Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Overvægtige kabler i mine Speakons stik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er løbet ind i et problem med at mine Supra PLY 3.4S kabler ikke vil sidde fast i mine XLR stik.
prolemet består mere præcist i at de "fødder" man strammer op for at holde på kablet mere skubber kablet op end ned. Når man, som jeg så har en meget dårlig tilgang til XLR stikkene der sidder nedenunder forstærkeren, har de det med at ryge ud fordi de netop ikke bliver holdt godt nok fast.
Kan man sætte en form for bananer på som bedre kan holde på kablet og så sætte bananerne fast i XLR stikket eller er der en anden metode?
Håber I kan hjælpe.

Venlig hilsen
Mir

EDIT: Længere nede i tråden er det blevet opklaret at der er tale om Speakons og ikke XLR som jeg troede. Derfor den ændrede overskrift

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

har du mulighed for at sætte bananstik på??

så kan du jo bare sætte stel på gennem xlr stikkende - nu det ikk vil som du vil...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg kan sætte bananer på, det var bare en tanke.
jeg er ikke helt inde i det med stel - mener du at når man sætter kablet fast i bananen så fungere bananen som stel når den sættes i stikket?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

bananen er bare en til hver leder en til + og en til - men hvis du vil have stel med ud til dine højtalere så kan du trække stel gennen xlr stik du har...

men omvendt så virker det lidt underligt at du ikke kan få det til at sidde fast.. måske det ville være en løsning med andre stik.

fx: http://avconnection.dk/?CPage=PView&ML1=1&ML2=71& ;ML3=76&ML4=186

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

En fuskerløsning kunne være at vikle lidt tape rundt om xlr-stikkets yderkappe til det netop strammede så hårdt at de blev siddende

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig ikke helt med på det med stel - sry.
Det kan godt være der skal indvisteres i helt nye XLR stik - i såfald nogen anbefalinger? De skal bare kunne biwires.

Sidstnævnte med tape har jeg rent faktisk været forbi, men tør sgu ikke binde an med det - producenten af forstærkeren påtalte den gang jeg købte udstyret at XLR stikkene var nogen man ikke skulle pille ved. Og da min viden indenfor elektronik er ret begrænset (sidst jeg fx. lodede noget var det i fysik i folkeskolen hvor jeg skulle lave et diagram over installationer i et hus - radiatorerne brændte sgu hele hytten af...) har jeg ikke ville lave for meget fixfakseri i de regioner.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

kan du ikk finde et billede af bagsiden af din forstærker - det vil gøre forklaringen nemmere

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Sådan her ser bunden ud på forstærkeren med XLR udgangene i bunden af billedet.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Mirovich skrev:

Sådan her ser bunden ud på forstærkeren med XLR udgangene i bunden af billedet.

Hej Mirovich,

Det er ikke XLR stik, det er Speakon. Så glem alt om stelforbindelse, da der kun er + og - at arbejde med.

Den praktiske løsning kunne være i stedet at montere chassis stikkene på det flade stykke, der ses nederst i billedet.

Med dine erfaringer udi radiatormontage bør du måske lade en fagmand gøre det

Jeg havde selv problemet på en Enigma, jeg havde for nogle år siden. Heldigvis ikke mere, for det er noget bøwl, er det

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle Speakon 90grader vinkel stik? er ikke sikker på at jeg har forstået problemet 100%....
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Okay der kan der kan man så se hvordan mine spæde skridt ud i den elektroniske begrebsverden gik. Jammen jeg har så rettet overskriften fra XLR til speakons.

Sjoenne - inde i speakon'en hvor man montere ledningen er der fire kableindgange. Til hver af disse høre en lille skrue - ved at skrue på skruen presser den et lille metal stykke ind i indgangen og dette klemmer så kablet fast. Mit problem vil jeg mene er at mine kabler ikke kan nå langt nok ned i indgangene og dermed klemmer metallet ikke kablerne fast men skubber dem derimod op.
Når jeg så lige præcis har fået dem til at side en smule fast skal jeg dykke ind under forstærkeren og sætte speakon'sne fast og da der er så lidt plads og man skal vride dem på plads får det simplethen kablerne til at springe af.

Jeg prøvede en enkelt gang med tape med det resultat at der først kom lyd i gennem begge højttalere når der blev skruet et stykke op - ellers var det bare den ene der spillede. det tyder jo på at kablerne ikke sidder alt for godt og jeg har derfor ikek pillet mere ved dem da jeg gerne vil have det gjort ordentligt.
Da speakon'sne sidder så dybt inde i forstærkeren tror jeg ikke at at et vinkel stik vil kunne passe ind.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

det du sådan set mangler er to Y-splitter med en han og to hun stik - så kan du sætte et kabel i hver - derved kommer der kun et kabel i hver af speacon stikkene du har..

Mon ikke det er muligt at købe et færdigt kabel som Y...

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

på denne side kan du finde hvordan det ska forbindes..

http://showsystems.dk/under_sider/teknisk_hjaelp_lyd.htm

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

mange tak - jeg vil tage et kig på det og se om jeg kan hitte ud af det.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Naaah, glem alt om Y-splittere og den slags, det er blot yderligere, lydforringende led i kæden.

Du har tydeligvis for lidt materiale at spænde fast i stikkene og derfor arbejder forbindelserne sig opad i stikket, i stedet for at blive siddende.

Løsningen er at afisolere i alt ca. 1.2 cm af kablet. Så skulle der være tilstrækkeligt materiale til både at undgå en kortslutning inde i stikket og til at opnå en ordentlig kontakt med stikkets ben.

Den helt sikre forbindelse er ca. 10 mm afisolering med efterfølgende lodning (min. 4 pct. sølv loddetin). Skruerne rystes nemmerlig løse med tiden, og så har vi sq balladen igen!

Hvis ikke dette hjælper dig, må du præcisere problemet nærmere.

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Man kan også vælge Speakons STX model, som har gode loddeflader (ingen skruer der) - og de fås også som vinkelstik, så det med pladsen burde kunne løses. Det kan godt være lidt besværligt at komme til at lodde ordentligt i de almindelige Speakon-stik ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Naaah, glem alt om Y-splittere og den slags, det er blot yderligere, lydforringende led i kæden.

Du har tydeligvis for lidt materiale at spænde fast i stikkene og derfor arbejder forbindelserne sig opad i stikket, i stedet for at blive siddende.

Løsningen er at afisolere i alt ca. 1.2 cm af kablet. Så skulle der være tilstrækkeligt materiale til både at undgå en kortslutning inde i stikket og til at opnå en ordentlig kontakt med stikkets ben.

Den helt sikre forbindelse er ca. 10 mm afisolering med efterfølgende lodning (min. 4 pct. sølv loddetin). Skruerne rystes nemmerlig løse med tiden, og så har vi sq balladen igen!

Hvis ikke dette hjælper dig, må du præcisere problemet nærmere.

Det lyder umiddelbart i første omgang som det næmmeste bare at afisolere lidt bedre og så tage den derfra. Så det vil jeg gøre her en af dagene - det bliver skønt igen at kunne lytte til musik gennem andet end et par computerhøjttalere.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Opløftet af Ghammel & Suhr's fokus på mængden af materiale gik jeg i dag igang med at vende bunden i vejret på forstærkeren. Og et kabel havde ganske rigtig løsrevet sig. Jeg afisolerede kablerne lidt mere end de var i forvejen og fik kæmpet dem på plads og skruet skruerne i. Pudsede forstærkerens børstede metal og tænde for on.
Livet sprang i cyklobens blå øje og Mark Knpfler lagt på cd-afspilleren.

Når man ikke har hørt sit anlæg spille i et par måneder er det som en helt ny oplevelse. Computerhøjttalerne fra Camebridge Soundworks havde jeg ellers lullet mig selv ind at de var ganske fornuftige. Men jeg blev så meget klogere i dag.
Hvor er det bare skønt med god musik og den dybde der kommer ved at godt anlæg.
Nu skal jeg bare på jagt efter den Geogre Harrison, Live in Japan CD som jeg vidst nok har lånt ud - men til hvem???

Mange tak for hjælpen, mine øregange og jeg er meget taknemmelige.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Mirovich skrev:

Opløftet af Ghammel & Suhr's fokus på mængden af materiale gik jeg i dag igang med at vende bunden i vejret på forstærkeren. Og et kabel havde ganske rigtig løsrevet sig. Jeg afisolerede kablerne lidt mere end de var i forvejen og fik kæmpet dem på plads og skruet skruerne i. Pudsede forstærkerens børstede metal og tænde for on.
Livet sprang i cyklobens blå øje og Mark Knpfler lagt på cd-afspilleren.

Når man ikke har hørt sit anlæg spille i et par måneder er det som en helt ny oplevelse. Computerhøjttalerne fra Camebridge Soundworks havde jeg ellers lullet mig selv ind at de var ganske fornuftige. Men jeg blev så meget klogere i dag.
Hvor er det bare skønt med god musik og den dybde der kommer ved at godt anlæg.
Nu skal jeg bare på jagt efter den Geogre Harrison, Live in Japan CD som jeg vidst nok har lånt ud - men til hvem???

Mange tak for hjælpen, mine øregange og jeg er meget taknemmelige.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Mht til lodning og speakon stik... Forbindelsen holder meget bedre uden fortinnede kabelender. Jeg har arbejder med PA-lyd bl.a, og det er absolut NO NO at fortinne kabler der skal i speakon stik. De kan ganske enkelt ikke spændes godt nok, og en fortinnet kabelende, "giver ikke efter" (så skal der ihvertfald så meget tin på at det i sig selv er en dårlig kontakt). Man kan så have en point mht oxidering, men der må man få en fast rutine i at lave nye ender hvert halve år eller noget.

Bare en lille fodnote.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum