Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Nu går det jo helt galt, Jonas.
Alt andet lige er det langt mere kvalificeret at afstemme sit anlæg efter en reference, hvor man kender ALLE de musikalske parametre.
Een af din kronjuvelhistorier er jo, at du ikke kender de variable, der ligger i optageudstyr, anvendelse af effekter, mikrofoner osv osv osv... Dvs du i realiteten ikke aner, hvordan det bør lyde, men gør præcis som alle andre hifi-entusiaster: Vælger et sæt af parametre eller kvaliteter om du vil, som passer dig. Fair nok... hvad skulle du og alle andre, der ikke kender alle musikkens parametre ellers gøre ???
Det gør jeg i dette tilfælde! Måske er det ikke nok - der er givetvis mange flere parametre at tage hensyn til både nu og i fremtiden, men det er da et langt mere kvalificeret udgangspunkt for valg af udstyr og tuning af det, end at nøjes med at fløjte med på melodien (så'n lidt groft forkortet)
|
|
|
Hmm jeg forstår hvad du skriver men jeg mener det er Store hulle i den konklusion du drager mellem din kendskab til din egen reference og til HIFI’en. I denne sammenhæng kommer jeg til at tænke nogle år tilbage.
Jonas Bojer 14år lige konfirmeret og fuld udstyret med Yamaha keyboard og en 16 kanals computer. Jonas Bojer laver eget beat musik med guitar stjålet andre steder fra og det er total fedt musik og Jonas har nogle gamle B&O højtalere drevet at en stor JVC forstærker hvor bassen er skruet helt op. Dette musik lyder som Jonas vil have det og med den reference han syntes hans egen musik skal lyde, det hele kulminere da jeg holder 18år fødselsdags fest for mine gymnasieklasse kamerater hvor jeg spiller kun min egen musik til hele festen. Problemet er at alt andet musik lyder lidt underligt fordi gennem Jonas reference anlæg sker der så mange farvninger at det kommer til at lyde underligt. Dette undrede jeg mig blot over den gang men i dag ved jeg det er fordi at jeg overførte egne præferencer til anlægget og det førte til en farvning.
Det er det sammen du gør dog i en noget finere stil end jeg formåede da jeg var 14år men resultatet er den samme en farvning efter egen smag, hvilket betyder at andre ting bliver ladt i stikken der er derfor jeg i dag går så meget op i forskelle.
Mener du at man som en aktiv spillednde musiker der f.eks. spiller på en guitar høre det samme som en passiv lyter 3 m væk ? hvis du vil have at guitaren lyder som når du selv spiller på den i den passive lytte possition så mener jeg at du har endnu en fejlkilde.
Hvad syntes du om mine forskels anskuelser ? forskelle har jeg jo lært noget om både hos Hifi lyttere der sammenligner HIFIkomponenter, Scala, et dokument postet om HIFIhelvede og konklusioner fra mange test og lytninger. Du mener måske man kan tilføre for mange eller for store forskelle med vilje på et anlæg uden dette høres på alle plader ?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
VI VENDER LIGE DEBATTEN PÅ HOVEDET.
Mange har i denne tråd givet udtryk for at jeg er galt på den, og at hifi entusiaster godt kan lytte til musik.
Men så bevis det gutter ! BEVIS jeg tager fejl ! Det burde være let, I kan bare referere til indlæg her på hifi4all hvor musik og musikalske parametre bruges til at evaluere hifi anlæg med.
Det kunne f.eks være indlæg der lød som nogle af nedenstående eksempler:
”Når jeg hører Joni Mitchell: California lyder det på de fleste anlæg som om hun synger og akkompagneres af guitaren, hvorimod på X forstærker kan man høre at det i virkeligheden er guitaren og rytmegruppen der driver musikken, og Joni Mitchell der synger i forhold hertil.”
”Når jeg hører Celine Dion: Vole på X højttaler, kan man høre hvordan hun bruger hendes stemme som et instrument, man hører hende kæle for ordene, man hører hende synge igennem, og man hører hende nærmest eksplodere, mens man fornemmer hendes følelsesmæssige engagement. Overfor det står Y højttaler der spiller hendes stemme fladt, og kedeligt”
”Når jeg hører Rage Against The Maschine på Y Forstærker, lyder det som om den elektriske guitar er en ukule, der spiller totalt ude af melodi i forhold til rytmegruppen, hvorimod på X forstærker, er det klart at rytmegruppen er ekstrem kompentent, tæt sammenspillede, og giver en så solid rytme, at lead guitaristen kan fyre det vildeste riff af, og hver gang ende præcist på beatet ! ”
Jeg venter i spænding  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
falk Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dog utroligt som man nu pludseligt mener at Musik er en speciel størrelse som kun få udvalgte anlæg kan spille - NEWSFLASH - min 99kr. dyre transistor radio på jobbet spiller fint musik!!! - Musikken er god, lyden er dårlig!!
Alle har vel været til en koncert hvor man bare ikke kan stå stille - Men hvad er den nu af???? der bliver lyden jo blæst ud af en kæmpe PA anlæg!!! det kan jo ikke spille musik!!! ahhh hold nu op..
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
falk skrev:
|
Det var dog utroligt som man nu pludseligt mener at Musik er en speciel størrelse som kun få udvalgte anlæg kan spille - NEWSFLASH - min 99kr. dyre transistor radio på jobbet spiller fint musik!!! - Musikken er god, lyden er dårlig!!
Alle har vel været til en koncert hvor man bare ikke kan stå stille - Men hvad er den nu af???? der bliver lyden jo blæst ud af en kæmpe PA anlæg!!! det kan jo ikke spille musik!!! ahhh hold nu op..
|
|
|
HEHE
Men men alle ved at man kan vurdere kvaliteten på bas, diskant rum og perspektiv, men hvorfor fanden tror folk så ikke at der også er forskel på kvaliteten at rytme og tempo samt melodi, det fatter jeg simpelthen ikke men det vidner mange HIFI anlæg derude da også på f.eks. der er ikke mere MUSIK i gamut end min klockradio.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Mange har i denne tråd givet udtryk for at jeg er galt på den, og at hifi entusiaster godt kan lytte til musik.
Men så bevis det gutter ! BEVIS jeg tager fejl ! Det burde være let, I kan bare referere til indlæg her på hifi4all hvor musik og musikalske parametre bruges til at evaluere hifi anlæg med.
”Når jeg hører Joni Mitchell: California lyder det på de fleste anlæg som om hun synger og akkompagneres af guitaren, hvorimod på X forstærker kan man høre at det i virkeligheden er guitaren og rytmegruppen der driver musikken, og Joni Mitchell der synger i forhold hertil.”
”Når jeg hører Celine Dion: Vole på X højttaler, kan man høre hvordan hun bruger hendes stemme som et instrument, man hører hende kæle for ordene, man hører hende synge igennem, og man hører hende nærmest eksplodere, mens man fornemmer hendes følelsesmæssige engagement. Overfor det står Y højttaler der spiller hendes stemme fladt, og kedeligt”
”Når jeg hører Rage Against The Maschine på Y Forstærker, lyder det som om den elektriske guitar er en ukule, der spiller totalt ude af melodi i forhold til rytmegruppen, hvorimod på X forstærker, er det klart at rytmegruppen er ekstrem kompentent, tæt sammenspillede, og giver en så solid rytme, at lead guitaristen kan fyre det vildeste riff af, og hver gang ende præcist på beatet ! ”
Jeg venter i spænding 
|
|
|
100% enig STIL MUSIKALSKE SPØRGSMÅL og lyt jeres anlæg og bliv overrasket.
|
| Til top |
|
| |
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Se her slår du sømmet lige på hovdet.
Og det bekræfter alle mine tanker. Du har EN præference og det er din egen musik og denne ENE STIL presser du ned over anlægget, hvilket føre til en EGENLYD der passer til dine plader. Din tolkning passer jo højest sandsynlig ikke på alle andre plader eller det udtryk andre musikere ønsker at får frem og det er jo derfor jeg går op i forskelle. Når du lytter HIFI ser jeg det sådanne at du ikke er kommet ud af studiet endnu og derfor tuner du stadig på lyden med dit anlæg i din egen lille musikalske retning og det føre til egen lyd.
Selvom du selv har lavet musikken tror jeg ikke på at du kender til den farvning mikrofonerne eller kablerne til optageren har tilført musikken og det kompensere du for med dit HIFI anlæg og det føre til farvning kan du følge mig der ?
Du er tilfreds det er jo godt men HIFI tor jeg ikke det men det er helt sikkert BrunoFI
|
|
|
Nu går det jo helt galt, Jonas.
Alt andet lige er det langt mere kvalificeret at afstemme sit anlæg efter en reference, hvor man kender ALLE de musikalske parametre.
Een af din kronjuvelhistorier er jo, at du ikke kender de variable, der ligger i optageudstyr, anvendelse af effekter, mikrofoner osv osv osv... Dvs du i realiteten ikke aner, hvordan det bør lyde, men gør præcis som alle andre hifi-entusiaster: Vælger et sæt af parametre eller kvaliteter om du vil, som passer dig. Fair nok... hvad skulle du og alle andre, der ikke kender alle musikkens parametre ellers gøre ???
Det gør jeg i dette tilfælde! Måske er det ikke nok - der er givetvis mange flere parametre at tage hensyn til både nu og i fremtiden, men det er da et langt mere kvalificeret udgangspunkt for valg af udstyr og tuning af det, end at nøjes med at fløjte med på melodien (så'n lidt groft forkortet)

|
|
|
Spændende tanke - men vil du ikke blot få dit anlæg til at lyde som din reference i kontrolrummet. Men hvis du er sikker den er helt neutral så er det vel fint - men det begynder at få mig til at tænke på hønen eller ægget.
MVH Peter
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
falk skrev:
|
|
|
|
De fleste virksomheder har opdaget at man skal være unik for at overleve, eller i det mindste have nogle unike "selling points/proporsitions". Derfor prøver de at "tage patent" på alskens ting og sager.
At forsøge at tage patent på evnen til at gengive musik er bare for langt ude. Det håber jeg de fleste herinde kan se.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som altid er tonen blevet skinger og uden reelt indhold ... bevis dit ..bevis dat ..hvad er det her ? en Børnehave ?
Nu vil jeg høre Diana Krall om hun giver et nummer - Hun er sgu for lækker 
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Jeg mener bare, at jeg har et reelt, fysisk udgangspunkt for at vælge anlæg, da jeg kender min reference lige fra valg af strenge på mine guitarer, valg af skind til mine Yamaha trommer, valg af forstærkere og optageudstyr osv osv til frembringelse af den stemning, melodi, følelser osv, jeg ved der ligger i musikken. Jeg har jo selv komponeret den, spillet hovedparten af instrumenterne, optaget og mixet det på baggrund af 32 aktive år som udøvende, optrædende musiker og studiemand. Samtidig har jeg været så heldig at have stiftet bekendtskab med et uhyggeligt antal hifi-produkter, som alle er testet i kendte omgivelser over en MEGET lang årrække Det giver alt andet lige en baggrund for valg af udstyr, jeg naturligvis ikke kan se bort fra.
Jeg siger ikke, det er perfekt, men dog et udgangspunkt funderet i lidt andre parametre og på et lidt andet erfaringsniveau end en teenager med legetøjsinstrument for 17 år siden.
Jeg kan naturligvis sagtens forstå og værdsætte dine nuværende oplevelser med forskelle og melodi og alt det der. Det har du valgt at tage udgangspunkt i, da din vej gennem hifi-udviklingen har givet dig det som værktøj. Du skal bare ikke påstå, at dit udgangspunkt er mere "rigtigt" end alle andre menneskers udgangspunkter. Du siger jo selv utallige gange, at du ikke aner, hvad der er tilført musikken i produktionen.
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
p_porskjær skrev:
|
Spændende tanke - men vil du ikke blot få dit anlæg til at lyde som din reference i kontrolrummet. Men hvis du er sikker den er helt neutral så er det vel fint - men det begynder at få mig til at tænke på hønen eller ægget.
MVH Peter
|
|
|
Tjooo, det har du jo i og for sig ret i med den undtagelse, at det ikke er kontrolrummets lyd, der er referencen, men instrumenternes klang. Men det er jo, hvad jeg har at tage udgangspunkt i.
Det er jo svært at skabe sig en reference i parametre, man ikke aner en pind om...

|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Kurt von Kubik,
Nu bruger du så ordet ”neutralitet” som en kvalitet. Og jeg giver dig ret, jeg mener også neutralitet er et mål der er værd at opnå.
Men hvad er neutralitet så ? er det kedelig uengageret lyd ???? det er jo sådan man oftest hører det fra de ”kloge” hoveder i vores branche. Men hvordan kan det være neutralt ??? i studiet var der jo ikke tale om at musikken var kedelig og uengageret ?!!?!?
På den baggrund mener jeg faktisk at vi laver noget af det mest neutrale hifi på markedet. Og jeg vil da venligt påpege at vi har også masser af tests hvor vi netop fremhæves for neutral lyd. Og samtidig har vi også masser af succes i andre lande end england hvor happyerne ifølge dig åbenbart har slået sig ned.
|
|
|
Hælløw For Densen da Jeg ved heller ikke rigtigt hvorfor happyerne hænger ud i England, men måske det har noget med skatten at gøre. Neutralitet min gode Sillesen betyder, at man ikke rykker ved noget, men blot lader de passere, hvor svært kan det være? Hvis det oprindelige signal er pissekedeligt, ja så skal det pissekedelige signal fise direkte igennem og resultere i pissekedelig lyd. Hvis det ikke er, så skal det ikke. Jeg kan på det skarpeste forsikre dig om, at neutral lyd ikke er pissekedelig, men hæsblæsende dynamisk og med et meget bredt frekvensområde. Dem der er af en anden opfattelse, har ganske enkelt ikke hørt neutralt udstyr. Man kan godt tale om en isoleret neutral klangballance a´la den B&O har fået frem på den nye beolab speaker, men da er det klangballancen og kun den der er rendyrket, men den kunne du da bestemt lære en masse af. Musik kræver nemlig neutralitet for at være nærværende og involverende, specielt på længere sigt, den der med, at gi´den en gang gas over rytmesektionen, den brænder ud omkring konfirmationsalderen for de fleste. Eller på det tidspunkt hvor man begynder at interessere sig for andet end meterpop, der slet ikke stiller krav til neutral elektronik m.m.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Hej Jonas
Jeg mener bare, at jeg har et reelt, fysisk udgangspunkt for at vælge anlæg, da jeg kender min reference lige fra valg af strenge på mine guitarer, valg af skind til mine Yamaha trommer, valg af forstærkere og optageudstyr osv osv til frembringelse af den stemning, melodi, følelser osv, jeg ved der ligger i musikken. Jeg har jo selv komponeret den, spillet hovedparten af instrumenterne, optaget og mixet det på baggrund af 32 aktive år som udøvende, optrædende musiker og studiemand. Samtidig har jeg været så heldig at have stiftet bekendtskab med et uhyggeligt antal hifi-produkter, som alle er testet i kendte omgivelser over en MEGET lang årrække Det giver alt andet lige en baggrund for valg af udstyr, jeg naturligvis ikke kan se bort fra.
Jeg siger ikke, det er perfekt, men dog et udgangspunkt funderet i lidt andre parametre og på et lidt andet erfaringsniveau end en teenager med legetøjsinstrument for 17 år siden.
Jeg kan naturligvis sagtens forstå og værdsætte dine nuværende oplevelser med forskelle og melodi og alt det der. Det har du valgt at tage udgangspunkt i, da din vej gennem hifi-udviklingen har givet dig det som værktøj. Du skal bare ikke påstå, at dit udgangspunkt er mere "rigtigt" end alle andre menneskers udgangspunkter. Du siger jo selv utallige gange, at du ikke aner, hvad der er tilført musikken i produktionen.
|
|
|
Ingen tvivl om at dine værktøjer er bedre end dem jeg have som 14årig men historien er den samme.
Du vil gerne have den klang du har på guitaren fair nok. MEN hånden på hjertet ved du så 100% sikkert hvad der er sket i kablerne fra mixeren og over til optageren og ned på cdskiven ? lad os lege at denne overførsel sker med en lille bitte 2% drejning i en vilkårlig retning. Dette retning kompencere du så for i dit anlæg for at få den rette klang igen og vupti du har din farvning. Denne lille rettelse får du så på alle plader du spiller og når du spiller andre plader som jo kommer fra alle mulige andre studier høre du på en farvning og får ikke de forskelle som de er lavet med.
Kan du følge mig her ?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Tonny skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa Redaktør
At du kan lide MS højtaleren er fint, men når det er et fakta at den er konstrueret til ikke at afsløre for meget som f.eks. Diva og det er altså en faktum, så kan man da ikke på samme tid på råbe sig at man går op i HIFI det hænger jo ikke sammen.
|
|
|
Jonas det er sq da den værste gang ÆVL du endnu har leveret, og det siger altså efterhånden ikke så lidt.............................
|
|
|
Hvor er ævlet i det ? kan du præcicere jeg har jo en meget beskrivende mail fra en DALI person som beskriver at MS højtaleren netop er konstrueret på denne måde, ikke at være alt for afsløerende eller har for mange "monitor" egenskaber således den brede bruger kan få "større" nytte af den. Mere afsløerende højtaler som DIVA kan jo ikke sælges så opdager folk i højere grad hvad l**t de har spændt bag. Hoved konstruktøren ham Back gutten havd spiller han mon på ? nemlig DIVA godt nok en modificeret en men en DIVA som har flere afsløerende egenskaber.
Hvis man vil have fløde lyd fred være med det, engang var jeg da også selv vild md blød behagelig diskant på alle pladerne men nu vil jeg altså have forskelle.
|
|
|
Det er noget ævl, for jeg nægter at tro på at du er blevet så gode venner med ham at han sender en mail til dig der beskriver at MS er designet til at levere flødebolle-lyd eller hvad pokker du mener det er! Det falder dig overhovedet ikke i sinde at den er konstrueret med andre mål for øre - måske Diva er FOR analytisk i forhold?
Alt andet lige er jeg sikker på at MS ikke er designet til at være en dårligere højttalere. Skulle jeg gætte ud fra mine forud-anelser har du bare overfortolket til din egen version endnu engang. Overdrivelse fremmer forståelsen, som bekendt! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Ronin,
Jeg er ikke enig i at alle kan lytte til musik. Jeg mener det er en evne de fleste hifi entusiaster ”mister” fordi de gennem deres hifi interesse bliver oplært i at lytte til alt muligt andet i stedet, som f.eks detaljer som den ”øverste top af en violin” som du så rigtigt skriver. Men desværre sker det på bekostning af at kunne høre det basale i musikken, nemlig musikken selv.
Jeg tror heller ikke der er nogle der sidder sig ned og siger ”nu laver vi et produkt der ikke kan spille musik”. Men ikke destro mindre er der stor forskel på produkters evne til at gengive musik. Der er derfor ikke kun tale om at der er noget der er ”anderledes” end andet som du skriver. Der er derfor ekstrem forskel på udstyr evne til at gengive musik. En ting der yderligere sætter dette i relief, er at mange ikke anerkender de fænomener jeg har omtalt omkring musikalsk gengivelse (følge melodien, etc etc etc). Og hvis man ikke anerkender disse fænomener, kan man i det mindste ikke bevidst udvikle udstyr der er godt til at formidle det.
Med venlig hilsen
|
|
|
Hej
Vi er såmænd hel enige - alle kan lytte musikken, men nogle glemmer noget af det baseret på netop det jeg skrev med at lytte er den øverste top på violinen, deraf sagt at vi danner os forskellige mål og præferencer. Det er så bare synd at nogle gør det - vejen til at erkende det er bare urimelig lang, og man får ikke nogen til at erkende at de har glemt noget på vejen, eller bevidst vælger at overhøre det!
Og rigtigt som du også skriver så er der stor forskel på hvordan produkterne spiller musik - sådan som det jo står i mål med hvad de forskellige konstruktører har på lystavlen at det skal lyde, og det efterlader ligeså mange spørgsmål som svar, for der er ikke nogen der sidder med det endegyldige svar uanset hvor meget de selv mener at de har ret!

__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Du vil gerne have den klang du har på guitaren fair nok. MEN hånden på hjertet ved du så 100% sikkert hvad der er sket i kablerne fra mixeren og over til optageren og ned på cdskiven ? lad os lege at denne overførsel sker med en lille bitte 2% drejning i en vilkårlig retning. Dette retning kompencere du så for i dit anlæg for at få den rette klang igen og vupti du har din farvning. Denne lille rettelse får du så på alle plader du spiller og når du spiller andre plader som jo kommer fra alle mulige andre studier høre du på en farvning og får ikke de forskelle som de er lavet med.
Kan du følge mig her ?
|
|
|
Pyhh, jeg giver op !
Lad mig så simplificere det, så det er til at forstå:
- JA - jeg ved NØJAGTIGT, hvad mit optageudstyr gør ved lyden.
- NEJ - du ved ikke hvad der er sket med lyden på den musik, du bruger til at vælge anlæg med.
To forskellige udgangspunkter - to forskellige valg af kvaliteter til vores anlæg !! Begge dele er OK for vi har jo ikke andet at gå ud fra.
Tak for sluderen
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kurt von Kubik,
Jamen med din definition af neutralitet kan jeg helt tilslutte mig. Neutralitet er at man lader lyden passere uden at tilføre eller fjerne noget.
Jeg vil samtidig mene at nærmest alt musik der er optaget, i mere eller mindre grad er skabt med stort engagement, derfor vil neutral lyd samtidig være engagerende. Når man derfor står overfor et apparat der lyder kedeligt, er det et udtryk for at dette apparat ikke er neutralt.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
p_porskjær skrev:
|
MVH Peter
|
|
|
Tjooo, det har du jo i og for sig ret i med den undtagelse, at det ikke er kontrolrummets lyd, der er referencen, men instrumenternes klang. Men det er jo, hvad jeg har at tage udgangspunkt i.
Det er jo svært at skabe sig en reference i parametre, man ikke aner en pind om...

|
|
|
Jeg tror ikke helt du har forstået hvad jeg mener. Jeg uddyber nærmere når jeg får tid engang i morgen.
MVH Peter
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Thomas Sillesen skrev:
|
Jeg venter i spænding 
|
|
|
100% enig STIL MUSIKALSKE SPØRGSMÅL og lyt jeres anlæg og bliv overrasket.
|
|
|
Hvordan i alverden er det lykkedes jer to at blive så snævertsynede at i mener at alverdens hifi-snak nu skal afg'res i hvilke tråde der evt. kan belyse noget som helst herinde?? Nu er det da vist på tide at i vågner op og får et liv.
Musik skal overhovedet ikke forklares - MUSIK SKAL LYTTES!!
Uanset hvordan nogle vil beskrive noget eller uanset hvodan en test vil være udført herinde så vil i til evig tid sidde og bjæffe op over der bliver fremhvævet nogle ting til fordel for andet, og så er resultatet uanset hvad at folkene ikke kan lytte musik udelukkende fordi de gør tingene anderledes eller har en anden holdningen til tingene end jer to, og SÅ ER DET FORKERT????
Get real - Jonas har demonstreret hvad han selv gør når han skal "demoe" for folk, og det er nøjagtigt de samme ting som andre hifi-folk gør - nemlig at sætte hans favorit-plader på som viser nøjagtigt de forskelle som han mener alle burde kunne opfatte, uanset det faktum at folk måske ikke kender pladerne og samtidig ikke har andet stillet op ved siden af for rent faktisk at vise at påstandende er velbegrundede. Og Densen er på samme måde underlagt forskellige favoritter der skal pointere nøjagtigt hvad de mener - ellers ville man heller ikke høre dem spille det samme musik på hver messe man støder ind i dem på!
Så hvis det er det grundlag der gør at i føler jer priviligerede eller hellige, så fred være med det og halleluja. Så kan jeg sagtens leve med tingene som de er - min verden afgøres nemlig ikke gennem hvilke indlæg folk har skrevet omkring musik herinde! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Redaktøren skrev:
|
Hej Jonas
|
|
|
Ingen tvivl om at dine værktøjer er bedre end dem jeg have som 14årig men historien er den samme.
Kan du følge mig her ?
|
|
|
Og du drager endnu engang nogle ubrugelige faktorer ind i diskutionen - faktorer som du ikke har en jordisk chance for at afgøre eller få svar på. Debatten om farvning har også kørt i tid og evighed, og du er nøjagtigt så underlagt det som alle os andre, så lad være med at starte den igen - det er ikke det tråden handler om! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 16 Januar 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Det er noget ævl, for jeg nægter at tro på at du er blevet så gode venner med ham at han sender en mail til dig der beskriver at MS er designet til at levere flødebolle-lyd eller hvad pokker du mener det er! Det falder dig overhovedet ikke i sinde at den er konstrueret med andre mål for øre - måske Diva er FOR analytisk i forhold?
Alt andet lige er jeg sikker på at MS ikke er designet til at være en dårligere højttalere. Skulle jeg gætte ud fra mine forud-anelser har du bare overfortolket til din egen version endnu engang. Overdrivelse fremmer forståelsen, som bekendt!
|
|
|
I stedet for at citere unavngivne kilder, der tydeligvis sjasker udsagnene til med personlige holdninger og smag, så tag dog udgangspunkt i de facts, som manden, der har lavet højttaleren, fortæller om. Hvis man kan tage den ene producents udtalelser om egne produkter til sig som god viden, kan man vel også gøre det med andre producenter.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 347&zoneid=3
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|