Emne: Kl. A/høj BIAS ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det derfor negerkvinder er så varme og følsomme
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Så er det derfor negerkvinder er så varme og følsomme  |
|
|
Du skulle jo altså nu netop være kolde. Så egentlig understøtter teorien faktisk idéen med de rødhårede og det varme blod  . De er jo normalt lidt blegere i huden, så de stråler ike så megen varme fra sig. Den må de af med på anden måde
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:
KvK ...beregn venligst en effektforstærker på 50W/8Ohm for os alle 
og lad os se hvilken tomgang du når frem til 
mht 5A RMS så var en 100W forstærker ..., kan du din egen tråd eller ej 
|
|
|
Denne her er jo helt overset .Men vi kan jo da alle i fællesskab beregne bias og effektafsætning på et par eksempler såOnce more for Prins Knud og alle vi andre.
Den maksimale strøm, som en 50 watter skal kunne levere i 8 ohm er 3,5A RMS ved en spænding på 20V RMS.Altså skal tomgangsstrømmen være min. 1,75A for at den ikke går off.Så er klasse A definitionen opfyldt.Kigger vi så på varmeudviklingen, så er sagen en helt anden.For at vi kan skaffe 20V RMS på udgangen, så skal en ideel forstærker have en forsyningsspænding på 20*1,41=+-28,2V, typisk vil den være noget højere, så lad os sige +-30VVarmeudviklingen bliver så 2*30V*1,75A=105 Watt pr. kanal.Dette er så under forudsætning, at der ikke er andre ting i forstærkeren der bruger strøm og/eller afgiver varme.Hvis vi så for sjov laver den samme beregning for en 50 Watt klasse A, som leverer en højere effekt i klasse A/B, f.eks. 150Watt klasse A/BSå skal der stadig stå 1,75A i tomgangsstrøm, men nu er forsyningsspændingen højere.Typisk over +-50V, så nu skal vi smide 175 watt ud til varme hele tiden.Mht. varmen fra sådan et bæst, så er der nogle rigtigt skægge betragtninger her neden for.Der er f.eks. ikke ret mange der ved, at smukke lyse aluminiumskøleprofiler i flot glasblæst eller poleret alu, fuldstændig mister evnen til at aflede strålevarmen.Dvs. at nu er der alene konvektion tilbage til at holde brandvæsenet hjemme på stationen. Køleprofiler SKAL altså være sorte.Hvis de i stedet har en anden finish, så efterlader det ikke mere end ca. 7-8% af evnen til at bortlede strålevarme. Strålevarme afgivelsen er ca. 25% af den samlede varmeafgivelse for passive køleprofiler. Så nu ved vi pludselig, hvorfor en brændeovn er sort eller mørkegrå.
<TABLE width="75%" border=1><T><T>
<T>
<TR>
<TD>Surface</TD>
<TD>Emissivity</TD></TR>
<TR>
<TD>Polished aluminium</TD>
<TD>0.05</TD></TR>
<TR>
<TD>Polished copper</TD>
<TD>0.07</TD></TR>
<TR>
<TD>Rolled sheet steel</TD>
<TD>0.66</TD></TR>
<TR>
<TD>Oxidised copper</TD>
<TD>0.70</TD></TR>
<TR>
<TD>Black anodised aluminium</TD>
<TD>0.70 - 0.90</TD></TR>
<TR>
<TD>Black air-drying enamel</TD>
<TD>0.85 - 0.91</TD></TR>
<TR>
<TD>Dark varnish</TD>
<TD>0.89 - 0.93</TD></TR>
<TR>
<TD>Black oil paint</TD>
<TD>0.92 - 0.96</TD></TR><CAPTION align="bottom"><SMALL>Table 3 - Emissivity of Various Surface Treatments</SMALL></CAPTION></T></T></TABLE>
The average performance of a typical heat sink is linearly proportional to the width of a heat sink in the direction perpendicular to the airflow, and approximately proportional to the square root of the fin length in the direction parallel to the flow. For example, an increase in the width of a heat sink by a factor of two would increase the heat dissipation capability by a factor of two, whereas doubling the depth or height will only increase the heat dissipation capability by a factor of 1.4. Therefore, if the choice is available, it is beneficial to increase the width of a heat sink rather than the length of the heat sink fins. Also, the effect of radiation heat transfer is very important in natural convection, as it can be responsible of up to 25% of the total heat dissipation. Unless the heatsink is facing a hotter surface nearby, it is imperative to have the heat sink surfaces painted or anodised to enhance radiation.
The reason for the difference is simply that as the height is increased, the air at the top of the heatsink is hotter than that entering at the bottom. If the fin depth is increased, there is more mutual radiation between fins, and as the spacing is reduced, mutual radiation increases again. Airflow is also restricted because of the smaller physical area for air to pass, since more of the available space is occupied by the heatsink itself.
Manufacturers' ratings are not usually very specific, but we can safely assume that a given thermal resistance is the best obtainable, and probably assumes that the heatsink is in free air (no nearby casings, optimal fin orientation, etc). In most cases, a heatsink has to be used in a real-life situation, which means that you might need to add anything from 10% to 50% to the quoted figure, so a 1° C/W unit could end up as anything from 1.1° to 2° C/W, depending upon its mounting and other impediments to airflow.
|
|
|
Fed detajle at få med kurt.... det anede jeg da ikk!! hvorfor POKKER bruger så mange så fine alu stykker!!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha ja det må være det... et lovkrag fra det øverste.. så alle dem med den SLEMME sygdom HIFITITIS får nedsat deres "må eje mere" syndrom
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan nok være mange gode forklaringer på farven, man kunne jo begynde med, at spørge dem der laver dem.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Der kan nok være mange gode forklaringer på farven, man kunne jo begynde med, at spørge dem der laver dem. |
|
|
Ja egentligt en god ide!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro mig! Der nok intet så ubarmhjertigt, som at beregne størrelsen på køleprofilerne på alle ledder og kanter, for derefter at finde ud af, at der er behov for det dobbelte i en anden farve  .
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Tro mig!Der nok intet så ubarmhjertigt, som at beregne størrelsen på køleprofilerne på alle ledder og kanter, for derefter at finde ud af, at der er behov for det dobbelte i en anden farve . |
|
|
Haha... det er egentligt lidt skræmmende at tænke på!? men det må så være fordi at f.eks ALU ser pænere ud og så tænker de producenter... "det napper vi" det sælger!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent faktisk er aluminium ikke ret meget bedre til at afsætte varmen end alle mulige andre typer metaller. Jeg har været med til at eksperimentere en del med rusfast stål, og det er MEGET tæt på at være lige så godt til at afsætte varmen til omgivelserne.
MEN MEN MEN.... Der er lige en enkelt ting man skal vide, inden man kaster sig over projekter med rustfast og andre typer metaller som køleprofil. Nemlig evnen til at transportere varmen i metallet. Sagen er nemlig den, at hvis du spænder en transistor på en kæmpe rustfast plade, så vil man IKKE udnytte pladen, idet varmen transporteres MEGET dårligt. Den bliver KUN varm lige der hvor transiistoren sidder. Og det gør det ret uanvendeligt som traditionel køleplade, da man slet ikke udnytter hele overfladen. Jeg oplevede at en plade blev så varm at jeg ikke kunne røre ved den. 3 cm væk var pladen iskold! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke den oplevelse man får når man svejser i plade af rustfrit
Der fiser varmen ud i yderkanterne i pæn fart
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Rent faktisk er aluminium ikke ret meget bedre til at afsætte varmen end alle mulige andre typer metaller. Jeg har været med til at eksperimentere en del med rusfast stål, og det er MEGET tæt på at være lige så godt til at afsætte varmen til omgivelserne.
MEN MEN MEN.... Der er lige en enkelt ting man skal vide, inden man kaster sig over projekter med rustfast og andre typer metaller som køleprofil. Nemlig evnen til at transportere varmen i metallet. Sagen er nemlig den, at hvis du spænder en transistor på en kæmpe rustfast plade, så vil man IKKE udnytte pladen, idet varmen transporteres MEGET dårligt. Den bliver KUN varm lige der hvor transiistoren sidder. Og det gør det ret uanvendeligt som traditionel køleplade, da man slet ikke udnytter hele overfladen. Jeg oplevede at en plade blev så varm at jeg ikke kunne røre ved den. 3 cm væk var pladen iskold!
|
|
|
så konklusionen er at rustfrit stål er til klasse D? hvad med støbejern? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Klan Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Rent faktisk er aluminium ikke ret meget bedre til at afsætte varmen end alle mulige andre typer metaller. Jeg har været med til at eksperimentere en del med rusfast stål, og det er MEGET tæt på at være lige så godt til at afsætte varmen til omgivelserne.
MEN MEN MEN.... Der er lige en enkelt ting man skal vide, inden man kaster sig over projekter med rustfast og andre typer metaller som køleprofil. Nemlig evnen til at transportere varmen i metallet. Sagen er nemlig den, at hvis du spænder en transistor på en kæmpe rustfast plade, så vil man IKKE udnytte pladen, idet varmen transporteres MEGET dårligt. Den bliver KUN varm lige der hvor transiistoren sidder. Og det gør det ret uanvendeligt som traditionel køleplade, da man slet ikke udnytter hele overfladen. Jeg oplevede at en plade blev så varm at jeg ikke kunne røre ved den. 3 cm væk var pladen iskold!
|
|
|
heltny skrev:
|
Det er ikke den oplevelse man får når man svejser i plade af rustfrit
Der fiser varmen ud i yderkanterne i pæn fart
|
|
|
Det jeg oplever med at svejse i stål er at varmen ikke kommer særligt langt rundt. Jeg arbejder så med High Tensil Steel, i størrelsen 8 mm til 36 mm. Og der sker der det samme som Hurtig skriver, 10 cm fra hvor skærebrænderen har været, kan jeg ligge hånde på det.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klan skrev:
|
Det jeg oplever med at svejse i stål er at varmen ikke kommer særligt langt rundt. Jeg arbejder så med High Tensil Steel, i størrelsen 8 mm til 36 mm. Og der sker der det samme som Hurtig skriver, 10 cm fra hvor skærebrænderen har været, kan jeg ligge hånde på det.
|
|
|
Laver man samme trick med aluminium, kommer der til at lugte af bacon-snack   , men jeg tror desværre ikke helt det er samme opskrift KIMS bruger....    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fænomenet hedder Thermisk modstand. Det beskriver materialets evne til at lede varmen væk fra et givet punkt. Sølv er f.eks. en fremragende varmeleder, det kan man forvisse sig om, ved at prøve at spise varm suppe med en sølvske. Den samme ske i rustfrit stål er kold at holde ved, sølvskeen kan man ikke røre. Kobber er faktisk bedre end aluminium til at fordele varmen, men det lader sig ikke anodisere på en holdbar facon. Anodiseringen er faktisk temmeligt vigtig, fordi det effektiviserer stråleafgivelsen. Strålevarmeafgivelsen står for ca. 25% af kølingen i en normal køleprofil.
Anodiseringen af aluprofilen, giver en helt vild forbedring af strålevarmeafgivelsen, men betingelsen er, at dte skal være sort anodisering. Kan man ikke anodisere, så bør man lakere i et tyndt lag, også det skal være sort.
Well! Det man kan konkludere ud af det er, at lyse alu profiler kun har ca. 75% effektivitet i forhold til de sorte. Det er dog forudsat, at kølefinnerne ikke er unormalt tætsiddende, idet strålevarmeafgivelsen derved forhindres af de andre kølefinners forsøg på strålevarmeafgivelse. Man skal altså i konstruktionen indregne de forhold, som bliver realiteter i den endelige udformning fra begyndelsen.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Fænomenet hedder Thermisk modstand. Det beskriver materialets evne til at lede varmen væk fra et givet punkt. Sølv er f.eks. en fremragende varmeleder, det kan man forvisse sig om, ved at prøve at spise varm suppe med en sølvske. Den samme ske i rustfrit stål er kold at holde ved, sølvskeen kan man ikke røre. Kobber er faktisk bedre end aluminium til at fordele varmen, men det lader sig ikke anodisere på en holdbar facon. Anodiseringen er faktisk temmeligt vigtig, fordi det effektiviserer stråleafgivelsen. Strålevarmeafgivelsen står for ca. 25% af kølingen i en normal køleprofil.
Anodiseringen af aluprofilen, giver en helt vild forbedring af strålevarmeafgivelsen, men betingelsen er, at dte skal være sort anodisering. Kan man ikke anodisere, så bør man lakere i et tyndt lag, også det skal være sort.
Well! Det man kan konkludere ud af det er, at lyse alu profiler kun har ca. 75% effektivitet i forhold til de sorte. Det er dog forudsat, at kølefinnerne ikke er unormalt tætsiddende, idet strålevarmeafgivelsen derved forhindres af de andre kølefinners forsøg på strålevarmeafgivelse. Man skal altså i konstruktionen indregne de forhold, som bliver realiteter i den endelige udformning fra begyndelsen. |
|
|
så det vil i et diy projekt være dumt at bruge rustfrit stål til kabinettet, eller kun køleprofilerne? Og hvad så egentlig med jern man laver jo pander af det og deres vigtigste opgave er vel at afgive varme, evt skifte temp meget hurtigt. Kunne der ikke også være en fordel at bruge et metal belagt med teflon? jeg mener, det virker på rumfærger på vej ind i atmosfæren, så et effekttrin burde vel ikke være et problem, eller? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
så det vil i et diy projekt være dumt at bruge rustfrit stål til kabinettet, eller kun køleprofilerne? Og hvad så egentlig med jern man laver jo pander af det og deres vigtigste opgave er vel at afgive varme, evt skifte temp meget hurtigt. Kunne der ikke også være en fordel at bruge et metal belagt med teflon? jeg mener, det virker på rumfærger på vej ind i atmosfæren, så et effekttrin burde vel ikke være et problem, eller? |
|
|
Du har lidt galt fat i det her. Pander laves af støbejern, fordi de netop ikke fordeler varmen. Du kan faktisk holde på håndtaget af sådan én uden at du brænder dig. Og den kan på det bestemeste ikke skifte temp. på en studs. Teflon har noget med friktion og varmebestandighed at gøre. Ikke med køling. Køling forringes af den mindste belægning, pånær et tyndt sort lag maling. Rumfærgerne bruger keramiske kakler.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
brasch skrev:
|
så det vil i et diy projekt være dumt at bruge rustfrit stål til kabinettet, eller kun køleprofilerne? Og hvad så egentlig med jern man laver jo pander af det og deres vigtigste opgave er vel at afgive varme, evt skifte temp meget hurtigt. Kunne der ikke også være en fordel at bruge et metal belagt med teflon? jeg mener, det virker på rumfærger på vej ind i atmosfæren, så et effekttrin burde vel ikke være et problem, eller?
|
|
|
Du har lidt galt fat i det her. Pander laves af støbejern, fordi de netop ikke fordeler varmen. Du kan faktisk holde på håndtaget af sådan én uden at du brænder dig. Og den kan på det bestemeste ikke skifte temp. på en studs. Teflon har noget med friktion og varmebestandighed at gøre. Ikke med køling. Køling forringes af den mindste belægning, pånær et tyndt sort lag maling. Rumfærgerne bruger keramiske kakler. |
|
|
så må et teflonbelagt støbejernskabinet også været streget på min liste (kunne dog også gå hen og blive lidt tungt at flytte rundt på).
det virker umiddelbart på mig som om at der er en sammenhæng mellem materialers evner til at lede varme og strøm?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|