Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 14:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jord ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

@mc955

jeg beklager, jeg læste det sådan..

@miju

du kommer altid med lange indlæg, og tit også ganske fornuftige, men her bevæger du dig ud på så dybt vand at du bok bør svømme ind igen

Du må altså ikke bare lave flere udligningsforbindelser, som du beskriver i har gjort ved en ven, og du må IKKE bare lige lave lidt huller her og der i dine kontaklter som du lyster, som jeg skrev tidligere i dette indlæg, så er det ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker, og 2 år yderligere og blive installatør.

og det er ikke uden grund at du som lægmand ikke må pille i husetes installationer, at du så gør det er din hovedpine, men at lægge op til at andre skal gøre det, ja undskyld mit fransk men det er direkte vanvittigt..

Jeg har snakket med en instalatør om det jeg har lavet, og han har været ude og kikke på det.

Han siger at sålænge jeg ikke har været inde og rode BAG! kontakten i vægen, (og hermed direkte i husets instalation) men har lavet udtaget fra div. kabler og stikdåser, FØR væg stikket, er der intet ulovligt i det.

Der er heller ikke noget farligt eller andet som helst i at gøre det, tværtimod!

Havde jeg skilt væg kontakten ad, og herfra lavet udtag til mit jord spyd, så havde jeg bevæget mig på kanten af hvad man må og måske lidt over.

At lave jord udtag, ved at forbinde kablers skærm, samt apparaternes stel med jord, er der ingen regler for, eller at jeg har ladet 3 ben i apparaternes netbrøn så til mit jord spyd, heller ikke, det er på lige linie med en hver anden modefikation eller tweak man kan lave i apparater og som på ingen måde er omfattet af de regler der gælder for instalationen i huset mm.

Rigtigt er at man ikke selv må lave jort til HUSETS instalation, hverken fra en stikkontakt eller målerskabet mm. her SKAL! der en fagmand til.

Dette har jeg heller ikke gjort, da jeg har lavet alt, på den ANDEN side af kontakten, og heller ikke "pillet" ved de to faser der ER, i husets kontakter og gennem mine netkabler og til apparaterne.

Der hvor jeg har lavet huller og ført kabler ud til jord er fra JORD skinnen i min stikdåse, der er med jord og jordskinne, men denne er ikke tilsluttet til netkablet der går til væg kontakten.

Jeg har så lavet et udtag til denne utilsluttede jord skinne, og til jordspydet, og dette er ikke forbudt.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hvis du skal have tilsluttet jord til dit anlæg, så få en fagmand på banen !

Jeg har en seperat gruppe 13 amp, træg industrisikring af automat-slagsen med jord til mit anlæg, hele anlægget er jordet og der er en marginal hørebare forskel.

Jobbet som fagmanden udførte kostede 750,- kr.

PS. ang. jord via signalkabler er at gå med livrem og seler, apperaterne er jo allerede jordet ?!

miju's "stunt" vil jeg på ingen måde kommenter med andet end dumhed, ja undskyld mit sprog, men det er sgu for dumt.

Som sagt HAR! talet med en fagmand (autoriseret installatør med eget firma) der endda har kikket på det, og sagt god for det.

Der er intet riskiabelt, forkert eller ulovligt i det!

Hvad jeg har lavet er stort set det samme som om jeg havde tager og forbundet jordspydet til eks. forforstærkerens GND skrue, der sidder ved Phono indgangen, eller ganske enkelt en tilfældig stel skrue.

Hvilket har været anbafalet og praktiseret i mange år, samt endda anbafalet gennem både Highfidelity samt hedengangende Hifi & Elektronik mf.

Det berøre ikke direkte HUSETS!!! instalation (i reglementets "øjne") og herved må man godt "rode" med det selv, og det indebære ingen risiko overhovet!

Skulle der være / komme overgang i et af apparaterne, går denne faktisk til jord, og ikke I DIG! når du røre det, i modsætning til hvad der sker når der IKKE er jord overhoved.

Der er altså intet negativt risiko moment i at udføre det som jeg har beskrevet, og som sagt heller ikke ulovligt.

Funktionsmæssigt er det PRECIS! det samme som om der var lavet jord i selve hus instalationen! hverken bedre eller ringere (jo måske endda lidt bedre!!? da andre appareter i huset, så som vaskemaskine, komfur og køleskab samt computere mm. IKKE! er tilsluttet også)

Som jeg beskrev tidligere så fungere denne seperate jordforbindelse KUN til anlæget, faktisk bedre end hustes egen, hos en jeg kender, der faktisk har jord i husets instalation, her er et HØRBART bedre resultat.

Han anvender så slet ikke hus instalationens jord til anlæget, og forbinder det til stik kontakten med et to bens stik. (at anvende begge jord forbindelser skulle efter hvad jeg har fået at vide IKKE være nogen god ide!)

