| Forfatter |
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
amokk skrev:
Reneg: Når du siger billige dali modeller lyder som pap i mellemtonen, er det så Concept og Ikon serierne du tænker på?
Jeg hørte Ikon 7 mod Mentor 6, og i Nick Cave - Red Right Hand syntes jeg at vokalen (dvs mellemtonen) lød mere afslappet og natulig i Mentor 6, mens den på Ikon 7 lød lidt presset og anstrengt i forhold til Mentor. Er det på den måde du mener?
Texe: Nej, men jeg huskede mig forskellen når jeg gik fra den ene højttaler til den anden
Mastervol: Hvilke modeller vil du anbefale at jeg ser på, som du mener kan konkurrere med dem jeg allerede har set på, og altså ikke blot har højere følsomhed og kraftigere bas?
Ikke umiddelbart nogen i den prisklasse du søger. Det var såmænd bare for at sige at små basser per definition ikke altid er hurtigere og mere præcise end store. 
Vil I mene at et par Mentor 6 med en Thule 2*150 watts (8 ohm) forstærker vil være for lidt til at få fornuftigt lydtryk i en alm 30 m^2 stue?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
amokk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ikke umiddelbart nogen i den prisklasse du søger. Det var såmænd bare for at sige at små basser per definition ikke altid er hurtigere og mere præcise end store. "
Men hvordan hjælper det mig til at blive klogere på indkøb, hvis du alligevel ik vil foreslå noget alternativ til det jeg kigger på pt?
|
| Til top |
|
| |
Reneg Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 23 September 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
amokk skrev:
Reneg: Når du siger billige dali modeller lyder som pap i mellemtonen, er det så Concept og Ikon serierne du tænker på?
Jeg hørte Ikon 7 mod Mentor 6, og i Nick Cave - Red Right Hand syntes jeg at vokalen (dvs mellemtonen) lød mere afslappet og natulig i Mentor 6, mens den på Ikon 7 lød lidt presset og anstrengt i forhold til Mentor. Er det på den måde du mener?
Texe: Nej, men jeg huskede mig forskellen når jeg gik fra den ene højttaler til den anden
Mastervol: Hvilke modeller vil du anbefale at jeg ser på, som du mener kan konkurrere med dem jeg allerede har set på, og altså ikke blot har højere følsomhed og kraftigere bas?
Vil I mene at et par Mentor 6 med en Thule 2*150 watts (8 ohm) forstærker vil være for lidt til at få fornuftigt lydtryk i en alm 30 m^2 stue?
|
|
|
Jeg har primært hørt på reolmodellerne og det er dem jeg generelt taler om. Mentor 1 og 2 imponerede ikke mig særligt. Jeg bryder mig ikke om lyden af deres "hybrid-diskant"-løsning...
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 23 September 2007 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
amokk skrev:
"Ikke umiddelbart nogen i den prisklasse du søger. Det var såmænd bare for at sige at små basser per definition ikke altid er hurtigere og mere præcise end store. "
Men hvordan hjælper det mig til at blive klogere på indkøb, hvis du alligevel ik vil foreslå noget alternativ til det jeg kigger på pt?
|
|
|
Nu skal du ikke tage det så tungt. Synes bare det ville være synd hvis du i al fremtid sprang over højttalere med store basenheder fordi du troede at de havde en mindre præcis bas. 
Desuden synes jeg heller ikke at du mangler alternativer på din liste som er yderst omfattende. Men hjælper det dig, så vil jeg da nævne at det er synd at du ikke har lyttet til Proac højttalere. http://www.audioart.dk/ sælger dem angiveligt, men deres hjemmeside er desværre ikke alt for omfattende... 
Edit:
Og nårh ja, Xavian Duetto skal vist også nævnes. Den er meget rost. http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=4809 
|
| Til top |
|
| |
amokk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argh, nu er jeg igen forvirret - Jeg var ellers ret tæt på at bestille et par Mentor 6 online (da dette er væsentligt nemmere end at låne dem med hjem og aflevere igen og vente på at få et par nye med hjem i stedet osv.
Men nu ser jeg så at der også er kommet en Ikon 8 - så jeg er forvirret.
Et par Ikon 8'ere ville være 3000 billigere for et par, og det er da værd at tænke over. Samtidig er de væsentligt større og tungere. Men jeg kan også se, at den tilsvarende i Mentor serien, Mentor 8 kommer til at koste det dobbelte af Ikon 8...
Men Mentor 6 er jo klart den som fremstår mest elegant og med eksklusiv finish...
Noget som jeg lige grubler over, er at Mentor 6 går fra 36 til 34K Hz, mens Ikon 8 går fra 35 til 30 K Hz - og deres følsomhed er hhv 89,5 og 90 DB
Det undrer mig lidt, jeg ville da forestille mig at Ikon 8 som er en del større, kunne gå lidt længere ned og spille lidt højere end dataene viser. - er det sandsynligt at Mentoren på trods af dens mindre størrelse bare er bygget bedre end Ikon og derfor præsterer ca. lige så godt i bunden?
Men måske jeg bare må ned og høre dem så jeg kan sammenligne dem, i stedet for at kigge på dataene...
|
| Til top |
|
| |
Reneg Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 03:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
amokk skrev:
Men måske jeg bare må ned og høre dem så jeg kan sammenligne dem, i stedet for at kigge på dataene...
|
|
|
Om en højtaler går ned til 35 eller 36 Hz er fuldstændigt ligegyldigt (og uhørbart) og siger under alle omstændigheder intet om kvaliteten (eller kvantiteten, for den sags skyld) i basområdet. I det hele taget siger de oplyste data sjældent noget man kan bruge til noget. Brug ørene i stedet... God lytning
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reneg skrev:
amokk skrev:
|
|
|
Om en højtaler går ned til 35 eller 36 Hz er fuldstændigt ligegyldigt (og uhørbart) og siger under alle omstændigheder intet om kvaliteten (eller kvantiteten, for den sags skyld) i basområdet.I det hele taget siger de oplyste data sjældent noget man kan bruge til noget. Brug ørene i stedet...God lytning |
|
|
Vil jeg gerne skrive under på. Dog skal den som minimum være frekvensliniær.
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej amokk...
Min favorit blandt de nævnte højttalere er klart Dali Mentor 6, men personligt ville jeg vælge at bruge penge på en ny bolig først... Jeg tror du vil drukne i bas på 12 kvm med Dali Mentor 6, de kræver mere plads... Jeg købte et sæt Dali Helicon 400, da jeg havde en stue på 17 kvm, og det var helt skævt... heldigvis står de i dag i en ny stue på 27 kvm, hvor de kan få den plads de kræver for at spille godt og luftigt...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
amokk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg hørt Ikon 8 op mod mentor 6... Jeg må sige at lyden i Mentor 6 var en del bedre..
Diskanten var mere detaljeret og åben, der var tydeligt at høre at der forsvandt en del lyd når der blev skiftet til Ikon 8, især når jeg lyttede til metal.
Vokalen lød - ligesom på Ikon 7 - lidt mere anstrengt på Ikon 8, mens den på Mentor lød mere blødt og naturligt.
Ved akustisk rock var det på Ikon 8 lettere at høre at lyden kom fra højre og venstre højttaler, mens højttalerne virkede mere "usynlige" på Mentor 6, hvor man i stedet kunne høre musikernes placering i rummet tydeligere.
Bassen var stort set lige på de to, så på trods af Ikon 8's større kabinet og enheder, var der ikke nogen mærkbar forskel medmindre man satte meget bas-intensivt musik på og skruede højt op, hvor der så var en lille bitte smule mere smæk på Ikon 8. Til gengæld virkede bassen på Mentor 6 mere tør og fast.
Så jeg tager ned og låner et par Mentor 6 med hjem senere i dag, hvis jeg lige kan få arrangeret noget kørsel af en art :)
|
| Til top |
|
| |