| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 10 November 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| de sjoveste watt angivelser er på qxl på kombi-plastanlæg - de opgives til 1280 watt - tror de kalder det impdo eller sådan noget skør - det svarer vist til 1,5 rms watt. |
|
|
PMPO=Peak Music Power også kaldet fri fantasi. 
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014 skrev:
Bassøe skrev:
|
Fordi folk generelt ikke ved en skid om hifi og surround.
Er snart træt af folk der spørger hvor mange watt mine højttalere er på, har opgivet at forklare folk at højttalere i sig selv ikke er på eller har watt og at det ikke siger meget om hvor godt eller højt de kan spille. Nu siger jeg bare 260 Watt, de nikker anerkendende og så er vi ovre den diskussion, de lange forklaringer er alt for frustrende til jeg gider.
|
|
|
jeg har også opgivet, at fortælle mine venner at deres 2x50000000W ikke når min marantz, ikke endgang tæt på. Jeg kan huske da jeg købte min første nad, og fortalte at den var på 2x50W. De gad ikke endgang høre om den.............
Mvh. Morten som godt kan overdrive endgang imellem |
|
|
Driver selv mine højttalere med en lille NAD surround receiver på 5x50W(2x70W i Stereo) og de driver fint mine store gulvhøjttalere. Det lyder lysår bedre og kan spille betydeligt højere og renere end et billigt plastik anlæg med en lille DVD-Receiver og 5 små plastic højttalere som er opgivet til 5 x 150W eller en samlet effekt på 750W som de useriøse producenter foretrækker at opgive.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 10 November 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter stadig ikke hvorfor nogen overhovedet gider at snakke om watt - kan vi ikke snart komme videre? At ofre dette hule fænomen al den opmærksomhed gør da kun tingene værre. Man har selvfølgelig fuldt ret til at bringe fænomenet på bane i forum, men jeg tror, at det er blevet tæsket til døde utallige gange.
Watt er efter min bedste overbevisning ikke et parameter, hvor man med nogen som helst begrundelse kan sammenligne udstyrs kvalitet.
Emnet burde ligge i et forum/tråd hvor det handler om at samle bevidstløs salgsgas og forvirring af naive forbrugere - men det gør det måske også?
Vh + host!
Freddy
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 10 November 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke spørsmålet om watt, men et spørsmål om hvordan af effekt del er opbygge, en 150W forærker kan giver mere effekt end en ringen
opbygget forærker på 500W
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 10 November 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg gad da også godt at producenterne begyndte at opgive deres lytterkacitet og trafo størrelse i stedet. Det siger ikke så frygteligt meget op selve lyden, men der kan man da nogenlunde se hvorvidt den kan drive ens højttalere anstændigtn en parameter som mange ser som vigtig.
Men vi får nok ikke "watt-enheden" udryddet helt da vi jo også bruger den i andre sammenhænge som fx når vi måler følsomheden i en højttaler.
|
| Til top |
|
| |
hjur Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tror jeg nu nok at Mr. Modfase mente, at med bl.a. mediernes oplysning gennem de senere år om f.eks den sindssyge finansiering gennem for eksempel L´easy og lignende "platte" elektronikudbydere og deres såkaldte seriøse effektopgivelser og rådgivning til den almindelige hr og fru Danmark, som ikke bruger så megen tid foran sider som disse - ja så kan man da godt blive lidt frustreret over folks uvidenhed og manglende tålmodighed til bare at sætte sig lidt ind i tingene inden de fyrer et vist antal tusinde af på noget tilfældigt.....Det er selvfølgelig ris til deres egen r.. men når de så hårdnakket prøver at bilde én ind hvad sælgeren bildte dem ind.....???...det bliver da lidt trættende når man ikke kan argumentere for eller imod at de er blevet snydt for deres hårdttjente penge. Enten afviser de én eller også har man lidt ondt af dem.....
Nu synes jeg ikke at Mr. Modfase flippede ud på nogen måde som nogen påstod i ovenstående indlæg .....det var da bare en fredelig mening/tanke - sørgeligt at folk på dette forum som jeg personligt respekterer kan blive stødt over sådan noget...?! Hvor gamle er de der føler sig stødt egentlig (og det mener jeg seriøst)???
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg (hvis det var mig du mente?) følte mig i og for sig ikke stødt af Hr. Modfases indlæg - langtfra. Jeg følte bare, at nu måtte snakken om watt i musikanlæg/forstærkere da snart stoppe, når vi ved at det er en gang ligegyldig gas. Effektopgivelser er så forvirrende og kan laaangtfra stå alene, at vi som et samlet folk - verden over snart må vende ryggen til og prøve at lytte til apparaterne i stedet for at sammenligne på data, som er mindre relevante. For MIG er watt lige vigtigt for en forstærkers lydkvalitet som laktykkelsen på en bil, hvis det var sådan én jeg skulle købe.
Vi har som mennesker åbenbart et vist behov for at kunne måle god lyd på en enkelt og "forståelig"måde - og det har man åbenbart lavet en fælles vedtægt om skulle være "watt".
Jeg kan genkende alle oplevelserne de forskellige indlægsholdere refererer til - og det, som jeg engang smilede ad - er efterhånden blevet til en mavesur fornemmelse hos mig, jeg gamle sure stodder.
Når jeg er interesseret i en forstærker, så løfter jeg lidt op i den - og hvis der er godt "jern" i den, så synes jeg, at det bliver interessant.
Og jo - salgsleddet har virkelig forstået at køre klatten helt ud i ekstremerne. Og så længe vi allesammen snakker om det, bliver de ved.
Jeg er supertilhænger af ytringsfrihed og hvad har vi, men jeg sidder med en ubændig lyst til at "tie emnet ihjel" - og det lykkedes så heller ikke dennegang for mig - æv!
BTW - så er jeg 50 år, hvis det har relevans?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt ret Freddy - din gamle gnavpot  - de unge nutildags forstår sig ikke på forstærkerfaktoren som et det afgørende for den gode ydelse vi kender fra vintagegrej. WATT(rms ohm)/3 x Kg (uden fjernbetjening) x antallet af køleripper (både synlige og de interne) = forstærkerfaktoren fx. en pyntemodel 100 watt/3 x 6 x 20 = ca. 4000 fx en gedigen Sansui au 999 (for ikke at bruge en Marantz - det ville være partisk) 50 watt/3 x 18 x 56 = ca. 16.800 Generelt skal forstærkerfaktoren være over 10.000 for en 50 watts forstærker og et pænt stykke over 20.000 for en 100 watts forstærker - dog kan man gange med en faktor 1,3 hvis der er tale om en ikke kinesisk rørforstærker og 1,4 hvis der er tale om en klasse A forstærker (det gælder dog ikke Luxman L550 da den står på værksted sammen med din Jaguar det meste af tiden)  At hifiklubben er begyndt at skrive at deres grej er tungt har intet med ovennævnte regel at gøre men skyldes alene at NAD er gået over til at bruge genbrugsplast som er noget tungere end den plast de brugt før.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg fatter stadig ikke hvorfor nogen overhovedet gider at snakke om watt - kan vi ikke snart komme videre? At ofre dette hule fænomen al den opmærksomhed gør da kun tingene værre. Man har selvfølgelig fuldt ret til at bringe fænomenet på bane i forum, men jeg tror, at det er blevet tæsket til døde utallige gange.
Watt er efter min bedste overbevisning ikke et parameter, hvor man med nogen som helst begrundelse kan sammenligne udstyrs kvalitet.
Emnet burde ligge i et forum/tråd hvor det handler om at samle bevidstløs salgsgas og forvirring af naive forbrugere - men det gør det måske også?
Vh + host!
Freddy
|
|
|
Hva' den af, du bærer jo ved til det religiøse bål. Effektangivelsen er jo den maksimale spænding/strøm forstærkeren kan levere i en give belastning, og hvordan den skal måles er jo angivet i diverse industielt vedtagne normer.
At der er nogle der snyder på vægten er en anden snak
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .....
der er godt nok gang i denne tråd .. det er da godt .. men efter min mening er det kun salgs gas det med watt.... hvis man skulle skrive noget som helst om, hvad sådan en basse kan udrette ,så skal man kun måle den effekt som der endelig kommer ud i højtalerne .. ( ikke spids strøm). Det som alle producenterne opgiver en kun spids strøm ... kommer det til stykke kommer ingen forstærker til hjemme brug over 10 watt .. ... alle de mange watt som alle snakker om er kun for at sælge det møg....
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .....
der er godt nok gang i denne tråd .. det er da godt .. men efter min mening er det kun salgs gas det med watt.... hvis man skulle skrive noget som helst om, hvad sådan en basse kan udrette ,så skal man kun måle den effekt som der endelig kommer ud i højtalerne .. ( ikke spids strøm). Det som alle producenterne opgiver en kun spids strøm ... kommer det til stykke kommer ingen forstærker til hjemme brug over 10 watt .. ... alle de mange watt som alle snakker om er kun for at sælge det møg....
|
|
|
Øh der er altså masser af forstærkere der let kan levere 50-100-200 Watt eller mere kontinuerligt så ved ikke lige hvad du snakker om. 
Det er så rigtigt at de fleste mennesker ikke bruger mere end end 10 watt ved normal brug medmindre man har meget ineffektive højttalere. Men der er så sandelig tider hvor det rigtig skal spille højt og så er 100+ Watt ikke en dårlig ting at have. 
Desuden er der mange producenter der opgiver hvad deres forstærkere kan afgive kontinuerligt ved drift af alle kanaler så ved ikke lige hvor du får det med at de kun opgvier spidsstrømme. 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa ...
jeg prøver lige igen ... jeg holder stadig fast på at de ikke giver mere strøm fra sig en de 10 watt ...
prøv at at tage en 25 watt´s pære .. tænd den og hold om den ... hvor lang tid kan du det ingen du brænder dine finger ....
så tag den varme pak den ind i den klump metal og pap .. hvor varmen ikke kan komme væk ... hvad sker der så .. det brænder af ....
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa ...
jeg prøver lige igen ... jeg holder stadig fast på at de ikke giver mere strøm fra sig en de 10 watt ...
prøv at at tage en 25 watt´s pære .. tænd den og hold om den ... hvor lang tid kan du det ingen du brænder dine finger ....
så tag den varme pak den ind i den klump metal og pap .. hvor varmen ikke kan komme væk ... hvad sker der så .. det brænder af ....
|
|
|
Undskyld men du har vist lige lovlig begrænset viden om forstærkere siden du kan udtale sådan noget.
Der er jo en grund til at forstærkere har køleribber så de kan lede varmen væk og så er de fleste komponenter såsom udgangstransistorer i stand til at klere meget høje temperaturer dvs, 100-150-200 grader så der er intet problem i varmen bare komponenterne og køleribberne er bygget og dimensioneret til det.
Desuden så er der TUSINDVIS af test på nettet hvor forstærkere er målt til at afgive 100-200-300 Watt og højere kontinuerligt uden at de futter af.
Du burde læse lidt om emnet inden du udtaler dig så skråsikkert.........
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. men tror lige du skal læse hvad jeg skriver ..
jeg har på intet tidspunkt snakker om at forstærker kan komme af med den varme den kommer med ....
det som tråden lyder på at watt .. jeg siger at ingen forstærker til hjemme brug giver alle de mange watt ud i højtaler som de skriver .. for det kan en højtaler da slet ikke holde til ... jeg skrev at HØJTALEREN ikke kan komme af med den varme som vil opstå hvis der kommer 100 til 500watt ud i den .. efter efter min mening er det kun salg´s gas... der kommer max 10 watt ud i den ...
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .. men tror lige du skal læse hvad jeg skriver ..
jeg har på intet tidspunkt snakker om at forstærker kan komme af med den varme den kommer med ....
det som tråden lyder på at watt .. jeg siger at ingen forstærker til hjemme brug giver alle de mange watt ud i højtaler som de skriver .. for det kan en højtaler da slet ikke holde til ... jeg skrev at HØJTALEREN ikke kan komme af med den varme som vil opstå hvis der kommer 100 til 500watt ud i den .. efter efter min mening er det kun salg´s gas... der kommer max 10 watt ud i den ...
|
|
|
Der er altså højttalere der godt kan klare 100-200 Watt uden problemer så den må du længere ud på landet med.
En højttaler med en følsomhed på 90 db som er meget typisk vil kun have et maks lydtryk på omkring 100-101 db hvis højttaleren kun kunne tåle 10 watt, hvilket selvfølgelig er helt hen i vejret og noget frygteligt sludder.
Ikke for at lyde nedladende eller arrogant men du mangler åbenlyst en grundliggende viden om tingene hvilket dine postulater bærer kraftigt udtryk af.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .....
|
|
|
Du har formentlig ret når vi taler om de produkter som netop sælges på uærlige og hjemmestrikkede opgivelser af udgangseffekten, primært PC-højttalere og Home-theater-in-a-box anlæg til 799.- i Harald Nyborg, og den slags.
Men nu findes der heldigvis andre produkter på markedet end dem der er nødt til at opfinde "standarder" som PMPO for at booste deres produkter - og jeg skulle hilse og sige at der er en del der yder mere end 10 watt - også RIGTIGE watt som rent faktisk kommer frem til højttalerne. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke inde i 25 watt pærers konstrktion men så vidt jeg har fået oplyst leverer mine effektforstærkere en ret kontant strøm da de er linieforstærkere! De har transformatorer i udgangen. Dette gør at de tilgengæld ikke peaker ud over de 2 x 135 watt (jeg ved ikke om det betyde at de ikke klipper - det må sagkunskaben kunne sige mere om) Nuvel min Tannoy 12" dual COncentrics kan tåle 200 watt. De har en effektivitet på 92 og så får de et lille ekstra spark i måsen af et bar store duelundhorn. Jeg har noget musik som jeg synes skal høres høj - her i blandt Emerson Lake and Palmers " ictures at an Exhibition" Jeg høre derfor dette stykke på fyld volumen, både på pre delen og på effektdelen og fra min CD som har et større output end min gramofon. Jeg vl skyde på at CDen vel tager 50 minutter - Min Højtalere brænder ikke af men mine nærmeste nabo - ca. 500 meter - ser mærkeligt op på gården. Jeg tror man skal passe på at generaliserer
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki .....
jeg ved ikke helt om i forstår det jeg siger .. det lyder lidt som om i ikke helt gør .. en 200 watt´s forstærker giver måske nok 200watt i 0,0005 sek . pr sek ... om den tid hvor der ikke er strøm køler enheden ned igen ...... det jeg snakker om er hvis man tager alt den effekt og samler det til ren strøm .. som en pære har det vil det komme vildt meget varme tilstede inde i en højtaler ...
jeg forsøgte også at forklar at det ikke er spids strømmen jeg snakker om men den virkelige strøm som kommer fra en lille kasse ...
lige en ting mere .. watt kan man ikke til så meget ... hvis forsyningen ikke er i orden er de jo ikke til noget aligevel
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Fordi folk generelt ikke ved en skid om hifi og surround.
Er snart træt af folk der spørger hvor mange watt mine højttalere er på, har opgivet at forklare folk at højttalere i sig selv ikke er på eller har watt og at det ikke siger meget om hvor godt eller højt de kan spille. Nu siger jeg bare 260 Watt, de nikker anerkendende og så er vi ovre den diskussion, de lange forklaringer er alt for frustrende til jeg gider.
|
|
|
Hæ hæ. Du kan da bare kigge bagpå. Der plejer at stå hvad de kan tåle. Mine kan tåle 2 x 300 watt musik....set står tydeligt med en lille label. (spøg til side, men det er rigtig nok!).
Med en ordenlig forstærker, så kan en højttalere nærmest tåle uenlige watt. Men en lille svag forstærker kan ødelægge alt. De forstår de fleste alm. mennesker ikke rigtig. Der er vel heller ikke indlysende.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
oki .....
jeg ved ikke helt om i forstår det jeg siger .. det lyder lidt som om i ikke helt gør .. en 200 watt´s forstærker giver måske nok 200watt i 0,0005 sek . pr sek ... om den tid hvor der ikke er strøm køler enheden ned igen ...... det jeg snakker om er hvis man tager alt den effekt og samler det til ren strøm .. som en pære har det vil det komme vildt meget varme tilstede inde i en højtaler ...
jeg forsøgte også at forklar at det ikke er spids strømmen jeg snakker om men den virkelige strøm som kommer fra en lille kasse ...
lige en ting mere .. watt kan man ikke til så meget ... hvis forsyningen ikke er i orden er de jo ikke til noget aligevel
|
|
|
Det nok nærmere dig der ikke forstår....... Vi snakker ikke om spids strømme og hvad mener du med "den virkelige strøm som kommer fra en lille kasse" ? 
Forstærkere KAN levere 100-200 Watt KONTINUERLIGT dvs HELE TIDEN og der er højttalere der godt kan klare 100-200 Watt KONTINUERLIGT uden de futter af, dvs ikke bare i 0,005 sek pr sek.
Aner ærligt talt ikke hvad det er du vil have os til at forstå.....
|
| Til top |
|
| |