Emne: Overvægtige kabler i mine Speakons stik ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Den helt sikre forbindelse er ca. 10 mm afisolering med efterfølgende lodning (min. 4 pct. sølv loddetin). Skruerne rystes nemmerlig løse med tiden, og så har vi sq balladen igen!
|
|
|
Mht til lodning og speakon stik... Forbindelsen holder meget bedre uden fortinnede kabelender. Jeg har arbejder med PA-lyd bl.a, og det er absolut NO NO at fortinne kabler der skal i speakon stik. De kan ganske enkelt ikke spændes godt nok, og en fortinnet kabelende, "giver ikke efter" (så skal der ihvertfald så meget tin på at det i sig selv er en dårlig kontakt). Man kan så have en point mht oxidering, men der må man få en fast rutine i at lave nye ender hvert halve år eller noget.
Bare en lille fodnote. |
|
|
Jamen, det er vi sq da helt enige om. Blot er "lodning" ikke det samme som "fastskruning af fortinnede kabelender". Lodning indebærer i sagens natur en termisk fastlodning til stikkets interne connectorer. Det andet er blot en fastskruning af fortinnede kabelender, og har som sådan intet med fastlodning at gøre  __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Den helt sikre forbindelse er ca. 10 mm afisolering med efterfølgende lodning (min. 4 pct. sølv loddetin). Skruerne rystes nemmerlig løse med tiden, og så har vi sq balladen igen!
|
|
|
Mht til lodning og speakon stik... Forbindelsen holder meget bedre uden fortinnede kabelender. Jeg har arbejder med PA-lyd bl.a, og det er absolut NO NO at fortinne kabler der skal i speakon stik. De kan ganske enkelt ikke spændes godt nok, og en fortinnet kabelende, "giver ikke efter" (så skal der ihvertfald så meget tin på at det i sig selv er en dårlig kontakt). Man kan så have en point mht oxidering, men der må man få en fast rutine i at lave nye ender hvert halve år eller noget.
Bare en lille fodnote. |
|
|
enten lodning eller mekanisk fastspænding, aldrig begge dele
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Bare en lille fodnote. |
|
|
Jamen, det er vi sq da helt enige om.Blot er "lodning" ikke det samme som "fastskruning af fortinnede kabelender".Lodning indebærer i sagens natur en termisk fastlodning til stikkets interne connectorer.Det andet er blot en fastskruning af fortinnede kabelender, og har som sådan intet med fastlodning at gøre  |
|
|
Yes. Har du nogensinde loddet på et speakonstik? Det er de meget uegnede til. Med mindre der eksisterer en version med loddeflanger, som jeg har overset.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Bare en lille fodnote. |
|
|
enten lodning eller mekanisk fastspænding, aldrig begge dele |
|
|
Hej Bamsefar, Er det ikke lidt det samme som at sige, at det er strengt forbudt at gumle og guffe på samme tid? Som musækker ved du jo nok, at 69 ikke kun er et metronomtal  Set fra den lidt mere seriøse hylde, kunne man så forestille sig en uddybning specifix af hvorfor nix?
Jeg har ellers nogle særdeles hørbare resultater af combi'en (i begge tilfælde ), så hvad er det, jeg (åbenbart teoretisk set) gør forkert...?
Med hornrigtig hilsen G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Sjoenne skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Bare en lille fodnote. |
|
|
Jamen, det er vi sq da helt enige om.Blot er "lodning" ikke det samme som "fastskruning af fortinnede kabelender".Lodning indebærer i sagens natur en termisk fastlodning til stikkets interne connectorer.Det andet er blot en fastskruning af fortinnede kabelender, og har som sådan intet med fastlodning at gøre  |
|
|
Yes. Har du nogensinde loddet på et speakonstik? Det er de meget uegnede til. Med mindre der eksisterer en version med loddeflanger, som jeg har overset. |
|
|
Yeps, loddekolben var nok ikke opfundet, da Speakon designede deres mest anvendte stik  Ellers er svaret er allerede givet:
Aksa skrev:
| Man kan også vælge Speakons STX model, som har gode
loddeflader (ingen skruer der) - og de fås også som vinkelstik, så det
med pladsen burde kunne løses. Det kan godt være lidt besværligt at
komme til at lodde ordentligt i de almindelige Speakon-stik ... |
|
|
Hvis du hellere vil holde fast i "skrueløsningen", så gør endelig det, det lyder jo udmærket sådan. Vær blot opmærksom på, at de skal spændes efter ca. hver 3. måned. Lodning er kun for de dovne  __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gravede lige lidt på Neutriks hjemmeside for at kigge på mulighederne.
Min anbefaling vil være at benytte stik fra enten deres SPX eller STX serie.
I SPX-serien er der godt nok skrueterminaler, men de er lavet på en måde, der gør, at kabelenden presses ned, når man spænder skruen. I SPX-serien kan man også få et vinklet stik (NL4FRX), som sikkert kan være en fordel i din situation.
I STX-serien har stikkene gode loddeterminaler, der kan tage kabler på op til 6 mm2. Jeg bruger selv STX-stikkene, som jeg synes er fremragende kvalitet. Ifølge Neutriks hjemmeside kan både et almindeligt SPX- og STX- stik "konverteres" til et vinkelstik med et lille kit, der har betegnelsen LRX.
Om du vil lodde eller skrue er nok mest en smagssag. Jeg har tidligere brugt den "gamle" standardudgave af Speakon-stikkene i årevis med ret så kraftige kabler og har aldrig haft et kabel, der gik løs - og de blev aldrig spændt efter .... måske G&S's anbefaling om efterspænding skyldes erfaringer fra professionel brug?
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|