Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Forsell er .. eller snarere var en high-end luft tangentialarm ... lavet af en svensk læge. Rigtigt guf ... et helvede at justere!

I øvrigt så må man jo sige, at meget er løst bare forstærkeren under alle tænkelige forhold kan lever strøm nok (Bemærk jeg sagde ikke alt er løst). En del af kritikken omkring tunge og umusikalske højttalere stammer også fra at forstrækeren ganske enkelt ikke kan drive dem!

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:
Nu har jeg fulgt denne tråd og er desværre også blevet hægtet af i svinget, men så vender Kurt Von Kubik tilbage med dette svar til Thomas, et svar som er meget fyldestgørende, tørre fakt's, lige ind til benet og igen snakken uden om.

Stor respekt til Kurt Von Kubik

Takker og bukker!
Det var også lige ved at Tomossen stod perfekt i dysen og var godt og vel driftsvarm

Medens i to tungekysser, hvad i alverden skal vi andre stille op så, vi vil gerne undderholdes en stund endnu. Kom nu igen, for pokker, drenge

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Medens i to tungekysser, hvad i alverden skal vi andre stille op så, vi vil gerne undderholdes en stund endnu. Kom nu igen, for pokker, drenge

Hej Master Jack!
Vi er nu da 3.
Hvis du er med på en rigtig slasker, så bliver det 4 og en veltrimmet tomos
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
jack skrev:

Hej Master Jack!
Vi er nu da 3.
Hvis du er med på en rigtig slasker, så bliver det 4 og en veltrimmet tomos

YES den er jeg frisk på, men mon ikke, adm. skrider ind så heheh

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hehe jeg tror sjovet er slut.

Nu sidder jeg med en Densen B-200 til test der skal nok blive sjovt. test kan læses senere hvis Densen tillader den må komme på minhjemme side.

Sillesen er jo Rask igen så nu gætter jeg på at han arbejder igen og ikke ligger i sengen og keder sig. Så der komme nok ikke svar i samme mængde. Jeg lytter musik og tester en masse så jeg har heller ikke tid til at fortælle hvorfor i tager fejl.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg tror der kommer lidt endnu!
Så mange er der nemlig ikke der køber Densen.

Nu sidder jeg med en Densen B-200 til test der skal nok blive sjovt. test kan læses senere hvis Densen tillader den må komme på minhjemme side.
Det lyder da spændende, jeg ville da også gerne høre noget nyere Densen, der er jo vist ikke forhandlere her i byen.

Sillesen er jo Rask igen så nu gætter jeg på at han arbejder igen og ikke ligger i sengen og keder sig. Så der komme nok ikke svar i samme mængde. Jeg lytter musik og tester en masse så jeg har heller ikke tid til at fortælle hvorfor i tager fejl.
Jamen jeg vidste ikke Sille var syg!
Så havde jeg måske været lidt flink eller måske - øhh næh det havde jeg nok ikke.

Hvorfor? hvem tager fejl?
I mange af livets forhold føler jeg du anvender den sunde logiske og ligefremme metode til at afgøre hvilken beslutning der er den bedste på langt sigt, eller er den nødvendige på kort sigt.
På HIFI området virker det derimod lidt til, at du tror på UFOér (Uforklarligt Fritopfundet Opspind).
Det er faktisk bevægelse i luft og elektroner der er under debat + digtalteknik.
Der er mange overraskende elementer af betydning i HIFI, men det er alene fordi man er for dum til at overskue og forudse dem alle. Det er simpel fysik, der skal gøre det muligt at nyde æstetikken af et kunstnerisk udtryk fra én eller anden der har noget på hjerte. Det skal endelig ikke selv begynde at lege kunstner. Det er i bund og grund princippet.
Hvordan man kan tro på, at man kan vurdere forskellen på input og output ved, at lytte efter melodilinien og rytmen er mig et mysterium. Hvorfor skal logikken undertrykkes?
En så direkte sammenligning mellem input og output som muligt må da være den nærmeste og mest logiske løsning på det observationsproblem.
Sådan ser jeg det.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hvorfor skal Densen give tilladelse til det?

Hvad med de andre ting du har testet og skrevet om på din hjemme side har du også fået tilladelse til det?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej Waal!Den konstruktion jeg tænkte på er med behørig hensyn til afstanden fra enhederne til lytteren og så med 1. ordens filtrering.Hvad er det i øvrigt du gør, for at få det smarte design på dine indlæg Jeg synes du lige burde rette det og evt. slette alt andet end den sætning du quoter, det ser grafisk mere hot ud, dog mister indlægget det akademiske strjf, som det har nu! .

Det smarte design er knyttet til Sillesens indlæg. Det må være et Densen design. Det genereres automatisk når jeg besvarer hans indlæg.

Måske en typografisk pendant til Densen lyden ?

Det eneste faselineære (fasedrej 0) højtalersystem der har været i produktion er B&O's Uniphase. Desværre spiller enhederne ikke synkront.

Duelunds systemer medfører at alle enheder har samme faseforløb (spiller i takt) men med lineært forløbende fasedrej (á 180 grader afhængigt af filterorden)

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Lad mig først sige at det unikke med eksemplet med valg af fødder, var den kompromisløshed der var anvendt i processen. Der er da mange andre der har vibrationsdæmpende fødder, men jeg tvivler på at der er mange der har gået så kompromisløs til værk i udvælgelsen.

Med hensyn til optagelser, går min kritik jo blandt andet på at du blindt acceptere 2 mikrofon optagelser, fordi disse er de bedste i dine øjne, uden at have en kritisk indgangsvinkel til det.

Hvis man skal have noget der bare ligner videnskabelig metode ind i den proces du ønsker at benytte, kan man ikke tage udgangspunkt i en enkelt optagelse og derfra evaluere noget som helst.

Når man bruger videnskabelige metoder, vil man bl.a. i en evalueringsprocess gøre følgende:

a)     Bruge et utal af plader, for på den måde at udjævne fejlene i referencegrundlaget. Det siger sig selv at I og med at der er fejl i alle optagelser, vil man ved f.eks at bruge 100 forskellige optagelser, opnå at man vægter fejlene og dermed udjævner disse over hele referencegrundlaget. I den forbindelse vil det være relevant at indføre en form for måleskema så man kan rangere og statisktisk behandle evalueringerne.

b)     Benytte sig af blindtest. Det er tydeligt at bruger man ikke blindtests, vil personlige preferencer uværgerligt spille ind, og dermed ødelægge vurderingerne. Dette er alment kendt, og en betingelse for enhver videnskabelig evaluering.

Generelt bærer alle dine og Asbjørns indlæg præg af at I har nogle personlige præferencer som gennemsyrer jeres holdninger til hifi, dette er for så vidt også helt ok, men det siger sig selv at hvis I ikke forholder jer kritisk til jeres opfattelser, så vil I på intet tidspunkt opleve en udvikling, men bare have en statisk tilstand.

I fokuserer udelukkende på benyttelse af 2 mikrofon optagelser, og regner så med at den hellige gral er velforvaret, uden at stille jer kritiske overfor jeres metode, og opnår at metoden på ingen måde kan kaldes videnskabelig.

Mit eksempel med lommeregneren havde intet med digitale data at gøre, men var ”bare” et eksempel på hvor galt det går hvis man ikke kender referencepunktet, som i en lommeregner er nul. Hvis dette referencepunkt (nul) konstant ændrer sig fra indspilning til indspilning, vil det svare til at lommeregneren konstant regner forkert, men vi kan ikke ”gætte” os til facit, da vi ikke kender fejlen.

Du spørger også hvad vi skal med det ekstra bit i vores + bit produkter. Jeg ved ikke om du har gidet sætte dig ind i Michaels 2 preprints til AES (4326 og 4327) derudover er der en ”lægmands udgave” på vores webside: http://www.densen.dk/Pressreleases/400XSpress.htm

Men jeg kan ikke se problemet i at man på en ret genial måde, matematisk tilfører kildematerialet den dobbelt opløsning i form af et ekstra bit. Hvis du virkeligt mener det er ligegyldigt, kan man jo også med den samme logik sige at så er det modsatte heller ikke et problem, og man kan mindske opløsningen, og så er MP3 jo pludseligt et acceptabel medie til high-end, og det tror jeg næppe du mener.

Med hensyn til Happies er det første gang jeg har hørt det, men at du kan kalde både Naim og Meridian for happies viser altså du roder rundt i det. For der findes nærmest ikke 2 engelske firmaer der er længere fra hinanden end disse 2 firmaer hvad angår lydfilosofi. At du så mener Densen tilhøre ”samme boldgade” gør det da ekstremt forvirende for mig… for de 2 firmaer er som nat og dag… !

Dit eksempel med at man kan få et kludetæppe til at blive til en helhed med briller i forkert styrke og med farveblindhed.. .Tjaee… jeg talte om at jeg ikke mente man kunne få noget til at blive bedre end masteren, men hvis du virkeligt mener at dårlige briller og farveblindhed er vejen frem for at opnå et resultatet bedre end masteren, må det jo betyde at for dig ville det være perfekt at være døv, for så kan du slet intet høre, ligesom man med forkerte briller og farveblindhed jo heller intet kan se ordentligt…

Du siger at ”det er noget utroligt sludder og fordomsfuldt ævl du der lirer af dig” når jeg taler om at de anlæg som du siger ”skærer ind til benet” medfører at meget god musik går tabt,  men jeg har i tidens løb hørt mange eksempler på anlæg, hvor hifi parametrene var nærmest perfekt men hvor musikken var totalt tabt med det resultat at det meste musik lød kedeligt og livløst.

Når du taler om at ”Madonnas lyd skal skabes, den anden skal blot gemmes til senere, der er en meget stor forskel på fremgangsmåde og ideal”. Så har du selvfølgelig ret i at der er stor forskel på om man vil lave en 2 mikrofon optagelse der gengiver et rum 100% som det var, eller man vil skabe musik på den måde Madonna gør. Hvis vi ser bort fra personlige preferencer med hensyn til om Madonna er en god eller dårlig kunstner, må vi konkludere at når vi køber en CD er det udtryk for hendes kunstneriske udtryk, og på den måde på alle måder ligeværdig med det kunstneriske udtryk som man opnår med 2 mikrofon optagelser. Forskellen er bare at man kan ikke høre rummet, der er tale om utallige takes etc etc, men selve det færdige produkt, er under alle omstændigheder som Madonna ønskede det, og som sådan må vi respektere det på lige fod med alt andet.

Du har helt ret i at Norah Jones langtfra er Blue Notes bedste indspilning, men det ændrer jo intet ved at kan man lide Norah Jones er man nød til at høre pladen med de fejl den har.

Og timing er præcision i rytmen, og det kan man da sagtens sige at ”det hedder blot at holde rytmen”, men det er vist mere flueknepperi, end det er fokus på det der var det centrale, nemlig at du mente det var et nymodens begreb. Men det at holde rytmen, eller timing, er altså flere tusinde år ældre som begreb, end f.eks stereoperspektiv og alle de andre hifi begreber, og det betyder da alt for musik, hvor stereoperspektiv i princippet intet betyder for musik !

Om andre bruger mere tid på udvikling end os ved jeg i sagens natur ikke. Men jeg kan da se at vi har forholdsvis mange udviklere i forhold til den samlede medarbejderstab, kombineret med at vi typisk tager omkring 3 år om at færdiggøre et produkt, hvilket vist trods alt er udtryk for en ekstrem stor fokus på udvikling i forhold til andre high end firmaer.

Men under alle omstændigheder viste mit eksempel med faselinearitet at der er mode i hifi, der er simpelthen målinger der i perioder bliver mere moderne end andre. Du er selv inde på at nogle mener det er vigtigere at enhederne summerer korrekt. Men man kunne også vælge at se på det som at det er lettere, end at gøre alle faseforhold perfekte ! Jeg tror man er naiv, hvis man ikke tror der er stor grad af mode i hvad der er vigtigt i målinger og fokus indenfor audioudvikling. Problemet er bare at med det samme man vælger noget, vælger man også noget fra…og det kunne jo være dette også var vigtigt for lyden, måske vigtigere end man selv tror.. !?!

Det glæder mig du kan høre andet end perfekte optagelser ! Og jeg kan da dele din begejstring for de tidlige Genesis, og vil da gerne også fremhæve ”The Lamb Lies Down on Broadway”, ”Trick of the Tail” og delvis ”Wind & Wuthering”. Men under alle omstændigheder er det glædeligt det ikke kun går op i optagelser men også musik !

Med hensyn til Quad 405 og målemetoden, har jeg da ikke afskrevet den. Jeg tror jeg på et tidspunkt skrev, vi brugte den, det er i hvert fald tilfældet.

Men Peter Walker var altså ikke en helt i High Fidelitys øjne grundet hans målemetode, som de var stærkt kritiske overfor. Til gengæld var de begejstrede for ESL-63, og det må da også siges at være et produkt der var et kvantespring fremad for elektrostatiske højttalere.

Iøvrigt har jeg sikkert glemt at besvare noget i nogle af dine indlæg, for det er jo ved at være en omfattende tråd

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn,

Det begynder at gå lidt i ring. Hver gang jeg skriver noget, vælger du at konstatere, at du mener at jeg gør det modsatte af hvad vi gør. Jeg skrev : Desuden er jeg ked af sige at du ikke har bevist noget for mig. Du hiver en ældgammel testmetode op, som om det skulle være noget nyt genialt vi ikke allerede bruger…”

Det bruger du så til at konkludere at du ikke har gidet udføre min test” Men jeg skriver jo netop ” som om det skulle være noget nyt genialt vi ikke allerede bruger…”  Men der fremgår jo netop heraf at vi OGSÅ bruger den. Vi bruger i øvrigt mange andre metoder, for at sikre os at personlige præferencer ikke spiller ind, og påvirker vores udvikling.

Det er også derfor at din modvilje mod blindtests er helt fejlagtigt. Kun på den måde sikrer man at præferencer ikke spiller ind.  At du mener du kender dig selv fuldt ud, er selvfølgelig prisværdig, men næppe helt sandt. Vi indeholder alle preferencer, og det er naivt at tro at man er klar over dem alle, mange af dem vil være skjulte for os selv.

Du erindrer sikkert da jeg lavede en demo hvor der blandt andet blev brugt en forstærker du ejede. Inden demoen havde vi haft en samtale, og i den forbindelse havde vi også diskuteret de ting denne tråd omhandler. Musik og HiFi. I den forbindelse mente du ikke at det var realistisk at vores mindste forstærker ville være bedre end din egen forstærker. Men da da demoen var ovre, var der igen tvivl, og jeg husker stadig tydeligt vores samtale bagefter, hvor du gav udtryk for at du var meget overrasket over at forskellen var så stor og så tydeligt. Du har min respekt for at anerkende forskellene (som vist også var tydeligt for de øvrige forsamlede, dette fremgik i hvert fald af de spørgeskemaer vi delte ud før og efter seancen).

Jeg har lavet andre demoer hvor stolte ejere fik deres forstærkere ”i maskinen” og har flere gange oplevet at i en størrere forsamling, er den eneste der IKKE vil erkende at vores produkt var bedre, er den stolte ejer…. Det er jo om noget udtryk for en preference. Jeg tror du vil give mig ret i at jeg personligt udtrykker en nærmest ekstrem stolthed for vore produkter, derfor ville det at jeg skulle erkende at noget var bedre nærmest utænkeligt…. OG for at undgå at jeg lader mig vildlede af denne begejstring for mit eget, bruger vi netop mange blindtests i vores udvikling.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nedenstående, fra en branche-håndbog, handler om hvilke
overvejelser man bør gøre sig ifm. en stereooptagelse.

Kilde:
The New Stereo Soundbook

Philosophical and Pragmatic
Approaches to Stereo

FUNDAMENTAL DECISIONS

Before any recording project can begin, however, certain
fundamental decisions need to be made - decisions that will
indicate the format, style, and even the procedures implemented
during the recording process. Some of these decisions are
dictated by the content or style of the subject to be conveyed,
for example: music, speech, sound effects, etc. Other, more
pragmatic factors considered at this stage include: whether the
recording/reproduction process is intended to be solely an
auditory experience, or will it combine sound with picture; the
medium of the recording - commercial record release, radio or
television broadcast, film, etc.; the mode of the project
(entertainment, documentary, sports or news, etc.); and the
anticipated reproduction or listening environment.

These fundamental decisions will determine how a recording
project is to proceed, and many of them will be based on more
intangible factors such as mood, feeling, and intuition than on
scientific fact. Thus science and philosophy must go hand in
hand in the creation of the stereo illusion.

THE FIVE Ws

All writers know that for any idea to be communicated
effectively The Five W's should be addressed: Who, What, When,
Where and Why. These five considerations are equally important
to the process of making a recording. After all, sound recording
is really just another medium of communication - a means of
expressing an idea aurally rather than visually.
Who is the listener? Is he/she experienced in the subject of the
recording? Is he/she a "critical" or a "casual" listener?

What is the medium? Is it a purely auditory one such as a
cassette, compact disc, or the radio, or does it also involve
pictures, such as film or television, multi-media, or DVD?

When is he/she listening? Does the listening experience occur in
the background or foreground of the listener's attention?

Where is the listening environment? Is it at home, at work, in an
elevator, a theatre, while jogging, or in a car?

Why is he/she listening? Is it for the pleasure of the experience,
for information content, or simply for entertainment?

The answers to each of these questions contribute
significantly to the determination of how the recording should
proceed. Some factors can be complementary, while others
prove to be mutually exclusive. The technical procedures
employed, however, must be compatible with all of these
dictates. A producer even might decide that more than one
answer is appropriate to each of the questions, possibly forcing
a compromise between various technical procedures.

RECREATING AN EVENT

To initiate the decision-making process, the flavor of the
recording first must be determined. This "flavor" establishes the
essential listening experience that the producer, performer, and/
or engineer wants to convey to the listener. A recording is, by its
very nature, an artificial substitute for a "live" experience -
reality - and can never be expected to equal the essential
qualities inherent in "being there." The best any recording can
attain is a reasonable simulation of the live experience; this
simulation can be derived from two related, although
nonetheless quite different, philosophical approaches to the
recording process: "Recreative" and "Creative."

As the term "recreative" implies, this philosophy of recording
intends to recreate a sonic experience for listeners in their own
environment. The purpose is to make listeners feel that they are
listening to a real event - something that actually happened, or
could have happened - that has been transferred in time and/or
space and transported into their presence via the recording
process. This requires that all sense of the event's realism must
be captured and retained, so that listeners will feel as though
they are participants at the event. Concerts, sporting events,
news and documentaries are among the sonic events most
appropriate to this recording philosophy.

Technical procedures for recreative recordings generally
involve what are sometimes called "purist" microphone
techniques ( as will be discussed in Chapters Five, Six, Seven,
and Nine) and uncomplicated recording methods to try to
maintain the original ambience of the sonic space. These
generally offer minimal alteration of the sonic perspective of the
original event.

CREATING A NEW EVENT

"Creative" recording brings to the listener an experience which
never happened in "real time," but which the creators of the
sonic illusion would like to have happened. As before, the intent
is to make listeners participants at this sonic event - even
though this might be impossible to achieve in the "real world."

When creating a listening experience, applicable recording
techniques allow considerably more experimentation, so that
multi-microphone, multi-track procedures are more commonly
utilized. Significant signal processing, synthesis, and artificial
ambience are also employed to create a new, unique listening
experience.

Some believe that these two approaches to expressing a
sonic image - "Creative" or "Recreative" - are one and the
same. This stems from the concept that the two are merely
alternate means of observing an event and conveying its
essence. The fundamental belief here is that the illusion can
never equal the reality, because the only true reality is being
there. In the context of recorded sound, however, reality is what
you make of it.

THE LISTENER'S PERSPECTIVE

The listener's aural "viewpoint" of the recording also can be
described by two contrasting sonic perspectives, which are often
called "You Are There" or "They Are Here" (In this context, "you"
refers to the listener and "they" are the performers.) When
considering the listener's perspective, the differences between
the approaches are more distinct than the styles of creating a
listening experience.

With "You Are There," the intent is to generate an aural
perspective which will transport the listeners into the same sonic
environment as the event - to put the listeners into the
audience, as it were. This approach is appropriate to almost any
form of real sonic event, and lends itself particularly well to
concerts, certain sporting events, dramatic or documentary
presentations, environmental scenes, and the like.

On the other hand, "They Are Here," as the name implies,
attempts to bring the sonic event directly to the listener, and
reproduce it in the listening environment. This approach is only
plausible when the sonic "illusion" could logically be happening in
this listening space. Hence, a major league ball game, large
symphony orchestra, or recreation of "the Battle of the Bulge"
would not be convincing, whereas a ping pong match, a string
quartet, or even a fistfight between two individuals might be.

THE "TWO BY TWO" MATRIX

The style of the reproduction can be correlated with the
viewpoint by placing them both into a simple two-by-two matrix.
If the top is labeled according to philosophy and the sides
according to perspective, it is possible to derive four distinct
approaches to the recording and reproduction of a sonic
experience. These prove to be the logical result of the
experience itself. (Table 4-1)

Table 4-1.

THE TWO-BY-TWO MATRIX:

Re-creative Creative
YOU ARE THERE
THEY ARE HERE

Both "You are there" and "They are here" recordings can be
either recreative or creative, depending on the sonic illusion
desired. The various technical means to accomplish these styles
can differ from one to another, which can be shown by
expanding the contents of the matrix to include some of the
relevant production techniques employed for each approach.
(Table 4-2)

Table 4-2. 

THE TWO-BY-TWO MATRIX
(Expanded to show technical aspects of each mode)

Re-creative Creative
YOU ARE THERE        A           ;     C
THEY ARE HERE        B           ;     D

YOU ARE THERE:

(A)

Simple techniques: Blumlein or Coincident XY; Near-coincident;
Spaced; Ambisonics; preservation of natural ambience; minimal
enhancement of original acoustics

(C)

Multi-microphone and/or multi-track techniques special effects
processing; synthesis; creation of artificial ambient space;
"Anything Goes..."

THEY ARE HERE:

(B)

Coincident microphones or close multi-microphone techniques;
little natural ambience in the recording; close, intimate sound
placement

(D)

Multi-microphone and/or multi-track techniques; special effects
processing; synthesis; little ambient space; deliberate placement
of sonic elements; "Anything Goes ..."

The matrix implies that although there are four initial
directions a recording project can pursue, within each are
several "alternate routes" which the producer or engineer also
could follow. Once the primary course has been determined,
however, it should be followed to its final destination. Sudden or
abrupt deviations from the chosen course might distract the
listener or lead to confusion - whether conscious or subliminal -
and thereby destroy the illusion. If the listener becomes aware
of the techniques employed to make the recording, the program
content will be pushed into the background, rather than remain
the focus of attention. (Similarly, in the theatre, if the lighting
effects or staging draw the attention of the viewer away from
the storyline, the essence of the play will be lost.)

THE "LAW of COMPROMISES"

It is important to reemphasize that the basic approach to making
a stereo recording must be decided at the outset of the project,
and this will be determined by the several, often competing,
technical and philosophical factors involved. This decision
process acknowledges the "Law of Compromise" inherent
throughout the world of audio.

This law, although not written anywhere is universally imposed
nonetheless. It dictates that any decision with regard to the
production or reproduction of a recorded experience must result
from a choice among compromises. Simply, this means that
what is best for one set of circumstances likely may sacrifice
others. It is the charge of the producer to select from among
these compromises those that will be the most beneficial - or,
stated another way, the least damaging - to the final product.
Although this may seem a rather cynical viewpoint, it is merely
simple pragmatism.

In the end, the choice is between illusion or reality ... you can't
have both.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Kurt von Kubik,

Lad mig først sige at det unikke med eksemplet med valg af fødder, var den kompromisløshed der var anvendt i processen. Der er da mange andre der har vibrationsdæmpende fødder, men jeg tvivler på at der er mange der har gået så kompromisløs til værk i udvælgelsen. Der er såmænd nogen der har sat himmel og jord i bevægelse og skabt helt nye legeringer til formålet. I al beskedenhed må jeg her nævne Denons S1 produkter, der allesammen står på fødder der i 3 trin isolerer apparatet fra omverdenen på en måde, så det stadig kan slippe af med indre/opsamlede vibrationer, som der iøvrigt er gjort meget for at undgå. Lige netop det produkt over ganske simpelt alle andre jeg har set på det mekaniske/vibrationsmæssige.

Med hensyn til optagelser, går min kritik jo blandt andet på at du blindt acceptere 2 mikrofon optagelser, fordi disse er de bedste i dine øjne, uden at have en kritisk indgangsvinkel til det. Jeg har bestemt en kristisk indgangsvinkel til 2 mikrofonoptagelser. Jeg har rigtig mange af dem, og kender deres forskelligheder og grunden hertil.
Må jeg i øvrigt i den sammenhæng anbefale dig at score et par skiver fra tyske Tasset, som er et multi lille selskab, som indspiller hovedsageligt klassisk og jazz musik. De har lavet  2 skiver der hedder "Das mikrofon" Vol I og II. De har sandelig også lavet en skive, hvor du kan få lov at høre en ægte stradivarius op mod ander fine italienske og moderne violiner. Pianoer gør han det også med, Bösendorff, Hamburg Steinway, US Steinway, Fazioli, Bechstein, Seiler, Yamaha m.fl. Det er fremragende. Jeg har en stribe af dem, og dem med Pianoet og violinerne ønsker jeg mig også. I øvrigt laver han nogle kompromisser jeg ikke ville have gjort på skiverne, men de er fuldt forståelige. Spinkelt lydende pianoer så som Steinway, optager han altid med Neumann mikes, der er lidt runde og bløde i karakteristikken (beviseligt forstås). Bösendorff´s monstrøse Imperial piano på mere end 3 meters længde, optager han med Brüel & Kjær 4003 el. 4006 pga dette enorme pianos mørkere klang. B&K er udpræget neutrale og har ikke rigtigt tendenser i nogen retning, de er der bare.
En af de bedste demonstrationer på disse mikes klangægthed, kan du faktisk finde på en Sony optagelse fra 1992-93 af Sibelius samlede symfonier + violinkoncert+ Karelia+Finlandia og Valse Trieste. Fremragende beherskelse af akustik og så en drøm af noget musik, som selv en gammel flipper fra Vestkysten må få åndenød af.
Hør lige violinkoncerten, hør violinistens og dirigentens ånde, det er lige før du tror det er én i lokalet der ånder. Den har det taget mig lang tid at finde, men den har været det hele værd. Jeg har adskillige andre indspilninger af de fleste af disse værker, men du milde hvor er denneher lysår foran.
Hvis du kan lide Harpe, så findes der også et dejligt simpelt pletskud med Yolanda Kondonassis. Sky music hedder den og hun er der bare. Der er en kende baggrundsstøk, men jeg kan heller ikke finde mere at brokke mig over. Jo dynamikken er så realistisk, at det ind imellem laver et værre spektakel.

Hvis man skal have noget der bare ligner videnskabelig metode ind i den proces du ønsker at benytte, kan man ikke tage udgangspunkt i en enkelt optagelse og derfra evaluere noget som helst.

Når man bruger videnskabelige metoder, vil man bl.a. i en evalueringsprocess gøre følgende:

a)     Bruge et utal af plader, for på den måde at udjævne fejlene i referencegrundlaget. Det siger sig selv at I og med at der er fejl i alle optagelser, vil man ved f.eks at bruge 100 forskellige optagelser, opnå at man vægter fejlene og dermed udjævner disse over hele referencegrundlaget. I den forbindelse vil det være relevant at indføre en form for måleskema så man kan rangere og statisktisk behandle evalueringerne. Uf jeg har i hundredevis og rigtig mange bliver brugt, men når du hører en der duer, så er man faktisk ikke ret meget i tvivl. Og så kan du sådan set kalde det hvad du vil, men det tager kun et øjeblik at finde ud af o det er noget eller ej. Man lærer også ret hurtigt at høre, at mike opstillingen er betændt, eller at miksene er underlige. F.eks. så kan jeg vældig godt lide visse af Reference Recordings optagelser - Coplands Fanfare to the common man anbefales varmt - Men jeg er fuldt bevidst om hvilke kompromisser Kieth Johnson har valgt at indgå, det er faktisk nemt at høre, men hold da kæft der er gang i den.

b)     Benytte sig af blindtest. Det er tydeligt at bruger man ikke blindtests, vil personlige preferencer uværgerligt spille ind, og dermed ødelægge vurderingerne. Dette er alment kendt, og en betingelse for enhver videnskabelig evaluering.

Generelt bærer alle dine og Asbjørns indlæg præg af at I har nogle personlige præferencer som gennemsyrer jeres holdninger til hifi, dette er for så vidt også helt ok, men det siger sig selv at hvis I ikke forholder jer kritisk til jeres opfattelser, så vil I på intet tidspunkt opleve en udvikling, men bare have en statisk tilstand. Det er lige præcist én af de ting der nok ikke bør komme fra dig. For det første: Hvor ved du det fra? For det andet, så mener jeg ikke jeg kan komme i tanke om nogen, som har mere udvikling på plakaten end Asbjørn. For mit eget vedkommende er jeg en gammel rad, der nok er blevet lidt stiv og ufleksibel i sammenføjningerne, men det har da ingen sammenligning med Densens nedgroede lommefilosofi, men OK den ligger der jo også en vis kapitalværdi i.

I fokuserer udelukkende på benyttelse af 2 mikrofon optagelser, og regner så med at den hellige gral er velforvaret, uden at stille jer kritiske overfor jeres metode, og opnår at metoden på ingen måde kan kaldes videnskabelig. Jeg kan alene svare for mit eget vedkommende, men jeg tror du rammer noget forbi mht. Asbjørn.
2 mikrofonteknikker er nævnt, fordi der ikke findes noget reelt alternativ. Allerede når du bruger 3 mikrofoner, så render du ind i faseproblemer, som ændrer voldsomt på perspektiv og klang. Man har heller ikke mulighed for at afvige fra kuglekarakteristik, så rammes man øjeblikkeligt af proximity effekten. Der er ikke andet - desværre. Men de er den onde lynemig også lækre de bedste af dem. Prøv da selv lidt audiophil snavs - Eric Bib "Good stuf" må da være noget for dig, det er lækker folk blues, med et anstrøg af lidt gospel. Simpelt men absolut virkningsfuldt.

Mit eksempel med lommeregneren havde intet med digitale data at gøre, men var ”bare” et eksempel på hvor galt det går hvis man ikke kender referencepunktet, som i en lommeregner er nul. Hvis dette referencepunkt (nul) konstant ændrer sig fra indspilning til indspilning, vil det svare til at lommeregneren konstant regner forkert, men vi kan ikke ”gætte” os til facit, da vi ikke kender fejlen. Jamen jeg påstår særdeles hårdnakket, at du er længere ude at skide end jeg, og du er det fordi du satser på at skubbe musikken i gang uanset om den skal det eller ej. Jeg må igen nævne, den vej farer man fuldstændigt vild, men hyg jer bare allesammen, men spar venligst vi andre for de udfald om at vi ikke kan høre hverken dit eller dat.

Du spørger også hvad vi skal med det ekstra bit i vores + bit produkter. Jeg ved ikke om du har gidet sætte dig ind i Michaels 2 preprints til AES (4326 og 4327) derudover er der en ”lægmands udgave” på vores webside: http://www.densen.dk/Pressreleases/400XSpress.htm

Men jeg kan ikke se problemet i at man på en ret genial måde, matematisk tilfører kildematerialet den dobbelt opløsning i form af et ekstra bit. Hvis du virkeligt mener det er ligegyldigt, kan man jo også med den samme logik sige at så er det modsatte heller ikke et problem, og man kan mindske opløsningen, og så er MP3 jo pludseligt et acceptabel medie til high-end, og det tror jeg næppe du mener. Nej! Det er ikke min indstilling. Min egen konverter interpolerer 4 ekstra bits nederst i hierakiet, hvilket er med til at forbedre liniariteten og gengivelsen ved svage niveaer. Nu skriver du bobbelt opløsning. Jeg har ikke kunnet finde info om, i hvilken ende man interpolerer den ekstra bit, eller om man genberegner hele skidtet. Her var jeg en lille tand hurtigere end jeg ønsker mig lige nu. Så hvis det duer så må du undskylde.

Med hensyn til Happies er det første gang jeg har hørt det, men at du kan kalde både Naim og Meridian for happies viser altså du roder rundt i det. For der findes nærmest ikke 2 engelske firmaer der er længere fra hinanden end disse 2 firmaer hvad angår lydfilosofi. At du så mener Densen tilhøre ”samme boldgade” gør det da ekstremt forvirende for mig… for de 2 firmaer er som nat og dag… ! Det er ikke mig der har inddelt produkterne i disse kategorier. Jeg tror ikke du skal regne med, at de spiller ens, men mere at de i det lydmæssige udtryk er noget personlige, enten i form af sovepilleeffekt eller det modsatte.

Dit eksempel med at man kan få et kludetæppe til at blive til en helhed med briller i forkert styrke og med farveblindhed.. .Tjaee… jeg talte om at jeg ikke mente man kunne få noget til at blive bedre end masteren, men hvis du virkeligt mener at dårlige briller og farveblindhed er vejen frem for at opnå et resultatet bedre end masteren, må det jo betyde at for dig ville det være perfekt at være døv, for så kan du slet intet høre, ligesom man med forkerte briller og farveblindhed jo heller intet kan se ordentligt… Jeg har aldrig sagt bedre end masteren, men jeg siger, at der sagtens kan pushes nogle aspekter frem i lyden, der sætter tempoet i vejret og lægger fokus på rytmesektionen og indbyder til dans og headbanging el. lign. Der er intet begreb der hedder bedre end live. Live er live på godt og ondt, Masteren kan være den kopi af live, der kommer absolut tættest på live og nogen af dem kan gudforbyde det være helt livagtige.

Du siger at ”det er noget utroligt sludder og fordomsfuldt ævl du der lirer af dig” når jeg taler om at de anlæg som du siger ”skærer ind til benet” medfører at meget god musik går tabt,  men jeg har i tidens løb hørt mange eksempler på anlæg, hvor hifi parametrene var nærmest perfekt men hvor musikken var totalt tabt med det resultat at det meste musik lød kedeligt og livløst. Har jeg også hørt, men her er du stadig i den personificerede lyds boldgade, hvor punktformighed fremelskes (det kan det også) ud i det groteske. Jeg har da selv hørt set-ups, hvor et 80 mands orkester var hugget ud i granit instrument for instrument. For dem der ikke har hørt et sådant orkester, da vil de almindelige siddepladser give en omgang mono rodsammen helt uden konturer, til gengæld slår dynamikken benene væk under de fleste - det er næsten helt levende. Den plads miken får kan man sjældent købe biletter til, så den er go´nok, når der så alligevel kommer perspektiv med på skiven. Det kan man faktisk sætte sig ned og regne ud. De bedste er hammer dygtige til det - må jeg anbefale Peter Willemoes og Steven Epstein, de kan deres kram.

Når du taler om at ”Madonnas lyd skal skabes, den anden skal blot gemmes til senere, der er en meget stor forskel på fremgangsmåde og ideal”. Så har du selvfølgelig ret i at der er stor forskel på om man vil lave en 2 mikrofon optagelse der gengiver et rum 100% som det var, eller man vil skabe musik på den måde Madonna gør. Hvis vi ser bort fra personlige preferencer med hensyn til om Madonna er en god eller dårlig kunstner, må vi konkludere at når vi køber en CD er det udtryk for hendes kunstneriske udtryk, og på den måde på alle måder ligeværdig med det kunstneriske udtryk som man opnår med 2 mikrofon optagelser. Forskellen er bare at man kan ikke høre rummet, der er tale om utallige takes etc etc, men selve det færdige produkt, er under alle omstændigheder som Madonna ønskede det, og som sådan må vi respektere det på lige fod med alt andet. Jamen det gør jeg da også. Jeg KAN bare ikke lade hendes skiver danne basis for et set-up, fordi hendes kunstneriske udtryk er et "cyperspace" fænomen. Det levede aldrig før jeg spillede skiven. Derimod har radiosymfoniorkestret sin egen eksistens, som jeg blot låner lidt af, uden dog at tage noget fra andre. Det kan i meget højere grad danne bais for klanglig vurdering og i det hele taget vurderingen/justeringen af ethvert set-up. Så kommer det også til at ramme Madonna, men hun må så være som hun er. Til din orientering øges fornøjelsen af Madonne helt fint i takt med de andre optagelser. Jeg kan dog godt finde nogen, hvor det går anderledes. Norah f.eks.

Du har helt ret i at Norah Jones langtfra er Blue Notes bedste indspilning, men det ændrer jo intet ved at kan man lide Norah Jones er man nød til at høre pladen med de fejl den har. Den kunne have været en skive, der rørte ved én - satte noget i gang -dragede - involverede én emotionelt. Det samleje blev dog afbrudt før det kom i gang. Aldrig er jeg belvet mere skuffet, men det er nok min fejl, jeg forventede for meget. Men i lang tid brugte bl.a. Jonas den i vid udstrækning til at sige noget om et HIFI system med, siden har han også brugt Eva Cassidy af alle??

Og timing er præcision i rytmen, og det kan man da sagtens sige at ”det hedder blot at holde rytmen”, men det er vist mere flueknepperi, end det er fokus på det der var det centrale, nemlig at du mente det var et nymodens begreb. Men det at holde rytmen, eller timing, er altså flere tusinde år ældre som begreb, end f.eks stereoperspektiv og alle de andre hifi begreber, og det betyder da alt for musik, hvor stereoperspektiv i princippet intet betyder for musik ! Kald det hvad du vil, men på CD skiver er rytmen som udgangspunkt holdt, det har mr. PC klaret. Er den stadig galt, så er det ikke noget med tiden der er gået galt, men betoninger eller mangel på kontrol, hvilket er ét og samme fænomen.

Om andre bruger mere tid på udvikling end os ved jeg i sagens natur ikke. Men jeg kan da se at vi har forholdsvis mange udviklere i forhold til den samlede medarbejderstab, kombineret med at vi typisk tager omkring 3 år om at færdiggøre et produkt, hvilket vist trods alt er udtryk for en ekstrem stor fokus på udvikling i forhold til andre high end firmaer. Jamen jeg tror såmænd du skal regne med, at andre bruger ligeså mange mandetimer som du selv, der er dog produkter, hvor man ikke tror det. Men hvis nu skuffedrevet SKAL køre mere lækkert end alle andre, så teger det jo noget tid, at få det på plads.

Men under alle omstændigheder viste mit eksempel med faselinearitet at der er mode i hifi, der er simpelthen målinger der i perioder bliver mere moderne end andre. Du er selv inde på at nogle mener det er vigtigere at enhederne summerer korrekt. Men man kunne også vælge at se på det som at det er lettere, end at gøre alle faseforhold perfekte ! Jeg tror man er naiv, hvis man ikke tror der er stor grad af mode i hvad der er vigtigt i målinger og fokus indenfor audioudvikling. Problemet er bare at med det samme man vælger noget, vælger man også noget fra…og det kunne jo være dette også var vigtigt for lyden, måske vigtigere end man selv tror.. !?! Jamen det er da så rigtigt. Må man nævne upsampling, Ringkernetrafoer (selvom EI-kerner er langt at foretrække), opamps fra BB og AD, MIT kabler, NO kabler, Ballancerede kabelforbindelser og konstruktioner og meget mere. Der skal signaleres udvikling, selvom der på nogle af de mest afgørende punkter, ikke er sket noget so helst i flere årtier. CD maskiner, opamps og HT enheder er der sket noget med. Resten er der ikke rykket ret meget ved i mere end 25 år.

Det glæder mig du kan høre andet end perfekte optagelser ! Og jeg kan da dele din begejstring for de tidlige Genesis, og vil da gerne også fremhæve ”The Lamb Lies Down on Broadway”, ”Trick of the Tail” og delvis ”Wind & Wuthering”. Men under alle omstændigheder er det glædeligt det ikke kun går op i optagelser men også musik ! Genesis tidlige skiver er dem jeg skal have med på en øde ø. dem elsker jeg højt, specielt alle dem du nævner og Selling England og også and then there were three. det er gedigne skiver. Nursery crime, Foxtrot skal også lige nævnes, men fra Selling og frem er det totalguf.

Med hensyn til Quad 405 og målemetoden, har jeg da ikke afskrevet den. Jeg tror jeg på et tidspunkt skrev, vi brugte den, det er i hvert fald tilfældet.

Men Peter Walker var altså ikke en helt i High Fidelitys øjne grundet hans målemetode, som de var stærkt kritiske overfor. Til gengæld var de begejstrede for ESL-63, og det må da også siges at være et produkt der var et kvantespring fremad for elektrostatiske højttalere. Jeg forstår ikke helt hvor du har det fra, men jeg ved udmærket, at visse af hans udsagn vakte anstød. Han gad simpelthen ikke tage alle de hensyn som nørderne mente man burde. ESL 63 blev dog på alle måder berømmet, kender nogen der har adskillige sæt (reservedele er ikke på gaden mere). Det har dog aldrig været min HT, jeg kan ikke forlige mig med, at spille igennem et par kilo udglødet jern. Det giver et hvidt skær over musikken, lidt a´la pigen i hvidt over den tågede engelske hede eller hvad ved jeg.

Iøvrigt har jeg sikkert glemt at besvare noget i nogle af dine indlæg, for det er jo ved at være en omfattende tråd  Ja! og der er guddødemig næsten 9000 klik der er gået denne retning. du må jo være en meget populær eller kontroversiel skikkelse, som folk flest gerne læser lidt om, for jeg er ikke så naiv at tro det skulle være mig de gider betragte - men OK nu I lige kom forbi, så er jeg lige her  .
Nå men - Som min gamle far han altid sagde: Stewart! Er det dig der har taget den sidste spegesild - og æhh det var det jo!

Med venlig hilsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hej Waal!Den konstruktion jeg tænkte på er med behørig hensyn til afstanden fra enhederne til lytteren og så med 1. ordens filtrering.Hvad er det i øvrigt du gør, for at få det smarte design på dine indlæg Jeg synes du lige burde rette det og evt. slette alt andet end den sætning du quoter, det ser grafisk mere hot ud, dog mister indlægget det akademiske strjf, som det har nu! .

Det smarte design er knyttet til Sillesens indlæg. Det må være et Densen design. Det genereres automatisk når jeg besvarer hans indlæg. Mon der er én eller anden form for dybere mening med det?

Måske en typografisk pendant til Densen lyden ? Yepper

Det eneste faselineære (fasedrej 0) højtalersystem der har været i produktion er B&O's Uniphase. Desværre spiller enhederne ikke synkront.

Duelunds systemer medfører at alle enheder har samme faseforløb (spiller i takt) men med lineært forløbende fasedrej (á 180 grader afhængigt af filterorden) At Duen går op i dette med hver en celle, har jeg aldrig tvivlet på .

Waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Table 4-1.

THE TWO-BY-TWO MATRIX:

Re-creative Creative
YOU ARE THERE
THEY ARE HERE

Both "You are there" and "They are here" recordings can be
either recreative or creative, depending on the sonic illusion
desired. The various technical means to accomplish these styles
can differ from one to another, which can be shown by
expanding the contents of the matrix to include some of the
relevant production techniques employed for each approach.
(Table 4-2)

Table 4-2. 

THE TWO-BY-TWO MATRIX
(Expanded to show technical aspects of each mode)

Re-creative Creative
YOU ARE THERE        A           ; ; ;     C
THEY ARE HERE         B           ; ; ;     D

YOU ARE THERE:

(A)

Simple techniques: Blumlein or Coincident XY; Near-coincident;
Spaced; Ambisonics; preservation of natural ambience; minimal
enhancement of original acoustics

(C)

Multi-microphone and/or multi-track techniques special effects
processing; synthesis; creation of artificial ambient space;
"Anything Goes..."

THEY ARE HERE:

(B)

Coincident microphones or close multi-microphone techniques;
little natural ambience in the recording; close, intimate sound
placement

(D)

Multi-microphone and/or multi-track techniques; special effects
processing; synthesis; little ambient space; deliberate placement
of sonic elements; "Anything Goes ..."
Det kunne jeg vist ikke selv have beskrevet bedre. 2 mikerne er "you are there" optagelser, hvor alle dele af IRL oplevelsen tilgodeses mest muligt. X/Y teknik A/B teknik eller Blumlein. Jeg foretrækker X/Y, selvom det ikke understreger de perspektiviske aspekter, som f.eks. A/B.
Så er der nemlig dømt lige lovlig live lyd.
Tak for tippet i øvrigt Micjac.
En anden stor resource er i øvrigt dpa´s og Shoeps hjemmesider også. Sjovt nok er det de 2 der laver markedets suverænt bedste mikes. Resten kan bare drømme om at blive lige så dygtige.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej Kubik,

Lige over.
Ja, jeg kom lige forbi og synes den er lige på sømmet.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
micjac skrev:
Table 4-1. THE TWO-BY-TWO MATRIX:          ;           ;          Re-creative Creative YOU ARE THERE THEY ARE HERE       Both "You are there" and "They are here" recordings can be either recreative or creative, depending on the sonic illusion desired. The various technical means to accomplish these styles can differ from one to another, which can be shown by expanding the contents of the matrix to include some of the relevant production techniques employed for each approach. (Table 4-2)   Table 4-2.  THE TWO-BY-TWO MATRIX (Expanded to show technical aspects of each mode)             ;           ;         Re-creative Creative YOU ARE THERE        A           ; ; ;     C THEY ARE HERE         B           ; ; ;     D YOU ARE THERE: (A) Simple techniques: Blumlein or Coincident XY; Near-coincident; Spaced; Ambisonics; preservation of natural ambience; minimal enhancement of original acoustics (C) Multi-microphone and/or multi-track techniques special effects processing; synthesis; creation of artificial ambient space; "Anything Goes..." THEY ARE HERE: (B) Coincident microphones or close multi-microphone techniques; little natural ambience in the recording; close, intimate sound placement (D) Multi-microphone and/or multi-track techniques; special effects processing; synthesis; little ambient space; deliberate placement of sonic elements; "Anything Goes ..."
Det kunne jeg vist ikke selv have beskrevet bedre. 2 mikerne er "you are there" optagelser, hvor alle dele af IRL oplevelsen tilgodeses mest muligt. X/Y teknik A/B teknik eller Blumlein. Jeg foretrækker X/Y, selvom det ikke understreger de perspektiviske aspekter, som f.eks. A/B.Så er der nemlig dømt lige lovlig live lyd. Tak for tippet i øvrigt Micjac.En anden stor resource er i øvrigt dpa´s og Shoeps hjemmesider også. Sjovt nok er det de 2 der laver markedets suverænt bedste mikes. Resten kan bare drømme om at blive lige så dygtige.

I virkeligheden er de gamle 3 mikrofon optagelser fra Mercury, Decca m.fl. nok det bedste kompromis.

En central hovedmikrofon samt højre/venstre støttemikrofon.

Husk at virkeligheden er i mono

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
micjac skrev:
Table 4-1. THE TWO-BY-TWO MATRIX:          ; ;           ; ;          Re-creative Creative YOU ARE THERE THEY ARE HERE       Both "You are there" and "They are here" recordings can be either recreative or creative, depending on the sonic illusion desired. The various technical means to accomplish these styles can differ from one to another, which can be shown by expanding the contents of the matrix to include some of the relevant production techniques employed for each approach. (Table 4-2)   Table 4-2.  THE TWO-BY-TWO MATRIX (Expanded to show technical aspects of each mode)   ;           ; ;           ; ;         Re-creative Creative YOU ARE THERE        A           ; ; ; ;     C THEY ARE HERE         B           ; ; ; ;     D YOU ARE THERE: (A) Simple techniques: Blumlein or Coincident XY; Near-coincident; Spaced; Ambisonics; preservation of natural ambience; minimal enhancement of original acoustics (C) Multi-microphone and/or multi-track techniques special effects processing; synthesis; creation of artificial ambient space; "Anything Goes..." THEY ARE HERE: (B) Coincident microphones or close multi-microphone techniques; little natural ambience in the recording; close, intimate sound placement (D) Multi-microphone and/or multi-track techniques; special effects processing; synthesis; little ambient space; deliberate placement of sonic elements; "Anything Goes ..."
Det kunne jeg vist ikke selv have beskrevet bedre. 2 mikerne er "you are there" optagelser, hvor alle dele af IRL oplevelsen tilgodeses mest muligt. X/Y teknik A/B teknik eller Blumlein. Jeg foretrækker X/Y, selvom det ikke understreger de perspektiviske aspekter, som f.eks. A/B.Så er der nemlig dømt lige lovlig live lyd. Tak for tippet i øvrigt Micjac.En anden stor resource er i øvrigt dpa´s og Shoeps hjemmesider også. Sjovt nok er det de 2 der laver markedets suverænt bedste mikes. Resten kan bare drømme om at blive lige så dygtige.

I virkeligheden er de gamle 3 mikrofon optagelser fra Mercury, Decca m.fl. nok det bedste kompromis.

En central hovedmikrofon samt højre/venstre støttemikrofon.

Husk at virkeligheden er i mono

Waal

Hej Waal!
Først lidt praktisk.
Gå ind i indstillinger og så punktet forum indstillinger. Slå så IE5 WYSIWYG editoren til, så skulle du få fjernet det lidt tekniske præg dine indlæg har, hvorefter de skulle ligne alle andre dummyers skriblerier.

De gamle 3 punkt optagelser er jeg noget uenig med dig i, at de skulle være teoretisk bedre end X/Y teknik.
Man brugte 3 mikes den gang, fordi man ønskede at forstærke fornemmelsen af orkestrenes opstilling. Stereoen var købt og betalt, nu skulle der dælemig noget ud af HTén som var i stereo.
Den seneste af den slags optagelser jeg har på lager er Herbert Blomstedt med de 6 Carl Nielsen symfonier. 3 trykzone mikes med mild nyrekarakteristik - nej. Det giver et noget underligt billede. Først er du ramt af proximity effekten, hvilket gør at bassen er kraftig for de nærmeste instrumenter og tyndere efterhånden som man bevæger sig længere væk. Og længere væk får desuden et mærkeligt tunnelagtigt præg.
Nej dem er jeg vokset fra.
Virkeligheden - mono?
Nej virkeligheden har lige så mange kanaler som der er behov for, hvilket vil sige det påkrævede. Det forsøger vi at genskabe en illusion af med kun 2 stk.
Det er da en opgave

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
Jonas bojer skrev:

Hvorfor skal Densen give tilladelse til det?

Hvad med de andre ting du har testet og skrevet om på din hjemme side har du også fået tilladelse til det?

Ja sku og det i ikke har set er dem som ikke ønskede en test af mig offentligjort.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ja sku og det i ikke har set er dem som ikke ønskede en test af mig offentligjort.
Og hvem ville så ikke det?

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

jeg kan accepterer at man er uenige, at man ikke deler samme smag - jeg kan accepterer at et par stykker herinde, syntes at muskerne spiller bedre på deres anlæg end på andre - jeg kan IKKE accepterer at de samme personer siger at JEG ALENE VIDE!!! hvis i ikke giver mig ret, ved i ikke hvad musik er!! alle andres meninger er uden betydning, for JEG ved hvad der er korrekt!!!

Det er mig ganske enkelt en gåde at normalt tænkende mennesker ikke fatter at ALT hvad der handler om sanser og indtryk er et spørgsmål om smag og behag!! Der findes ikke en korrekt måde at stege en bøf på - der findes ikke en korrekt måde at indrette sit hjem på - der findes ikke én korrekt farve - og der findes IKKE én korrekt lyd - og den perfekte kvinde findes i mange skikkelser!!

Teorien om at et anlæg er mere korrekt end et andet er ligeså idiotisk som "phillips tv gengiver film mere korrekt en sony tv" - filmene bliver mere spændende og aktion scenerne går lidt hurtigere og ikke mindst bliver brysterne på kvinderne lidt større - så alle der køber sony tv er faktisk en anelse små dumme, når de ikke engang kan se det - sony tv'et viser faktsk ikke film men bare en masse lysende punkter!

alene kommentaren "så jeg har heller ikke tid til at fortælle hvorfor i tager fejl." er direkte fornærmende!!!

Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes