Forfatter |
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune-> Mange tak, jeg har faktisk selv været misundelig på andre folk herinde, så jeg kender din følelse.
Jazzman-> I mellemtonen gør det ikke noget at volumen er større, men derimod i bas-området. Når jeg taster det store volumen ind på WinISD pro kalkulatoren, så falder kurven på den dybe side (altså 70 Hz og derunder). Jeg bygger jo en 2½-vejs højttaler, så mellemtonen støtter bassen i dybden. Men i mellemtone-området ændrer kurven sig ikke, det har du ret i.
Desuden, skulle det ikke lyde godt nok, er det ret let at få styrolitet ud og dermed gøre volumen anderledes.
Mvh
Dief
__________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Tak gx55.
Tog lige et billede mere af den anden side af kabinettet.

Det begynder jo at ligne en højttaler (forfra i hvert fald).
Det næste der skal ske, er at fræse kanterne, så de ikke er så skarpe. Synes det ser så godt ud, når kanterne er affræsede.
|
|
|
Støder man ikke på problemer omkring delefrekvensen når mellemtone og diskant er så langt fra hinanden?
Ved ikke så meget om det, sys bare jeg har læst det et sted... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix-> Overgangsfrekvensen, mellem mellemtonen og diskanten, skulle gerne ligge omkring de 3500 Hz. Sådan er delefilteret i hvert fald afstemt. Og ved 3500 Hz har jeg via ligningen:
C/f=lamda
Hvor C = Lydens hastighed = 320m/s, f = frekvensen = 3500 Hz og lamda = bølgelængden. Det medfører at:
320/3500 Hz = lamda <=> lamda = 0,0914meter
Altså bølgelængden ved overgangsfrekvensen er 9,14cm. Jeg har så fordoblet afstanden (18,28cm) mellem enhederne da jeg ikke synes det så godt ud at de var så tæt sammen. Derved vil lydbølgerne stadig intefere med hinanden, rent teoretisk i hvert fald. Om det så også sker i praksis, det må vi jo få at høre. Ændre det, gør jeg nok ikke alligevel.
__________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurrah- der både tænkes teoretisk og praktisk. Det skal nok blive super godt. JEG tror på det bliver kanon. Flot slibning. Det bliver jo vildt, når det først bliver overfræset kanter, spartlet ud etc. Og så lige lidt finer. Det der træ-finer, er det "åbent", eller helt jævnt - tænker på når det skal lakeres. har læst andre med fine finerer med knolde / flotte åre-tegninger, hvor det vil vride sig, og hvor der er meget porøse områder der suger som ind i H...de ifht. resten. Der skal virkeligt mellemslibes og lakeres.. slibe male slibe slibe....... Nå - nok om det - finish er en ting... men nu varer det jo ikke læng inden du kan få første "lytte-prøve"!  Ser stadig super ud. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvordan har du slået dig fast på 3500Hz? Har du målt dem og set at det dur og kan lade sig gøre?
Hvordan har du tænkt dig at lave filteret? Bliver det beregnet, eller lavet igennem målinger?
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syncroniq-> Jeg har slået mig fast på de 3500Hz (teoretisk) fra det gamle projekt, hvor delefilteret bliver flyttet over fra. Jeg har aldrig målt delefiltrerne akustisk, men kun lyttet og ændret det hvis jeg fx ville have mere mellemtone, eller bassen var for mudret osv. Så delefiteret er kun beregnet. Til at starte med skar det gamle projekt ved 2500 Hz (teoretisk), og det var alt for lavt til mellemtonen, her overtog diskanten alt for tidligt, det kunne høres. Det var som om der manglede volumen i lyden, hvis du forstår.
Jeg bruger jo de samme enheder og delefiltre fra det gamle projekt, og der var lydbilledet i mine ører meget fint.
Men som sagt, du er hjertelig velkommen til at lave en måling med dit CLIO-udstyr, hvis du skulle have lyst og er i nærheden???
Mvh
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da forresten fortælle
Bassen: Delefilteret på bassen er et 2.ordens butterworth delefilter (L5, C6) , der gerne teoretisk skulle bryde ved ca. 250Hz. Yderligere er der et Zobel impedansfilter (CZ2, RZ2), så enhedens impedanskurve skulle flade mere ud i de øvre frekvenser.
Mellemtonen: ligeledes 2.ordens butterworth (L2, C2), med Zobel impedansfilter (CZ, RZ).
Diskant: 2.ordens butterworth (C3, L3) med diskantdæmper (RD1, RD2 -5dB i teorien), da diskanten var meget høj i forhold til de andre enheder.

Alle informationer omkring delefiltre har jeg læst mig frem til på nettet. Om det passer helt i praksis, aner jeg ikke, jeg hører på det, og lyder det ikke godt ændrer jeg det . __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig pragmatisk tilgang. Tag noget godt i teorien, byg efter bedste beskub, og få det til at passe så godt som muligt. Put dimser i der passer på papiret, og vær villig til at tilpasse teorien til virkeligheden ved lidt tweaking.  Yeehah - og derudaf. Så sker der noget, ingen får hovedpine af at tænke, men der ér tænkt, og der bliver bygget til en guldmedalje.  Flot - hold dampen oppe - så er du snart i mål! Offcourse
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er dejligt at se, at det skrider frem. det ser rigtig flot ud
kan godt lide din metode til delefilteret, dejlig jysk tilgangs metode
hørte du snakkede om at træ var meget billigere i tyskland, i en anden tråd.
men hvad er forskellen bare sådan et eksempel? for jeg skal bruge MEGET træ/MDF og selvføjelig poste det her på H4A
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg også slebet fronten til på det andet kabinet, og den ene bagplade er skåret til også.
Har ikke sat billeder op, da det ligner det som allerede er længere opppe her på side 6.
CasperCU-> Jeg sender lige en PB.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og slutspurten er sat ind... Jaah Nu kan det ikke vare længe inden det første prøve-trut skal lyde!... Spændende at lure på sætlig bassens udbredelse i forhold til resten, som jo liiige er et stykke "væk".. Dog er bassen jo kun lidt følsom ifht. diskant i den henseende. Hvordan vil du "lukke af" ? skal det kune åbnes, eller skrues alt ind via enheds-hullerne? Hvis ja skal du huske at overveje filterets placering, særligt hvis det skal "udvikles" hen ad vejen! Spændende..  Vi holder vejret  Offcourse
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
det er dejligt at se, at det skrider frem. det ser rigtig flot ud
kan godt lide din metode til delefilteret, dejlig jysk tilgangs metode
hørte du snakkede om at træ var meget billigere i tyskland, i en anden tråd.
men hvad er forskellen bare sådan et eksempel? for jeg skal bruge MEGET træ/MDF og selvføjelig poste det her på H4A
|
|
|
Det kan vel ikke beatle siig, medmindre det er en større ombygning ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skaffet mit træ til ca. halv pris i forhold til DK.
Desuden skærer de det ud for dig, lige i de størrelser du vil have, uden at du skal betale for hele den plade de skærer i. Sådan har det ikke været andre steder jeg har været (i Sønderjylland).
Desuden bor jeg ikke langt fra Tyskland, det har jo også noget at sige.
Offcourse-> Jeg havde tænkt mig at bagplade skulle kunne afmonteres, ved hjælp af skruer. Og det er lige det jeg er igang med i mit projekt nu. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Jeg har skaffet mit træ til ca. halv pris i forhold til DK.
Desuden skærer de det ud for dig, lige i de størrelser du vil have, uden at du skal betale for hele den plade de skærer i. Sådan har det ikke været andre steder jeg har været (i Sønderjylland).
Desuden bor jeg ikke langt fra Tyskland, det har jo også noget at sige.
Offcourse-> Jeg havde tænkt mig at bagplade skulle kunne afmonteres, ved hjælp af skruer. Og det er lige det jeg er igang med i mit projekt nu. |
|
|
I sådan et tilfælde kan jeg godt forstå det, men man skal ikke have alt for langt til Tyskland eller også skal man købe store mængder  . I Bauhaus har de også den service med udskæring i de rette størrelser, de har noget de kalder savværksplader, hvad de koster i forhold til de "normale" plader de har i butikken ved jeg ikke. Pudsigt nok tager kr. 15 pr. snit hvis de skal skæres  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
I Bauhaus har de også den service med udskæring i de rette størrelser, de har noget de kalder savværksplader, hvad de koster i forhold til de "normale" plader de har i butikken ved jeg ikke. Pudsigt nok tager kr. 15 pr. snit hvis de skal skæres .
|
|
|
De har en "særlig venlig" m2.pris, som ligge rlidt op ad prisen på en hel plades m2.pris.. men med et parsnit så løber edt altså op.. der skal jo typisk skæres 2 gange mindst pr. del, hvilket vil sige 30,- kr. pr plade... og til 2 højtalere, med ..6 plader.. altså 12 plader i alt.. så løber skæreprisen pludseligt op i mindst prisen for træet.. ihvertfald mange penge extra til deres "tømrersnude".
(12 x 2=24, 24x30=720 kroner... .......
Det er da vist en god deal at handle i Tyskland, selv op til hundrede eller mere km. fra grænsen.
Bor selv på djævleøen, så her spiser færge eller bro differencen.. ellers skal der også meget øl og zodes med hjem oveni  
Mvh.Offrcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Hans J skrev:
I Bauhaus har de også den service med udskæring i de rette størrelser, de har noget de kalder savværksplader, hvad de koster i forhold til de "normale" plader de har i butikken ved jeg ikke. Pudsigt nok tager kr. 15 pr. snit hvis de skal skæres .
|
|
|
De har en "særlig venlig" m2.pris, som ligge rlidt op ad prisen på en hel plades m2.pris.. men med et parsnit så løber edt altså op.. der skal jo typisk skæres 2 gange mindst pr. del, hvilket vil sige 30,- kr. pr plade... og til 2 højtalere, med ..6 plader.. altså 12 plader i alt.. så løber skæreprisen pludseligt op i mindst prisen for træet.. ihvertfald mange penge extra til deres "tømrersnude".
(12 x 2=24, 24x30=720 kroner... .......
Det er da vist en god deal at handle i Tyskland, selv op til hundrede eller mere km. fra grænsen.
Bor selv på djævleøen, så her spiser færge eller bro differencen.. ellers skal der også meget øl og zodes med hjem oveni  
Mvh.Offrcourse |
|
|
De priser kender jeg godt, men de reklamerer med grartis tilskæring på deres "savværksplader". Se side 9 i deres tilbudsavis.__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Tyskland er det i hvert fald gratis at få dem tilskåret, alle steder (Bauhaus, Praktiker og Max Bahr) der er ingen snit-pris. + at man kun betaler for de m2 man får tilskåret og ikke hele pladen man starter på at skære i. Helt på samme måde som det link Hans J viser ovenover.
Elsker at handle træ dernede 
__________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
I Tyskland er det i hvert fald gratis at få dem tilskåret, alle steder (Bauhaus, Praktiker og Max Bahr) der er ingen snit-pris. + at man kun betaler for de m2 man får tilskåret og ikke hele pladen man starter på at skære i. Helt på samme måde som det link Hans J viser ovenover.
Elsker at handle træ dernede 
|
|
|
Jaja, det har vi forstået, men vi gider ikke høre om det, da vi ikke har mulighed for at udnytte det  . Arrrjjjj, det er fis, hvem der bare boede tæt på sådan et slaraffenland er møgmisundelig. Men på den anden side, så ville jeg miste undskyldningen for at købe nyt værktøj  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|