der spørger hvor mange watt mine højttalere er på, har opgivet at forklare folk at højttalere i sig selv ikke er på eller har watt og at det ikke siger meget om hvor godt eller højt de kan spille. Nu siger jeg bare 260 Watt, de nikker anerkendende og så er vi ovre den diskussion, de lange forklaringer er alt for frustrende til jeg gider.
|
|
|
Hæ hæ. Du kan da bare kigge bagpå. Der plejer at stå hvad de kan tåle. Mine kan tåle 2 x 300 watt musik....set står tydeligt med en lille label. (spøg til side, men det er rigtig nok!).
Med en ordenlig forstærker, så kan en højttalere nærmest tåle uenlige watt. Men en lille svag forstærker kan ødelægge alt. De forstår de fleste alm. mennesker ikke rigtig. Der er vel heller ikke indlysende.
Mvh
|
|
|
Ved jeg godt, mine er opgivet til 260 Watt kontinuerligt/400 Music.
Det jeg mente med at jeg bare sagde 260 Watt var at jeg ikke prøvede at forklare dem om hvordan og hvorledes det forholder sig med Watt ift om højttalerne lyder godt fordi de kan klare flere watt eller spillere højere med flere Watt.
Men du har ret, hvis wattene er "rene" dvs. uden forvrægning kan man godt kortvarigt smide mange flere watt i en højttaler end den er opgivet til. Så længe det stadigvæk lyder pænt og enhederne ikke løber tør for slaglængde(pas på basserne).
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
glødepærer er designet til at lyse,den ringe virkningsgrad
gør dog mere end 90% af den tilførte energi til varme..spolen er designet til
at reagere på strømstød i forhold til magneten,og alt afhængigt af magnetens
styrke,antal vindinger og vægten der skal accellereres,får man højere eller
lavere virkningsgrad = varme! så jo den sammenligning holder....
Glødepærer af den gammeldags slags har en virkningsgrad på rundt 20 %,
Ret mig om jeg tager fejl! En elektrisk watt afsat i et højttalersystem med
en følsomhed på 96dB/1 watt/SPL 1m, giver 0,01 akustiske watt. Altså en
virkningsgrad på bare 1 %! 
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg fatter stadig ikke hvorfor nogen overhovedet gider at snakke om watt - kan vi ikke snart komme videre? At ofre dette hule fænomen al den opmærksomhed gør da kun tingene værre. Man har selvfølgelig fuldt ret til at bringe fænomenet på bane i forum, men jeg tror, at det er blevet tæsket til døde utallige gange.
Watt er efter min bedste overbevisning ikke et parameter, hvor man med nogen som helst begrundelse kan sammenligne udstyrs kvalitet.
Emnet burde ligge i et forum/tråd hvor det handler om at samle bevidstløs salgsgas og forvirring af naive forbrugere - men det gør det måske også?
Vh + host!
Freddy
|
|
|
Watt er jo stadige en måle enhed man bruger til at måle udgangseffekt. Der kan der komme mange sjove "watt" ud af, men stadig vil watt kontra modstand fortælle mig en hel del. Altså har jeg en ide om en forstærker gerne skulle have flere watt i 4 ohm end 8 ohm....faktisk bør den være fordoblet. En forstærkers stømformåen burde måles i ampere, men det er sjældent. En spids strøm fortæller heller ikke den eviggyldig sandhed, men det giver en god ide om den kan presse i lave impedanser....og heller ikke det fortæller ALT.
ICE power har også sat watt lidt i inflation...se bare "2500 watt B&O ICEpower" tråden. Så vil min gamle AB eff. virke ret lille med sin beskeden 2 x 150 watt 8 ohm. Det er da heller ikke nemt.
At droppe watt helt, det vil svare til at en bil ydelse ikke opgives i hestkræfter......skulle den så vælges efter farve eller indtræk?
Watt kan altså ikke undværes efter min mening.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
|
glødepærer er designet til at lyse,den ringe virkningsgrad gør dog mere end 90% af den tilførte energi til varme..spolen er designet til at reagere på strømstød i forhold til magneten,og alt afhængigt af magnetens styrke,antal vindinger og vægten der skal accellereres,får man højere eller lavere virkningsgrad = varme! så jo den sammenligning holder....
Ret mig om jeg tager fejl! En elektrisk watt afsat i et højttalersystem med en følsomhed på 96dB/1 watt/SPL 1m, giver 0,01 akustiske watt. Altså en virkningsgrad på bare 1 %! <!--[if !vml]--> <!--[endif]-->
|
|
|
Hvor vil du hen med det?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Bradman skrev:
Bassøe skrev:
|
Fordi folk generelt ikke ved en skid om hifi og surround.
Er snart træt af folk der spørger hvor mange watt mine højttalere er på, har opgivet at forklare folk at højttalere i sig selv ikke er på eller har watt og at det ikke siger meget om hvor godt eller højt de kan spille. Nu siger jeg bare 260 Watt, de nikker anerkendende og så er vi ovre den diskussion, de lange forklaringer er alt for frustrende til jeg gider.
|
|
|
Hæ hæ. Du kan da bare kigge bagpå. Der plejer at stå hvad de kan tåle. Mine kan tåle 2 x 300 watt musik....set står tydeligt med en lille label. (spøg til side, men det er rigtig nok!).
Med en ordenlig forstærker, så kan en højttalere nærmest tåle uenlige watt. Men en lille svag forstærker kan ødelægge alt. De forstår de fleste alm. mennesker ikke rigtig. Der er vel heller ikke indlysende.
Mvh
|
|
|
Ved jeg godt, mine er opgivet til 260 Watt kontinuerligt/400 Music.
Det jeg mente med at jeg bare sagde 260 Watt var at jeg ikke prøvede at forklare dem om hvordan og hvorledes det forholder sig med Watt ift om højttalerne lyder godt fordi de kan klare flere watt eller spillere højere med flere Watt.
Men du har ret, hvis wattene er "rene" dvs. uden forvrægning kan man godt kortvarigt smide mange flere watt i en højttaler end den er opgivet til. Så længe det stadigvæk lyder pænt og enhederne ikke løber tør for slaglængde(pas på basserne).
|
|
|
Helt enig Bassøe.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-hi, morsom tråd ;-)
Så længe din afsatte rms effekt ikke overstiger hvad din pære kan holde til så vil din 25W pære holde til det.
Men jeg kunne også fyre 100W (dvs hæve spændingen til det dobbelte) af til den såkaldte 25W pære men det vil jeg så kun gøre i den kvarte del af tiden (duty cycle=25%). Rms værdien er stadig over holdt.
Det samme gælder for effektforstærkere/højtaler kombinationen og det er vel alm. kendt at jo større spidsstrøm en effektamp. kan yde jo mere styre (transienter etc..) er der på lydgengivelsen. Og det betyder vel igen at er forstærkeren relativ tung (strømforsyning) så kan den sikkert også lever voldsomme spidsstrømme, modsat den der kun lige overholder ohms lov til 100W, dvs en trafo der kun kan levere P=U^2/R.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min Pioneer SX1080 står der 1100W(ved net ledningen). Det er da en stor forstærker--ik os.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Det er ikke spørsmålet om watt, men et spørsmål om hvordan af effekt del er opbygge, en 150W forærker kan giver mere effekt end en ringen opbygget forærker på 500W |
|
|
Det er så forkert... Hvis ellers forstærkerne har fået målt effekt på samme måde.
Effekt bliver målt i watt, så en forstærker med 500W giver altid mere effekt end en på 150W, igen hvis det er samme type watt vi snakker om...
At en forstærker på 150W så i nogle tilfælde kan spille højere end en på 500W skyldes ikke effekten, men derimod bl.a. at den yder flere ampere på udgangen grundet en bedre strømforsyning, men det er strømstyrke, og IKKE effekt...
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
|
[QUOTE=StarTrek]At en forstærker på 150W så i nogle tilfælde kan spille højere end en på 500W skyldes ikke effekten, men derimod at den yder flere ampere på udgangen grundet en bedre strømforsyning, men det er strømstyrke, og IKKE effekt...
|
|
|
Det er korrekt og jeg har set forstærkere der i ohm'sk belastning let kunne klare flere hundrede W, men når det kom til det virkelige liv med induktanser og kapaciteter var ikke der ikke mere end 25-50W tilbage for forstærkerne gik i strømbegrænsning. Det er lettere at lave en forstærker under 100W der er ukritisk. Når de bliver større end det kan der komme problemer.
mvh
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som irriterer mig ved watt-opgivelser er at stort set alle de specifikationer man ser hævder at forstærkeren dobler sin effekt mellem 8 ohm og 4 ohm. Typisk vil der stå 100w i 8 ohm og 200w i 4 ohm, læser du så en test af den samme forstærker viser det sig ofte at tallene faktisk er fx 125w i 8 ohm og 202w i 4 ohm. Er det ikke uacceptabelt at en producent påstår at forstærkeren kan fordoble sin effekt og det så viser sig den ikke kan? Jeg tænker ikke på nogle leverandører specifikt for det er mere reglen end undtagelsen at tingene er som beskrevet.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså teoretisk og under perfekte omstændigheder vil en forstærker jo fordoble dens udgangseffekt hvis højttalernes impedans halveres, hvis ellers strømforsyningen kan levere strømmen...
Men det er de færreste forstærkere der kan gøre det 100%... Ved ikke hvor mange der hævder at kunne det, da det er længe siden jeg har set efter...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
|
Altså teoretisk og under perfekte omstændigheder vil en forstærker jo fordoble dens udgangseffekt hvis højttalernes impedans halveres, hvis ellers strømforsyningen kan levere strømmen...
Men det er de færreste forstærkere der kan gøre det 100%... Ved ikke hvor mange der hævder at kunne det, da det er længe siden jeg har set efter...
|
|
|
Det er ikke forsyningen der er stopklodsen, det er udgangstrinnet. Stort set alle forstærkere kan bringes til at fordoble (så godt som) i den halve impedans, du skruer blot ned for driftsspændingen så transistorerne arbejder i det arbejdsområde hvor de kan levere den nødvendige strøm.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg opgiver at forklare det ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
|
glødepærer er designet til at lyse,den ringe virkningsgrad gør dog mere end 90% af den tilførte energi til varme..spolen er designet til at reagere på strømstød i forhold til magneten,og alt afhængigt af magnetens styrke,antal vindinger og vægten der skal accellereres,får man højere eller lavere virkningsgrad = varme! så jo den sammenligning holder....
Ret mig om jeg tager fejl! En elektrisk watt afsat i et højttalersystem med en følsomhed på 96dB/1 watt/SPL 1m, giver 0,01 akustiske watt. Altså en virkningsgrad på bare 1 %! <!--[if !vml]--> <!--[endif]-->
|
|
|
Den største skurk i højttalerens lave effektivitet er den dårlige kobling til luften.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| jeg opgiver at forklare det ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Hvad opgiver du at forklare ?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
lille_smed skrev:
| jeg opgiver at forklare det ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Hvad opgiver du at forklare ?
|
|
|
Det han har snakket om igennem hele tråden men som jeg endnu ikke har forstået en meter af. 
Når jeg så endelig tror jeg har forstået hvad han mener og svaret på det så er det alligevel ikke det han mente. 
Tja.   
|
| Til top |
|
| |