Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Asbjørn,

Du spørger om jeg kender den test, og ja det gør jeg. Den dukkede vist op første gang i midten af halvfjerdserne, da Quad introducerede deres 405, (straight wire with gain…) og netop brugte en tilsvarede test til at bevise at 405 var en ægte straight wire with gain.

Du kan gå på biblioteket og finde de gamle High Fidelity om emnet. High Fidelity synes i øvrigt det var lidt ude i hampen…

Du kan også købe dig en brugt Quad 405-II, det burde jo være verdens bedste forstærker…

Og jeg synes sagtens man kan bruge den test du anbefaler. Man bør dog kombinere den med at gennemføre det som blindtest, så man ikke opnår at ens egne præferencer spiller ind !

Gennemfører du altid testen som blindtest ?

Desuden er jeg ked af sige at du ikke har bevist noget for mig. Du hiver en ældgammel testmetode op, som om det skulle være noget nyt genialt vi ikke allerede bruger…

Jeg har allerede sagt at vi bevidst ikke neglicerer noget som helst. Vi tror på at ALT har betydning, og det er vist mere end de fleste andre gør i vores branche.

Lad mig give dig et lille eksempel på vores kompromisløshed i udviklingen:

Da vi i sin tid skulle vælge fødder til vore produkter, havde vi en ektern konsulent til at hjælpe os… Vi valgte ham fordi hans viden om vibrationsdæmpning var eminent, bl.a. havde han designet afkobling til radarstationer på grønland. Forestil dig lige at du skal designe en afkobling af en 50 tons radarstation…så elektronikken fungerer perfekt under alle vejrforhold, og gør det de næste mange mange år…

Spørg så dig selv hvor mange du kender der har gået så langt i processen med at udvælge fødder til deres produkter…

Med venlig hilsen

Du skal såmænd ikke kigge længere væk end til Denon, som f.eks. på deres S10 Cdmaskine fra 95, satte speciellt udviklede fødder på, med det formål at både dæmpe indkomne og bortlede de i apparatet opståede/opfangede vibrationer. Den kostede den gang kr. 8.000. Hele maskinen var iøvrigt dæmpet og afsklærmet med kobberplader. Denon DCD3000, som grundlæggende er den samme maskine vist ikke de fødder, men jeg er tivivl. Den kostede såmænd bare kr. 4.995.
Så Densen er ikke de eneste der har gjort i vibrationsdæmpning. Alm. husholdningsapparater kan såmænd også.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Kurt von Kubik,

Det er svært at debattere med dig, for når du læser mine indlæg, så lader du dine egne fordomme bestemme hvad du mener jeg skal mene. Eksempel:

”at optagelserne er langt fra perfekte og derfor intet hensyn skal vises.”

Jeg har ikke sagt at der intet hensyn skal vises. Jeg har sagt at optagelserne ikke er perfekte, og at selv de bedste optagelser vil indeholde fejl, og at de derfor ikke er en perfekt reference. Det er den eneste der findes og dme jeg nævner er klart de bedste.

Det svarer til at hvis du havde en lommeregner, og nul ikke altid var nul, så er den intet værd hvis du f.eks skal beregne storebroen, og da slet ikke når du aldrig ved hvad der står i stedet for nul. Analogien er ret nok, men betydningen er langt fra den samme. Du vil ikke engang kunne afgøre med ørerne om et givent signal har været digitaliseret eller ej. Selvom digitaliseringen medfører at der mangler store dele af det oprindelige signal. Vor hørelse er således langt fra så nøjagtig som en lommeregner, men der er visse ting, som hørelsen er meget følsom overfor.

Endnu et eksempel:

Jeg skriver: bandet spillede sammen, de spillede i takt, man kunne høre melodilinjen, man kunne høre sangeren kunne synge etc.” Du svarer:  ”Det ved du faktisk ikke noget om. I praksis spillede bandet ikke sammen på den slags optagelser,

Øhh… hvilke slags optagelser ???  Har jeg sagt man ikke kan høre det på 2 mikrofonoptagelser, som du f.eks fremhæver som reference ??!?!? Har jeg sagt man absolut skal bruge multitrack optagelser ????

IGEN tillægger du mig konklusioner som jeg ikke er kommet med, og viser derved at dine fordomme er afgørende for din opfattelse af denne tråd. Det kan du have ret i, men du har på intet tidspunkt nævnt andet end bands der bruger multimiking. Og du har tilmed kritiseret de selskaber/producenter der laver 2 mikrofonoptagelserne/audiophiloptagelserne. Det får mig til at antage, at din smag går i retning af den slags.

Endnu et eksempel:

Du taler om dine Happyer, men jeg fatter ikke rigtigt hvorfor jeg skal forsvare nogle mennesker jeg ikke kender. Det kan godt være du har en fordom om dine Guppyer..UPS ! Happyer, men det er altså ikke mit job at redegøre for deres holdninger, det må du spørge dem selv om !

Det behøver du heller ikke, "Happies" er et begreb, som vist er skabt af Naim eller måske Meridian. Jeg vurderer Densen til at befinde sig i samme boldgade

For at komme tilbage til tråden, selv hvis sammenspillet er skabt kunstigt i studiet, så er det altså urealistisk at man kan lave hifi der kan få dem til at spille bedre sammen end selve masteren ! Slet ikke, det kan sagtens lade sig gøre, at gøre et kludetæppe til en helhed. Det kræver nogle briller i en forkert styrke og lidt farveblindhed. Du kan overføre dette 100% til HiFi.

Din holdning om at ” Vi kender alle de hifi anlæg, der skærer ind til benet”  

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde ! Men f**k hvor vil der gå meget god musik tabt på den konto !!! Det er noget utroligt sludder og fordomsfuldt ævl du der lirer af dig.

Men anyway så ændrer det ikke ved at de anlæg du mener skærer ind til benet (næsten) med garanti er dem der ikke spiller musik ! Hvis der er musik på skiven, så er det netop det de gør. Men det er åbenbart for svært ovre på vestkysten.
Men hvis der er noget overproduceret metervarepop, med en masse tilretning, kopression og efterklang, så er det jo sådan de skal lyde. Bilradioen eller for den sags skyld Densen anlægget vil i stedet glatte dette lidt ud, og typisk få noget ud af det, som er til at holde ud at høre på, men det var ikke det der befandt sig på skiven. Om du så vil kalde musikken tabt, er jeg da temmeligt ligeglad med.

For lige som produceren der sætter 2 mikrofoner op direkte til sin nagra i en gammel kirke gør det for at fange et bestemt lydideal. Ja, så ved Madonnas producer også 100% hvad han vil have på masteren. Det første er naturligt, det andet er skabt og har aldrig haft et "akustisk liv". Der er derfor ingen der kan sige hvordan det bør lyde. Hvis man hos Densen siger, at det skal lyde af musik, ja så må man så tage det udgangspunkt. I min verden må Madonna lyde som hun nu gør, hun ska ikkel danne basis for set-uppet, det skal den første slags optagelser, som i øvrigt ofte er prægtige klassiske værker med langt mere musik i, end tilfældet er med Madonna. Hende kan jeg da i øvrigt godt li´- specielt er der nogloe sjove numre på "Music"

Ingen af dem vil få det 100%.. der vil altid være fejl, men fælles for begge vil være at skal vi respektere deres kunstneriske udtryk, må vi i begge tilfælde få det til at lyde som de ønskede det skulle lyde. Madonnas lyd skal skabes, den anden skal blot gemmes til senere, der er en meget stor forskel i fremgangsmåde og ideal.

Nu du nævner Norah Jones, hvad er det så du ikke kan lide ? På mig virker det somom det er optagelsen, burde du ikke evaluere hendes musik i stedet ??!?!? Jeg er skuffet over at Blue Note, som ellers er synonymt med ægte og uforfalskede optagelser af Jazz. Norah pladen er komprimeret, der er brugt halvdårlige mikrofoner, lyden er bred og unuanceret og har kompressorklang ud over det sædvanlige. Men det er bilradioen der har vundet det game, da den blev til. Hun sidder ikke engang og spiller på sit flygel mens hun synger. Det er separeret på de fleste skæringer. Stakkels pige, hende har de fået spoleret fuldstændigt. Overfladisk lirum larum vil jeg kalde den set i relation til det øvrige Blue Note repertoire.

Du roder stadig rundt i begrebet timing. Uden timing spiller en bas ikke i takt med en tromme… Og det er ligesom nødvendigt i ret så meget musik… ;-) Det hedder blot at holde rytmen.

Jeg har fremhævet nødvendigheden af at man laver sine designs med fokus på at alt skal være perfekt, og jeg må desværre konkludere at jeg tror næppe du kender mange firmaer der er så kompromisløse. Men i stedet for at gøre det til et eksempel om elektronik, så lad os da kigge på højttalere…. For eksempel..Hvor mange laver i dag højttalere der er fasekorrekte ???  Jeg er da ganske sikker på, at mange ting har været overvejet ved konstruktionen af Densen, men du undervurderer andre producenter. Du kan bide dig selv et godt sted på, at mange de fifler med sagerne meget længere end du ville gøre det. Som jeg ser det, sætes kræfterne da også hårdt ind på steder, som jeg ville vurdere betydningsløse. et godt eksempel herpå er + bit teknologien. Hvad dælen skal vi lige med den ekstra bit?

Mht. faseliniaritet, trro jeg ikke lærdommen er tabt i den forstand, men du kan da have ret i, at som enkeltparameter, er der ikke mange der stadig gør i den slags. Det vurderes i stedet, at fasen omkring delefrekvensen er den vigtigste del, derfor må liniariteten som helhed vige for designet. Men nu har jeg faktisk et sæt faseliniære HTér til at stå derhjemme. Her kan jeg for de nysgerrige forsikre, at der findes andre og mere væsentlige parametre ved bygningen af en HT, idet mine daglige HT ikke har forsænkede enheder el.lign og de er trods alt noget renere i lyden end mine gamle speakers.
Men OK! faseliniariteten giver noget ganske umiddelbart til lydbilledet.

Der er mange andre eksempler på at man "glemmer" fortidens lærdom !

Jeg er ked af at jeg ikke har tid til at svare dig mere uddybende, jeg skal tidligt op i morgen, men jeg er ret sikker på du vil svare mig og så skal jeg nok komme med et fyldestgørende svar.

Med venlig hilsen

PS. I øvrigt et sidespørgsmål, hvad gør du når du synes noget musik er fantastisk, men elendigt optaget? Og kan du give mig et par eksempler på musik du elsker på trods af dårlige optagelser ?
Jeg hører det alligevel, men jeg må sige, at jeg holder ligeså meget af, at høre dette andre steder end i mit lyttelokale. Dog skejes der ind imellem voldsomt ud derinde, når ungerne får M vitaminer til øregangen, så er der dømt gang i den.

Mht. elendige optagelser, så holder jeg vældig meget af flg.:
Genesis frem til ca. 1980, "Selling England by the pound" er nok den bedste rockskive jeg umiddelbart kan nævne. Jeg har en del Pink Floyd, Supertramp, Alanis Morisette, U2, Dire straits, Savage Rose, Mike Oldfield, Massive attack og mange andre ting. Jeg vil tro jeg har en stribe hundreder rock skiver, hvoraf måske mindre end et par % er særligt spændende indspilet.

De klassiske er alle mere eller mindre udsøgte, men der er også en mindre del, der ikke rigtigt er noget særligt. De er købt pga. fremførelsens standard, men indrømmet, det er megets vært at begejstres over de gamle pianister når der er hvæsende båndsus og mangel på klarhed. Det gør at man slet ikke kan følge klaveret i de svageste passager, ligesom udklingningen, der jo er en meget stor del af netop klassisk musik, bliver svær at fælge og fornemme. Det er ganske enkelt den fysiske tilstedeværelse af instrumentet der ikke fornemmes på disse gamle værker.
Trækker man derimod det bedste og rimeligt nye frem fra f.eks. sony, så kan de lave ufatteligt smukke optagelser, hvor man ganske enkelt fornemmer tilstedeværelsen af instrumentet og pianisten.
Man hører alle de lyde alm. mennesker normalt omgiver sig med, man trækker vejret, mekanikken i klaveret betjenes, negle på elfenben, lokalets beskaffenhed, pedalernes bevægelse af klviaturet - swush - swush swush. Det skal altsammen være der, for at oplevelsen bliver noget man husker. Meget udstyr -også high end- kan slet ikke gengive den slags, det skal udvælges med den største omhu.

Det kan sagtens være, at oplevelsen af musik er noget ganske andet for dig, og at du slet ikke har brug for den stilhed og nuancering.
Men du skal ikke dømme om jeg kan, eller ikke kan, lytte til musik. For  faktisk er jeg i tvivl om du kan.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Til Kubik

Det eneste der er tilbage af Blue Note er navnet.

Hvordan definerer du "faselineære højttalere" ? og hvilken konstruktion er der tale om ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hej Waal!
Den konstruktion jeg tænkte på er med behørig hensyn til afstanden fra enhederne til lytteren og så med 1. ordens filtrering.

Hvad er det i øvrigt du gør, for at få det smarte design på dine indlæg

Jeg synes du lige burde rette det og evt. slette alt andet end den sætning du quoter, det ser grafisk mere hot ud, dog mister indlægget det akademiske strjf, som det har nu! .

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=SATMIT]

Et simpelt spørgsmål der kan afklare om du er til Hifi eller til musik.

Spiller du og kan du leve med plader der er dårligt indspillet, men hvor musikken er god!?

JA!! mange plader jeg har fra mid 80`ne samt ligeledes enkelte nyere er skod optaget hvad angår perspektiv, støj, hårdhed og digital klang og slt det der!!

MEN!!! musikken er god!! indholdet er glimrende og swinger!! og er trods det ganske hærligt at lytte på!!

Og misforstå mig ikke jeg vil også helst have at det hele er i orden... men det er det bare ikke altid!

Langt fra!! det drejer sig om at kunne abstrahere fra dette!!.. kan man det altså abstrahere fra fej og mangler mm. ved udstyret samt ikke mindst indspilningerne selv!! og blot nyde musikken som den er!! så kan man lytte MUSIK!! og ikke kun hifi!!

Og det gør jeg ofte og nemt!!...  !!

Vi er vel enige om at der fortsat er utroligt mange plader, der er ufatteligt ringe lavet i studiet. et faktum der faktisk ikke bliver bedre af at man får et bedre anlæg - snarere tværtimod.

Det er musikken der er målet uanset hvordan den er optaget!!..  den skal blot gengives så tæt på den måde den nu er optaget! og det rår fr usødt oghele sandheden!! den gode, den onde og den grusomme!!..  ingen nåde!! jeg vil have det som det er!! uden sukker sirup over eller forsødning!!.. 

Er musikken GOD!! anstraheres fra fejlene der ellers nådesløst afsløres

( hvis man da er istand til at lytte musik!! og ikke kun hifi!!)

Man ser imidlertid ofte at folk herinde taler om gode plader og det er mere optagelsen end kunstneren og musikken der er tale om! 

Det er rigtigt!!.. men man kan jo godt have interessen for det rent tekniske ved hifi samt ikke mindst i musikken og optagelserne.. samtidigt med at man kan nyde musik og se bort fra det tekniske!!?? eller??

det ene behøver da ikke at udelukke det andet!!..

Eller er det kun mig der kan væksle mellem hifi / teknik lytning og blot ren musiknydelse?? alt efter behov, humør og situstion!??...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Nu har jeg fulgt denne tråd og er desværre også blevet hægtet af i svinget, men så vender Kurt Von Kubik tilbage med dette svar til Thomas, et svar som er meget fyldestgørende, tørre fakt's, lige ind til benet og igen snakken uden om.

Stor respekt til Kurt Von Kubik

Takker og bukker!
Det var også lige ved at Tomossen stod perfekt i dysen og var godt og vel driftsvarm

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas Sillesen]

Jeg har mange utroligt dårligt optagede albums, som jeg spiller med stor glæde. Men jeg smed mine Mobile Fidelity gulddiscs ud, da jeg syntes at de originale Steely Dan albums var bedre end MFSL udgaverne.

Det sker!!...  super udgaver af det ene eller det andet behøver ikke altid at være det bedste og mest musikalske!!

Iøvrigt vil jeg give dig ret i at de fleste dårlige optagelser lyder endnu dårligere på highend.

Det er da logisk!! jo mere rigtigt og bedre det er!! jo mere afslørende bliver det over for fejl!!..  det er sgu det der er meningen!!..  the whole truth and NOTHING! but the truth!!.. the good, the bad and the ugly truth!!..

På denne måde vil gode optaglser også i endnu højre grad vises / gengives som sådanne!!..

Man kan sgu da ikke "smøre" engang "sukker sød sirup" over det hele for at gøre noget dårligt lavet software mere "spiseligt"!!!!...

( og DET! er der nogle der gør!!... ingen navne nævnt!! )

Jeg tilskriver dette en simpelt faktor:

De fleste highend konstruktører fokuserer ikke på musikken men på selve optagelsen (rummet mv)

ævl!! nogle gør måske!!... men det er langt ude at sige de fleste eller alle!!

Jeg tror de fleste er lige så opsatte på at nå ind til musikken og musikaliteten på deres måde og efter deres opfattelse som du er det!!...( men du kan ikke se dette da de der ikke deler din opfattelse efter din mening ikke ved noget om lyd eller musik!!...    sådan virker det altså!! og forholder det sig sådant?? kan dig og Jonas tage hinanden i hånden og være vældige "makkere" for så er i afgjort på samme mentale bølgelængde!! VI VED BEDST!! ALLE DE ANDRE VED IKKE EN SKID!!..)

MEN ! Jeg vil vove at påstå at dette ikke er tilfældet med vore produkter.

En udtalelse der bestemt ikke undre mig!! 

ANDET SAGT VILLE DA VÆRE UNDERLIGT!!

( MEN TAGET DIN BAGGRUND I BETRAGTNING!.. HVOR TROVÆRDIGT ER DET SÅ!????)

Vi bruger lang tid på at få produkterne til at fokusere på musikken,

Mon ikke alle andre også gør det??.... 

således at kan man f.eks lide Beatles, ja så er det Beatles' musikalske kunnen der står i forgrunden, ikke begrænsningerne i 4spors optageteknikken.

Det er helt RIGTIGT!! 

MEN!!

DER FINDES ALTSÅ ANDET END DENSEN ( og Linn ) DER FORMÅR DETTE!!....

sorry at skulle overbringe dig dette traumatiske budskab!!.. men nogen må jo!!

mvh.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Du spørger om jeg kender den test, og ja det gør jeg. Den dukkede vist op første gang i midten af halvfjerdserne, da Quad introducerede deres 405, (straight wire with gain…) og netop brugte en tilsvarede test til at bevise at 405 var en ægte straight wire with gain.

Du kan gå på biblioteket og finde de gamle High Fidelity om emnet. High Fidelity synes i øvrigt det var lidt ude i hampen…

Du kan også købe dig en brugt Quad 405-II, det burde jo være verdens bedste forstærker…

Hehe, jamen interessant nok med lidt historie.

Thomas Sillesen skrev:
Og jeg synes sagtens man kan bruge den test du anbefaler. Man bør dog kombinere den med at gennemføre det som blindtest, så man ikke opnår at ens egne præferencer spiller ind !

Gennemfører du altid testen som blindtest ?

Nej, jeg bruger mest almindelige lyttetests, kan ikke se hvorfor blindtests skulle være bedre. Man kan i nogle tilfælde fjerne nogle psykologiske forhold, men der kan introduceres mindst ligeså mange nye der slører resultatet. Har et par gange oplevet ellers dygtige lyttere blive halv døve af bare nervøsitet i blindtests. Jeg mener i praksis man kan øve sig op til at gøre begge tests rigtigt gode (det går mest af alt ud på at lære at slappe af og tro på sig selv), men at sige den ene er bedre end den anden mener jeg er forkert - udover at det er lettere med den almindelige da der skal to til blindtests. Generelt mener jeg altså blindtests er lidt opreklameret. Det du foreslår med at kombinere er jeg dog enig i - det er dog mest nødvendigt i starten, indtil man har lært sig selv at kende.

Thomas Sillesen skrev:
Desuden er jeg ked af sige at du ikke har bevist noget for mig. Du hiver en ældgammel testmetode op, som om det skulle være noget nyt genialt vi ikke allerede bruger…

Jeg må konstatere at du ikke har gidet udføre min test. På den anden side har du heller ikke nogle logiske indvendinger imod den, du har faktisk lige skrevet du sagtens mener den kan bruges. Sig mig er du totalt ligeglad med om din teori holder?

Thomas Sillesen skrev:
Jeg har allerede sagt at vi bevidst ikke neglicerer noget som helst. Vi tror på at ALT har betydning, og det er vist mere end de fleste andre gør i vores branche.

Nu og i det efterfølgende ændrer du emnet væk fra teorien bag din udvikling, og det er for såvidt uinteressant for mig. Jeg mener om I så lavede en hel rumraket først bare for at få erfaring nok til at lave Densens produkter så ændrer det ikke ved at man godt kan farve musikalitet ind i et anlæg, hvilket strider imod det du siger ligger til grund for jeres udvikling. At du så ikke tror på dette, enten fordi du ikke gider udfører testen, eller ikke synes den viser noget, eller whatever kan jeg kun gisne om. Testen holder for mig vand både logisk og i praksis, og jeg kan kun opfordre folk der er i tvivl til enten selv at afprøve den, eller fremføre logiske fejl hvis jeg altså har overset noget. Det ser ikke ud til Thomas kan det.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[QUOTE=SATMIT]

Et simpelt spørgsmål der kan afklare om du er til Hifi eller til musik.

Spiller du og kan du leve med plader der er dårligt indspillet, men hvor musikken er god!? Det hænder skam

JA!! mange plader jeg har fra mid 80`ne samt ligeledes enkelte nyere er skod optaget hvad angår perspektiv, støj, hårdhed og digital klang og slt det der!!

MEN!!! musikken er god!! indholdet er glimrende og swinger!! og er trods det ganske hærligt at lytte på!!

Og misforstå mig ikke jeg vil også helst have at det hele er i orden... men det er det bare ikke altid!

Langt fra!! det drejer sig om at kunne abstrahere fra dette!!.. kan man det altså abstrahere fra fej og mangler mm. ved udstyret samt ikke mindst indspilningerne selv!! og blot nyde musikken som den er!! så kan man lytte MUSIK!! og ikke kun hifi!!

Og det gør jeg ofte og nemt!!...  !!

Vi er vel enige om at der fortsat er utroligt mange plader, der er ufatteligt ringe lavet i studiet. et faktum der faktisk ikke bliver bedre af at man får et bedre anlæg - snarere tværtimod. Nu fik du dig lagt ud med Sillesen. Du må da kunne forstå at det set-up der spiller mest musik, melodi og rytmehans, samt kan dette på flest sprog er det bedste. Sådan må det da også forholde sig for en "Granitbandit"

Det er musikken der er målet uanset hvordan den er optaget!!..  den skal blot gengives så tæt på den måde den nu er optaget! og det rår fr usødt oghele sandheden!! den gode, den onde og den grusomme!!..  ingen nåde!! jeg vil have det som det er!! uden sukker sirup over eller forsødning!!..   Stakkels dig, nu kommer melodipatruljen snart og fanger dig.

Er musikken GOD!! anstraheres fra fejlene der ellers nådesløst afsløres

( hvis man da er istand til at lytte musik!! og ikke kun hifi!!)

Man ser imidlertid ofte at folk herinde taler om gode plader og det er mere optagelsen end kunstneren og musikken der er tale om! 

Det er rigtigt!!.. men man kan jo godt have interessen for det rent tekniske ved hifi samt ikke mindst i musikken og optagelserne.. samtidigt med at man kan nyde musik og se bort fra det tekniske!!?? eller?? Hvis der en god og en dårlig indspilning at vælge imellem, så skal du naturligvis vælge den dårlige, den er der da mest melodi og rytmehans på. Og trommerne kan også klokken.

det ene behøver da ikke at udelukke det andet!!.. Sørme jo!

Eller er det kun mig der kan væksle mellem hifi / teknik lytning og blot ren musiknydelse?? alt efter behov, humør og situstion!??... Det er kun noget du tror du kan. Prøv at stoppe en dusk persille i hvert øre, og så fyld efter med kærgården. Hvis det løber sammen for dig, så er lyden smurt ind i smørsovs med persille, og det kan vi sandelig ikke ha´ på øen derovre. Hvad ville Svensken ikke tænke om han mødte Bornholmere med smørsovs i begge ører.

mvh.
Sådan bliver man forresten smørtenor eller er det smørtilnar.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas Sillesen]

Når jeg taler (negativt) om perspektiv taler jeg om denne ekstreme fokusering på hvor PRÆCIST sangeren f.eks står i lydbilledet. Der var på et tidspunkt et indlæg herinde, hvor een skribent spurgte til præcist hvor i lydbilledet en sangerinde stod på et bestemt nr. (det lød nærmest som skulle svaret gives på millimeter). En sådan pinen perspektiv ud synes jeg er ekstrem (på nær i en udviklingssituation).

Her har du ret i noget!! for kun på få om nogen optagelser kender vi perspektivet helt korekt!! altså vurderingen om hvor korekt det gingives er ganske subjektivt og op til den enkeltes opfattelse af hvornår og hvad der skal til før det virker troværdigt og overbevisende!!

Og det blev sat mere i relief af at der på intet tidspunkt havde været et eneste indlæg om selve musikken....

Men perspektiv har altså intet med selve musikken at gøre.

JO!! selvfølgelig har det det!! det hele hænger sammen!!...   hvis en parameter er i uorden i en grad der umuliggøre abstration fra de fejl og mangler DER UVILKÅRLIGT OG UUNDGÅLIGT ER!! opnås ingen troværdig musik nydelse / oplevelse!!..

Hvorfor kan vi f.eks høre at Caruso er en fabelagtig sanger ? er det på grund af den suveræne optagelse, som man kan høre på enhver pladespiller der kan spille 78mono ? (i øvrigt coooolt at Rega laver en maskine til 78ere !) Nej, vi kan høre Caruso er god, fordi vi kan høre hans kvaliteter som sanger. Hans evne til at bruge stemmen som et instrument, med betoninger, bevægelse, kælen for ordene, syngen igennem og hele følelsesregistret. Og på nogle highend anlæg fremstår dette mere tydeligt end andre !!!!!!!!!!!!!!!

ENIG!!! 

Samtidig vil jeg også hellere høre Wiener Filharmonikerne spille Mozart stående på en pløjemark i vestjylland, end jeg vil høre Stenløse husmorforenings pensionist afdelings amatør symfonikere spille i Concertgebou...

Med andre ord, jeg vægter musikken over f.eks det fremragende perspektiv i Concertgebou.

OK!! hver sin smag!... men jeg kan dog godt følge dig her!!........  og som jeg har sagt før!! musikken er det vigtige!! og swinger den!! så er optagelsens kvalitet underordnet!! ( til en hvis grænse dog!!  )

MEN allerhelst vil jeg da høre Wiener Filharmonikerne i Concertgebou. Det er også derfor jeg skrev min rangordning:

1) Få musikken på plads

2) Få hifi på plads

Er det ene på plads er det andet det som regel også efter min erfaring!!... 

Jeg er desværre ikke enig med dig i at de fleste brugere med 2 anlæg herinde, kan høre det jeg kalder musik. (timing, rytmen, melodi, etc etc)

Nu bliver du selv klog igen!!!!...  det klæder dig ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er egentligt let. Se på ovenstående eksempel med pløjemarken kontra Concertgebou. 95% af alle hifi freaks vælger Concergebou.

Ikke hvis musikken derfra sucks!!!!...

Se på en optagelse som "Jazz at the pawnshop".... Elendigt band.... men f**k hvor er der solgt mange til hififreaks rundt omkring i verden, grundet den eminente optagelse.

Enig!! men den er / var da et fint arbejdes redskab!!!!... ( til tweak, DIY. udvikling, og hifi lytning!! men rigtig nok IKKE! til MUSIK! nydelse og lytning!!)

Jeg har sågar talt med hifi freaks der i ramme alvor fortalte mig at de ofte sad med en kold bajer og nød denne optagelse. (håber de drikker noget sprøjt fra en grænsekiosk..).

hver sin pervation!!..

Med hensyn til det med at have forståelse for andres synspunkt, er der da ingen tvivl om at jeg forstår hifi entusiasterne.

Nogle interasere sig for hifi / teknik!! udelukkende!!  andre udelukkende musik og så er dem der interasere sig for begge dele!!! ( det gør jeg!!)...........

Men om de så forstår mig når jeg taler om musik, er en anden sag. De fleste af reaktionerne tyder ikke på det, og så er vi jo ved en af kernerne. Har de ret fordi de er mange og ikke forstår mig ? eller har jeg ret på trods af at jeg er (næsten) alene ???

Ikke udfra de mere fornuftige ting du her kommer med!!

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Det var verdens bedste Quad 405 i hvert tilfælde.
Testmetoden er nu ikke Walkers, men han gjorde princippet til sit, hvilket jeg slet ikke kan fortænke ham i. Det forhold at testmetoden er gammel, men ikke glemt er i øvrigt da en indikation af at der er noget om sagerne. Prøv den selv, man kan godt blive en haj til det.
HF bukkede og skrabede for PW dengang. Han ansås som guruen over alle. Læs f.eks. testen af ESL63 fra først 80érne.
På forstærkerfronten forstod alle hvorfor en ekstra 405 ikke kunne høres, når den indgik i en Quad kæde med en 44+405. Jeg tror faktisk der kenne sidde en hel stribe af dem uden nogen ville opdage det.
PW gik ikke ind for pjat med komponentkvali m.m. en transistor var en transistor - færdig. Jeg mener f.eks. LF356 fandt vej ind i model 44, correct me if Im wrong.
Men princippet om indsætelse er brugt mange gange siden, specielt til kabeltests og en gut i Sverige sværger også til den, han bruger den f.eks. på poweramps. Læs mere på sonicdesigns hjemmeside.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas Sillesen]

Jeg er ikke enig i at alle kan lytte til musik. Jeg mener det er en evne de fleste hifi entusiaster ”mister” fordi de gennem deres hifi interesse bliver oplært i at lytte til alt muligt andet i stedet, som f.eks detaljer som den ”øverste top af en violin” som du så rigtigt skriver.  Men desværre sker det på bekostning af at kunne høre det basale i musikken, nemlig musikken selv.

VRØVL!!  måske for de enkelte hifi freaks der interasere sig for hifi for teknikken i det´s skyld!! hvad jeg vil kalde hifi/teknik freaks!!..

der er mange ( jeg kender mange i hvert fall) der er interaseret i hifi for at komme musikken nærmere og få en bedre MUSIK! oplevelse og nydelse!!..

Disse beskeftiger sig med BEGGE DELE!! ( det gør jeg også!!)

Hifi lytning er ET REDSKAB!!!..  der anvendes ved særlige lejligheder!..

Musik nydelse / lytning er målet og det der er det væsentlige og den DAGLIGE!! anvendelse af udstyret!...

Jeg tror heller ikke der er nogle der sidder sig ned og siger ”nu laver vi et produkt der ikke kan spille musik”.

Nej mon!!!!

Men ikke destro mindre er der stor forskel på produkters evne til at gengive musik.

JA!! nogle gør det fordi de farver mindst muligt og spiller så ærligt over for kilde materialet som muligt ( hvad det så end er! og hvordan så end kvaliteten af dette er!!)

Andre sovser det hele til for at give det en mere "spislig" eller ørevenlig lyd på de fleste optagelser!! ( dette nok for at sælge mest muligt til flest muligt!!)

Nogle har deres egen opfattelse af hvordan noget skal lyde for at være godt!! og dette behøver ikke at være i overensstemmelse med rigtigt!!...  dette er designer lyd!! ( B&O. Linn mf. efter min mening!! )

Der er derfor ikke kun tale om at der er noget der er ”anderledes” end andet som du skriver. Der er derfor ekstrem forskel på udstyr evne til at gengive musik.

JA!! noget farver mere end andet!!  og for mig er ufarvning og så stor tilnærmelse det der er på kildematerialet det mest rigtige!! og det der sikre at DEN MUSIK DER ER PÅ DETTE MEDIE NU OGSÅ KOMMER TIL SIN RET!!

En ting der yderligere sætter dette i relief, er at mange ikke anerkender de fænomener jeg har omtalt omkring musikalsk gengivelse (følge melodien, etc etc etc).

Meget subjektiv udtalelse!!  det er så blot DIN! opfattelse!!!..

Og hvis man ikke anerkender disse fænomener, kan man i det mindste ikke bevidst udvikle udstyr der er godt til at formidle det.

HVEM!????? gør ikke det da!??????????????????

Du er meget svævende og ukonkret i dine udtalelser!!..  hvilket gør at man fornæmmer at det er de fleste andre end Densen du her mener!..

mvh

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas Sillesen]

Nu bruger du så ordet ”neutralitet” som en kvalitet. Og jeg giver dig ret, jeg mener også neutralitet er et mål der er værd at opnå.

Men hvad er neutralitet så ? er det kedelig uengageret lyd ????

Det kan neutralitet aldrig blive!!! er det neutralt gengives nøjaktig så musikalsk og engagerende som optagelsen tillader det!!...

det er jo sådan man oftest hører det fra de ”kloge” hoveder i vores branche.  Men hvordan kan det være neutralt ??? i studiet var der jo ikke tale om at musikken var kedelig og uengageret ?!!?!? 

Hvordan den enkelte opfatter noget! altså om det opfattes neutralt eller ikke er ganske subjektivt og meget individuelt!!...

Du kan opfatte noget neutralt ( dit udstyr eks.) andre kan opfatte det som farvet!!... og noget andet mere ufarvet og mere neutralt!!...

Hvem her ret???

det kommer an på ørene der lytter!!...

På den baggrund mener jeg faktisk at vi laver noget af det mest neutrale hifi på markedet.

JA!! DET! undre mig ikke at du mener det!! ... meeeen!! der er nok delte meninger om dette!!??

Og jeg vil da venligt påpege at vi har også masser af tests hvor vi netop fremhæves for neutral lyd.

SUBJEKTIVT!! kære Sillesen subjektivt!!!!!!!.. efter DIN! / Jeres opfattelse!! ik andet!!

OG er den nu også DEN! rigtige???

For jer!! JA!!  for andre????  nok ik altid!!..

Subjektivt!!!

mvh.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg må erkende, at jeg ikke har testet og lyttet til så meget hifiudstyr, som mange andre herinde.

Derfor aner jeg ikke hvilke mærker, der gør hvad og kan hvad - jeg har f.eks. lagt øre til Densen!

Min opfattelse er imildertid, at langt de fleste herinde har anlæg der består af en kombination af flere fabrikater, hvorved det er svært at sige, om det ene eller andet gengiver musik eller om det lyder af hifi. Kombineret med det ene, så spiller det musik .. i mine ører, i en anden sammenhæng så spiller det hifi i mine ører.

Det samme gælder mit anlæg som er SAT og Proac. I nogle sammenhænge vil SAT være ret uheldigt i mine ører, ligesom Proac også kan være det, omend de nok går i flere sammenhænge.

Så kunne man definere de bedste mærker som dem, der går godt i alle eller de fleste sammenhænge, men jeg er ikke sikker på at dette er tilfældet. For så ender man sikkert ude i ligegyldighedens sovs.

Men skal man acceptere at anlægget i high-end-hifi'ens navn i den grad fokuserer på detaljer og ruminformation mm., således at dårlige indspilninger lyder endnu dårligere - jeg synes jo nej, og derfor har jeg valgt en kombination som er ret så tilgivende overfor dårlige indspilninger. Men ok... noget lyder da fortsat ringe. 

I øvigt har jeg gjort den observation, at "dynamiske/hurtige" anlæg faktisk kan løfte gamle lidt monotone indspilninger (så kan man så spørge sig selv om det er naturtro gengivelse).  

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg må erkende, at jeg ikke har testet og lyttet til så meget hifiudstyr, som mange andre herinde.

Derfor aner jeg ikke hvilke mærker, der gør hvad og kan hvad - jeg har f.eks. lagt øre til Densen!

Min opfattelse er imildertid, at langt de fleste herinde har anlæg der består af en kombination af flere fabrikater, hvorved det er svært at sige, om det ene eller andet gengiver musik eller om det lyder af hifi. Kombineret med det ene, så spiller det musik .. i mine ører, i en anden sammenhæng så spiller det hifi i mine ører.

Det samme gælder mit anlæg som er SAT og Proac. I nogle sammenhænge vil SAT være ret uheldigt i mine ører, ligesom Proac også kan være det, omend de nok går i flere sammenhænge.

Så kunne man definere de bedste mærker som dem, der går godt i alle eller de fleste sammenhænge, men jeg er ikke sikker på at dette er tilfældet. For så ender man sikkert ude i ligegyldighedens sovs. Sikkert!

Men skal man acceptere at anlægget i high-end-hifi'ens navn i den grad fokuserer på detaljer og ruminformation mm., således at dårlige indspilninger lyder endnu dårligere - jeg synes jo nej, og derfor har jeg valgt en kombination som er ret så tilgivende overfor dårlige indspilninger. Men ok... noget lyder da fortsat ringe. Det er ikke tilfældet at der fokuseres på detaljer og rum, det er en misforståelse af de hårdnakkede. Der skal nemlig ikke fokuseres på noget som helst, så begynder det at ligne noget. Problemet er så blot, at hvis du så tilfører ét eller andet, så er det desværre temmeligt tydeligt. Et af de allerbedste eksempler på det jeg lige kan ryste ud af ærmet er, sountracket til Løvernes konge. Det er fantastisk på den måde, at der findes stemmer der er 100% tørre, stemmer der er tørre men udsat for en kompressor på fulde drøn, der findes stemmer med så store mængder efterklang, at man ikke tror sine egne ører. De samme meget afvekslende effekter finder du også i orkestret. det er funny.
Men der skal ikke lægges fokus på noget som helst. Hvis der skal fokuseres på noget, så må det være fokus på ikke at fokusere på noget.

I øvigt har jeg gjort den observation, at "dynamiske/hurtige" anlæg faktisk kan løfte gamle lidt monotone indspilninger (så kan man så spørge sig selv om det er naturtro gengivelse).  Det er en rigtig god ting du nævner her. Det sjove ved hurtighed er nemlig, at den ikke høres. Det er der bare.
Set-ups der lyder hurtige er oftest så langsomme, at det bliver et problem på meget musik.
"Hurtigheden" kommer af, at transientopstarten markeres med en lille ansats, der kommer en anelse tidligere end selve transienten. Det får det hele til at eksplodere lidt mere. Det eneste men er såmænd, at sådan gøres det slet ikke i virkeligheden, da kommer transienter bare uden ekstra ramasjang.
Den lille ansats er altså forvrængning og kommer af høje impedanser på steder, hvor impedanserne skal være lave. Kontakter, stik, kabler, forstærkere kan lave den slags ting og også kondensatorer i signalvejen er ofte skyldige i dette fænomen.
Min oplevelse af dette fænomen er lidt i den retning, at man skruer en kende mere op for lyden, når man spiller over et "hurtigt" system. Når transienter så skal slippes ud, så virker det som om, at der først opstår et signal, og så er der alligevel ikke helt kræfter nok til, at behandle signalet. Forstærkeren tvinges bare en lille anelse ned i knæ. Så har du ansatsen (den lidt tidlige eksplosion). Den komer altså op, men kan kke helt få effekten ud på klemmerne og falder derfor lige en anelse igen. Man kalder det også "overshoot", men her er det mere betinget af, at spændingen er til stede, men strømen mangler i et vist omfang.
Nå men det er min observation af lynhurtige forstærkere.
Det er ihvert tilfælde rart, når den slags ikke længere er der.

SATMIT

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt Kubik.

Jeg er imponeret over grundigheden af dine indlæg.

Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger .

Det er en fornøjelse at se når Tomos'en er justeret optimalt .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Kubik

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige ... jeg har dog ikke testet nær nok til at sige at det skyldes det ene eller det andet.

Der hvor oplevelsen ødelægges for mig er helt konkret, at diskanten på alt for mange højttalere stikker af eller stikker ud. I jagten på detaljer og rumfornemmelse (eller hvad det nu er de jagter .. skal ikke tillægge folk motiver), så får man noget som ganske enkelt ikke virker autentisk og musikalsk i mine ører. Disse problemer findes også ved andet udstyr .. men her har jeg ikke samme erfaringer som jeg kan generalisere ud fra. Og hvis man så kombinerer to uheldige ting så hopper kæden helt af!

Hvad angår hurtighed ... så forstår jeg ikke det du skriver ... jeg er ikke tekniker .. Mit argument gik nok mest på højttalere og ikke på forstærkere ... men det samme kan meget vel gælde for dem.

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Kubik ...

Efter at have læst det du skriver om hurtighed ... så tror jeg at jeg forstår hvad du mener. Skal ikke kloge mig på det tekniske.... men det er roen der giver dynamikken... hvis anlægget ikke har det overskud ... så oplever man ikke samme kontrollerede overgang fra stilhed til anslag. Herved bliver det hele mere mudret og sovset!

I virkeligheden det jeg oplevede da jeg skiftede fra en helius arm til en forsell arm for mange år tilbage - se et eller andet sted i denne tråd på side 2088!

har jeg forstået korrekt?

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Kubik ...

Efter at have læst det du skriver om hurtighed ... så tror jeg at jeg forstår hvad du mener. Skal ikke kloge mig på det tekniske.... men det er roen der giver dynamikken... hvis anlægget ikke har det overskud ... så oplever man ikke samme kontrollerede overgang fra stilhed til anslag. Herved bliver det hele mere mudret og sovset!

I virkeligheden det jeg oplevede da jeg skiftede fra en helius arm til en forsell arm for mange år tilbage - se et eller andet sted i denne tråd på side 2088!

har jeg forstået korrekt?

SATMIT

Helius/Forsell problematikken kender jeg ikke, idet jeg ikke kender Forsel armen. Jeg kender dog Helius Aurum og Orion 10" arm.
Begge disse er noget helt uovertruffet mudderværk, som jeg sent skal glemme.
Faktisk var de begge 2 skyld i, at jeg fopr første gang observerede det med tempoet i musikken.
Jeg og en kammi undersøgte min grammo for fejl, fordi det lød simpelthen som om den kun kørte med 25 omdr/min i stedet for 33,3333. Jeg fattede det ikke helt 100% før et stykke tid efter, at det virkeligt kunne lykkes at sætte tempoet så meget ned, at jeg måtte måle på grammoen med flere forskellige stroboskober.
Det fænomen jeg beskriver er elektrisk, hvilket bringer det lidt over i en anden boldgade end det med armen. Mekaniske fænomener er anderledes og ofte mere voldsomme.
Den "hurtige" forstærker er i mine øjne ofte et resultat af dårlig dæmpningsfaktor. Spændingen svinger lynhurtigt, strømmen derimod går en anelse i knæ.
Preamps og CD maskiner kan sagtens have dette også, eftersom de skal drive det efterfølgende kabel og forstærkertrin. Det kræver også strøm.
Prøv at rense dine HT terminaler med isopropanol, så skal du bare høre løjer, så ved du hvad jeg taler om.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Kurt Kubik.

Jeg er imponeret over grundigheden af dine indlæg.

Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger .

Det er en fornøjelse at se når Tomos'en er justeret optimalt .

Takker mange gange.
Dine egne indlæg andetsteds vidner også positivt om begavelsens ulige fordeling i dette univers. Jeg tror faktisk godt du kan lære at stille en Tomos i dysen.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes