| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne gøre rede for hvor hvilke frekvenser løber, men jeg kan love dig at lyden forringes efter kobberet ilter. Derfor bruges oxygen(ilt) fra kobber, og gode isoleringsmaterialer. Det er der nu ikke så meget hokus pokus i. Iltet kobber er bare dårligere.
|
| Til top |
|
| |
Lectron Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
min erfaring med højtaler kabler, er helt klart, at hver gang der "nærmer" sig bananstik/spader osv., bliver lyden forringet betragteligt i forhold til muligheden for at "skrue" lederne direkte fast til terminalerne. Dette lyder umiddelbart logisk, da det jo bliver et ekstra led, lyden skal forcere. Men ikke desto mindre er det noget mere upraktisk, og i visse tilfælde(forstærkere/højtalere) umuligt. Men har man muligheden, så er det efter min mening vejen at gå. Jeg ved godt at kablet "irer" osv, men med lidt "solution" som VDH's http://www.vandenhul.com/artpap/lspcablefldr.pdf kan man forlænge tiden noget. Ellers klipper man jo bare nogle få cm af en gang imellem (år).
Kan man ikke montere kablerne uden stik, er "Crimping" eller lign. vejen at gå. Glem alt om at lodde stikkene på! 
I den forbindelse vil jeg gerne høre fra folk, som kender nogle gode stik, man enten skruer eller Crimper på, og som ikke er med alt for meget masse.
MVH Brian
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Nightpuma skrev:
gx55 skrev:
[QUOTE=Bojsenbord] jeg ville lave det hele i sølv, med bomuld uden på.. Sølv bliver ikke dårligere med tiden, når det oxiderer, i modsætning til kobber..:-)
|
|
|
Jeg er fuldstændigt klarover at kobber oxiderer og det er meningen da jeg på den måde øger modstanen i det yderste lag og på den måde tvinger de høje frekvenser ind i lederen og undgår skind effekt. |
|
|
Forstår jeg dig ret i at du mener oxyderte kobberkabler er gode ledere til hifikabler?
Asbjørn
Hej Asbjørn.
Nej bestemt ikke:-) kobberoxid leder rigtig skidt, det er vel ikke en nyhed. Min tese går på at et kabel af sølv, ikke er så afhængigt af en lufttæt isolation, da sølvoxid, i modsætning til kobberoxid, er en glimrende leder. Det gør isolering meget nemmere og bedre, da man foreksempel kan bruge lidt bomulds anoraksnor, som har en lav dielektrisk værdi, selv i forhold til teflon, som er, efter min mening, noget sværere at arbejde med. Og så er sølv en bedre en leder:-) (teknisk set.)
|
|
|
Hei Bojsenbord.
Jeg refererte til GX55 sit udsagn lige under dit. Beklager at jeg ikke var mer spesifik i spørsmålet 
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
Nightpuma skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
| jeg ville lave det hele i sølv, med bomuld uden på.. Sølv bliver ikke dårligere med tiden, når det oxiderer, i modsætning til kobber..:-) |
|
|
Jeg er fuldstændigt klarover at kobber oxiderer og det er meningen da jeg på den måde øger modstanen i det yderste lag og på den måde tvinger de høje frekvenser ind i lederen og undgår skind effekt. |
|
|
Forstår jeg dig ret i at du mener oxyderte kobberkabler er gode ledere til hifikabler?
Asbjørn
|
|
|
Ja så længe at sinalet ikke skal i gemmen det oxyderet lag(fx. ved stikket). Der er jo kun det yders lag der er oxyderet, og der ude løber der jo kun frekvenser, der er så høje at man kan høre dem, og er er ikke nogen højtaler der kan gengive dem. Men det er jo min teori  |
|
|
Hei
Jeg kan forstå hvad du mener med teorien din, og det kunde jo været sjovt om du lavet to ens kabler, den en med kraftig oxydert kobber, og den andre den renset nypoleret kobber. Det er vel den eneste mulighed for at prøve det ud i virkeligheden. Men det er nok en lidt radikal idè du har der 
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lectron skrev:
Hej,
Hej Brian
min erfaring med højtaler kabler, er helt klart, at hver gang der "nærmer" sig bananstik/spader osv., bliver lyden forringet betragteligt i forhold til muligheden for at "skrue" lederne direkte fast til terminalerne. Dette lyder umiddelbart logisk, da det jo bliver et ekstra led, lyden skal forcere. Men ikke desto mindre er det noget mere upraktisk, og i visse tilfælde(forstærkere/højtalere) umuligt. Yeps, jo færre led, jo bedre!
Men har man muligheden, så er det efter min mening vejen at gå. Jeg ved godt at kablet "irer" osv, men med lidt "solution" som VDH's http://www.vandenhul.com/artpap/lspcablefldr.pdf kan man forlænge tiden noget. Ellers klipper man jo bare nogle få cm af en gang imellem (år).
Kan man ikke montere kablerne uden stik, er "Crimping" eller lign. vejen at gå. Glem alt om at lodde stikkene på! 
Her er vi dybt uenige! Du må ganske enkelt have brugt/prøvet de forkerte stik. Diverse "solutions" må jeg også stærkt fraråde, da man bliver rippet i både roe og mås. Skal man endelig have en form for glidecreme på stikkene, så anbefales Luceese olivenolie fra Lidl. Det er hverken værre eller bedre, end markedets øvrige alternativer. Gælder det privatlivet, bør der nok søges alternativer 
Prøv i stedet at rense alle han- og hunstik med ganske almindeligt husholdningssprit. Du vil nok blive overrasket - til enten den positive eller negative side. I det mindste har du så et udgangspunkt for fremtidige tiltag. Diverse olier påfører såvel den fysiske kontakt som lyden en form for film. Denne film udglatter diskanten til en tålelig størrelse på mindre vellydende anlæg. Det er vel ikke sådden ét, du har? 
Mens jeg til enhver tid går ind for uhæmmet nøgenhed også i kabelkæden, så findes der trods alt stik, der med en god lodning lader meget lidt tilbage at ønske. Prøv f.eks. med nogle rørbananer og noget 4-12pct sølvloddetin. Isoler bagefter med noget krympeflex, og du har en kongelig terminering, der langt overgår crimping. Og hvorfor overgår det så lige crimping?
Jow-jow, da crimping er en rent mekanisk proces, vil udbyttet være optimalt i de første 20-30 minutter, derefter for stærkt nedadgående. Selvfølgelig sat lidt på spidsen, men mine egne erfaringer siger, at det trods alt er hørbart efter nogle få dage.
Derfor: lodning, og ikke med under 60W - der skulle jo helst også gå ild i l*rtet! 
I den forbindelse vil jeg gerne høre fra folk, som kender nogle gode stik, man enten skruer eller Crimper på, og som ikke er med alt for meget masse.
Bananrør er nok så meget low-mass, som du kan få i dag.
Tips=PM.
MVH Brian |
|
|
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Lectron skrev:
Hej,
Hej Brian
min erfaring med højtaler kabler, er helt klart, at hver gang der "nærmer" sig bananstik/spader osv., bliver lyden forringet betragteligt i forhold til muligheden for at "skrue" lederne direkte fast til terminalerne. Dette lyder umiddelbart logisk, da det jo bliver et ekstra led, lyden skal forcere. Men ikke desto mindre er det noget mere upraktisk, og i visse tilfælde(forstærkere/højtalere) umuligt. Yeps, jo færre led, jo bedre!
Men har man muligheden, så er det efter min mening vejen at gå. Jeg ved godt at kablet "irer" osv, men med lidt "solution" som VDH's http://www.vandenhul.com/artpap/lspcablefldr.pdf kan man forlænge tiden noget. Ellers klipper man jo bare nogle få cm af en gang imellem (år).
Her er vi dybt uenige! Du må ganske enkelt have brugt/prøvet de forkerte stik. Diverse "solutions" må jeg også stærkt fraråde, da man bliver rippet i både roe og mås. Skal man endelig have en form for glidecreme på stikkene, så anbefales Luceese olivenolie fra Lidl. Det er hverken værre eller bedre, end markedets øvrige alternativer. Gælder det privatlivet, bør der nok søges alternativer 
Prøv i stedet at rense alle han- og hunstik med ganske almindeligt husholdningssprit. Du vil nok blive overrasket - til enten den positive eller negative side. I det mindste har du så et udgangspunkt for fremtidige tiltag. Diverse olier påfører såvel den fysiske kontakt som lyden en form for film. Denne film udglatter diskanten til en tålelig størrelse på mindre vellydende anlæg. Det er vel ikke sådden ét, du har? 
Mens jeg til enhver tid går ind for uhæmmet nøgenhed også i kabelkæden, så findes der trods alt stik, der med en god lodning lader meget lidt tilbage at ønske. Prøv f.eks. med nogle rørbananer og noget 4-12pct sølvloddetin. Isoler bagefter med noget krympeflex, og du har en kongelig terminering, der langt overgår crimping. Og hvorfor overgår det så lige crimping?
Jow-jow, da crimping er en rent mekanisk proces, vil udbyttet være optimalt i de første 20-30 minutter, derefter for stærkt nedadgående. Selvfølgelig sat lidt på spidsen, men mine egne erfaringer siger, at det trods alt er hørbart efter nogle få dage.
Hej Brian! Jeg er ikke helt med her? Hvorfor bliver udbyttet dårligere med tiden ved en crimping? Har ikke selv prøvet det.. Derfor: lodning, og ikke med under 60W - der skulle jo helst også gå ild i l*rtet! 
Bananrør er nok så meget low-mass, som du kan få i dag.
Tips=PM.
MVH Brian |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
gx55 skrev:
Nightpuma skrev:
gx55 skrev:
Bojsenbord skrev:
| jeg ville lave det hele i sølv, med bomuld uden på.. Sølv bliver ikke dårligere med tiden, når det oxiderer, i modsætning til kobber..:-) |
|
|
|
|
Asbjørn
|
|
|
Ja så længe at sinalet ikke skal i gemmen det oxyderet lag(fx. ved stikket). Der er jo kun det yders lag der er oxyderet, og der ude løber der jo kun frekvenser, der er så høje at man kan høre dem, og er er ikke nogen højtaler der kan gengive dem. Men det er jo min teori  |
|
|
Hei
Jeg kan forstå hvad du mener med teorien din, og det kunde jo været sjovt om du lavet to ens kabler, den en med kraftig oxydert kobber, og den andre den renset nypoleret kobber. Det er vel den eneste mulighed for at prøve det ud i virkeligheden. Men det er nok en lidt radikal idè du har der 
Asbjørn
|
|
|
Jeg kan jo prøve og 2 som du siger, NKT kabel er jo ikke det dyreste
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ER der forskæl på om det er NKT eller de ander man kan købe har hørt at der skulle være forskæl
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det nogen der hved hvor man kan købe rør i 999sølv
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil prøve og lave et signalkabel med 2 sølvleder i 0,5mm med Teflon isolering og så med Eichmann Bullets på.
men hvor meget skærmning skal jeg andvende når kablet kun er 0.4m?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke brugt skærm på mine, og synes du skal prøve med lak eller bomuld som isolering, ikke at det nødvendigvis er bedre, men jeg synes det er nemmere, og det er i hvert fald billige. Jeg har ikke brugt skærm i mine, og der har ikke været nogen suse problemer eller noget. Held og lykke! Det er herligt så meget man kan lave selv ikk? Ovenikøbet uden at gå på kompromis!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| Der går vel ikke bare sådan lige ild i ens højtalerkabel/interconnect? :-) Det er jo trods alt et stykke tekstil, og ikke vat, så jeg tror ikke der sker noget. Det er meget meget værre at glemme at slukke sit loddejern. |
|
|
Nu har jeg boet med stofisolerede ledninger fra 1934, brugt ditto som signal- og højttalerkabler siden 1995, bruger adskillige meter lampeledning med stofisolering for ikke at tale om brødristere, strygejern og gamle Nilfiskstøvsugere fra min spæde barndom til idag
De fleste plasttyper brænder fint, og så er en del af dem dejligt giftige
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
| er det nogen der hved hvor man kan købe rør i 999sølv |
|
|
www.frits.dk/metal.asp?id=1036
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en tyyynd sølvtråd i et teflonrør, og så med stel som fladvalset sølv viklet udenom, og evt. så trukket i et bomulds snørebånd - så har du mere skærm end du behøver 
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Jeg har ikke brugt skærm på mine, og synes du skal prøve med lak eller bomuld som isolering, ikke at det nødvendigvis er bedre, men jeg synes det er nemmere, og det er i hvert fald billige. Jeg har ikke brugt skærm i mine, og der har ikke været nogen suse problemer eller noget. Held og lykke! Det er herligt så meget man kan lave selv ikk? Ovenikøbet uden at gå på kompromis!
|
|
|
jeg har sølv og teflonrør så det kommer luft omkring sølv ledern.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lodning, og ikke med under 60W - der skulle jo helst også gå ild i l*rtet!
MVH Brian[/QUOTE] [/QUOTE]
Er dettte seriøst eller? det er da vidst lige meget nok på små ledere og hulbanan stik osv??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man komme noget på RÅ kabler så man evt forhindre oxydering? der bliver nævn oliven olie meeeennn?? kan det virkeligt passe?
Har prøvet NOrdosts væske der men kunne da ikke hører forskel??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
kan man komme noget på RÅ kabler så man evt forhindre oxydering? der bliver nævn oliven olie meeeennn?? kan det virkeligt passe?
Har prøvet NOrdosts væske der men kunne da ikke hører forskel??
MVH
Don |
|
|
måske med lindolie
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
don dario skrev:
kan man komme noget på RÅ kabler så man evt forhindre oxydering? der bliver nævn oliven olie meeeennn?? kan det virkeligt passe? Har prøvet NOrdosts væske der men kunne da ikke hører forskel??
MVH Don |
|
|
måske med lindolie  |
|
|
Linolies affinitet over ilt er godt nok betydelig under hærdningsprocessen, men den hærdede linolie beskytter kun mekanisk/elektrisk. Linolieimpregnerede kabler med silke eller bomuld sikrer netop den samme luftfugtighed på pegge sider af isoleringen, den beskrevne isolering er med andre ord ikke damptæt, tvært imod.
Kablerne er faktisk kun egende til brug i opvarmede rum med en lav til normal luftfugtighed.
Hvis man ligefremhar problemer med synlige belægninger på anlægget så er kabler vist det mindste broblem man har at slås med
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobber bliver godt nok lidt mørkere med tiden, og sølv bliver som bekendt sort - og jeg kan ikke se hvad det skulle gøre, tværtimod
|
| Til top |
|
| |