Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Svend Hansen skrev:
Til Kurt Von Kubik

Jeg er blevet nysgerrig. Kan jeg bede dig om hvad det er for nogle kabler du benytter og gerne med lidt definition på dem.

Som du nok ved har jeg selv kabler af ældre årgang som på mange områder stadig er referencen

jeg har ikke i øjeblikket så meget tid til at følge med på nettet, men når jeg har er det altid en fornøjelse at læse dine indlæg.

Med venlig hilsen
Svend

Hej Svend!
Efter min gamle huskemaskine, så bruger du Gryphon Lifeline, som er en variant over Furukawas PCOCC kabler - am I right?
Jeg har bl.a. Fuukawa, men mit yndlingskabel er VdH D501/502. Det laves ikke i min variant mere, nu er det blevet et hybrid kabel, som jeg desværre ikke kender særlig meget til. Hybriderne plejer dog at trække i den "pæne og velopdragne retning". Der findes dog ét, som virker lettere dragende, nemlig D501 Hybrid Silver, som er en ren sølv udgave af samme kabel, men stadig hybrid.
D501 blev fra begyndelsen lavet til brug mellem tonearm og step-up + i mikserpulte. Det har således fremragende egenskaber ved lave signalniveauer. Hvis man så snyder lidt, og bruger begge inderledere til fremføring af signalet og skærmen til retur, så får du kablets egenskaber serveret meget direkte. Lavniveau og nuancering i en klasse helt for sig selv, samtidig overføres vildskaben og dynamikken forbløffende kontant og uhindret. Der er fuld skrue på det kabel. Anvendes det på den gængse vis, med en inderleder til fremføring og den anden til retur, da mister det på linelevel sin dynamik og voldsomhed, jeg tror tværsnittet bliver for lille.
Kablet har i mange år været anvendt af SME, som leverede det sammen med series V. Enkelte har skiftet til andre kabler på det sted, så man kan være heldig. Ellers er det vist passé med det.

Jensen havde dog ét med tonearmsstik på en gang for et halvt års tid siden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=LGrau]

Hvis man virkelig skal gå efter mest korrekt lyd, skal man gå systematisk tilværks og ikke bare tage produktet som lyder bedst i den sammensætning man har P.T.

Her er du inde i kærnen af noget af det der diskuteres her og der er så stor uenighed om!... ( og hvor folk snakker forbi hinanden!)

Nogle ønsker en bestemt type lyd!.. hvad enten det er den "Engelske" vareme lyd eller en mere monitor præget analytisk lyd..  så er der rør og analog ( vinyl )folket der er noget helt for sig selv...  her imellem er der mange varianter af lyd og klang filosofier..  og alle kan betegnes som en og anden form for "designer" lyd, eller producent lyd filosofi!...  

Her er der under udviklingen af udstyret taget mere hensyn til det subjektive i det hele.. og det er om det "swinger" på den ene eller anden måde, og med har en hvis varme eller glød i lyden eller en og anden "kæphæst"  den enkelte producent nu har!..  nogle kalder det at de går efter det musikalske, andre fodstamp ogsv.. osv...

Altså om det i den enkelte producent lyder GODT!! mere end om det nu virklig ER! en tilnærmelse det korekte! det neutrale og "usynlige" altså en gengivelse der er så ufarvet som muligt og forholdet sig så korrekt og ærligt til kilde materialet som muligt!??

Hvad der lyder godt og musikalsk og swinger, samt giver fodstamp og her ved stor troværdighed! for den enkelte er stærkt individuelt og baseret på enkeltes opfattelse af hvad det skal til for at opnå dette!?..   altså ganske subjektivt!!

Hvad der er godt!! er subjektivt! hvad der er rigtigt er IKKE!! ( eller burde ikke være MEEEEEN her er dog også en lille flue i suppen! da den enkeltes opfattelse af det rigtige og korekte er lidt subjektiv også! men her er der dog en del måle faktore og tekniske hjælpe midler der hjælper et lille stykke af vejen!.. men subjektivitet kommer vi aldrig som mennesker uden om så længe vi har med noget der ikke kan måles og vejes samt beregnes 100% og lyd opfattelse samt musikalitet mm. kan ikke dette!! måske 99.99% men de sidste brøker levner spillerum nok til subjektivitet!... MEN! man kan komme langt i tilnærmlsen det korekte! længre end de der slæt ikke tagr hensyn til dette eller gør det i mindre grad!!)

Der er så de der med alle midler forsøger at opnå det mest korekte rent teknisk..  og det mest ufarvede og neutral!! dette er et erklæret mål! mere nd subjektiv fodstamp!!...

Her skiller "vandene"!! og meningerne og hvilken "lejer" men tilhøre!!..

Den subjektiv gode mere designede lyd, der mere forholder sig til hvad den enkelte syntes lyder godt!!

Eller de der søger SANDHEDEN!! og det neutrale og ufarvede!... og en så stor som mulig tilnærmelse dette! ( eller den enkeltes opfattelse af dette!!)

Når jeg i prntets skriver : den enkeltes opfattelse af dette, altså neutralitet og sandheden skyldes det at dette også er noget subjektivt som jeg tidligere har været inde på!  derfor kan den mere frvede "designer" lyd af nogle sagtens opfattes som rigtig og neutral!..  og dette gør debatten og hele emnet endnu mere forvirende og giver ndnu støre menings forskelle!..

Det at søge den korekte lyd er i bund og grund lidt af en utopi!! da hvad der er den korekte lyd er subjektivt! og styret af den enkelte opfattelse af hvad der er dette!!

Så det hele er lidt af en illusion!..

Det mest korekte udstyr er sikkert det der forvrænger mindst, har mindst tab og har størst liniaritet!...  MEN!! det er ikke nødvendigvis DET! der i ens øre lyder bedst!...  det er netop fordi teknikken tillader inden for de tækniske begrænsninger og tollerancer der idag er, lidt spillerum for farvninger INTET! er forvrængnings & tabs frit!.. derfor er der farvninger!.. og disse giver afvigelser fra det korekte og virklighedn!...  så hr kommer det videnskablige og tekniske til kort! og der kan ikke længere måles, vejse og beregnes!..  det subjektive tager over!! og det er vores øre!.. ( og hjernen bag disse samt dennes opfattelse )

Derfor vil der være stor uenighed om hvilket udstyr der kommer nærmest det neutrale! for opfattelsen af hvad der er neutralt er divergerende og derfor subjektiv!!..

JA!! hvem har sagt at det skulle være nemt???...

Hvilket bringer os til der der her under står! :

Problemet er selvfølgelig hvis man i sidste ende ender med noget udstyr hvor man ikke kan holde ud at høre musik på...

Det er lidt essensen!! man kan gå efter det tekniske udelukkende!! og her vil mange ende med noget de personligt finder redselsfuldt!!...  her kommer det subjektiv valg så ind!!

At vælge hvad ens egne øre diktere lyder godt og mest rigtigt!! og dette er subjektivt!!

Og det gør vi alle mere eller mindre bevidst!... om vi er til den ene lyd filosofi eller den anden eller om vi går og søger det neutrale og rigtige..

Det drejer sig i sidste ende om hvad og hvor meget der skal til før vi hver især opfatter noget som det ene eller det andet alt efter hvad vi mener er det mest rigtige eller det bedste!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Har lige læst disse ca 21 sider, sikke en omgang, til tider fair, til tider langt ude, så jeg sidder med en fornemelse af at det åbenbart er lige meget hvad for et setup man har (Bilka eller D****n), så man stadigvæk problemer med kilde/lyd/rum/kabler/sig selv, for hvis det koster 50.000;- pr kabel og der skal 7 monoblokke(a 450.000;- stk) til er surrund setup og hvad der skal til......puha.

Lige pludslig bliver jeg MEGET glad for det JEG har. skal da osse ha' mere og bedre, men bare stille og roligt.

(Og har lige købt et Horn-orkester som spiller ude i min opgang, ingen kabler, ingen D/A'er, ingen diskutioner, de spiller bare, senere skal de instaleres i mit badeværlese. )

Tråden startede med % og jonas (han har da i det minste en mening) lidt vin og så japanske violin'ister så det understreger vel at det er, hvordan man høre det (skal lige fjerne lidt ørevoks) men måske er thomas sch...... bare på et højre plan end os andre, og skulle vi så ikke bare lade ham være der.

PS; kan godt lide Jonas'es tråde, da de nemlig skaber lidt debat

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Enig med dig i at Jonas og andre skaber lidt debat, og dette er jo et debat forum!..  uden debat ville her være kedeligt!!..

Mange brokker sig over div dsikutioner og tråde og eventuelle gentagelser af emner mm.  andre kaster sig ud i debatten! hvor somhelst og om hvad som helst og så ofte som helst!!... 

Gider man ikke at være med eller syntes det er kedligt eller dumt eller hvad ved jeg!??... er det jo så dejlig nemt at blot lade være og hoppe let og ellegant over tråden!.. 

Så hvorfor brokke sig!!!?????

Selv om det i mange tilfælde er ganske formålsløst og imange gange en gentagelse af tidligere debatering mm. så finder jeg det da ganske fornøjligt!..

Og jeg gør da mit til at prøve at holde "gryden" i kog, ved at kommentere ud fra mine holdninger hvor jeg finder det nødvendigt og påkrævt!...

Jeg finder det ganske fornøjlig som tidsfordriv når man nu aligevel sidder og i stunder ikke har andet at tage sig til..

Og der kommer sommetider lidt brugbart ud af det og mange synspunkter og betragtninger vender og drejes..  ganske lærigt og underholdene til tider..

Så jeg syntes det er hærligt med lidt debat uanset om hvad og hvor mange gange!.

Er der nogen der ikke gider det eller finder det idiotisk kan de bare hoppe vidre og ignorere det!..

mvh.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Most people wouldn't know music if it came up and bit them on the ass.
		-- Frank Zappa

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
		-- Frank Zappa

Gælder det også Beethoven f.eks. ?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hvad der er god musik er lige så subjektivt som hvad der er god mad eller drikke!! eller hvad der er pænt eller ikke!..

Det afhænger af smagsløgene der smager, øjnene der ser! ørene der lytter og sindet / hjernen bag!...

Længere er den jo faktisk ikke!!

Samme gælder hvad der er mest rigtig / troværdige og eller bedste lyd!??

I øvrigt!!

Meget zappa lavede var noget ganske stygt l**t!! at høre på og eneste værdi var den underholdnings mæssige i teksterne!!...

Så meget for hvad Zappa har udtalt!!!

Og som så rigtigt nævnt af Kurt K. set i lyset af klassisk musik mm. så skulle han ( Zappa) nødig udtale sig om hvad der er musik og eller god musik!!

Men det er så bare MIN! mening...

mvh.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Samme gælder hvad der er mest rigtig / troværdige og eller bedste lyd!??

Citat miju

Her er det kun det sidste der er rigtigt, altså hvis man syntes det er den

bedste lyd for en personligt, vil det vel være grinagtigt at påstå man tager fejl.

MEN det kan man godt til det første, mest rigtig/ troværdige lyd. At påstå

at man ikke kan syntes jeg til gengæld er grinagtigt.

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Modifix skrev:
		-- Frank Zappa

Gælder det også Beethoven f.eks. ?

He he - Zappa havde ikke den store respekt for de gamle komponister. Efter hans mening var det bare bestillingsarbejde forandlediget af en eller anden rig fætter.....

Men ovenstående citat går nu mere på hans frustration over at flertallet af de amerikanske musik-forbrugere lader sig nøjes med det bras som fik airplay i radioen (læs: hans egen musik fik stort set ingen airplay).

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

"All the good music has already been written by people with wigs
and stuff"

Frank Zappa.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

- "Jazz is not dead...it just smells funny" (hmm jeg kan se at jeg skal have rettet min efterskrift )

- Stupidity is the basic building block of the universe.

- There is no hell. There is only France.

- Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid.

- Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?

- Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
FZ: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"

- Without deviation from the norm, 'progress' is not possible.

- The people of your century no longer require the service of composers.
A composer is as useful to a person in a jogging suit as a dinsoaur turd in the middle of his runway.

- There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another.

Frank Zappa.

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Zaka wrote:

"He he - Zappa havde ikke den store respekt for de gamle komponister. Efter hans mening var det bare bestillingsarbejde forandlediget af en eller anden rig fætter....."

- det var det skam også. Vi har i dag blot lidt svært ved at fordøje dette faktum.

Dette selvfølgelig sagt uden at forklejne datidens håndværk, der lader nutidens ditto væmmeligt meget tilbage at ønske...

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
He he - Zappa havde ikke den store respekt for de gamle komponister. Efter hans mening var det bare bestillingsarbejde forandlediget af en eller anden rig fætter.....
Yepper! De fleste værker blev bestilt af Hertug diller daller, Kong fidelifut, Kejser von Rundstyk el. lign.
Føst i romantikkens tid, blev det mere almindeligt, at komponisterne klarede sig selv og ernærede sig ved koncertopførelser for folket.
Ikke at det ikke skete før romantikken, men i det 19. århundrede blev mange småstater afløst af større enheder (Bismarc i Tyskland og Garibaldi i Italien f.eks.) Det levnede knap så mange kunder til komponisterne.
Til gengæld blev der i denne periode opført i hundredevis af operahuse i f.eks. Italien, fordi Verdi her havde sin storhedstid. Selv små flækker i Italien har forbløffende flotte og store operahuse.
De senere diktatorer købte ikke på samme måde værker hos komponisterne, Hitler elskede Wagner, Il Duche var vel mest til Verdi. Stalin købte en del musik hos eksempelvis Shostakowitch, der skrev 14 symfonier, hvor 7éren handler om belejringen og befrielsen af Leningrad (Skt. Petersborg).
I England holdt Elgar sammen på imperiet med sin Pomp and Circumstance, som lød fra mange struber under 1. verdenskrig. Soldaterne døde mere villigt, med hans sang i munden - Land of hope and glory, Mother of law. Jeg ved ikke hvem der skrev teksten, men det er da et mesterværk, som selv Zap Zap må bøje sig for. Millioner af unge mænd rejste sig af skyttegravene og kastede sig over tysken, som ikke havde dette våben. Fritz og Günther fik bøllebank, tyskerne manglede sikkert neun und neunzig luftballons.

Sjov drejning denne tråd har taget i øvrigt.
Densen er fløjet Zap Zap er landet.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

LOL...

Flot text Kubiksen.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

LOL...

Flot text Kubiksen.

Hej Schelde!

Tomosen startede ved første spark i morges

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

- Ja, så er det svært at bede om mere. Det skulle da lige være, at dysen stod så perfekt, at et ladetryk på 4,5 Bar blev tilladt.....
Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle !

En rigtig interessant debat, som det er meget spaendende at laese som helt ny inden for verden: "at sammensaette den perfekte formidler af sin yndlingsmusik", (hvilket er svaert naar man nyder at hoere paa alt mellem Bamse og kylling soundtrack  til Goth Metal, Pop til Rock, Klassisk til Jazz...der er elementer i det hele jeg godt kan lide...)

Og naar man saa adskiller HiFi og Musik anlaeg, og paastar at man har et produkt der kan spille baade HiFi og Musik...hvilket jo maa vaere det ultimative og saa til sidst krydrer det hele med ens personlige oplevelse af formidleren...saa er det meget svaert at naa til enighed...hvilket jo heller ikke er meningen med en debat ...men hvilket heller ikke goer det lettere for os newbs at koebe et pissegodt anlaeg, som man bliver 100% tilfreds med i alle de musikgenrer man lytter til!

Saa her kommer spoergsmaalet:  Hvad goer man naar man vil hoere paa alle jeres forskellige produkter, for at hoere hvilke af dem der falder bedst i ens smag, og derfor skal have fat i ?  Og hvordan finder man ud af om man er mest til HiFi- eller Musik-siden af "musik som helhed"  ...  er det nok at vide at man vil have gaasehud , skraale med , spille luftguitar  og rokke under hele cd'en ?

Hold nu kaeft hvor jeg elsker musik ...  jeg skal "bare lige" have fundet den rette formidler  hvilket aabenbart absolut ikke er let!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev

Hold nu kaeft hvor jeg elsker musik ...  jeg skal "bare lige" have fundet den rette formidler  hvilket aabenbart absolut ikke er let!

Du har ganske ret. De kære producenter vide ikke, hvad de gøre. Gode sager er uheld- hvilket ses af at det ikke gentages af den samme producent.

Der var undtagelser for mange år tilbage og måske også nu. Jeg har ikke hørt alt.
Simpelt er det ikke.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Du har ganske ret. De kære producenter vide ikke, hvad de gøre. Gode sager er uheld- hvilket ses af at det ikke gentages af den samme producent.

Og lad os så alle bede til, at det aldrig gentager sig - æ ow!
Wrrrrouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmm!
Så meget knald er der i Tomosén for tiden! Og det med skattepigen på bagsmækken .
Uhhhadada! den Yrsa gør mig tosset! Og så er der jo blewen en kende mere af hende med årene!

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Og lad os så alle bede til, at det aldrig gentager sig - æ ow! Wrrrrouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmm! Så meget knald er der i Tomosén for tiden! Og det med skattepigen på bagsmækken .Uhhhadada! den Yrsa gør mig tosset! Og så er der jo blewen en kende mere af hende med årene!

Du har fanme humor Kurt !

Vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes