Hej Buddy,
Som redaktøren så venligt siger, så er tråden nok ved at være tyndslidt, og jeg tror han har ret, men mener på den anden side også du har krav på et svar.
Jeg tror det er relevant at definere hvordan jeg skal optræde herinde. Skal jeg være underdanig, ydmyg og krybende og holde mine meninger for mig selv ? Eller skal jeg være ærlig, sige min mening, sige den højt, og være klar til at forsvare den sagligt ????
Jeg har valgt det sidste. Det giver nogle øretæver, men dem har jeg jo også valgt at tage, i og med jeg har valgt at debattere på denne måde. Det letteste ville da være intet at sige, og intet at skrive på nettet. Det er den taktik mine kollegaer har valgt.
Hvis du vil erindre mit billede med, at man står i garderoben til en koncert der er startet. Man kan på et splitsekund høre om der er gang i den, om musikken svinger, om der er nerve. Det kan man selv om man ikke står i selve koncertlokalet, og det kan man hvad enten man står til koncert i Brøndby Hallen, eller et lille lusket værtshus i en sidegade i Esbjerg. Hvis du er vant til at gå til koncert vil du sikkert give mig ret.
Lad os nu føre dette eksempel overpå et hifi system. Du kender sikkert det at du står i køkkenet, anlægget i stuen spiller, og pludseligt rejser de små hår sig, du erkender pludseligt at dette rammer noget i dig, der er magi i luften.
I begge tilfælde tænder dit instinkt med garanti ikke på hverken perspektiv, detaljerigdom eller noget som helst andet du kan sætte et hifi ord på. Men du kan beskrive det med termer man normalt bruger til at beskrive musik. Du kan sige det svinger, du kan høre tempo i musikken, du kan høre om musikerne spiller i takt, du kan høre om sangeren kan synge, du kan høre om guitaristen er dygtig etc etc. Du kan en masse, som man kun kan beskrive med ord der beskriver MUSIK.
Nå nu går du ind i selve lokalet hvor musikken kommer fra.
Går du ind i Brøndby Hallen, vil du sikkert (på trods af den elendige akustik) have en fed koncert med dine venner, og du vil stå og spille luftguitar når guitaristen giver den gas (hvis du ikke er for genert). Når du går hjem vil du tale om hvor fed koncerten var, du vil nævne hvordan det svingede, at rytmegruppen bare var FOR sej, og ”gud, hvor kan den mand synge igennem”, du vil i en bisætning sige ”lyden var sku ringe, men det var fedt alligevel”
Men går du ind i din stue, vil du sidde dig i sofaen, du vil være meget påpasselig med at sidde lige midt i lydbilledet, og du vil lukke øjnene og du vil konstatere at guitaristen fra før, står lidt til venstre sådan lidt fremme i lydbilledet. Nogle af dine hifi entusiast venner vil have fortalt dig at på den plade bør guitaristen stå længere bagude, og du har stor tiltro til dem, så du vil være lidt irriteret over at han står så langt fremme på dit anlæg, og være i tvivl om du skal skifte din CD eller du kan nøjes med at skifte kablerne. Du vil ringe til din gode ven X, og du vil nævne for ham at du ”har lagt mærke til at der er noget mærkeligt fnidder når man hører guitaren, om han også kan høre det ? det er især omkring 2min 14 sek inde i nummeret, og man kan også høre et eller andet klik, skal det være der?” Derefter vil du diskutere om han ikke synes det er fedt, man oplever at scenen nærmest er bredere end stuen med dine nye højttalere, og man fornemmer at bagvæggen næsten forsvinder.
Kan du se forskellen ? Men hvordan tror du det foregår inde i stuen hos en helt normal dansker ? Tror du han sidder og analyserer lyden ? eller står han og håber at der er mørkt ovre hos naboen fordi han ikke er hjemme så naboen ikke ser at han står foran anlægget og fyrer luftguitaren af i daggamle underhylere ?
Kan man forestille sig at der er forskel på anlægs evne til at gengive det musikalske ? At nogle anlæg simpelthen er bedre til at formidle musikken, man hører lettere rytmen, man kan høre forskel på tempoet (ja, tempoet) på nogle anlæg, at på nogle kan man lettere høre melodilinjen, på nogle anlæg kan man lettere høre hvor dygtig sangeren er, man kan simpelthen lettere høre han er en god sanger, for man kan følge hans stemmes bevægelser, hans betoninger i hans sang etc etc.
Det er min klare holdning at det kan man. Man KAN høre STORE forskelle på anlægs musikalske evne. Det er det jeg i hele denne tråd kalder MUSIK.
Men, for der er et men, hifi entusiasten jeg beskrev før, han taler ikke om disse ting. Han taler ikke om musikken.
Det kan kun skyldes 2 ting, enten kan han ikke høre at der er disse musikalske forskelle mellem anlæg, eller han kan ikke høre musikalske forskelle overhovedet.
HiFi Entusiaster taler om HiFi. Alle disse velkendte begreber, dybde, højde, transparens, perspektiv etc. HIFI !
Kan du se forskellen ? for jeg kan virkeligt ikke skære det mere ud i pap !
Nu kommer der så sikkert nogle og siger at når de er færdig med at evaluere hifien ja så hører de så sandeligt musik. Så spørger jeg bare:
Hvad er logikken i at evaluere sit anlæg med HIFI parametrene ????
Burde man ikke i stedet:
Først evaluere at der var så MEGET MUSIK som muligt, og derefter checke HIFI parametrene ????
Jeg synes logikken er klar, det må da være musikken er der først, men jeg gider jo heller ikke sidde foran anlægget og høre et band der spiller elendigt, bare fordi optagelsen er god.
Når der spilles musik i Esbjerg, hos familien Sillesen, så sker det ofte at farmand og de 2 døtre (og sommetider også den øverste chef selv) står og danser. Det sker ikke kun til Kylie Minougue, men så sandelig også når der er Hendrix på programmet, eller jeg lige får et flip og for den 27 millionte gang spiller Talking Heads grænseoverskridende album Remain in Light.
Mit anlæg spiller musik herhjemme, spiller musik så dem der hånligt taler om fodtramp, kunne tage en død mand med, og han ville ikke kunne sidde stille. Det spiller også musik, så når man sidder og svømmer hen til Sylvian, så bliver det ikke bare et smukt lydtapet, man fornemmer hele tiden den dybe nerve som ligger som en rød tråd gennem al hans musik.
Har man i hele sit liv på den vis fokuseret på musik, og evalueret musik, på musikkens egne vilkår, er det ikke udtryk for nedladenhed at gå en tur gennem en hifi udstilling, og være i stand til at høre hvem der har anlæg der kan spille MUSIK og ikke kun HIFI gennem de åbne døre. Det er bare rutine, nøjagtig ligesom det forhåbentligt også ville være for dig, når du står i garderoben i brøndby hallen i eksemplet før.
Det der er problemet er bare at hifi entusiaster i årevis har fokuseret udelukkende på hifi, hvis du er uenig, så læs ovenstående igennem igen, og jeg er ret sikker på du vil give mig ret. De har bevæget sig ud i en retning hvor musik er blevet reduceret til HiFi, som skal analyseres på den rette måde.
Er du stadig i tvivl, så tag en tur i den lokale hifi klub. Denne klub for mennesker der elsker udstyr der formidler musik, sidder sjovt nok død stille når de lytter, ingen fysisk begestring, ingen udbrud af passion og følelser. Kun små skænderier om hvorvidt den betoning i mellemtonen nu skal være der eller ej, når man hører Kari Bramness…