Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 12:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ekta Grande klubben (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jeg fandt noget der ligner en test af en troels model samt B&W .

desværre forstår jeg ikke et hug af teksten

http://www.myav.com.tw/forum/showthread.php?s=e027530fc300ce 5bb9f5163c13b9afd7&threadid=270668&perpage=12&pa genumber=4

søger stadig en som er i gang eller er færdig med Ekta Grande i københavns området

her er en færdig model i flot hvid

http://www.myav.com.tw/forum/showthread.php?s=e027530fc300ce 5bb9f5163c13b9afd7&threadid=270668&perpage=12&pa genumber=15

Til top Vis kæret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kæret

MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Prøv engang at benytte http://translate.google.com. Der kan du indsætte dine links og få siden oversat. Jeg valgte chinese -> engelsk og resultatet var nogenlunde brugbart. Sproget er lidt rodet ved sådan en oversættelse men med garanti mere forståeligt end udgangspunktet!!

Til top Vis MTBforever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MTBforever

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Ekta Grande er en spændende konstruktion, som jeg godt kunne overveje at kaste mig ud i at bygge. Men jeg syntes kabinetterne med de krumme sider og de affasede kanter er for besværlige at lave. Jeg ved godt det indgår som en del af konstruktion, påvirker frekvensgang m.v.

Men kan man lave en retvinklet kasse, med behørig afstivning, dæmpning etc. på ca. 60 liter til de to basser, og dertil en seperat smal kasse på 5 liter til mellemtone og diskant - placeres ovenpå, som i rimelig grad kommer til at lyde som Ekta Granden?

Vil det "blot"  kræve tilpasninger i delefilteret for at blive godt?

Er det en vanvittig tanke?

Hører gerne nogle synspunkter.

Mvh

Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

hej bob d.

Da det også er designet som vækker min interesse vil jeg mene at du skulle se efter andre mere byggevenlige modeller fra samme hånd (Troels Gravesen) han virker yderst kompetent.

Ps. det ser dog også ud til at du kan bestille halvfabrikat.

mvh. kæret

Til top Vis kæret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kæret

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Hej

Ekta Grande er en spændende konstruktion, som jeg godt kunne overveje at kaste mig ud i at bygge. Men jeg syntes kabinetterne med de
krumme sider og de affasede kanter er for besværlige at lave. Jeg ved godt det indgår som en del af konstruktion, påvirker frekvensgang m.v.

Men kan man lave en retvinklet kasse, med behørig afstivning, dæmpning etc. på ca. 60 liter til de to basser, og dertil en seperat smal kasse på
5 liter til mellemtone og diskant - placeres ovenpå, som i rimelig grad kommer til at lyde som Ekta Granden?

Vil det "blot"  kræve tilpasninger i delefilteret for at blive godt?

Er det en vanvittig tanke?

Hører gerne nogle synspunkter.

Mvh

Bob

nej, det er ikke en vanvittig tanke. Men hvis mellemtonekabinettets bredde ændres, skal filtret ændres efter måling!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzan,

Tak for responsen. Kan jeg udlede, at kabinettet til de to basenheder blot skal overholde volumen og at mellemtone og diskant kan indbygges i et seperat kabinet på 5 l med samme breddemål/affasning som på Troels G. tegninger, og at delefilteret herefter skulle være OK?

Mvh Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Hej Bob

Ja, hvis du overholder forpladens mål/affasninger så passer delefilteret

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

hej Zimmerman

nemlig, det kan du bare gøre. Men hvorfor ikke prøve den nye konstruktion med Thiel mellemtone, og så to Ekta basser? Troels vil garanteret gerne hjælpe med filter!

MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej Bob

Jeg tror ikke du skal være så bekymret om affasnigerne. De er faktisk nemmere at lave end man umiddelbart skulle tro. Hvis man laver dem med en el-høvl tror jeg ikke du skal regne med mere end godt en times arbejde før det er lavet.

Hvad angår de krumme sider er det ikke et must så længe du bare overholder kabinet volumen.

God fornøjelse uanset hvad du beslutter dig til.

Til top Vis MTBforever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MTBforever

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv i gang med et par Ekta Grande højttalere, og de "skrå sider" på fronten er ikke specielt svære at lave med en el-høvl. Jeg har aldrig brugt en el-høvl før, indstillede den bare på maks dybde og så gik det ellers bare afsted. Som MTBforever skriver tager det ikke specielt lang tid sammenlignet med resten af byggearbejdet.

Der må være flere end mig der er i gang med at bygge... Vi vil se billeder

Nårh ja, jeg bør vel også vise lidt billeder
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at begynde på de skrå sider i dag, og derefter skal der begyndes på dæmpemateriale, ledningsføring, delefilter, højttaler-terminaler osv.

(billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM - så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg også være med 

Mit kabinet bliver ikke helt som originalen. Volumen bliver mindre, har lidt en anden form, porten kommer muligvis til at sidde i bunden og tilt vil blive klaret i foden. Fronten bliver som originalen.

Planen er at siderne skal have 4 lag 6 mm bøjeligt mdf, hvor revnerne fyldes med spartel og efterfølgende slibes.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt at sætte de buede sider på de sidste par dage med 6 mm MDF, men det er godt nok ikke helt så let at bøje 6 mm MDF som jeg havde håbet

Ved I om der lydmæssigt tabes noget ved at bruge bøjeligt MDF og spartle mellemrummene? Eller vil det være at foretrække 4 mm MDF i flere lag (eller evt en sandwich med lidt finer)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Jeg har forsøgt at sætte de buede sider på de sidste par dage med 6 mm MDF, men det er godt nok ikke helt så let at bøje 6 mm MDF som jeg havde håbet

Ved I om der lydmæssigt tabes noget ved at bruge bøjeligt MDF og spartle mellemrummene? Eller vil det være at foretrække 4 mm MDF i flere lag (eller evt en sandwich med lidt finer)

Hvis du vælger den rette, døde spartel, er den løsning mindst ligeså god. IKKE silicone, det "ringer".

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

nej, det er ikke så let at bøje 6mm MDF plade, der skal en hel del gode skruetvinger og solide lægter til, for at få det på plads. Men det kan lade sig gøre med megen tålmodighed og tid, masser af tid. Jeg fik bygget mig et sæt fine kabinetter i sommer, og samlede dem, havde dem til at stå og spille nogle uger, hvorefter de blev adskilt for at gøre kabinetterne klar til autolakkeren.......Det kom jeg så bare aldrig videre med, og har svært ved at se hvornår der bliver tid, så nu overvejer jeg faktisk om jeg skal sælge kabinetterne
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Hvis du vælger den rette, døde spartel, er den løsning mindst ligeså god. IKKE silicone, det "ringer".

Er der en bestemt spartel der er rigtig god til formålet? Eller tager man blot det første og bedste man falder over i Silvan hvor der ikke står silicone på?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

noget, der ikke synker!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Du vil være nødt til at spartle og slibe flere gange

Det er langt vigtigere at bruge en "filler" som limen kan hæfte på, og som er stærk og stabil nok til at holde til lidt belastning(træk)

Jeg formoder det bør være 2-komponent

MEN, jeg ville nok bare lade rillerne være som de er, meget nemmere og mere "sikkert" - og du vil garanteret ikke høre nogen som helst forskel alligevel

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hmm det ville selvfølgelig også være en mulighed, jeg fornemmer blot at folk mere eller mindre altid bruger en form for "Filler"?

Er der andre der har erfaring med helt at undlade nogen form for fyld imellem sprækkerne?

palle38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Dennis Frie]Hmm det ville selvfølgelig også være en mulighed, jeg fornemmer blot at folk mere eller mindre altid bruger en form for "Filler"?

Er der andre der har erfaring med helt at undlade nogen form for fyld imellem sprækkerne?
[/QUOHey Dennis

Jeg lavede engang et sub kabinet, der fyldte jeg rillerne med polyester.Det er dog ikke så nemt at arbejde med, pga den tynde konsistens.

Du kunne jo også prøve en vådrums sandspartel, den er noget hårdere end almindelig polyfiller og sandspartel.

Mvh Palle 

Til top Vis palle38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle38

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum