Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: vent med XE1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

1000 titler inden årets udgang på HD DVD.. ikke dårligt.. :)

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aBqH oyBDObPU&refer=europe

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Har selv XE-1 og er godt tilfreds, meget skarpt billede og god lyd. Især til 4k tror jeg ikke på man finder en alm. DVD-afspiller der ligeså god . Langsom betjening er den eneste downside, og jeg har ikke oplevet problemer med usynkroniseret tale og billede, og den har nok tygget mange film igennem siden jeg fik den en tre ugers tid siden  

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Har selv XE-1 og er godt tilfreds, meget skarpt billede og god lyd. Især til 4k tror jeg ikke på man finder en alm. DVD-afspiller der ligeså god . Langsom betjening er den eneste downside, og jeg har ikke oplevet problemer med usynkroniseret tale og billede, og den har nok tygget mange film igennem siden jeg fik den en tre ugers tid siden  

Hvor finder man lige XE-1 til 4k henne ad?

MVH WRONG

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ved feberudsalg hos TC

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

eller i tyskland .... evt. tjek ebay.de

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg er da ved at være overbevist om at jeg skal ud og have fat i sådan en. Ærgeligt TC ikke har flere...! Men i deres seneste kampagne kom den jo også kun ned på en 5-6k...

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

1000 titler inden årets udgang på HD DVD.. ikke dårligt.. :)

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aBqH oyBDObPU&refer=europe

Tror nu ikke det holder vand.... så vidt jeg kan se er der ikke offentliggjort over 100 titler hver månede indtil videre ;) tror nu bare de mener at usa + asien + europa releases tilsammen =1000 dvs. en 333 film hvert sted eller lign. det andet virker alt for usansynligt

Og glem nu ikke playstation 3 stadig klassificeres som en afspiller, da der stadig er en større mængde som kun har købt den for film brug (da den er en af de bedre på markedet pt.) så deres andel er pludselig ikke så stor ;) og taget i betragtning at de har ført voldsomme kampagner i usa pt. tror jeg det er derfor de har solgt langt flere standalones end blu-ray men glem dog ikke der kører standalone blu-ray tilbud i usa pt. samt at der skulle komme billige blu-rays sidst på året

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:
Det er noget med, at der ved denne form for analogt output via specs bliver justeret ned for sub, hvorfor der i starten var en større polimik omkring manglende sub - lige indtil folk fik trykket +10 på sub signalet fra forstærkeren - jeg har aldrig hørt så spillende og stram bas, som det er tilfældet med HD-EX1 (jeg har 2 audio vector signature subs).. det er REN guf.. :)

det forklarer så hvorfor der på min receiver er en indstilling til sub'en på ext in, hvor standard er +15dB

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Jeg har selv en HD-XE1, og jeg kører lyden via coax til receiveren ... men lipsync-problemerne er der stadig i rigt mål. Jeg håber virkelig, der kommer en firmware upgrade i august (som Toshiba vist har annonceret), der kan afhjælpe dette problem, for billedsiden er simpelthen fantastisk. Syncproblemerne på SD gør bare, at det ikke er til at holde ud at se film på den

Kan du nævne hvilke film den gør det på ? Jeg har kørt en hel del igennem den og har slet ikke oplevet noget der bare tilnærmelsesvis ligner synkroniseringsproblemer

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg testede også lige igår på en række koncerter på DVD - og de var alle i sync (selv på analog). Værste ude af sync har været enkelte HD DVD transfers på DTS over analog, hvilket nemt blev afhjulpet over coaxial (eks: Eagles i Melbourne).

Bliver bare gladere og gladere for den maskine.

PS: Der kommer flere firmware opdateringer til afspilleren, hvoraf den størst annoncerede kommer i september med inkludering af 24/1080P. Der kommer givetvis småopdateringer inden da - forhåbenligt løsende nogle af nævnte problemer.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Jubelnar skrev:
Det er noget med, at der ved denne form for analogt output via specs bliver justeret ned for sub, hvorfor der i starten var en større polimik omkring manglende sub - lige indtil folk fik trykket +10 på sub signalet fra forstærkeren - jeg har aldrig hørt så spillende og stram bas, som det er tilfældet med HD-EX1 (jeg har 2 audio vector signature subs).. det er REN guf.. :)

det forklarer så hvorfor der på min receiver er en indstilling til sub'en på ext in, hvor standard er +15dB

Husk iøvrigt også at det samme er gældende for DTS, som i specs outputter 4db lavere end DD, hvorfor man ved sammenligning "lige" skal skrue 4db op for forstærkeren (enkelte korrigerer dog automatisk)

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Acer:

Jeg har kun oplevet én dvd, hvor der ikke var syncproblemer, og det var sæson 1 af Deadwood. Ellers har jeg blandt andet testet:

Thin Red Line
Fellowship of the Ring EE
Thomas Blug & Friends - Live in Raalte
Joe Satriani - Live!
Brokeback Mountain

Det undrer mig lidt, at der er forskel på, hvor stort sync-problemet er fra maskine til maskine. Hvordan kan det være, at der er en forskel på, om folk har problemet eller ej?

Jeg kører lyden via coax-kabel til en Denon 3805. Videosignalet ryger via HDMI til en Sanyo Z4 projektor.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror næppe, at der forskel på afspillerne, da de fleste beregninger (ihvertfald omkring dekodnig af billede og lyd) er rent softwarestyret og opdateret fra samme server.

Jeg tror derimod mere det evt handler om, hvorvidt man bruger HDMI eller component og om man afspiller via analog eller coaxial eller i hvilken kombination. De problemer som der der, må vi så håbe på bliver løst i fremtidige firmware updates.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

Jeg tror næppe, at der forskel på afspillerne, da de fleste beregninger (ihvertfald omkring dekodnig af billede og lyd) er rent softwarestyret og opdateret fra samme server.

Jeg tror derimod mere det evt handler om, hvorvidt man bruger HDMI eller component og om man afspiller via analog eller coaxial eller i hvilken kombination. De problemer som der der, må vi så håbe på bliver løst i fremtidige firmware updates.

jeg tror du har fat i noget her, jeg kører hdmi gennem min receiver og der er ikke nogen problemer, men det kan jo være inde i receiveren problemet er, hvis man skiller lyd og billede fra hinanden

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:
brasch skrev:

Jubelnar skrev:

Husk iøvrigt også at det samme er gældende for DTS, som i specs outputter 4db lavere end DD, hvorfor man ved sammenligning "lige" skal skrue 4db op for forstærkeren (enkelte korrigerer dog automatisk)

jeg tror måske min gør det (jeg er overhovedet ikke sikker) hver gang jeg sætter noget med surround kodning står der i displayet "Dolby Digital Dial. Norm Offset -31dB" eller "DTS Dial. Norm Offset -4dB". Nogen der tilfældigvis ved hvad det betyder?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

Det er egentlig et helt almindeligt problem, når man adskilder signalbehandlingen af billede+lyd, at det kan give lipsync fejl. Af samme grund har alle nyere forstærkere (i den bedre halvdel) korrektion for lipsync fejl.

Årsagen er at det tager længere tid at lave signal behandling på digital video, end det gør på digital lyd. Men forstærkeren kan jo ikke vide at billederme tager en længere vej over HDMI.

Lipsync problemer tages der højde for i HDMI 1.3. Det kræver dog en forstærker med HDMI 1.3, som kan switche HDMI signalet, og dem er der ikke så mange af endnu og de får der er er dyre.

Man kan få nogle løse bokse med lyd delay, til at "reparere" for lipsync fejl.

Man kommer aldrig udover lipsync problemer, uden en mulighed for at kompensere for de forskelle der vil være i de enkelte apparater. Det er ikke nok at DVD-afspilleren leverer lyden samtidig på HDMI og coax out, for projektoren vil stadig være længere tid om at bearbejde HDMI signalet end forstærkeren er om at bearbejde lyd-signalet fra coax.

Så hvis det skal være helt perfekt, må man selv ind og lave den kompensering. Det bedste er nok at investere i en surround forstærker med lipsync kontrol.

/Lars

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Larl: Hvordan kan det så være, at min dvd-afspiller i samme setup ikke giver lipsync-problemer?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Larl: Hvordan kan det så være, at min dvd-afspiller i samme setup ikke giver lipsync-problemer?

Lipsync problemer kommer sjældent af én kilde. Det er oftest en sum af fejl man ser. Og hvis du ikke har noget som kompenserer i dag, så har du lipsync fejl, også med din DVD-afspiller. For din projektor skal bruge længere tid på HDMI signalet end forstærkeren skal bruge på lyden fra coax.

Men mindre forskelle oplever vi ikke som et problem. Der skal være mere end ét billede i forskel (i tid) før vi begynder at se/høre lipsync fejl.

Kører du iøvrigt samme opløsning ud af HDMI på DVD-afspiller og HD DVD afspiller? Bruger du opskalering på begge? 

Har du ISF kalibrerings DVD'en?  Eller en anden DVD der kan afsløre graden af lipsync problemer?

Der kan være store forskelle imellem udstyret i kæden, hvor meget det påvirker. Men min pointe er, at lipsync problemer er noget vi vil slås med, indtil den dag at alt er HDMI 1.3 (eller højere) og vi igen bruger samme signal kabel (HDMI til både billede+lyd). Men indtil da vil man kunne vinde meget, med en forstærker der er i stand til at kompensere for den længere tid det tager at overføre billederne.

/Lars

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
Det er jo så et lidt tvedigt svar!..For den hvis du vil have "ren" DolbyTrue HD, DTS HD osv så skal du have en receiver der kan dekode det!..

Det er IKKE korrekt. Jeg klippe-klistrer lige et svar jeg lige har skrevet i en anden tråd:

Der er ekstremt meget fokus på receivere med HDMI 1.3 lige nu, fordi folk gerne vil kunne overføre DTS-HD og Dolby TrueHD til receiveren, og afkode det dér. Der er tre ting man skal være klar over i dén forbindelse: 1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren. 2: Bare fordi receiveren har HDMI 1.3, er det ikke sikkert den har DTS-HD MA. Det er ikke nok at kontrollere at apparaterne har en bestemt HDMI version, man er nødt til at sikre sig at de specifikke features som man eftersøger, er understøttet af det enkelte apparat. Sidst, men absolut ikke mindst, 3: De interaktive features som HD-DVD og med tiden Blu-Ray understøtter, giver mulighed for sound overlay, dvs. f.eks. et PIP-lignende kommentatorspor hvor lyden blændes ind over den egentlige film-lyd. Dette fungerer KUN hvis afkodningen til PCM sker i afspilleren. Der er desuden snak om at denne funktion vil blive brugt til at lagre center-kanalen i forskellige sprog, mens resten af kanalerne kun lagres én gang. Dette kan, især for lossless-formaterne der fylder en del, spare værdifuld lagerplads.

Kort sagt, så vil det i praksis formentligt ende med at man bruger PCM fra afspiller til receiver alligevel, og så betyder det ikke rigtigt noget om receiveren har HDMI 1.3 eller ej. HDMI 1.1 er fint, derudover er det vigtigere at man køber en receiver der lyder godt.

EDIT: Dog kan HDMI 1.2 og frem være en fordel HVIS receiveren har implementeret HDMI CEC, af betjeningsmæssige årsager. Men igen, så er der ingen garanti for at der er CEC, bare fordi HDMI-versionen er 1.3.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

zirio skrev:
Det er jo så et lidt tvedigt svar!..For den hvis du vil have "ren" DolbyTrue HD, DTS HD osv så skal du have en receiver der kan dekode det!..

Det er IKKE korrekt. Jeg klippe-klistrer lige et svar jeg lige har skrevet i en anden tråd:

Der er ekstremt meget fokus på receivere med HDMI 1.3 lige nu, fordi folk gerne vil kunne overføre DTS-HD og Dolby TrueHD til receiveren, og afkode det dér. Der er tre ting man skal være klar over i dén forbindelse: 1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren. 2: Bare fordi receiveren har HDMI 1.3, er det ikke sikkert den har DTS-HD MA. Det er ikke nok at kontrollere at apparaterne har en bestemt HDMI version, man er nødt til at sikre sig at de specifikke features som man eftersøger, er understøttet af det enkelte apparat. Sidst, men absolut ikke mindst, 3: De interaktive features som HD-DVD og med tiden Blu-Ray understøtter, giver mulighed for sound overlay, dvs. f.eks. et PIP-lignende kommentatorspor hvor lyden blændes ind over den egentlige film-lyd. Dette fungerer KUN hvis afkodningen til PCM sker i afspilleren. Der er desuden snak om at denne funktion vil blive brugt til at lagre center-kanalen i forskellige sprog, mens resten af kanalerne kun lagres én gang. Dette kan, især for lossless-formaterne der fylder en del, spare værdifuld lagerplads.

Kort sagt, så vil det i praksis formentligt ende med at man bruger PCM fra afspiller til receiver alligevel, og så betyder det ikke rigtigt noget om receiveren har HDMI 1.3 eller ej. HDMI 1.1 er fint, derudover er det vigtigere at man køber en receiver der lyder godt.

EDIT: Dog kan HDMI 1.2 og frem være en fordel HVIS receiveren har implementeret HDMI CEC, af betjeningsmæssige årsager. Men igen, så er der ingen garanti for at der er CEC, bare fordi HDMI-versionen er 1.3.

det svarer vel lidt til at påstå at man ikke kan høre cd, hvis cdafspilleren ikke har optisk el. coax

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes