Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 20k til 5.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Siden du sælger M&K kan jeg da godt forstå om du ikke deler min mening

På trods af at jeg er M&K forhandler, så vil jeg påstå at jeg er en del mindre ensporet i mine holdninger end du er. En fanboy er sjældent mindre partisk end en sælger, så ovenstående kommentar vil jeg påstå ikke er meget værd som argument... Jeg vil som sagt ikke bruge tid på at diskutere det, jeg kender godt din holdning til alt andet end SVS subwoofere, den skal du have lov til at have.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
Føler ikke jeg har faseproblemer i den dybe bass. Jeg har blot et peak ved 40hz, men det sikkert pga rummet (4m bredt).

Men med gamlet trægulv og træloft forsvinder der en del bas den vej, deraf solgte jeg min dd18.

Føler ikke jeg mangler bas, eller andet efter skiftet. Ved film er der godt tryk! og de flytter da også luft nok til mig. Musik derimod er blevet bedre pga bedre integration og bedre fordeling af bassen. DD18 pumpede så meget dyb-bas ud under 40hz at det næsten var for meget, selv med eq på -12db for st dæmpe den lidt var der rigeligt. Sb12 er bedre, da dens output passer til mit roomgain.

Tror slet ikke mit rum var "nok" til en dd18, håber den nye ejer får mere glæde af den. 

For sikkerheds skyld burde du forsøge at justere fasen en gang når du har tid og lyst. Måske kan du ha en lille forbedring i lyden liggende der. Det er nemmest at gøre det vha. en lydtryksmåler og RoomEQ Wizard, men i mit tilfælde nøjedes jeg mig med at kun bruge ørene. Helt enkelt så fik jeg mindre dybbas når begge subbene spillede sammen end når en spillede alene, men efter en hurtig justering af fasen var resultatet stik modsat. En dag når jeg ikke står op til næsen i arbejde skal jeg måle og justere lidt vha REW men indtil videre er jeg tilfreds med resultatet.

Jeg er også meget godt fornøjet med lyden til film, dvs så længe som jeg ikke sammenligner de med den store PB12’ern. Men om man aldrig har følt en sub der kan levere 100++ db under 30hz så tror jeg ikke at man vil følge noget savn ved at gå for to mindre subs frem for en stor

Det skulle ha vært sjovt at se en frekvensmåling af DD18 og dine to SB12 i dit rum. I udgangspunktet stikker DD18 både dybere og ruller langsommere af end SB12, men med 12db/oct dæmpning på DD18 så burde ikke forskellen i frekvensgang være stor. Har du forsøgt at køre med kun den ene SB12’ern alene i samme position som DD18 stod i for at se om resultatet var det samme?

Angående 40hz peaken så kan du dæmpe den, ikke så nemt som med din DD, og du er bedst om du har nogen til at hjælpe dig eller en lydtryksmåler. Om du har nogen til at hjælpe dig så er hurtigt&galt metoden som følger:

1 download en tonegenerator

2 afspil et sweep mens du selv sidder i lytteposition, find problemområdet (som du allerede ved er 40hz)

3 afspil en 40hz sinustone og ha en kamerat til vri Q til klokken 12, dæmpning til max også dreier han langsomt frequency indtil lyden af 40hz signalet forsvinder mest muligt.

4 Uden at røre nogle indstillinger afspiller du nu på nyt igen et sweep. Du vil nu sandsynligvis høre at det ikke kun er 40hz der er dæmpet, men også områdene omkring. Juster så Q og dæmpningen indtil sweepet lyder så jevnt som overhovedet muligt

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 November 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Nej nej nej....find et sæt brugte 805S til omkring de 12.000kr og smid så 1400kr ekstra i budgettet til en HTM4S (nypris 9400kr)...så er du mere end godt kørende indtil at du får råd til endnu et sæt 805S som baghøjttalere...og en lille ASW825 ...ikke at forglemme

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Lynge skrev:
Føler ikke jeg har faseproblemer i den dybe bass. Jeg har blot et peak ved 40hz, men det sikkert pga rummet (4m bredt).

Men med gamlet trægulv og træloft forsvinder der en del bas den vej, deraf solgte jeg min dd18.

Føler ikke jeg mangler bas, eller andet efter skiftet. Ved film er der godt tryk! og de flytter da også luft nok til mig. Musik derimod er blevet bedre pga bedre integration og bedre fordeling af bassen. DD18 pumpede så meget dyb-bas ud under 40hz at det næsten var for meget, selv med eq på -12db for st dæmpe den lidt var der rigeligt. Sb12 er bedre, da dens output passer til mit roomgain.

Tror slet ikke mit rum var "nok" til en dd18, håber den nye ejer får mere glæde af den. 

For sikkerheds skyld burde du forsøge at justere fasen en gang når du har tid og lyst. Måske kan du ha en lille forbedring i lyden liggende der. Det er nemmest at gøre det vha. en lydtryksmåler og RoomEQ Wizard, men i mit tilfælde nøjedes jeg mig med at kun bruge ørene. Helt enkelt så fik jeg mindre dybbas når begge subbene spillede sammen end når en spillede alene, men efter en hurtig justering af fasen var resultatet stik modsat. En dag når jeg ikke står op til næsen i arbejde skal jeg måle og justere lidt vha REW men indtil videre er jeg tilfreds med resultatet.

Jeg er også meget godt fornøjet med lyden til film, dvs så længe som jeg ikke sammenligner de med den store PB12’ern. Men om man aldrig har følt en sub der kan levere 100++ db under 30hz så tror jeg ikke at man vil følge noget savn ved at gå for to mindre subs frem for en stor

Det skulle ha vært sjovt at se en frekvensmåling af DD18 og dine to SB12 i dit rum. I udgangspunktet stikker DD18 både dybere og ruller langsommere af end SB12, men med 12db/oct dæmpning på DD18 så burde ikke forskellen i frekvensgang være stor. Har du forsøgt at køre med kun den ene SB12’ern alene i samme position som DD18 stod i for at se om resultatet var det samme?

Angående 40hz peaken så kan du dæmpe den, ikke så nemt som med din DD, og du er bedst om du har nogen til at hjælpe dig eller en lydtryksmåler. Om du har nogen til at hjælpe dig så er hurtigt&galt metoden som følger:

1 download en tonegenerator

2 afspil et sweep mens du selv sidder i lytteposition, find problemområdet (som du allerede ved er 40hz)

3 afspil en 40hz sinustone og ha en kamerat til vri Q til klokken 12, dæmpning til max også dreier han langsomt frequency indtil lyden af 40hz signalet forsvinder mest muligt.

4 Uden at røre nogle indstillinger afspiller du nu på nyt igen et sweep. Du vil nu sandsynligvis høre at det ikke kun er 40hz der er dæmpet, men også områdene omkring. Juster så Q og dæmpningen indtil sweepet lyder så jevnt som overhovedet muligt

Takker. Det vil jeg prøve en dag... men som sagt de 40hz er rum-betinget. Noget med 4m bredde er en bølgelængde ved 40hz.

Peaket er der også med front speakers alene. selv om de kører som small.

Sweep med både sub og front

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

ManicMiner skrev:
Siden du sælger M&K kan jeg da godt forstå om du ikke deler min mening

På trods af at jeg er M&K forhandler, så vil jeg påstå at jeg er en del mindre ensporet i mine holdninger end du er. En fanboy er sjældent mindre partisk end en sælger, så ovenstående kommentar vil jeg påstå ikke er meget værd som argument... Jeg vil som sagt ikke bruge tid på at diskutere det, jeg kender godt din holdning til alt andet end SVS subwoofere, den skal du have lov til at have.

Det er selvfølgelig en mening du skal ha lov til at ha, og det uden at jeg tager mig nær af det

Nu er jeg mest af alt en fanboy af lyd for pengene, og derunder er subwoofere så dejligt nemme fordi de i stor grad både er forudsigbare og målbare, og det er så igen tit til irritation for en del andre.

Havde jeg haft en anden personlig økonomi end den jeg har så stod der helt klart 2 stk JL F113 der hvor mine SB12-Plus står i dag, og min PB12 havde det da slettes ikke vært behov for.  Problemet er bare at rygtet siger at en F113 vil komme til at koste et sted mellem 35-40000kr når den kommer til europa. Og om jeg havde råd til at bruge 70-80000kr på subwoofere så havde jeg nok også råd til at købe mig et sted der var så stort at jeg ikke havde behov for et par små subwoofere,…….nåh, nu begynder jeg hvis at blive filosofisk, på tide at se Battlestar Galactica.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
Takker. Det vil jeg prøve en dag... men som sagt de 40hz er rum-betinget. Noget med 4m bredde er en bølgelængde ved 40hz.

Peaket er der også med front speakers alene. selv om de kører som small.

Sweep med både sub og front

Den peaken dæmper du nemt vha den innebyggede PEQ'en. Men mål først frekvensgangen separat for de to subbene for at se om det kun er den ene eller begge subbene der trigger 40hz room modet, og juster derefter den ene eller begge subbene efter behov.

Med undtag af peaken ser det meget godt ud, godt niveau i den dybeste bassen, og om det skulle blive for meget er det nemt at dæmpe det vha Room Gain kontrollen. Men nu er det Battlestar Galactica for alvor!

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

M&K holder for vildt - og jeg er hverken forhandler eller fanboy, men filmelsker 

Har prøvet lidt af hvert, men har aldrig oplevet så sammenhængende en surroundoplevelse som før jeg fik mine 750'er - og bassen er intet mindre end brutal, uden at fylde hele rummet fysisk.

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

god lyd fra en sub er andet end højt lydtryk ved 20 hz.du for ikke samme præcision fra en portet som fra end lukket.Jeg har hørt svs sub er der er altså subs som er mere præcise.Men hvis det handler om at vælte rummet er de suveræne til prisen.men mit eget valg faldt altså på velodyne trods en stor merpris

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:
det er jo en opvejning man må lave. Jeg synes ikke det er super let at integrere subben i stereo og har derfor min højttalere sat til large.

Det var også derfor jeg indsatte en lille parantes om at dette gælder for surround. Der kan ofte være en del forskel på hvad der fungerer i stereo, og hvad der fungerer i surround.

jo, men det bliver det vel ikke nødvendigvis irrelevant af? Hvis jeg skulle vælge mellem en marginal forbedring i film eller en bedre stereodel, så går jeg da helt efter stereodelen, da det er forstærkerens svageste led og jeg hører en del musik på den. Der er en del der bruger deres ss receiver til musik også

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes