| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på
Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen
Hvis min bedstemor læste dette, uhada 
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg tror besværet for forståelsen af "røret" beror på mangel på forståelsen af at "strømpen" er flettet således at når man hiver i den strammes den og bliver mindre - hvis man derimod skubber, så udviden srømpen sig, og bliver dermed nemmere at få på
Problemet er at den inderste linolie behandlede strømpe/isolering bliver lettere "ru" efter hærdning, og det derved bliver svært at skubbe med den yderste strømpe - messingrøret er glat, og letter dermed at skubbe med strømpen
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt??
JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap:
Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid..
Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af??
Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk!
Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest.
Men stadig forstår jeg ikk hvordan??
Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt??
JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap:
Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af??
Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk!
Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan??
Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN..
MVH Don |
|
|
Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad mig prøve om JEG har forstået det
Hele mængden af yderstrømpen skubbes sammen på messing røret inden påføring
Herefter skubbes røret på det linolie behandlede kabel som en slæde, og der afsættes løbende lidt efter lidt den rette mængde strømpe som der kræves når det strækkes grundigt
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal der overhovedet være en ekstra strømpe udenpå den linoliebehandlede? har det en lydmæssig effekt, eller er det blot for syns skyld?
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don |
|
|
Strømpen er lavet som en skærmstrømpe på et coaksialkabel. Røret er blot et værktøj. Silkestrømpen skubbes ind over røret og trykkes sammen i den ene ende så det kan læggses på kablet mens dette trækkes ud af røret. Du trækker langsom i kabel og strømpe 2 med venstre hånd mens du har et fast greb med højre højre om røret med strømpe 2 således at du kan dosere mængden af strømpe 2 så det bliver stramt og pænt. Rører skal være så lille at kablet der trækkes igennem yder en pæn modstand ellers kan det ikke lade sig gøre. Rører skal renses efter hver tur da der sætter sig lidt linolie på indersiden. Røret renses på samme måde som man renser et geværløb.
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det |
|
|
Ok nu tror jeg at jeg er være der.. kunne heller ikke forstå det med at messing røret ska bruges til SELVE kablet og være fast på permanent!!
Er med på der hvis det er sådan som mucius beskriver det?? er det det??
Takker.
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
don dario skrev:
musicus skrev:
|
|
|
Jeg må være ualm tumpet.. kan stadig ikk se nogen logik i at skubbe begge dele samtidigt?? JEg prøver lige at skære det HELT ud i pap: Man har et fladvalset kobber kabel som man køber en bomuldsstrømpe til.. "trækker" den over lederen og derefter ligger man det i given tid i noget linolie og lader det hærde en given tid.. Man tager så sit ovale messing rør og tager lederen og skubber/presser derind roligt.. når det er gjort ville jeg tage bomuldstrømpe nr 2 og skubbe over messing røret og lukke det af?? Det med at ska gøre begge dele samtidigt fatter jeg slet ikke ?? underligt jeg forstår det bare ikk! Jeg kender udemærket til de der fletstrømper (mener det er teflon) i typsik sort.. de trækker sig nemlig sammen når man hiver/trækker i det.. og man presser det sammen åbner det sig nærmest. Men stadig forstår jeg ikk hvordan?? Mange tak for dit svar også Bjørn..og få din tålmodighed IGEN IGEN.. MVH Don |
|
|
Jeg er bange for jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det |
|
|
Strømpe nr 2 ska den også være af bomuld?? eller må det godt være af andet materiale?
Du skriver at røret ska trykkes sammen?? helt eller bare så der ydes modstand??
(ps tror at tumpen her er ved at have det)
MVH
Andersen
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?
Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen?
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen? |
|
|
Det må jeg hellere lave Bjørn eller en af de andre kloge om:-)...hehe
Det her er godt nok ikk min stærke side.. men ja ved da at sølv gerne må få oxygen.. og det må oxygenfrie kobber kabler også...så... ja... ved det ikk..
MVH
Andersen
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen? |
|
|
det har iværfal overskygget tråden om hvordan det ultimative kabel skal laves
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
det har iværfal overskygget tråden om hvordan det ultimative kabel skal laves  |
|
|
Sorry det var ikk meningen at hijacke din tråd.. men det er lidt relevant det med kablet syntes jeg??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
det har iværfal overskygget tråden om hvordan det ultimative kabel skal laves  |
|
|
Sorry det var ikk meningen at hijacke din tråd.. men det er lidt relevant det med kablet syntes jeg??
MVH
Don |
|
|
det er helt okay
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
|
MVH
Don |
|
|
jeg kan da se at du også har lavet nogen fede Signalkabler  hvordan er de opbygget?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er da spændende at vide hvordan man bygger de forskellige kabler, jeg savner bare lidt mere teori og forklaring på hvorfor man gør som man gør. Mangel på forklaringer har fået mig til blot at bruge sølv og bomuld til alle IC kabler. Ingen skærm (selvom der ganske vist er forklaringer på hvorfor sådanne skal bruges, men jeg har ikke haft bøvl med støj.. ) og ingen isolation:-) Har derimod fornyligt fundet noget zaponlak, som jeg glæder mig til at prøve en vinteraften!
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Selvfølgelig er da spændende at vide hvordan man bygger de forskellige kabler, jeg savner bare lidt mere teori og forklaring på hvorfor man gør som man gør. Mangel på forklaringer har fået mig til blot at bruge sølv og bomuld til alle IC kabler. Ingen skærm (selvom der ganske vist er forklaringer på hvorfor sådanne skal bruges, men jeg har ikke haft bøvl med støj.. ) og ingen isolation:-) Har derimod fornyligt fundet noget zaponlak, som jeg glæder mig til at prøve en vinteraften!
|
|
|
så er vi to der savner teori og forklaring
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
|
MVH
Don |
|
|
Jeg takker.. UHA jeg har lavet mange kabler.. både alm RCA(Seudo) og XLR og har også DIY højtaler kabler.. osv osv..
Hva har du evt lydt til at vide??
MVH
Don
jeg kan da se at du også har lavet nogen fede Signalkabler hvordan er de opbygget? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
|
MVH
Don |
|
|
Jeg takker.. UHA jeg har lavet mange kabler.. både alm RCA(Seudo) og XLR og har også DIY højtaler kabler.. osv osv..
MVH
Don
jeg kan da se at du også har lavet nogen fede Signalkabler hvordan er de opbygget? |
|
|
|
|
|
de RCA du har inde på hifigalleri hvordan er de opbygget
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Er det ikke som om at snakken om hvordan man får to kapper på, lidt har overskygget behovet for en forklaring på "hvorfor" det "ultimative kabel skal have en kappe udenpå linolien?
Og hvorfor bruge linolie til sølv, som alligevel (så vidt jeg har forstået) ikke tager skade af at ilte, i modsætning til kobber? Og igen: hvorfor en ekstra bomuldskappe udenpå bomuld/linolie kappen?
|
|
|
Du må sgu undskylde at jeg prøver at svare så omhyggeligt som mulig
Tro mig, det kommer ikke til at ske igen
Slutbemærkning (gentagelse af tidligere oplysninger)
Linolien har til opgave at stabilisere strømpen mekanisk således at en sikker isolation opnås. Strømpe 2 forbedrer førstnævnte og har tillige til opgave at gøre kablet behageligt at håntere og anstændigt at se på. Dækstrømpen er ikke nødvendig til internmontering, ja den er ikke ubetinget nødvendig for at få hul igennem, men det gør kablet færdigt
Ikke mere kabelhejs fra denne kant
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok ikke helt DIY, men kablerne er fra så lille et firma, at det minder om DIY ;) Jeg har lige bestilt to sæt MAC Palladium Soundpipes www.myaudiocables.com som jeg forventer mig en del af. Læs eventuelt yderligere omtale her http://www.positive-feedback.com/Issue30/mac.htm
Som et lille indspark i debatten om kablers materialer, så er lederne i disse altså af ren palladium...
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
don dario skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
|
MVH
Don |
|
|
MVH
Don
|
|
|
|
|
de RCA du har inde på hifigalleri hvordan er de opbygget |
|
|
Hej.
De et lavet Seudo balanceret og lederne/Skærm er i forsølvet kobber(syntes jeg passer bedst i mit setup)
og så er der trukket en strømpe uden på og så termineret!
Her er et billede af det ene slags jeg har lavet som er inde på hifigalleri:
Her er et af mine højtalere kabler.. Bi-wire.. og lederne her er fortinnet kobber.. og igen her passer de super i mit setup.. forsølvet blev for "hidsigt"!!
I den ene ende sidder der bare kabelsko af god kvalitet og i den anden hulbanan stik.. (de er gode)
Her et mage ved bare i single-wire:
Her et hvor jeg laver lidt test med kabler fra XLR til RCA.. faktisk overraskende godt blev det!!
Her et par DIY mere.. med sølv leder. .lavede også A-B-A test med dem VS Audioquest King Cobra(uha DIY var en sikker vinder, i mit setup??)
Her laver jeg tests med mit ene kabel med og uden stik! (uden syntes jeg var bedst) lodede dem kun lige lidt i enden af kablet så de ikke flossede...
Et billede mere:
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |