Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann,

Du har helt ret, en del af diskussionen skyldes da forskel i de definitionerne på ordene, men desværre langtfra alle. Meget skyldes også denne grundlæggende forskel  der er på folk der lytter på musik, og HiFi Entusiaster.  

Mange HiFi entusiaster har desværre svært ved at anerkende at de musikalske forskelle, jeg henviser til i mine indlæg, findes. Det ses i denne tråd i manglen på eksempler på det modsatte, men jeg oplever det også i det virkelige liv, og jeg vil tillade mig at trætte dig med en lille anekdote fra noget der hedder virkeligheden ( ;-) ) Den foregik i efteråret i en hifi klub i danmark.

Klubben havde været så venligt at stille et reference anlæg frem, det bestod af en DVD afspiller i plastickabinet, da netop plastikket skulle være afgørende for produktets lydmæssige kvaliteter, en Nakamichi CA-5II forforstærker der var heftigt modificeret, blandt andet med en form for cigarkasse på netkablet, og nogle specielle kabler til strøm etc, og sidst men ikke mindst 2 NLE 1000 monoblokke, der også var heftigt modificeret.

Jeg medbragte kabler (diverse nordost) og højttalere (JM Lab 905)

Ved at bruge samme kabler og højttaler i hele demonstrationen, sikres at det kun er CD, for og effektforstærker vi hørte forskel på.

Vi startede op med klubbens anlæg og det lød ikke specielt godt, hvilket sikkert skyldes en kombination af højttalerne og rummet etc etc, men hoved ideen var jo heller ikke at det skulle lyde godt, ”bare” at vi skulle være istand til at høre og definere forskellene.

Efter at vi havde hørt et par numre på DVDen skiftede vi om til B-400 CD afspilleren, og i modsætning til hvad klubben havde forventet, lød den klart bedre end DVDen. Der var ingen tvivl, og de få der var i tvivl blev overbevist ved at vi gik tilbage og brugte DVDen igen.

Så kom turen til forforstærkere, samtidig med at jeg satte Joni Mitchell: California på, gik én af medlemmerne ud på toilettet. Jeg bad dem lægge mærke til om det virkede som om det var Joni Mitchell der sang, og guitaren kun akkompagnerede i form af klimt i baggrunden. Det var der enighed om at det var tilfældet på den modificerede Nakamichi.

Så kom turen til Densen B-200. Her skete der noget, pludseligt var guitaren ikke bare klimpt i baggrunden, men pludseligt var det klart at det var den der drev melodien, og at i stedet for at Joni Mitchell sang for, var det pludseligt klart at hun og guitaren sang og spillede SAMMEN. I stedet for bare at have en smuk stemme, var det pludseligt muligt at høre at hun er en guddommelig sanger, men måske var det vildeste, at tempo klart var hurtigere nu, hvor det tidligere havde lydt langsomt og kedeligt, fornemmede man nu nerven og rytmen og pace i musikken. Jeg spurgte ud til de forsamlede entusiaster, om de kunne høre en forskel i tempo, men inden de nåede at svare, kom fyren ind fra toilettet, og sagde med høj stemme ”Der er ikke forskel på tempo på forstærkere, det er noget sludder”.  Jeg var målløs, men inden jeg nåede at svare, vendte de 25 tilhører sig om og sagde nærmest i kor ”det var der altså !!!!”    (!!!)

Jeg spurgte bagefter om nogle af tilhørerne før havde hørt forskel på tempo på anlæg, og alle uden undtagelse svarede nej.

Vi sluttede så af med at B-300XS effektforstærkeren også spillede bedre end de modificerede NLE og jeg tror alle havde en god aften.

En måned senere mødte jeg fyren der havde været på toilettet, og spurgte ham hvad han syntes om aftenen. Hvorefter der kom en længere udredning, der sluttede af med at det var de der JM Lab højttaleres skyld at forskellene var faldet ud til Densens fordel, for de JM Lab var intet værd. !

Jeg gad selvfølgelig ikke tage en størrere diskussion om dette, men jeg synes det er sjovt at jeg stiller mig op, og viser tilhørerne en masse om at lytte på musik, viser klokkeklart at der er forskel på tempo, og det eneste der åbenbart er kommet ud af det er at de syntes det var højttalernes skyld at deres grej ikke ”vandt”…..

Det viser i mine øjne meget om at hifi entusiaster har bestemt sig for at verden pinedød ser ud på én bestemt måde, og der skal ikke komme nogen og rokke ved det. Det er også derfor jeg brugte eksemplet med Galilei, og dem der stædigt fastholdt at jorden var flad….

Og Vilmann, du skal ikke være ked af du ikke kan sætte alle de smarte ord på, og diskutere mikrodetaljeringen, du skal være lykkelig for at du stadig kan høre på musik, hvis du ikke passer på, går den evne tabt i jagten på det perfekte stereoperspektiv !

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

hvad nu hvis man bedre kunne lide lyden fra "klubbens" anlæg - er man så en dårligere lytter, blot fordi man ikke er enig. Hvis man nu syntes det svingede bedre, tempoet var bedre osv. er det så fordi man døv, eller er det fordi man har en anden smag, eller en anden definition på hvordan det skal lyde???

Den enes smag er vel ikke bedre end den andens!!!
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Falk,

Jeg fokuserede på musik under demoen, og viste de musikalske forskelle på anlæggene. Der var bred enighed om at musikalsk spillede vore produkter bedst (der var ihvertfald ingen udover ham der var på toilet, der sagde det modsatte, men flere der gav udtryk for enighed).

Det er værd at være opmærksom på at HiFi parametrene vil altid være subjektive, f.eks, skal perspektivet være 3 eller 4 meter bredt ? tjaee...op til vores egne præferencer.

Overfor dette står så muskken. Lad os tage et enkelt eksempel. Evnen til at spille i takt. Hør et nr med AC/DC og hør så Sussi og Leo. Man kan objektivt vurdere de 2 bands evne til at spille i takt. (Hvis der er nogen der siger Sussi og Leo, kan jeg vise dig en døv mand "). Der kan godt være folk der foretrækker Sussi og Leo, men målt med de objektive kriterier man f.eks ville måle de studerende på Musikkonservatoriet på, er der ingen tvivl om hvem der er bedst.

Vurderer man 2 anlægs evner til at gengive de musikalske parametre, vil det derfor være objektivt muligt at definere hvilket anlæg der spiller bedst.

Når man så er gennem den proces, er næste step at få HiFien på plads, og her kommer så folks individuelle præferencer ind, og man vil diskutere perspektiv med videre.

Men Falk, forestil dig det modsatte... Ville du vælge det anlæg der spillede mindst musik, for at få det bedste perspektiv ?!? Jeg kan ikke afvise at nogen ville, men jeg vil så samtidig kunne vise dig en person som vælger perspektiv frem for musik.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:
 Jeg forstår simpelthen hen ikke, hvordan du kan være dig selv bekendt. At nedgøre det arbejde, som andre har brugt måneder og år på at lave. Det arbejde kan du vurdere og i 99% (eller mere) stemple som værende ude af stand til at spille musik blot ved at gå forbi de lokaler hvor disse producenter har opstillet deres produkter. Du behøver ikke at gå ind, du behøver end ikke åbne døren på klem. Du er i splitsekunder i stand til at tage højde for alle apparater i kæden, du kender den musik der spilles ud og ind og ved hvordan den skal lyde rigtigt, altså sådan som musik skal lyde. Du kender akkustikken indgående i de benyttede lokaler og kan straks tage højde for dette i dine vurderinger. Du er simpelthen en supermand med din “x-ray” hørelse og din musikforståelse.

Alle andre producenter (på nær Linn og de 6-7 andre måske endda færre) må da stå og banke på din dør, for på deres grædende knæ, at tigge dig om, at vurdere deres arbejde før de sætter det i produktion. “Hr. Sillesen, kan min forstærker spille musik eller må jeg tilbage til udviklingslokalerne og starte forfra”? Og lad nu være med at påstulere, at de andre producenter ikke gør det fordi de er ligeglade med om deres produkter kan spille musik. Jeg køber simpelthen ikke den der med at.... Hov vent lidt... Hurra jeg har gennemskuet det. Nu forstår jeg det endeligt.

Både Hr. Bojer og Hr. Sillesen driver jo gæk med os. He he he, det var da sjovt. Der fik i os. Ha ha ha. Jeg skal da være den første til at indrømme at jeg hoppede i med begge ben.

Jeg forstår blot ikke helt... der er jo stadig længe til den 1. april.

Flot Buddy -det er lige mine ord

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Hej Vilmann, <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Du har helt ret, en del af diskussionen skyldes da forskel i de definitionerne på ordene, men desværre langtfra alle. Meget skyldes også denne grundlæggende forskel <SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>der er på folk der lytter på musik, og HiFi Entusiaster. <SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN><o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA"><o:p><FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Mange HiFi entusiaster har desværre svært ved at anerkende at de musikalske forskelle, jeg henviser til i mine indlæg, findes. Det ses i denne tråd i manglen på eksempler på det modsatte, men jeg oplever det også i det virkelige liv, og jeg vil tillade mig at trætte dig med en lille anekdote fra noget der hedder virkeligheden ( ;-) ) Den foregik i efteråret i en hifi klub i danmark. <o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Klubben havde været så venligt at stille et reference anlæg frem, det bestod af en DVD afspiller i plastickabinet, da netop plastikket skulle være afgørende for produktets lydmæssige kvaliteter, en Nakamichi CA-5II forforstærker der var heftigt modificeret, blandt andet med en form for cigarkasse på netkablet, og nogle specielle kabler til strøm etc, og sidst men ikke mindst 2 NLE 1000 monoblokke, der også var heftigt modificeret.<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Jeg medbragte kabler (diverse nordost) og højttalere (JM Lab 905)<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Ved at bruge samme kabler og højttaler i hele demonstrationen, sikres at det kun er CD, for og effektforstærker vi hørte forskel på. <o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Vi startede op med klubbens anlæg og det lød ikke specielt godt, hvilket sikkert skyldes en kombination af højttalerne og rummet etc etc, men hoved ideen var jo heller ikke at det skulle lyde godt, ”bare” at vi skulle være istand til at høre og definere forskellene.<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Efter at vi havde hørt et par numre på DVDen skiftede vi om til B-400 CD afspilleren, og i modsætning til hvad klubben havde forventet, lød den klart bedre end DVDen. Der var ingen tvivl, og de få der var i tvivl blev overbevist ved at vi gik tilbage og brugte DVDen igen.<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Så kom turen til forforstærkere, samtidig med at jeg satte Joni Mitchell: California på, gik én af medlemmerne ud på toilettet. Jeg bad dem lægge mærke til om det virkede som om det var Joni Mitchell der sang, og guitaren kun akkompagnerede i form af klimt i baggrunden. Det var der enighed om at det var tilfældet på den modificerede Nakamichi. <o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Så kom turen til Densen B-200. Her skete der noget, pludseligt var guitaren ikke bare klimpt i baggrunden, men pludseligt var det klart at det var den der drev melodien, og at i stedet for at Joni Mitchell sang for, var det pludseligt klart at hun og guitaren sang og spillede SAMMEN. I stedet for bare at have en smuk stemme, var det pludseligt muligt at høre at hun er en guddommelig sanger, men måske var det vildeste, at tempo klart var hurtigere nu, hvor det tidligere havde lydt langsomt og kedeligt, fornemmede man nu nerven og rytmen og pace i musikken. Jeg spurgte ud til de forsamlede entusiaster, om de kunne høre en forskel i tempo, men inden de nåede at svare, kom fyren ind fra toilettet, og sagde med høj stemme ”Der er ikke forskel på tempo på forstærkere, det er noget sludder”.<SPAN style="mso-spacerun: yes">  </SPAN>Jeg var målløs, men inden jeg nåede at svare, vendte de 25 tilhører sig om og sagde nærmest i kor ”det var der altså !!!!”<SPAN style="mso-spacerun: yes">    </SPAN>(!!!)<o:p> ;</o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Jeg spurgte bagefter om nogle af tilhørerne før havde hørt forskel på tempo på anlæg, og alle uden undtagelse svarede nej.<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Vi sluttede så af med at B-300XS effektforstærkeren også spillede bedre end de modificerede NLE og jeg tror alle havde en god aften.<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">En måned senere mødte jeg fyren der havde været på toilettet, og spurgte ham hvad han syntes om aftenen. Hvorefter der kom en længere udredning, der sluttede af med at det var de der JM Lab højttaleres skyld at forskellene var faldet ud til Densens fordel, for de JM Lab var intet værd. !<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Jeg gad selvfølgelig ikke tage en størrere diskussion om dette, men jeg synes det er sjovt at jeg stiller mig op, og viser tilhørerne en masse om at lytte på musik, viser klokkeklart at der er forskel på tempo, og det eneste der åbenbart er kommet ud af det er at de syntes det var højttalernes skyld at deres grej ikke ”vandt”…..<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Det viser i mine øjne meget om at hifi entusiaster har bestemt sig for at verden pinedød ser ud på én bestemt måde, og der skal ikke komme nogen og rokke ved det. Det er også derfor jeg brugte eksemplet med Galilei, og dem der stædigt fastholdt at jorden var flad….<o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Og Vilmann, du skal ikke være ked af du ikke kan sætte alle de smarte ord på, og diskutere mikrodetaljeringen, du skal være lykkelig for at du stadig kan høre på musik, hvis du ikke passer på, går den evne tabt i jagten på det perfekte stereoperspektiv ! <o:p></o:p></SPAN>

<P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA style="mso-ansi-: DA">Med venlig hilsen<o:p></o:p></SPAN>

Du bliver sgu nødt til at oplyse hastighedforskellen på de to forstærkere (kun til undertegnede)

Bliver hastighedsændringen udlæst i tid eller tonehøjde ?

I så fald sætter jeg en liste op på "tavlen" i Duelunds kælder. Der bliver tale om ren analog stemmeafgivelse

Præmien er 2 gode flasker rødvin til den der kommer nærmest.

Forventer at kunne lokke redaktøren til en fyldig reportage i Herlev HiFi klubs blad

Det er ski... spændende det her

mvh
Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej Waal,

Nu ved jeg ikke om du var til stede, men tilhørerne hørte det klart som at den ene spillede langsommere. Og det var tidsmæssigt, ikke tonehøjde. Du må gerne sende rødvinen med det samme.

Med venlig hilsen

PS. Det er da ikke første gang jeg har demonstreret det, det er en fast bestanddel af enhver demo jeg laver. Og dem har jeg lavet nogle tusinde af efterhånden

Thomas Sillesen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ronin skrev:

Lige nøjagtigt - det var den jeg havde i tankerne, men Jonas har fået en mail (det påstår han ihvertfald) som ikke må omtales og som angiveligt kommer fra en Dali-mand, og denne mand ved tilsyneladende mere om højttaleren end konstruktøren selv!

Igen falder ordet overfortolkning (eller misforståelse) mig kraftigt i sinde!

Ja fortælle om den mail var nok forkert af mig, men jeg var ved træt af postulater som er direkte forkerte. Historien er ikke længere end jeg underede mig over at Diva er en mere afslørenede højtaler end MS og det mailede jeg så til Dali og hertil får jeg svarret at MS ikke er lavet til at være så afsløerende eller have så mange "monitor" egenskaber da dette giver den almindelige bruger problemer med opsætningen. Diva er jo mere en højtaler for nørderne der kan og vil kredse omkring teknikken da den er mere afsløerende og spørg gerne Kurt kubik om dette ikke er korrekt.

Om jeg overfortolker mailen ved jeg ikke men essensen er er at MS er mere en blød højtaler der lettere kan intergeres for brugeren og det er jo i sig selv en kvalitet men ikke for mig der vil have forskelle. 

Næ, at fortælle om den mail var derimod rigtigt, for findes der altrnative sandheder omkring emner der er med i en diskution bør de også komme med!

At MS er en såkaldt blød højttaler er en helt anden side af sagen - at Diva mere er for, som du ynder at kalde dem (betegnelsen falder vist også meget tæt på dig og mig og alle andre) nørder ved jeg såmænd ikke. Det kunne jo skyldes at Diva´ens tuning måske er så meget anderledes end Euphonia - måske havde Diva´en lidt for meget af det hele, lidt som at skrue op for diskanten så vi presser lidt mere på det hele. Måske dit, måske dat....... teorierne er mange, og det er antallet af dem der kan lide Euphonia også. At du så er stik modsat og ikke kan lide dem betyder ikke at de alle er galt på den - en mod mange giver ikke altid retfærdighed i den "uforrettedes" øjne!

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Sakset fra lignende debat andet sted på nettet. Godt indspark
her synes jeg:

The statement "This is a fast amp" is nonsense.

The statement "I feel like the tempo is fast when I listen to this
amp" is valid.

It's a very nice statement, and I thank the person who makes
this statement for sharing, and if this "fast" experience is a good
one for him, then I'm delighted for him!

But it doesn't say anything about the amp, nor does it mean the
next guy will experience this amp as fast or slow, and in
particular it doesn't tell me anything about whether *I* will
experience this amp as fast or slow.

This "fastness" thing is a subjective observation, meaning each
person has to listen and judge individually. It is a property of the
person, not of the amp.

It's like this: You have a ruler, I have a ruler. You measure the
amp to be 19" wide, I measure the amp to be 19" wide. One of
us can say to the other "This amp is 19" wide", and the other
knows the amp will fit in a 20" space, because everybody has
the same rulers. 19" wide is an objective property of the amp.

OTOH, if I say "This is a pretty amp", you know nothing about
the amp. You know something about *me* - I think the amp is
pretty, but that doesn't tell you anything about the amp. You
might see the amp and become nauseated, because we don't
have any common way to measure "pretty"

Somebody is going to accuse me of saying measurements are
good and subjective statements are bad, I've been posting here
too long. That's not what I'm saying at all. I'm saying
measurements convey information about the amp, and
subjective statements convey information about the person
making the statement. Both are appropriate depending on
whether you want to know about the amp or the person.

-Charlie
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Waal,

Nu ved jeg ikke om du var til stede, men tilhørerne hørte det klart som at den ene spillede langsommere. Og det var tidsmæssigt, ikke tonehøjde. Du må gerne sende rødvinen med det samme.

Med venlig hilsen

PS. Det er da ikke første gang jeg har demonstreret det, det er en fast bestanddel af enhver demo jeg laver. Og dem har jeg lavet nogle tusinde af efterhånden

CD-afspillere med pitch-kontrol har været fremme i en del år! At finde to cd-afspillere der ikke spiller 100% lige hurtigt er heller ikke så vanskeligt....

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Hej Waal,

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Nu ved jeg ikke om du var til stede, men tilhørerne hørte det klart som at den ene spillede langsommere. Og det var tidsmæssigt, ikke tonehøjde. Du må gerne sende rødvinen med det samme.

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Med venlig hilsen

Hvor mange minutter/sekunder blev nummeret afkortet med ?

Waal

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Tjaa... det har vi brugt 10 sider på at snakke frem og tilbage om.

Husk bare at musik er musik og hifi er forsøget på at efterligne den...

Lige nøjagtigt! Hifi eller rettere grejet der skal forsøge at definere hifi har stadig en stor opgave foran sig!

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin,

Der var tale om forskelle på forforstærkere.....

Til Waal,

Som jeg skrev "Så kom turen til Densen B-200. Her skete der noget, pludseligt var guitaren ikke bare klimpt i baggrunden, men pludseligt var det klart at det var den der drev melodien, og at i stedet for at Joni Mitchell sang for, var det pludseligt klart at hun og guitaren sang og spillede SAMMEN. I stedet for bare at have en smuk stemme, var det pludseligt muligt at høre at hun er en guddommelig sanger, men måske var det vildeste, at tempo klart var hurtigere nu, hvor det tidligere havde lydt langsomt og kedeligt, fornemmede man nu nerven og rytmen og pace i musikken. Jeg spurgte ud til de forsamlede entusiaster, om de kunne høre en forskel i tempo...(etc)"

Tid er derfor også et forkert udtryk for det (sorry). Men hvis du er vant til at spille musik, eller vant til at evaluere det, vil du kende den store forskel man oplever hvis en rytmegruppe spiller på beatet, eller kommer lidt for sent på beatet. Kommer man for sent på beatet, får man fornemmelsen af at det går langsommere.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Waal,

Med venlig hilsen

Troede jeg ville stoppe men jeg kunne ikke lade være. Dette med tempo har jeg også demoet mange gange og "a womans worth" med alicia keys er super til dette, her tænker jeg på beatet i starten af nummeret. Jeg siger det er ikke tidsforskelle for jeg har sku taget tid på nummeret og selv på den CD som tempoet gik hurtigst på tog pladen den samme tid. Det jeg ser det som det er blot at musikken og rytmen er lettere at forstå og hjernen skal ikke kompencere så meget og så føles det hurtigere. Men her skal vi ikke glemme forskelle for nogle plader bliver faktisk LANGSOMMERE med et anlæg som viser forskelle dette kan også vises i en demo. Så hvis Densen altid spiller det hurtigere så er det en farvning. Nogle blues plader har det med at have nogle stop og langsomme passager i de rytmiske sammenhænge som giver en fantastisk stemning, hvor typisk beat og rytmisk kommer til at hænge sammen på en mere rytmisk måde og lyder derfor hurtigere.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Thomas Sillesen skrev:

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Hej Waal,

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Nu ved jeg ikke om du var til stede, men tilhørerne hørte det klart som at den ene spillede langsommere. Og det var tidsmæssigt, ikke tonehøjde. Du må gerne sende rødvinen med det samme.

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Med venlig hilsen

CD-afspillere med pitch-kontrol har været fremme i en del år! At finde to cd-afspillere der ikke spiller 100% lige hurtigt er heller ikke så vanskeligt....

Nævn et par forstærkere med pitch-kontrol samt +/- variationen af samme

Alternativt kan vælges 2 forstærkere der er i stand til at ændre et tilsluttet løbeværks hastighed uden dette er forsynet med pitch-kontrol.

Og hvad med højttalerne ?

Leslie fremstiller godt nok højttalere med variabel hastighed (højpassektionen) men det var nok ikke lige det Sillesen havde i tankerne !

Er det okulte kræfter der huserer ? Der skrues op for hastigheden men tonehøjden forbliver den samme ?

Vi må have manet der her højhastighedsspøgelse bort eller vi ender med alt for lidt spildtid på cd'erne.

Waal

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

I taler hele tiden om rytmisk musik, lad høre hvorledes i vil evaluere tempo o.lig i "Nesum dorma" José Cura.

Har i tænkt på at i måske tager fejl og at i degradere musik til en overfladisk musak uden at nå ind til alle informationer i musiklaget ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Kære Waal,

Jeg beskrev fænomenet dybere. Og Jonas bekræftede at det var også noget han kunne høre.

Du kan så enten vælge at latterliggøre det, hvilket jo er en let måde at slippe over en argumentation, hvis man ikke har seriøse argumenter, eller du kan vælge at anerkende at vi åbenbart er i stand til at høre mere end dig, og så med open mind forsøge at afdække disse hørbare forskelle. Det kunne jo ende med at du lærte noget nyt og det ville vel ikke være så ringe endda !

Andet er der vel ikke i det

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Hej Alex E Nielsen,

Jeg har ikke hørt José Cura synge Nessun Dorma. Jeg vil se om jeg kan købe den imorgen.

Men betragtningerne om rytme, melodi, sangerens evne til virkeligt at synge, og alle de andre musikalske termer, de gælder da også for Opera, folkesang, rock, klassisk etc.  Og er da også afgørende for om formidlingen af disse ting bliver perfekte.

Du har da ret i at der er meget mere, og man skal da helst afdække det hele, og stadig finde nye lag at fascineres over i musikken. Det er jo det der er det fedeste ved musik, for musik er jo ikke noget maskinelt, når det er bedst er det jo følelser, passion og lidenskab.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

hej thomas

ingen behøver at latterliggøre noget

du og jonas klarer det til fulde

magen til omgang mundl**t skal man lede længe efter

prøv at læse jeres egne indlæg igen og så tænk lige lidt over det i skriver!!

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt”

Som sædvanlig har Jonas delt vandene på Hifi4All… Hovedparten vælger som en flok strudse, at stikke hovedet i jorden og diskutere vejret, og kvaliteten af arlas mælk.

Blandt de få der deltager sagligt, er der nogle ganske få der fatter Jonas’s budskab, de resterende taler som sædvanligt om ”alt er subjektivt” ”når jeg hører hører jeg helheden” etc etc etc.

Hvis vi et øjeblik tager Jonas’s briller på og ser på debatten, er det et yderst pauvert resultat. Et sted mellem 95-98 % af deltagerne fatter ikke en brik af hvad Jonas mener, og blandt dem der forstår ham, er det kun 2-3 stykker max, der hænger på….

Nu ville det jo være let at afskrive Jonas og tråden, men ”desværre” har Jonas ret.

95-98% af alle hifi entusiaster hører ikke på musik, men på alt muligt andet.

95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke høre musik.

95-98% af alle hifientusiaster kan hører musik når de starter med deres interesse, men denne evne forsvinder hurtigt.

95-98% af alle hifientusiaster kan lære at høre musik igen, hvis de gider være åbne, tolerante og positive.

Jonas’s taler jo ikke om Linn i sine indlæg. Men Jonas har i Scala hifi været heldig at møde en forhandler, der har lært Jonas igen hvad musik er, og pillet hans hifi entusiast unoder ud af ham. Det har intet at gøre med Linn, men alt at gøre med en god forhandler. Linn er ikke det eneste mærke der kan spille musik, men dog et af de få mærker der kan (jeg vil anslå disse til ca 7-8 max på verdensplan).

Tænk så på Jonas’ begejstring. Jeg tror kun der er få herinde, der i så høj grad nyder musik på sit anlæg som Jonas, og som i den grad er begejstret for hvad han ejer….

Tænk sig hvis Jonas har ret…. Hvad har alle I andre så ?????

jeg ved det ikke har noget med tråden at gøre MEN.

jeg tror ikke jeg er værdig nok til at købe Densen, så jeg må nok heller finde noget andet.

men Densen må jo ha' kunder nok

jeg har ellers stor respekt for dig og dine holdninger, og apparater ! men dette indlæg stempler dig som et arogante fjols. Hvad F. ved du eller jonas om hvordan andre lytter ?

ps: mit anlæg spiller fint musik ! men det ved du eller jonas ikke en S. om.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

hej

Inden i alle sammen går over på den mørke side af The Force, synes jeg I skulle bruge Jeres super-evner til at vejlede mig om indretning af lytterum i tråden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5861

i stedet...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes