Emne: Kl. A/høj BIAS ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
KvK ...beregn venligst en effektforstærker på 50W/8Ohm for os alle 
og lad os se hvilken tomgang du når frem til 
mht 5A RMS så var en 100W forstærker ..., kan du din egen tråd eller ej 
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
mht 5A RMS så var en 100W forstærker ..., kan du din egen tråd eller ej 
|
|
|
Hvad mener du???    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at gør en lang historrie meget kort, har jeg så forstået det rigtigt at de klasse A watt(ved godt at watt er watt men..) man har i en AB forstærker ikke er de samme som dem fra en ren klasse A forstærker? Pga den typisk mindre strømforsyning mm?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
For at gør en lang historrie meget kort, har jeg så forstået det rigtigt at de klasse A watt(ved godt at watt er watt men..) man har i en AB forstærker ikke er de samme som dem fra en ren klasse A forstærker? Pga den typisk mindre strømforsyning mm?
MVH Don |
|
|
Næh da, der findes også underdimensionerede Power Supplies i Kl. A forstærkere, omend de typisk er bedre dimensionerede en ditto KL. A/B Amp. Der er ingen gylden regel her, bortset fra; byg en selv, eller få en overlevering 
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at komme lidt videre, er der regler for hvor varme køleprofiler må være.Når man lige kan holde hånden på og ikke brænde sig er det så ca.50-55grader eller hvad?
Indspireret af en snak med Kubik har jeg målt på mine Vincent SP991momoblokke, her står 60,5mv over emittermodstanden svinger lidt, der sidder 24stk af disse i min forstærker.Over lytterne står der 81V og forbruget er 298-300W per blok.
Så er der lige den der med praksis har man brug for 100W kl A i daglig brug ved godt at de afhænger af så meget eks. højtalervalg men alligevel.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
don dario skrev:
| For at gør en lang historrie meget kort, har jeg så forstået det rigtigt at de klasse A watt(ved godt at watt er watt men..) man har i en AB forstærker ikke er de samme som dem fra en ren klasse A forstærker? Pga den typisk mindre strømforsyning mm? MVH Don |
|
|
Næh da, der findes også underdimensionerede Power Supplies i Kl. A forstærkere, omend de typisk er bedre dimensionerede en ditto KL. A/B Amp. Der er ingen gylden regel her, bortset fra; byg en selv, eller få en overlevering 
|
|
|
Ok så blev jeg det klogere.. men få en overlevering?? af strøm eller:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Don, næh...Køb en brugt KL.A som er korrekt forsynet. Har 500 eller 700VA trafo m. Rifa lytter her i Grooves gl. Titan 2*15Watter. Og den gi'r bund og saft  Den gav jeg 1100 kroner for i DBA.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
@Don, næh...Køb en brugt KL.A som er korrekt forsynet. Har 500 eller 700VA trafo m. Rifa lytter her i Grooves gl. Titan 2*15Watter. Og den gi'r bund og saft Den gav jeg 1100 kroner for i DBA. |
|
|
Den kan godt trække nogle større højt. med evt 89 db?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
For lige at komme lidt videre, er der regler for hvor varme køleprofiler må være.Når man lige kan holde hånden på og ikke brænde sig er det så ca.50-55grader eller hvad?
Indspireret af en snak med Kubik har jeg målt på mine Vincent SP991momoblokke, her står 60,5mv over emittermodstanden svinger lidt, der sidder 24stk af disse i min forstærker.Over lytterne står der 81V og forbruget er 298-300W per blok.
Så er der lige den der med praksis har man brug for 100W kl A i daglig brug ved godt at de afhænger af så meget eks. højtalervalg men alligevel.
|
|
|
Hvad er modstandens værdi?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
JRGW skrev:
|
For lige at komme lidt videre, er der regler for hvor varme køleprofiler må være.Når man lige kan holde hånden på og ikke brænde sig er det så ca.50-55grader eller hvad?
Indspireret af en snak med Kubik har jeg målt på mine Vincent SP991momoblokke, her står 60,5mv over emittermodstanden svinger lidt, der sidder 24stk af disse i min forstærker.Over lytterne står der 81V og forbruget er 298-300W per blok.
Så er der lige den der med praksis har man brug for 100W kl A i daglig brug ved godt at de afhænger af så meget eks. højtalervalg men alligevel.
|
|
|
Hvad er modstandens værdi? |
|
|
De er 0,22 ohm. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så får du flg.:
60mV = 0.06V Og da U=R*I Så får vi 0,06V = 0,22*I Igen får vi så 0,06/0,22 = 0, 273A pr transistor. Ganger du det med 12, så får du 3,276A. Hvilket er luge i underkanten til 100 Watt, idet belastningen kan trække end 3,536A. Men det er altså RMS værdier, hvilket gør, at de skal ganges med 1,41. I øvrigt virker forsyningsspændingen temmeligt lav for en 100 Watter. 40.5V kræver, at der intet tab er i transistorerne.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Så får du flg.:
60mV = 0.06V Og da U=R*I Så får vi 0,06V = 0,22*I Igen får vi så 0,06/0,22 = 0, 273A pr transistor. Ganger du det med 12, så får du 3,276A. Hvilket er luge i underkanten til 100 Watt, idet belastningen kan trække end 3,536A. Men det er altså RMS værdier, hvilket gør, at de skal ganges med 1,41. I øvrigt virker forsyningsspændingen temmeligt lav for en 100 Watter. 40.5V kræver, at der intet tab er i transistorerne.
|
|
|
Tak for svaret, det hjælper sikkert også andre med forståelsen.
Sjovt nok er den oprindelige diagram også spec. til mere end 40V. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt på om ikke man med fordel kunne sætte eks. 4 stk Rifa 2200uF 63V direkte på udgangsprintet, tanken er at så er strømmen så tæt på forbrugstedet som mulig.Samtidig er de vel hurtigere end 10000uF Rifa'ene så de lidt kunne suplere hinanden.De store for strømkapasitet og de små for hurtighed.Nok lidt OT.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lige læst hele tråden, og kender ikke din forstærker. Men sidder der RIFA lytter i den originalt??? Ang det med at montere nogle mindre RIFA'er tæt på udgangstransistorerne, så er der vel lidt delte holdninger om det. Ingeniørmæssigt er det helt klart måden!! Men jeg ved at flere af de små firmaer som vitterligt lytter til tingene, faktisk har undlæadt at montere lokale afkoblinger på analoge trin. Et godt eksempel er DOXA, hvor der kun sidder de store lytter i strømforsyningen. Der er INGEN plasticafkoblinger eller lokale afkoblinger. Mener faktisk heller ikke Gravity benytter sig af lokale afkoblinger. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer også an på, hvor lange ledningerne fra lytterne hen til udgangstranserne er (hvis de altså ikke sidder loddet på printet). Jo længere kabel, jo større behov.
2200 µF er ikke hurtigere end 10000 µF set på disse tal alene. Jo, 2200µF aflader hurtigere, men det er jo fordi, de ikke kan indholde så stor en ladning, som 10000 µF kan. Man skal mere se på evnen til at afgive denne ladning, og her skal man se på Equivalent series resistance (ESR) og Equivalent series inductance (ESL). Jo lavere værdier, jo bedre. Men som "Hurtig" før har (be-)vist, kan tilledninger og banerne på printet godt ødelægge intentionerne, selvom det - måske - ikke gør så meget lige i denne situation; at afkoble et udgangstrin.
Jeg ville dog prøve en god polypropylen eller polyester 1 µF kondensator (plastik jo, men alligevel . . .  ). Jeg tror uden at kende denne forstærker, at dét at bruge 2200 µF lige på udgangstrinnet ikke vil give noget, men du kan jo lade det komme an på en prøve.
Er dette ikke off-topic? Det har jo intet at gøre med bias . . . ?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Det kommer også an på, hvor lange ledningerne fra lytterne hen til udgangstranserne er (hvis de altså ikke sidder loddet på printet). Jo længere kabel, jo større behov. |
|
|
Det gør ingen forskel om lytterne er forbundet med lange kabler eller lange printbaner.... Faktisk er printbaner endda værre, da de er MEGET tyndere end de kabler man typisk vil benytte. Typisk er de 35um i tykkelse, så selv ret brede baner har lavt tværsnitsareal. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
boholm skrev:
| Det kommer også an på, hvor lange ledningerne fra lytterne hen til udgangstranserne er (hvis de altså ikke sidder loddet på printet). Jo længere kabel, jo større behov. |
|
|
Det gør ingen forskel om lytterne er forbundet med lange kabler eller lange printbaner.... Faktisk er printbaner endda værre, da de er MEGET tyndere end de kabler man typisk vil benytte. Typisk er de 35um i tykkelse, så selv ret brede baner har lavt tværsnitsareal. |
|
|
Så gør det jo netop en forskel, jeg ville da til hver en tid vælge 1 til 2½ kvm solidcore, fremfor printbaner.
Iøvrigt skulle modstanden stige, eller ledeevnen blive dårligere på printbaner hvis de bliver fortinnet
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Mener faktisk heller ikke Gravity benytter sig af lokale afkoblinger. |
|
|
Det har du ret i. Den labber i sig direkte fra tønderne  Rifa PEH 169 105 gr. 2*22.000 µF 63V pr. kanal Men det er alene til udgangstrinnet. Alt andet forsynes fra egne viklinger og via 2 stk. Rifa PEH 169 105 grader 2*10.000µF 100V pr. kanal. Alle svagsignaltrin har dog igen egne reguleringer med efterfølgende afkobling. Så PSU er dimensioneret rundhåndet og passende, der er ikke misforhold her. Men der er heftig regulering i flere trin af alt, på nær selve strømforstærkningen.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
boholm skrev:
| Det kommer også an på, hvor lange ledningerne fra lytterne hen til udgangstranserne er (hvis de altså ikke sidder loddet på printet). Jo længere kabel, jo større behov. |
|
|
Det gør ingen forskel om lytterne er forbundet med lange kabler eller lange printbaner.... Faktisk er printbaner endda værre, da de er MEGET tyndere end de kabler man typisk vil benytte. Typisk er de 35um i tykkelse, så selv ret brede baner har lavt tværsnitsareal. |
|
|
Jeg taler ikke om forskellen på kabel og printbane. Jeg taler om lange kabler/printbaner vs. korte kabler/printbaner. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
KvK ...beregn venligst en effektforstærker på 50W/8Ohm for os alle 
og lad os se hvilken tomgang du når frem til 
mht 5A RMS så var en 100W forstærker ..., kan du din egen tråd eller ej 
|
|
|
Denne her er jo helt overset  . Men vi kan jo da alle i fællesskab beregne bias og effektafsætning på et par eksempler så Once more for Prins Knud og alle vi andre.
Den maksimale strøm, som en 50 watter skal kunne levere i 8 ohm er 3,5A RMS ved en spænding på 20V RMS. Altså skal tomgangsstrømmen være min. 1,75A for at den ikke går off. Så er klasse A definitionen opfyldt. Kigger vi så på varmeudviklingen, så er sagen en helt anden. For at vi kan skaffe 20V RMS på udgangen, så skal en ideel forstærker have en forsyningsspænding på 20*1,41=+-28,2V, typisk vil den være noget højere, så lad os sige +-30V Varmeudviklingen bliver så 2*30V*1,75A=105 Watt pr. kanal. Dette er så under forudsætning, at der ikke er andre ting i forstærkeren der bruger strøm og/eller afgiver varme.
Hvis vi så for sjov laver den samme beregning for en 50 Watt klasse A, som leverer en højere effekt i klasse A/B, f.eks. 150Watt klasse A/B Så skal der stadig stå 1,75A i tomgangsstrøm, men nu er forsyningsspændingen højere. Typisk over +-50V, så nu skal vi smide 175 watt ud til varme hele tiden.
Mht. varmen fra sådan et bæst, så er der nogle rigtigt skægge betragtninger her neden for. Der er f.eks. ikke ret mange der ved, at smukke lyse aluminiumskøleprofiler i flot glasblæst eller poleret alu, fuldstændig mister evnen til at aflede strålevarmen. Dvs. at nu er der alene konvektion tilbage til at holde brandvæsenet hjemme på stationen. Køleprofiler SKAL altså være sorte. Hvis de i stedet har en anden finish, så efterlader det ikke mere end ca. 7-8% af evnen til at bortlede strålevarme. Strålevarme afgivelsen er ca. 25% af den samlede varmeafgivelse for passive køleprofiler. Så nu ved vi pludselig, hvorfor en brændeovn er sort eller mørkegrå.
| Surface |
Emissivity |
| Polished aluminium |
0.05 |
| Polished copper |
0.07 |
| Rolled sheet steel |
0.66 |
| Oxidised copper |
0.70 |
| Black anodised aluminium |
0.70 - 0.90 |
| Black air-drying enamel |
0.85 - 0.91 |
| Dark varnish |
0.89 - 0.93 |
| Black oil paint |
0.92 - 0.96 | Table 3 - Emissivity of Various Surface Treatments
The average performance of a typical heat sink is linearly proportional to the width of a heat sink in the direction perpendicular to the airflow, and approximately proportional to the square root of the fin length in the direction parallel to the flow. For example, an increase in the width of a heat sink by a factor of two would increase the heat dissipation capability by a factor of two, whereas doubling the depth or height will only increase the heat dissipation capability by a factor of 1.4. Therefore, if the choice is available, it is beneficial to increase the width of a heat sink rather than the length of the heat sink fins. Also, the effect of radiation heat transfer is very important in natural convection, as it can be responsible of up to 25% of the total heat dissipation. Unless the heatsink is facing a hotter surface nearby, it is imperative to have the heat sink surfaces painted or anodised to enhance radiation.
The reason for the difference is simply that as the height is increased, the air at the top of the heatsink is hotter than that entering at the bottom. If the fin depth is increased, there is more mutual radiation between fins, and as the spacing is reduced, mutual radiation increases again. Airflow is also restricted because of the smaller physical area for air to pass, since more of the available space is occupied by the heatsink itself.
Manufacturers' ratings are not usually very specific, but we can safely assume that a given thermal resistance is the best obtainable, and probably assumes that the heatsink is in free air (no nearby casings, optimal fin orientation, etc). In most cases, a heatsink has to be used in a real-life situation, which means that you might need to add anything from 10% to 50% to the quoted figure, so a 1° C/W unit could end up as anything from 1.1° to 2° C/W, depending upon its mounting and other impediments to airflow.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|