Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 20 September 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det kan sagtens være dit bord der lavet ballade. Hvis du kan lave en lille hylle til dem vil det nok hjælpe lidt. Rummet kan også lave ballade under 100Hz alt efter hvor stort dit rum er. Men 50Hz skal nok passe for de enheder der. Man kan altid suplere med en aktiv HDS 8 sub. Den fylder lidt og spiller super god bas (i ca 24 liter basrefleks).
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 20 September 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes egentlig de spiller fint med bas til mit behov, så er jeg også fri med det bøvl med hvor dne skal stå.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 21 September 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der kommet kork klodser af 30x30x10 fra en bordskåner fra silvan, som afkobling, sikke en forbedring! Det har også taget meget liv af det lille hæv ved 130Hz, men ikke helt, desværre.
|
Til top |
|
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 30 September 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|

Rigtig flot arbejde. Flot ren finish. Dejligt at se. HD serien spiller også bare pokkers godt! Lækre enheder.
Ja der er sq mange der bygger ht'ere fra frequence. De er blevet meget populære på kort tid.
Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så venter jeg bare på du inviterer mig ud og lytte til systemet Kasper. :P
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Så venter jeg bare på du inviterer mig ud og lytte til systemet Kasper. :P |
|
|
Hæ! Ja vi skal også have gjort noget ved den poker aften!!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Skulle du have en kontrolmåling? Jeg har måleudstyret stillet op. Det tager 5 min.
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig fint ud, engang når jeg flytter i en kæmpe lejlighed(i wish!!) så kunne jeg godt tænke mig at lave lige netop sådan et sæt højtalere, for at se om jeg kan konvertere nogle af mine 10 tommelfingre til brugbare fingre.. Det kunne være rart  Rigitg lækker matsort finish, eneste lille hage er at enheden har den "alu" kant, men det kan man jo dårligt klandre dig for
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Skulle du have en kontrolmåling? Jeg har måleudstyret stillet op. Det tager 5 min. |
|
|
Ja for ****, kig priv.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
Det ser rigtig fint ud, engang når jeg flytter i en kæmpe lejlighed(i wish!!) så kunne jeg godt tænke mig at lave lige netop sådan et sæt højtalere, for at se om jeg kan konvertere nogle af mine 10 tommelfingre til brugbare fingre.. Det kunne være rart Rigitg lækker matsort finish, eneste lille hage er at enheden har den "alu" kant, men det kan man jo dårligt klandre dig for
|
|
|
Naaej, det synes jeg også ville være urimeligt at gøre  - synes dog det giver lidt mere liv i designet, tror en helt sort kasse med sorte enheder ville være kedelig.. fx. de vp modeller frequence har, synes jeg ikke ser nær så godt ud, selvom det er med sorte enhder. En alu diskant havde dog været lige i øjet..
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kappen > Man kunne jo bruge Peerless HDS diskanten, den er lys på frontpladen. Den koster lidt mere, men lyder og rigtig godt. Har selv tænkt på sådan et projekt.
Den sidder i mange rigtig dyre højttalere.

|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey kappen...
Hvis du får målt dine HD5'er ville det være vildt fedt med lidt info omkring frekvensgang og fase ved delefrekvens osv... Vi er jo flere der har bygget "konstruktionen" :-)
Afventer stadig at få målt mine, men har desværre ikke mulighed for at smutte til Jylland for at få det gjort....
Er spændt på om frekvensgangen er lige så "optimistisk go", som den bliver opgivet på hjemmesiden......
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart - Jeg skal nok fortælle lidt om hvad vi finder ud af ;) Er også selv spænt på at se hvordan de måler.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg drog nordpå for at få målt mine højtalere hos syncroniq frekvenskurven ser således ud:  Målingen er isoleret fra reflektioner fra rummet og andet, derfor ser bassområdet f**kt ud, men alle oplysninger under 200Hz siger alligevel ofte mere om rummet end højtalere. Det lille dyk omkring 3kHz skyldes lidt måleposition, flyttes microfonen længere op, er det næsten elimineret. Ser man bort fra de 2 ting synes jeg at målingen ser pæn ud. Der er dog lige et kæmpe dyk på 6-7dB ved 500-600Hz - Jeg skrev til frequence for at høre hvorfor det så sådan ud, jeg fik den her forklaring: fordi den måling jeg har fået taget er isoleret fra rum og andre fejlkilder, bliver der ikke taget højde for reflektioner og andet som der er i virkligheden, derfor ville der have været et peak på 6dB istedet for en dal, som ville have været ubehageligt at lytte på, hvis frekvenskurven havde været liniær i det område.
|
Til top |
|
|
Chaplin2 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
fint projekt men har du overvejet at prøve med et nyt filter, for med den måling må det kunne gøres bedre.syncroniq burde da være manden der kan hjælpe dig, har hørt noget af det han har lavet og jeg vil da mene at du har alt at vinde og intet at tabe.....
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chaplin2 skrev:
Hej
fint projekt men har du overvejet at prøve med et nyt filter, for med den måling må det kunne gøres bedre.syncroniq burde da være manden der kan hjælpe dig, har hørt noget af det han har lavet og jeg vil da mene at du har alt at vinde og intet at tabe..... |
|
|
Vi har faktisk snakket om at vi skulle prøve at lave et nyt filter til
dem det regner jeg bestemt også med at vi gør. Jeg hørte også lige et
par af hans højtalere da jeg var oppe og få målt og du har ret i, at de
lyder virkelig godt, så han er jo også yderst kvalificeret til opgaven, det er også lidt sjovere at selv lave den slags. Grunden til jeg ikke gjorde det i første omgang var at jeg ikke rigtig havde mulighed for det, så jkeg tænkte nu hvor deres filter passede så fint, var det nok det bedste valg til min først selvbyg højtaler, istedet for selv at få lavet noget juks.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kappen..
Fint at du har lagt målingen af HD5'eren ud her... :-)
Det bekræfter min mistanke om, at den absolut ikke er helt så snor lige som ellers opgivet..
Jeg er med på at der er mange faktorer der "spiller" ind i forbindelse med målingen, men jeg har da godt nok ikke hørt før, at det målte 550 Hz dyk, skulle være "normalt"...
Som før omtalt har jeg ændret filteret til XT'eren til et 18 db, og uden kontrolmåling er jeg overbevist om at det har udjævnet dykket ved 2800 hz og også skåret noget af puklen ved 5500 hz...området virker ihvertfald mere "glat"... men som sagt... jeg har ikke fået dem målt, så det er kun ørerne der " taler" :-)...Har dog aldrig været vild med 12/12 filtre og noget kunne tyde på at filteret trænger til en "opstramning"
Jeg har ihvertfald besluttet at ændre konstruktionen til en gennemprøvet og velkendt model, indeholdende en Scan-speak 15W og XT'eren....Så, HDS basserne ryger ned i kassen for tiloverblevne enheder :-).. Så der er lige en opgave med at få øget netto volumen i kasserne til ca. 10,5 liter..... Men mon ikke det kan klares med en ny "custom-frontbaffel"... det er i hvertfald ideen.
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
HD5 der blev målt, målte ikke helt som opgivet. Den spillede fint musik, men jeg er sikker på at det kan blive meget bedre ved bare at lave et nyt filter. Jeg håber at kappen er klar på et sådan projekt, og så vil filteret selvfølgelig blive lagt på nettet.
Her målingen sammenlignet med den opivet frekvensgang.

Min måling er dog gatet hvilket er grunden til at det lign skrammel under 350Hz.
Hvis andre der har FreQuence byggesæt vil have deres kontrolmålt, er i velkommen til at smide en privat besked, så kigger vi på det.
En lille observation. FreQuence har gemt deres frekvenskurve i BMP format. Gad vide hvorfor ?
For at have noget at sammenligne med, er her en måling af en anden højttaler målt på samme måde. Faktisk en Kappen hørte hjemme ved mig.

|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg kan prøve og måle den nederste højttaler derhjemme idag uden gatening, og se om der kommer et stort peak som freQuence siger. Men jeg tvivler. Jeg poster en måling når jeg har lavet det.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
Hej Kappen..
Fint at du har lagt målingen af HD5'eren ud her... :-)
Det bekræfter min mistanke om, at den absolut ikke er helt så snor lige som ellers opgivet..
Jeg er med på at der er mange faktorer der "spiller" ind i forbindelse med målingen, men jeg har da godt nok ikke hørt før, at det målte 550 Hz dyk, skulle være "normalt"...
Som før omtalt har jeg ændret filteret til XT'eren til et 18 db, og uden kontrolmåling er jeg overbevist om at det har udjævnet dykket ved 2800 hz og også skåret noget af puklen ved 5500 hz...området virker ihvertfald mere "glat"... men som sagt... jeg har ikke fået dem målt, så det er kun ørerne der " taler" :-)...Har dog aldrig været vild med 12/12 filtre og noget kunne tyde på at filteret trænger til en "opstramning"
Jeg har ihvertfald besluttet at ændre konstruktionen til en gennemprøvet og velkendt model, indeholdende en Scan-speak 15W og XT'eren....Så, HDS basserne ryger ned i kassen for tiloverblevne enheder :-).. Så der er lige en opgave med at få øget netto volumen i kasserne til ca. 10,5 liter..... Men mon ikke det kan klares med en ny "custom-frontbaffel"... det er i hvertfald ideen.
Mvh
chris-torb
|
|
|
Ja nu får vi jo at se når syncroniq får lavet en ikke gated måling, jeg ville godtnok også undre mig noget hvis dykket ved 550Hz er normalt for alle højtalere i en gadted måling. Vi fik da lavet et par målinger, de andre kommer her, hvis de også kunne ahve interesse.  
|
Til top |
|
|