Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Det eneste du fik vist med det classic anlæg var, at det spille udynamisk og meget langt væk - færdig. Jeg gider ikke diskutere dette med dig igen. |
|
|
Kurt for søren da fik du den ? søren ? 
Jeg skal altså sige at hvis du vil have jeg skal tage dig seriøst skal du ikke tage tingene ud af sammenhæng.
INDEN VI TESTEDE sagde jeg HØJT og tydeligt at vi ikke skulle lytte følgende ting
1) Dynamik
2) Sammenhænge og musikalitet
DETTE SKYLDES jo at vi KUN skulle teste perspektiv og forskelle her i og du ville bestemme hvor højtalerne skulle stå, nemlig samme sted som dine dali. Et anlæg som Linn der er tunet spiller med helt andet Dynamik og melodi end et der ikke er sat op og så bliver jeg sku træt af at du igen nævner dynamik når jeg INDEN teste have sagt at det kun var perspektiv vi skulle teste forskelle i.
Og efter fik jeg jo at vide. "nu får vi aldrig Jonas overbevist fordi vi ikke kunne vise større forslelle", hele pointen var jo at du mente at linn ikke sange noget over 10.000hz men da jeg have målt det sagde du her efter at det kunne man ikke måle, men man kunne vise det ved at linn ikke kan vise rum, men jeg kunne vise størrre forskelle i rum og det var jo derfor X sagde følgende "nu får vi aldrig Jonas overbevist fordi vi ikke kunne vise større forslelle"
Det er sku da lidt træls at hver gang man tester noget og du så finder på en ny historie og nye ting og helt glemmer det resultat man er kommet fra. Du skal være dygtigere til at køre disse forsøg strangent eller er det helt ubrugbart til noget.
Men ser stadig frem til du skal vise noget og sørg nu for du har en "rød" tråd i det du vil vise således man ikke blot sidder med tanken om at man skal "belæres" men at du virkelig kan vise det. Det er jo sjovt at teste og et resultet uaset udfaldet skal ikke undskyldes med endnu mere snørklede ting, nej det skal medtages, så kan man komme videre.
|
|
|
1. Jeg har aldrig hørt det du nævner 2. Classic systemet er påfaldende fjernt Det hele gik op i snak den aften og jeg har ikke hørt det du nævner, beklager Og jeg gider ganske enkelt ikke bruge mere tid på det. MHT at måle frekvensgang, så hvid det virkeligt er således at du ikke VIL læse hvad jeg skriver i mine foregående indlæg, så bare GLEM det. Jeg køre mine forsøg meget stramt, men det var ikke muligt den dag og that´s it Classik/Ninka systemet spiller i mine ører forfærdeligt, og lad dos så venligst komme videre.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej MantraSound,
PS. Frederik, du kalder dit nick ”MantraSound” har du noget med MantraSound at gøre ?
|
|
|
Det var da i hvertfald meningen at signalere det.
Jeg kan da godt benævne mig "MantraSound, som jeg har noget at gøre med"
Ellers kan jeg da godt forstå, at du ikke gider slæbe store højttalere rundt.
Men du er altså ikke tilhænger af denne højttalerpraksis, hvilket jeg kun kan bifalde.
Det interessante er vel så, hvad mener du skaber det musikalske hifi fremfor det ikke-musikalske hifi? Jeg beder dig ikke om forretningshemmeligheder i den forbindelse, men blot nogle tekniske betragtninger.
Mvh.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Kurt von Kubik,
Det er helt ok du kan henføre tempo til betoninger og gjorde det med kabler i aftes, det mener jeg også man kan, jævnfør mit svar til MantraSound ovenfor.
Men som jeg også skriver, så har godt konstrueret hifi ikke farvninger og betoninger, men alligevel er der altså tempo forskelle til produkter du ville definere som gode designs. Det giver 2 muligheder:
a) At én af os er fuld af crap
b) At der findes andre målinger end dem du henviser til som væsentlige, og at disse målinger er afgørende for opfattelsen af disse ”fænomener”
Jeg vil godt KLART gøre mig til talsmand for at a) er FORKERT. Og at b) er den afgørende. At det målemæssige ”vindue” vi har ind til forstærkerkonstruktioner faktisk kun er et vindue, forstået som at når vi kigger ud af vinduet derhjemme, så er det jo ikke hele verden vi ser, selvom hele verden ligger udenfor vinduet.
Der er derfor basis for at sige at der målinger der har betydning for disse fænomener. Målinger du måske ikke har tænkt på før, fordi du har sammenkædet disse hørbare fænomener med farvninger. Men verden er ikke statisk, og smuttede vi en tur til 1950, ville teknikere sige de havde alle nødvendige værktøjer til udvikling af perfekte forstærkere, i dag ved vi bedre, og således er der altid en kontinuert erkendelsesprocess, der fører os videre.
Med venlig hilsen |
|
|
Jeg nævner netop, at f.eks. et frekvenssweep ikke kan bruges til, at afsløre betoninger på forstærkere. Forvrængningsspektre siger meget mere, ligesom puls/firkant m.m.m. Man skal bare vide hvad man leder efter. Som nu f.eks. Jonas, der tror hans Linn anlæg har en klokkeren frekvensgang fra lidt over 20Hz og helt op over høregrænsen +- mindre end 1 dB - du milde. Matematisk kan man beregne, at +-15dB i basområdet er realistiske tollerencer. Men heller ikke det vil sige ret meget om gengivelsen, faktisk ikke engang om den er neutral. Betoninger er noget der opstår dynamisk, det kan f.eks. være på multipla af netfrekvensen under gengivelse af musik. Og det behøver såmænd ikke være fordi, at netfrekvensen ikke er dæmpet nok væk, men det kan være fordi impedansforholdene ved de(n) frekvens(er) er anderledes end ved andre.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Micjac,
Du skriver: "Jeg synes det er meget mere interessant f.eks at diskutere hvorfor jonas og jeg mener at kunne høre forskel på tempo produkter, mens vi synes andre ikke kan. Hvilke mekanismer er det der gør vi synes det ?"
Men som jeg skrev tidligere I tråden om hifiklubben var der tale om 2 ting som jeg oplevede med lytterne:
a) Alle kunne høre forskellen på tempo
b) Alle sagde de ikke havde hørt forskel på tempo på forstærkere før
Deraf følger:
Når alle kan høre forskellen må den logisk være til stede, dvs man kan afvise at ”jonas og jeg mener” … vi kan…det er ikke kun noget vi mener.
Når så 25 stk hifi entusiaster til en demo siger at det har de aldrig hørt før, ja, så kan jeg jo også afvise din sætning: ”vi synes andre ikke kan”. For det er jo ikke kun noget jeg synes, det kunne de jo ikke, når de ikke havde prøvet det før !
Men grundlæggende ligger jo i dit indlæg at Jonas og jeg burde undersøge hvorfor vi er så mærkelige, og lade være med at trætte andre med vores indlæg. Hertil vil jeg bare fastholde at jeg synes faktisk sådanne ting er væsentlige for audio, og for at bringe os alle videre, for den eneste måde vi kommer videre på er gennem meningsudveksling, debat, og forhåbentligt fælles erkendelse.
I øvrigt er jeg censor på diverse erhvervsøkonomiske fag på Universitet, Handelshøjskole, Handelsskole og Handelsakademi. Der er hovedsageligt tale om at jeg er censor på de afsluttende hovedopgaver. Som censor har man ikke en snemands chance for at sætte sig ind i alle de virksomheder der omhandles i hovedopgaver. Jeg er f.eks ikke en ekspert i Eksport af vindmøller til nordafrika, men jeg har været censor på en opgave om emnet. Når man står overfor enhver hovedopgave, er det første at se om den videnskabelige metode er tilstede. Bruger skribenten de rette værktøjer, er hans analyser sagligt begrundede, er hans konklusioner sagligt begrundede og fører det frem til en gennemgående rød tråd i opgaven.
Netop videnskabelig metode er jo grundlaget for al forskning. Galilei som vi har talte om stod jo ikke bare op som Kupernicus og sagde at jorden var rund. Han beviste det ved hjælp af videnskabelig metode, og det er derfor vi tilskriver Galilei for at vi ved at jorden er rund.
Disse metoder er nøjagtigt de samme i forbindelse med audiodesigns etc.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Som nu f.eks. Jonas, der tror hans Linn anlæg har en klokkeren frekvensgang fra lidt over 20Hz og helt op over høregrænsen +- mindre end 1 dB - du milde.
|
|
|
Ja ihh du milde det tænkte jeg også. Den Bryel og kjær måle ting er en sag til 250.000kr og vi lavede mange målinger. De hæv og sænk du snakker om var ikke nået vil kunne se og akkustik læren på Ingeniørhøjskolen fortalte at det faktisk var overraskende fine målinger for frit luftsmålinger. Vi målte kun med hvid støj.
Men egentlig er sådanne målinger ikke noget jeg mener man kan bruge til noget også derfor jeg ikke har lagt dem ind på min hjemme side. Tager man en billig microfon og kobler til lydkortet i en pc kan man få endnu finter kurver fordi microfonen ikker er så god. Man kan næsten få målinger til at se ud som man vil. Måleteknisk er det faktisk ret indviklet.
f**k kurver hvis det lyder godt så er det godt spiller det musikalsk så f**k målingerne. Jeg kan som slut bruger ikke bruge målnger til noget som helst kun den der konstruere kan måske bruge det til noget ?
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
Jeg synes mine synspunkter er godt begrundede gennem hele tråden. Jeg siger således ikke at kun 7 mærker kan spille musik uden at begrunde hvad jeg mener med begrebet.
Skulle vi overføre det til dit Vin eksempel, er der ikke kun tale om at jeg siger der findes kun 7 gode vine, men derimod f.eks om at jeg kunne sige:
Der findes 7 gode vine, fordi disse indeholder nogle helt specifikke kvaliteter. (farve, dybde, aroma, smag etc etc.)
Hvis du var uenig med mig, ville du så kunne sige til mig: Følgende vine indeholder OGSÅ præcis de specifikke kvaliteter du anser for nødvendige.
Så ville vi have en konstruktiv debat der var fremadrettet. Men der er ingen der har forsøgt at gøre noget sådant i denne efterhånden 13 sider lange tråd.
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Kurt von Kubik,
Tak for dine præcisiseringer. Jeg vil måske virke stædig i dine øjne, i det følgende, men jeg håber du vil prøve at sætte dig ind i hvad jeg mener under alle omstændigheder.
a) Du har ret i at meget optage udstyr er i en fremragende kvalitet, også i forhold til gengive udstyr. MEN: Det betyder IKKE at det er perfekt. OG man kan heller ikke PRÆCIST definere ALLE fejl det måtte have. En logisk følgeslutning er at man ikke ved PRÆCIST hvad der er på masterbåndet. Nej det er ikke perfekt, men du trækker tingene helt ud af proportioner. Det svarer meget fint til, at en bil kører med dækkene X. Bilens køreegenskaber sætter grænsen for hvor kraftige sideværts kræfter bilen kan klare uden at vælte. Med andre ord dækkene holder vejgrebet perfekt. Nu kommer der nye dæk på markedet, der kan holde 25% bedre vejgreb. Nu er det jeg så spørger, skal man bruge opmærksomheden på disse nye dæk, eller er det måske bilens grundlæggend ekøreegenskaber der er problemet. Her mener jeg, at du både principielt og sikkert også i praksis angriber sagen forkert.
b) Når man så afspiller signalet, vil man uværgerligt høre resultatet af hele afspille kæden, og oplever man at det er PERFEKT. 100% som i studiet, betyder det uværgeligt at fejlene i optage kæden, KOMPENSERES 100% af afspillekæden (i princippet tilfører afspille kæden modsatrettede fejl). Glem studier, der kan der ikke konserberes naturtro musik. Du skal ud på location og optage det der med simplest mulig teknik. De kompromisser du her bliver nødt til at sluge er meget mindre end det du skal igennem, når du førts er kommet hjem med det. I denne situation kan du ganske roligt antage, at alle fejlene kommer fra afspillekæden. Selv støjen er større fra dit afspillegrej end fra optageudstyret.
c) Det følger heraf at man aldrig kan bruge masterbånd som en 100% reference. Nej! Men du er stadig ude af proportioner og det er suverænt det bedste der findes i øvrigt.
d) Skulle man lave en videnskabelig reference der kunne bruges, måtte man høre samtlige optagelser i verden, vægte gennemsnittet, og konkludere på basis af den ”score” man opnår. Nej! Du skal blot bruge én fejlfri optagelse, som gengives i et rum der ikke påvirker lyden, således at du kan vurdere kædens bidrag til det samlede resultat.
Dine holdninger om at vore produkter tilfører betoninger der giver den karakteristiske klang, og at disse betoninger er ens fra produkt til produkt må jeg afvise. Det kan du ikke, både jeg og mange andre er af den opfattelse, at Densen produkter langt fra er neutrale. Det kan i øvrigt afgøres så såre simpelt. Knald f.eks. en densen preamp ind i en kæde evt. via tapesløjfen og juster volumen. Er den neutral høres den ikke, da vil kun forbindelses kablerne kunne høres. Det kan også gøres med poweramps, men da skal der en spændingsdeler til også. Kilder og transducere kan man ikke gøre dette med, men resten er OK!
At mange af vore konstruktioner bruger 6w klasse A, er ikke udtryk for at det er det samme trin der bruges. Der er stor forskel på analogdelen i B-400XS og B-400+ da de dac’s der bruges er meget forskellige i måden de sender signalet ud på. Det er såmænd bare I/V konverteringen der er forskellig. Jeg tror ikke man hos Densen på den måde laver helt nye konstruktioner hver gang, det ville være helt tosset.
Tilsvarende er B-800 Tuneren’s analog del helt ekstremt anderledes opbygget end CD afspillernes analogdele. Alligevel er den også ca 6W klasse A. Det har du sikkert ret i.
Hvorfor nævner vi så at alle produkterne har et 6W klasse A trin ? Det gør vi fordi hvis man ændrede strømforsyningen, og samtidig gav dem køleplader ville de alle kunne levere omkring 6W Klasse A. Det skyldes at de forskellige typer transistorer der bruges i de forskellige trin, der kan dem der kan klare mindst ”kraft” klare spændinger der ville muliggøre ca 6 W klasse A. Well! Der sidder altså slet ikke et 6Watt klasse A trin i udgangen anyway.
Det er i øvrigt ”sjovt” at du prøver at finde tekniske forklaringer på hvorfor vore produkter spiller som de gør, i stedet for at vende det hele på hovedet, og spørge dig selv, hvorfor andre produkter ikke spiller lige sådan, måske er der noget teknisk de ikke gør så godt som vore produkter ? Så fik vi den med. Det der egentlig er ret fantastisk ved elektronik, er at der ingen magi findes. Anvender man bestemte komponenter, så kan de lynhurtigt genkendes. Andre lyder anderledes, fordi de bruger andre komponenter og fordi de kobler dem anderledes sammen. D.d. er der i øvrigt næsten ingen der bygger diskrete udgange på CD maskiner. 99% bruger opamps og af dem bruger næsten alle BB eller AD i forskellige aftapninger. Det giver naturligvis en rimelig ensartethed over mange spilleres lydmæssige resultater. Opampsene er dog en del forskellige og de kan naturligvis sammensættes med et hav af forskellige konvertere. Kombinationsmulighederne er mange.
Med venlig hilsen |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Som nu f.eks. Jonas, der tror hans Linn anlæg har en klokkeren frekvensgang fra lidt over 20Hz og helt op over høregrænsen +- mindre end 1 dB - du milde.
|
|
|
Ja ihh du milde det tænkte jeg også. Den Bryel og kjær måle ting er en sag til 250.000kr og vi lavede mange målinger. De hæv og sænk du snakker om var ikke nået vil kunne se og akkustik læren på Ingeniørhøjskolen fortalte at det faktisk var overraskende fine målinger for frit luftsmålinger. Vi målte kun med hvid støj. Et sweep vil være det man kan bruge til sammenligninger.
Men egentlig er sådanne målinger ikke noget jeg mener man kan bruge til noget også derfor jeg ikke har lagt dem ind på min hjemme side. Tager man en billig microfon og kobler til lydkortet i en pc kan man få endnu finter kurver fordi microfonen ikker er så god. Man kan næsten få målinger til at se ud som man vil. Måleteknisk er det faktisk ret indviklet. Målinger kan bruges til sammenligninger, såfremt de er foretaget under sammenlignelige vilkår. Akustiske målinger er ualmindeligt svære at foretage
f**k kurver hvis det lyder godt så er det godt spiller det musikalsk så f**k målingerne. Jeg kan som slut bruger ikke bruge målnger til noget som helst kun den der konstruere kan måske bruge det til noget ? Desværre kan man ikke se bort fra målinger. Hvis det ikke måler godt, så lyder det meget sjældent særligt godt. Omvendt kan det måle fint og lyde rædselsfuldt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| forstået som at når vi kigger ud af vinduet derhjemme, så er det jo ikke hele verden vi ser, selvom hele verden ligger udenfor vinduet. |
|
|
95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke se udsigten.
Prøv at stil dig i et vindue sammen med den af dine venner der er bedst til at tegne og lad ham 'tænke højt' (eller endnu bedre skrive jeres oplevelser ned hver for sig).
Du vil blive forbavset over alt det han får øje på som du aldrig selv ville have bidt mærke i. Men hvad er nu det mest rigtige at hæfte sig ved?
Øv, jeg havde ellers svoret jeg ikke ville blande mig.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Men grundlæggende ligger jo i dit
indlæg at Jonas og jeg burde undersøge hvorfor vi er så
mærkelige, og lade være med at trætte andre med vores
indlæg. |
|
|
Nixen bixen, det mener jeg jo ikke  Thomas.
Spørgsmålet til dig var udelukkende ment som et forslag til
hvordan man kunne rejse den samme debat bare mindre
provokerende. Bevares, sidste sætning i mit alternative
spørgsmåls-forslag kunne have været omformuleret. Det gik på
udstyret, IKKE på jer to festlige svende. Jeg indså for sent det
nok kunne misforståes.
Hvis du engang laver en demo i Århus møder jeg gerne op med
åbent sind.
Og så takker jeg for det i øvrigt udemærkede svar (ikke ment
ironisk).
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til MantraSound,
Hej Frederik,
Jeg spurgte om Mantra Sound, fordi jeg husker konstruktionerne fra mine yngre dage hvor jeg pløjede High Fidelity igennem som var det biblen. Det så interessant ud, men jeg har aldrig haft fornøjelsen at lytte på noget af det. (Og inden jeg bliver overfaldet, vil jeg da gerne sige at jeg altid er frisk på at tilføje endnu et mærke til min korte liste af hifi der kan spille musik )
Som jeg tidligere har sagt, er det vigtigt at få HiFi OG musik korrekt. Der er derfor egentligt ikke tale om at fremhæve noget på bekostning af andet.
Du har været med i hifi i mange år, og går vi f.eks tilbage til 70erne, var høj slewrate og stor frekvensgang banebrydende, og Matti Ottala blev nærmest anset for en gud i nogle kredse. Så kom fokus på dæmpningsfaktor der skulle være så stor som overhovedet muligt, hvorefter alle talte om at der skulle være så lidt modkobling som muligt (men de fleste fjernede bare den globale og ikke også den lokale), og sådan har hifi haft en masse modestrømninger, der alle har medført at næsten alle designere har ændret deres fokus i udviklingen.
Vi har grundlæggende den holdning at ALT er vigtigt. At intet skal overses, men alt gøres så perfekt som muligt. Et eksempel kunne være fase, også udenfor det hørbare område. Der findes mange audiofirmaer, hvis produkter ikke siger en dyt over 40khz. Og sådan er der så mange andre mærkelige ting i audio, som man må undre sig over.
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Til MantraSound,
Hej Frederik,
Jeg spurgte om Mantra Sound, fordi jeg husker konstruktionerne fra mine yngre dage hvor jeg pløjede High Fidelity igennem som var det biblen. Det så interessant ud, men jeg har aldrig haft fornøjelsen at lytte på noget af det. (Og inden jeg bliver overfaldet, vil jeg da gerne sige at jeg altid er frisk på at tilføje endnu et mærke til min korte liste af hifi der kan spille musik )
Som jeg tidligere har sagt, er det vigtigt at få HiFi OG musik korrekt. Der er derfor egentligt ikke tale om at fremhæve noget på bekostning af andet.
Du har været med i hifi i mange år, og går vi f.eks tilbage til 70erne, var høj slewrate og stor frekvensgang banebrydende, og Matti Ottala blev nærmest anset for en gud i nogle kredse. Så kom fokus på dæmpningsfaktor der skulle være så stor som overhovedet muligt, hvorefter alle talte om at der skulle være så lidt modkobling som muligt (men de fleste fjernede bare den globale og ikke også den lokale), og sådan har hifi haft en masse modestrømninger, der alle har medført at næsten alle designere har ændret deres fokus i udviklingen.
Vi har grundlæggende den holdning at ALT er vigtigt. At intet skal overses, men alt gøres så perfekt som muligt. Et eksempel kunne være fase, også udenfor det hørbare område. Der findes mange audiofirmaer, hvis produkter ikke siger en dyt over 40khz. Og sådan er der så mange andre mærkelige ting i audio, som man må undre sig over.
Med venlig hilsen
|
|
|
Hej
Rettelse jeg har været med siden 1979, hvor jeg blev født.
Lars Vester som er konstruktør, var med før Lee Van Sant.
Men jeg er enig alt er vigtigt, selvom det ikke er et opklarende svar.
Under alle omstændigheder er det vel selvrefuterende, for hvis alt er lige vigtigt, er alt vel også ligegyldigt? Forstået på den måde, at noget må være vigtigere i en produktionsproces end andet, eller?
Mvh.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt von Kubik,
Vi bliver sikkert aldrig enige, men f**k det er morsomt ! (positivt ment, håber også du hygger dig).
Du anerkender at der findes ikke 100% perfekte optagelser, og så siger du alligevel: ”Nej! Du skal blot bruge én fejlfri optagelse, som gengives i et rum der ikke påvirker lyden, således at du kan vurdere kædens bidrag til det samlede resultat.”
Jeg bliver sku snart træt af at gentage mig selv, der findes altså ikke perfekte optagelser. Slut prut finale, gider ikke sige det mere. 
Og logisk følger også heraf, at oplever du en plade du selv har indspillet som 100% perfekt når du hører den gengivet, er det fordi den samlede afspillekæde tilfører nøjagtigt de samme fejl som under optagelsen, bare med modsat rettet fortegn.
Når du vil anerkende ovenstående, kan vi begynde at diskutere hvad man kan bruge af referencer, hvordan, og hvorfor. Men så længe du ikke vil anerkende ovenstående, har vi ingen videnskabelig metode eller konsensus, der gør det muligt at føre samtalen videre.
Dit eksempel med Densen i en tape-loop er forkert. For igen, du kan ikke vide dig sikker på at en eventuel farvning af lyden ikke skyldes en uheldig indvirkning fra kabler, eller design af tape-bufferen. Du kan dog (jeg erkender det) sandsynliggøre det, hvis du netop kan bevise med statisktisk signifikans at forforstærkere generelt ikke tilfører en farvning hvis de bliver koblet ind i tape-loop.
Med hensyn til analogtrin i CD afspillere, gentager jeg lige igen at de er totalt forskellige (også selvom det lyder tosset )
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Peter,
Jeg synes mine synspunkter er godt begrundede gennem hele tråden. Jeg siger således ikke at kun 7 mærker kan spille musik uden at begrunde hvad jeg mener med begrebet.
Skulle vi overføre det til dit Vin eksempel, er der ikke kun tale om at jeg siger der findes kun 7 gode vine, men derimod f.eks om at jeg kunne sige:
Der findes 7 gode vine, fordi disse indeholder nogle helt specifikke kvaliteter. (farve, dybde, aroma, smag etc etc.)
Hvis du var uenig med mig, ville du så kunne sige til mig: Følgende vine indeholder OGSÅ præcis de specifikke kvaliteter du anser for nødvendige.
Så ville vi have en konstruktiv debat der var fremadrettet. Men der er ingen der har forsøgt at gøre noget sådant i denne efterhånden 13 sider lange tråd.
Med venlig hilsen
|
|
|
min kæphest er bare, i vin ex. hvordan vil du beskrive en farve i en vin ? lad os tage rød...
min beskrivelse: den er rød, dyb, lidt over i det brune.
kan du ud fra den beskrivelse bare komme tæt på at gen give den farve, så hatten af ! men det tror du vel ikke selv på ! så med beskrivelser som, tempo og forskelle, er vi ude i det samme. jeg og andre aner jo ikke hvad det dækker over.
tempo, spiller den for langsomt, for hurtigt eller er hvad ? er det fysisk det er for langsomt, er det dynamikken der mangler lidt, helt delvist, i visse områder eller ?
beskriv så presist som muligt hvad det er du mener ! hvilker mærker der gør osv. et begreb som med rette tempo eller hvad det nu var, er altså lidt tåget. i sær hvis det følges af en kommentar om at 98% af os ikke kan høre rigtigt.
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Macwerk,
Du skal ikke være ked af du blander dig, det er i mine øjne ved at udvikle sig til en kanontråd, med en mængde gode indlæg fra alle sider.
Du har helt ret i dit eksempel med en gruppe der står og kigger ud af et vindue og skal beskrive verden.
Men prøv at forestille sig at de skulle kommunikere det uden ord, eller med et begrænset ordforråd. Hvis nu f.eks der ikke var nogle der vidste hvad farve græs har. De kendte ikke ordet grøn, og ingen havde fortalt dem hvad græs var. Det er jo lidt det samme vi står overfor her. Hvis vi skal fremad, må vi i fælles dialog opklare hvad vi hver især mener, og finde præcise ord for disse begreber, så vi i fællesskab kan beskrive ting på en måde vi kan blive enige om.
F.eks er det rart at vide navne på fugle. Så er det pludseligt ikke kun fugle alle sammen, men nogle er gråspurve, andre musvitter etc.
Det er jo det samme når jeg taler om de musikalske parametre. Hvis ingen har peget dem ud for en person, hvordan skal vedkommende så kunne tale om dem ? for ikke at sige gå ind i en diskussion om dem ?
Med venlig hilsen og tak for dit indlæg __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Til MantraSound,
Hej Frederik,
Med venlig hilsen
|
|
|
ja ALT er vigtigt, men da ingen konstruktion er 100% til alt, så må man finde de komponenter som kompromisere det man mener er vigtigst mindst.
en beat-100 er vel ikke den ultimative komponent, men hvis den fokuserer mindst på det jeg mener er mest ødelægende så er den 100 for mig.
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Micjac,
Du må undskylde jeg misforstod baggrunden for dit indlæg, men tak fordi du tog det pænt
Med venlig hilsen
PS. Du er ALTID velkommen til en demo __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frederik,
Du har ret i jeg gled lidt af, men alligevel var der en stor sandhed i det jeg skrev, for de færreste konstruktører i dag er uden fordomme, og designer med et åbent sind. De har derfor ofte deres helt specielle kæpheste som de rider i deres designs.
Du nævner produktionsprocess, og som jeg forstår det, henviser du til den selve produktionen af de enkelte apparater. Jeg tror det vil være for omfattende at gå ind i en længere debat af det her, men bare sige at f.eks præcision i montage af komponenter for at undgå stress i disse er vigtigt. Lodninger udført i en kunstig atmosfære for at undgå iltning er vigtigt etc etc. Så også selve produktionen er afgørende for kvaliteten af det færdige produkt.
Har MantraSound i øvrigt en hjemmeside ?
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
Jeg tror faktisk mit svar til MacWerk indirekte besvarede dine spørgsmål. Hvis du vil have det yderligere belyst, så vil jeg gerne det.
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Hej Micjac,<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Du skriver: <SPAN style="COLOR: black"><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>"Jeg synes det er meget mere interessant f.eks at diskutere hvorfor jonas og jeg mener at kunne høre forskel på tempo produkter, mens vi synes andre ikke kan. </SPAN></SPAN><SPAN style="COLOR: black">Hvilke mekanismer er det der gør vi synes det ?" <o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="COLOR: black"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Men som jeg skrev tidligere I tråden om hifiklubben var der tale om 2 ting som jeg oplevede med lytterne:<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA"><SPAN style="mso-list: Ignore">a)<SPAN style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </SPAN></S PAN></SPAN><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Alle kunne høre forskellen på tempo<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 36pt; TEXT-INDENT: -18pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><SPAN style="mso-list: Ignore">b)<SPAN style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </SPAN></S PAN></SPAN><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Alle sagde de ikke havde hørt forskel på tempo på forstærkere før</SPAN><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Deraf følger: <o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Når alle kan høre forskellen må den logisk være til stede, dvs man kan afvise at ”jonas og jeg mener” … vi kan…det er ikke kun noget vi mener.<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Når så 25 stk hifi entusiaster til en demo siger at det har de aldrig hørt før, ja, så kan jeg jo også afvise din sætning: ”vi synes andre ikke kan”. For det er jo ikke kun noget jeg synes, det kunne de jo ikke, når de ikke havde prøvet det før !<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Men grundlæggende ligger jo i dit indlæg at Jonas og jeg burde undersøge hvorfor vi er så mærkelige, og lade være med at trætte andre med vores indlæg. Hertil vil jeg bare fastholde at jeg synes faktisk sådanne ting er væsentlige for audio, og for at bringe os alle videre, for den eneste måde vi kommer videre på er gennem meningsudveksling, debat, og forhåbentligt fælles erkendelse.<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">I øvrigt er jeg censor på diverse erhvervsøkonomiske fag på Universitet, Handelshøjskole, Handelsskole og Handelsakademi. Der er hovedsageligt tale om at jeg er censor på de afsluttende hovedopgaver. Som censor har man ikke en snemands chance for at sætte sig ind i alle de virksomheder der omhandles i hovedopgaver. Jeg er f.eks ikke en ekspert i Eksport af vindmøller til nordafrika, men jeg har været censor på en opgave om emnet. Når man står overfor enhver hovedopgave, er det første at se om den videnskabelige metode er tilstede. Bruger skribenten de rette værktøjer, er hans analyser sagligt begrundede, er hans konklusioner sagligt begrundede og fører det frem til en gennemgående rød tråd i opgaven. <o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Netop videnskabelig metode er jo grundlaget for al forskning. Galilei som vi har talte om stod jo ikke bare op som Kupernicus og sagde at jorden var rund. Han beviste det ved hjælp af videnskabelig metode, og det er derfor vi tilskriver Galilei for at vi ved at jorden er rund. <SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN><o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA">Disse metoder er nøjagtigt de samme i forbindelse med audiodesigns etc.<o:p></o:p></SPAN>
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="COLOR: black; mso-ansi-: DA"><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Med venlig hilsen</SPAN><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><o:p></o:p></SPAN> |
|
|
Og din gengivelse dækker mere end blot din personlige opfattelse af begivenheden ?
Waal
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|