Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hælløw!
Denne tråd er da godt nok en tand ude i hampen hva`?
Grundlæggende burde begavede mennesker ikke deltage i den!
Hvorfor skriver jeg egentlig her??  Jeg har jo ike engang drukket eller røget fjolletobak, mon læbepomaden var en limstift?

Nå men Sillemand!
Det er da helt fantastisk flot, som du kan jokke enhver, endda måske potentielle kunder over tæerne.
Nu gider jeg ikke så meget tæske rundt i, om folk kan lytte musik eller ej - dem om det, men for dem der ikke har forstået hvad sagen egentlig drejer sig om, vil jeg forsøge om jeg kan bidrage med, i det mindste, en smule enlightenment.

Når man taler om musik gengivelse, så er der opstået en skole, som nogen har døbt "happy hifi"
Happyerne hader grundlæggende en slæbende bas og set-ups der synger af kunstigt rum m.m. Noget som happyerne har lidt ret i er, at der findes meget hifi der slæber rundt på en basgengivelse, der oprigtig talt kunne være en del strammere. En ægte stram basgengivelse, der ganske vist er dyb, men som bare er der og forsvinder særdeles omgående igen når den skal, er både meget sjælden og utroligt svær at få frem. Faktisk kræver det noget af en djævel af et effekttrin og det stiller meget store krav til HT kabler og kontakter undervejs. Som producent af enten det ene eller det andet, er det meget svært at få styr på den slags ude hos forbrugeren, for man ved ret beset aldrig, hvad produktet bliver sat sammen med.
Happyernes løsning på dette problem er ganske enkelt - ud med skidtet. Hellere ingen bund en en der slæber, så væk med det snask. Når den så er strøget, så skal man finde ét eller andet at sætte i stedet, løsningen ligger ikke langt væk, ned med speederen ved nogle lidt højere frekvenser end bassen, idet forstærkeren her meget nemmere kan styre membranerne i HTén, ligesom en lidt løs refleksport ikke ødelægger så meget ved 150 HZ el. lign.
Det er løsningen på det problem såmænd, nu behøver du ikke bekymre dig om det mere, musikken kan bare komme an, ikke noget slæberi.
Længere oppe i frekvens er der en del udstyr der har en ganske udtalt evne til, at fokusere på mundlyde anslag og rumgengivelsen, for dermed lave et dyyyyyyybt perspektiv, hvor det meste kommer til at foregå på temmelig stor afstand. Ofte er dette hjulpet godt på vej af en ond HT (måske endda en elektrostat) på en lidt for svag power amp. Hvis så resten af set-uppet har fået en ordentlig omgang FET´s i signalvejen, så er man godt og vel over det punkt, hvor mavekramperne begynder hos en ægte happy. Den slags udrydder happyerne prompte, om nødvendigt begrænser man gerne frekvensgangen og evt. dynamikken også, gerne så den mere kommer til at ligge på rytmen.

Disse tiltag levner mulighed for, at høre musikken, rytmerne, beatet, armsveden og hvad der ellers måtte være nødvendigt for at skabe den rette stemning. Så har vi fået rigtig gang i en vaskeægte happy.

Hvis der så skulle dukke en enkelt nørd op en dag, med f.eks. Saiënt Seins Orgelkoncert, Carl Nielsen symfonier eller f.eks. Listzs klaversonater, så vil han måske undre sig over hvorfor der ikke er særligt højt til loftet i Concertgebow, han vil måske finde det mærkeligt, at Celloerne spiller så kraftigt, at Kontraerne er væk, og så vil han måske savne lidt at kunne kende den opstilling af orkestre, som er standard verden over. Men skal i se, dem er der ikke mange af, så pyt bare med dem.
Jonas siger jo også, at man kan jo slet ikke vide, at orkestret stod sådan eller måske sådan eller måske på en helt tredie måde, dernæst kan produceren jo også have gjort både ditten og datten og meget mere ved signalet. Det er da meget rart at vide forøvrigt, fordi én eller anden tosse har lært mig, at hvis der ved akustiske optagelser bruges trykgradient mikrofoner (det gør der næsten altid), så gør fysikken i disse og disses indbyrdes placering tilsammen, at perspektivet SKAL ned på båndoptageren, som iøvrigt blot optager det miksene fanger. Hvis dette ikke skal ske, så skal der kun anvendes én mikrofon - altså mono, så slipper man for det irriterende perspektiv.

For mig at se, så er der kun ét man kan gøre, det er at gøre sig klart hvad det er man vil jagte og så gå igang derfra.
Happyerne elsker Densen, Meridian, Naim, Linn, måske lidt Tannoy og enkelte andre mærker, der typisk kommer fra England. (dog ikke sådan at forstå at alle engelske produkter er happy produkter.)
Andre bryder sig sjældent om disse produkter.
Dog kan man godt finde en i ny og næ, som har blandet det lidt, men det er ikke tit.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd,

Du nævner i et af dine indlæg at jeg har sagt at Linn spiller musik.

Lad os lige få det på det rene, jeg har på intet tidspunkt i denne tråd sagt at Linn spiller musik (eller det modsatte), og jeg har heller ingen intentioner om at udtale mig om hvordan mine kollegaer i branchens produkter lyder.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Som jeg læser dit indlæg beskæftiger det sig mest med ht konstruktion, og jeg kan ikke helt se parallelen til den røde tråd i mine tidligere indlæg.

Du er dog sporadisk inde på forstærker konstruktion, og i den forbindelse nævner du at du ikke kan kan lide hvis man begrænser frekvensgangen eller dynamikken i en forstærkerkonstruktion.

Jeg bryder mig heller ikke om begrænsninger i frekvensgangen, eller begrænsning i dynamikken. Jeg kan faktisk ikke se hvorfor man ikke skal forsøge at lave de absolut bedste forstærker konstruktioner, i stedet for at begrænse deres tekniske ydeevne med alle mulige fiksfakserier.

De fleste af vore forstærkere er derfor lineære til omkring 400khz eller mere, og selvfølgeligt uden begrænsninger i dynamikken. De indeholder derfor heller ikke servoer, da disse også virker dynamik begrænsende. Yderligere laver vi så store strømforsyninger som muligt, da dette i kombination med et godt designet forstærkertrin, sætter forbrugeren i stand til at vælge den højttaler han synes lyder bedst UDEN at skulle bekymre sig synderligt om hvorvidt forstærkeren nu er i stand til at trække højttaleren eller ej.

Med venlig hilsen

PS. Din joke med at kalde mig ”Sillemand” var genial. Jeg er først lige holdt op med at grine, jeg havde helt glemt denne geniale joke, som jeg første gang hørte på et tidspunkt i børnehaven, eller var det i starten af første klasse ?!!? Anyway, Det er i hvertfald minimum 30 år siden sidst, og jeg har sjældent moret mig så kosteligt som nu i aften da jeg læste sætningen i dit indlæg, og for en mand som mig, der længe har begrædt at Victor Borge var bortgået, er det en lettelse at se, at der er en ny generation af danske komikere på vej frem. Jeg ser frem til at se dig live i Tivolis Koncertsal. Du siger bare til når det sker, jeg lover at møde op.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Gosh.

5 siders indlæg er gennemlæst og indrømmet, underholdningsværdien er ikke til at komme uden om. Man fornemmer virkelig Sillesens smil i mange af svarene.

Tak til Sillesen for oprettelsen af denne tråd og tak for at have afklaret et par væsentlig ting for undertegnede. Jeg er i besiddelse af et anlæg produceret af nogen af de 5-7 producenter der er i stand til at producere enheder der kan spille musik - Jeg har længe haft mistanken om at anlægget var rimeligt, men nu har jeg så fået bekræftet at det er Mi-Fi (musically fidelity) TAK!

At jeg samtidig er mellem de 4-5 % af jordens befolkning der er i stand til at høre musik gør jo bare det hele perfekt, virkelig basis for noget A-holds / B-holds betragtning her. Vi må have det kategoriseret således at de 95% der ikke alligevel ikke kan høre noget kan få tvangsoverført eventuelle produkter i deres besiddelse til os i 5%s segmentet.

Tak for de underholdende indlæg - og det er bekræftende at se hårdtarbejdende producenter tage sig tid til at holde diskussionen kørende over 5 sider - RESPEKT!

MVH

Morten

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Mht. de parametre du her skriver at du mener hifi-apparater skal bedømmes på. Har det altid været præcis de  samme parametre Jeres apparater er blevet bedømt på? Eller er de blevet ændret med tiden?

Jeg kunne også spørge om du personligt i den tid Densen har eksisteret har bedømt dine produkter på de samme parametre som du her skriver at du mener at hifi-apparater skal bedømmes på?

Jeg forstår ikke helt din argumentation med at der er 7-8 mærker der formår at spille musik engagerende. Skal det forstås som at disse mærker kan dette 100% og alle de andre mærker så efter din mening ligger på 99% eller mindre på dette område?

Mener du at man kan sige at det ældste Densen gear spiller musikken engagerende 100% mens det nye når op på måske 127% eller lign.?

Jeg mener – man må vel gå udfra at Jeres produkter er blevet bedre?

Og et sidste spørgsmål – hvor lang tid tager det dig normalt at høre om et hifi-apparat kan spille musik engagerende?

Jeg vil mægtig gerne deltage i et Densen demoarrangement, ikke fordi jeg ikke kender Densen-lyden, men fordi jeg gerne ville lære den endnu bedre at kende - man er vel nysgerrig! .

Generelt synes jeg det er udmærkede produkter, jeg har imidlertid aldrig ejet noget Densen. Men måske en dag...

VH Jeppe

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 05:46 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst alle disse mere eller mindre begavede indlæg var der noget der slog mig. Da jeg som 13 årig knægt hørte "Paradise City" af Guns'n'Roses i min walkman i super-ringe kvalitet fik jeg en pudsig fornemmelse inden i. Det boblede, sydede og ligegyldigt hvor jeg var (gågaden, skole) MÅTTE jeg synge med og lige headbange lidt. Det kostede mig vel 200kr i udstyr at nå den oplevelse. Jeg er nu 24 år gammel og er vel det man kan kalde en hifi-nørd in spe. Jeg ejer en Sony ES-forstærker-fætter til 5000,- et par System-Audio 1270 til 9000,- og en sony ES-cd-fætter til 4500,-. Alt sammen sat sammen med kabler til i alt vel 4000,-. Og det er fandme sjældent at jeg får den fornemmelse i kroppen igen. Den der syden og boblen. Den kommer til tider, gerne på de mest upassende tidspunkter, men den kommer dog. Men den kan ligeså godt komme når jeg lytter til min mp3-afspiller som når jeg lytter til mit anlæg. Hvorfor er det så at jeg har valgt at bruge over 20.000 kroner på mit anlæg? Well, for at være helt ærlig så ved jeg det ikke helt... Måske håber jeg på at det øger min glæde ved at lytte til musikken? Måske håber jeg på at kunne "blive tilfreds" med mit anlæg en dag? Jeg ved det ikke. Det jeg VED er dog at jeg lige netop IKKE er tilfreds. Jeg stræber hele tiden efter at gøre mit anlæg bedre. Jeg har lige bestil købt en brugt Densen-Beat 100 forstærker... Vil den øge min lytteglæde Hr. Sillesen? Eller vil den få mig til at stræbe efter det der er lige præcis LIDT bedre... I bund og grund er det vel sørgeligt at vi ikke bare kan nyde musikken. At vi nørder, på en nærmest sygelig måde, stræber efter "det perfekte"; hvad det så end er? Hvis det er fantastisk perspektiv, jamen så lad det være det! Hvis det er Densens "Luftguitar-effekt", jamen så lad det være det! Jeg er til dels enig med Hr. Sillesen i at man har en tendens til at blive for analytisk i sin tilgang til musik. Men man kan også vende den om og sige at hvis vi IKKE var analytiske i vores forhold til musik-gengivelse, så var der vel overhovedet ikke nogen HI-FI industri? Jeg er ikke blevet meget klogere af at læse den her debat, men er måske kommet ENDNU mere i vildrede... Jeg mener det er fint at provokere som Hr. Sillesen og Hr. Bojer gør, men jeg mener også det er UTROLIGT vigtigt at man vægter sine ord og dobbelt-læser sit indlæg før man gør det. Jeg mener at kunne læser ud fra Hr. Sillesens indlæg at han til dels fortryder sin ordlyd i det første indlæg. Det mener jeg da er positivt at se at Hr. Sillesen kan. Det giver grobund for debat og samtale. Derimod har jeg tit svært ved at kapere Hr. Bojers indlæg. Jeg mener at de bærer præg af en uheldig uforsonlighed som gør at jeg "stikker hovedet i busken". I bund og grund en lidt ærgelig ting da jeg ikke er i tvivl om at Hr. Bojer er en kompetent nørd, med spændende ideer mht. musik. Hmmm, det var vel mit umiddelbare bidrag til debatten. Husk at nyd musikken mine med-nørder.....man glemmer det hurtigt...

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Alex,

Det du henfører til var produkter der fokuserede udelukkende på timing. Jeg mener derfor ikke vore produkter er eksponenter for den trend.

Som også skrevet tidligere, forsøger vi at lave produkter der spiller musik OG hifi.

Ja, i henhold til hvordan i føler at den opgave bedst er ført ud i livet - fordi nogle andre folk ikke er enige behøver ikke resultere i en generel degradering af alle folk til detaljeryttere uden noget som helst kendskab til musik-lytning. Enhver "idiot" kan lytte til musik. Det er ganske utroligt hvordan bedrevidende folk kan få noget så simpelt til at virke så svært! Hvis dig og Jonas, og andre for den sags skyld har ondt i røven over at nogle folk har det som mission at lytte efter perspektiv eller den øverste top af violinen, så lad dem for pokker om det og hold jer til jeres eget. Hvorfor skal der være så meget skriveri om det samme hver gang der er nogle der gør tingene anderledes end jer, eller anderledes generelt. Herregud, alene af den grund kunne andre da skrive ligeså meget om jer!

Musik defineret som: mulighed for at følge melodi, evne til at følge sangere, timing, rytme, tempo etc

Den mulighed er på alt grej - noget formidler det bare ANDERLEDES end andet, men jeg nægter at tro på at der er noget grej der IKKE er udviklet med musigengivelse for øret! At nogle folk så ikke er så gode til at opfange alle disse ting, eller måske kun går efter enkelte ting som de vil have er perfekte i deres verden er så absolut en helt anden, og deres egen sag!

HiFi: defineret som stereoperspektiv, dybde, bredde, højde, dynamik, detaljer etc etc

Alt sammen hører med til ovenstående, og intet seriøst grej er udviklet til ikke at give deres udsagn omkring de parametre på den ene eller anden måde! At noget er bedre til det end andet og nogle folk er bedre til at tolke det end andre, er ligeledes en individuel sag!

Jeg så iøvrigt også gerne, at der var andre producenter der deltog, de skal være mere end velkomne.  

Ja, lad dem endelig komme - jeg er bare overbevist om at enkelte personer gør at interessen ikke er der for at deltage!

Med venlig hilsen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

McBrain, Genialt indlæg!

Du har så ganske ret i det hele, og til info kan jeg da fortælle at Jonas er ganske tålelig og flink i virkeligheden!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Hejsa Redaktør

Man kan altid finde noget ud af sammenhæng og få det frem man vil, men læs lige igen hvad jeg skriver. Jeg mener stadig at hvis musikken svinger og man bliver underholdt så tænker man da ikke på perspektiv og derfor er det ikke vigtigt, men derfor er perspektiv da en faktor man kan lytte forskelle i, for trække egen mening ned over musikken omkring hvordan perspektivet skal være er direkte farvende.

At du kan lide MS højtaleren er fint, men når det er et fakta at den er konstrueret til ikke at afsløre for meget som f.eks. Diva og det er altså en faktum, så kan man da ikke på samme tid på råbe sig at man går op i HIFI det hænger jo ikke sammen. At du kan lide denne fløde lyd er HELT fint for mig, men det dur ikke for mig jeg vil jo høre forskelle og HIFI og jeg har jo sagt gang på gang at jeg ikke tror vi lytter forskelligt men vi har forskellige mål.

Den med mono er sku god jeg tror næste gang jeg skal demo tager jeg en øre prop med til ”HIFI” lytteren så lytter han i mono og bliver derfor ikke forvirret over perspektivet.

Tak for denne gode tråd og denne fede side og dam den er en time sluger.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Redaktøren skrev:

Hejsa Redaktør

At du kan lide MS højtaleren er fint, men når det er et fakta at den er konstrueret til ikke at afsløre for meget som f.eks. Diva og det er altså en faktum, så kan man da ikke på samme tid på råbe sig at man går op i HIFI det hænger jo ikke sammen.  

Jonas det er sq da den værste gang ÆVL du endnu har leveret, og det siger altså efterhånden ikke så lidt.............................

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
Jonas bojer skrev:
Redaktøren skrev:

Hejsa Redaktør

At du kan lide MS højtaleren er fint, men når det er et fakta at den er konstrueret til ikke at afsløre for meget som f.eks. Diva og det er altså en faktum, så kan man da ikke på samme tid på råbe sig at man går op i HIFI det hænger jo ikke sammen.  

Jonas det er sq da den værste gang ÆVL du endnu har leveret, og det siger altså efterhånden ikke så lidt.............................

Hvor er ævlet i det ? kan du præcicere jeg har jo en meget beskrivende mail fra en DALI person som beskriver at MS højtaleren netop er konstrueret på denne måde, ikke at være alt for afsløerende eller har for mange "monitor" egenskaber således den brede bruger kan få "større" nytte af den. Mere afsløerende højtaler som DIVA kan jo ikke sælges så opdager folk i højere grad hvad l**t de har spændt bag. Hoved konstruktøren ham Back gutten havd spiller han mon på ? nemlig DIVA godt nok en modificeret en men en DIVA som har flere afsløerende egenskaber.

Hvis man vil have fløde lyd fred være med det, engang var jeg da også selv vild md blød behagelig diskant på alle pladerne men nu vil jeg altså have forskelle.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hmm underligt nok har jeg ikke fået svar på spørgsmålet denne tråd startede med.

Jeg kan jo mærke at nogle slet ikke kan følge mig og nogle bliver måske fornærmere men snakker jeg med jer en dag LIVE og i har søvn i øjet eller en bussemand på kinden så siger jeg det til jer for sådanne er jeg. Jeg ved godt hoved parten ikke vil sige noget og blot hviske se han der har en bussemand på kinden.

Jeg tænker meget over jeres reaktioner og forstår dem ikke, i siger jo at HIFI er en SMAGSSAG og mener det usdtyr i har er det bedste og var i ikke i tvivl om dette ville i jo være helt ligeglad med hvad jeg skrev. Men jeg tror sku det er fordi I i bund og grund godt kan følge mig, men det er jo svært at bakke når man er kørt så længe forkert så heller "skælde" ud på den lille dreng i kejereens nye klæder.

Hvis man har det man vil have og havd ens pengepung tillader så kan man da ikke være andet end tilfreds ? alt andet er efter min mening da for dumt at spilde tiden med.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

At du kan lide MS højtaleren er fint, men når det er et fakta at den er konstrueret til ikke at afsløre for meget som f.eks. Diva og det er altså en faktum, så kan man da ikke på samme tid på råbe sig at man går op i HIFI det hænger jo ikke sammen. At du kan lide denne fløde lyd er HELT fint for mig, men det dur ikke for mig jeg vil jo høre forskelle og HIFI og jeg har jo sagt gang på gang at jeg ikke tror vi lytter forskelligt men vi har forskellige mål.

MS5 diskussionen hører ikke hjemme her. Jeg synes dog, jeg har en fremragende begrundelse for at vælge den, da valget bygger på reproduktionen af min egen musik, hvor jeg kender ALLE musikalske detaljer - primære som sekundære. Det er de færreste beskåret at have så kendte referencer.  Jeg tror, du blokerer en lille smule eller også har du aldrig hørt dem med det rigtige gear foran spille musik, hvor du kender alle aspekterne i kildematerialet fra musikalitet til optagerum. Samtlige optagelser er uden een eneste effektbox - ikke engang en svag rumklang.

Diskussionen er jo i virkeligheden ikke særlig spændende - jeg har hørt dusinvis af højttalere, som jeg ikke bryder mig om, men som andre har stor fornøjelse af. Det respekterer jeg naturligvis uden at nedgøre hverken dem, deres lytteevner eller deres prioriteter, da jeg med lethed kan høre, hvilke kvaliteter, det er, de lægger vægt på. Under de rette omstændigheder kan jeg endda nyde de samme kvaliteter.

Det kan jeg i øvrigt varmt anbefale - altså det der med at leve sig ind i andres præferencer og bemærke - ja, sågar nyde - de kvaliteter, som andre mennesker lægger vægt på, selv om de i bund og grund er forskellige fra ens egne præferencer. Det gælder i øvrigt i alle livets forhold - ikke bare hifi !! Prøv det !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Heyza Jonas...

Jeg kan godt se hvor du vil henaf, med dine indlæg og det er også helt fint med mig. Du har din opfattelse af, hvordan lyden skal være og hvordan du lytter til musik. Det respekterer jeg!!

Men ligeledes mener jeg at du (og andre for den sags skyld - ser ikke ud som de alle respekterer dig og dine holdninger) skal respektere vores opfattelse af hvordan det skal lyde og hvordan vi lytter til musik!!

Jeg kan fint følge dig Jonas, men kan du også følge mig??
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Det kan jeg i øvrigt varmt anbefale - altså det der med at leve sig ind i andres præferencer og bemærke - ja, sågar nyde - de kvaliteter, som andre mennesker lægger vægt på, selv om de i bund og grund er forskellige fra ens egne præferencer. Det gælder i øvrigt i alle livets forhold - ikke bare hifi !! Prøv det !

Helt enig det er sjovt har selv f.eks. lyttet elektrostater ved en som mener man ikke kan tiføje nok luft til musikken det var da sjovt omend det ikke kunne tilfredstille mine forskelle.

Du har jo lyttet meget og det er jo ingen hemmelighed jeg selv søger nye højtalere i 100.000-150.000kr klassen hvad vil du råde mig til at lytte på ? du kender jo mine mål. JM-lab skal du ikke anbefale dem har jeg selv gang i og skal lytte mere utopia det er sku fremadrettet.

Jeg mener også at hvis folk melder blankt ud så er det nemmere at rådgive også selvom det ikke er en vej men selv løber.  

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:
Heyza Jonas...

Jeg kan godt se hvor du vil henaf, med dine indlæg og det er også helt fint med mig. Du har din opfattelse af, hvordan lyden skal være og hvordan du lytter til musik. Det respekterer jeg!!

Men ligeledes mener jeg at du (og andre for den sags skyld - ser ikke ud som de alle respekterer dig og dine holdninger) skal respektere vores opfattelse af hvordan det skal lyde og hvordan vi lytter til musik!!

Jeg kan fint følge dig Jonas, men kan du også følge mig??

Jo jeg kan godt følge dig. Men dette er ikke en strikke klub hvor vi ikke må diskutere. Ting skal man kunne snakke om ellers sker der aldrig en udvikling. Jeg syntes det er fint folk har andre mål men hvorfor så ikke melde ud hvad mål man har så er det jo lettere at snakke sammen.

Hvad er dine mål med dit anlæg og dine plader ?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:

Gosh.

5 siders indlæg er gennemlæst og indrømmet, underholdningsværdien er ikke til at komme uden om. Man fornemmer virkelig Sillesens smil i mange af svarene.

Tak til Sillesen for oprettelsen af denne tråd og tak for at have afklaret et par væsentlig ting for undertegnede. Jeg er i besiddelse af et anlæg produceret af nogen af de 5-7 producenter der er i stand til at producere enheder der kan spille musik - Jeg har længe haft mistanken om at anlægget var rimeligt, men nu har jeg så fået bekræftet at det er Mi-Fi (musically fidelity) TAK!

Hvad er det nu for noget pis ? Har du ikke ører og mening selv, men sidder og venter på at en fortramper/luftguitarspiller velsigner dig ?

At jeg samtidig er mellem de 4-5 % af jordens befolkning der er i stand til at høre musik gør jo bare det hele perfekt, virkelig basis for noget A-holds / B-holds betragtning her. Vi må have det kategoriseret således at de 95% der ikke alligevel ikke kan høre noget kan få tvangsoverført eventuelle produkter i deres besiddelse til os i 5%s segmentet.

Vil det sige, at du nu er frelst ?

Tak for de underholdende indlæg - og det er bekræftende at se hårdtarbejdende producenter tage sig tid til at holde diskussionen kørende over 5 sider - RESPEKT!

MVH

Morten

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hejsa Redaktør

Man kan altid finde noget ud af sammenhæng og få det frem man vil, men læs lige igen hvad jeg skriver. Jeg mener stadig at hvis musikken svinger og man bliver underholdt så tænker man da ikke på perspektiv og derfor er det ikke vigtigt, men derfor er perspektiv da en faktor man kan lytte forskelle i, for trække egen mening ned over musikken omkring hvordan perspektivet skal være er direkte farvende.

Den med mono er sku god jeg tror næste gang jeg skal demo tager jeg en øre prop med til ”HIFI” lytteren så lytter han i mono og bliver derfor ikke forvirret over perspektivet.

Tak for denne gode tråd og denne fede side og dam den er en time sluger.

I princippet er påstanden om MS højttaleren og Diva egentlig rigtig nok og derfor må det kaldes et sandt udsagn.
Hvad der derimod er langt ude, er de proportioner du sætter dette i.
MS er blødt op i relation til Diva, men Diva er også barsk. Der laves jo generelt slet ikke sådanne højttalere, det holdt man op med, da LPén forsvandt som eneste lydkilde i hjemmene.
I øvrigt vil jeg sige, at spændes der god elektronik på (hvor man så skal finde den henne i disse dage aner jeg ikke), så er MS serien heller ikke nogen flødebolle HT, set i relation til resten af markedet, den er det såmænd kun i forhold til Divaén.
Så jeg synes ærligt talt ikke du kan være bekendt at hænge producenter ud på den måde.
Jeg har f.eks. ikke skrevet en eneste linie om, at jeg har siddet her hos mig, MED VIDNER, for den sags skyld, og lyttet til en meget velkendt engelsk CD maskine til en udsalgspris på kr. 150.000 (det samme som 3 sæt MS4-5 stykker), og kunnet konstatere, at ikke alene er det en dræbende sløv sag, der er begravet i snasket bulder og overfladisk diskantgengivelse, men den glemmer såmænd også 20% af de informationer der beviseligt ligger på skiverne.
Og så taler man om musikgengivelse?

Jeg kalder det flødebollelyd, som kun alt for tydeligt stammer fra FET´s i signalvejen, og som iøvrigt kan købes for mindre end 10% af prisen hos andre. Jeg kan alene fremhæve den flotte finish på den maskine. Men den slags bliver der ikke skrevet meget om, for når det er så dyrt, så skal det jo være godt - forstås.

Og her er vi netop ganske centralt inde på, hvorfor et par MSér ofte lyder som de gør - gyngeheste elektronik, som jo næsten er det eneste man kan få, men giv bare HTén skylden, det er jo så moderne at slå budbringeren ihjel.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

MS5 diskussionen hører ikke hjemme her. Jeg synes dog, jeg har en fremragende begrundelse for at vælge den, da valget bygger på reproduktionen af min egen musik, hvor jeg kender ALLE musikalske detaljer - primære som sekundære. Det er de færreste beskåret at have så kendte referencer.  Jeg tror, du blokerer en lille smule eller også har du aldrig hørt dem med det rigtige gear foran spille musik, hvor du kender alle aspekterne i kildematerialet fra musikalitet til optagerum. Samtlige optagelser er uden een eneste effektbox - ikke engang en svag rumklang.

Se her slår du sømmet lige på hovdet.

Og det bekræfter alle mine tanker. Du har EN præference og det er din egen musik og denne ENE STIL presser du ned over anlægget, hvilket føre til en EGENLYD der passer til dine plader. Din tolkning passer jo højest sandsynlig ikke på alle andre plader eller det udtryk andre musikere ønsker at får frem og det er jo derfor jeg går op i forskelle. Når du lytter HIFI ser jeg det sådanne at du ikke er kommet ud af studiet endnu og derfor tuner du stadig på lyden med dit anlæg i din egen lille musikalske retning og det føre til egen lyd.

Selvom du selv har lavet musikken tror jeg ikke på at du kender til den farvning mikrofonerne eller kablerne til optageren har tilført musikken og det kompensere du for med dit HIFI anlæg og det føre til farvning kan du følge mig der ?

Du er tilfreds det er jo godt men HIFI tor jeg ikke det men det er helt sikkert BrunoFI

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Afslørende eller ikke afslørende......

Mit bud på hvorfor en del dårlige plader lyder super dårligt på nogle anlæg er at disse anlæg er afslørende...  for afslørende!

Nogle producenter af high-end hifi er så fokuserede på at hente detaljer ud af materialet, og smaske disse lige op i kraniet på lytteren. Udstyret er langt mere afslørende end det man havde da man lavede skiver for 20-30 år siden, og derfor afslører man faktisk ting, som ikke var tiltænkt fra kunstnerens side.

Jeg siger ikke at detaljer ikke er ønskeligt, men hvis man er uheldig med kombinationen af udstyr, så kan man virkelig komme ud i en situation hvor det lyder mere af detaljer og teknik end musik.

Et eksempel herpå kunne være kombinationen af revel og ML. Jeg synes at disse produkter hver for sig lyder ok, men tag en ringe indspilning med en lidt hidsig diskant omkring s-lyde, så bliver kombinationen fuldstændigt ulidelig at høre på. Musikken går helt i fløjten.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum