Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ekta Grande klubben (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Materiale til at fylde i rillet MDF:
Som jeg ser det må det helt klart være en fordel at anvende et materiale med stor massefylde og god egendæmpning, således at svingninger kan minimeres og dæmpes.
Grunden til jeg mener at det kan være fornuftigt at fylde masse i, er at massen vil hæve den mængde energi, der skal "stoppes i kabinettet" for at sætte det i svingninger.

Ja jeg har så valgt at bruge sandspartel, primært for at fylde masse i sprækkerne og fordi det er billigt. Efter følgende har jeg så slebet overfladen således at limen kan hæfte rillet MDF/spartel mod MDF. Hvorledes sandspartels egendæmpning er, det aner jeg ikke.

Den yderste plade kan man jo så vælge at vende med rillerne indad, så der afslutningsvis ikke er så meget at slibe.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

"Åbne" riller uden fyld/spartling kunne faktisk tænkes at have en gavnlig effekt - det er ikke utænkeligt at ressonanser vil have sværere ved at "vandre"

Men uanset hvordan, så er det ren og skær teoretisk spekulation

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

at silicone skulle ringe har jeg aldrig hørt, men det tørre ud med tiden sikaflex eller TEC7 skulle ikke have denne uheldige virkning men koster også 4 gange så meget ca. 115kr. pr. tube.

jeg bruger selv disse produkter til sejlbåd da cilicone bliver hård, allerede efter 2 til 3 sæsoner kan det ikke holde vandet ude.

kontaktlim blandet med det smul som man får ved fræsning og slibning vil også være en god løsning, dog ikke slibebart.

Til top Vis kæret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kæret

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har sgu hellerikke hørt om ringende silikone. Elastomer er nok nogle af de materialer med størst egendæmpning ;-)

Musicus, nu ved jeg af gode grunde ikke hvad din tereotiske baggrund er, men prøv engang at betragte ligningen for et fjeder - masse - dæmper system, udsat for tvungne svingninger. Så kan du få en ide om hvad der betyder noget.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:

Så kan du få en ide om hvad der betyder noget.

Jo det ved jeg godt  jeg provokerer bare lidt ved at påstå at det ikke er bevist at man faktisk kan høre forskellen  det bedste er limning med "blød" lim, men det er jo ikke muligt her, da der formentlig er en del spænding i pladerne

Der er alt for mange eksempler på at vi hovedløst og kritikløst følger en "hype", som ofte ikke blot viser sig værdiløs, men til tider direkte forfejlet

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Der er alt for mange eksempler på at vi hovedløst og kritikløst følger en "hype", som ofte ikke blot viser sig værdiløs, men til tider direkte forfejlet.

Det skriver jeg under på.

At silikone ringer, har jeg fra en her på forum, der præcis med bøjelig MDF havde prøvet forskellige spartelmaterialer. Husk at når man tjekker materialetyper på nettet, er der forskel på silikone"gummi" og silikonespartel. Sidstnævnte har vitterligt ringe egendæmpning, mener jeg.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Da jeg ikke kunne bøje mine 6 mm plader begyndte jeg i dag at lave riller, som der er i bøjeligt MDF. Jeg startede med at lave rillerne med 1 cm mellemrum og prøvede derefter at lave en plade med 2 cm mellemrum. At bøje pladen hvor rillerne lå med 1 cm mellemrum gik helt uden problemer, men lidt overraskende var det faktisk ikke meget sværere at bøje den hvor rillerne lå med 2 cm mellemrum. 

Jeg regner derfor med at lave pladerne med 2 cm mellem rillerne, på den måde slipper jeg for at spartle helt så meget.

På billederne nedenunder ses de 2 forskellige plader.

(billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM - så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at virke rigtig fint - men hvis du bøjer pladen modsat, altså med rillerne indad, vil resultatet ikke være så jævnt som med flere riller

Man kunne måske også tænke sig at med flere riller behøver de måske ikke være så dybe

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst hele tråden - sorry  - men man kan jo købe rillet MDF: http://www.krydsfiner.dk/bjelig_mdf.6 Tror Bauhaus normalt har det på lager også. Jeg ved ikke med "fyld" - jeg er betænkelig mht sandspartel. Tror ikke det er fleksibelt nok til at du undgår revnedannelse under lakken, når nu der er gået 2 år og du har været igennem et par (forhåbentlig) varme somre. Ved hvor svært det er blot at lave en almindelig pladesamling stabil nok til at den forbliver usynlig under lak :(

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ang rillefyld, er der så nogen som har prøvet med opskummende lim??

Det gjorde jeg sidste gang, det tager lidt tid at fylde i rillerne, men de bliver fyldt når det tørrer og ekspandere, samtidig har det en fremragende hæfteevne på MDF.

Jeg vendte rillerne indad i stedet for, så hæfter lagene af rillet MDF på hinanden samtidig, og så var der meget mindre slibearbejde mht. finish.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Så bliver der limet 

(billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu)

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:

Ang rillefyld, er der så nogen som har prøvet med opskummende lim??

Det gjorde jeg sidste gang, det tager lidt tid at fylde i rillerne, men de bliver fyldt når det tørrer og ekspandere, samtidig har det en fremragende hæfteevne på MDF.

Jeg vendte rillerne indad i stedet for, så hæfter lagene af rillet MDF på hinanden samtidig, og så var der meget mindre slibearbejde mht. finish.

Ja det var osse min første tanke at vende dem ind af. det gør jo ingen forskel i bøjeligheden, hvis de ikke bliver bøjet mere ind af, end rillen er bred.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvad med bare at fylde rillerne med trælim? Det bliver nok svært at få dem fyldt helt op da trælim jo har en tendens til at "synke lidt", men efter hvad jeg har læst virker det som om det har de rette resonans-dæmpende egenskaber.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg fik lige lidt tid til at lege med lidt 3D 

- og lidt forskellige materials der lige hurtigt er blivet smidt på.

Når jeg får lidt mere tid (og får taget mig sammen) skal der leges lidt med lidt pænere mapping. Hvis nogle selv skulle have lyst til at lege lidt med modellen kan i bare sende en PM

(billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM - så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Lige lidt pænere rendering...

Nogle der har gode ideer til andre farver/finer eller andet?

boelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

hej Dennis - fine designforslag, personligt ville jeg nok afholde mig fra at finere baflen - der er en hulens masse samlinger pga. alle vinklerne.

Men ideerne med opskummende lim synes jeg er rigtig god, især når rillerne vender mod hinanden. Det er nemlig svært, at fylde dem yderste sideplade - som du selv skriver, så synker trælimen lidt når den tørrer.

mvh Claus.

Til top Vis boelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boelt

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jep, PU lim er genialt til at fylde rillerne ud. Jeg tror dog man skal være sikker på at sætte det hele under rimelig pres for at undgå at limen ikke "skubber" siden væk.

Hvad angår PU lims lyddæmpende egenskaber aner jeg ikke hvordan det fungerer, men jeg tror ikke det vejer knap så meget som spartling + almindelig trælim.

Hvad angår finering osv. regner jeg også med at holde mig fra finering af fronten. Jeg kunne dog godt tænke mig at sætte noget finer på siderne, top og bagside. Det er bare lidt synd at male fronten sort, det ser jo også skide godt ud med den hvide farve i kontrast til enhederne

Finer og hvid front synes jeg dog er knap så kønt

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Boelts er rigtig flotte, men hvide er de sg stilet. Hvis jeg skulle vælge lå valget på en af de 2.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Jep, både Boelts og de oprindelige i hvid er rigtig flotte.

Jeg har købt noget lys finer som jeg havde planlagt at bruge. Jeg vil dog så vidt muligt undgå at skulle finere fronten hvorfor jeg forsøger at finde et alternativ - f.eks. ligesom Boelts løsning som dog er noget sværere end hvad jeg havde håbet (Det er trods alt mine første DIY højttalere)

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hvide er flotte, har set Boelts "live" og de så godt ud, men som med alt andet skal de jo helst passe ind, med resten i stuen, så jeg har tænkt mig at få mine malet helt blank sorte, hos en autolakker...Det tror jeg vil se rigtigt fedt ud med de mange skrå/buede flader.

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum