Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Fintuning af Surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Meget spændende med de 75 db... Hvorfor er det lige 75 db den skal have i lytte positionen? Er det en standard som er gennemgående i mixing af lyd til film?

Jeg har selv justeret til de 75db men synes måske det lyder lidt lavt. Men dog synes jeg det lyder godt, når alle højttalerne er indstillet til de 75 db.

Mvh

Jacob

StarTrek skrev:
Alle højtale skal måle 75db fra "The spot" og RadioShack skal stå på "WEIGHTING skal stå på C" og RESPONSE skal stå på SLOW" og når du indstille
den til 70db skal viser give udslag til +5db, så komme du op på de 75db (70db+5db=75db) og ret Db meter mod højtaler

Til top Vis Blade69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blade69

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Enig... hvorfor lige 75 db? Jeg bruger en mic. fra min A/V Reciever - er det lige så godt? (og så lidt fintuning efter ørene - helt manuelt)

Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Tadaaa. Svarte er 85 db som det ses af nedenstående er link er film beregnet til 85 db... Fint så må jeg ned og skrue op....

http://www.surroundassociates.com/spkrcal.html

Blade69 skrev:

Meget spændende med de 75 db... Hvorfor er det lige 75 db den skal have i lytte positionen? Er det en standard som er gennemgående i mixing af lyd til film?

Jeg har selv justeret til de 75db men synes måske det lyder lidt lavt. Men dog synes jeg det lyder godt, når alle højttalerne er indstillet til de 75 db.

Mvh

Jacob

StarTrek skrev:
Alle højtale skal måle 75db fra "The spot" og RadioShack skal stå på "WEIGHTING skal stå på C" og RESPONSE skal stå på SLOW" og når du indstille
den til 70db skal viser give udslag til +5db, så komme du op på de 75db (70db+5db=75db) og ret Db meter mod højtaler

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

nu er jeg jo sådan indrettet, at jeg stiller mærkelige spørgsmål, men er alle recivers testsignal indstillet til at hvis en db-måler måler eksempelvis de her omtalte 85db, så svarer det til at filmlyden så får det korrekte lydtryk? - jeg troede det eneste dette signal gjorde var, at man kunne sikre sig, at alle højttalere havde samme lydtryk?

Håber I forstår spørgsmålet - altså har testsignalet altid samme lydtryk i forhold til den lyd der ellers kommer ud af recieveren - sammenlignet med andre receivere?

Nikolaj

Til top Vis Nikodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikodk

Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

http://www.surroundassociates.com/spkrcal.html

Så nogen siger 75 db og andre siger 85 db....

Gad vide om ikke der er nogen proffer der kan hjælpe os.

Blade69 skrev:

Tadaaa. Svarte er 85 db som det ses af nedenstående er link er film beregnet til 85 db... Fint så må jeg ned og skrue op....

Blade69 skrev:

Mvh

Jacob

StarTrek skrev:

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Betyder det noget? Er det ikke bare et spørgsmål om at skrue lidt højere op på volumen når man ser filmen?

Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Uha...

Det er vel ldit det samme som bare at skrue lidt op og ned for brightnes på fjernsynet...

Jeg mener hvis du stiller lyden for lavt (kvindelyd) så kan du jo miste de mindste detaljer. Hvis du stiller den for højt kan de højeste lydtryk blive for høje... desuden skal man vel ikke undervurdere det arbejde der udføres i mixingen af filmen. Jeg går ud fra at producenterne producere filmen med et vist volumen udgangspunkt som de så justerer de ønskede effekter ud fra..

Selvfølgelig er det altid op til den enkelte person at tilpasse både billede og lyd til ens egen præferencer. Men det er jo også en hel sport at få både billede og lyd justeret ind så det minder om det der har været producentens intention.

MichaelJDK skrev:

Betyder det noget? Er det ikke bare et spørgsmål om at skrue lidt højere op på volumen når man ser filmen?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes