Forfatter |
|
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MTBforever Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv engang at benytte http://translate.google.com. Der kan du indsætte dine links og få siden oversat. Jeg valgte chinese -> engelsk og resultatet var nogenlunde brugbart. Sproget er lidt rodet ved sådan en oversættelse men med garanti mere forståeligt end udgangspunktet!!
|
Til top |
|
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ekta Grande er en spændende konstruktion, som jeg godt kunne overveje at kaste mig ud i at bygge. Men jeg syntes kabinetterne med de krumme sider og de affasede kanter er for besværlige at lave. Jeg ved godt det indgår som en del af konstruktion, påvirker frekvensgang m.v.
Men kan man lave en retvinklet kasse, med behørig afstivning, dæmpning etc. på ca. 60 liter til de to basser, og dertil en seperat smal kasse på 5 liter til mellemtone og diskant - placeres ovenpå, som i rimelig grad kommer til at lyde som Ekta Granden?
Vil det "blot" kræve tilpasninger i delefilteret for at blive godt?
Er det en vanvittig tanke?
Hører gerne nogle synspunkter.
Mvh
Bob 
|
Til top |
|
|
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej bob d.
Da det også er designet som vækker min interesse vil jeg mene at du skulle se efter andre mere byggevenlige modeller fra samme hånd (Troels Gravesen) han virker yderst kompetent.
Ps. det ser dog også ud til at du kan bestille halvfabrikat.
mvh. kæret
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
Hej
Ekta Grande er en spændende konstruktion, som jeg godt kunne overveje at kaste mig ud i at bygge. Men jeg syntes kabinetterne med de
krumme sider og de affasede kanter er for besværlige at lave. Jeg ved godt det indgår som en del af konstruktion, påvirker frekvensgang m.v.
Men kan man lave en retvinklet kasse, med behørig afstivning, dæmpning etc. på ca. 60 liter til de to basser, og dertil en seperat smal kasse på
5 liter til mellemtone og diskant - placeres ovenpå, som i rimelig grad kommer til at lyde som Ekta Granden?
Vil det "blot" kræve tilpasninger i delefilteret for at blive godt?
Er det en vanvittig tanke?
Hører gerne nogle synspunkter.
Mvh
Bob  |
|
|
nej, det er ikke en vanvittig tanke. Men hvis mellemtonekabinettets bredde ændres, skal filtret ændres efter måling!
|
Til top |
|
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzan,
Tak for responsen. Kan jeg udlede, at kabinettet til de to basenheder blot skal overholde volumen og at mellemtone og diskant kan indbygges i et seperat kabinet på 5 l med samme breddemål/affasning som på Troels G. tegninger, og at delefilteret herefter skulle være OK?
Mvh Bob
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bob
Ja, hvis du overholder forpladens mål/affasninger så passer delefilteret 
Mvh
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Zimmerman
nemlig, det kan du bare gøre. Men hvorfor ikke prøve den nye konstruktion med Thiel mellemtone, og så to Ekta basser? Troels vil garanteret gerne hjælpe med filter!
|
Til top |
|
|
MTBforever Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bob
Jeg tror ikke du skal være så bekymret om affasnigerne. De er faktisk nemmere at lave end man umiddelbart skulle tro. Hvis man laver dem med en el-høvl tror jeg ikke du skal regne med mere end godt en times arbejde før det er lavet.
Hvad angår de krumme sider er det ikke et must så længe du bare overholder kabinet volumen.
God fornøjelse uanset hvad du beslutter dig til.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv i gang med et par Ekta Grande højttalere, og de "skrå sider" på fronten er ikke specielt svære at lave med en el-høvl. Jeg har aldrig brugt en el-høvl før, indstillede den bare på maks dybde og så gik det ellers bare afsted. Som MTBforever skriver tager det ikke specielt lang tid sammenlignet med resten af byggearbejdet. Der må være flere end mig der er i gang med at bygge... Vi vil se billeder  Nårh ja, jeg bør vel også vise lidt billeder
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regner med at begynde på de skrå sider i dag, og derefter skal der begyndes på dæmpemateriale, ledningsføring, delefilter, højttaler-terminaler osv. (billeder fjernet fra web-hotel grundet omrokering - der henvises til
dennisfrie.dk hvor projektet vil ligge lidt endnu. Ellers smid en PM -
så skal jeg gerne finde billeder osv. frem)
__________________ Dennisfrie.dk
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg også være med  Mit kabinet bliver ikke helt som originalen. Volumen bliver mindre, har lidt en anden form, porten kommer muligvis til at sidde i bunden og tilt vil blive klaret i foden. Fronten bliver som originalen. Planen er at siderne skal have 4 lag 6 mm bøjeligt mdf, hvor revnerne fyldes med spartel og efterfølgende slibes. 

__________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt at sætte de buede sider på de sidste par dage med 6 mm MDF, men det er godt nok ikke helt så let at bøje 6 mm MDF som jeg havde håbet  Ved I om der lydmæssigt tabes noget ved at bruge bøjeligt MDF og spartle mellemrummene? Eller vil det være at foretrække 4 mm MDF i flere lag (eller evt en sandwich med lidt finer)
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Jeg har forsøgt at sætte de buede sider på de sidste par dage med 6 mm MDF, men det er godt nok ikke helt så let at bøje 6 mm MDF som jeg havde håbet 
Ved I om der lydmæssigt tabes noget ved at bruge bøjeligt MDF og spartle mellemrummene? Eller vil det være at foretrække 4 mm MDF i flere lag (eller evt en sandwich med lidt finer)
|
|
|
Hvis du vælger den rette, døde spartel, er den løsning mindst ligeså god. IKKE silicone, det "ringer".
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
 nej, det er ikke så let at bøje 6mm MDF plade, der skal en hel del gode skruetvinger og solide lægter til, for at få det på plads. Men det kan lade sig gøre med megen tålmodighed og tid, masser af tid. Jeg fik bygget mig et sæt fine kabinetter i sommer, og samlede dem, havde dem til at stå og spille nogle uger, hvorefter de blev adskilt for at gøre kabinetterne klar til autolakkeren.......Det kom jeg så bare aldrig videre med, og har svært ved at se hvornår der bliver tid, så nu overvejer jeg faktisk om jeg skal sælge kabinetterne
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hvis du vælger den rette, døde spartel, er den løsning mindst ligeså god. IKKE silicone, det "ringer".
|
|
|
Er der en bestemt spartel der er rigtig god til formålet? Eller tager man blot det første og bedste man falder over i Silvan hvor der ikke står silicone på?
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
noget, der ikke synker!
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil være nødt til at spartle og slibe flere gange
Det er langt vigtigere at bruge en "filler" som limen kan hæfte på, og som er stærk og stabil nok til at holde til lidt belastning(træk)
Jeg formoder det bør være 2-komponent
MEN, jeg ville nok bare lade rillerne være som de er, meget nemmere og mere "sikkert" - og du vil garanteret ikke høre nogen som helst forskel alligevel
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm det ville selvfølgelig også være en mulighed, jeg fornemmer blot at folk mere eller mindre altid bruger en form for "Filler"?
Er der andre der har erfaring med helt at undlade nogen form for fyld imellem sprækkerne?
|
Til top |
|
|
palle38 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Dennis Frie]Hmm det ville selvfølgelig også være en mulighed, jeg fornemmer blot at folk mere eller mindre altid bruger en form for "Filler"?
Er der andre der har erfaring med helt at undlade nogen form for fyld imellem sprækkerne? [/QUOHey Dennis
Jeg lavede engang et sub kabinet, der fyldte jeg rillerne med polyester.Det er dog ikke så nemt at arbejde med, pga den tynde konsistens.
Du kunne jo også prøve en vådrums sandspartel, den er noget hårdere end almindelig polyfiller og sandspartel.
Mvh Palle
|
Til top |
|
|