Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 06:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: StueBio 7.1 - biamp B&W 803s2, 106"lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 December 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

interfacelift skrev:

Hans J skrev:
Gisp, man tør sgu dårligt købe noget i dag . Alt skal jo dælme kalibreres af en professionel, gad vide hvordan vi har overlevet
indtil nu  ?Jeg ville nu hellere kaste pengene efter en Spyder2Pro eller lignende og så selv have fornøjelsen.
Er spyder2pro ikke også rimelig spicy? Desuden er du sikker på at en professionel får det til at fungere perfekt.
Nøøø, du kan nu
finde dem forholdsvis billigt på nettet.Fordi en professionel kalibrere din projektor eller dit TV, er det ingen garanti for det er korrekt. Hvis alle gjorde
deres arbejde 100% korrekt så verden nemmere ud .Men vi er jo alle kun mennesker.

Der er en grund til vi ikke bare tilråder en tilfældig person. Ottos navn bliver brugt hele tiden. Her i huset gjorde han ihvertfald jobbet perfekt. Har
aldrig hørt om nogle der har været utilfreds.
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

jowJo - har kun respekt for Otto og hans arbejde - intet ondt herfra.
Men man kan jo liige prøve lidt mere selv - og se om man bliver tilnærmelsesvis tilfreds.

har da faktisk tidligere været meget tæt på at få kalibreret mit tv - fandt dog et servicemenu-hack som har givet mig rigtigt meget ifht. farverne.

Det samme kan man håbe på ifht. Z5én, som jo også ha rigtig mange muligheder for indstillinger.

Så  nu må vi se julen an - se hvad der finder indenfor dørene - og se hvad der er ££€€$$ til bagefter.

Mvh. herfra - og respekt til godt håndværk.

Men mange af os gemmer jo på en DIY-mand som liiige skal luftes inden vi betaler.
Det betyder ikke, at et ikke kunne være fedt at have råd til at betale med det samme... dertil er jeg dog for nærrig/fattig - jeg vil godt prøve selv først.

Hej fra Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Nu nærmer julen sig.

Vil lege lidt med min Z5 mht. kalibrering -. og ellers kan jeg måske sener elåne mig til et coloritmeter, så jeg kan "lege Otto" - i hvert fald lader det til at man så kan få målt lidt på farverne - som rent faktisk lader til at være afgørende for gråtonerne - bare så det skulle være på plads

Det er sværere end det lyder - men nu skal det da prøves - når den tid kommer.

God jul.

Offcourse

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
jowJo - har kun respekt for Otto og hans arbejde - intet ondt herfra.
Men man kan jo liige prøve lidt mere selv - og se om man bliver tilnærmelsesvis tilfreds.

har da faktisk tidligere været meget tæt på at få kalibreret mit tv - fandt dog et servicemenu-hack som har givet mig rigtigt meget ifht. farverne.

Det samme kan man håbe på ifht. Z5én, som jo også ha rigtig mange muligheder for indstillinger.

Så  nu må vi se julen an - se hvad der finder indenfor dørene - og se hvad der er ££€€$$ til bagefter.

Mvh. herfra - og respekt til godt håndværk.

Men mange af os gemmer jo på en DIY-mand som liiige skal luftes inden vi betaler.
Det betyder ikke, at et ikke kunne være fedt at have råd til at betale med det samme... dertil er jeg dog for nærrig/fattig - jeg vil godt prøve selv først.

Hej fra Offcourse

Også fuld respekt for det. Men når jeg begynder at pille ved sådan noget er det som om tingene bare går i stykker
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Årh.. lidt tweaking kan vel aldrig skade - og heldigvis kan man ikke ændre på de presets der er i projektoren. Og de 4 "user settings" derer kan man jo lave om lige så ofte man vil. Bruger pt. 2 - en til meget mørke, og en til meget lys - altså ambient lys.

Mvh. og nu er vi vist nået til godt nytår

Offcourse

Rasmus K-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2007
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hey Offhouse...

Rimelig vildt setup du har fået lavet der...  specielt under waf indflydelse...!!!

Ser du har et mørklægningsgardin som lærred...

Har overvejet samme løsning, og ville lige høre om du har nogen gode råd mht. farve, stoftype osv...

K-P
Til top Vis Rasmus K-P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus K-P

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun sige, at du skal være opmærksom på farven (modsvarer gain.. uden dog at have noget mål på mit Ikea Tuplur lærred - vil jeg tro det er let kontrast-gråt - alá gain 0.8-0.9)

Mørklægningsgardiner er bedst, da de er lavet til at stoppe lyset helt i dugen - dvs. den fanger og sender det tilbage, istedet for at lukke den igennem. Har hørt et sted at det giver bedre resultat end fx. et stof-lærred alá "lagenstof" eller andet man selv lige kan finde i skabet.

Det er svært at finde over 2 meter i bredden.. men jeg har heller ikke ledt ret længe.. jeg lavede "no-brainer"-tricket, og fandt det mang har gode erfaringer med - 249 kroner i Ikea - det er ikke svært.. prøv det.. til prisen kan man tillade sig at tage fejl.

Men kunne pt. selv godt tænke mig et lærred på 100".. eller omkring 2.5 meter i bredden..
Sig endeligt til hvis du finder et "standard-mørklægnings-rullegardin" i hvid / meget lys grå til billig penge.

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo som nævnt et lærred og en projektor -
og har efter en periode fået lidt "bugten" på mit ultra-low-cost Ikea-Tuplur-lærred.

Særligt siderne buede bagud.. træls..

(lærredet er 2 meter bredt - de største de har- hvis nogen finder noget i den prisklasse som er større lytter jeg gerne!!)

En stor hjælp har det været, da jeg fandt på at hænge lidt vægt på enderne af den nederste kant / stang.

Nu er lærredet væsentligt mere fladt ifht. tidligere / uden vægtene.
Derfor - til jer med billige lærreder uden tab-tension eller fastramme-folk et - kig lige med.

De 30 sekunder det tager at montere er intet i forhold til hvad det gør. Resultatet er ikke perfekt - men meget bedre end tidligere.

Vægten er justeret til det maksimale som modstanden i "oprullet" kan holde uden at det ruller mere ud.. for mest muligt træk / udglatnings-effekt. Jeg er tilfreds.

Kig  her:

Før Opstramning:

Kanten "folder bagud" en smule.. øv. linierne forekommer tydeligt skæve / vredne.

Her er den justerbare (vægten på vandet ) anordning - billigt men effektivt.
Der er brugt et stykke eger som er klipet over som "stang" - og lidt ståltråd som "snor".
Det holder.

Og stangen puttes ind i samme "hul" som den træ-stang der udgør bunden på mit lærred.

Herefter fremstår kanten væsentligt mere lige.

Der er meget mindre bue nu end tidligere.

Hurrah  -  Mvh. Offcourse.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Nå - med et mere lige lærred, hvad mere kan man så gøre gratis for biffen?

ADVARSEL
... langt, teknisk og nørdet indæg forude.
Spring over hvis du ikke finder det spændende...... (men hvad laver du så her i forummet)

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------------

Så - nu har jeg brugt et par sene nætter på at lege med mit lånte coloritmeter.
Jeg har for en periode "byttet dimser" og har derfor mulighe for at lave min egen farvekalibrering og gråtone-kalibrering af mine 2 favoritskærme.

Philips LCD-tv model 37PF9830 - 37" full-hd (1080i input muligt)
Sanyo Projektor model PLV-Z5 - 90" 720p (1080p input muligt)

Da projektoren har "laveste opløsning" kører jeg satboks og PS3/BluRay i 720p.
Dette, da 1080i ser ringere ud på projektoren end på tvét. Man kan se de der interlace-fjer-striber i kanterne ved hurtige bevægelser. Her må jeg sige at den gamle Philips faktisk ser bedre ud. men ved 720P er projektoren jo fantastisk  -  HD lever først rigtigt over 60-80" - hvor SD ser elendigt ud ved siden af.

Nå - men 720p ser altså også bare FANTASTISK ud - særligt nu hvor farverne og gråtone-skalaen er blevet så meget bedre som den er.

Faktisk er gråtoneskalaen umulig at indstille korrekt uden farve-måler, men er også den der er aller aller vigtigst for korrekte farver - særligt forholdet ml. lys og skygge.

Jeg bruger lige nogle eksempler her fra en meget fin guide til noget meget fint gratis software.
Links:
Guide: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
Software: http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Korrekt og inkorrekt gråtoneskala:(Fra Curt Palmes guide)

Herunder.. for rød i det mørke, for blå i det lyse..

Hvad betyder det så? Prøv at se:

Her snuppet fra guiden:

Here is a screenshot of a $40,000 USD Sony G90 with the greyscale settings set to the factory default 6500K setting:

Jeg havde meget lignende problemer med mit LCD-tv - mangel på detaljer i ksygge-områderne og generelt for mørkt og mærkeligt i mærke scener..
Nu har jeg selv fået en Aha´-oplevelse på niveau med nedenstående:

Now here is the same projector after a proper greyscale calibration:

Så meget for det generelle. Hvad er det så man arbejder med?

Typisk skal man ind i alle de menuer der findes tilgængelige for den "almindelige bruger" - og så er det ikke engang nok. Jeg har derfor haft googlet "service menu" på mine 2 apparater, og er fundet ind i de "hemmelige indstillinger".

Her kan man typisk indstille "high end" og "low end" på de 3 primære farver - nogle gange også gamma og midt-end på farverne.

Med disse indstillinger kan man meget mere præcist korrigere hvis der er fx. for meget blå i den mørke ende af grå-skalaen. (se fx. billedet ovenfor af "damen")

------------------------------------------------------------ ---------------------

Her kommer screengrabs fra "før" - "efter" og "sammenligning" af de mest tilgængelige data jeg har arbejdet med.

Først tog jeg fat på mit fladskærms-tv - Philips 37PF9830. Her inden kalibreringen:

Her ser man de 3 primære farver, samt nederst en kurve over den procentmæssige afvigelse fra optimal-farverne (D65) ved de respetive gråskala-trin. 

OUCH..

ikke under 30% forkert .. og op til 60..

ALT alt for meget blå.. over det hele.. Vist nok typisk Philips.. og mange andre .. det giver mest lys og "pang" i ØlGigantens udstillingsvindue

Her ser vi tydeligt at farvetemperaturen er ALT for høj = kold.
Optimalt / D65 er det ved nederste stiplede linie - der er et stykke vej "ned".

Her er gråtone-trinene plottet ind - de ses som hvide runde prikker.
Alle ligger nede til venstre ifht. midterkrydset som er D65.

Så tog jeg fat i menuerne, tweakede det bedste jeg kunne - og blev bedre og bedre til det over et par timer.

Det "sjove" er, at hver gang man fx. har fået styr på blå - og så efterflg. retter fx. den røde, så skrider blå igen.. så frem og tilbage, op og ned.. med 3 farver og 3 "ender" af farven (high, Low og mid) gør det spændende men tidskrævende for en amatør som mig.

Specielt når man "løber tør" for fx- rød, og derfor må dæmpe de 2 andre for at kompensere. Det er da bare hyggeligt...

Men var det så noget der gav noget - spørger i måske?!

Resultatet efter kalibrering:

Meget meget bedre.

Fejl% er omkring 3-4 i snit - næsten umuligt at se med øjet - og 6 er faktisk fint for de fleste .. de ser ikke mindre udsving alligevel.

Jeg er meget glad - pånær den blå som smutter helt nede i gråtonerne 10% og 0% - men det er vist meget typisk.

Farvetemperaturen smyger sig lige omkring D65 (grøn linie) - lækkert.

Og nu "klumper" alle målingerne inde på midten - pånær de 2 mørkeste som stadig er for blå.

Sammenligning ml. før-efter i samme pix:

Se - under 5.5% afvigelse fra 20% og op. Lækkert.

Puklen på farverne er fjernet - de følges meget pænere ad nu. Billedet fremstår lidt mørkere - men der er mange flere nuancer i det mørke, og kontrasten virker klart forøget.
Dejligt.

Her kommer lidt Projektor-billeder..(damn - forum-reglen om 35K er ikke meget til billeder.)

Farverne er helt skudt -
for meget blå og grøn.. ALT for meget blå.. og ALT for lidt rød.  Damn.

Farven er så skudt, at skalaen er sprængt over det meste af gråtone-skalaen..

Her ses prikkerne - alt for blå-grønt

Efter kalibrering ser det straks bedre ud:

Uha det hjalp.

Ikke perfekt - men jeg blev så træt at jeg gav op..jeg må leve med 4% fejl i snit
Samme blå-fejl i det mørke som på mit Philips.. der er en forklaring på Curt Palmes guide om det - noget med "Old School biograf-overlevering" med tydeligt øget lys som ønske fra "back then" - dette gjort via for meget blå.. øv Men alt i alt ser det meget bedre ud nu "efter":

Er tilfreds - kun lige de yderste ender smutter lidt.

Igen - farven smyger sig op ad D65.
Kunne måske nappe de sidste "humper" via noget gain og offset.. men blev som nævnt for træt i nat ved 4-5tiden.. en projektor kræver jo mørke...(Jeg har mange vinduer ud mod min have bag sofa-ryggen.. derfor ved jeg ikke helt hvad jeg gør til sommer - hvis jeg ikke får lov til at lave noget mørklægning...

Det meste klumper oveni hinanden ved D65, igen pånær de 2-3 mørkeste og den lyseste.

Og igen lidt sammenligning Før-Efter med Z5´en:

Væsentligt mere korrekt

Hold da op - hva

Ja - det med luminansen og gamma - det nåede jeg altså ikke.. og måske er jeg bange for at det også rder med de andre indstilligner, og så skal der igen bruges et par timer en nat...

Alt i alt er jeg blevet meget mere tilfreds med mit billede-materiale her i huset, efter skærmene er blevet "tweaket".

Særligt BluRay naturligvis - men alt, selv TV-avisen - ser faktisk bedre ud.

Lige en hurtig gentagelse - de færdige resultater:

Philips LCD-tv 37PF9830

Betragtelig forbedring. 60% af gråskalaen ligger indenfor 2% afvigelse. 30% under 6.

Sanyo LCD-projector PLV-Z5:

Også her betragtelig forbedring - 60% af gråskalaen ved/under 5% afvigelse.
Måske med mere tid kunne jeg få endnu mere ud af netop projektoren - der er så mange muligheder ifht. indstillinger. Men der er netop så mange, at det er svært at vælge/gøre det korrekt. Er pt. godt tilfreds. Bruger måske et par timer en anden gang og dser om jeg kan få det endnu bedre.

Dog er den visuelle forrskel OVERHOVEDET IKKE til at tage fejl af - klart synligt for alle - selv konen

Helt sikkert kan en proff. som Otto hive det sidste "slinger" ud af dem begge - men jeg er faktisk meget glad for at have leget lidt selv - det var sjovt

(og frustrerende da jeg på et tidspunkt gjorde det meget værre... så måtte jeg starte tilbage ved fabriks-indstillingerne på Z5én.. jeg var "kørt i grøften" og kunne ikke finde tilbage)

Undskyld det lange indlæg - men sådan er jeg jo
Mvh. Offcourse

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Flot resultat du har opnået .

Hmmm, gad vide hvordan mit eget setup "ser ud" .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

ja det  batter sådan en omgang

Det gik noget hurtigere med min barco 808 - men der går man også direkte ind i en alm menu og retter gain og cutoff til.

men det er næsten som om man får en ny maskine - også er et par timer - og ca 1200kr for colorimeteret jo godt givet ud.

man burde for sjov skyld have skrevet indstillingerne ned - også efter en uge-14 dage sat dem midlertidigt tilbage, bare for at blive chockeret over hvordan man nogensinde har kunne leve med sådan et billede

Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ja - det er rigtigt.

Har lige genset den første Alien-film her til middag - hold da op der er mange detaljer i skyggerne - som jeg ikke har kunnet se tidligere grundet dårlig indstilling.

Det er faktisk ligesom at få et nyt tv og projektor.

Lækkert . Tak for bytte-muligheden Troels
Håber du får held med tweakingen af din lyd også.

Mvh. Offcourse

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det ser jo helt næsten nydeligt ud med den kalibrering. Men få købt dig et Tab-Tension lærrede istedet for det vandtklaskeri der 

Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Total Storm P den vandløsning der, men den får jo jobbet gjort, om den så er smuk vil jeg undlade at kommentere

Men hatten af for opfindsomheden

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Storm P.  har ikke levet forgæves..

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

FEDT!! godt gået.

Hvad koster kalibreringsudstyr, påkrævet, for at kunne fixe TV og projekter i grunden?

Det er heeelt klart noget jeg godt gad at rode med også.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Har som nævnt lånt det af Troelsfilm - men mener han skriver han gav ca. 1200,-kr.

Det er ca. halv pris af en proff kalibrering koster for 1 apparat. (kan de stadig fåes til 2500?).

Men resultatet gør det alle pengene værd. Specielt når man kan "bytte-bytte-købmand"-låne sig til apparatet.

Det kan sikkert gøres lidt bedre - men som der står i den guide jeg har brugt - så er en fejlmargin på omkring 3 ikke til at se for et menneskeligt øje.
Da jeg ligger tæt på dette er jeg bare glad.

Det man får for de sidste penge (for kalibrering af 1 apparat ?.. kender ikke prisen hvis flere skal kalibreres samtidigt i huset) er sikkert bedre styr på de yderste ender af farveskalaen.. og måske gamma også.

Men alt i alt er forskellen hos mig KLART synlig - og KLART en forbedring. Så deet....

Du skal blot væbne dig med stor tålmodighed og systematik... samt en vis lyst til at læse manualen/guiden... ellers kan man også gøre mere skade end gavn.

Held og lykke med det - hvis du kaster dig ud i projektet

PS..
Faktisk er noget af det jeg er gladest for ved mit resultat - at jeg nu på mit tv har fået så meget mere med i gråtonerne i den lave ende. (Se dame-billedet i tidligere indlæg...)

Tidligere var der bare sort og tomt i mørket omkring ringbæreren i Morias miner i Ringenes herre. Nu kan man klart og tydeligt se alle de grimme orker og banditter der vælter efter dem.. lige indtil Balroggen kommer...Uha.. og ilden har fået den rigtige farve nu.. varme..zzzzzvitzee...

Så det er faktisk som et nyt TV og projektor for mig.
Projektoren er også blevet super sprød og lækker at se på.    Dejligt.

Det er lige før jeg vil tro, at forskellen på 1080p og 720P er mindre end på kalibreret og ikke kalibreret. Til prisen er en kalibreret brugt Z5 ikke til at slå vil jeg mene.

Fordelen er også, at ved at måle det lys der kastes ud fra lærredet, tilpasses projektoren netop det specifikke lærred du bruger.

At man så skal igang igen hvis man skifter lærred - det må man så leve med.

Jeg vil tro det bliver lettere næste gang - nu har jeg fået en rimelig ide om hvad der skal til, og hvor store trin ad gangen man skal justere i etc.

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Spyder-sensor

vs.

Eye-One sensor:

Jeg har læst mig til at en Spyder-måler tager utroligt lang tid om hver måling.
(se guiden fra Curt Palme.)

Spyder bruger 10-30 sekunder pr. måling.

Herimod tager  i1/eye-one modellen kun  1-3 sekunder. Herudover tilpasser i1-modellen selv læsetiden - hvorimod man med spyder selv skal sætte læsetiden op ved mørke scener/målinger.

Da hver oversig over gråskalaen indeholder 10 målinger - er forskellen enorm:

Eye-One:
Zappen i menuen på fx. BkluRay DVE-HD disken for testbilleder..2 sek. pr. billede
= 20 sekunder.

Eye-One målinger a´ 2 sekunder i snit = 20 sekunder

Alt i alt -Eye-One kan gøre det på  ca. 40 sekunder

Spyder:
fx. BkluRay DVE-HD disken for testbilleder..2 sek. pr. billede
= 20 sekunder.

Spyder-målinger a´20 sekunder i snit = 200 sekunder.

Alt i alt kan Spyder gøre det på 3 minutter og 40 sekunder -
(og her er ikke taget højde for justering af læsetid etc.)

Så - alt i alt - skal man arbejde med det selv kan jeg kun anbefale GretagMacbeth Eye-One / i1-systemet.

Det koster lidt mere - men tro mig - hvis jeg skulle have taget de flere hundrede målinger og ganget tiden med 5 - så var jeg jo aldrig blevet færdig.

På en sidste justering lavede jeg omkring 39 målinger med alle 10 gråtoner.
Man skal jo fintune alting i små bitte skridt til siddst for at få det meste ud af det.
Det tager et par timer

Og til menu-tweakingen har jeg sat målinger til kontinuerlig opdatering, og de kommer hyppigt, hvorimod det ville være trist at skulle vente 20 sekunder hver gang for at se den mindste ændring.

Blot en teknisk strøtanke ifht. andres eventyr ud i farve-kalibrering.

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Har rodet med det sidste ifht. billedet igen - og er nået lidt længere ned i fejl-margin.

Har også fundet en opsætning med lidt mer lys i min projektor, så den nu er bedre ifht. Gamma også - måske hellere lidt over ifht. lysstyrke end under - da Konen som sagt gerne vil have lidt ambient lys hvis hun kan få lov.

Men uden tweaking - og med lyskontrol er sortniveau etc. super lækkert.
Og farverne ser bare klart bedre ud end før kalibreringen.. og der er mere kontrastmulighed, da der nu er mere lys at gøre godt med ifht. sort/hvid forskellen.

Så alt i alt er jeg om muligt endnu bedre tilfreds nu end selv for bare lidt siden.

Finder lige de sidste kurver frem senere og smider billederne op.
Har også optimeret 9830éren - men billeder må vente til i aften - er pt. på job.

Har også lavet 3 andre indstillinger - efter formål og omgivelser.

1: Den tætteste på ISF-kalibrerede indstilling jeg endte med.
2: En "max sort-niveau" til mørke nætter uden ambient lys overhovedet.
3: En "kone-indstilling" til lidt lys
4: En "børne-indstilling" til mere ambient lys en hvad godt er, men hvor sortniveaut allerde er røget, og derfr er der "fuldt blus på" med rimelige farver og manglende sort... men det er jo mest grundet det omgivende lys fra lamper eller udendørs...

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Her er Sanyo PLVZ5 inden kalibrering.

Og her er philips 9830 inden kalibrering.

Og det ses her som de fuldt optrukne linier:
Denne måling af blå var lidt forskellig fra enkelte andre - bl.a. den først opgive ovenfor.. men det svinger lidt frem og tilbage nede i det aller mørkeste. Så det bliver ikke meget bedre - desværre. Den indstilling er "max korrigeret" - kan ikke ændres mere i den ønskede retning i menuen
Men det er nu også meget bedre end før.

De stipede liner / den orange Delta-e værdi er projektoren Z5.

Super lav delta-e - Dvs. %-mæssig afvigelse fra perfekt.
Under 3% kan ikke ses m. øjet - under 6 er tilfredsstillende.

Hvorfor pokker skal det være så svært at få det mørke af gråskalaen gjort korrekt - der er altså bare en fejl der som er større end hvad jeg har kunnet justere ind.

Gad vide om det kan lade sig gøre at få det tæmmet  hvis man ringede til Otto eller en ande rigtig ISF-certificeret kalibrator ?

Ellers er man sikker ude i at lave nogle filter-forsatser foran linsen - noget som mange vist bliver anbefalet når det skal være "så tæt på 100%" som muligt....

Menigen - det koster jo penge... og man er el nærrig og vil gøre alting så gratis / billigt som muligt.... Ja - jeg vil ihvertfal gerne gøre forsøget før jeg betaler  

Super flot farvetemp  - synes jeg -  særlig projektoren (orange) holder helt langt ned i de mørke også.
Der e ikke mange hundrede graders forskel  faktiske meget indenfor 50 grader farvetemp. Lækkert.

Bedre luminans (mere lys) nu end tidligere. Det kan ses - særligt med ambient lys ved projektor-kigning.

Igen - ganske tæt på optimale (sorte stiplede linie) men måske en tand for lyst... men det er næsten med vilje ifht. projektoren (stiplede)

Mvh. Offcourse

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes