Forfatter |
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen 
Jeg er nu godt igang med at bygge kabinetter, og har lige modtaget det komplette Jantzen delefilter-kit incl. tilbehør. Jeg har dog valgt at bygge kasserne med et effektivt bas volumen på 55 liter frem for de 65 liter i følge tegningerne, for at få lidt bedre baskontrol. MEN, Jantzen har sendt 4 stk koniske porte der måler 56/70 mm diameter og 21,5 cm lange. Hvordan regner jeg længden ud på portene, til de 55 liter ? Nogen der kan hjælpe 
Ps. Tak til Boelt, for at jeg måtte komme og kigge/lytte 
Mvh
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan regne afstemningsfrekvens ud på www.linearteam.dk og der kan du også tjekke afstemningen. Det får du også brug for, for du får IKKE bedre baskontrol ved at gøre kabinettet mindre. Du øger bare Q og får mindre bas.
Men fortvivl ikke - der er megen elastik i afstemningen, og du skal alligevel måele efter. Spil enhederne til, og monter dem med portene. Så måler du portfrekvensen, og korter af, hvis den er for lav. Portfrekvensen skal passe til enhederne og kabinettet, det finder du ud af på linearteam. Ofte er der store afvigelser mellem SS´s data og de faktiske t/s parametre, det har både Troels G og jeg erfaret, så du skal taste de reelle værdier ind i linearteams ISD online. Har du ikke måleudstyr, erstatter du plastportene med midlertidige paprør, som du kan skære ud i forskellige længder til test.
det var vist det *pyh*
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
du får IKKE bedre baskontrol ved at gøre kabinettet mindre. Du øger bare Q og får mindre bas.
|
|
|
Hej, USXX, mener det optimale effektive volumen er ca. 45 liter for 2 stk 18W 8531 G00. Har haft muligheden, at høre et sæt (Boelt) bygget efter "bogen" ca. 65 liter. De spiller fint, dog er bassen efter min smag, lidt for kraftig. Så, ja. 55 liter og lidt mindre bas, samt et lidt højere Q, der vil være med til at give den øvre bas, nedre mellemtone lidt mere "mave" ja så tror jeg, den er ved at være dér, hvor afstemningen passer mine øre. Ellers er det sgu en ommer Hvem ved, måske ender de med kun at være omkring 45 liter 
Mvh
|
Til top |
|
|
boelt Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej pthj - lige til orientering, så har jeg været ved at eksperimentere med vollumen på mine. Jeg har som et forsøg blændet det øverste kammer af - således at der nu er ca 50L og 1stk basport. Det fungerer egentlig forbavsende godt, der er stadig rigeligt med niveau + en klart bedre mellemtone. Så jeg tror ikke det er så ringe en ide, at forsøge sig med et lidt mindre volumen.
Jeg har været ved at finregne lidt på det oprindelige volumen i mine - og det er ca. 62L.
Mvh Claus.
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus
Dejligt at høre Jeg glæder mig også helt vildt til at få mine op at køre. Men det kommer til at tage lidt tid før de er klar.
Mvh
|
Til top |
|
|
boelt Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - så må jeg jo hellerere gå til bekendelse - jeg har kigget dybt i limbøtten igen og er på den baggrund endt med at bygge et par EKTA Grande MK II.
Årsagen eller rettere årsagerne, var pkt 1. bassen var for dominerende - ihvertfald til mit lytterum. så efter en del eksperimenteren, fandt jeg at et volumen på ca 45-50 L var mere passende. Dette resuterede samtidigt i at den nedre mellemtone blev mere - eller bedre diffineret. pkt 2. Lakken begyndte at synke der hvor der var spartlet ca 3 uger efter de var færdige
pkt 3. toeren bliver bliver næsten altid bedre end den første da man ved hvor der er plads til forbedringer.
Nå billeder siger i så.

|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan Boelt.
Uha, det ser fint ud:

Hvordan har du justeret indvendigt volumen? jeg går ud fra, at du har bibeholdt de ydre mål?
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
MTBforever Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boelt De ser jo seriøst godt ud igen det arbejde du har lagt for dagen. Har fineren været svær at arbejde med? mvh Lars ( der stadig ikke er færdig med hans beta Ekta Grande  )
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boelt
Uha da da, du har da rigtigt knevet balderne sammen, sikke en flot finish Det er lige før vi skal oprette en " Ekta Grande klub tråd " Jeg mangler så bare at sætte mig ind i hvordan jeg kan få billeder ind på forrumet!!! Må man spørge om MKII kabinetternes udvendige mål ? Har du godt kunne få plads i bunden til det komplette delefilter. Har du haft lyd på dem ?, i så fald, hvad er du endt op med af længde på basportene ?
Mvh
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waow! Det ser skide godt ud!!
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er da vist perfektionist - gennemført og flot 
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, det ser da jævnt godt ud! Det Sonus faber udseende ser temmeligt godt ud. For mit eget vedkommende så har mit projekt stået stille de sidste 2 mdr pga. lidt ferie...  Men jeg skal da helt klart have lettet en vist ting og have frembragt lyd i mit testkabinet. Det med at ændre navnet på tråden virker egentlig som en godt idé, så det bliver herme gjort... __________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
boelt Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - tak for roserne fra Ekta-klubben. (go ide). der var jo lige en del spørgsmål, så jeg svarer lige lidt i flæng.
Ang. kap vol, så er baffel identisk med original højde, bredde og affasninger. Der er snuppet ca 10L i bunden, hvor delefilteret er monteret (kun mellem/diskant). Basfilteret er monteret længere oppe i kabinettet. ps. yderligere 3 L forsvandt ved beklædning med bitumen-pads.
Basportene er ændret, således at der nu kun er en port pr kap. Denne er ø 70 og teleskopisk - så den rette længde herefter kan justeres efter gehør.
Fineren er 0,6 mm fugleøjeahorn. La det være sagt med det samme, det er noget der kræver nogle forsøg. Jeg limede hver enkelt stykke hver for sig - tørretid ca 3-4 timer pr stk 39 stk ialt - det tog sin tid. limen jeg brugte var en urea-formaldehyd med iblandet hærder. Limen er i pulverform og opblandes med vand. Denne limtype er efter min mening langt at foretrække, da den hærder op således, at man kan slibe i den - modsat pva lim der bliver ved med at være elastisk og derved lukker slibepapiret.
Mvh Claus.
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg da endeligt lyd ud af mit testkabinet! Føles lidt sur røv kun at have en ht'er til at teste med!  Nå ja den UcD180AD effektblok jeg anvender har også knapt nok tilstrækkeligt med effekt. Hvis der spilles for højt på udvalgte numre, så slår den fra! Lidt billeder!  
__________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... Lars fangede at jeg havde vendt mellemtonen forkert, før jeg selv nåede at få måleudstyr smidt på!  Ups... Lidt målinger:  Ekta Grande med SS7000. Jeg undrede mig godtnok lidt over dalen omkrig mellemtoneområdet, men så prøvede jeg at foretage en måling på begge mine Ellam XT'er og frekvensresponset viste samme tendens.  Ellam XT. Så Dalen må skyldes et eller andet i min målekæde!
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
boelt skrev:
Ja - så må jeg jo hellerere gå til bekendelse - jeg har kigget dybt i limbøtten igen og er på den baggrund endt med at bygge et par EKTA Grande MK II.
Årsagen eller rettere årsagerne, var pkt 1. bassen var for dominerende - ihvertfald til mit lytterum. så efter en del eksperimenteren, fandt jeg at et volumen på ca 45-50 L var mere passende. Dette resuterede samtidigt i at den nedre mellemtone blev mere - eller bedre diffineret. pkt 2. Lakken begyndte at synke der hvor der var spartlet ca 3 uger efter de var færdige
pkt 3. toeren bliver bliver næsten altid bedre end den første da man ved hvor der er plads til forbedringer.
Nå billeder siger i så.

|
|
|
Wau Rigtig pænt arbejde der! __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
boelt Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - Henrik W. Tak for roserne. Ubl hvad er du endt ud med mht kab volumen, jeg kan se baflen til forveksling ligner originalen.
Og - ja det er da noget bæ, kun at have kun en højtaler. Det er jo lidt svært at danne sig et indtryk af den samlede ydeevne.
Mvh Claus.
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus Efter at jeg har fået banket min test ht'er sammen, så ser den rent størrelsesmæssigt egentlig ikke så slem ud i stuen. Så konen og jeg er blevet enige om at den bare skal bygges i fuld højde! Så ja planen er nu at fronten får lov at forblive som den originale. Hvorledes resten af kabinettet kommer til at se ud må tiden vise! Pt. er kabinetvolumen ca 65 liter og portene har jeg endnu ikke været ved at save i, da jeg lige skal have fundet ud af hvorledes jeg måler portens tuningsfrekvens. Så som det er nu spiller Ekta granden helt klart mere bas end Ellam XT (var nu også forventet), men skaber heldigvis ingen umiddelbare problemer i rummet/stuen. (Problemet er vist kun at opholde sig på overetagen når jeg spiller højt   ) Mvh Ulrik
|
Til top |
|
|