| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
| Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen? |
|
|
Du må sgu undskylde at jeg prøver at svare så omhyggeligt som mulig
Tro mig, det kommer ikke til at ske igen
Slutbemærkning (gentagelse af tidligere oplysninger)
Linolien har til opgave at stabilisere strømpen mekanisk således at en sikker isolation opnås. Strømpe 2 forbedrer førstnævnte og har tillige til opgave at gøre kablet behageligt at håntere og anstændigt at se på. Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering, ja den er ikke ubetinget nødvendig for at få hul igennem, men det gør kablet færdigt
Ikke mere kabelhejs fra denne kant
|
|
|
Ej du ska endelig ikke stoppe!!!! det giver meget til os alle!!
Hva mener du med dette??:
Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
| Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen? |
|
|
Linolien har til opgave at stabilisere strømpen mekanisk således at en sikker isolation opnås. Strømpe 2 forbedrer førstnævnte og har tillige til opgave at gøre kablet behageligt at håntere og anstændigt at se på. Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering, ja den er ikke ubetinget nødvendig for at få hul igennem, men det gør kablet færdigt
|
|
|
MVH
Don |
|
|
Et forsigtigt gæt kunne jo være, at Bjørn refererer til, at dækstrømpen ikke er nødvendig ved intern montering, altså eks inden i apparater og højttalere osv...
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
|
|
MVH
Don |
|
|
Et forsigtigt gæt kunne jo være, at Bjørn refererer til, at dækstrømpen ikke er nødvendig ved intern montering, altså eks inden i apparater og højttalere osv... |
|
|
Ah... nu er jeg med...
takker..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bjørn!
Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori! No hard feelings:-)
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hej bjørn! Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori!No hard feelings:-)
|
|
|
DEt var pga af mig han uddybede det(hvilket jeg er taknemlig for).. jeg havde bare misforstået noget fra starten af så derfor kørte jeg helt af sporet!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hej bjørn!
Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori! No hard feelings:-)
|
|
|
Jeg er ikke sur, men jeg gider rent ud sagt ikke hvis det ligefrem er til besvær og det skal jo ikke kun være til glæde for dem der i forvejen kan det hele selv
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:
Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på
Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen
Hvis min bedstemor læste dette, uhada 
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don |
|
|
Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det |
|
|
Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale?
Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand??
(ps tror at tumpen her er ved at have det)
MVH
Andersen |
|
|
Hej igen bjørn.
Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål??
På forhånd tak!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:
Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på
Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don |
|
|
Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det
|
|
|
Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale?
Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand??
(ps tror at tumpen her er ved at have det)
MVH Andersen |
|
|
Hej igen bjørn.
Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål??
På forhånd tak!
MVH Don |
|
|
Rører er kun et påføringsværktøj, rundt til runde kabler og ovalt til flade, men størrelsen skal i begge tilfælde passe så kablet ikke bare fiser igennem af sig selv men skal trækkes. Det skal yde modstand, så meget at du ikke bare kan skubbe kablet igennem men heller ikke mere end du kan trække kablet frem "til start" ved hjælp af et stykke snor.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
don dario skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
|
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det
|
|
|
Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale? Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand?? (ps tror at tumpen her er ved at have det) MVH Andersen |
|
|
Hej igen bjørn. Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål?? På forhånd tak! MVH Don |
|
|
Rører er kun et påføringsværktøj, rundt til runde kabler og ovalt til flade, men størrelsen skal i begge tilfælde passe så kablet ikke bare fiser igennem af sig selv men skal trækkes. Det skal yde modstand, så meget at du ikke bare kan skubbe kablet igennem men heller ikke mere end du kan trække kablet frem "til start" ved hjælp af et stykke snor. |
|
|
Ok nu er jeg ved at have den... men stadig ikk helt med på hva du mener med at presse røret lidt sammen i den ene ende?? for at lave modstand eller?
Havde du et billede af sådan et kabel.. det giver mange gange god info at se ting..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder at røret klemmes ovalt for at passe til det fladvalsede sølv som var det eneste Duelund brugte
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg formoder at røret klemmes ovalt for at passe til det fladvalsede sølv som var det eneste Duelund brugte
|
|
|
Ahh.. bjørn sagde ellers at man kunne købe det ovalt.. men tak... nogen steder man kan læse om hva duelund gjorde??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber en lille delefilter spole med kobber folie, kan du klipper smalle strimler og have matriale nok til mange signalkabler og eksperimenter - prøv lige først og lave et mere simpelt kabel inden du kaster dig ud store og kostbare projekter, så har du også noget at sammenligne med, når du begynder at lave mere avancerede kabler
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hvis du køber en lille delefilter spole med kobber folie, kan du klipper smalle strimler og have matriale nok til mange signalkabler og eksperimenter - prøv lige først og lave et mere simpelt kabel inden du kaster dig ud store og kostbare projekter, så har du også noget at sammenligne med, når du begynder at lave mere avancerede kabler
|
|
|
Ok er det kobber folie fladvalset??
Tak for tippet!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner ikke kobberfolie er valset eller exstruderet, men fladt det er det
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
Ahh.. bjørn sagde ellers at man kunne købe det ovalt.. men tak... nogen steder man kan læse om hva duelund gjorde??
MVH Don |
|
|
Oprindeligt blev både leder og rør købt som rund vare og valset til den ønskede dimension. Lederen til kablerne blev til sidst bestilt og købt i den ønskede dimension (valset og udglødet finsølv) men det var så 2 kg pr. bestilling.
Råvarer i form af leder og andet metal kan købes hos Anku i små mængder.
Opskriften er Steen Duelunds, og Duelund var stamkunde hos Anku (rundt om hjørnet på Godthåbsvej) der forsynede os med alskens ting og sager. Silken kom fra en fabrik i Jylland. Jeg har da stået halve eftermiddage sammen med Duelund og valset tråd i Anku's baglokale, men det er jo efterhånden en halv snes år siden.
Der er lidt om kabler her http://www.steenduelund.dk/?page=home bl.a. dimesionerne på lederen til de valsede kabler.
Om der findes forretninger af Anku's type andre steder ved jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man bruge gas(agorn) som isolering omkring en kobber leder  og ville det være godt
|
| Til top |
|
| |