Lynge skrev:
| Føler ikke jeg har faseproblemer i den dybe bass. Jeg har blot et peak ved 40hz, men det sikkert pga rummet (4m bredt).
Men med gamlet trægulv og træloft forsvinder der en del bas den vej, deraf solgte jeg min dd18.
Føler ikke jeg mangler bas, eller andet efter skiftet. Ved film er der godt tryk! og de flytter da også luft nok til mig. Musik derimod er blevet bedre pga bedre integration og bedre fordeling af bassen. DD18 pumpede så meget dyb-bas ud under 40hz at det næsten var for meget, selv med eq på -12db for st dæmpe den lidt var der rigeligt. Sb12 er bedre, da dens output passer til mit roomgain.
Tror slet ikke mit rum var "nok" til en dd18, håber den nye ejer får mere glæde af den.
|
|
|
For sikkerheds skyld burde du forsøge at justere fasen en gang når du har tid og lyst. Måske kan du ha en lille forbedring i lyden liggende der. Det er nemmest at gøre det vha. en lydtryksmåler og RoomEQ Wizard, men i mit tilfælde nøjedes jeg mig med at kun bruge ørene. Helt enkelt så fik jeg mindre dybbas når begge subbene spillede sammen end når en spillede alene, men efter en hurtig justering af fasen var resultatet stik modsat. En dag når jeg ikke står op til næsen i arbejde skal jeg måle og justere lidt vha REW men indtil videre er jeg tilfreds med resultatet.
Jeg er også meget godt fornøjet med lyden til film, dvs så længe som jeg ikke sammenligner de med den store PB12’ern. Men om man aldrig har følt en sub der kan levere 100++ db under 30hz så tror jeg ikke at man vil følge noget savn ved at gå for to mindre subs frem for en stor
Det skulle ha vært sjovt at se en frekvensmåling af DD18 og dine to SB12 i dit rum. I udgangspunktet stikker DD18 både dybere og ruller langsommere af end SB12, men med 12db/oct dæmpning på DD18 så burde ikke forskellen i frekvensgang være stor. Har du forsøgt at køre med kun den ene SB12’ern alene i samme position som DD18 stod i for at se om resultatet var det samme?
Angående 40hz peaken så kan du dæmpe den, ikke så nemt som med din DD, og du er bedst om du har nogen til at hjælpe dig eller en lydtryksmåler. Om du har nogen til at hjælpe dig så er hurtigt&galt metoden som følger:
1 download en tonegenerator
2 afspil et sweep mens du selv sidder i lytteposition, find problemområdet (som du allerede ved er 40hz)
3 afspil en 40hz sinustone og ha en kamerat til vri Q til klokken 12, dæmpning til max også dreier han langsomt frequency indtil lyden af 40hz signalet forsvinder mest muligt.
4 Uden at røre nogle indstillinger afspiller du nu på nyt igen et sweep. Du vil nu sandsynligvis høre at det ikke kun er 40hz der er dæmpet, men også områdene omkring. Juster så Q og dæmpningen indtil sweepet lyder så jevnt som overhovedet muligt
|