Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 16:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kl. A/høj BIAS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Så er det derfor negerkvinder er så varme og følsomme
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Så er det derfor negerkvinder er så varme og følsomme

Du skulle jo altså nu netop være kolde.
Så egentlig understøtter teorien faktisk idéen med de rødhårede og det varme blod .
De er jo normalt lidt blegere i huden, så de stråler ike så megen varme fra sig.
Den må de af med på anden måde
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:

KvK ...beregn venligst en effektforstærker på 50W/8Ohm for os alle

og lad os se hvilken tomgang du når frem til

mht 5A RMS så var en 100W forstærker ..., kan du din egen tråd eller ej

Denne her er jo helt overset.Men vi kan jo da alle i fællesskab beregne bias og effektafsætning på et par eksempler såOnce more for Prins Knud og alle vi andre.

Den maksimale strøm, som en 50 watter skal kunne levere i 8 ohm er 3,5A RMS ved en spænding på 20V RMS.Altså skal tomgangsstrømmen være min. 1,75A for at den ikke går off.Så er klasse A definitionen opfyldt.Kigger vi så på varmeudviklingen, så er sagen en helt anden.For at vi kan skaffe 20V RMS på udgangen, så skal en ideel forstærker have en forsyningsspænding på 20*1,41=+-28,2V, typisk vil den være noget højere, så lad os sige +-30VVarmeudviklingen bliver så 2*30V*1,75A=105 Watt pr. kanal.Dette er så under forudsætning, at der ikke er andre ting i forstærkeren der bruger strøm og/eller afgiver varme.Hvis vi så for sjov laver den samme beregning for en 50 Watt klasse A, som leverer en højere effekt i klasse A/B, f.eks. 150Watt klasse A/BSå skal der stadig stå 1,75A i tomgangsstrøm, men nu er forsyningsspændingen højere.Typisk over +-50V, så nu skal vi smide 175 watt ud til varme hele tiden.Mht. varmen fra sådan et bæst, så er der nogle rigtigt skægge betragtninger her neden for.Der er f.eks. ikke ret mange der ved, at smukke lyse aluminiumskøleprofiler i flot glasblæst eller poleret alu, fuldstændig mister evnen til at aflede strålevarmen.Dvs. at nu er der alene konvektion tilbage til at holde brandvæsenet hjemme på stationen.Køleprofiler SKAL altså være sorte.Hvis de i stedet har en anden finish, så efterlader det ikke mere end ca. 7-8% af evnen til at bortlede strålevarme. Strålevarme afgivelsen er ca. 25% af den samlede varmeafgivelse for passive køleprofiler. Så nu ved vi pludselig, hvorfor en brændeovn er sort eller mørkegrå.

<TABLE width="75%" border=1><T><T>
<T>
<TR>
<TD>Surface</TD>
<TD>Emissivity</TD></TR>
<TR>
<TD>Polished aluminium</TD>
<TD>0.05</TD></TR>
<TR>
<TD>Polished copper</TD>
<TD>0.07</TD></TR>
<TR>
<TD>Rolled sheet steel</TD>
<TD>0.66</TD></TR>
<TR>
<TD>Oxidised copper</TD>
<TD>0.70</TD></TR>
<TR>
<TD>Black anodised aluminium</TD>
<TD>0.70 - 0.90</TD></TR>
<TR>
<TD>Black air-drying enamel</TD>
<TD>0.85 - 0.91</TD></TR>
<TR>
<TD>Dark varnish</TD>
<TD>0.89 - 0.93</TD></TR>
<TR>
<TD>Black oil paint</TD>
<TD>0.92 - 0.96</TD></TR><CAPTION align="bottom"><SMALL>Table 3 - Emissivity of Various Surface Treatments</SMALL></CAPTION></T></T></TABLE>

The average performance of a typical heat sink is linearly proportional to the width of a heat sink in the direction perpendicular to the airflow, and approximately proportional to the square root of the fin length in the direction parallel to the flow. For example, an increase in the width of a heat sink by a factor of two would increase the heat dissipation capability by a factor of two, whereas doubling the depth or height will only increase the heat dissipation capability by a factor of 1.4. Therefore, if the choice is available, it is beneficial to increase the width of a heat sink rather than the length of the heat sink fins. Also, the effect of radiation heat transfer is very important in natural convection, as it can be responsible of up to 25% of the total heat dissipation. Unless the heatsink is facing a hotter surface nearby, it is imperative to have the heat sink surfaces painted or anodised to enhance radiation.

The reason for the difference is simply that as the height is increased, the air at the top of the heatsink is hotter than that entering at the bottom. If the fin depth is increased, there is more mutual radiation between fins, and as the spacing is reduced, mutual radiation increases again. Airflow is also restricted because of the smaller physical area for air to pass, since more of the available space is occupied by the heatsink itself.

