Forfatter |
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Materiale til at fylde i rillet MDF: Som jeg ser det må det helt klart være en fordel at anvende et materiale med stor massefylde og god egendæmpning, således at svingninger kan minimeres og dæmpes. Grunden til jeg mener at det kan være fornuftigt at fylde masse i,
er at massen vil hæve den mængde energi, der skal "stoppes i
kabinettet" for at sætte det i svingninger.
Ja jeg har så valgt at bruge sandspartel, primært for at fylde masse i sprækkerne og fordi det er billigt.  Efter følgende har jeg så slebet overfladen således at limen kan hæfte rillet MDF/spartel mod MDF. Hvorledes sandspartels egendæmpning er, det aner jeg ikke. Den yderste plade kan man jo så vælge at vende med rillerne indad, så der afslutningsvis ikke er så meget at slibe.
__________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Åbne" riller uden fyld/spartling kunne faktisk tænkes at have en gavnlig effekt - det er ikke utænkeligt at ressonanser vil have sværere ved at "vandre" 
Men uanset hvordan, så er det ren og skær teoretisk spekulation
|
Til top |
|
|
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
at silicone skulle ringe har jeg aldrig hørt, men det tørre ud med tiden sikaflex eller TEC7 skulle ikke have denne uheldige virkning men koster også 4 gange så meget ca. 115kr. pr. tube.
jeg bruger selv disse produkter til sejlbåd da cilicone bliver hård, allerede efter 2 til 3 sæsoner kan det ikke holde vandet ude.
kontaktlim blandet med det smul som man får ved fræsning og slibning vil også være en god løsning, dog ikke slibebart.
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har sgu hellerikke hørt om ringende silikone. Elastomer er nok nogle af de materialer med størst egendæmpning ;-) Musicus, nu ved jeg af gode grunde ikke hvad din tereotiske baggrund er, men prøv engang at betragte ligningen for et fjeder - masse - dæmper system, udsat for tvungne svingninger. Så kan du få en ide om hvad der betyder noget.
__________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ skrev:
Så kan du få en ide om hvad der betyder noget.
|
|
|
Jo det ved jeg godt jeg provokerer bare lidt ved at påstå at det ikke er bevist at man faktisk kan høre forskellen det bedste er limning med "blød" lim, men det er jo ikke muligt her, da der formentlig er en del spænding i pladerne
Der er alt for mange eksempler på at vi hovedløst og kritikløst følger en "hype", som ofte ikke blot viser sig værdiløs, men til tider direkte forfejlet
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Der er alt for mange eksempler på at vi hovedløst og kritikløst følger en "hype", som ofte ikke blot viser sig værdiløs, men til tider direkte forfejlet. |
|
|
Det skriver jeg under på.
At silikone ringer, har jeg fra en her på forum, der præcis med bøjelig MDF havde prøvet forskellige spartelmaterialer. Husk at når man tjekker materialetyper på nettet, er der forskel på silikone"gummi" og silikonespartel. Sidstnævnte har vitterligt ringe egendæmpning, mener jeg.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg ikke kunne bøje mine 6 mm plader begyndte jeg i dag at lave riller, som der er i bøjeligt MDF. Jeg startede med at lave rillerne med 1 cm mellemrum og prøvede derefter at lave en plade med 2 cm mellemrum. At bøje pladen hvor rillerne lå med 1 cm mellemrum gik helt uden problemer, men lidt overraskende var det faktisk ikke meget sværere at bøje den hvor rillerne lå med 2 cm mellemrum. Jeg regner derfor med at lave pladerne med 2 cm mellem rillerne, på den måde slipper jeg for at spartle helt så meget.  På billederne nedenunder ses de 2 forskellige plader. (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til
dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM -
så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)
__________________ Dennisfrie.dk
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til at virke rigtig fint - men hvis du bøjer pladen modsat, altså med rillerne indad, vil resultatet ikke være så jævnt som med flere riller
Man kunne måske også tænke sig at med flere riller behøver de måske ikke være så dybe
|
Til top |
|
|
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden - sorry  - men man kan jo købe rillet MDF: http://www.krydsfiner.dk/bjelig_mdf.6 Tror Bauhaus normalt har det på lager også. Jeg ved ikke med "fyld" - jeg er betænkelig mht sandspartel. Tror ikke det er fleksibelt nok til at du undgår revnedannelse under lakken, når nu der er gået 2 år og du har været igennem et par (forhåbentlig) varme somre. Ved hvor svært det er blot at lave en almindelig pladesamling stabil nok til at den forbliver usynlig under lak :( __________________ / Morten
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang rillefyld, er der så nogen som har prøvet med opskummende lim??
Det gjorde jeg sidste gang, det tager lidt tid at fylde i rillerne, men de bliver fyldt når det tørrer og ekspandere, samtidig har det en fremragende hæfteevne på MDF.
Jeg vendte rillerne indad i stedet for, så hæfter lagene af rillet MDF på hinanden samtidig, og så var der meget mindre slibearbejde mht. finish.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så bliver der limet  (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu)
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
Ang rillefyld, er der så nogen som har prøvet med opskummende lim??
Det gjorde jeg sidste gang, det tager lidt tid at fylde i rillerne, men de bliver fyldt når det tørrer og ekspandere, samtidig har det en fremragende hæfteevne på MDF.
Jeg vendte rillerne indad i stedet for, så hæfter lagene af rillet MDF på hinanden samtidig, og så var der meget mindre slibearbejde mht. finish. |
|
|
Ja det var osse min første tanke at vende dem ind af. det gør jo ingen forskel i bøjeligheden, hvis de ikke bliver bøjet mere ind af, end rillen er bred. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med bare at fylde rillerne med trælim? Det bliver nok svært at få dem fyldt helt op da trælim jo har en tendens til at "synke lidt", men efter hvad jeg har læst virker det som om det har de rette resonans-dæmpende egenskaber.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik lige lidt tid til at lege med lidt 3D  - og lidt forskellige materials der lige hurtigt er blivet smidt på. Når jeg får lidt mere tid (og får taget mig sammen) skal der leges lidt med lidt pænere mapping. Hvis nogle selv skulle have lyst til at lege lidt med modellen kan i bare sende en PM (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM - så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt pænere rendering... Nogle der har gode ideer til andre farver/finer eller andet? (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til
|
Til top |
|
|
boelt Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Dennis - fine designforslag, personligt ville jeg nok afholde mig fra at finere baflen - der er en hulens masse samlinger pga. alle vinklerne.
Men ideerne med opskummende lim synes jeg er rigtig god, især når rillerne vender mod hinanden. Det er nemlig svært, at fylde dem yderste sideplade - som du selv skriver, så synker trælimen lidt når den tørrer.
mvh Claus.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, PU lim er genialt til at fylde rillerne ud. Jeg tror dog man skal være sikker på at sætte det hele under rimelig pres for at undgå at limen ikke "skubber" siden væk. Hvad angår PU lims lyddæmpende egenskaber aner jeg ikke hvordan det fungerer, men jeg tror ikke det vejer knap så meget som spartling + almindelig trælim. Hvad angår finering osv. regner jeg også med at holde mig fra finering af fronten. Jeg kunne dog godt tænke mig at sætte noget finer på siderne, top og bagside. Det er bare lidt synd at male fronten sort, det ser jo også skide godt ud med den hvide farve i kontrast til enhederne  Finer og hvid front synes jeg dog er knap så kønt (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til
|
Til top |
|
|
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boelts er rigtig flotte, men hvide er de sg stilet. Hvis jeg skulle vælge lå valget på en af de 2.
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, både Boelts og de oprindelige i hvid er rigtig flotte. Jeg har købt noget lys finer som jeg havde planlagt at bruge. Jeg vil dog så vidt muligt undgå at skulle finere fronten hvorfor jeg forsøger at finde et alternativ - f.eks. ligesom Boelts løsning som dog er noget sværere end hvad jeg havde håbet (Det er trods alt mine første DIY højttalere)
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvide er flotte, har set Boelts "live" og de så godt ud, men som med alt andet skal de jo helst passe ind, med resten i stuen, så jeg har tænkt mig at få mine malet helt blank sorte, hos en autolakker...Det tror jeg vil se rigtigt fedt ud med de mange skrå/buede flader.
Mvh
|
Til top |
|
|