Nå - med et mere lige lærred, hvad mere kan man så gøre gratis for biffen?
ADVARSEL... langt, teknisk og nørdet indæg forude.
Spring over hvis du ikke finder det spændende...... (men hvad laver du så her i forummet

)
------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------------
Så - nu har jeg brugt et par sene nætter på at lege med mit lånte coloritmeter.
Jeg har for en periode "byttet dimser" og har derfor mulighe for at lave min egen farvekalibrering og gråtone-kalibrering af mine 2 favoritskærme.
Philips LCD-tv model 37PF9830 - 37" full-hd (1080i input muligt)
Sanyo Projektor model PLV-Z5 - 90" 720p (1080p input muligt)
Da projektoren har "laveste opløsning" kører jeg satboks og PS3/BluRay i 720p.
Dette, da 1080i ser ringere ud på projektoren end på tvét. Man kan se de der interlace-fjer-striber i kanterne ved hurtige bevægelser. Her må jeg sige at den gamle Philips faktisk ser bedre ud.

men ved 720P er projektoren jo fantastisk - HD lever først rigtigt over 60-80" - hvor SD ser elendigt ud ved siden af.
Nå - men 720p ser altså også bare FANTASTISK ud - særligt nu hvor farverne og gråtone-skalaen er blevet så meget bedre som den er.
Faktisk er gråtoneskalaen umulig at indstille korrekt uden farve-måler, men er også den der er aller aller vigtigst for korrekte farver - særligt forholdet ml. lys og skygge.
Jeg bruger lige nogle eksempler her fra en meget fin guide til noget meget fint gratis software.
Links:
Guide:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457Software:
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Korrekt og inkorrekt gråtoneskala:(Fra Curt Palmes guide)

Herunder.. for rød i det mørke, for blå i det lyse..

Hvad betyder det så? Prøv at se:

Her snuppet fra guiden:
Here is a screenshot of a $40,000 USD Sony G90 with the greyscale settings set to the factory default 6500K setting:
Jeg havde meget lignende problemer med mit LCD-tv - mangel på detaljer i ksygge-områderne og generelt for mørkt og mærkeligt i mærke scener..
Nu har jeg selv fået en Aha´-oplevelse på niveau med nedenstående:
Now here is the same projector after a proper greyscale calibration:
Så meget for det generelle. Hvad er det så man arbejder med?
Typisk skal man ind i alle de menuer der findes tilgængelige for den "almindelige bruger" - og så er det ikke engang nok. Jeg har derfor haft googlet "service menu" på mine 2 apparater, og er fundet ind i de "hemmelige indstillinger".
Her kan man typisk indstille "high end" og "low end" på de 3 primære farver - nogle gange også gamma og midt-end på farverne.
Med disse indstillinger kan man meget mere præcist korrigere hvis der er fx. for meget blå i den mørke ende af grå-skalaen. (se fx. billedet ovenfor af "damen"

)
------------------------------------------------------------ ---------------------Her kommer screengrabs fra "før" - "efter" og "sammenligning" af de mest tilgængelige data jeg har arbejdet med.
Først tog jeg fat på mit fladskærms-tv - Philips 37PF9830. Her inden kalibreringen:
Her ser man de 3 primære farver, samt nederst en kurve over den procentmæssige afvigelse fra optimal-farverne (D65) ved de respetive gråskala-trin.
OUCH

..
ikke under 30% forkert .. og op til 60..

ALT alt for meget blå.. over det hele.. Vist nok typisk Philips.. og mange andre .. det giver mest lys og "pang" i ØlGigantens udstillingsvindue

Her ser vi tydeligt at farvetemperaturen er ALT for høj = kold.
Optimalt / D65 er det ved nederste stiplede linie - der er et stykke vej "ned".

Her er gråtone-trinene plottet ind - de ses som hvide runde prikker.
Alle ligger nede til venstre ifht. midterkrydset som er D65.
Så tog jeg fat i menuerne, tweakede det bedste jeg kunne - og blev bedre og bedre til det over et par timer.
Det "sjove" er, at hver gang man fx. har fået styr på blå - og så efterflg. retter fx. den røde, så skrider blå igen.. så frem og tilbage, op og ned.. med 3 farver og 3 "ender" af farven (high, Low og mid) gør det spændende men tidskrævende for en amatør som mig.
Specielt når man "løber tør" for fx- rød, og derfor må dæmpe de 2 andre for at kompensere. Det er da bare hyggeligt...
Men var det så noget der gav noget - spørger i måske?!Resultatet efter kalibrering:
Meget meget bedre.
Fejl% er omkring 3-4 i snit - næsten umuligt at se med øjet - og 6 er faktisk fint for de fleste .. de ser ikke mindre udsving alligevel

.
Jeg er meget glad - pånær den blå som smutter helt nede i gråtonerne 10% og 0% - men det er vist meget typisk.

Farvetemperaturen smyger sig lige omkring D65 (grøn linie) - lækkert.

Og nu "klumper" alle målingerne inde på midten - pånær de 2 mørkeste som stadig er for blå.
Sammenligning ml. før-efter i samme pix:
Se - under 5.5% afvigelse fra 20% og op. Lækkert.

Puklen på farverne er fjernet - de følges meget pænere ad nu. Billedet fremstår lidt mørkere - men der er mange flere nuancer i det mørke, og kontrasten virker klart forøget.
Dejligt.
************************************************************ **********Her kommer lidt Projektor-billeder..
(damn - forum-reglen om 35K er ikke meget til billeder.)
Farverne er helt skudt -
for meget blå og grøn.. ALT for meget blå.. og ALT for lidt rød. Damn.

Farven er så skudt, at skalaen er sprængt over det meste af gråtone-skalaen..

Her ses prikkerne - alt for blå-grønt
Efter kalibrering ser det straks bedre ud:Uha det hjalp.Ikke perfekt - men jeg blev så træt at jeg gav op..jeg må leve med 4% fejl i snit

Samme blå-fejl i det mørke som på mit Philips.. der er en forklaring på Curt Palmes guide om det - noget med "Old School biograf-overlevering" med tydeligt øget lys som ønske fra "back then" - dette gjort via for meget blå.. øv

Men alt i alt ser det meget bedre ud nu "efter":

Er tilfreds - kun lige de yderste ender smutter lidt.

Igen - farven smyger sig op ad D65.
Kunne måske nappe de sidste "humper" via noget gain og offset.. men blev som nævnt for træt i nat ved 4-5tiden.. en projektor kræver jo mørke...(Jeg har mange vinduer ud mod min have bag sofa-ryggen.. derfor ved jeg ikke helt hvad jeg gør til sommer - hvis jeg ikke får lov til at lave noget mørklægning...

Det meste klumper oveni hinanden ved D65, igen pånær de 2-3 mørkeste og den lyseste.
Og igen lidt sammenligning Før-Efter med Z5´en:
Væsentligt mere korrekt

Hold da op - hva

Ja - det med luminansen og gamma - det nåede jeg altså ikke.. og måske er jeg bange for at det også rder med de andre indstilligner, og så skal der igen bruges et par timer en nat...
Alt i alt er jeg blevet meget mere tilfreds med mit billede-materiale her i huset, efter skærmene er blevet "tweaket".
Særligt BluRay naturligvis - men alt, selv TV-avisen - ser faktisk bedre ud.
Lige en hurtig gentagelse - de færdige resultater:Philips LCD-tv 37PF9830
Betragtelig forbedring. 60% af gråskalaen ligger indenfor 2% afvigelse. 30% under 6.
Sanyo LCD-projector PLV-Z5:
Også her betragtelig forbedring - 60% af gråskalaen ved/under 5% afvigelse.
Måske med mere tid kunne jeg få endnu mere ud af netop projektoren - der er så mange muligheder ifht. indstillinger. Men der er netop så mange, at det er svært at vælge/gøre det korrekt. Er pt. godt tilfreds. Bruger måske et par timer en anden gang og dser om jeg kan få det endnu bedre.
Dog er den visuelle forrskel
OVERHOVEDET IKKE til at tage fejl af - klart synligt for alle - selv konen

Helt sikkert kan en proff. som Otto hive det sidste "slinger" ud af dem begge - men jeg er faktisk meget glad for at have leget lidt selv - det var sjovt

(og frustrerende da jeg på et tidspunkt gjorde det meget værre... så måtte jeg starte tilbage ved fabriks-indstillingerne på Z5én.. jeg var "kørt i grøften" og kunne ikke finde tilbage

)
Undskyld det lange indlæg - men sådan er jeg jo

Mvh. Offcourse