kramer71 skrev:
|
ANSI kontrasten på den nye z2000 og pana 2000 - Otto?
Måske skal du til at skifte tilbage til LCD igen? - der er noget der tyder på, at de D7 paneler gør en væsentlig forskel.
|
|
|
Nu er der jo andet end kontrast-målinger i verden... Men af det jeg har hørt er Ansi-kontrasten da stadig et stykke fra DLP'erne. Bemærk at der er væsentlig forskel på native on/off kontrast, og Ansi kontrast.
Det væsentlige at forstå omkring kontrast, er at jo bedre projektorerne bliver, jo mindre interessant er kontrasten at fokusere på. Kontrast er kun blevet en salgsparameter fordi den i lang tid ikke har været god nok. Derfor er kontrast også en stor salgsparameter for de billige projektorer, mens man når man kommer op i den lidt tungere ende, ikke får ret meget ud af at nærstudere kontrast-målinger. Og det forstår de fleste kunder i dette segment faktisk også, ifølge min erfaring. Man lægger her væsentligt mere vægt på at kigge på billedet i praksis, og forholde sig til billedet ud fra mere "bløde" værdier, i stedet for at nærstudere specifikke issues.
En ting som jeg fornemmer at ret få har fået rigtigt fat i, er at mens jeg ubetinget foretrækker det pinligt korrekte billede, så mener jeg ikke at man ubetinget kan måle sig til hvilken projektor der er mest korrekt! At være objektiv omkring billedgengivelse, er derfor ikke (nødvendigvis) det samme som at dømme ud fra målinger. I virkeligheden er kontrasten ikke det største issue ved LCD længere. Derfor bør man også så småt begynde at flytte fokus til andre områder, i stedet for fortsat at stirre sig blind på kontrasten. En væsentlig ting at forstå omkring DLP, er at meget af dén udvikling der er sket for DLP de sidste par år, har ligget på områder man ikke lige ser i specifikationerne - minimering af dithering og optimering af shadow detail f.eks. Det er ting der også har meget stor indflydelse på billedkvaliteten, og mens det umiddelbart kunne se ud som om LCD nærmer sig DLP, så rykker DLP faktisk lige så meget fremad på den reelle billedkvalitet, det ses bare ofte ikke så meget i specifikationerne.
Derudover er jeg en lille smule i tvivl om hvad du mener med at skifte tilbage - jeg bruger p.t. skiftevis DLP og LCOS i stuen (men foretrækker DLP'en). LCD'erne skal være bedre end de er nu, hvis de skal tilbage i min stue - jeg tvivler på at det vil ske overhovedet, der er nogle grundlæggende problemer i teknologien som jeg ikke er sikker på jeg kan leve med, når vi er oppe i dén kvalitet jeg efterhånden har vænnet mig til at beskæftige mig med. Husk på at dén periode hvor jeg meget aktivt har advokeret for LCD-projektorernes fordele, har været fokuseret på projektorer i en lavere prisklasse end dét jeg har hængende i stuen nu. Der er stadig gode argumenter for at købe LCD i de lavere prisklasser, der er dog kommet noget mere konkurrence fra DLP end der tidligere har været, efter min mening. I den tungere ende har LCD aldrig rigtigt været et seriøst alternativ.
Hvis du tænker på det rent salgsmæssige, så har jeg dog også LCD-projektorer i sortimentet, til de kunder der måtte have brug for dét, og jeg har også solgt nogle ind imellem. Jeg foretrækker så Epson hvis det SKAL være LCD, fordi jeg oplever at de er bedre bl.a. netop på nogle af de punkter der ikke lige kan ses i specifikationerne.