Manufacturers' ratings are not usually very specific, but we can safely assume that a given thermal resistance is the best obtainable, and probably assumes that the heatsink is in free air (no nearby casings, optimal fin orientation, etc). In most cases, a heatsink has to be used in a real-life situation, which means that you might need to add anything from 10% to 50% to the quoted figure, so a 1° C/W unit could end up as anything from 1.1° to 2° C/W, depending upon its mounting and other impediments to airflow.

Fed detajle at få med kurt.... det anede jeg da ikk!! hvorfor POKKER bruger så mange så fine alu stykker!!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Fed detajle at få med kurt.... det anede jeg da ikk!! hvorfor POKKER bruger så mange så fine alu stykker!!!

MVH
Don

Jeg tror det er for at få den til at se frastødende ud

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

don dario skrev:
Fed detajle at få med kurt.... det anede jeg da ikk!! hvorfor POKKER bruger så mange så fine alu stykker!!! MVH Don
Jeg tror det er for at få den til at se frastødende ud

Haha ja det må være det... et lovkrag fra det øverste.. så alle dem med den SLEMME sygdom HIFITITIS får nedsat deres "må eje mere" syndrom

MVH
Don

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Der kan nok være mange gode forklaringer på farven, man kunne jo begynde med, at spørge dem der laver dem.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Der kan nok være mange gode forklaringer på farven, man kunne jo begynde med, at spørge dem der laver dem.

Ja egentligt en god ide!!

MVH
Don

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Tro mig!

Der nok intet så ubarmhjertigt, som at beregne størrelsen på køleprofilerne på alle ledder og kanter, for derefter at finde ud af, at der er behov for det dobbelte i en anden farve.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Tro mig!Der nok intet så ubarmhjertigt, som at beregne størrelsen på køleprofilerne på alle ledder og kanter, for derefter at finde ud af, at der er behov for det dobbelte i en anden farve.

Haha... det er egentligt lidt skræmmende at tænke på!? men det må så være fordi at f.eks ALU ser pænere ud og så tænker de producenter... "det napper vi" det sælger!!

MVH
Don

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Rent faktisk er aluminium ikke ret meget bedre til at afsætte varmen end alle mulige andre typer metaller.
Jeg har været med til at eksperimentere en del med rusfast stål, og det er MEGET tæt på at være lige så godt til at afsætte varmen til omgivelserne.

MEN MEN MEN.... Der er lige en enkelt ting man skal vide, inden man kaster sig over projekter med rustfast og andre typer metaller som køleprofil. Nemlig evnen til at transportere varmen i metallet. Sagen er nemlig den, at hvis du spænder en transistor på en kæmpe rustfast plade, så vil man IKKE udnytte pladen, idet varmen transporteres MEGET dårligt. Den bliver KUN varm lige der hvor transiistoren sidder. Og det gør det ret uanvendeligt som traditionel køleplade, da man slet ikke udnytter hele overfladen.
Jeg oplevede at en plade blev så varm at jeg ikke kunne røre ved den. 3 cm væk var pladen iskold!

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Det er ikke den oplevelse man får når man svejser i plade af rustfrit

Der fiser varmen ud i yderkanterne i pæn fart

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Rent faktisk er aluminium ikke ret meget bedre til at afsætte varmen end alle mulige andre typer metaller.
Jeg har været med til at eksperimentere en del med rusfast stål, og det er MEGET tæt på at være lige så godt til at afsætte varmen til omgivelserne.

MEN MEN MEN.... Der er lige en enkelt ting man skal vide, inden man kaster sig over projekter med rustfast og andre typer metaller som køleprofil. Nemlig evnen til at transportere varmen i metallet. Sagen er nemlig den, at hvis du spænder en transistor på en kæmpe rustfast plade, så vil man IKKE udnytte pladen, idet varmen transporteres MEGET dårligt. Den bliver KUN varm lige der hvor transiistoren sidder. Og det gør det ret uanvendeligt som traditionel køleplade, da man slet ikke udnytter hele overfladen.
Jeg oplevede at en plade blev så varm at jeg ikke kunne røre ved den. 3 cm væk var pladen iskold!

så konklusionen er at rustfrit stål er til klasse D? hvad med støbejern?

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

heltny skrev:

Det er ikke den oplevelse man får når man svejser i plade af rustfrit

Der fiser varmen ud i yderkanterne i pæn fart

Det jeg oplever med at svejse i stål er at varmen ikke kommer særligt langt rundt. Jeg arbejder så med High Tensil Steel, i størrelsen 8 mm til 36 mm. Og der sker der det samme som Hurtig skriver, 10 cm fra hvor skærebrænderen har været, kan jeg ligge hånde på det.

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Klan skrev:

Det jeg oplever med at svejse i stål er at varmen ikke kommer særligt langt rundt. Jeg arbejder så med High Tensil Steel, i størrelsen 8 mm til 36 mm. Og der sker der det samme som Hurtig skriver, 10 cm fra hvor skærebrænderen har været, kan jeg ligge hånde på det.

Laver man samme trick med aluminium, kommer der til at lugte af bacon-snack , men jeg tror desværre ikke helt det er samme opskrift KIMS bruger....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Fænomenet hedder Thermisk modstand.
Det beskriver materialets evne til at lede varmen væk fra et givet punkt.
Sølv er f.eks. en fremragende varmeleder, det kan man forvisse sig om, ved at prøve at spise varm suppe med en sølvske.
Den samme ske i rustfrit stål er kold at holde ved, sølvskeen kan man ikke røre.
Kobber er faktisk bedre end aluminium til at fordele varmen, men det lader sig ikke anodisere på en holdbar facon. Anodiseringen er faktisk temmeligt vigtig, fordi det effektiviserer stråleafgivelsen. Strålevarmeafgivelsen står for ca. 25% af kølingen i en normal køleprofil.

Anodiseringen af aluprofilen, giver en helt vild forbedring af strålevarmeafgivelsen, men betingelsen er, at dte skal være sort anodisering.
Kan man ikke anodisere, så bør man lakere i et tyndt lag, også det skal være sort.

Well!
Det man kan konkludere ud af det er, at lyse alu profiler kun har ca. 75% effektivitet i forhold til de sorte. Det er dog forudsat, at kølefinnerne ikke er unormalt tætsiddende, idet strålevarmeafgivelsen derved forhindres af de andre kølefinners forsøg på strålevarmeafgivelse.
Man skal altså i konstruktionen indregne de forhold, som bliver realiteter i den endelige udformning fra begyndelsen.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Fænomenet hedder Thermisk modstand.
Det beskriver materialets evne til at lede varmen væk fra et givet punkt.
Sølv er f.eks. en fremragende varmeleder, det kan man forvisse sig om, ved at prøve at spise varm suppe med en sølvske.
Den samme ske i rustfrit stål er kold at holde ved, sølvskeen kan man ikke røre.
Kobber er faktisk bedre end aluminium til at fordele varmen, men det lader sig ikke anodisere på en holdbar facon. Anodiseringen er faktisk temmeligt vigtig, fordi det effektiviserer stråleafgivelsen. Strålevarmeafgivelsen står for ca. 25% af kølingen i en normal køleprofil.

Anodiseringen af aluprofilen, giver en helt vild forbedring af strålevarmeafgivelsen, men betingelsen er, at dte skal være sort anodisering.
Kan man ikke anodisere, så bør man lakere i et tyndt lag, også det skal være sort.

Well!
Det man kan konkludere ud af det er, at lyse alu profiler kun har ca. 75% effektivitet i forhold til de sorte. Det er dog forudsat, at kølefinnerne ikke er unormalt tætsiddende, idet strålevarmeafgivelsen derved forhindres af de andre kølefinners forsøg på strålevarmeafgivelse.
Man skal altså i konstruktionen indregne de forhold, som bliver realiteter i den endelige udformning fra begyndelsen.

så det vil i et diy projekt være dumt at bruge rustfrit stål til kabinettet, eller kun køleprofilerne? Og hvad så egentlig med jern man laver jo pander af det og deres vigtigste opgave er vel at afgive varme, evt skifte temp meget hurtigt. Kunne der ikke også være en fordel at bruge et metal belagt med teflon? jeg mener, det virker på rumfærger på vej ind i atmosfæren, så et effekttrin burde vel ikke være et problem, eller?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

så det vil i et diy projekt være dumt at bruge rustfrit stål til kabinettet, eller kun køleprofilerne? Og hvad så egentlig med jern man laver jo pander af det og deres vigtigste opgave er vel at afgive varme, evt skifte temp meget hurtigt. Kunne der ikke også være en fordel at bruge et metal belagt med teflon? jeg mener, det virker på rumfærger på vej ind i atmosfæren, så et effekttrin burde vel ikke være et problem, eller?

Du har lidt galt fat i det her.
Pander laves af støbejern, fordi de netop ikke fordeler varmen.
Du kan faktisk holde på håndtaget af sådan én uden at du brænder dig.
Og den kan på det bestemeste ikke skifte temp. på en studs.
Teflon har noget med friktion og varmebestandighed at gøre. Ikke med køling.
Køling forringes af den mindste belægning, pånær et tyndt sort lag maling.
Rumfærgerne bruger keramiske kakler.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
brasch skrev:

Du har lidt galt fat i det her.
Pander laves af støbejern, fordi de netop ikke fordeler varmen.
Du kan faktisk holde på håndtaget af sådan én uden at du brænder dig.
Og den kan på det bestemeste ikke skifte temp. på en studs.
Teflon har noget med friktion og varmebestandighed at gøre. Ikke med køling.
Køling forringes af den mindste belægning, pånær et tyndt sort lag maling.
Rumfærgerne bruger keramiske kakler.

så må et teflonbelagt støbejernskabinet også været streget på min liste (kunne dog også gå hen og blive lidt tungt at flytte rundt på).

det virker umiddelbart på mig som om at der er en sammenhæng mellem materialers evner til at lede varme og strøm?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes