Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 08:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan du anbefale/fraråde én af disse HTer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 24 August 2007 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

hej

hvad med denne her http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1613&zoneid=3

den ser da lovende ud har desvære ikke selv hørt den endnu

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2007 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

skal det være nyt

ellers har jeg en INFINITY RENAISSANCE 80

se annonce på hifi 4 all

Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til DLS R55 hos TC, og er ret imponeret over hvad den kan præstere. Jeg lyttede ved samme lejlighed til et sæt Dynaudio til ca 3 dobbelt pris, og DLS var i mine ører noget mere musikalsk. Nu er musikalitet heller ikke Dynaudios stærke side, men alligevel...

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:

Til formålet har jeg brændt en CD med flg. materiale:

Hvorfor tager du ikke 4-5 Cd'er med?  

Jeg kan aldrig finde på at tage brændte CD'er med til bedømmelsen af Hi-fi produkter.

Du har ikke nævnt Tannoy Eyris DC3 i dit sidste indlæg. Jeg vil igen foreslå at du lytter til Eyris DC3 før du beslutter dig.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været ude og lytte mine ører af :D

Jeg tror jeg har snævret mig ind på tre modeller, Dali Mentor 6, Dynaudio Audience 72 og AudioVector Mi3 Super.

Jeg har desværre ikke mulighed for at sammenligne Mentor 6 med de to andre direkte da ingen butikker fører begge dele, så jeg er lidt i tvivl om hvilken der ville være det optimale valg.
Mht. AudioVector vs Dynaudio, er jeg også i tvivl - jeg har indtryk af a at min Thule forstærker i forvejen har en spids top, og jeg er bange for at AudioVector vil blive for meget af det gode, evt. også kombineret med den krafte basgengivelse, på mit lille kollegieværelse. På den anden side lød den sgu også godt, men ja, det er et svært valg.

Her er mine oplevelser:

-Hifi Klubben Lyngby-
Anlæg: THULE Spirit IA100 + THULE Spirit DVA100

Generelt: Sælgeren havde pr telefon lovet at bl.a. Helicon 300 og B&W DM683 var hjemme, og at vi kunne smide det hele ned i hi-end rummet i kælderen, så jeg kunne sidde og lytte i ro og mag. Da jeg kom ned i butikken var de nævnte demo-højttalere blevet solgt, og det virkede ikke som om han gad at flytte de højttalere jeg ville høre, ned i kælderen, og han sagde at jeg kun kunne få spændt en thule forstærker foran, hvis lytningen foregik oppe i butikken, hvor der var støj fra gaden (åben dør) og sælgere der gik rundt med kunder konstant. Desuden blev jeg lidt irriteret over at jeg ikke selv måtte skifte mellem højttalerne, på trods af at de er monteret i et omskifter-board, hvor man bare flytter et stik for at skifte. Sælgeren virkede lidt påtrængende, med en del salgsgas og det var generelt anstrengende ikke at kunne sidde og lytte uden at have ham stående i nakken, og ikke kunne skifte højttalere uden at indblande ham.

Testede højttalere:

Dali Mentor 6 - favorit
Den lød detajleret, klart og med en stram og præcis bas, som også kunne mærkes. Vokalen var dejligt naturlig

Dali Ikon 7
Bassen var en del mere rodet, men ikke kraftigere end Mentor 6 på trods af det større kabinet og ekstra bas-enhed. Vokalen lød lidt mere anstrengt end Mentor 6

Dali Mentor 2
Samme klang og lydbillede som Mentor 6, dog manglede der en del i bunden, måske var det særligt slemt fordi det var et forholdsvist stort butikslokale, men jeg syntes man måtte undvære for meget til at det er besparelsen værd.

-Tape Connection-
Anlæg: Rotel RA-1062+ Rotel RCD-1072

Generelt:
De højttalere som jeg ville teste, var i forvejen sat op ved siden af hinanden i et stort lokale, og sælgeren forbandt forstærkeren, stak mig en remote og sagde at jeg bare kunne skifte mellem højttalerne selv, ved at flytte kablet som de var forbundet med. Bortset fra lidt gadestøj og folk der gik gennem rummet, var der stort set uforstyrret lytning, og jeg fik en snak med sælgeren som virkede mere seriøs end ham i Hifi-Klubben.

Dynaudio Audience 72 - favorit
Præcis og detaljeret, med en neutral klang, og en fyldig men stadig præcis bas.

DLS R55
Meget præcis, og neutral lyd, med en utrolig stram og tør bas, som dog ikke var vildt fyldig, men overraskende i forhold til størrelsen.

DLS R66
Minder om R55 men lidt mere udtværet lydbillede, uden samme følelse af at alting sidder klippesolidt fast, som R55 har.

Monitor Audio RS8
Kedelig i forhold til de øvrige, med en mere ukontrolleret bas, ikke så fyldig som Dynaudio 72. Ved akustisk musik syntes lyden at opstå ved højttaleren, og ikke midt i rummet, som det var tilfældet på de andre højttalere.

-KT Radio-
Anlæg: Rega Apollo + Rega Mira 3

Generelt:
Jeg fik sælgeren til at sætte nogle af de relevante højttalere ind i et lille lyttelokale på 12-14 m^2 og herefter fik jeg lov at slå mig løs som jeg ville, og sætte de ønskede højttalere til.
Han kom forbi ind i mellem og spurgte til hvad jeg syntes, og efterhånden som jeg udpegede mine favoritter, foreslog han andre højttalere i samme retning. Eneste store minus er, at KT-radio ikke lader kunderne låne et demosæt med hjem til afprøvning

Dynaudio Audience 72 - (favorit)
Præcis og detaljeret, med en neutral klang, og en fyldig men stadig præcis bas.

AudioVector Mi3 Super - (favorit)
Præcis og detaljeret som Dynaudio 72, men med en bas som er en tand kraftigere og går en tak dybere ned, med en lille tendens til resonanser i det lille lokale. Lød desuden lidt mere spidst end Dynaudio.

AudioVector K3 Super
Samme klang som Mi3, men med en bund som ikke var helt så kraftig, men dog stadig præcis og nogenlunde dyb, taget i betragtning at der er tale om en mindre højttaler.

Rega R5
Detaljeret lydbillede med god gengivelse af stemmer og detaljer, men en alt for kraftig bas, som var meget dominerende og ikke ret præcis. Dog imponerende af det lille kabinet.

Rega R3
Samme lydbillede, men overraskende nok, en bas som var stort set lige så dominerende og rodet, på trods af den meget lille størrelse.

-Dansk Audio Teknik-
Anlæg: Advance Acustic MCD-203II + MAP105

Generelt:
Jeg kiggede blot ind da butikken lå lige ved siden af KT Radio, og sælgeren fortalte mig med det samme at de desværre ikke havde det store udvalg af højttalere i det nævnte prisleje, men mere leverede løse enheder mv. Dog blev jeg præsenteret for et enkelt sæt som han havde stående, og det fik jeg en lytter på,

Audio Physic Spark
De spillede meget rent og detaljeret, i retning af Audio Vector, men uden den spidse top.
Bunden var dog ikke imponerende, dog var lokalet stort, men selv om jeg kun sad 1½.-2 meter fra højttalerne, var det svært at mærke bassen i gulvet.

-Hifi Klubben Nørrebro-
Anlæg: THULE Spirit IA100 + THULE Spirit DVA100

Generelt:
Sælgeren virkede en del mere hjælpsom end i Lyngby afd, og sørgede for at flytte DM683'erne til et lytterum som de øvrige højttalere var opsat. Jeg fik dog stadig ikke lov selv at skifte mellem højttalerne, men kunne dog lytte noget mere koncentreret, når nu jeg var i et separat lytterum frem for midt i en støjende butik, som i Lyngby afd.

Dali Mentor 6 - favorit
Den lød detajleret, klart og med en stram og præcis bas, som også kunne mærkes. Vokalen var dejligt naturlig. Meget mere spændende at høre på, end nedenstående.

B&W 704
Lød mere kedeligt, uden så præcis bund som Mentor 6, og uden den klare top med mange detaljer.

B&W DM683
Skift mellem denne og de andre, var ligesom at fjerne hænderne fra ørerne - det var ligesom om lyden ik kom så meget ud af denne som de
andre højttalere. Samtidig var det tydeligt at høre hvor højttalerne var placeret ved fx. akustisk musik. I øvrigt var bunden noget rodet og upræcis.

Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2007 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Godt at se at du kommer hele vejen rundt, og ikke bare springer over hvor gærdet er lavest og lytter på en 2-3 højttalere!

Det er altid et svært valg når der skal vælges nyt grej, da det som oftest er umuligt at finde alle relevante komponenter i samme butik til et heads-up lyt. Dog er det noget nemmere ved valg af højttalere end det er ved fx forstærker eller CD.

Dit næste skridt må være at låne de interessante højttalere hjem til et lyt. På den måde får du dem også at se/høre i "naturlige" omgivelser, og det er som regel her, at de sidste indtryk falder på plads.

God fornøjelse med dit endelige valg

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

tak :)

Jeg ville også gerne låne alle 3 højttalere med hjem samtidig, men nu hvor KT radio ikke udlåner, er det jo ik så fedt :(

Jeg kan self. stadig låne dynaudio og dalierne med hjem, fra TC og hifiklubben... Jeg synes jeg fik meget ud af at tage en tur rundt i kbh og få lyttet på nogle højttalere, og undrer mig over at jeg ik har gjort det noget før :D

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Sendt: 31 August 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

hej

det var en dejlig god lytteanmeldelse lækkert at du gider dele dine lytteindtryk.

Er det ikke muligt at låne fra KT hvis du betaler depositum??

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 02 September 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er overrasket over din kommentar til B&W683 faktisk, men nuvel, det er dine ører som bestemmer.

Vil lige forslå en ting i forbindelse med at lytte til hifi ude i byen, nogen som jeg selv har gjort idet jeg selv er på jagt efter nye højtalere.

Ok det er rimelig nørdet men alligevel, jeg har typisk 3 sange med, en der tester vocal, en der tester bass og en varieret med kompliceret musik som tester detajler. Derudover har jeg en lydtryksmåler med! Hvis jeg hører meget mere end 3 sange glemmer jeg lytteindtrykket for hurtigt :P

Jeg vil mene at der er verden til forskel hvis du fx sidder og lytter til en Dali Ikon 6 for FULD skrue og så bagefter hører en B&W683 ved fx lavere vulomen.

Jeg er selvfølgelig klar over at du sikkert har forsøgt at høre det ved samme volumen, klart, men det kan være svært.

Anyways, held og lykke - fik du ikke lyttet til JBL260?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 September 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

amokk:

Hvor langt er du kommet, har du bestemt dig?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Tror jeg tager ned og låner et par Mentor 6 her i weekenden, og hvis de spiller godt herhjemme, tager jeg dem.

Det er svært at beslutte, da jeg ik har hørt dem sammen med de andre, men ift. Dynaudio og Audiovector, synes jeg de virker som et væsentligt mere eksklusivt produkt, f.eks. er kabinettets finish noget helt andet, i forhold til de kedelige firkantede kasser som de andre højttalere har, og så er der ting som bånddiskkant mv. som trækker op.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 21 September 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
Hej Forum

Jeg skal have udskiftet mine Dali Concept 6 med noget finere, og har derfor rodet nettet rundt for at se hvad danske forhandlere kunne tilbyde. Mit anlæg består af en SqueezeBox sat til en Thule Spirit PA150B effektforstærker, og førnævnte højttalere.

Jeg lægger vægt på en tung, solid, men også præcis bas, og vil derfor ikke have noget mindre end mine nuværende. Jeg sætter også pris på et klart veldefineret lydbillede, og et "overskud" i lyden. Af musik hører jeg mest metal, rock, og elektronisk musik, med bands som Pink Floyd, Queen, Dire Straits, Metallica, Nick Cave, Rammstein, Manowar, Rage Against the Machine, Kraftwerk, Depeche Mode, Guns n Roses. Jeg kan også godt lide at høre akustisk rock.

Du skriver du vil have TUNG SOLID BAS da det også er noget du prioriterer..!? så bliver du jo, nok nød til at tage udgangspunkt i højttaler med en basenhed i…!? (De der forvokset 5½”-6” mellemtoner, flytter da ikke luft der er brugbart, til den type musik du nævner)

Jeg siger ikke hermed at du skal vælge en decideret højtråbende ”Rockboks” men der findes alternativer til de der moderne pinde med små enheder i ”godt nok ikke mange, men de findes”

Højttaler er bare simpel fysik... her er heller ingen der kan trylle eller bøje naturlovene.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 21 September 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Amokk:

Det er sgu da en imponerende række højttalere du har lyttet til, stor ros til dig for at gøre noget mange andre slet ikke gider! Og jeg synes faktisk at du rammer ret rigtigt meget langt hen ad vejen i forhold til hvad jeg synes karakteriserer de forskellige.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

CPH-R:

Jeg ved skam godt at fysikken sætter grænser for højttalere osv. Men jeg bor pt. på et kollegieværelse, og tror ik jeg hverken har plads eller lyst til at have et par 15" stående, jeg forestiller mig at ting vil falde ned fra hylderne når jeg spiller højt, som jeg har set det hos flere kammerater, som blot syntes det var "fedt" at smide så mange Cerwin Vegaer og effektforstærker ind i deres lille dagligstue.

Desuden skrev jeg også PRÆCIS bas, hvilket jeg prioriterer højt, og uanset hvad er bassen mere præcis med mindre enheder. Jeg satser også på at min 150 watt forstærker kan få dem til at yde sit alligevel - en del af det man får med store kasser med store enheder, er jo højere følsomhed, men hvis man har en tilstrækkelig forstærker, har dette knap så meget betydning, så vidt jeg er orienteret

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 21 September 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

amokk:

Du har sikkert ret i at en så stor højttaler aldrig ville kunne spille ordentligt inde på et lille kolegie værelse, men du skal ikke undervurdere værdien af en stor basenhed. Den mest præcise bas jeg har hørt, er kommet fra enheder på 12 og 15 tommer!

Naturligvis er det heller ikke enheder af Cerwin Vega kvalitet, men noget helt andet. Store enheder har den kvalitet at de ikke behøver at bevæge sig ret meget i forhold til små enheder som ofte pumper derudaf. Og det er ganske rigtigt at flere små enheder kan levere den samme mængde bas som en stor, men at lyden kommer fra at punkt kan der altså ikke rigtig kompenseres for.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007
Sendt: 21 September 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Meget imponerende at lytte så mange højtalere igennem. Sad du med notesblok og pen?  Det er morsomt, for jeg personligt ville jeg ikke erklære mig enig med op til halvdelen af dine mange vurdringer. Smag og behag.
Til top Vis texe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af texe

Reneg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Sendt: 22 September 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jep... smag og behag. Jeg ville til enhver tid foretrække B&W fremfor Dali, som jeg mener (for de billigere modellers vedkommende, i hvert fald) lyder af pap i mellemtonen, og overdriver diskantgengivelsen... B&W'erne er trods alt nogenlunde behagelige at lytte til, og jeg synes man får mere for pengende.
Jeg kender ikke DLS og kun i begrænset omfang Audiovector.
Til top Vis Reneg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reneg

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Reneg: Når du siger billige dali modeller lyder som pap i mellemtonen, er det så Concept og Ikon serierne du tænker på?

Jeg hørte Ikon 7 mod Mentor 6, og i Nick Cave - Red Right Hand syntes jeg at vokalen (dvs mellemtonen) lød mere afslappet og natulig i Mentor 6, mens den på Ikon 7 lød lidt presset og anstrengt i forhold til Mentor. Er det på den måde du mener?

Texe: Nej, men jeg huskede mig forskellen når jeg gik fra den ene højttaler til den anden

Mastervol: Hvilke modeller vil du anbefale at jeg ser på, som du mener kan konkurrere med dem jeg allerede har set på, og altså ikke blot har højere følsomhed og kraftigere bas?

Vil I mene at et par Mentor 6 med en Thule 2*150 watts (8 ohm) forstærker vil være for lidt til at få fornuftigt lydtryk i en alm 30 m^2 stue?

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg gad godt hører hvad du havde syntes op Jamo C805, men det må jo blive en andengang

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 22 September 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
Reneg: Når du siger billige dali modeller lyder som pap i mellemtonen, er det så Concept og Ikon serierne du tænker på?

Jeg hørte Ikon 7 mod Mentor 6, og i Nick Cave - Red Right Hand syntes jeg at vokalen (dvs mellemtonen) lød mere afslappet og natulig i Mentor 6, mens den på Ikon 7 lød lidt presset og anstrengt i forhold til Mentor. Er det på den måde du mener?

Texe: Nej, men jeg huskede mig forskellen når jeg gik fra den ene højttaler til den anden

Mastervol: Hvilke modeller vil du anbefale at jeg ser på, som du mener kan konkurrere med dem jeg allerede har set på, og altså ikke blot har højere følsomhed og kraftigere bas?

Vil I mene at et par Mentor 6 med en Thule 2*150 watts (8 ohm) forstærker vil være for lidt til at få fornuftigt lydtryk i en alm 30 m^2 stue?

Mentor 6 spændt for en 2 x 150 watts Thule amp vil være mere end rigeligt til at fylde en stue på 30 kvm med masser af lyd og bas, så længe man ikke er Cerwin Vega fanatiker eller lignende, så det er ikke dette du skal bekymre sig om.

Mentor søger, i typisk Dali stil harmoni, men koblet med det rigtige udstyr kan de sagtens sparke fra sig.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum