Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

exposure og naim, så er der 3 tilbage
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København

thomas sillesen skrev:

Lad mig så også for en god ordens skyld pointere, at der findes nok ikke hifi der kan få jeres band til at spille mere præcist på beatet.

Nej, det er klart. Det kan vi kun selv ordne ved at lægge beatet hvor vi vil have det. Det er ikke altid lige nemt, men det er jo en af de charmerende ting ved at spille musik.

thomas sillesen skrev:

Jeg håber ikke du tog det som et personligt angreb på dit udstyr, ....

Overhovedet ikke. Så længe jeg er glad, kan andre mene lige præcis hvad de har lyst til.

Densen står ikke lige på min ønskeliste, men det ku' være jeg skulle prøve sådan en amp i mit eget setup en dag.
Om ikke andet bare for at se om jeg så forstår dig lidt bedre.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus

Jonas bojer skrev:
AK AK AK samme historie har du sagt om linn og jeg fik derfor udmålt mit anlæg den gang og helt fra toppen til 100hz spillede det helt lineært +-1,5db og fra 100hz og ned til 22hz faldt den og under 20hz siger det ikke et kvæk. Dette var frit luft målinger med hvid støj i 6 forskellige punkter omkring lytte positionen. Herefter siger du så at det ikke siger noget over 10.000hz men dette kan ikke måles men høres ved at anlægget ikke kan gengive rum. Herefter viste jeg større forskelle i rum med en lille classisk og et sæt ninka højtalere så dette postulat dur heller ikke. Herefter kom du men nye påstande men 3 gang er det altså svært at tage dig seriøst.

Det djoveste du har sagt var dengang jeg spurgte om hvordan du viste hvordan lydbilledet skulle være hertil svarrede du at det kunne du se på coveret og lol der var et billede af et "opstillet" lille bans hvor alle smilede til kamaret.

Så helt roligt glæder jeg mig til at du skal vise mig noge hjemme ved dig for jeg forstår ikke din logik.

Hej Jonas!
Nu er det du begynder at trætte mig, fordi nu fortæller jeg dig måske for 10. gang hvardan den slags kan ske.
F.,eks. 2 kabler der lyder helt forskelligt kan sagtens måle præcist på samme måde. 2 opamps kan sagtens måle som et skud i audioområdet, men de lyder forskelligt. 2 CD maskiner kan måle præcist ens, men reslutatet er alligevel som nat og dag.
Så hør nu godt efter - please, så jeg ikke behøver gentage en anden gang.

Lydmæssige forskelle på produkter lader sig stort set aldrig afsløre vha et frekvenssweep. Du skal måle andre ting, såsom impulsresponse, forvrængning, og opførsel under dynamiske betingelser i stedet. Det giver et ganske anderledes billede af en komponents performance.
Fri mig så venligst for dette tåbelige måleresultat du har gennemført med noise gate og hvad ved jeg. Det er ikke relevant til vurdering af klangballance.
Er vi nået tilbunds her nu?

MHT den Opus 3 skive og perspektiv, som du hånligt omtaler, da må jeg skuffe dig, de står på hele skiven præcist som det billede viser.
Du kunne også købe enkelte TBM optagelser, da er opstillingen også tegnet op, hvis du gerne vil lære lidt om perspektiv.
Derudover er klassiske orkestre, trioer, quartetter m.m. altid opstillet ens, det er en standard man følger.
The point og ear er forskelligt, men med lidt øvelse finder du hurtigt ud af, hvor miken står

Og NEJ!
Du har IKKE påvist større forskel med noget som helst Ninka og Classic halløj her hos mig - for sidste gang - glem det. Det eneste du fik vist med det classic anlæg var, at det spille udynamisk og meget langt væk - færdig. Jeg gider ikke diskutere dette med dig igen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

nu snakker vi vel kun elektronik, hvis der skal højttalere med, er der nok flere end 7 mærker. avance, pro ac, living voice osv.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Først... der må være en del der føler sig truffet af det Sillesen og Bojer skriver ... ellers var man vel ikke i de grad faret i blækhuset efter eder og forbandelser.

Jeg skal blankt erkende at jeg har været ude hvor jeg lyttede mere til Hifi end musik... og kan da også ind imellem falde i den grøft. Nu er jeg imidlertid blevet gammel og sløv... så derfor nyder jeg mest musikken.

Klangbalance er - selvom mange vil hævde det modsatte - delvist en smagssag ... kan man li top-analytisk lyd, eller er man til en lidt varmere sound. Hænger nok i høj grad også på hvilken musiksmag man har - og hvordan anlægget passer med de forskellige indspilninger man har i samlingen.

Min hypotese er at rytmik og timing der er det centrale i gengivelsen af musikkens nerve.  

En lille historie:

Jeg havde en gang i midten af 80'erne en stærkt modificeret systemdek pladespiller med en Helius arm og en MC30super pickup. Det lød rigtigt godt. Men i et øjebliks vandvid købte jeg en Forssell arm - (svensk luftsag). Den blev sat på samme spiller med samme pickup. I sagens natur var der ikke den store forskel i klangbalancen, men rytmik, timing overgangene fra musik til stilhed mm. var helt anderledes befordrene for indlevelsen af musikken. Tror jeg hørte alle mine skiver igen og igen i løbet af en uge... det var en kæmpe oplevelse. 

Det er svært at sige hvad det var der skete ... men her er mit bud. Indlevelse afhænger af rytmik og timing. Hvis rytmikken gengives mindre præcist, så ryger indlevelsen også i høj grad på gulvet.

Så fik jeg ævlet lidt igen!

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

hej thomas

nu er du lige pludselig så voksen og moden, hvorfor denne ændring i forhold til dine tidligere usaglige og udokumenterede indlæg?

genkald blot dit første indlæg, så ved du hvad jeg mener!

du føler dig lidt hævet over andre - det er du måske også i forhold til "alle" dem du får julekort fra (apropos medløbere)

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Tak for dine præcisiseringer. Jeg vil måske virke stædig i dine øjne, i det følgende, men jeg håber du vil prøve at sætte dig ind i hvad jeg mener under alle omstændigheder.

a)     Du har ret i at meget optage udstyr er i en fremragende kvalitet, også i forhold til gengive udstyr. MEN: Det betyder IKKE at det er perfekt. OG man kan heller ikke PRÆCIST definere ALLE fejl det måtte have. En logisk følgeslutning er at man ikke ved PRÆCIST hvad der er på masterbåndet.

b)     Når man så afspiller signalet, vil man uværgerligt høre resultatet af hele afspille kæden, og oplever man at det er PERFEKT. 100% som i studiet, betyder det uværgeligt at fejlene i optage kæden, KOMPENSERES 100% af afspillekæden (i princippet tilfører afspille kæden modsatrettede fejl).

c)     Det følger heraf at man aldrig kan bruge masterbånd som en 100% reference.

d)     Skulle man lave en videnskabelig reference der kunne bruges, måtte man høre samtlige optagelser i verden, vægte gennemsnittet, og konkludere på basis af den ”score” man opnår.

Dine holdninger om at vore produkter tilfører betoninger der giver den karakteristiske klang, og at disse betoninger er ens fra produkt til produkt må jeg afvise.

At mange af vore konstruktioner bruger 6w klasse A, er ikke udtryk for at det er det samme trin der bruges. Der er stor forskel på analogdelen i B-400XS og B-400+ da de dac’s der bruges er meget forskellige i måden de sender signalet ud på.

Tilsvarende er B-800 Tuneren’s analog del helt ekstremt anderledes opbygget end CD afspillernes analogdele. Alligevel er den også ca 6W klasse A.

Hvorfor nævner vi så at alle produkterne har et 6W klasse A trin ? Det gør vi fordi hvis man ændrede strømforsyningen, og samtidig gav dem køleplader ville de alle kunne levere omkring 6W Klasse A. Det skyldes at de forskellige typer transistorer der bruges i de forskellige trin, der kan dem der kan klare mindst ”kraft” klare spændinger der ville muliggøre ca 6 W klasse A.

Det er i øvrigt ”sjovt” at du prøver at finde tekniske forklaringer på hvorfor vore produkter spiller som de gør, i stedet for at vende det hele på hovedet, og spørge dig selv, hvorfor andre produkter ikke spiller lige sådan, måske er der noget teknisk de ikke gør så godt som vore produkter ?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Først vil jeg lige sige, at der intet ligger bag det følgende spørgsmål andet en oprigtig interesse.

Densen producerer jo ikke pladeafspillere(og arme + pick-upper) og højttalere. Alligevel har du sandsynligvis stiftet bekendtskab med begge.

Kan du på den baggrund anvise produkter indenfor disse, som du mener lever op til dit credo for musik-reproduktion?

Spørgsmålet er stillet for at få fokus lidt væk fra denne Densen mod resten, som tråden desværre er drejet ind på.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

er lavardin på din liste thomas?

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej Brorlille,

Jeg føler faktisk ikke at jeg pludseligt er  ”voksen og moden”. Jeg siger det samme som jeg hele tiden har sagt, og jeg argumenterer så sagligt for det som jeg kan.

At mit første indlæg er en tilsvining af nogle herinde må jeg afvise.

Jeg kunne ligeså godt have skrevet at  ”Danskere er normalt blonde og minimum 70% af alle danskere er blonde” Er du mørkhåret, kunne du så vælge at fare i blækhuset, og skrive at det er noget svineri jeg skriver du ikke er dansker…..

Det er det samme når jeg skriver at 95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke høre musik.”

Så betyder det jo ikke automatisk at du er blandt de 95-98% der ikke kan høre musik. Derfor kan du kun tillade dig at blive fornærmet på mig, hvis du vitterligt ikke kan høre, og derfor føler dig truffet.

I øvrigt føler jeg mig ikke hævet over andre. Jeg tror blot at det er en konklusion der er let at komme til, hvis man læser mine indlæg, og ser med hvilken ildsjæl jeg forsvarer mine synspunkter. Men det er jo kun udtryk for at jeg har erkendt nogle sammenhænge, som mange hifi entusiaster endnu mangler at erkende, men det er altså ikke det samme som at føle sig hævet over andre.

At vi får mange julekort og andre tilkendegivelser fra folk i løbet af en sæson, er jo ikke udtryk for at de er medløbere, blot at de er glade for vore produkter, så glade at de gerne vil vise deres glæde ved at give udtryk for den overfor os. Det er nok netop et udtryk for det jeg skrev med at ”behandle andre, som du selv ønsker at blive behandlet” !

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej MantraSound og Mikp,

Jeg kunne sagtens afsløre hvilke mærker jeg mener laver produkter der både kan spille hifi OG Musik.

Jeg føler imidlertid ikke det vil bringe tråden fremad, og det vil udelukkende blive endnu mere mudderkastning, for "hvorfor synes du så ikke at X og Y mærke kan spille musik" etc.

Se bare tilbage i denne tråd, der var på et tidspunkt en masse fnidder med at det var langt ude jeg nævnte Linn, for det kunne da ikke spille etc.

Jeg sagde Linn kunne spille musik. Men jeg sagde også at godt hifi udstyr kan spille Musik OG HiFi.

Jeg føler derfor ikke trang til at diskutere enkelte mærker.

Jeg synes det er meget mere interessant f.eks at diskutere hvorfor jonas og jeg kan høre forskel på tempo produkter, mens andre ikke kan. Hvilke mekanismer er det der gør det ? er det bare en farvning og hvis det er, hvordan kan det så være at dem der siger det bare er en farvning, foretrækker det grej der ikke farver, men får musikken til at fremstå som langsomt, og ude af takt ?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej MantraSound og Mikp,

Jeg kunne sagtens afsløre hvilke mærker jeg mener laver produkter der både kan spille hifi OG Musik.

Jeg føler imidlertid ikke det vil bringe tråden fremad, og det vil udelukkende blive endnu mere mudderkastning, for "hvorfor synes du så ikke at X og Y mærke kan spille musik" etc.

Se bare tilbage i denne tråd, der var på et tidspunkt en masse fnidder med at det var langt ude jeg nævnte Linn, for det kunne da ikke spille etc.

Jeg sagde Linn kunne spille musik. Men jeg sagde også at godt hifi udstyr kan spille Musik OG HiFi.

Jeg synes det er meget mere interessant f.eks at diskutere hvorfor jonas og jeg kan høre forskel på tempo produkter, mens andre ikke kan. Hvilke mekanismer er det der gør det ? er det bare en farvning og hvis det er, hvordan kan det så være at dem der siger det bare er en farvning, foretrækker det grej der ikke farver, men får musikken til at fremstå som langsomt, og ude af takt ?

Med venlig hilsen

Jeg er helt enig med dig i det synspunkt, spørgsmålet blev kun fremført fordi, det kunne være så heldigt, at jeg personligt havde erfaringer med de produkter.

Jeg havde på et tidspunkt en B-100 og en B-400, men det er så lang tid siden, at det ikke træder klart frem i erindringen, endvidere var de daværende højttalere af en sådan karakter, at jeg ikke meningsfyldt kan udtale mig om eventuelle kvaliteter/mangler.

Jeg har dog en B300 stående på hylden, som jeg da nok skal sætte til, når der dukker nogle højttalere op.

Angående tempo/neutralitet, er vi jo begge enige om, at det neutrale anlæg vil have det rigtige tempo.

Hvad, jeg synes, er interessant, er, at de anlæg, der tilsyneladende mestrer timing, næsten altid er forbundet med små 2-vejs uden egentlig dybbas formåen.
Uden at ville skyde dig noget i skoene, synes jeg som oftest, at have set dine demoer er bygget op om små 2-vejs jm-lab.

Ville det være forkert af mig at antage, at disse er forholdsvis høj-q'ede konstruktioner med en tydelig hævning i den nederste mellemtone/øvre bas og derefter en hurtig afrulning i basområdet?

En sådan konstruktion vil jo subjektivt virke hurtigere en end korrekt konstrueret fullrange højttaler qua dens emphasis på det før omtalte frekvensområde.

Du har jo tidligere i tråden afvist påstande om et hæv v. 150 hz i dine komponenter, men dit valg af højttaler til demo antyder vel en præference for en sådan frekvensopførsel?

Jeg skal endelig gøre opmærksom på, at jeg ikke live har hørt de omtalte højttalere, så dette er blot udtryk for et tankespind, som du meget gerne må kommentere.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Med venlig hilsen

At man kan høre forskel på tempoet på forskellige produkter er helt klart.
Jeg prøvede så sent som i aftes med et kabel, og det er helt tydeligt, tempoet ændrer sig, men det er altså et betoningsfænomen, det er ikke magi eller i øvrigt noget der ændrer på tempoet, tempoet er præcist det samme hele tiden, men man oplever det langsommere, når betoningen/løftet ligger længere nede i frekvens.
Det er nemt at efterprøve.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Det eneste du fik vist med det classic anlæg var, at det spille udynamisk og meget langt væk - færdig. Jeg gider ikke diskutere dette med dig igen.

Kurt for søren da fik du den ? søren ?

Jeg skal altså sige at hvis du vil have jeg skal tage dig seriøst skal du ikke tage tingene ud af sammenhæng. 

INDEN VI TESTEDE sagde jeg HØJT og tydeligt at vi ikke skulle lytte følgende ting

1) Dynamik

2) Sammenhænge og musikalitet

DETTE SKYLDES jo at vi KUN skulle teste perspektiv og forskelle her i og du ville bestemme hvor højtalerne skulle stå, nemlig samme sted som dine dali. Et anlæg som Linn der er tunet spiller med helt andet Dynamik og melodi end et der ikke er sat op og så bliver jeg sku træt af at du igen nævner dynamik når jeg INDEN teste have sagt at det kun var perspektiv vi skulle teste forskelle i.

Og efter fik jeg jo at vide. "nu får vi aldrig Jonas overbevist fordi vi ikke kunne vise større forslelle", hele pointen var jo at du mente at linn ikke sange noget over 10.000hz men da jeg have målt det sagde du her efter at det kunne man ikke måle, men man kunne vise det ved at linn ikke kan vise rum, men jeg kunne vise størrre forskelle i rum og det var jo derfor X sagde følgende "nu får vi aldrig Jonas overbevist fordi vi ikke kunne vise større forslelle"

Det er sku da lidt træls at hver gang man tester noget og du så finder på en ny historie og nye ting og helt glemmer det resultat man er kommet fra. Du skal være dygtigere til at køre disse forsøg strangent eller er det helt ubrugbart til noget.

Men ser stadig frem til du skal vise noget og sørg nu for du har en "rød" tråd i det du vil vise således man ikke blot sidder med tanken om at man skal "belæres" men at du virkelig kan vise det. Det er jo sjovt at teste og et resultet uaset udfaldet skal ikke undskyldes med endnu mere snørklede ting, nej det skal medtages, så kan man komme videre.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Hvis een af de elever jeg er censor
for på uni kom med sådanne påstande og en sådan
argumentationsrække til eksamen, ville det IKKE medføre nogen
nævneværdige karakterer !!!

Hej Thomas,

siden du skrev dette har jeg spekuleret på hvilket fag det drejer
sig om. Jeg er bare generelt nysgerrig og det er fair nok hvis du
ikke vil ud med det

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej MantraSound og Mikp,

Med venlig hilsen

set i den sammenhæng er det da dumt så at påståp at 6-7 syv mærker på verdensplan kan spille.

hvis man ikke ved hvilken udover Linn og Densen der kan, så er det jo lidt svært at vide hvilken slags lyd det er du mener spiller.

eller spille de alle ens ? forstået at Linn og Densen spiller ens ? eller er spektret indfor "rigtig" så bredet at der er plads til variationer.

jeg er faktisk ikke helt med

hvis man kommer med sådan en påstand, må den da 1. kunne underbygges af agumenter/ eksempler 2. kunne klare at der bliver kikket med kritiske briller på den liste.

ellers kan sådan en list jo ikke bruges til et hammerslag.

Vin verden.

som vin expert mener jeg kun der 6-7 vine der drikkelige. jeg siger ikke hvilke, og slutter her.

hvad skal man med det ?

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Jeg synes det er meget mere
interessant f.eks at diskutere hvorfor jonas og jeg kan høre
forskel på tempo produkter, mens andre ikke kan. Hvilke
mekanismer er det der gør det ?

Hej Thomas, kunne spørgsmålet også formuleres sådan her?

"Jeg synes det er meget mere interessant f.eks at diskutere
hvorfor jonas og jeg mener at kunne høre forskel på tempo
produkter, mens vi synes andre ikke kan. Hvilke mekanismer er
det der gør vi synes det ?"

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

I øvrigt føler jeg mig ikke hævet over andre. Jeg tror blot at det er en konklusion der er let at komme til, hvis man læser mine indlæg, og ser med hvilken ildsjæl jeg forsvarer mine synspunkter. Men det er jo kun udtryk for at jeg har erkendt nogle sammenhænge, som mange hifi entusiaster endnu mangler at erkende, men det er altså ikke det samme som at føle sig hævet over andre.

men har du lidt medlidenhed med os der ikke kan høre hvad du kan ? og mener du vi 1. enten skal stoppe med vores hobby eller 2. købe Densen så vi kan komme op på dit erkendelses niveau ?

At vi får mange julekort og andre tilkendegivelser fra folk i løbet af en sæson, er jo ikke udtryk for at de er medløbere, blot at de er glade for vore produkter, så glade at de gerne vil vise deres glæde ved at give udtryk for den overfor os. Det er nok netop et udtryk for det jeg skrev med at ”behandle andre, som du selv ønsker at blive behandlet” !

tillykke med det ! men igen jo bare en påstand

Med venlig hilsen

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej MantraSound,

Du har ret I at jeg oftest benytter mig af mindre højttalere når jeg drager rundt til demo i kongeriget. Det skyldes 2 ting:

a)     Det er oftest lettest at få en mindre højttaler til at spille godt i et ukendt rum, da den ikke stiller de samme krav til rummet, qua dens begrænsede frekvensgang.

b)     Jeg gider egentligt ikke slæbe rundt på store højttalere, når mit formål jo ikke er at demo højttalere, men at demonstrere forskel på vores elektronik og andres.

Der er klart en trend i retning af at højttalerkonstruktører laver konstruktioner med hæv ved 100 til 150Hz, da de giver en mere ”frisk” lyd. Jeg synes faktisk dette er forkert af disse konstruktører, og de burde forsøge at lave frekvenslineære konstruktioner. Det eneste man opnår ved at designe produkter på den måde, er produkter der altid lyder friske, selv på en depressiv Tom Waits plade…

Den JM Lab 905 jeg har brugt ved diverse demoer, har faktisk ikke rigtigt dette hæv. Dens frekvensgang er noget af det mest mærkelige jeg nogensinde har set, idet der er et voldsomt løft i mellemtonen, således at frekvensgangen fremstår som var der tale om ”omvendt loudness” !!!

Jeg har også demoet på store højttalere, f.eks i forbindelse med CES 1993, hvor Stereophile skrev om vores setup: ”Best affordable sound and highest air-guitarfactor”. (det var første gang jeg fik en journalist til at bruge luftguitarbegrebet), der spillede jeg med et sæt DM-20/DM-30 på et sæt Audiovector 6.

Også på store højttalere kan man høre disse fænomener.

De bedste til at lave musikalsk hifi, laver det således med et mål om at det også teknisk er det bedste. Det vil f.eks sige ikke gå med kompromis med frekvensgang, faseforhold (også i højfrekvens) etc etc.

Det gør det bare så meget mere interessant hvorfor denne musikalitet er til stede i nogle produkter og ikke i andre. For mig er det egentligt ret indlysende. Hvis du læser denne tråd, vil du se nogle fremhæve at de kender sammenhængen mellem specifikke målinger og lyttemæssige resultater. De har ret, disse sammenhænge findes ofte (man kan ikke korrelere 100%, men dog med et rimeligt statisktisk positivt resultat). Men al denne sammekædning af hvad man hører og målinger, beskæftiger sig jo kun med sammenhæng mellem de klassiske hifi termer (perspektiv, detaljer, rum etc) og målinger. Når nogle spørger vore konkurrenter om de musikalske termer jeg har nævnt, så forsøger de at henføre til nogle bestemte målinger og sige det er derfor, og at det derfor i virkeligheden er tekniske fejl der er skyld i det.

Men det er heldigvis ikke sandheden. Sandheden er at der findes målinger der kan bruges til at korrelere med de musikalske parametre. Men det er slet ikke de samme målinger, som de traditionelle konstruktører roder rundt i. Det er også derfor jeg så definitivt kunne afvise at vor lyd skulle kunne henføres til vore 6W klasse A analogdele, da disse var som nat og dag fra det ene Densen produkt til det andet.

Et eksempel på at hifi konstruktører er konservative, kunne være en tråd jeg læste i nat på diyaudio, hvor Nelson Pass (hæderkronet gammel konstruktør) startede med at kalde nogle teorier om kondensatorer i strømforsyninger som Lars Clausen fremsatte for ”Crap”…. Men da tråden var færdig havde Lars dokumenteret sine teorier, fået opbakning af flere af dem der havde fulgt tråden, og Hr Pass var påfaldende tavs.

Man skal ikke være bleg for at der er en effekt af træghed i enhver erkendelsesprocess. Der vil samtidig være modstand fra dem der altid har lavet det på en anden måde, fordi at ændrer de deres holdninger, ligger der heri at indtil de ændrede holdning tog de fejl. Dette gælder jo ikke kun indenfor hifi, men indenfor alle områder af vort samfund.

Jeg ser ingen grund til at fortælle hvilke målinger der er relevante. Folk er velkomne til at gætte, måle på vore produkter mv. Men netop vores produkters evne til at spille musik og hifi har jo stor betydning for vor succes, så det ville være fjollet her at komme med hints der kunne gøre det muligt at genskabe dette i andre produkter.

Den demo i en hifi klub jeg henviste til, der var der jo tale om at det var de samme højttalere der blev brugt, da der blev lyttet til Densen, og til klubbens egne modificerede produkter. Med andre ord, havde alle produkter ens arbejdsbetingelser.

Med venlig hilsen

PS. Frederik, du kalder dit nick ”MantraSound” har du noget med MantraSound at gøre ?

Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Det er helt ok du kan henføre tempo til betoninger og gjorde det med kabler i aftes, det mener jeg også man kan, jævnfør mit svar til MantraSound ovenfor.

Men som jeg også skriver, så har godt konstrueret hifi ikke farvninger og betoninger, men alligevel er der altså tempo forskelle til produkter du ville definere som gode designs. Det giver 2 muligheder:

a)     At én af os er fuld af crap

b)     At der findes andre målinger end dem du henviser til som væsentlige, og at disse målinger er afgørende for opfattelsen af disse ”fænomener”

Jeg vil godt KLART gøre mig til talsmand for at a) er FORKERT. Og at b) er den afgørende. At det målemæssige ”vindue” vi har ind til forstærkerkonstruktioner faktisk kun er et vindue, forstået som at når vi kigger ud af vinduet derhjemme, så er det jo ikke hele verden vi ser, selvom hele verden ligger udenfor vinduet.

Der er derfor basis for at sige at der målinger der har betydning for disse fænomener. Målinger du måske ikke har tænkt på før, fordi du har sammenkædet disse hørbare fænomener med farvninger. Men verden er ikke statisk, og smuttede vi en tur til 1950, ville teknikere sige de havde alle nødvendige værktøjer til udvikling af perfekte forstærkere, i dag ved vi bedre, og således er der altid en kontinuert erkendelsesprocess, der fører os videre.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes