Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 20k til 5.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Med 20.000kr til 5.1 kan du få skræmmende meget god lyd, men som nogle er inde på så vil din relativt lille forstærker bety at du skal ha en god sub, eller helst to. Ikke at det er nogen stor ullempe, for selv om du havde en større forstærker skulle du aligevel ha en god subwoofer eller to

En viktig ting at tage stilling til med tanke på sub er størrelsen, fysisk store subwoofere har en fordel i potensielt lydtryk i den dybeste bassen på ca 3-4x sammenlignet med de små. De er også billigere end de fysisk små subwooferene, så om du har pladsen vil du både kunne spare penger og få en bedre filmoplevelse.

Så om du har plads for en eller to af feks de her

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=webshop&group=24 0&subgroup=799

eller en eller to af de her

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=webshop&group=24 0&subgroup=1156

Så har du lagt grundlaget for en rystende filmoplevelse.

Personligt ville jeg med 20.000kr at bruge ha valgt et sæt bestående af SVS SCS-01 og 2 stk PC 20-39 Plus. Det koster samlet mindre end 20.000, og med tanke på ydelsen er det rørende billigt.

Om du er mer optaget af finish og vinyl ikke helt er din ting så ville jeg tage en norsk/svensk kombination

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5527#

XTZ 99.25 i front, 99.21 bag og en 99.25 center, det hele i pianolak, pris ca 11500kr

Så en SVS PB12-Plus i pianolak ca 9000kr ferdig leveret og du har dermed et ikke bare vellydende men også smukt 5.1 sæt. Eventuelt en Plus/2 med 50% mere ydelse til ca 12000kr ferdig leveret. Eller om du ikke har plads for fysisk store subs, 2 stk SB12-Plus i pianolak også ca 12k leveret.

Læs tester og brugererfaringer med SVS og XTZ omkring på internet og det burde hurtigt blive klart at det vanskeligt kan la sig gøre at få mere for pengene andre steder, i mine øjne er det på grænsen til en no brainer  

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har hørt at SVS skulle være rigtig gode subs, mens resten ikke er det helt vilde. Hmm.. Nu har jeg næsten for mange muligheder. hehe... Jeg må på hifi-messe i næste måned tror jeg.
Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tørre påstå at med introduktionen af den nye Ultra modellen så har SVS modeller der kan tilfredsstille selv de aller mest kræsne ører, og det til en langt lavere pris samtidigt som de også har et langt højere potensiale for lydtryk. Alt i alt, om man har pladsen så er de ikke at komme forbi.

Har man ikke pladsen så er der den lille SB12, den er ikke bedre end andre subs af ca samme størrelse og kvalitet, bare en del billigere.

Højtalerene, vel, den eneste negatve kritikken de har fået er her på siden, og selvfølgelig, hvor gode de vil opleves kommer an på hvad der sammenlignes med. Jeg vil klassificere mit bytte fra Dali Evidence til SVS SCS som et horisontalt skifte. De er meget ørevenlige, gør ikke noget galt, og man kan lytte til de time efter time uden at blive træt.  Personligt synes jeg at den her testen er den der kommer tættest på sandheden

http://www.lsound.no/download_files/download.php?filename=l0 206%2520billig%2520kompsurr.pdf&site_id=83

Læg så til at du for en billig penge kan oppgradere til SCS fronter og dermed få mer dynamik og potensiale for lydtryk.

Men overse heller ikke XTZ's højtalere, de er virkelig et mærke der er på vej fremad. Jeg har også handlet meget med både Fyndbørsen og L-Sound og kan kun bare anbefale de begge. L-Souns specielt yder en service der ligger et stykke nord for det man kan forvente

Felles for de bægge er det selvfølgelig at du vanskeligt kan få lyttet før et eventuelt køb, men det er en del af konceptet og også hvor meget af besparelsen og forklaringen på de lave prisene kan findes

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt et ATL system 4200, cen sub og front... wauu en lækker lyd :-) ved ikke helt om jeg skal have bag i 4200 eller 2200 serien, men de havde dem kun i hvide! ad, skal fanme ikke have hvide højtaler... eller hvide højtaler kabler... bare for meget!!!!
men bliver godt at få baghøjtalerne på
Til top Vis Sehstedt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sehstedt

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

sjovt nok er både M&K og SVS testet på denne site.Det er gordt nok 850 serien som er NÆSTEN identiske med 750 serien.Mit valg er vel indlysende
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Er der egentlig mulighed for at høre de der forskellige højttalere på den der HIFI-messe der kommer senere på måneden? Vil jo meget gerne høre dem inden. Bare for en sikkerheds skyld.

CK

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at høre mit setup hvis du skulle trille forbi en dag:) Testen her på siden har ret i at der ikke sker så voldsomt meget i bas/mellemtonen på svs højttalerne, men diskanten er virkelig flot, meget detaljeret og utrolig behagelig at lytte til. Og så er subben jo en klasse for sig selv, har dog ikke så meget at sammenligne, men det er noget samtlige anmeldere i hvert fald er enige om

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Selv synes jeg ikke at problemet med mellemtone/bas er så stort som det gøres til i testen her på siden.

Som tidligere ejer af 4-5 par med Audio Pro højtalere er jeg godt kendt med fenomenet, og når man leser Lyd&Bildes gruppetest hvor både SVS højtalerene og et sæt fra Audio Pro er med får AP denne kommentaren med på vejen

"Men det er fremdeles litt tynt i nedre mellomtone. Mellomtonetangentene er litt tilbakelent." og "

Svakhetene er i bassområdet og nedre mellomtone. Det blir vel slankt slik at instrumentene ikke får det nødvendige fundamentet "

Mellemtonen/bas bliver ikke kommenteret for SVS' vedkommende, men AP får en score på henholdsvis 8 og 6 for mellemtone og bas. SVS får en score på 8+ og 9 for samme. For dybbas scorer de henholdsvis 7 og 9 ud af 10 mulige poeng.

Det smarteste er nok at lytte selv, jeg tror dog ikke at du vil finde hverken SVS eller XTZ på messen. Om du ender op med nogle andre højtalere end SVS eller XTZ vil jeg anbefale at køber subben fra SVS. Der er helt enkelt mere, og ikke mindt mere for pengene. Du kan selv sammenligne ydelsen mellem en af de dyrere M&K modellerene med den nye Ultraen her

PB13-Ultra

MX350-MkII

I den dybeste bassen kan SVS'en levere noget der tilsvarer lydtrykket fra 8-10 stk af M&K subben, og det for færre penger!

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Selv synes jeg ikke at problemet med mellemtone/bas er så stort som det gøres til i testen her på siden.

Nej, jeg synes også det overdrives plus at diskantens smukke lyd ikke fremhæves så meget som den burde. Som SVS også selv udtaler kan man dog godt høre at de er bygget til at spille med sub, bunden er ikke så stærk. Men det er også sammenlignet med de XTZ gulvhøjttalere jeg havde før hvilket selvfølgelig ikke kan sammenlignes helt fair

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

CerealKiller skrev:

Er der egentlig mulighed for at høre de der forskellige højttalere på den der HIFI-messe der kommer senere på måneden? Vil jo meget gerne høre dem inden. Bare for en sikkerheds skyld.

Jeg kommer til at have M&K 750 opstillet, godt nok i et lille rum. Kig forbi, og bed mig om at skrue op hvis jeg står og snakker som sædvanligt...

SVS er såvidt jeg ved online-only, dvs. hvis du vil høre dem skal du købe dem og evt. udnytte din returret.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Du kan selv sammenligne ydelsen mellem en af de dyrere M&K modellerene med den nye Ultraen her

PB13-Ultra

MX350-MkII

Jeg er ikke ude på at starte en SVS vs. M&K krig, eller en "det ene" vs. "det andet" krig i det hele taget, jeg kender din holdning til hvad der virker og hvad der ikke virker, det skal vi ikke bruge tid på at diskutere. Men inden man konkluderer for meget ud fra disse målinger, vil jeg anbefale at man lige læser kommentarerne til M&K målingerne, hvor det fremgår at M&K'en var med en gammel generation basenhed, samt at den ikke var optimalt indstillet til at foretage disse målinger. Kort sagt kan man ikke bruge disse målinger til noget som helst.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Med 20.000kr til 5.1 kan du få skræmmende meget god lyd, men som nogle er inde på så vil din relativt lille forstærker bety at du skal ha en god sub, eller helst to. Ikke at det er nogen stor ullempe, for selv om du havde en større forstærker skulle du aligevel ha en god subwoofer eller to

Det har forresten ikke noget med den lille forstærker at gøre, at der stilles større krav til subben, det er fordi at der køres "small" hele vejen rundt. Når man gør dét, og genererer dybbasen ét sted i rummet (eller to, i en symmetrisk opstilling) løser man en masse problemer (i hvert fald når vi taler surround), men stiller så også tilsvarende højere krav til subwooferens lydtryk og især lydkvalitet.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
ManicMiner skrev:

Det har forresten ikke noget med den lille forstærker at gøre, at der stilles større krav til subben, det er fordi at der køres "small" hele vejen rundt. Når man gør dét, og genererer dybbasen ét sted i rummet (eller to, i en symmetrisk opstilling) løser man en masse problemer (i hvert fald når vi taler surround), men stiller så også tilsvarende højere krav til subwooferens lydtryk og især lydkvalitet.

det er jo en opvejning man må lave. Jeg synes ikke det er super let at integrere subben i stereo og har derfor min højttalere sat til large. Uheldigvis kan min receiver ikke huske begge indstillinger alt efter hvilket dsp mode man bruger (det passer muligvis ikke, men jeg har ikke fundet det endnu).

lige et tillægsspørgsmål - skal de stå symmetrisk hvis man bruger mere end 1 sub?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
noget med den lille forstærker at gøre, at der stilles større krav til subben, det er fordi at der køres "small" hele vejen rundt. Når man gør dét, og genererer dybbasen ét sted i rummet (eller to, i en symmetrisk opstilling) løser man en masse problemer (i hvert fald når vi taler surround), men stiller så også tilsvarende højere krav til subwooferens lydtryk og især lydkvalitet.

Men en af grundene for at der tit skal køres 'small' er fordi små surroundforstærkere ikke har kræftene til at drive frontene som 'large' i surround. Så uanset om feks ens receiver har fasekontroll som en del af rumkorrektionen vil den manglende forstærkerkraften ødelegge al dynamik. Jeg kunne lide godt ha sagt at grunden for 'small' var faseproblemer, men i det her tilfeldet anså jeg forstærkeren som det svageste led. Men det er nu ikke så voldsomt viktigt

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
ManicMiner skrev:

Du kan selv sammenligne ydelsen mellem en af de dyrere M&K modellerene med den nye Ultraen her

PB13-Ultra

MX350-MkII

Jeg er ikke ude på at starte en SVS vs. M&K krig, eller en "det ene" vs. "det andet" krig i det hele taget, jeg kender din holdning til hvad der virker og hvad der ikke virker, det skal vi ikke bruge tid på at diskutere. Men inden man konkluderer for meget ud fra disse målinger, vil jeg anbefale at man lige læser kommentarerne til M&K målingerne, hvor det fremgår at M&K'en var med en gammel generation basenhed, samt at den ikke var optimalt indstillet til at foretage disse målinger. Kort sagt kan man ikke bruge disse målinger til noget som helst.

Først indstillingene. Den var konfigureret til at tage hensyn til rumforstærkning, netop derfor kommenterede jeg ikke den målede frekvensgangen som er den eneste faktoren der direkte bliver påvirket. Dens max output og forvrængning vil derimod ikke påvirkes af denne indstillingen.

Som SVS ejer ved jeg alt om opgraderede basenheder. Plus serien er nu i dens 3 generation hvad enheden angår. Der har vært forbedringer mellem hver generation, men der har ikke vært nogle mirakler eller revolutioner, kun små, inkrementelle steg. Ydelsesforbedringene mellem de forskellige generationene har i bedste fald vært 1.2x - 1.5x, og det i noget meget snevre frekvensområder. Disse målingene er selvfølgelig ikke den endegyldige sandhed, men de kan fint bruges som en indikation om hvilken ydelse du kan forvente at opleve.

Opgraderet enhed eller ej, sund fornuft tilsiger at MX350 vil aldrig kunne komme til at levere lydtryk som feks en PB13-Ultra. Selv om enheden havde fordoblet slaglængde sammenlignet med den gamle (mildest talt ikke troligt), og den som ved magi skulle kunne udnytte den med den gamle forstærkeren ville den teoretisk fremdeles kunne levere max 6db ekstra og fremdeles hænge langt efter Ultraen. 

Min mening er den at M&K's foreldede subdesigns til for høje priser er deres svageste led og nok en stor del af grunden for at de gik på røven  Som jeg har sagt en gang tidligere. Lydeffekterne i film har i fra 90'erne frem til i dag flyttet seg fra at dykke ned til til omkring 40hz til at dykke ned til omkring 20hz. Det er en oktav dybere, og for at spille en oktav lengere ned med samme antal db skal der flyttes 4x så meget luft. Derfor ser vi i dag fysisk store og portede subs som PB13-Ultra og små subs med ekstrem slaglængde som JL F113. Jeg ønsker de nye danske ejerene al mulig lykke til men håber at de vil få deres subs op til dagens standard.

Siden du sælger M&K kan jeg da godt forstå om du ikke deler min mening

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
lige et tillægsspørgsmål - skal de stå symmetrisk hvis man bruger mere end 1 sub?

Optimalt set; ja, men det er ikke nødvendigt. Det der derimod er nødvendigt er fasejustering, og med det mener jeg justering og ikke en 0/180 grader fasevender som mange subs er udstyret med. Så enten en trindløs fasejustering, eller som mange nyere receivere har, 2 subudganger med muligheden for at justere afstanden separat

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med 2 subs placeret ved hver frontspeaker. Dette har gjort at der er god bas i hele sofaen, hvor en sub (i min lejlighed) gør at der opstår "huller", hvor bassen er lav/høj.

Har forsøgt mig med forskellige placeringer, men her rammer den bedst.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:

Jeg kører med 2 subs placeret ved hver frontspeaker. Dette har gjort at der er god bas i hele sofaen, hvor en sub (i min lejlighed) gør at der opstår "huller", hvor bassen er lav/høj.

Har vært nødt til at justere fasen forskelligt på dine to SB12? Mine står symmetrisk med tanke på lyttepositionen, men ikke symmetrisk med hensyn til rummet. Jeg har vært nødt til at forskyde fasen ca 80-90 grader på den ene for at de ikke skal udfase hinanden i den dybeste bassen.

Og om du en dag har tid til at skrive lidt om hvordan du oplever overgangen fra DD18 så læser jeg mer end gerne!  Jeg kan ikke helt forestille mig at 2 SB12 er bedre på alle punkter?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det er jo en opvejning man må lave. Jeg synes ikke det er super let at integrere subben i stereo og har derfor min højttalere sat til large.

Det var også derfor jeg indsatte en lille parantes om at dette gælder for surround. Der kan ofte være en del forskel på hvad der fungerer i stereo, og hvad der fungerer i surround.

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Lynge skrev:

Har vært nødt til at justere fasen forskelligt på dine to SB12? Mine står symmetrisk med tanke på lyttepositionen, men ikke symmetrisk med hensyn til rummet. Jeg har vært nødt til at forskyde fasen ca 80-90 grader på den ene for at de ikke skal udfase hinanden i den dybeste bassen.

Og om du en dag har tid til at skrive lidt om hvordan du oplever overgangen fra DD18 så læser jeg mer end gerne!  Jeg kan ikke helt forestille mig at 2 SB12 er bedre på alle punkter?

Føler ikke jeg har faseproblemer i den dybe bass. Jeg har blot et peak ved 40hz, men det sikkert pga rummet (4m bredt).

Men med gamlet trægulv og træloft forsvinder der en del bas den vej, deraf solgte jeg min dd18.

Føler ikke jeg mangler bas, eller andet efter skiftet. Ved film er der godt tryk! og de flytter da også luft nok til mig. Musik derimod er blevet bedre pga bedre integration og bedre fordeling af bassen. DD18 pumpede så meget dyb-bas ud under 40hz at det næsten var for meget, selv med eq på -12db for st dæmpe den lidt var der rigeligt. Sb12 er bedre, da dens output passer til mit roomgain.

Tror slet ikke mit rum var "nok" til en dd18, håber den nye ejer får mere glæde af den. 

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum