Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Det ultimative DIY kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Bojsenbord skrev:
Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen?

Du må sgu undskylde at jeg prøver at svare så omhyggeligt som mulig

Tro mig, det kommer ikke til at ske igen

Slutbemærkning (gentagelse af tidligere oplysninger)

Linolien har til opgave at stabilisere strømpen mekanisk således at en sikker isolation opnås. Strømpe 2 forbedrer førstnævnte og har tillige til opgave at gøre kablet behageligt at håntere og anstændigt at se på. Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering, ja den er ikke ubetinget nødvendig for at få hul igennem, men det gør kablet færdigt

Ikke mere kabelhejs fra denne kant

Ej du ska endelig ikke stoppe!!!! det giver meget til os alle!!

Hva mener du med dette??:
Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
bjørn skrev:

Bojsenbord skrev:
Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen?

Linolien har til opgave at stabilisere strømpen mekanisk således at en sikker isolation opnås. Strømpe 2 forbedrer førstnævnte og har tillige til opgave at gøre kablet behageligt at håntere og anstændigt at se på. Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering, ja den er ikke ubetinget nødvendig for at få hul igennem, men det gør kablet færdigt

MVH
Don

Et forsigtigt gæt kunne jo være, at Bjørn refererer til, at dækstrømpen ikke er nødvendig ved intern montering, altså eks inden i apparater og højttalere osv...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

don dario skrev:
bjørn skrev:

Bojsenbord skrev:

MVH
Don
Et forsigtigt gæt kunne jo være, at Bjørn refererer til, at dækstrømpen ikke er nødvendig ved intern montering, altså eks inden i apparater og højttalere osv...

Ah... nu er jeg med...

takker..

MVH
Don

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hej bjørn!

Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori!
No hard feelings:-)

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej bjørn! Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori!No hard feelings:-)

DEt var pga af mig han uddybede det(hvilket jeg er taknemlig for).. jeg havde bare misforstået noget fra starten af så derfor kørte jeg helt af sporet!!

MVH
Don

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:

det har iværfal overskygget tråden om hvordan det ultimative kabel skal laves

Sorry det var ikk meningen at hijacke din tråd.. men det er lidt relevant det med kablet syntes jeg??

MVH
Don

Jeg takker.. UHA jeg har lavet mange kabler.. både alm RCA(Seudo) og XLR og har også DIY højtaler kabler.. osv osv..

Hva har du evt lydt til at vide??

MVH
Don
jeg kan da se at du også har lavet nogen fede Signalkabler hvordan er de opbygget?

de RCA du har inde på hifigalleri hvordan er de opbygget

Hej.

De et lavet Seudo balanceret og lederne/Skærm er i forsølvet kobber(syntes jeg passer bedst i mit setup)
og så er der trukket en strømpe uden på og så termineret!

Her er et billede af det ene slags jeg har lavet som er inde på hifigalleri:

Her er et af mine højtalere kabler.. Bi-wire.. og lederne her er fortinnet kobber.. og igen her passer de super i mit setup.. forsølvet blev for "hidsigt"!!
I den ene ende sidder der bare kabelsko af god kvalitet og i den anden hulbanan stik.. (de er gode)

Her et mage ved bare i single-wire:

Her et hvor jeg laver lidt test med kabler fra XLR til RCA.. faktisk overraskende godt blev det!!

Her et par DIY mere.. med sølv leder. .lavede også A-B-A test med dem VS Audioquest King Cobra(uha DIY var en sikker vinder, i mit setup??)

Her laver jeg tests med mit ene kabel med og uden stik! (uden syntes jeg var bedst) lodede dem kun lige lidt i enden af kablet så de ikke flossede...

Et billede mere:

MVH
Don

Det må jeg nok sige, det tager jeg hatten af for
Hvad har du brugt som isolerring.
Og hvor har du fundet delene til og lave dem.     
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej bjørn!

Rolig nu, jeg ved godt du er en grundig mand, der laver dine ting fornuftigt. Kommentaren var egentlig mere rettet på den megen snak og spørgsmål omkring noget der for mig lød rimelig lige til. Synes det var en spændende debat at finde det bedste diy kabel, og håbede derfor på mere teori!
No hard feelings:-)

Jeg er ikke sur, men jeg gider rent ud sagt ikke hvis det ligefrem er til besvær og det skal jo ikke kun være til glæde for dem der i forvejen kan det hele selv

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:

det har iværfal overskygget tråden om hvordan det ultimative kabel skal laves

Sorry det var ikk meningen at hijacke din tråd.. men det er lidt relevant det med kablet syntes jeg??

MVH
Don

Jeg takker.. UHA jeg har lavet mange kabler.. både alm RCA(Seudo) og XLR og har også DIY højtaler kabler.. osv osv..

Hva har du evt lydt til at vide??

MVH
Don
jeg kan da se at du også har lavet nogen fede Signalkabler hvordan er de opbygget?

de RCA du har inde på hifigalleri hvordan er de opbygget

Hej.

De et lavet Seudo balanceret og lederne/Skærm er i forsølvet kobber(syntes jeg passer bedst i mit setup)
og så er der trukket en strømpe uden på og så termineret!

Her er et billede af det ene slags jeg har lavet som er inde på hifigalleri:

Her er et af mine højtalere kabler.. Bi-wire.. og lederne her er fortinnet kobber.. og igen her passer de super i mit setup.. forsølvet blev for "hidsigt"!!
I den ene ende sidder der bare kabelsko af god kvalitet og i den anden hulbanan stik.. (de er gode)

Her et mage ved bare i single-wire:

Her et hvor jeg laver lidt test med kabler fra XLR til RCA.. faktisk overraskende godt blev det!!

Her et par DIY mere.. med sølv leder. .lavede også A-B-A test med dem VS Audioquest King Cobra(uha DIY var en sikker vinder, i mit setup??)

Her laver jeg tests med mit ene kabel med og uden stik! (uden syntes jeg var bedst) lodede dem kun lige lidt i enden af kablet så de ikke flossede...

Et billede mere:

MVH
Don

Det må jeg nok sige, det tager jeg hatten af for
Hvad har du brugt som isolerring.
Og hvor har du fundet delene til og lave dem.     

Deres fælles nævner er teflon.. det syntes jeg er godt! og nemt at have med at gører.. men vil da prøve at lave et kable ud fra bjørns filosofi(Duelund)

Dele er fundet rundt omkring.. de meste er igennem en fra KBH som jegg mener får det igen et sted fra England!

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:

Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på

Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen

Hvis min bedstemor læste dette, uhada

Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don

Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.

Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det

Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale?

Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand??

(ps tror at tumpen her er ved at have det)

MVH
Andersen

Hej igen bjørn.

Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål??

På forhånd tak!

MVH
Don

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:

Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på

Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen

Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don

Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.

Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale?

Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand??

(ps tror at tumpen her er ved at have det)

MVH
Andersen

Hej igen bjørn.

Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål??

På forhånd tak!

MVH
Don

Rører er kun et påføringsværktøj, rundt til runde kabler og ovalt til flade, men størrelsen skal i begge tilfælde passe så kablet ikke bare fiser igennem af sig selv men skal trækkes. Det skal yde modstand, så meget at du ikke bare kan skubbe kablet igennem men heller ikke mere end du kan trække kablet frem "til start" ved hjælp af et stykke snor.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
don dario skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:

Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale? Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand?? (ps tror at tumpen her er ved at have det) MVH Andersen
Hej igen bjørn. Gider du ikke sbare mig på ovenstående spørgsmål?? På forhånd tak! MVH Don

Rører er kun et påføringsværktøj, rundt til runde kabler og ovalt til flade, men størrelsen skal i begge tilfælde passe så kablet ikke bare fiser igennem af sig selv men skal trækkes. Det skal yde modstand, så meget at du ikke bare kan skubbe kablet igennem men heller ikke mere end du kan trække kablet frem "til start" ved hjælp af et stykke snor.

Ok nu er jeg ved at have den... men stadig ikk helt med på hva du mener med at presse røret lidt sammen i den ene ende?? for at lave modstand eller?

Havde du et billede af sådan et kabel.. det giver mange gange god info at se ting..

MVH
Don

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder at røret klemmes ovalt for at passe til det fladvalsede sølv som var det eneste Duelund brugte  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg formoder at røret klemmes ovalt for at passe til det fladvalsede sølv som var det eneste Duelund brugte  

Ahh.. bjørn sagde ellers at man kunne købe det ovalt.. men tak... nogen steder man kan læse om hva duelund gjorde??

MVH
Don

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en lille delefilter spole med kobber folie, kan du klipper smalle strimler og have matriale nok til mange signalkabler og eksperimenter - prøv lige først og lave et mere simpelt kabel inden du kaster dig ud store og kostbare projekter, så har du også noget at sammenligne med, når du begynder at lave mere avancerede kabler

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hvis du køber en lille delefilter spole med kobber folie, kan du klipper smalle strimler og have matriale nok til mange signalkabler og eksperimenter - prøv lige først og lave et mere simpelt kabel inden du kaster dig ud store og kostbare projekter, så har du også noget at sammenligne med, når du begynder at lave mere avancerede kabler

Ok er det kobber folie fladvalset??

Tak for tippet!

MVH
Don

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Aner ikke kobberfolie er valset eller exstruderet, men fladt det er det

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
musicus skrev:

Ahh.. bjørn sagde ellers at man kunne købe det ovalt.. men tak... nogen steder man kan læse om hva duelund gjorde??

MVH
Don

Oprindeligt blev både leder og rør købt som rund vare og valset til den ønskede dimension. Lederen til kablerne blev til sidst bestilt og købt i den ønskede dimension (valset og udglødet finsølv) men det var så 2 kg  pr. bestilling.

Råvarer i form af leder og andet metal kan købes hos Anku i små mængder.

Opskriften er Steen Duelunds, og Duelund var stamkunde hos Anku (rundt om hjørnet på Godthåbsvej) der forsynede os med alskens ting og sager. Silken kom fra en fabrik i Jylland. Jeg har da stået halve eftermiddage sammen med Duelund og valset tråd i Anku's baglokale, men det er jo efterhånden en halv snes år siden.

Der er lidt om kabler her http://www.steenduelund.dk/?page=home bl.a. dimesionerne på lederen til de valsede kabler.

Om der findes forretninger af Anku's type andre steder ved jeg ikke

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

kan man bruge gas(agorn) som isolering omkring en kobber leder og ville det være godt   
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes