Forfatter |
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay folkens.
Så kom vi lidt videre i projektet. Idag fik jeg endlig limet bunden(e) på kabinettet, og der er dermed plads til at bas-enheden kan undersænkes. Og på billedet kan man da tydeligt se, at det gamle projekt også kan bruges i det nye.... .

Og endelig her ses bassen i undersænkningen, det ligner dog ikke at enheden er plan med bunden, men det er altså en skum-kant som er omkring enheden der stikker op, selve enheden er plan (desværre et dårligt billede):

Og for lige at vende tilbage til finéren. Jeg havde længere tilbage i tråden fundet noget finér (side 4) jeg virkelig favoriserer, men må nok se i øjnene, at det ikke bliver den finér jeg kommer til at bruge i projektet. Det skyldes for det første prisen og for det andet mine færdigheder inden for håndværk. Jeg har læst om folk som ikke har fået det rigtige pres på fineren, hvor det efterfølgende bugler og folk der har lagt finéren på i et for fugtigt rum hvor finéren revner efter de har lakeret eller hvor det har forskudt sig og de må starte forfra. Og sidst men ikke mindst, fandt jeg ud af at prisen for lige nøjagtig den finér jeg vil have var temmelig høj. Så jeg faldt over det andet bedste her i stedet, hvor jeg synes åre-"spillet" er flot. Det er nåletræ uden knaster i 4mm tykkelse.

Jeg tror også; når det her tynde finér bliver bejdset, at årerne vil træde en smule kræftigere frem. Der vil selvfølgelig komme en lille prøve først, men det ligger lidt ude i fremtiden endnu. Først skal kabinettet have front og bagplade monteret og det hele skal slibes til.
Har iøvrigt også bestilt bitumen:
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=1721&pk=1012
Skulle komme imorgen.
Offcourse-> Du er dælme en god følgesvend, altid klar med en god kommentar/forslag 
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Jow jow man har vel en 4-5 yndlings-tråde man følger fast med i! Dette her er en af de rigtig fine  - IMHO  Har læst et andet sted herinde at man kan lade de bitumen-plader "lune lidt" på gulv-varmen eller radiator, så er det meget nemmere at få dem ud i buer og kanter. Andre smelter det, ligesom når man lægger tagpap på..  med en varmepistol tror jeg det kan gøre, uden at lave "røg og flammer". Så kan man lave 2 lag til 1 - der sidder totalt sammen etc.. nogle har faktisk lavet rille-mdf med smeltet bitumen imellem som "lim" men det er lidt sent.. så det også først her forleden... ....men næste gang   God aften Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak offcourse.
Jeg har arbejdet med bitumen en gang før, det kunne jeg sagtens forme og klæbe på, men vil da lige prøve at varme radiatoren op når det er tid (det er jo alligevel ved at blive koldt udenfor ).
Faktisk i dette øjeblik, er fronten ved at blive limet fast til kabinettet, og det skal lige nu bare tørre til imorgen med pres på:

Må indrømme at højttaleren ikke er helt lige, det gabte en lille smule enkelte steder da jeg lagde pladen på, men efter at skruestvingerne kom på, lukkede det til alle steder. Det er faktsik sværere at lave noget helt lige når det er så stort som de højttalere jo er.
Her et billede af bunden som blev limet på igår:

Den er slebet til, og er helt plan med kabinettet. Brugte min utroligt dejlige ekscenter-sliber, den gør arbejdet legende let, med en rystepudser havde det taget meget længere tid. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid svært at få det hele lige... Mine højttalere er også en smule skæve hvis jeg ligge dem på mit spisebord... Men det er der ingen der ser nå musikken først spiller... 
Med hensyn til excenter-sliber, så synes jeg nu også min rystepudser gør det meget godt... Men korn 60 kommer man rigtigt langt...
Har de egentligt ikke bitumen i THansen? Der har jeg da købt det engang, og der kan du da også komme fysisk i butikken?
Men ellers ser det godt ud... Det kan jo være man skal til prøvelytning engang?  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm..... var inde på deres hjemmeside, der fandt jeg kun deres spraydåse-bitumen, men det ville jeg ikke have. Vidste ikke at de havde det, det ville ellers have været rart. Men regner med mit dukker op imorgen.
CKN->Du skal da være velkommen til en prøvelytning, jeg har bare ikke det ville hifi-udstyr. En gammel surround-reciever (Sony STR-DB780) og en Thomson DVD-afspiller. Men som sagt velkommen er du da....... __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Hmmm..... var inde på deres hjemmeside, der fandt jeg kun deres spraydåse-bitumen, men det ville jeg ikke have. Vidste ikke at de havde det, det ville ellers have været rart. Men regner med mit dukker op imorgen.
Ja, jeg var også inde lidt tidligere, og kunne heller ikke finde det... Men har i hvert fald købt det engang derude... Mener det var ca 200 kr for ca 1 kvm... (4 plader)
CKN->Du skal da være velkommen til en prøvelytning, jeg har bare ikke det ville hifi-udstyr. En gammel surround-reciever (Sony STR-DB780) og en Thomson DVD-afspiller. Men som sagt velkommen er du da.......
Jeg har sku ikke audiofil, ejer også kun selv en ganske almindelig Denon reciever osv...  |
|
|
__________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
|
|
|
Hvis ikke du har fundet noget så er der et link her. Det findes i forskellige tykkelser.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=320842765&n=11991456 07&pn=1226678725
Det går jo rigtigt flot fremad med projektet 
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som den uvidende person jeg er, tillader jeg lige at stille et spørgsmål: Skal du ikke prøvelytte til højttalerne inden du begynder at klistere den til med en halv undervogn ?  Det er vel ikke til at vide hvor meget dæmpning der skal til ? Glæder mig til at se det færdige resultat  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J: Der er god erfaring + data for asfaltdæmpningens effekt - det behøvs man ikke prøvelytte sig til. Det er noget andet med uld+skum i et mellemtonekammer - der kan man komme til at overdæmpe.
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan står det til med volumen-hensyn? Er ikke klar over hvor små marginaler der kan høre.. liter eller deciliter.. men man kan vel godt komme til at "fylde i" til det giver grimme bivirkninger for enhedernes arbejdsrum? Det er måske her igen et spørgsmål om teoretisk mål og uregning, og praksis bagefter.. f.eks. delefiltre skal næsten altid tilpasses virkeligheden på trods af mægtige udregninger.!  Blot en tanke - det er trods alt en vis mængde luft der fortrænges af de mange kilo bitumen. Nå - men hvad pokker - jeg har jo selv cuttet toppen af en B&O-højtaler og herved snuppet et par liter eller 7 fra kabinettet til enhederne.. den er stadig super fin - min custom-center-HT.  Særligt til "prisen". Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Hvordan står det til med volumen-hensyn?
Er ikke klar over hvor små marginaler der kan høre.. liter eller deciliter.. men man kan vel godt komme til at "fylde i" til det giver grimme bivirkninger for enhedernes arbejdsrum? Det er måske her igen et spørgsmål om teoretisk mål og uregning, og praksis bagefter.. f.eks. delefiltre skal næsten altid tilpasses virkeligheden på trods af mægtige udregninger.!
Blot en tanke - det er trods alt en vis mængde luft der fortrænges af de mange kilo bitumen.
Nå - men hvad pokker - jeg har jo selv cuttet toppen af en B&O-højtaler og herved snuppet et par liter eller 7 fra kabinettet til enhederne.. den er stadig super fin - min custom-center-HT. Særligt til "prisen".
Offcourse
|
|
|
Hvis du smider alle måtter fra THansenpakken i et kabinet tager de ca. 0,33 liter. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhhhh...... må nu indrømme at jeg ikke tager meget højde for hvor meget bitumen/asfaltmåtterne fylder volumen-mæssigt, så godt afstemmer jeg ikke mine kabinetter.
Men lydisoleringen derimod, der tror jeg man kan komme for meget i, altså ment sådan at man stjæler for meget volumen så enhederne ikke kan få nok luft. jeg har dog kun lavet kabinettet en smule større i hvert kammer, end min kalkulator (WinISD Pro) har angivet.
Men heldigvis er det meget let at tage lydisolering ud, hvis det skulle fylde for meget, eller omvendt fylde mere i hvis der mangler........
Jeg prøver mig frem.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige tjekket min mail, mit bitumen kommer d.15/10. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej
Sådan så det ud når frontpladen lige er limet på, uden at være slebet:

Og sådan ser det ud, når fronten har fået slebet kanterne, den excenter-sliber skraller det nærmest af, som ingenting:

Det ligner at kanten ikke flugter med toppen af højttaleren. Det er fordi den yderste bøjelige MDF-plade er lidt under niveau, det vil blive udspartlet. Ellers flugter alt andet.
Her er så hele kabinettet kun med frontpladen på:

Det hvide i kan se i kabinettet er et meget tykt stykke styrolit (flamingo), som gør at mellemtonkammeret har det rigtige volumen. Viste sig jeg havde læst forkert på kalkulatoren, og det var (for mig) svært at få en MDF-væg ind og stå rigtigt. Den er ret tæt/solid og skal nok holde, tykkelsen er på 50mm. Dette gør også at der lige er plads til delefiltre bagved .
Det var alt for idag. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser da skide godt ud håber de kommer til og spille som de ser ud
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak gx55.
Tog lige et billede mere af den anden side af kabinettet.

Det begynder jo at ligne en højttaler (forfra i hvert fald).
Det næste der skal ske, er at fræse kanterne, så de ikke er så skarpe. Synes det ser så godt ud, når kanterne er affræsede. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville fjerne det mellemtonekammerfyld. Der er kun fordele ved et stort mellemtonekammer - ingen ulemper. Det må være en ond satan af en excentersliber, der æder sådan en kant til morgenmad!
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes de er møg lækre de højtalere, er svine misundelig på sådan nogen idioter som dig   Har selv 10 tommelfingre og kan slet ikke finde ud af den slags  Men rart at se at dem der så kan laver sådan noget lækkert kram som det her, dejligt  Kunne godt tænke mig at høre sådan et sæt hjemmebyg en gang, for at høre om det kun er sjov at lave eller om det lyder lige så godt som det er sjovt at bygge
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|