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Da jeg boede i hus (med rør-jord), trak en elektrikker en gul/grøn fra en vaskemaskines 2/3 polede 230 volts stik til komfurets 5 polede 380 volts stik, da der ikke var jord i 230 volts stikkontakten. Ikke helt efter bogen, som han sagde, men bedre end at få et rap fra vandhanen, hvor vaskemaskinen også fik vand fra.

Han sagde (og han er ikke et orakel) at man skal passe på med to jordspyd, eet til hifi og eet til hårde hvidevarer, såfremt de står for tæt på hinanden, eller værre endnu, var "forbundet" via en vandåre under ejendommen. Noget med "noget galvanisk noget"?

En skrev at hans rør-ib brummede; det skal den SQ, altså lidt. Men når musikken spilller.....

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
En skrev at hans rør-ib brummede; det skal den SQ, altså lidt. Men når musikken spilller.....

Det er måske mig...

Men... Problemet er kun udtalt på vinyl hvor min pickup har en udgangsspænding på 0,3 mV. Tidligere da jeg kørte med 0,47 var problemet så lille at det ikke generede. Ved CD er der naturligvis ingen problemer.

Det er bare tydeligt at jord kunne være en god ide for mig, idet kobling af forstærkerens stelskrue til en radiator faktisk eliminerer brummet helt - altså må det være det rigtige at gøre, hvis ikke jeg skal irriteres af hørbart brum ved plader der er indspillet ved lav volumen, f.eks. Paul McCartney's Unplugged.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

miju's "stunt" vil jeg på ingen måde kommenter med andet end dumhed, ja undskyld mit sprog, men det er sgu for dumt.

Dit indlæg er måske ikke dumt, men uvidende.......hvad skulle der kunne ske hvis han banker et jordspyd ned og tilslutter forstærker chassiset til det?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen; så skal du da bare nøjes med radiator-jord, og påskruning af kabelstump på forstærkerstelskrue, er 10hver10fald ikke et indgreb i, øh angreb på el-installatørens levebrød.

Jeg troede at du mente trafo-brum.  (Joh, min gør!)

Og til Groove (hvad skulle der ske...): Intet, absolut intet.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

F.Christians

Så vidt jeg ved er det forbudt at bruge radiatoren til jordforbindelse. Andre folk i en etageejendom vil sikkert ikke bryde sig meget om at få stød når de rører ved deres radiator. Desunde er det også nytteløst i nyere ejendomme da der ofte er brugt plast rør/slanger i jorden.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Da jeg boede i hus (med rør-jord), trak en elektrikker en gul/grøn fra en vaskemaskines 2/3 polede 230 volts stik til komfurets 5 polede 380 volts stik, da der ikke var jord i 230 volts stikkontakten. Ikke helt efter bogen, som han sagde, men bedre end at få et rap fra vandhanen, hvor vaskemaskinen også fik vand fra.

Han sagde (og han er ikke et orakel) at man skal passe på med to jordspyd, eet til hifi og eet til hårde hvidevarer, såfremt de står for tæt på hinanden, eller værre endnu, var "forbundet" via en vandåre under ejendommen. Noget med "noget galvanisk noget"?

Har forhørt mig lidt om det med to jordspyd.

Hvis der er mere end 10 m. imellem, så er muligheden for at de "ser" hinanden absolut minimal!.. medmindre de nærmest rager lige direkte ned i en vandåre som nævnt, og så skal de altså et godt stykke mere end 2 - 3 m. ned i jorden (forhåbentligt)

Jeg har eks. slet ikke jord i hustet instalation, og derfor så har jeg et jord spyd i gårdhaven lige uden for stue vinduet, til mit hifi, og i forhaven har jeg endnu et, hvor min pc. er tilsluttet, her er der godt 20 meter imellem, på hver sin side af huset.

Iøvrigt så kan jeg tillægge at når så min Pc er forbundet til anlæget via et par phono kabler, så har jeg monteret en ground loop isolator imellem, der hindre at de "ser" hinanden ekektrisk, altså galvanisk adskildt, den digitale forbindelse til min DAC. er via et optisk kabel, og herved også ugalvanisk.

Faktisk så er DVD/VCR og TV der også er forbundet til anlæget også galvansisk adskildt via ground loop isolators samt der er optiske digitale forbindelser fra DVD til DAC.

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Eeyore: Før 1970 og HFI var det meget almindeligt at bruge centralvarmeanlægget til jord, såkaldt rør-jord. Jeg boede i et hus fra 1920, og der var gennemmålt for rør-jord. (MIJU bor i eget hus, såvidt jeg kan udlede, så bliver dødsfaldet indenfor familiens egne rækker) Nah; har man HFI/HPFI, så falder det ved rundt 25-30mA!

Nyere bebyggelser, ja sågar også min beton-redekasse fra 1971, er ganske rigtigt lavet med vandrør i en skønsom blanding af plast, jern og kobber; så der er det nytteløst at satse på rør-jord. Til gengæld har jeg "rigtig jord" (øjensynligt lagt sammen med fasen), jeg deler den bare med en masse andre!

MIJU; korrekt alt sammen, men vandårer kan godt ligge noget tættere på overfladen end 2-3 meter, især i områder med et naturligt fald mod en sumpet eng, mose osv. Vi taler ikke om grundvand, men regnvands vej fra højere liggende områder til lavere liggende ditto.

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

@miju; alle huse har tilslutning til jord. Det skal der være til køkken og bryggersinstallationer. Sådan er det.

Og du må ikke, hverken før eller efter en fordelerdåse, lave et ekstra jordspyd.  Det er simpelthen forbudt.

Der må kun være 1 jordspyd på 1 grund til 1 hus. Og ved husets eltavle er der selvfølgelig en del gul/grønne ledninger der samles fra hver sin gruppe og går til en fælles jordledning, der er forbundet til 1 jordspyd. Vil man lave en kontakt i stuen om fra en uden jord, til en med jord, så skal man trække en gul/grøn ledning ned til eltavlen, så den der får fat i den fælles jord. Period.

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Og til jer som er gået over til Schukostik/fordelerdåser - husk lige at et Shukostik vender fasen 180 grader!

Så den der med at stikke noget metal ind i "hullet til jord" på et schukostik, den er helt gal. Gør du det og vil have det til at passe i en almindelig dansk fordeledåse med jordhul, så bytter du lige om på nul og fase :-))

Det eneste rigtige at gøre, er at købe en Schukoomformer og sætte den til stikket fra fordelerdåsen inden den ryger ind i stikkontakten. Og at alle apparater kører med Schukostik og de er forbundet til en Schukofordelerdåse.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Prřvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu. Gud jeg troede ellers det var din kones kunst-værk.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
@miju; alle huse har tilslutning til jord. Det skal der være til køkken og bryggersinstallationer. Sådan er det.

Og du må ikke, hverken før eller efter en fordelerdåse, lave et ekstra jordspyd.  Det er simpelthen forbudt.

Der må kun være 1 jordspyd på 1 grund til 1 hus. Og ved husets eltavle er der selvfølgelig en del gul/grønne ledninger der samles fra hver sin gruppe og går til en fælles jordledning, der er forbundet til 1 jordspyd. Vil man lave en kontakt i stuen om fra en uden jord, til en med jord, så skal man trække en gul/grøn ledning ned til eltavlen, så den der får fat i den fælles jord. Period.

Specielt..... Hvem ved hvad det gælder her.. Jeg har ikke haft noget diskussion eller protester fra min lokal elektriker da jeg bestilte en "hifi" jord lige udenfor min stue. Den blev lavet for et par år siden og er stadig glad for den. Udover det, en anden authoriseret elektriker som kom og trak en dedikeret fase til anlæget fra tavlen for nogle måneder siden, har ikke komenteret min jord og har faktisk forbundet den "rene" jord til den ny stikkontakt.

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:

En AUTORISERET instalatør! har sagt god for det jeg har lavet! og at der intet hverken risikabelt eller ulovligt er i det!.. og DET forholder jeg mig til!..

FØR kontakten og direkte fra anlæget af er der INGEN regler for!

Period!..

Hvor der så iøvrigt skulle være jord til mit hus ved jeg ikke? der er INGEN synlige forbindelser uden for huset eller indenfor, heller ingen kontakter med 3 huller NOGET STED!???

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Eeyore: Før 1970 og HFI var det meget almindeligt at bruge centralvarmeanlægget til jord, såkaldt rør-jord. Jeg boede i et hus fra 1920, og der var gennemmålt for rør-jord. (MIJU bor i eget hus, såvidt jeg kan udlede, så bliver dødsfaldet indenfor familiens egne rækker) Nah; har man HFI/HPFI, så falder det ved rundt 25-30mA!

Jeg har fået MEGA stød fra overgang i et IKKE jordet apparat flere gange (har kørt mobil disco og installeret en del pa discoteque udstyr gennem tiderne, samt div. personer indblandet her i's hjemme fuskede forstærkere.) men med jord tilsluttet, aldrig!....  jord gør det sgu MERE SIKKERT!! overgang går i jorden frem for i DIG.

Men at forbinde til vandrør og lignende vil jeg kraftigt fraråde!.. 

Nyere bebyggelser, ja sågar også min beton-redekasse fra 1971, er ganske rigtigt lavet med vandrør i en skønsom blanding af plast, jern og kobber; så der er det nytteløst at satse på rør-jord. Til gengæld har jeg "rigtig jord" (øjensynligt lagt sammen med fasen), jeg deler den bare med en masse andre!

MIJU; korrekt alt sammen, men vandårer kan godt ligge noget tættere på overfladen end 2-3 meter, især i områder med et naturligt fald mod en sumpet eng, mose osv. Vi taler ikke om grundvand, men regnvands vej fra højere liggende områder til lavere liggende ditto.

De to jord spyd jeg har ligger med en afstand på godt 20 - 25 m. og det er længere væk end naboens jord forbindelse ligger!....

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

hifihuset.dk skrev:

Specielt..... Hvem ved hvad det gælder her.. Jeg har ikke haft noget diskussion eller protester fra min lokal elektriker da jeg bestilte en "hifi" jord lige udenfor min stue. Den blev lavet for et par år siden og er stadig glad for den. Udover det, en anden authoriseret elektriker som kom og trak en dedikeret fase til anlæget fra tavlen for nogle måneder siden, har ikke komenteret min jord og har faktisk forbundet den "rene" jord til den ny stikkontakt.

Som sagt! hvis du laver jord forbindelse fra anlæget! og IKKE fra stikkontakten (instalationen i huset) altså med andre ord, fra ydder siden af stikkontakten!..  er der ingen regler!  og det er ikke forbudt!!

Det har jeg en instalatørs ord på! og DET forholder jeg mig til!

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hifi-huset.dk; schuko-stik vender fasen? Et sådant stik kan altså vendes en halv omgang, og så er fasen ikke vendt mere, eller har jeg misforstået noget?

Har man løse netledninger med schuko-stik til ALLE sine hifi-komponenter, så er det en fordel at benytte en fordelerdåse med schuko-huller, så har man samlet sit jordpotentiale gennem netledningernes jordleder, og ikke gennem sine signalkabler. Det giver noget/en hel del, også selvom at man ikke kører med jord det sidste stykke fra vægkontakt til el-tavle.  

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Kim Petersen; så skal du da bare nøjes med radiator-jord, og påskruning af kabelstump på forstærkerstelskrue, er 10hver10fald ikke et indgreb i, øh angreb på el-installatørens levebrød.

Jeg har så hørt at jeg risikerer at få problemer med at radiatoren kan korrodere hvis der er DC på stelskruen, så indtil videre har jeg fjernet forbindelsen igen, indtil jeg kan få elektrikeren til at lave "den rigtige" løsning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen; det kunne jeg sagtens forestille mig!

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen,så er jeg tilbage fra en lille ferie.

Hvad Hifihuset mener med at vende stikket 180 grader er at hvis man har en stikdåse med dansk udtag med jord og netkablerne til hifi udstyret er med shukostikprop og jordforbindelsen bliver skabt ved at sætte en metal pind/gavindstang i hullet i shuko stikproppen og herefter sat i stikdåsen,isåfald er fase og nul vendt i udstyret. dvs. i net brønden som sider på bagsiden af udstyret er der mørket indvendig , F eller P på den ene pol og N på den anden pol (N=nul),man vil i så fald kunde måle en fase på N polen.Hvis det er en seriøs fabrikant lyder det bæst når fasen står på F/P klemme/pol og nul på N klemme/pol.

Har man en shukostikdåse er der selvfølgelig ingen problemer,der kan man vende til fase/nul står rigtig.

Vedr. shuko adaptor, så er det en LK har lavet,nok mest tænkt som en hr.og fru. danmark kan købe når de ex. har købt et nyt køleskab og der er jo laveret med et shukostikprop,så presses den adaptor ned over shukostikproppen og vupti,nu er køleskabet klar til brug i en dansk stikk. med jord(og det er nu også jordet).Der er dog lige en hage ved denne adaptor,når den først er presset ned over shukostikproppen kan den ikke rykkes af igen.

Så kommer vi til det med to jordspyd i samme hus, må sige at hifihusets indlæg er sandt.Har dog i mine snart 15 år som elektriker været ude for flere bygninger hvor der har været op til 3 slags jordforbindelser,løsningen her har været at lys og normal stikk. inst fik en jordforbindelse og de næste (edb og ligende som krævede egen jord)blev mærket med jordens tilhørsforhold.dvs. at hvis man har et jordspyd kun til hifi og forbinder det til stikdåsen,mærker stikdåsen men et dymo skilt med teksten " jordet af extern jordspyd",så vil jeg mene at disse regler kan omgåes. Husk dog minst 10m mellem spydene.

Så gentager jeg mig igen, hvis hifi anlæg ønskas jordet, så gør det med et extra jordspyd ellers lad vær.Det med jord fra kraft udtag eller fra lys/stikk. inst. dur ikke,sikre godt nok mod berørings fare, men det er jo ikke derfor vi hifi nørder jorder vores anlæg,det er vel for at få bædre lyd i hjemmet.

mvh.

Dan

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes