Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Øv øv øv og atter øv.Jeg er enig med jonas af hans

beskrivelse af Dali MS

MVH

LOL og den er endda rigtig min beskrivelse. Wee en der er lidt enig så er der jo håb forude jeg skal blot være mere standhaftig nu

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Et simpelt spørgsmål der kan afklare om du er til Hifi eller til musik.

Spiller du og kan du leve med plader der er dårligt indspillet, men hvor musikken er god!?

Og misforstå mig ikke jeg vil også helst have at det hele er i orden... men det er det bare ikke altid!

Vi er vel enige om at der fortsat er utroligt mange plader, der er ufatteligt ringe lavet i studiet. et faktum der faktisk ikke bliver bedre af at man får et bedre anlæg - snarere tværtimod.

Man ser imidlertid ofte at folk herinde taler om gode plader og det er mere optagelsen end kunstneren og musikken der er tale om! 

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Et simpelt spørgsmål der kan afklare om du er til Hifi eller til musik.

Spiller du og kan du leve med plader der er dårligt indspillet, men hvor musikken er god!?

Hvis musikken er GOD så er det da ikke en dårlig indspildning . Nogle plader er dog dårlige fordi det er lavet så ringe at musikken og alt andet dør det ryger blot ud i skralleren.

Og misforstå mig ikke jeg vil også helst have at det hele er i orden... men det er det bare ikke altid!

Vi er vel enige om at der fortsat er utroligt mange plader, der er ufatteligt ringe lavet i studiet. et faktum der faktisk ikke bliver bedre af at man får et bedre anlæg - snarere tværtimod.

Yep men lyt også til musikken.

Man ser imidlertid ofte at folk herinde taler om gode plader og det er mere optagelsen end kunstneren og musikken der er tale om! 

yepper og det er en fejl jeg har plader med kunstere som måske ikke er de bedste sangeren men man høre de ligger liv og sjæl i sangen så er det da oki.

SATMIT 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hatten af for redaktøren, det er meget spændende læsning
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Ja er det ikke dejligt at kunne skrive sammen ude at prøve at ødelægge noget.

Hvad er dit indput til hvordan man lytter musik ?

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Til Satmit,

Jeg har mange utroligt dårligt optagede albums, som jeg spiller med stor glæde. Men jeg smed mine Mobile Fidelity gulddiscs ud, da jeg syntes at de originale Steely Dan albums var bedre end MFSL udgaverne.

Iøvrigt vil jeg give dig ret i at de fleste dårlige optagelser lyder endnu dårligere på highend. Jeg tilskriver dette en simpelt faktor:

De fleste highend konstruktører fokuserer ikke på musikken men på selve optagelsen (rummet mv)

MEN ! Jeg vil vove at påstå at dette ikke er tilfældet med vore produkter. Vi bruger lang tid på at få produkterne til at fokusere på musikken, således at kan man f.eks lide Beatles, ja så er det Beatles' musikalske kunnen der står i forgrunden, ikke begrænsningerne i 4spors optageteknikken.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

hej

sikke en meningsudvekling!

nogle vil ha' "hurtige, musikalske og farvede" systemer og vi andre vil ha' hifi, som er forkortelse af high fidelity, hvilket betyder høj troværdighed.

kan i ikke bare lytte til fodtramp og lade være med at prøve at "omvende" andre?

i er næppe smartere end os andre, men derimod utroligt afklarede (faktisk lidt som nogle religiøse bevægelser)

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

...sikke en meningsudvekling!.....

Meningsudveksling er godt. Hvis man lytter og er åben for andres mening, kan man lære noget.

brorlille skrev:

...kan i ikke bare lytte til fodtramp og lade være med at prøve at "omvende" andre?....

Hmmmm nu er dette jo et debatforum. Det ville blive lidt kedeligt hvis vi lod være og blot lyttede til fodtramp.

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jonas skrev d. 15.januar:

Jeg kan ikke huske jeg har skrevet at jeg er liglad men perspektiv men jeg nægter altså at bruge det som måle pind om rigtigt og forkert.

Jonas skrev d. 13.januar:

Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.

Tag nu en beslutning....

MS5 er den højttaler, der gengiver mine knap 20 masteroptagelser af min egen musik bedst. Det er den højttaler, der præcist afslører det rum, jeg stod og spillede guitar i, det rum, hvor jeg lagde trommesporet, det rum, hvor jeg indspillede med min Yamaha bas.

MS5'erne reproducerer desuden den tonale balance og dynamik så præcist som jeg kan opnå det idag til prisen. De formidler mere end nogen anden højttaler i prisklassen den soul, timing, tempo, rytme og melodi, jeg ved ligger på masteren. Men det kræver samtidig, at det øvrige udstyr understøtter processen.

Det er helt sikkert, at vi ikke ved, hvad der ligger på CD'erne i form af variable fra optageudstyr mv. Det betyder, at vi hver især må finde vore egne referencer for, hvad der lyder mest rigtigt i vore egne ører. Det har intet med gætteri at gøre.

Det betyder samtidig, at vi er forbandet nødt til at acceptere det indhold, der nu er landet på CD'erne. Det bliver ikke anderledes end musikere, producere osv har besluttet ud fra den til enhver tid eksisterende teknologi.

Men jeg er da superlykkelig, når jeg løber ind i en CD, hvor musikken bare rykker og alle de musikalske parametre, der er dine og Sillesens primære fokusområder er i topklasse. Jeg vil bare helst ikke undvære muligheden for at sætte musikken på plads i lydbilledet.

Væsentligst (endnu en gang) er, at jeg og mange andre gerne vil have lov at opleve BÅDE musik og de sekundære parametre, som VI finder det bedst. Vi vil ikke nedgøres og procentueres som musikanalfabeter. Til gengæld accepterer vi fuldt ud, at I vælger at vægte det samlede antal parametre i musikken anderledes.

Personligt vil jeg have det anlæg, der giver mig så meget af både musikalske egenskaber og perspektiv , som reproduktionsteknologien og min tegnedreng tillader. Hvad det anlæg så består af, er MIT valg foretaget ud fra mine præferencer - præcis som du og Sillesen har valgt jeres anlæg ud fra jeres præferencer. Jeg kunne dog aldrig drømme om at dømme jer som musikanalfabeter af den grund.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

hej zaka

du har selvfølgelig ret - man skal kunne diskutére.

jeg mener blot at nogle indlæg er meget "jeg alene vide" og nedladende.

nu er der snakket meget om procenter osv. - jeg tror kun der er ca. 10% af producenterne, som laver seriøse produkter og her i dk er der efter min mening kun et par stykker (ortofon og vitus)

og husk når ovenstående kommentéres, det var ikke undertegnede, der startede med at være tendensiøs.

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

jeg mener blot at nogle indlæg er meget "jeg alene vide" og nedladende.

Jamen det er jeg da enig i. De indlæg springer jeg over (næsten da) ;o)

Men det står selvfølgelig dig frit for at kommentere disse "jeg alene vide og nedladende" indlæg.

Det vil bare være nemmere at læse og din pointe ville stå klarere, hvis du ville referere til disse indlæg istedet for at skrive et indlæg der rammer generelt.  

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hvis vi et øjeblik tager Jonas’s briller på og ser på debatten, er det et yderst pauvert resultat. Et sted mellem 95-98 % af deltagerne fatter ikke en brik af hvad Jonas mener, og blandt dem der forstår ham, er det kun 2-3 stykker max, der hænger på….

Nu ville det jo være let at afskrive Jonas og tråden, men ”desværre” har Jonas ret.

95-98% af alle hifi entusiaster hører ikke på musik, men på alt muligt andet.

95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke høre musik.

95-98% af alle hifientusiaster kan hører musik når de starter med deres interesse, men denne evne forsvinder hurtigt.

95-98% af alle hifientusiaster kan lære at høre musik igen, hvis de gider være åbne, tolerante og positive.

Et tåbeligt indlæg fyldt med tåbelige postulater. Jeg kan fint følge Jonas et stykke af vejen - men at bruge det som grundlag for at komme med antydninger af om jeg er i stand til at lytte til musik er efter min mening ganske afsporet.

Jeg bliver næsten så provokeret af dit indlæg, hvilket jeg formoder også er meningen, at jeg kommer til at tænke på det Densen anlæg jeg solgte fordi jeg ikke kunne holde ud at høre musik på det.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Til Redaktøren,

Efter dit indlæg, ser jeg også klart flere ligheder.

Når jeg taler (negativt) om perspektiv taler jeg om denne ekstreme fokusering på hvor PRÆCIST sangeren f.eks står i lydbilledet. Der var på et tidspunkt et indlæg herinde, hvor een skribent spurgte til præcist hvor i lydbilledet en sangerinde stod på et bestemt nr. (det lød nærmest som skulle svaret gives på millimeter). En sådan pinen perspektiv ud synes jeg er ekstrem (på nær i en udviklingssituation). Og det blev sat mere i relief af at der på intet tidspunkt havde været et eneste indlæg om selve musikken....

Men perspektiv har altså intet med selve musikken at gøre. Hvorfor kan vi f.eks høre at Caruso er en fabelagtig sanger ? er det på grund af den suveræne optagelse, som man kan høre på enhver pladespiller der kan spille 78mono ? (i øvrigt coooolt at Rega laver en maskine til 78ere !) Nej, vi kan høre Caruso er god, fordi vi kan høre hans kvaliteter som sanger. Hans evne til at bruge stemmen som et instrument, med betoninger, bevægelse, kælen for ordene, syngen igennem og hele følelsesregistret. Og på nogle highend anlæg fremstår dette mere tydeligt end andre !!!!!!!!!!!!!!!

Samtidig vil jeg også hellere høre Wiener Filharmonikerne spille Mozart stående på en pløjemark i vestjylland, end jeg vil høre Stenløse husmorforenings pensionist afdelings amatør symfonikere spille i Concertgebou...

Med andre ord, jeg vægter musikken over f.eks det fremragende perspektiv i Concertgebou.

MEN allerhelst vil jeg da høre Wiener Filharmonikerne i Concertgebou. Det er også derfor jeg skrev min rangordning:

1) Få musikken på plads

2) Få hifi på plads

Jeg er desværre ikke enig med dig i at de fleste brugere med 2 anlæg herinde, kan høre det jeg kalder musik. (timing, rytmen, melodi, etc etc)

Det er egentligt let. Se på ovenstående eksempel med pløjemarken kontra Concertgebou. 95% af alle hifi freaks vælger Concergebou. Se på en optagelse som "Jazz at the pawnshop".... Elendigt band.... men f**k hvor er der solgt mange til hififreaks rundt omkring i verden, grundet den eminente optagelse.

Jeg har sågar talt med hifi freaks der i ramme alvor fortalte mig at de ofte sad med en kold bajer og nød denne optagelse. (håber de drikker noget sprøjt fra en grænsekiosk..).

Med hensyn til det med at have forståelse for andres synspunkt, er der da ingen tvivl om at jeg forstår hifi entusiasterne.

Men om de så forstår mig når jeg taler om musik, er en anden sag. De fleste af reaktionerne tyder ikke på det, og så er vi jo ved en af kernerne. Har de ret fordi de er mange og ikke forstår mig ? eller har jeg ret på trods af at jeg er (næsten) alene ???

Det var derfor jeg havde eksemplet med Galilei. Han var også alene med sit synspunkt om at verden var rund…men … hvis du stiller dig op til eksamen og siger jorden er flad i dag, skal du nok ikke regne med at komme videre i uddannelsessystemet.

I udlandet rasede denne debat i udlandet for 15-20 år siden, hovedsageligt i England. Og det har givet engelsk hifi et ekstremt skub fremad og samtidig ændret folks perception af musik og highend på helt fundamental vis.

Vi kører ofte seminarer hvor vi har f.eks 20 Engelske forhandlere og deres personale i Esbjerg, for at lytte. Og der er da lande hvor det at lytte til musik er langt langt mere fremme end hifi lytning i Danmark.. Englænderne er godt med, sammen med f.eks. Italienere, Spaniolere, Franskmænd og Grækere. (jeg tror det skyldes deres ”folkesjæl” hvor passion er en ting der udtrykkes mere end herhjemme).

Vi har yderligere afdækket det statistisk for at have bedre hold i folks opfattelser. Det foregår selvfølgelig på en videnskabelig korrekt måde. Det er sket i forbindelse med diverse demonstrationer. Og delvis i forbindelse med de spørgeskemaer der ligger i kassen, når man køber et Densen produkt.

Jeg mener ikke det gør mig til dommer over folk herinde. De må principielt mene hvad de vil, og det må vi også. Og er alle enige bliver det en klub af rygklappere, og drønkedeligt ! OG skulle det ende med at der bliver flyttet et par brikker som følge af debatten, vil det da bare være glædeligt  (vi tager alt med  )

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

De fleste highend konstruktører fokuserer ikke på musikken men på selve optagelsen (rummet mv)

MEN ! Jeg vil vove at påstå at dette ikke er tilfældet med vore produkter. Vi bruger lang tid på at få produkterne til at fokusere på musikken, således at kan man f.eks lide Beatles, ja så er det Beatles' musikalske kunnen der står i forgrunden, ikke begrænsningerne i 4spors optageteknikken.

Interessant. Ud over den skjulte reklame i indlægget er der basis for en reel undersøgelse. Lad os skrive til alle de producenter, der har produkter i den bedre klasse på markedet i Danmark og høre, hvad deres filosofi er:

Fokuserer gengivelsen fra Deres produkter på mest optagelsen (rummet) eller på musikken ?

Vi kan uddybe spørgsmålet lidt, så den, der skal svare, ved, hvor det er, vi vil hen. Uanset hvordan svarene bliver, vil det være lærerigt... Men jeg har en lumsk mistanke om, at svarene vil ligne hinanden en del....

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
He He fed debat når man ikke lige har andet at tage sig til !! Total griner

Hehe ja, for de vil alle sammen stadig have ret.......det er sgu ikke let at diskutere de samme ting på nye modificerede måder!

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Til Redaktøren,

Nu begynder det altså at blive morsomt, jeg har i ALLE mine indlæg herinde sagt at et anlæg skal kunne spille BÅDE musik OG hifi.

Nu skriver du så: "Væsentligst (endnu en gang) er, at jeg og mange andre gerne vil have lov at opleve BÅDE musik og de sekundære parametre, som VI finder det bedst."

Jamen det har jeg jo hele tiden fået på puklen for at sige....gå gennem samtlige mine indlæg herinde og du vil se at det netop er den røde tråd i dem.

Thomas Sillesen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Alex E Nielsen skrev:

Ja er det ikke dejligt at kunne skrive sammen ude at prøve at ødelægge noget.

Hvad er dit indput til hvordan man lytter musik ?

Smid en god plade i spillen, skru op på passende niveau, læn dig tilbage og nyd musikken og INTET andet - hvor svært kan det være?

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Til redaktøren,

"Tak" for at jeg får skudt i skoen at der er tale om skjult reklame, jeg tror læserne af denne streng er så kloge at det er gået op for dem at jeg er fra Densen  

Thomas Sillesen

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Det var derfor jeg havde eksemplet med Galilei. Han var også alene med sit synspunkt om at verden var rund…men … hvis du stiller dig op til eksamen og siger jorden er flad i dag, skal du nok ikke regne med at komme videre i uddannelsessystemet.

Jorden er en smule fladtrykt, altså sådan nærmest oval.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Buddy..

Jeg vil have mine skolepenge tilbage

Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes